Van Kunstmaandorkest tot
Amsterdams Philharmonisch
VANAF 1 FEB
REDUCTIES
OP ALLE PROGRAMMA'S
KUNST
De ware halfzware.
DE VRIJE ACADEMIE
PSYCHOPOLIS
In 25 jaar spelend naar de top
DINSDAG 14 FEBRUARI 1978
TROUW/KWARTET 14
Simpkins
•S OCHTENDS 'S MIDDAGS 'S AVONDS
tekenen, schilderen (portret, figuur, vrij) illustratie, etsen, lithografie, zeefdruk,
reprografie, fotografie, film, video, electro-akoestisch geluid, acteren voor de
camera, boetseren, beeldhouwen, object en project, wand- en glasschildering,
reliefs, mozaïek, werken met diverse materialen, lassen, smeden, edelsmeden,
textiel (weven, batikken knopen e.dmode (ontwerpen, kleren maken),
leerbewerkmg. keramiek (draaien, plastieken, glazuren)
ook 8 m m. filmen
DE GHEIJNSTRAAT 129 DEN HAAG, TEL. 070-638968
SPREEKUUR EN INSCHRIJVING
IEDERE WOENSDAG TUSSEN 14.00-16.00 UUR. 19.30-21.30 UUR
Jan Huckriede...overtuiging...
Drum als je je draai
gevonden hebt
Anten Kersjes, dirigent van het eerste uur
77 zag oplopen van 91.155 tot
140.112.
Salaris verhoging
Waar directeur Jan Huckriede naar
streeft voordat hij over twee jaar
(hij is dan 65) zijn functie zal neer
leggen. is een verhoging van de sub
sidie tot 10 procent boven die van de
provinciale orkesten, en een salaris
verhoging van 10 procent voor de
orkestleden. Dan komt het Amster
dams Philharmonisch op hetzelfde
niveau als het Rotterdams Philhar
monisch Orkest. Daarbij dienen rijk
en gemeente ieder vijftig procent te
subsidiëren op basis van een bezet
ting van honderd orkestleden. Huc-
joum maal
hadden.**
kriede. meent dat die eis
vaardigd is „omdat het
Philharmonisch Orkest ook
de critici, artistiek gezien tot de
beste orkesten van ons land
hoort."
Beste orkest
Persoonlijk is hij er al jaren
overtuigd dat zijn orkest het
van Nederland is. en dat er
betere dirigent dan Anton
bestaat. Men kan daarover van
ning verschillen. Maar zonder
overtuiging, en zonder een man
Kersjes, zou het orkest nooit op
top-niveau gekomen zijn waar
zich nu als jongste orkest van
land op zijn 25ste jaar bevindt.
door R. N. Degens
AMSTERDAM Vrijdag- en zaterdagavond geeft het Amsterdams Philharmonisch Orkest in de
grote Concertgebouwzaal twee jubileumconcerten ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan. Ze
zijn volledig uitverkocht. Dat betekent dat bijna zevenduizend mensen een deel van de vaste
bezoekers het orkest en zijn dirigent weer eens willen laten blijken hoezeer ze hun concerten op
prijs stellen. „We hadden makkelijk nóg een concert met een volle zaal kunnen geven," zegt Jan
Huckriede, blij met deze enorme belangstelling voor het orkest dat hij vijfentwintig jaar geleden
oprichtte
Het zag er toen wel anders uit: een
bescheiden kamerorkest dat onder
Anton Kersjes zijn eerste repetitie
hield in de koffiekamer van Cinema
Royal op de Nieuwendijk. Het heette
ook anders ..Kunstmaand Kameror
kest". omdat het alleen in het leven
geroepen was voor de Amsterdamse
Kunstmaand die vanaf 1951 jaarlijks
in de maand juni werd gehouden.
Een soort alternatief festival, waar
mee Huckriede wilde protesteren te
gen de pretenties van het Holland
Festival Hij bracht met zijn Amster
damse Kunstmaand een festival
voor smalle beurzen, waar in princi
pe alleen muziek van Nederlandse
componisten werd gespeeld door Ne
derlandse uitvoerende kunstenaars.
Het Kunstmaandorkest had daar
een belangrijk aandeel in.
Jonge dirigenten
Behalve Kersjes heeft een groot aan
tal jonge duigenten voor het orkest
gestaan, maar Kersjes bleef de enige
vaste dirigent. Hij heeft, met de on
vermoeibare Huckriede als stuwen
de organisatorische kracht achter
zich, het orkest muzikaal „ge
maakt". Huckriede, zelf een niet on
vermaard musicus, trad in het begin
ook wel met het orkest op als piano
solist. maar gaandeweg eisten de za
kelijke beslommeringen van het en
semble al zijn energie en tijd op. Er
kwamen steeds meer koorbegelei
dingen bij. en het orkest begon ook
zelfstandige concerten buiten de
Kunstmaand te geven.
Op 28 februari 1956 gaf het voor het
eerst een eigen concert in de Grote
zaal van het Concertgebouw onder
Kersjes met werken van Haydn,
Katsjatoerian en Mozart, en in de
cember van dat jaar een „volkscon
cert" met Herman Krebbers en Elly
Amellng als solisten.
Televisieconcerten (het eerste op 12
april 1959 voor de KRO) en veelvul
dig optreden buiten Amsterdam zijn
voor het rijk aanleiding om het or
kest mee te gaan subsidiëren. Het
heeft in 1961 toch nog maar een
vaste bezetting van 40 musici, maar
de groei naar de omvang van een
volwaardig symfonieorkest zit er on
stuitbaar in. Een van de sterke pun
ten van het orkest is, dat het zich
duidelijk richt tot een publiek dat,
om welke reden dan ook, lijdt aan
drempelvrees voor de concertzaal.
In samenwerking met het Neder
lands Theater Centrum (NTC) wordt
een groot deel van dat publiek vanaf
1961 bij concerten in en buiten Am
sterdam pijnloos over die drempel
geholpen.
Kruidenier
En in 1964, wanneer het inmiddels
tot 66 man uitgegroeide ensemble
onder meer regelmatig aan voorstel
lingen van het Nationale Ballet en
de Nederlandse Opera heeft meege
werkt. gaat Huckriede met groot-
kruidenier Albert Heijn in zee; te
beginnen met een serie van drie con
certen voor leden van Albert Heijns
Premie-van-de-maand-club. Een
stap die door sommigen als te com
mercieel veroordeeld wordt, maar
die wat publiekswerving betreft een
groot succes was. en is gebleven.
Dirigent Kersjes ontpopt zich op
deze concerten als een voortreffelijk
muzikaal conferencier in zijn mon
delinge toelichtingen op de pro
gramma's.
Inmiddels heeft het orkest, dat van
af 1969 de naam „Amsterdams Phil
harmonisch Orkest" voert, ook in
het buitenland bekendheid gekre
gen. Nadat Kersjes in 1966 voor het
eerst in de Sovjet-Unie als gastdiri-
gent is opgetreden, verschijnen in
toenemende mate namen van bui
tenlandse en vooral Sovjet-Russi
sche solisten en dirigenten op de
affiches van het orkest. In septem
ber 1972 gaat het Amsterdams Phil
harmonisch als eerste Nederlandse
orkest een tournee naar de Sovjet-
Unie maken. Er volgen tournees
naar Italië (1974 en 1976) en weer
naar de Sovjet-Unie (1977), en over
een paar maanden wordt er gecon
certeerd in West-Duitsland en Oos
tenrijk. En in de nabije toekomst zit
er een concertreis naar de Verenigde
Staten in.
Kortom het gaat, ondanks de drei
gende orkestsanering, goed met het
Amsterdams Philharmonisch Or
kest dat zijn bezoekcijfer van het
seizoen 1970/71 tot het seizoen 1976/
Erkenning
Het Kunstmaand Orkest was op
weg naar officiële erkenning, met de
daaraan verbonden financiële steun
van de gemeente Amsterdam. Een
en ander dank zij de vasthoudend
heid waarmee Jan Huckriede het
bestaansrecht van zijn schepping op
de juiste plaatsen wist te verdedi
gen, met de bewijzen van een groei
ende publieke belangstelling en de
waardering van de muziekpers
zwart op wit.
Grondverplaatsingsproject te Diemen.
„Kijk, je hebt ook de verant
woording voor het onderhoud
van zo n machine. Ruim drie ton
„Erg leuk.
Simpkins. dat
«e er ook één in
kost zo n ding. Dus het is zaak dat
je weet wat je doet. Maar dat
is eigenlijk met alles zo, vind ik.
Zelfs met shag. Ik rook Drum.
Heb ik altijd al gedaan eigenlijk.
Ja, ik heb vroeger weieens wat
anders geprobeerd, maar dat vond
ik gewoon niet lekker. Nee, geef
mij maar Drum. Dat is niet te licht
en niet te zwaar. Maar wel pittig!