Hervormde Synode beslist over werelddiakonaat Verwerpen, tegenstribbelen, accepteren, doordraven h Jl Uit brieven van lezers Gestuurd door een oud-leerlinge Meer vrouwen in synode Reorganisatie doorgevoerd Finse actie tegen bijbelsmokkel Black muslims door Arabieren erkend Hervormde synode hoort bond niet over Zuid-Afrika VANDAAG Voorbijgangers DINSDAG 14 FEBRUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet 2 ISO* Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Het aantal vrou wen in de hervormde synode is op nieuw toegenomen. De synode die gisteren voor het eerst in nieuwe sa menstelling bijeen kwam telt nu elf vrouwelijke synodeleden op een to taal van drieënvijftig. In juni waren er nog zeven vrouwen in de ssnode. in november negen. Onder de diakenen in de synode xijn de dames selfs al in de meerderheid. De gemiddelde leeftijd van de her vormde synodeleden is 48 jaar. Uitge splitst over de verschillende ambten is er nogal wat verschil. De predikan ten in de synode xijn gemiddeld 43 jaar. dc ouderlingen 30 jaar, de diake nen 36 jaar en de ouderlingen-kerk voogd S3 jaar. Men kan dus spreken van een synode van voor het merendeel mannelijke predikanten van jeugdige tot en met middelbare leeftijd, van middelbare ouderlingen xowel mannen als vrouwen van jeugdige voor het merendeel vrouwelijke diakenen en' van uitsluitend mannelijke vrij bejaarde ouderlingen-kerkvoogd. In het presidium werden gisteren op nieuw gekozen ds G. Spilt als prae- ses, drs L. de Liefde als eerste asses sor en mevrouw mr J. A. van Ruler- Hamelink als tweede-assessor. Ds C. B. Bot uit Eerbeek werd gekozen als derde-assessor in plaats van dr G. J. van Kolmeschate, die niet meer her kiesbaar was omdat hij geen synode lid meer is. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft gisteren haar goedkeuring gegeven aan voorstellen tot reorganisatie van het werelddiaconaat van de hervormde kerk. Het komt erop neer dat de „sectie internationale hulpverlening" (SIH) een commissie wordt van de generale diaconale raad. De nieuwe naam wordt „commissie werelddiaconaat". Hiermee legde de synode zich met enig gevoel van teleurstelling neer bij de realiteit. De koers die de hervormde synode In 1974 uitzette, hield juist in dat het werelddiaconaat geoecumeniseerd zou worden. Men dacht aan meer integratie met het werk van SIH in de stichting Oecumenische Hulp iSOHi. waarin de hervormde kerk met een aantal andere kerken sa menwerkt. zodat de besteding van de gelden grotendeels aan SOH zou worden overgelaten en SIH zich zou beperken tot de geldwerving en de voorlichting van de gemeenten. Zelfs werd gehoopt op een interkerkelijke raad voor het werelddiaconaat. Het Is daar niet van gekomen, voor namelijk omdat de gereformeerden aan deze oecumenische opzet van het werelddiaconaat niet wilden meewerken. Naast het principe ..een heid van woord en daad" dat in de relatie van het werelddiaconaat tot de zending een rol speelt werd door het algemeen diaconaal bureau van de gereformeerde kerken ook de na druk gelegd op de ..eenheid van het diaconaat" voorzover dat binnen- en buuenland diaconaat betreft. Nieuwe opzet Vandaar dat nu ook de hervormde synode een jarenlange knoop door hakte en haar werelddiaconaal werk nu opzet als een verantwoordelijk heid van de hervormde kerk als zo danig. Er was dringend een duidelij ke structuur voor ons werelddiaco naal werk nodig, -zei dr. P. A. C. Douwes, de secretaris van de genera le diaconale raad. Ook kan op deze wijze het principe „eenheid van het diaconaat" beter tot zijn recht ko men. Daarnaast zal de samenwer king met de SOH blijven bestaan. Mevrouw diaken L. M. Vroom, na mens de hervormde kerk bestuurslid van SOH. sprak èr haar teleurstel ling over uit dat de voorgenomen integratie niet doorgaat maar had toch geen bezwaar tegen de nieuwe regeling omdat er nu eindelijk duide lijkheid komt. Ds. C. B. Bot drong erop aan dat zending en werelddia conaat zoveel mogelijk overleg zul len plegen en zoeken naar gezamen lijke projecten. Er is sinds enige tijd Oeze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en met voor gedichten, open brieven, oproepen o« reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De inzendingen vo<* deze rubnek dienen zo beknopt mogeli|k te zi|n Oe redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogeii|k over elk geval van bekorting ol nietpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam. B>| publicatie worden naam en woonplaats van de schaver vermeld wel een periodiek overleg maar ds. Bot had de indruk dat daar nog niet veel uit is gekomen. Het synodesecretariaat werkt thans met voortvarendheid aan een her ziening van een classicale indeling van de hervormde kerk. Dit werd gisteren meegedeeld door de secre taris van de synode dr. R. J. Mooi. Het is met name de gereformeerde bonders een doom in het oog dat de classicale indeling allang niet meer klopt op de werkelijkheid. Daardoor voelen zij zich ondervertegenwoor digd in de synode. Er zijn mammoet- classes. zoals op de Veluwe, waarvan het aantal predikantsplaatsen een veelvoud is van dat van classes in het noorden van het land. Maar elk van de 54 classes zendt één afge vaardigde naar de synode. Bij de herindeling zal in de eerste plaats worden gestreefd naar een meer evenredige verdeling van het aantal predikantsplaatsen over de classes. Overwogen wordt nog in hoeverre rekening moet en kan wor den gehouden met de classicale in deling in de gereformeerde kerken. Wij wachten niet meer op de regio nale herindelingsplannen van de overheid, die hebben ons nu al een paar jaar opgehouden, aldus dr. Mooi. Hij zegde toe dat de kleinste classis in ieder geval behouden zal blijven. Dit is de groep (Fransspre kende) Waalse gemeenten die ver spreid door het hele land een classis van de Nederlandse hervormde kerk vormen. Taizé Frere Roger heeft dr. A. H. van den Heuvel uitgenodigd om met andere leden van het synodemoderamen in Taizé te komen praten over de door werking in Nederland van het Taizé week-end dat In december in Breda gehouden is. Geen tractaatjes (1) Aan het eind van het artikel „Geen tractaatjes onder het kussen van de oudste zoon" van ds. A. A. Spijker boer. zegt hij: ..Ik schrijf dit artikel als christen uit de heidenen, maar er zijn ook christenen uit de joden. Rabbijn Abramowitz vindt dat een Jood die christen wordt naar een andere godsdienst overgaat Over de vraag of dit echt zo is. zouden ook christenen uit de Joden zich moeten kunnen uitspreken." Dat wil ik bij deze gelegenheid doen Toen ik in 1934 was gaan zien dat Jezus de Messias was. werd ik mij meer dan ooit bewust dat ik jodin was. Ik volgde de Jood Jezus en ik werd zogezegd weer ingeënt in de olijf boom (Romeinen 11 vers 23 24). Ik bleef en blijf jodin. Hem volgende die tot de zijnen kwam (Israél) en door genade heb ik Hem aangeno men. Johannes 1 vers 11 In 1,935 zei een dame tot mij: „Rebecca. Ik ben zo blij dat je bij ons gekomen bent", waarop ik antwoordde: „Pardon. Juffrouw, u bent bij ons gekomen." Dit zou ik Rabbijn Abramowitz zo graag duidelijk maken, dat ieder mens uit de volkeren die in Israéls Messias gaat geloven wordt ingelijfd bij Israël! Alphen aan den Rijn Rebecca de Graaf-van Gelder Buber (2) Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Wanneer ds Kroon de herdenking van de 100ste geboortedag van Mar tin Buber gebruikt om zijn kritiek op de Staat Israël te ventileren, met een verwijzing naar Bubers eigen kriUek en een verwijzing naar een pijnlijk incident ln zijn laatste le vensuren. zonder daarbij Bubers on voorwaardelijke solidarteit met zijn Staat Israël te vermelden of de In vloed en aanhang die hij in Israël had en heeft, dan heeft dat veel van „het bespotten van de arme", en Buber heeft daartegen geen ver weer. Waarom vermelden mensen als Kroon ln Trouw en Spema Wei land ln De Tijd en op de Buberher- denklng in Amsterdam, niet wat Bu ber gezegd heeft in zijn „Der Jude und sein Judentum", blz. 542: „Ik heb de uit de oorlog voorgekomen vorm van de nieuwe Joodse maat schappij. de Staat Israël, als de mij ne aanvaard. Ik heb niets met die Joden gemeenschappelijk die deze. de feitelijke gestalte van de Joodse zelfstandigheid, menen te mogen bestrijden. Het gebod, de geest te dienen, hebben wij ln deze Staat, van deze uit, te vervullen. Of ls alles geoorloofd als het erom gaat de Staat Israël een veeg uit de pan te geven? Kritiek funcUoneert slechts in een context van liefde en warmte, en die ontbreekt ln deze wijze van optreden ten enenmale. En hoevelen van onze Joodse vrienden wonden we daarmee op een manier waarte gen zij geen verweer hebben! Hilversum Willem Zuidema door A. J. Kiel Het was ongeveer drie uur 's middags. Ik zou een boodschap doen en had de knop van de buitendeur al ln mijn hand. toen ik de telefoon hoorde. Ik ging terug naar de kamer, nam op en noemde mijn naam. Een onduidelijke stem aan de andere kant van de lijn mompelde iets van: verkeerd verbonden, en daarna werd verbinding meteen verbroken. Ik liep opnieuw naar de deur en nu lag er een enveloppe op de mat. Mijn naam stond er op. geschreven in een enigszins ouderwets handschrift. Ik draaide de enveloppe om, maar een afzender ontbrak. Een anonieme brief!, dacht ik opgewonden. Niet omdat ik opzienbarende onthullingen over een kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder of iets in die trant verwachtte, nee. mijn opwinding ontstond omdat ik, geschoold door veelvuldige lectuur van detectiveverhalen, direct verband legde tussen dat telefoontje en de brief. De bezorg(st)er van de brief had met een handlanger afgesproken: als jij zus en zo laat zijn nummer draait, gaat hij natuurlijk naar de telefoon en dan kan ik mooi ongemerkt die enveloppe bij hem ln de bus stoppen Ik ritste de enveloppe open .er zat geen brief in, alleen een foto van een bejaarde heer. De foto moest jaren geleden genomen zijn. hij had zo'n bruin-grijze tint. Op de achterkant stond dit: J. IJserinckhuysen. Dichter van: Stille nacht. Heilige nacht. U gestuurd door een oud-leerlinge van hem. Voordat ik verder ga. moet ik aan degenen die misschien vandaag voor 't eerst deze krant in handen krijgen, uitleggen hoe het komt dat wij in de lijdenstijd met een kerstlied in de weer zijn. Een paar weken geleden kondigde ik het „Compendium van achtergrond informatie bij de 491 gezangen uit het liedboek voor de kerken" aan en om te laten zien, hoe persoonlijk getint de daarin opgenomen bijdragen zijn. gaf ik een paar citaten, onder andere een uitval van Ad den Besten naar lied 143, zijnde Stille nacht. Den Besten misprijst (ook) de, wat hij noemt, calvinistische versie van dit bekende kerstversje, die van de hand is van „ene" Johannes IJserinckhuysen. Hierop heb ik een aantal brieven gekregen en een paar daarvan zijn in de krant gezet, zodat de heer IJserinckhuysen in onze kolommen uit de verf is gekomen als een algemeen geacht en gewaardeerd Amsterdams christelijk schoolhoofd en leraar Nederlands aan de christelijke normaalschool én als toegewijd ambtsdrager der hersteld-lutherse gemeente aan de Kloveniersburgwal. Merkwaardig is dat niemand van de inzenders het duidelijk opnam voor Stille nacht, maar wél schreef over de verdiensten van de (her)dichter van het lied: de heer IJserinckhuysen. Laat Ad den Besten hieruit echter niet de conclusie trekken, dat de briefschrijvers zijn afkeuring van het lied delen, ik denk eerder dat voor hen de kwaliteit van Stille nacht buiten kijf is en dat zij daarom het alleen over hun geliefde oud-leermeester hadden. Ik zou niet op de zaak teruggekomen zijn, als ik die foto niet van die onbekende oud-leerlinge gekregen had. Die zet J. IJserinckhuysen ik bij dit stukje. En ik eindig met een citaat uit een brief van een (andere) oud-leerlinge die het volgende vertelt: „Na zijn pensionering verhuisde het gezin IJserinckhuysen naar de Jacob Marisstraat, helemaal aan 't eind van de Overtoom en dan de brug nog over. Dat was des zondags een heel eind lopen voor hem naar de lutherse kerk aan de Kloveniersburgwal, fietsen was er toen (begin jaren dertig, ajk) nog niet bij voor zijn leeftijdgenoten en de afstand begon hem te zwaar te vallen. Er kwamen klachten, toen hij besloot dan maar zondags in de tram te stappen en zo naar de preek te gaan. Hij dacht daar niet licht over, zondags gebruik maken van het openbaar vervoer werd destijds afgekeurd en niet gedaan. Auto's waren er niet veel. Weet je. zei hij eens tegen me, de broeders keuren het wel af, maar mijn Vader zou het wel begrepen hebben, dat het niet anders kon." HELSINKI De Finse regering zal een nieuwe wet aan het parlement voorleggen, die een einde moet ma ken aan de smokkel van illegale literatuur waaronder bijbels naar de Sowjet-Unie via Finland. Volgens de nieuwe bepalingen zal het mogelijk zijn voor de douane om de doorgang van goederen tegen te houden, waarvan de Finse autoriteiten we ten, dat zij verboden zijn in het ontvangende land. Het gaat daarbij om landen waarmee Finland bilate rale anti-smokkel overeenkomsten heeft. Finland heeft dergelijke overeen komsten met de Sowjet-Unie, Polen, de DDR en de Bondsrepubliek. Vol gens Markku Jylli, perschef van het Finse ministerie van buitenlandse zaken, klaagde de Sowjet-Unie twee jaar geleden over de smokkel van illegale literatuur via Finland. Vol gens de nog bestaande Finse wet, kan alleen pornografie aan de grens worden tegengehouden. Een financieel comité van het Finse parlement moet het wetsvoorstel bestuderen. Aangezien dit comité nog bezig is met wetten, die in 1975 werden voorgesteld, kan het nog wel even duren voordat deze wet er door is, zo zei een parlementslid. Sjenoeda ziet af van reis naar Israël CAIRO De koptische patriarch Sjoenoeda III heeft zijn plannen voor een paasreis naar Jeruzalem afgezegd, omdat de vredesbespre kingen met Israël langzamer verlo pen dan verwacht. In plaats van de paasreis zal Sjenoeda naar Enge land komen voor een bezoek aan de daar in diaspora levende kopten en voor versterking van de band met de anglicaanse kerk. RIAD De regering van Saoedi- Arabië heeft honderd studiebeurzen beschikbaar gesteld voor leden van de black muslims die in Medina, Jeddah en Riad willen studeren. De black muslims tellen op het mo ment in de VS meer dan een miljoen leden. Tot 1976 gold de beweging voor de moslems als een ketterij, omdat de toenmalige leider van de beweging, Elija Mohammed, zich als een nieuwe profeet liet vereren. Zijn opvolger, Wallace D. Moham med, heeft hier een stokje voor ge stoken en aansluiting bij de wereld islam gezocht. Hierbij trad de bok ser Mohammed Ali als bemiddelaar op. In december kwamen voor het eerst 180 zwarte moslims uit de VS naar de bedevaart in Mekka. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Met 27 tegen 22 stemmen heeft de hervormde syno de gisteren een voorstel verworpen van ouderling J. Haeck. om in het Zuid-Afrika-debat van vanmiddag ook de delegatie van de gerefor meerde bond te horen die in novem ber Zuid-Afrika bezocht heeft. door ds. M. J. van der Veen Schenkeveld Bij de verschillende bevrijdlngs-theolo- gieën waaj men van leest, hoort ook de feministische theologie. Deze theologie, was een van de hoofdonderwerpen van de conferentie van christen-vrouwen, die deze maand in Brussel werd gehouden. In vergaderingen van de wereldraad van kerken blijken Afrikanen. Amerikanen etc. zo nu en dan gemeenschappelijke standpunten in te nemen vanwege hun verbondenheid met hun eigen we relddeel. maar deze verbondenheid is voor Euro peanen niet altijd voor de hand liggend. In Brussel merkte een Amerikaanse deelneemster aan de conferentie op: Hoe is het mogelijk dat jullie Belgen en Nederlanders elkaar niet eens kennen, jullie zijn buren! Was dit de aanleiding tot deze samenkomst, pas op de laatste dag kwam Europa een beetje te voorschijn. De feministische theologie is een onderdeel van het feminisme, dat de laatste jaren met zoveel kracht naar voren komt. In Brussel waren vrou wen die voor het eerst van deze theologie hoor den, voor wie feminisme eigenlijk een nieuw woord was. Als zeventig vrouwen uit 21 landen bijeen zijn (er waren ook heel wat Oosteuropese en Russische vrouwen) beleef je in korte tijd allerlei stadia die feministen zo vaak meemaken: verwerpen, te genstribbelen, accepteren, doordraven. In ieder geval werd wel duidelijk dat vrouwen- mancipatie te maken heeft (had) met bevrijden van vrouwen van vrouwen uit allerlei structuren, waardoor ze niet mee konden doen in de beroe pen en functies die zij ook ambieerden. Feminis me is een volgend proces: Als we dan mee kunnen doen. hoe zijn we in die deelname on szelf? Hoe bevrijden we ons van de patronen die op ons gedrukt zijn. maar ook: hoe doen mannen dat? Waar is de méns gebleven? De feministi sche theologie probeert ln de bijbel het vrouwe lijke weer te ontdekken, opdat die bijbel meer een boek voor mensen kan zijn. waar ieder zichzelf in kan herkennen. Een belangrijke rol ln deze feministische theologie speelt de Neder landse theologe uit Nijmegen Tine Halkes. die ook in Brussel aanwezig was. samen met Eliza beth Moltmann-Wendel (de vrouw van de Duitse theoloog Jürgen Moltmann, maar ln het kader van het feminisme ben je niet „de vrouw van" of „de man van"). In het referaat van Elisabeth Moltmann trof mij het meest, dat zij de aandacht vestigde op de, bevrijding van het lichaam. Wij komen uit een eeuwenlange traditie van verloochening van het lichaam en daar heeft zelfopoffering veel mee te maken. Je zelf wegcijferen is een rol die aan veel vrouwen is toebedeeld, die ze ook vaak zelf geaccepteerd hebben, maar als denken, voelen en willen weer gelijk gewaardeerd worden, in mannen èn vrouwen, als we weer ontdekken hoezeer we ons in ons lichaam kunnen uitdruk ken, zullen we meer „hele" mensen kunnen zijn. Het best geïllustreerd werd dit in een „oproep aan onze zusters". (Sisterhood, zusterschap is voor feministen een heel wezenlijk woord, meer dan het uiltgesleten „broederschap"). De oproep luidt: a) Aan onze zusters, die jullie taak zien in „er zijn voor de ander", in zelfopoffering, willen wij, bij alle achting voor jullie werk, vragen een ogenblik op te houden en jezelf af te vragen of dat wat je doet werkelijk overeenkomt met de wensen, plan nen en dromen die je eenmaal hebt gehad. b) we willen je vragen in het ongetwijfeld moeilij- ke proces te begeven van je zelf bewust te worden, jezelf kritisch af te vragen wat je aan het doen bent. c) uit het evangelie, dat ons spreekt van Gods Liefde willen we je vragen jezelf te accepteren en je zelf lief te hebben: Want alleen wie zichzelf kent, kan ook de ander werkelijk liefhebben en zich voor die ander inzetten. d) We willen jullie oproepen je aaneen te sluiten, zodat je met elkaar over jezelf kunt praten, elkaar kunt helpen, elkaar kunt oefenen om jullie eigen inbreng te hebben in het partner-zijn, in je werk, bij het opvoeden van de kinderen, kortom in jullie hele bestaan. De Finse sociologe Riitta Auvinen maakte dui delijk hoezeer het bovenstaande te maken heeft met de situatie, waarin mannen en vrouwen nu verkeren. In een boeiend betoog liet zij zien. dat de verhouding man/vrouw ln het huwelijk altijd afhankelijk is geweest van de menselijke basis behoeften: is de vrouw er alleen om het geslacht voort te zetten, is zij er als werkkracht, is zij er voor de sex? Of wordt dat allemaal gecombi neerd? Of is zij er om zichzelf, zoals de man er is om zichzelf? Nu zoveel vrouwen financieel onafhan kelijk zijn (worden) is de ..waarde" van een vrouw ook veranderd. Dat betekent dat de hele maatschappij verindividualiseert, dat het niet alleen meer het gezin is dat de kem van de maatschappij vormt, maar dat twee individuen elkaar kiezen met een grotere verantwoordelijk heid dan vroeger, omdat ze niet meer financieel van elkaar afhankelijk zijn. Die onafhankelijkheid vraagt in vele relaties een grote mate van trouw, zoals Tine Halkes op- AGEE Het uitspreken van de hoop ten a; W zien van een gunstige beslissini voor de voormalige CIA-agent Aget in een redactioneel commentaar vai ons blad vond ik bevestigd in he j or laatste nummer van Hervormd Ne derland. HN-commentaar schrijft N I ..Terwijl dit wordt geschreven moe lit n de interpellatie in de Tweede Ka mei den over deze kwestie nog plaats heb i ben. Te wensen valt. dat de volks veg( vertegenwoordiging de staatssecre taris zo ver zal krijgen, dat zij alsnog de raad van staten als onafhankelij t Cl ke instantie in de gelegenheid stelt D-n zich over deze zaak te buigen". Die wenselijkheid is intussen geen wer tëen; kelijkheid geworden, waardoor ookus is de hoop die ons blad uitsprak n Idspi rook opging. Nadat mevrouw Haars steer geantwoord heeft, dat haar beslis tien sing om Agee uit te wijzen louter ei imte alleen genomen was om de moge 'met lijkheid van beroep bij de Raad var ide) State af te snijden, blijft er m.i. alk n „p reden voor om de staatssecretaris te vragen waar ergens een verband te niste leggen is tussen deze beslissing er 'n*nf de evangelische stellingname van de F groepering waaruit zij voortkwam en die haar steunde, of moet ik zeg le zi gen niet wilde laten vallen. Wanneer I®dn dit laatste waar is wordt de zaak er ard< niet beter op. Dan maakt men blijk lc'te: baar liever een man die een door en 1 he door slecht instituut als de CIA aan fët c de kaak stelt tot een getekende die de i van land tot land zou moeten zwer- n dï ven, dan dat men hem de kans geeft 6e recht te verkrijgen. En als hij dan straks misschien in een oostblok w i land verblijf vindt? Gaan we dan ör b zeggen: zie je wel dat het een com itrif munist was? Het zal moeilijk zijn nistl om hierin de herbergzaamheid terug te vinden waartoe de apostel ons<-*Sl samen oproept. t c >e" oltgc ven, u m ong 1 i Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Nieuwerkerk a/d IJssel C. van den Bergh te Rotterdam- >1 Zuid; te Ter Heijde aan Zee Joh.f7-'8 Kortleve te Driebergen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Hellevoetssluis J. G. J •van Echten te Bunschoten Spaken! burg; te Barendrecht G. J. Smink tl Stad aan het Haringvliet; AmsteiT dam-Zuid t.b.v. evangelisatie classisl Amsterdam C. H. Koetsier te De Bilt, die dit beroep heeft aangé-Jorsr nomen. Aangenomen: naar Epe (Gld) Th. de Kok te Rotterdam-Overschie. Bedankt: voor Oldekerk J. van den Reest te Doornspijk. GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen: naar Hasselt J. de Feijter te Hoogezand-Sappemeer, die bedankte voor Aduard. GEREF. GEMEENTE Beroepen: te Nieuwerkerk (Zld) E. Venema te Drachten. VRIJE EVANG. GEM. Bedankt: voor Goes A. J. Buurman te Bussum. merkte. Maar het kunnen handhaven van deze situatie is helaas nog steeds erg afhankelijk van de welvaartsstaat. En algemeen kwam dan ook de bezorgdheid van de zusters naar voren over de toenemende werkloosheid onder vrou wen. de eersten die de dupe worden. En zo volgde, vanzelfsprekend, de conclusie, dat vrou wen elkaar veel meer nodig hebben, veel meer haar krachten moeten bundelen, op moeten hou den met te zeggen, dat economische en andere problemen te moeilijk zijn, maar de moed moe ten hebben te onderkennen op welke punten ook haar eigen bestaan bedreigd wordt. Dit had tot gevolg dat enkele krachtige resoluties zijn aan vaard om niet alleen te protesteren tegen de neutronenbom, maar ook een telegram te zen den aan dr. Kurt Waldheim, de secretaris gene raal van de Verenigde Naties om te vragen dat de speciale zitting van de V.N. in april-mei effectie ve stappen zal ondernemen om te komen tot ontwapening en een duurzame vrede. Aan de wereldraad werd gevraagd toch vooral voort te gaan ondanks alle moeilijkheden met het program om het militairisme te bestrijden. Soms dacht ik: daar heb Je al die bekende resoluties weer, maar dan ineens werd de vergadering toch zeer betrokken bij een speciaal onderwerp: de martelingen, op een manier waarvan je voelt: Hier zijn vrouwen aan het woord die mee kunnen voelen met lichamelijke pijn van mensen overal op de wereld. Waren we samen Europesen? We ontdekten, meer dan te voren, veel gemeen schappelijks. Weliswaar zijn de wetten van ge lijkheid tussen man en vrouw in Oosteuropese landen krachtiger dan bij ons, maar zelfs deze vrouwen geven toe dat zij, thuisgekomen van hun werk, er meestal alleen voor staan. En uit Rusland kwam de klacht dat vrouwen de reli gieuze opvoeding in het gezin vaak alleen moe ten doen. We herkenden elkaar in onze vragen, we waren meer open over onze eigen situatie, en we beseften heel duidelijk dat al onze problemen te maken hebben met wat er in de hele wereld gaande is. Niet zo 'erg Europees dus. Maar toch wel bewust van een gemeenschappelijk verleden dat veel goeds en veel kwaads heeft gebracht. In alle gesprekken kwam naar voren dat deze vrouwen zich erg betrokken voelden bij haar kerk. Vanuit de kerken willen ze veel zaken aanpakken, bij de kerken moeten hun resoluties ook terecht komen. De kerk is ons aller moeder, maar we verwachten van haar wel, dat ze moed heeft, dat ze zorgt, dat ze een plaats is waar we met elkaar onze interesses kunnen delen. Zo eindigde een van de rapporten: Wat wij nodig hebben is een moedige kerk. die tot delen bereid is. (De auteur van deze bijdrage, mevrouw ds. M. J. van der Veen-Schenkeveld, is gereformeerd predi kante in Krimpen aan den IJssel en lid van het centraal comité van de wereldraad van kerken) Hans Küng De stichting r.k. priesteropleidingen Losse hééft in een open brief aan de r.k. kerkprovincie Nederland gepro testeerd tegen de aanwezigheid van kardinaal Alfrink en bisschop Bluyssen van Den Bosch bij de rede. die de Tübingse theoloog Hans Küng in Tilburg heeft gehouden. De stichting vindt, dat kardinaal Al frink en bisschop Bluyssen prof. Küng met zoveel egards zijn tege moet getreden, dat zij daardoor veel gelovige rooms-katholieken in ver- waaring hebben gebracht. Lisse her innert aan het conflict tussen de westduitse r.k. bisschoppen en prof. Küng. Met name bisschop Bluyssen als fungerende bisschop heeft vol gens de stichting daarmee de indruk gewekt, dat hij de mening van het Duitse episcopaat niet deeltn zich ook niet conformeert aan de afwij zing door de H. Stoel. De stichting r.k priesteropleidingen Lisse. die geld inzamelt voor het seminarie Rolduc van bisschip Gijsen. ver zoekt de r.k. kerkprovincie Neder land publiekelijk haar visie op het gebeuren in Tilburg te geven

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2