Meer contact met bevrijdingsbewegingen Simonis: 'Wij vullen elkaar aan' Hulppredikers worden predikant Moeite met geëmancipeerde domineesvrouwen I Hervormde Synode discussieert over Zuid-Afrika Zorg over twee rijkenleer Verbetering pensioenen VANDAAG Voorbijgangers Argentijnen maan< in Friesland WOENSDAG 15 FEBRUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft gisteravond besloten de contacten met groeperingen in de Zuidafrikaanse bevrijdingsstrijd, zowel in als buiten Zuid- Afrika, te intensiveren. Voorts besloot de synode contacten tussen christenen in Zuid-Afrika te blijven bevorderen. Hierbij zal de solidariteit met de zwarte kerken de communicatie bepalen. De synode richtte zich tot de rege ring met een pleidooi, meer Intensie ve contacten met Zuidafrikaanse be vrijdingsbewegingen te willen onder houden en voor het intrekken van het emigratiebesluit Dit besluit zorgt er voor dat Nederlanders die naar Zuid-Afrika emigreren en daar in militaire dienst gaan. hun Neder landerschap kunnen behouden. boycot-maatregelen. De synode wil de informatie naar de gemeenten ten aanzien van Zuid-Afrika verbeteren en daarvoor met name uit Zuidafri kaanse bronnen zoals de raad van kerken in dat land putten. Aan de gemeenteleden vraagt de synode in het persoonlijk briefverkeer met Ne derlanders in Zuid-Afrika het stand punt van de synode te verwerken. De Hervormde kerk gaat met de andere kerken in de raad van kerken Weerstand overleggen welke economische maatregelen de Nederlandse rege ring en ons bedrijfsleven kunnen ne men ten aanzien van Zuid-Afrika. Het zal hier gaan over economische De discussie in de hervormde syno de ging uit van een rapport dat was opgesteld door de raad voor zaken van overheid en samenleving. In dit DRIEBERGEN De ongeveer zestig hulppredikers, die eind vorig jaar als zodanig werkzaam waren in een gemeente en ingeschreven zijn in een synodaal register, zullen voortaan als predikant werkzaam kunnen zijn. De hervormde synode keurde met de grootst mogelijke meerderheid de daartoe ingediende voorstellen goed. De hulppredikers kunnen nu over enkele weken tn de gemeente waar zij werkzaam zijn als predikant wor den bevesügd. Aangezien de oplei ding tot hulpprediker een aflopende zaak is. zal het beroep van hulppre diker uit de hervormde kerk verdwij nen. Degenen, die niet in aanmer king komen voor het predikant schap kunnen met ingang van 1 ja nuari 1979 in de gemeente waar zij werkzaam zijn. als katecheet-pasto- raal medewerker werkzaam zijn. De hulppredikers, die predikant wor den. behouden hun rechtspositie als die van hulpprediker Een en ander heeft de synode beslo ten in afwijking van haar in eerste lezing genomen besluit in haar ver gadering van november Jl., waar be sloten werd de betrokken hulppredi kers tot predikant-vicaris te maken. Een toen niet behandeld, maar nu wel in behandeling genomen voor stel om de hulppredikers tot predi kant te maken, haalde een zeer grote meerderheid in de synode. In de ge raadpleegde classes (regionale ker kelijke vergaderingen) had dit voor stel ook veel sympathie geoogst. Omdat vele commissie-synodeleden sterk pleitten voor een opleiding van medewerkers die pastoraal in de ge meente bezig kunnen zijn en ook spreekbevoegdheid hebben, zal nu door het breed moderamen van de synode een commissie worden sa mengesteld. die de behoefte aan pas torale medewerkers voor de gemeen ten en de aard van hun werkzaamhe den zal moeten onderzoeken. Deze commissie krijgt tevens de taak om de opleiding van gemeenteleden voor de preekbevoegdheid te regelen. Onverwacht veel rumoer ontstond er in de synode, toen naar aanleiding van een brief van de gemeente Zee vang, welke door de raad voor de herderlijke zorg was overgenomen, de toekenning van de rechten van een emeritus-predikant aan gepensi oneerde hulppredikers aan de orde kwam. Daarmee zouden ook zij de DOSSELDORF De lutherse ge meenten in het Rijnland zijn in ge wetensnood. In een verklaring van het luthers convent in het Rijnland wordt gezegd dat in het politieke spreken van de kerk het onder scheid tussen het rijk Gods en het rijk van de wereld soms verwaar loosd wordt. Niet de heilige schrift, maar de agenda van de wereld be slist tegenwoordig, aldus de verkla ring. sacramentsbevoegdheid krijgen. De commissie kerkordelijke aangele genheden had daar zeer sterke prin cipiële bezwaren tegen en één van de leden. pr. dr A. J. Bronkhorst, stak zijn verontwaardiging daarover niet onder stoelen of banken. In overleg met de commissie voor kerkordelijke aangelegenheden zal deze zaak nu worden bezien. Het breed moderamen van de synode zal de uiteindelijke regeling vaststellen. rapport was gepleit voor het aan gaan van contacten, onder meer met het Afrikaans Nationaal Congres, een van de Zuidafrikaanse bevrij dingsbewegingen. Dit voorstel stuit te op sterke weerstand van de zijde van de synodeleden die lid zijn van de gereformeerde bond in de her vormde kerk. Toch stelde de scriba, dr A. H. van den Heuvel, vast dat er beweging zat in het bondsstandpunt. Dit bleek ook doordat een van de bonders, ds J. Vroegindewey uit Emmeloord, zich had aangesloten bij het stand punt van ds J. Windig uit Den Hel der en het synodelid mevrouw mr J. A. van Ruler-Hamelink. Dezen wen sten dat de hervormde kerk in haar contacten de relatie met de Zuidaf rikaanse kerken die lid zijn van de raad van kerken vooropstelt. Ds Windig, die korte tijd het woord voerde, zei daarin dat hij contact met het Afrikaanse Nationale Con gres (ANC) niet uitsluit en deze con tacten voorzover deze reeds bestaan niet wil kappen Steun Binnen de synode kreeg het rapport van de raad voor zaken van overheid en samenleving van verscheidene synodeleden ondersteuning. Ds P. Kloek uit Soest noemde het stuk „evenwichtigHij vond het stand punt-Van Ruler naïef, optimistisch en argeloos. Het gesprek met de Zuidafrikaanse kerken is vrijwel on mogelijk gemaakt, aldus ds Kloek. Volgens hem kwam het voorstel- Van Ruler voort uit vrees voor links. „Daardoor is ook Hitier aan de macht gekomen Volgens de Soes- ter predikant sprak uit het voorstel- Van Ruler de houding om de bezit tende klasse de gelegenheid te ge- Mevrouw mr J. A. van Ruler-Hame link DELFT (ANP) De Nederlandse bisschoppen vallen elkaar niet af. maar vullen elkaar aan. Aldus bisschop Simonis van Rotter dam in Delft, waar hij bevraagd werd door de diocesane pastora le raad (DPR) over het interview met de bisschop in Elseviers Magazine van 21 januari. Daarin had mgr. Simonis zich nogal somber uitgelaten over de ontwikkelingen in zijn kerk. Over zijn collega's zei bisschop Si monis in Delft: „Er is vaak verdeeld heid tussen de bisschoppen, niet wat betreft het geloof, maar wel wat be treft het schatten van de situatie." In Elsevier had de bisschop ver klaard. dat de andere vijf bisschop pen in tegenstelling tot hemzelf en mgr. Gijsen menen het geloof niet meer als objectieve waarheid te kun nen verkopen Door de DPR met deze uitspraak geconfronteerd, wees hij op een andere tekst uit hetzelfde interview „Ik Heb al meer gezegd: het is goed. dat er geen zeven Gijsens of zeven Simonissen of zeven Bluys- sens zijn. Met al onze karakterver schillen vullen we elkaar toch op een of andere wijze aan." De bisschop gaf toe. dat hij zich wat genuanceerder had kunnen uitdruk ken over de meeste priesters die zich in hun prediking maar wat op de vlakte zouden houden. Hij hield ech ter staande dat priesters vanwege hun eigen onzekerheid en om links noch rechts in het hamas te jagen, bijvoorbeeld niet meer durven op te roepen tot het sacrament van de biecht. Bijzonder kwalijk vonden vele DPR- leden de uitspraak van bisschop Si monis. dat degenen die actief zijn in de kerk. zeker het opiniërende niveau, al gauw aan de basis onttrok ken zijn en een soort hiërarchie drei gen te worden, terwijl slechts som migen hun geloof door en door ken nen. In Delft bleef de bisschop bij dit standpunt en verklaarde zich bereid, dit door te praten met de raadsleden. Rolduc Drie DPR-leden deelden Simonis' grote verontrusting en noemden het vraaggesprek een moedige daad. Nogmaals benadrukte mgr. Simonis de eigen persoonlijke verantwoorde lijkheid van een bisschop. In dit ver band waarschuwde hij alvast tegen de bespreking in de vergadering van april van de priesteropleiding. Daar over zal hij na negen zittingen van een „breed overleg" over dit onder werp een standpunt bepalen, waarin vermoedelijk duidelijk voorkeur voor het seminarie Rolduc wordt uit gesproken boven de katholieke theo logische hogeschool te Amsterdam. Simonis: „Straks dreig Je overspoeld te worden door een meerderheid die afwijkt van Je standpunt. Je zit hier met geëngageerde mensen, maar je zit er wel mee." De vergadering be sloot toch dit onderwerp op de agen da te houden, de bisschop verzeker de geen parlementje te willen spelen, maar wel de gemeenschappelijkheid te willen bevorderen, terwijl de bis schop het laatste woord heeft. ven, de democratie de nek om te draaien. Ds B. C. Bouwen uit Barendrecht achtte de neerslag van de reis die een delegatie gereformeerde bon ders naar Zuid-Afrika gebracht heeft, goedbedoeld, maar hij vond dat de bonders te veel begrip toon den voor de Zuidafrikaanse rege ring. „Zij beschouwen die blijkbaar als democratisch". Ds Bouwen vroeg zich af wanneer het eens uit zou zijn met de laster over de wereldraad van kerken. In de ogen van ds Bouwen springt het ANC er in vergelijking met de andere bevrij dingsbewegingen uit om zijn vrij- heidshandfest, dat hij de synodele den ter lezing aanbeval. „Als wij willen praten met het ANC is het nog de vraag of ze ons wel als ge sprekspartners willen hebben." Broedervolk L. G. Zwanenburg uit Huizen (N-H) zei dat hij zich bijzonder met de blanke Zuidafrikanen verbonden voelt. Hij betitelde het als een „broe dervolk". Hij riep de hervormde sy nodeleden op te kijken naar de situ atie in ons eigen land, die geestelijk niet zo best is. Bezorgdheid over Zuid-Afrika vond hij huichelachtig. De informatie van de raad voor overheid en samenleving aan de sy node noemde hij eenzijdig en ver foeilijk. Hij vroeg begrip ervoor dat Zuid-Afrika tijd nodig heeft. „Er is een proces aan de gang, dat tijd nodig heeft, anders komt er niets van terecht." Ds Zwanenburg zei bang te zijn voor links. „Heeft links in Nederland de bevolking zoveel geluk gebracht?" Om deze reden uitte hij zich ook huiverig over het ANC. „Over Angola hoor je tegen woordig niet meer zoveel, maar je kunt wel bevroeden hoe het daar nu gaat." Op Deense scholen geen gebed meer KOPENHAGEN (Idea) Het Deen se ministerie van onderwijs wil het „morgengebed" op de (openbare) scholen verbieden. Minister Rit Bjerregaard bereidt een wetje voor, naar aanleiding van klachten van ouders, die het bidden op school als „indoctrinatie" beschouwen. Veel Deense scholen beginnen de lessen met gebed en het zingen van een christelijk lied. Andere ouders zijn nu in het geweer gekomen. Zij noemen het voornemen van minis ter Bjerregaard een „slag in het ge zicht" van de rond negentig procent van de Deense bevolking, die zich tot de lutherse volkskerk of tot an dere geloofsgemeenschappen rekenen. Ds Vroegindewey, een van de mede ondertekenaars van het stuk-Van Ruler, meende dat het ANC geweld wil. „Dat hebben wij af te wijzen", zei hij, „omdat dit leidt naar vernie tiging. Er is nog kans op verzoe ning", zei hij. Ook mevrouw mr Van Ruler-Hamelink meent dat er in Zuid-Afrika nog een mogelijkheid is profetisch te spreken. De oorlog is er nog niet, we hebben nog kansen. Wanneer wij contact opnemen met het ANC betekent dat het loslaten van de blanke kerken. Mevrouw Van Ruler betwijfelde of de meerderheid van de zwarten wel achter het ANC staat. Verscheidene synodeleden pleiten ervoor behalve ds Windig ook een vertegenwoordiger van de delegatie van de gereformeerde bond te laten spreken. Maandagavond had de sy node besloten geen lid van deze de legatie op het spreekgestoelte toe te latea Gisteren oordeelde de synode echter anders, maar toen weigerde de aanwezige ir J. van der Graaf deze kans te benutten, omdat hij niet wilde spreken los van de overige delegatieleden. De intensivering van het contact met de bevrijdingsbewegingen, waartoe de hervormde synode nu heeft besloten, betekent volgens drs Lourens Hogenbrink van de raad voor overheid en samenleving „dat je eens wat meer ballingen ontmoet en wat meer contact met hun bu reau hebt". Hij achtte het besluit verder van betekenis omdat het een signaalfunctie zou kunnen hebben ten opzichte van de Zuidafrikaanse regering. DRIEBERGEN De hervorm de synode heeft met algemene stemmen een wijziging van de regeling voor de predikantspen sioenen aangenomen. Deze be oogt naast verbeteringen op het gebied van de weduwe- en inva liditeitspensioenen en een aan zet fot nivellering, vooral ook de kapitaaldekking te verbeteren. Men heeft daarvoor nu een aan tal maatregelen getroffen, die een redelijk uitzicht bieden op een aanzienlijke verbetering daarvan. Deze zekerheid, aldus Th. L. van Hazel van de algeme ne kerkvoogdijraad, kan niet voor honderd procent gegeven worden omdat niemand de ont wikkelingen binnen de kerk kan voorspellen. Onderbrenging van de predi kantspensioenen bij een groot pensioenfonds, als bij de PGGN (pensioenfonds voor de gezond heid, geestelijke en maatschap pelijke belangenX zoals werd onderzocht, blijkt financieel niet haalbaar te zijn. De kosten van deze omschakeling zouden tweehonderd miljoen bedragen. Een alternatief zijn de huidige en nu ook aangenomen voor stellen, die zich baseren op ver hoging van de inkomsten door verhoging van de bijdragen van gemeenten en predikanten enerzijds en op matiging van de uitgaven anderzijds. Dit laatste kan onder andere bereikt wor den door in het vervolg de inge gane pensioenen in mindere mate aan te passen dan thans het geval is. President Sadat van Egypte ontving aan het eind van zijn bezoek aan het Vaticaan een geschenk uit handen van Paus Paulus VI. Maas en Waal-ers 'samen op weg' Van een onzer verslaggevers BEUNINGEN Met een feestelijke kerkdienst in Druten op zondag 19 februari zal de federatie worden be zegeld van de hervormde gemeente en de gereformeerde kerk in het Land van Maas en Waal. Onder de koffie na de dienst vindt dan de officiële ondertekening plaats van de overeenkomst, die van de twee gemeenten de ene „evangelische streekgemeente Maas en Waal maakt. door A. J. Klei AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red. en klachten) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE'GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 Onder de 53 hervormde synodeleden zijn 11 vrouwen, en zó geëmancipeerd zijn we niet. of we maken daar apart melding van. Boven het desbetreffende ANP-telexbericht stond geestdriftig, dat één op de vijf synodeleden een vrouw is, maar dat hebben wij niet boven ons verslag gezet, want zover is het nog niet, al scheelt het inderdaad niet veel. Overigens kan de tijd nabij zijn, dat het omgekeerde het geval wordt en er berichten in de krant komen dat zich onder de synodeleden zowaar een paar mannen bevinden. Ik neig tot deze gedachte na mijn lectuur van het nieuwe doopsgezinde jaarboekje, waarin ik over de vacante gemeente te Stiens de volgende gegevens aantrof: Voorz.: Mevr. D. Dijkman-Hiddema, Buerefenne 1. Ks Mevr Y. Bokma-de Boer. Truurderweg 9. Tel. 2567. Kbh.: mem. R H. Kuurstra-Wltvoet. Roptastins 13. Tel. 1786. Bank: AmRo Bank Stiens. N 45.01.33.478. Ladm.: Kerkeraad. Zs.: Mevr. M. Dtjkstra-Draalsma, Reidsjongerstr 8. Tel. 2201. Zk.: Mevr. W. Kuipers-Brouwer van Wijckelstr. 3. Organiste Mevr. R. H. Kuurstra-Witvoet B.V.: Mej. L. Kuurstra Rops tas tins 13. Comb. 8L Anna Parochie en OudebUdtziJL Hier komt dus geen man meer aan te pas. Nu zijn de doospgezinden op het punt van de vrouw in de kerk erg voorlijk. De eerste vrouwelijke dominee in ons land was de doopsgezinde predikante dr. A. Mankes-Zernike, die op 5 november 1911 intree deed te Bovenknijpe. Zij was in haar beginjaren een bezienswaardigheid. Van heinde en ver kwamen de mensen om het wonder van een vrouw op de kansel te aanschouwen. Soms was het zó vol dat de deuren van het &erkje niet meer dichtkonden. Mevrouw Mankes heeft hierover geschreven in haar boek „Een vrouw in het wondere ambt" en nu ik het daarover heb, kan ik niet nalaten een citaatje te geven, dat niets met de emancipaUe der (kerkse) vrouw te maken heeft, maar alles met de prijzen-van-toen. Dr. Mankes vertelt dat zij de meubels voor de pastorie uitzocht bij een antiquair en gaat dan verder: „Met duizend gulden heb ik mijn hele huls kunnen inrichten, meubels, kachels, serviezen, kleden, zeilen, gordijnen, bedden kunnen kopen. En nog bleef er genoeg over voor mijn eerste flets!" Nu terug naar de emancipatie van de vrouw. Ik heb van mezelf het idee. dat ik aardig kan meekomen, maar met geëmancipeerde domineesvrouwen heb ik wel eens moeite. Dat komt omdat sommigen van haar zó nadrukkelijk onder het Juk van de man vandaan gekropen zijn, dat zij zich aandienen onder haar meisjesnaam Dit brengt mij in grote verwarring. Ik moet bijvoorbeeld dominee De Vries opbellen. Ik draai zijn nummer en hoor aan de andere kant van de lijn met Annie de Jong. Zenuwachtig overweeg ik dan snel allerlei mogelijkheden. Er is 'n periode in mijn leven" geweest, dat ik in een dergelijk geval argeloos zei: neem me niet kwalijk, ik heb blijkbaar een verkeerd nummer gedraaid. Daarop sprak Annie (zal ik haar maar blijven noemen): wie moet u hebben? Ik: o. ik zoek dominee De Vries. Annie: ik zal u mijn man geven. Deze woorden klonken erg bits en ik voelde haar denken: wat een ongeëmancipeerde lummel zit daar bij Trouw. Het zal duidelijk zijn, dat ik deze indruk nimmer meer wens te wekken. Echter, toen ik hiema in voorkomende gevallen dapper aan zo n Annie vroeg, of lk haar man kon spreken, heb ik me ook een paar maal In de vingers gesneden. Eenmaal had ik een nichtje van de dominee te pakken, die een weekje in de pastorie mocht logeren, een andere keer had ik echt een verkeerd nummer gedraaid en kreeg ik een vrouwelijk gemeentelid, dat lelijk uitpakte over haar herder en leraar. Dat schonk mij weliswaar een ongedachte kijk op het pastoraal bedrijf ter plekke, maar journalistiek schoot ik er niet veel mee op. Tot dusver* héb ik* de indruk dat het verschijnsel „hokken", dat naar een kerkblad onlangs bekommerd vaststelde, hand over hand toeneemt, halt gehouden heeft voor de pastorie-deur. Gelukkig maar, want andera wordt er door Annie van mij verlangd, dat ik ook de seksuele revolutie achter de kiezen heb en slagvaardig zal vragen: mag ik uw vriend even spreken? Ik heb er thans op gevonden dat ik, als ik Annie aan de lijn krijg, informeer: ben ik verbonden met de pastorie van dominee De Vries? Daarmee red ik me voorlopig heel aardig. 'KERK EN VADERLANT' Tussen twee sneeuwbuien door las ik een citaat van de filosoof R. C. Kwant. Hij zegt: „Op verschillende plaatsen in onze aktuele wereld staat het christendom nog op bedenkelijke wijze in kontakt met konservatieve groeperingen. Het bevreemdt mij soms, dat het nog niet een van de grootste zorgen van de kerkelijke autoriteiten is, te voorkomen dat namens het christendom achterhaalde bestaansvormen worden verdedigd." Het citaat is meer dan 12 jaar oud en ik las het in een periodiek uit het midden van de zestiger jaren. Het is ook niet zo'n nieuw probleem. In een verzamelin| fragmenten uit nationaal-socialistische bladen kwam ik dit gerijmel tegen: „In alle druc en rou Biet malkander de hant; In alles zijt getrou Gods kerk en 't vaderlant. Het verscheen in het nummer van 24 mei 1940 van Volk en Vaderland. De kop is klagend: Vijf dagen gemarteld! En dat ziet dan op de helaas kortstondige detinering van nationaal-socialisten na de inval van de Duitsers. Het is bekend dat fascisten en nationaal-socialisten ei ook christeiijk-nationalisten gaarni die verbinding tussen staat en christelijke kerk zien. Zij beroepen zich graag voor hun verwrongen inzichten op de bijbel. Wat anderen weer, terecht, huiverig gemaakt heeft om voor alles een tekst te hebben. Ik denk dat de tijd hoe langer hoe nader komt dat christenen zich in 't openbaar niet langer moeten tooien met bijbelwoorden en dergelijke. Er zijn tijden waarin het „woord voor de wereld" beter in een daad voor de wereld kan worden omgezet. Een Juiste beslissing en stellingname voor de gerechtigheid is van meer betekenis dan onze goedkope woorden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Hoorn (deelgem) Staniek te 's-Gravenpolder. Bedankt: voor Dirksland N. Kleer- ïëli maker te Rotterdam-Centrum. nul: ijn an en oge il ja Ducli rem erk< jna ftV ren Btie eke :uii mg n h t ti NO- ezui tn ach ndsi aan live: nen in c h »nki verv fan sin mei- ter! >roj lrie GEREF. KERKEN Beroepen: te 't Harde W.A. Boer H Meerkerk: te Kampen S. Landheei te Zoetermeer; te Rodeschool Oien Kuiper kand te Kampen, die ditis beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar 't Zandt K. H. diari lie ndt Jong kand. aldaar. GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming door d( classis Den Haag tot evangelisatie predikant: L. Wieringa te Dei Dolder. OUD GEREF. GEM. Beroepen: te Rijssen G. Overduirigeb pred. vrije herv. gem. te Wer tel kendam. ring re i K hoe kUc wac hoo Aan deze streekgemeente zijn vier predikantsplaatsen verbonden, waarvan drie Druten, Wamel en Wijchen worden bezet door een hervormde predikant en Beuningen door een gereformeerde. Zending onder moslims, informa tie- en gebedsdag, zaterdag 18 febru ari, half elf tot half vijf, in In de Ruimte, Klein Engendaalweg 52, Soest, m.m.v. zendelingen uit Iran, Tsjaad Ethiopië, Soedan en Jemen. Inf. evangelische zendingsalliantie (tel. 03430-5030). Dr S. G. Huh De Koreaanse theoloog dr S. G Huh, buitengewoon hooglerai kerkgeschiedenis aan het seminari<)nor van de Koreaanse presbyteriaans! kerk te Poesan, heeft een beroej aangenomen naar de vrijgemaakt gereformeerde kerk te Armadali (Australië). Hij wordt daar de twee de predikant naast ds K. Brüning. gen tocl lijk voe Carr De raad van kerken van geheel Afri ka heeft geweigerd, de ontslagaan vraag van kanunnik Burgess Carr U aanvaarden. De kanunnik, die secre taris generaal van de raad is, wer< de laatste tijd in de Keniase per scherp onder vuur genomen wegeni zijn politieke stellingname. Men be schouwt de kritiek op Carr als oiv derdeel van een campagne om d« AACC af te brengen van zijn profeti sche politieke getuigenis. Wèl is aan de kanunnik een studie verlof van 15 maanden gegeven, in verband met de bijzondere last voo Carr en diens gezin. De vrouwelijkl secretaris van de AACC, Jael Mbog dar is afgetreden. Tijdens Carrs afwezig *'a held worden de zaken waargenomenüe door S. Shehata. De gro in gev woi Cel ren een vrij om ren der ove K( De Van een onzer verslaggevers BEETSTERZWAAG Eind vorig* week is in Nederland een gerefoi meerde delegatie uit Argentinië ge arriveerd. Zij zullen tot 11 maart De gast zijn van de gereformeerde ki ken. Omdat het speciaal de gereft meerde kerken in Friesland zijn, het contact onderhouden met Argentijnse en Braziliaanse kerk< valt het accent van het bezoek deze provincie. De delegatie bestaat uit ds. Germai Zijlstra en diens vrouw Doris Zijl stra, ds. Gerk Obrman, ds. Ral Brinks, Miguel Charaf en G. Ve kuyl. Zij zullen spreken over de vel houding tussen de gereformeerd kerken in beide landen en over hl gezamenlijke zendingswerk. DaK naast is er veel tijd Ingeruimd vofl ontmoetingen met predikanten e andere kerkelijke werkers en metd gemeenten in Friesland. Zo zull^l*. de Argentijnen op de zondagen 1 en 26 februari in een twintigtal kerl diensten meewerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2