_Laandac^I^ Geweld en terrorisme in stuk Albert Camus Vermeulens tweede symfonie heeft toekomst achter zich fa# fS3PPjlr °Qltrz\\QP Bont programma op de VARA-matinee W4J Boeiende vertolking Engelse kamermuziek Noren blijven in slang na devaluatie ~"De Rechtvaardigen' in Stadsschouwburg Mime-liga' grijpt er jeheel naast Economisch topgesprek over frank Dirigent in was FEBRUARI 1978 kunst EN ECONOMIE Trouw/Kwartet door André Rutten AMSTERDAM Het Publiekstheater speelt nu de première was zaterdag jl. in de Stads- ichouwburg „De rechtvaardigen" (Les justes) van de Franse schrijver Albert Camus (1913-1960), In 1949 voor het eerst in Parijs opgevoerd, twee jaar na „Vuile handen" (Les mains sales) van Jean Paul Sartre, dat het Publiekstheater ook speelt, en waarop het stuk van Camus een repliek is. 3eide stukken stellen dezelfde vra- ;en en geven er niet zozeer tegenge- itelde alswel anders genuanceerde intwoorden op. De kernvraag kan zo eformuleerd worden: als je vindt, at de bestaande verhoudingen on- echtvaardig zijn voor het volk, de nassa of de meerderheid van de nensen, en je wilt daadwerkelijk iets indernemen om ze te veranderen, ïoever mag je dan gaan? Moet je angs democratische weg hervormin- ;en proberen te bereiken of ben je iangewezen op geweld, en waar lig- ;en dan de grenzen? lij Camus gaat het vooral om de rraag. wanneer geweld wel en wan- leer niet gerechtvaardigd is. en om jet verschil tussen geweld en terro- isme, tussen revolutionairen en op- tandelingen. Hij maakt daarbij ge- iruik van historische gebeurtenis- en in februari 1905, waarbij terroris- en een bomaanslag pleegden op rootvorst Sergeï, een oom van de saar, onder omstandigheden, die lem bijzonder voorkwamen, en op notieven die hem bewondering af- Iwongen. De man, die toen de bom gooide, Ivan Kaliayev, is ook de hoofdfiguur van het stuk. Tekenend voor zijn houding en voor de discussies, die in het stuk gevoerd worden, is, dat hij de eerste keer de bom niet gooit, omdat in het rijtuig, waarin de groot vorst naar het theater rijdt, ook twee kinderen zitten, een neef en een nich tje van de vorst. Een vorst, die een verwerpelijk systeem in stand houdt, kan hij doden, met het doden van twee onschuldige kinderen over schrijd je een grens, die niet over schreden mag worden. Daar begint ook de discussie, die na de mislukte aanslag vooral in de cel voortgezet zal worden: als je op grond van je overtuiging iemand ge dood hebt, heb je dan het recht ver der te leven of wordt je daad pas gerechtvaardigd als je ook zelf je leven geeft? Voor Kaliayev en zijn groep is uiteindelijk „ja" het juiste antwoord op de laatste vraag: alhoe wel hem gratie aangeboden wordt weigert hij die en wordt gehangen. Het grijpt de groep aan, maar zij zien er inderdaad een rechtvaardiging in voor wat zij gedaan hebben en nog zullen doen. Het stuk bestaat dus uit discussies, of beter gezegd uit soms heftige bot singen van meningen, waarin men sen met emoties aan het woord zijn, met hart en ziel op zoek naar recht vaardiging voor wat zij vinden dat zij moeten doen. Het is altijd wat hachelijk te beoor delen of zo'n voorstelling „goed ge daan" is. Te constateren is, dat je er herhaaldelijk zelf emotioneel bij be trokken raakt omdat er onder regie van Ton Lutz duidelijk naar ge streefd is eerlijk de verschillende standpunten te belichamen in sober maar oprecht geuite emoties, waar bij Johan Ooms als de „harde" revo lutionair en Wim van der Grijn als de genuanceerd-emotioneel reageren de, maar vastberaden opstandeling het meest op de voorgrond kwamen en Annet Nieuwenhuyzen als de we duwe van de grootvorst indrukwek kend van zuiver gevoel was. De rechtvaardigen: Henk Reijn, Johan Ooms, Hugo Koolschijn, Petra Laseur, Wim van der Grijn. i/oorbarig veroordeeld maar origineel werk in De Doelen loor R. N. DEGENS IOTTERDAM Elke keer als er weer eens een symfonie van de n 1967 overleden Matthijs Vermeulen wordt uitgevoerd, wat naar zelden het geval is, is dat een klinkende verwijzing naar de ragiek van Vermeulens leven als schrijver van muziek. laarmate onze orkesten beter in itaat zijn de destijds onspeelbaar ichte, en daardoor al bij voorbaat lordeelde, symfonische muziek an Vermeulen uit te voeren, wordt iet duidelijker hoezeer alle partijen e kórt zijn gedaan met het negeren deze muziek. In de eerste plaats k componist zelf, die daardoor nooit fe gelegenheid heeft gehad te horen |oJ zij zo klonk als hij zich dat al loor Dirkje Houtman AMSTERDAM Amusement n engagement zijn de ingre- iiënten waarmee Alberto, op- lerstalmeester van een rond- rekkend circus, de nieuwe woduktie van de Amsterdam- e Mime-Liga aanbeveelt. On- ler de titel ,,'n Sprookje" en eregisseerd door Adriaan idriaansen is deze voorstel- ng tot en met zaterdag in het Ihaffy Theater te Amsterdam e zien. imusement wordt verzorgd door et circusgezelschap, bestaande uit e opperstalmeester met vrouw en jr-i ochter en drie clowns. In deze voor- telling geen losse nummers, maar en rode draad het engagement, evormd door het verhaal van Al- I lerto, dat hij samen met zijn arties- I en verbeeldt. Het gaat over een jereld die na een (atoom)explosie pnieuw ontdekt wordt. Honger en haos bepalen het bestaan van de eei verlevenden, totdat er iemand ver- chijnt die regels opstelt. Er ont- taat dan ongemerkt een structuur, zelfaarin ongelijke verdeling van bezit it i*en feit is en de technologische ont- de mens zijn vrije wil ont- emt. Niettemin luidt aan het slot conclusie dat het leven een circus n belang is, „een boeiend spekta- ïbe el wild op gang". En dat maakt de n Geloofwaardigheid van het vooraf- aande onmiddellijk ongedaan; een inken op twee gedachten leidt in ereJit geval tot het uitdragen van geen ilel «lachte. noterende op papier had voorge steld. Maar ook het publiek dat in de jaren twintig en dertig voldoende op de hoogte kon komen van wat er door tijdgenoten werd gecompo neerd, bleef onkundig van de zeer persoonlijke en originele idee die Vermeulen in zijn muziek gestalte wilde geven. Een geheel nieuwe muziek, volgens de componist, waarin iedere stem zijn eigen melodie, zijn eigen ritme zijn eigen persoonlijkheid inbrengt. Een collectief waarin allen gelijk zijn, een muzikale projectie van de verst mogelijk doorgevoerde demo cratie. Boeiend Vermeulen heeft daar in zijn meesle pende stijl overtuigend over geschre ven in diverse publikaties. Gelijk hij ook over vele andere muzikale ver schijnselen ongeëvenaard boeiend en vervoerd kon schrijven. Met zijn composities heeft hij zijn ideeën over een nieuwe muziek niet mogen verdedigen toen het nog nut had kunnen hebben. Zijn tweede symfonie bijvoorbeeld, gecomponeerd in 1920, werd 36 jaar later voor het eerst gespeeld. Het was toen inmiddels een historisch document geworden, met een door een tweede wereldoorlog wreed ach terhaald motto „Prélude la Nouvel le Joumée", voorspel voor een nieu we dag, een hoopvolle toekomst. Ook de andere symfonieën van Ver meulen die daarna sporadisch (maar Matthijs Vermeulen dan toch) tot klinken kwamen, ble ken vanuit eenzelfde ideologie (mu zikaal zowel als maatschappelijk) te zijn geschreven. „Als mijn composi ties op tijd waren uitgevoerd zou de evolutie van de muziek, die veertig jaar heeft stilgestaan, normaal zijn voortgang hebben gevonden," schreef hij eens. Niemand kan nog bewijzen of hij daarin niet een beetje gelijk had. Helaas is het zonder meer duidelijk dat met name zijn symfoni sche nalatenschap nu niet meer die agerende, inspirerende en revolutio naire uitwerking kan hebben die de componist beoogde. Glashelder De uitvoering van zijn Tweede Sym fonie, vrijdagavond in De Doelen te Rotterdam en zondagmiddag in het Amsterdamse Concertgebouw door het Rotterdamse Philharmonisch Orkest onder leiding van Otto Ket ting, bewees dat dacht ik weer. Het was, althans in Rotterdam, de meest heldere, markant geprofileerde ver tolking die ooit van het stuk is gege ven en die ook door de verwezenlijk te gelijkberechtigdheid van alle in strumentale stemmen, het ideaal van Vermeulen heel nabij gekomen moet zijn. Maar die helaas des te meer klonk als een muziek die de toekomst achter zich heeft. Wat er ook van de muziek van John Cage zal overblijven, die gaat in elk geval niet ongehoord de kast in. Cage schrijft ook, net als Vermeulen, veel over eigen en andermans muziek. Hij wordt echter niet alleen gelezen maar ook gespeeld. In dit program ma van het Rotterdams Philharmo nisch ging van hem een tot nu toe hier onbekende balletmuziek geti teld „The Seasons". Een ongetwij feld dankbare gebruiksmuziek uit 1947 die weinig meer bijzonders laat horen dan dat Cage niet altijd door originaliteit uitblinkt. Ordinair gegapt Gebrek aan belangstelling zal ook het eventuele scheppende talent van de Engelsman David Bedford (geb. 1937) niet in de kiem smoren. Een groot deel van de muziek die hij afscheidde is al op grammofoonpla ten vereeuwigd. Zo ook het op dit concert gespeelde, in 1974 gecompo neerde „Star's end". Een bewijs dat je nooit voorzichtig genoeg kan zijn met het aanschaffen van grammo foonplaten. Want wat Bedford in dit, op een science-fiction onder werp gecomponeerde, stuk geduren de drie kwartier aan ordinair gap- werk (van Dvorak, via Ravel tot Ives, en terug) durft te étaleren, hou .je niet voor mogelijk voordat je het gehoord hebt. Met een knipoog naar de pop-mu- ziek (een paar driftig jankende elek trische gitaren helpen in dit stuk het einde van het universum illustreren) toont Bedford ook goed te weten wat er bij het grote publiek momen teel lekker in gaat. In tegenstelling tot Vermeulen hoef Je bij Bedford minder te twijfelen aan zijn com mercieel inzicht dan aan zijn muzi kale integriteit. Bedford Lijkt me dan ook niet voor miskend genie in de wieg te zijn gelegd. Een betere samenleving krijg je niet door naar elkaar te trappen. Zwarte Pieten doorschuiven heeft ook geen enkele zin. Pas wanneer wij ons samen ervoor inzetten zal er werkelijk iets veranderen En als we daarvoor ook samen verantwoordelijk willen zijn. 300 000 CNV-ers willen dat! Wilt u dat ook? H MlJjl Naam:_ Plaats:- Ja, dat wil ik ook en word lid wil graag inlichtingen m/v Adres: Beroep: Handt. Geb. datum:. Bedr. tak: Datum: I U kunt deze bon in een envelop zonder postzegel opsturen I naar het CNV, Antwoordnummer 1096, 3500 VE Utrecht. ^jJ OSLO (Reuter) Noorwegen blijft lid van de „slang", het monetaire samenwerkingsverband van West-Duitsland, de Benelux, Denemarken en Noorwegen. Het besluit viel nadat Noorwegen na overleg met ministers van financiën van de slanglanden de kroon met 8 procent had gedevalueerd. Het Noorse betaalmiddel is daardoor In Nederlands geld nog ruim 40 cent waard. De Noorse minister van financiën, Per Kleppe, deelde mee tot devalua tie te zijn overgegaan om de Noorse export concurrerender te maken. Noorse produkten worden door een waardevermindering van de munt in het buitenland goedkoper. Kleppe heeft volgens waarnemers zijn be sluit genomen onder invloed van de teleurstellende economische ontwik keling in Noorwegen. Weliswaar ver wacht het land over enige jaren gro te Inkomsten uit de Noordzee-olie, maar in 1977 was het tekort op de Noorse betalingsbalans twee maal zo groot als verwacht. Een tegenvaller was de voortgaande internationale crisis In de scheepvaart en scheeps bouw en verder de terugvallende houtexport. Noorwegen ondervond hier de gevolgen van de devaluatie van de Zweedse kroon met 10 pro cent in het afgelopen najaar. De beslissing van de Noorse regering wordt niet overal ln het land ge steund. De directeur van de centrale bank heeft tegen de devaluatie gead viseerd. En een hoge ambtenaar van het bureau voor statistiek sprak de verwachting uit dat de 8 procent waardevermindering de consumen tenprijzen met 2,7 procent zou op stuwen. De Noorse regering heeft zaterdag echter besloten de prijzen voorlopig te bevriezen terwijl verde re maatregelen op handen zijn. Een woordvoerder van het ministe rie van financiën ln Den Haag ver klaarde dat de Noorse beslissing wei nig invloed op Nederland zou heb ben. Meer invloed heeft de devalua tie op Finland. De valutamarkt is daar vandaag gesloten. De regering in Helsinki zal beslissen of het Noor se voorbeeld gevolgd zal worden. In een buitenhuis ln de tuinen van Versailles zijn gisteren de ministers van financiën bijeen geweest van de Verenigde Staten, Engeland, Frank rijk, West-Duitsland en Japan. Inge wijden vermoeden dat op deze „eco nomische top gesproken is over maatregelen ter bescherming van de dollar en de Franse frank. De dollar kwam in januari sterk onder druk. de frank de laatste drie weken. In die periode verloor de Franse munt vier procent van zijn waarde. De Franse regering heeft alle mogelijke moeite gedaan de bijeenkomst in Versailles geheim te houden. Overigens vinden bijeenkomsten van de vijf ministers wel meer plaats. Bekend was al dat de Amerikaanse minister Blumen- thal naar Europa zou komen. Hij praat vandaag in Bonn met zijn Westduitse collega. door Jac. Kort AMSTERDAM Het programma, waarmede het radio Kamer orkest de VARA-matinee van zaterdag in het Concertgebouw vulde was tamelijk bont van samenstelling. ider de conclusie zou men deze uktie kunnen scharen onder et genre vormingstoneel, toen dit og in zijn kinderschoenen stond. Igei >e boodschap wordt uitvoerig ont ruk tfeld. de voorspelbaarheid tot een ééi laximum opgevoerd en de span- lk ing tot nul gereduceerd. Bij het ormingstoneel echter werken de um cteurs mee aan het wordingsproces teei an hun voorstellingen, waardoor ze ireHen grote betrokkenheid met het aa ebeuren uitstralen. Bij de voorstel- int ng van de Mime-liga was die be- lt 1 rokkenheid er niet, waardoor uit rit) praken en beweringen beperkt ble- aa tn tot holle frasen en moralistisch eno ezwets En de voor een circus zo 1 enmerkende spannende en meesle- fcö ende atmosfeer werd er evenmin 3aa Pgeroepen Kortom een voorstel- u>ng vol schijn-engagement en opge- lakt amusement, hetgeen niet tot •M anbeveling strekt. De enige lijn, die er in te bespeuren viel, was, dat het voor de pauze Ba rokmuziek bevatte en op de tweede helft van de middag werken van na 1920. Al met al een onrustig middag je met een orkest, dat nu eens be stond uit ruim veertig spelers en dan weer gereduceerd was tot een dozijn. En dan drie solisten: de Schotse alt Linda Finnie, de Finse bariton Jor- ma Hynninen en de Nederlandse saxofonist, Ed Bogaard. Dit alles werd geleid door de assistent-diri gent van het Concertgebouworkest, Ed Spanjaard. Achtereenvolgens passeerden de revue: een serenade (1670) voor strijkers en klavecimbel van Biber, waarin de bariton een nachtwacht-roep liet horen uit een Boheemse liederenbundel uit 1531. Koel Hierna zong Jorma Hynninen Bach s Kreuzstab-cantate. Hij deed zulks met fraaie stem, maar nogal koel van voordracht en vrij snel van tempo, waarbij het orkest tamelijk lui druchtig begeleidde, wat opviel was de uitstekend geblazen obligaat-ho bopartij. Het kortste stuk (zeven a acht minuten) met het grootste or kestapparaat (42 man) was dat, waarmede na de pauze werd begon nen: Between two worlds (1977) van Walter Hekster, geschreven voor sopraan, alt, en tenorsaxofoon en orkest, waarin Ed Bogaard een bril jante partij te blazen had, maar dat voor het overige weinig indruk ach terliet. Warme stem De alt Linda Finnie trad vervolgens op met vijf (korte) liederen uit Pij pers Toneelmuziek (1930) bij Shakes peare's „The Tempest". Een zange res met een mooie warme stem en een prachtige voordracht, van wie men nog wel iets anders had willen horen dan deze korte stukken. Maar in plaats daarvan stond nog op het programma „Kamermuziek" voor twaalf soloinstrumenten (1922) van Hindemith. Zodoende. Een rommelig middagje, waarop men ternauwernood de tijd kreeg om van het een te bekomen of het ander was alweer begonnen. tv?- test - door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Het programma, dat het Nederlands Kameror kest vrijdagavond onder leiding van David Atherton in de kleine Doelen ten gehore bracht, bevatte o.a. twee composities van Engelse bodem. Van Peter Warlock hoorden wij Capriol Suite, een door hem bewerkte serie dansen uit de Orchésographie van Toinet Arbeau (1588) en van Michael Tippett „Little music (or strings." Het Wassenbeeldenmuseum in Amsterdam heeft er een beroemd heid bij: de wereldbekende dirigent Herbert von Karajan. Zijn beeltenis werd speciaal voor het Amsterdamse museum gemaakt door medewerkers van Madame Tusaud in Londen. Von Karajan kwam enkele malen naar de Engelse hoofdstad om voor hen te poseren. Op de foto ziet men Ian Hanson, hoofd van Madame Tussauds studio, de laatste hand aan het beeld van Von Karajan leggen. Eerstgenoemde componist heette ei genlijk Phlttpp Heseltine, onder wel ke naam hij als uitgever werkzaam was. Onder zijn componistennaam heeft hij bekendheid gekregen door zijn kamermuziek, een groot aantal liederen en bewerkingen van oude, in het vergeetboek geraakte volks muziek. In de Capriol-Suite is het oude klankidioom vrijwel steeds ge handhaafd. Slechts een enkele maal wordt het harmoniebeeld wat mo derner van kleur. De uitvoering on der Atherton gaf verzorgd en fraai genuanceerd samenspel te horen, zelfs ln het pianissimo, tot de grens van het nog waarneembare. Boeiend De ln 1905 geboren en nog levende componist Tippett kent men hier te lande uit zijn Concert voor dubbel- strijkorkest, strijkkwartetten en vooral door zijn oratorium „A child of our time" Zijn Little music for strings klinkt gematigd modern. Het meest interessant zijn de polyfone gedeelten zoals de fuga van het twee de deel. Het Nederlands Kamer orkest gal er een boelende vertolking van. De Jonge Spaanse pianist Rafael Oroczo was solist in Mozarts Klavier concert in d kl. (K.V. 466). Zijn noga] agressief spel was wel overeenkom stig het dramatisch karakter van de snelle hoekdelen. Gave techniek en fraaie cantilenes ln de Romance wa ren mede bepalend voor het hoge uitvoeringspeil. Tot besluit speelde het N.K.O. de symfonie no. 86 in D gr. van Haydn, een van de zgn. Parijse symfonieën, waarmede David Atherton ondub belzinnig bewees uit het goede diri- gentenhout te zijn gesneden. Herhalingen Herhalingen van dit concert werden zaterdagavond gegeven ln de grote zaal van het Concertgebouw te Am sterdam. zondagmiddag in de Kleine Doelen te Rotterdam, terwijl van daag (maandag) het NKO met het zelfde programma optreedt ln het Nederlands Congresgebouw te Den Haag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 7