De bond tegen het vloeken en de winterse kou Uit brieven van lezers Nieuwe regeling voor predikantspensioenen VANDAAG hun zorg? VASTEMAKTiE S50 UIT DE KERKBLADEN Krijgsmacht pastoraat op de tocht MAANDAG 13 FEBRUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Hoe Is het buiten?, vroeg mijn door griep gevelde vrouw, toen ik thuis kwam van de krant. Het is verdraaid koud vandaag! antwoordde ik en blies op mijn verkleumde vingers. Een uurtje later zat ik te lezen in het 35 pagina's tellende boekje „Wie vloekt verliestdat de zestigjarige bond tegen het vloeken mij ter aankondiging had toegestuurd. In de bijdrage van de bekende Groningse hoogleraar in de ethiek dr. P. J. Roscam Abbing kwam ik de volgende opmerking tegen: „Wie zegt: „Het is verdomd koud vandaag", zegt eigenlijk: „God moge mij verdoemen als het niet koud is vandaag" Met woorden stelt hij dus zijn ziel en zaligheid in de waagschaal om een kleinigheid." Nadat ik van deze opvatting kennis had genomen, legde ik het geschrift even terzijde en ik overwoog dat ik met mijn vaststelling dat het vandaag verdraaid koud was. naar het oordeel van professor Roscam Abing waarschijnlijk ook mijn ziel en zaligheid in de waagschaal had gesteld, want „verdraaid" zal wel een verbastering zijn van ..verdomd". Nu ben ik grootgebracht in een gezin waar nagenoeg elke uitroep die met ..verd begon, niet toegelaten werd. Als ik me goed herinner, was „verdraaid" wel toegestaan, mits in bescheiden mate gebruikt, maar los daarvan: ik weet niet of mijn opvoeding in dit opzicht gebaseerd was op een even rechtlijnige visie als die van de Groningse ethicus. In elk geval geloof ik zelf niet dat iemand, christen of niet-christen, die met een krachtterm zijn kijk op de weersgesteldheid of wat ook ten beste geeft, daarmee eigenlijk zegt: God moge mij verdoemen enz. Dit mag naar de woordafleiding juist zijn, in de gevoelswaarde van die term ligt dit volstrekt niet (meer) besloten. Hier is gewoon sprake van een onbehouwen woord voor „zeer" of „bijzonder". Je kunt voor 't zelfde geld meedelen dat het bijzonder koud is. maar zowel in dit als in het andere geval doe je heus niet meer dan te kennen geven, dat het behoorlijk frisjes is. Roscam Abbing noemt zichzelf „erg radikaal". hij wil „ook afkortingen en camouflages uit ons taalgebruik bannen. In dit opzicht moeten wij liefdevol streng zijn voor onszelf, terwijl wij proberen ook anderen bij deze zelftucht te helpen", aldus professor Roscam Abbing. Hij gaat verder: „Overigens moeten wij wel bedenken, dat daarmee aan het derde van de tien geboden nog niet is voldaan. De grote verzoening van de christenheid is om op een heel serieuze wijze de Naam van God te misbruiken. Als wij het dienen van ons eigenbelang en het vasthouden aan onze privileges dekken met een vereniging of stichting, die wij „christelijk" noemen, is dat op een heel andere manier en in feite waarschijnlijk nog veel fataler wijze, een misbruik maken van Gods Naam. Tegen die zonde is niemand bij voorbaat gewaarborgd. Dat mogen wij niet vergeten, ook al gaat het daar in dit geschrift nu niet direct om." Tot zover professor Roscam Abbing. Ik herinner me nu zijn naam onder de grote PvdA-advertentie vóór de verkiezingen en ik vraag me af of zijn afwijzing van het CDA (mee) gegrond is op bovenstaande overweging. Een andere hervormde ethicus, dr. F. O. van Gennep zei eens dat hij er vrede mee zou hebben als de C in de afkorting CDA stond voor: centrum, omdat naar zijn oordeel het CDA er duidelijk op mikte, te fungeren als centrumpartij, maar om in dit verband je te tooien met de C van christen of christelijk, vond hij misbruik van de naam Christus. Ik wil maar zeggen dat het boekje van de bond tegen het vloeken voldoende stof biedt voor discussies over en het doordenken van de betekenis van het derde gebod. Je hoeft niet bij de Amsterdamse tramhaltes stil te blijven staan! Wanneer thans iemand bezorgd vraagt of de heer Roscam Abbing de enige medewerker aan „Wie vloekt verliest" is. haast ik me met de geruststellende mededeling, dat er ook hoofdstukjes geschreven zijn door: lt kol. A. M. Bosshardt van het Leger des Heils, oud-rector dr. A. la Fleur van het Haarlemse christelijk lyceum. NCRVs wika L. A. C. van Ginkel. K. M. A-gouverneur (en Trouw-medewerker, mag ik er wel aan toevoegen) M. H. von Meyenfeldt, en oud-minister B. Rooi vink. Opmerkelijk is de conclusie van generaal Von Meyenfeldt: naarmate de democratisering in het leger voortschrijdt, wordt er minder gevloekt (er is immers minder te kankeren). Dit lijkt naar mijn idee een klein beetje op het negentiende-eeuwse optimisme: open scholen, dan kunnen de gevangenissen dicht. Een van de meest bekende affiches van de bond tegen het vloeken heeft als tekst: „Spreek vrijmoedig over God. maar misbruik nooit Zijn naam." In het boekje komt naar voren, hoe tegenwoordig voor radio en t.v. steeds vaker en makkelijker Gods naam als tussenwerpsel en uitroep wordt gebruikt. Maar er wordt ook voor en via diezelfde media tegenwoordig steeds vaker en makkelijker vrijmoedig óver God gesproken en ik zou het leuk gevonden hebben, indien in dit geschrift dóóraan een dankbare paragraaf was gewijd. „Wie vloekt verliest" kost een rijksdaalder en is te krijgen door dit bedrag te storten op gironummer 85.20.91 t.n.v. de penningmeester van de bond tegen het vloeken te Den Ham. Prof. dr P. J. Roscam Abbing Deze fut**)» is uitsluitend bestemd vooi korte reacties op in deze krant gelezen benchten. artikelen en commentaren, en met voor gedichten, open Oneven, oproepen o! reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeli|k over elk geval van bekorting of nietpiaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam Bij publicatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Mens en hond (7) Zondagmorgen liepen we naar de kerk. Het wemelde van de honde- poep. Een Jong echtpaar met twee kleine kinderen sloot zich bij ons aan. en samen gingen we verder, goed uitkijkend waar we liepen. De kleinste kon een vers hoopje niet meer ontwijken, waarop haar moe der zei: „Het duurt niet lang meer. dan glijden we zo de kerk binnen." Dit is wel wat overdreven, maar Je vraagt je wel af, hoe ver gaat de tolerantie eigenlijk? Groningen J. A. Scheper Mens en hond (8) Een artikel als dat van de heer Ma- nenschijn werkt méér vervuilend dan de hondepoep in de haren van zijn zoon, wiens ongelukkige „lan ding" vanuit diens rubberboot m.i. alleen en scène gezet is om dit arti kel mee te parfumeren! Denkt de heer Manenschijn nu werkelijk, dat er nog niet genoeg geschreven is over de hondebolus, en moet dat dan ook nog gepaard gaan, met al lerlei oneerlijke aantijgingen jegens baas en hond? Degene voor wie zulk geschrijf bedoeld is, namelijk de mens, die maling heeft aan alles en iedereen, leest deze stukjes niet eens' De bonafide hondebezitter. echter, wordt, door de eindeloze stroom van schimpscheuten over dit onderwerp, opgezadeld met een soort minderwaardigheidscomplex! Als zou hij eigenlijk niet geschikt zijn voor de samenleving, alleen om dat hij honden houdt, en er nog van houdt óók! Petten H. A. Eygenbrood-Duty Mens en hond (9) Wat uitermate kortzichtig om te denken dat je geen dierenvriend zou zijn, wanneer je het niet prettig vindt om tot Je enkels toe in een hondehoop te staan. Wanneer ech ter 1. mensen met hun huisdier wan delen in overdekte winkelcentra die voor honden niet toegankelijk zijn; 2. honden zo nodig in boodschap- penkarretjes door een zelfbedie ningszaak gereden moeten worden; 3. de eerste de beste voorbijganger met woeste geluiden wordt toege- blaft; 4. grasvelden als goot worden gezien en. 5. openbaar groen dien tengevolge in openbaar bruin veran dert. gaat de heer Manenschijn m.i. niets te ver in zijn bewering dat honden een plaag zijn! Amstelveen Hans Gootjes AMSTERDAM: Postbus 8S9 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Mens en hond (10) Mijn beste mijnheer Manenschijn, wat hebt u onze honden raak gete kend! Had u ook maar zoveel men senkennis. U schrijft: „Alle honden bezitters, die ik ken zijn zeer aardig en hondenbezitters zijn onbewust intolerant." Na het lezen van de re acties in Trouw weet u echter wel beter. Alle hondenliefhebbers in mijn straat zijn aardige mensen, maar niet voorkomend, want ze la ten mij dagelijks zo'n vijftig meter straat, zelfs voor hun deur. reinigen, omdat ze te beroerd zijn om zelf een schepje mee te nemen. Ik heb een praktisch schepje met plastic zakje geconstrueerd en aan de gemeente Bussum aangeboden, doch zolang het meenemen van zo'n schepje niet verplicht gesteld wordt, zal ik de omgeving van mijn huis blijven rei nigen. Eigenaardig, dat ik nog nooit een drol uit de goot heb geschept. Bussum C. Vissers Mens en hond (slot) Er komen typische reacties van hon denbezitters op het artikel van de heer Manenschijn. Dat overigens geestig was. Konden de bezitters van honden niet werkelijk begrijpen waar het om ging? Ik zag een keurig heer lopen met een rashond, een knaap van een beest dat en daar stond de heer bij ook een knaap van een hoop midden op het trottoir deponeerde. Toen ik dat zag, had ik niets tegen dat lieve beest, maar veel meer tegen die heer die onmid dellijk wegliep en deed alsof dat niet door hen daar gekomen was. Het zijn de manieren van de eigenaars! Dat moet uit genoemd stuk worden opgemaakt. En volgens mij behoort de eigenaar, die het genot van hon- detrouw geniet ook zelf de last van de hondenontlasting te dragen. Let terlijk. Oprapen en dragen naar weet ik waar naar toe. En laat hij z'n hond uit. dat wil zeggen, gaat hij met het beest aan de lijn. dan heeft en daar" mag ik van uitgaan hij zelf alles in handen. Hij moet de ergernis van zijn medemensen voor komen. Het ligt niet aan de beesten, die weten niet beter. Drachten E. A. H. H. Groeneveld-Jamnel Trieste opkomst? (2) Onder de titel „Triest" schreef uw meditator een artikel over het mis lukken van de oprichtingsvergade ring van het EPV. Hij schijnt beter dan wie ook te weten wat progres sief is en wie dat zijn. Nog beter: wie evangelisch progressief is. Dit aller beste soort van christenen, zo vat ik het op, heeft zich al jaren geleden geworpen in de armen van Bas, Joop en Bram. Dat deze heren progressief zijn is mogelijk, maar van Joop en Bram is wel bekend dat ze het evan gelie doodzwijgen in alle talen, en zijn bezig de samenleving de laatste resten van het Evangelie van Jezus Christus te ontnemen. Wat triest! Rotterdam J. Chevalking Trieste opkomst? (3) U schrijft in „Vandaag", dat u ook niet verwacht had. dat de nieuwe EPV een goed resultaat zou behalen. Laat ik u zeggen dat ik gebeden heb om dat slechte resultaat. Dat moet u niet verbazen, na een half jaar ge harrewar. waarin toch zeker wel een aantal mensen gebeden zullen heb ben. dat ons land nu eindelijk eens een regering zou krijgen. Als die regering er dan is dan vind ik ds Van der Sluijs c.s. tweeslachtig. Hij wil graag een partij van mensen, die elkaar op hun gemeenschappelijk uitgangspunt (het verhaal van Jezus Christus) aanspreken. Welnu, laat hij dat dan maar gerust verkondi gen. van de kansel en in het CDA, want daar is alle ruimte voor. Dan hoeft hij ook niet bang te zijn, dat zijn parochianen hem als een bak steen laten vallen. De dialoog onder de christenen zou hiermee beslist tot betere resultaten leiden, dan het oprichten van een'nieuwe partij. Ik schrijf dit als actief lid van de gere formeerde kerk. Als doodgewoon ar beider die lid is van het CNV, dus niet als kapitalist. Wel als iemand die ondervonden heeft wat het bete kent de lasten te moeten dragen van een miljoen Mederianders, die al leen maar (terecht of niet terecht) het handje gaan ophouden. Rotterdam J. Both Ultra-centrifuge (6) De Tweede Kamer heeft het, tegen heug en meug blijkbaar, geslikt. Het was niet te vermijden. Over drie jaren zal zij, op dezelfde grond, de levering aan Brazilië goedkeuren. Wetend wat waarborgen van staats lieden betekenen maar zwichtend voor argumenten als: .Argentinië werkt al aan de bom", of „Het com munisme is in aantocht". Het was te verwachten. De mens van het noor den kent geen rust voor hij zijn eigen aard heeft uitgeleefd tot in de uiterste schuilhoeken. De Fausti- sche Mens, de mens die geen gren zen kent, zo noemt Oswald Spengler ons, 70 Jaar geleden. Maar zijn boek heet „Der Untergang des Abend- landes". Amerongcn P. Verburg Ultracentrifuge (7) De ultra-centrifugefabriek in Alme lo kan worden uitgebreid (Trouw van 7 februari). Uitbreiding van Al melo heeft voorlopig nog geen zin (Trouw van 6 februari). Is het erg dom als een gewone lezeres er niets van begrijpt? Wat Nederland betreft kan er dus meer verrijkt uranium worden geproduceerd (ondanks alle bezwaren, door vele deskundigen ook in Trouw genoemd). Maar dan moeten er vóór 1981 wèl „waterdich te garanties" komen van de toekom stige afnemer Brazilië, „want anders krijgen ze geen gram". Brazilië heeft nu al vrij duidelijk laten weten niet veel voor zulke garanties te voelen. Toch zal Nederland voor deze a.s. klant gaan produceren. De heer Van Houwelingen (CDA) heeft gezegd, dat als die garanties niet komen. Nederland niet zal leveren: „uitein delijk kiezen we voor het commer ciële verlies". Gelooft hij dat zelf? Wat doen we met de voorraad urani um in 1981? Ik ben toch bang, dat om commerciële redenen er dan ook zónder garanties geleverd zal wor den. Wat is het toch dwaas om iets te gaan maken als je van te voren weet. dat er grote kans is dat de klant jouw voorwaarden niet zal ac cepteren. Waarom neemt de rege ring niet het zekere voor het onzeke re en laat de UC-fabriek zoals die is? Het argument van werkgelegenheid is allang door deskundigen ontze nuwd. Vredesaktiviteiten kunnen ook veel werkgelegenheid scheppen! Overigens ben ik erg blij met het bericht in Trouw van 4 februari, nl. dat het CDA er tegen is, dat de neutronenbom in Nederland zal ko men. Dat is klare taal! Christenen hoeven niet te vertrouwen op zulke afgrijselijke wapens. Ellen-Leur Ikon-show (2) DEN HAAG (Herv. Persbu reau) De hervormde synode zal zich dinsdag weer bezighou den met de predikantspensioe nen. De voorstellen tot wijzi ging van de generale regeling voor de predikantspensioenen zijn door de brede ministeries van de ringen beoordeeld. Van de 147 ringen stuurden 30 pro cent hun adviezen in. Daarvan was de helft akkoord, acht wa ren tegen en anderen hadden kritiek en aanmerkingen. Algemene waardering was er voor de afschaffing van de jaarklassen, op trekking van de laagste groep naar het niveau van de daaropvolgende (groep 4 naar groep 3) en de verbete ring van de weduwenpensloenen, die volgens het voorstel 5/7 van het ou- dedagspensioen zou moeten worden. Het kapitaalsdekklngelement is de laatste jaren het grootste probleem gebleken. In die tijd zijn reeds enige maatregelen genomen om het kapi taal te versterken, waaronder de in 1976 ingevoerde eigen bijdrage van de predikanten, het zgn. pensioen- bijdrageverhaal. Al deze maatrege len blijken nog niet voldoende. De beste oplossing zou zijn de onder brenging van de predikantspensioe nen bij een groot pensioenfonds, waarbij gedacht werd aan het pensi oenfonds voor de gezondheid, gees- /elijke en maatschappelijke belan- jen (PGGM). Dit blijkt echter finan cieel niet haalbaar te zijn. Sr ligt nu een minder verstrekkend plan. dat beoogt in 10 Jaar te komen tot tenminste verdubbeling van de kapitaaldekkingsgraad, die eind 1975 ongeveer 25 procent bedroeg. Deze voorstellen komen neer op ver hoging van de inkomsten op basis van maximaal verantwoord geachte bijdragen van gemeenten en predi kanten enerzijds en op een matiging van de uitgaven anderzijds. Het aanboren van nieuwe geldbron nen ligt buiten de voorstellen, maar de pensioenraad is overigens wel op deze mogelijkheid bedacht. Bij de DIE CENTRAAL STAAT Het „epistel" (het stuk uit één van de brieven) van gisteren is het bekende stuk uit Romeinen 5. waarin Paulus het binnenkomen van zonde en dood door één mens stelt tegenover de uitdrijving van zonde en dood door één mens. nl. Jezus, de Mensenzoon. In die vergelijking valt alle nadruk op de laatste en op zijn centrale betekenis^sl in het heil waarvan Paulus aan de christenen in Rome schrijft. Dat hei is door de Ene. nl. Jezus. Het is te begrijpen dat christenen alle eeuwen door zich afgevraagd hebben hoe die Ene. die bepaalde figuur, niet een gedachte en niet een] verheven idee, maar die ene figuur. Zoon van God en Mensenzoon nu Wi voor ons, die zoveel eeuwen na Hem lis leven, nog altijd de centrale figuur fn kan zijn. Ligt daar niet een grote kloof tussen Hem en ons? We weten i nauwelijks hoe Hij eruit gezien heeft J en wij zijn toch mensen met ogen. Wij kennen de klank van zijn stem nieten waarvoor hebben we anders 11 oren? De gedachte ontstond naar f een representatie van Hem. een opnieuw tegenwoordig stellen van Hem die zo centraal moet staan in ons geloof. Een veelheid van modellen hebben daarvoor dienst V gedaan, van de massieve Li tegenwoordigheid van zijn vlees en bloed in het getranssubstantieerde of getransfigureerde mis-brood, tot p| een dusdanig spreken over zijn Ib aanwezigheid als zou die bijna U lijfelijk zijn. Door Geest en Woord, zeiden onze reformatorische geestelijke voorvaderen. Ik denk i a dat weinig gedachten in het denken bi Ni V2 ia i< DEEL. HUN ZORCr DEEL MEE.' GIRO UTRECHT verhoging van de inkomsten wordt gedacht aan verhoging van het zgn. vaste deel, dat door de gemeenten moet worden bijgedragen en van het variabele deel, dat de eigen bijdrage van de predikant in de pensioenlas ten bepaalt. van de christelijke kerk een zo betrouwbare weg gewezen hebben. Zo is Hij bij ons, en staat Hij altijd opnieuw centraal in onze wereld, doorzijn woorden en het verhaal waarin Hij optreedt, en doordat zijn P5 Geest ons geschonken wordt om die (fa woorden aan te hangen en er ondanks alles ons leven door te ,d laten richtèn, omwoelen en bepalen, jue Ju tot zekerheid geven toe. Radbouddag 1978, zaterdag 18 fe ,0l bruari vanaf tien uur. sociëteit Virg ,ei lius, Oude Delft 57, Delft. Studente ne uit geheel Nederland discussiëre over Kerk: institutie of beweging1 (o.l.v. prof. dr. J. F. Lescrauwaet) Christelijk geloven en de kerk vai Christus (prof. dr. W. Luijpen). Christendom: institutie of bewe^ ging? (prof. dr. J. M. G. Thurlingsla, Inl. tel. 073-215022. M. J. Spee-Jansen De kerkeraad van de hervormde ge meente te Waddinxveen wil dus. dat de Ikon uit zijn programma de zoge naamde Liefdesshow „Geloof, hoop en liefde" schrapt. Zeer terecht. Voor een christen heeft „geloof, hoop en liefde" een bijbelse strek king en dat blijkt uit die show in het geheel niet. Integendeel! Deze show heeft veel weg van een Vara-uitzen- ding. Geen woord over God. zonde of genade werd gesproken. Velen in Nederland zijn teleurgesteld, be droefd en verontrust. Berkcl(Zfl) J. L. Appcrcn Legerpredikanten hebben veront waardigd gereageerd op het rapport van de STUMIK (stuurgroep maat schappelijke invloeden in de krijgs macht). Want voor deze stuurgroep hoeft de geestelijke verzorging van de militairen niet zo meer. Legerpre- dikant J. Goumare in Centraal Weekblad (gereformeerd): De stuurgroep bedeelt aan de gees telijke verzorging een rol toe, die zij beslist niet wenst. Als we het goed hebben begrepen, is de geestelijke verzorging goed voor het spreken van een stichtelijk woord. De rest is onbelangrijk. Onbelangrijk is haar bijdrage vanuit het evangelie dienstbaar te zijn aan de totale mens. De situatie in de krijgsmacht moge dan een ethisch-paradoxale zijn, maar wat zou de geestelijke verzorging daar nu eingelijk mee te maken hebben? Het klinkt zo van: geloven doe Je in de kerk. Alsof het geloof en het evangelie niet met alle facetten van het dagelijkse leven te maken hebben. En zeker, wanneer de mens met de meest existentiële vragen wordt geconfronteerd. Ko men dan niet zaken ter sprake, die zozeer zijn religieuze en geestelijke leven raken, dat hij naast de hulp van een arts, een psychiater, een officier van de maatschappelijke dienst of de welzijnszorg terecht kan bij iemand, die met hem in gesprek wil gaan over de diepere achtergron den van het menszijn? De ervaring heeft ons geleerd, dat het wel erg simpel is gesteld, dat de mens in onze tijd schijnbaar geen behoefte meer heeft aan wat men „geestelijke begeleiding" noemt. Een derde op merking: als wij als natie duizenden jongeren verplichten dienst te doen in een situatie, die voor hen regel matig de nodige levensvragen op roept, is het koud en onmenselijk ze de kazernepoort uit te sturen met de mededeling, dat ze voor die vragen maar ergens anders een adresje moeten zoeken. Ten vierde: het is verheugend te lezen, dat er tenmin ste in oorlogstijd nog een deurtje open is voor de geestelijke verzor ging. Verontschuldiging voor de vol gende hartekreet: als de nood aan de man komt. is God er altijd nog. Je zou dankbaar zijn voor zo'n uit nodiging. als ze niet om te huilen was. Men vraagt zich schijnbaar he lemaal niet af, wat er allemaal in Pi LI ANC In Kerk en Wereld, het blad van dekj,. vrijzinnige hervormden, ook al aan-fri dacht voor Zuid-Afrika. Dr A. H. van^ den Heuvel in discussie met drs F. jJn> Hooftman, die ten onrechte meende^el dat de hervormde synode al eenen beslissing genomen had betreffende^! een relatie met het ANC. (De zaak^€ komt morgen in de synode aan de^a orde). Dr van den Heuvel: kir De Nederlandse Hervormde synodi heeft niet besloten contacten me! het ANC. Ik heb in de vorige synodi daarvoor gepleit, omdat ik meen da! er naast de kerkelijke contacten - die uiteraard de eerste blijven ei naast de contacten met de zwart groepen, die in Zuid-Afrika opposi-fle tie voeren, zoals SASO, BAHUj Black People's Convention, Blacl Community Projects, Black Writei Union, etc. ook aandacht dient ter zijn voor dat stuk van de ZuidafriJI kaanse bevrljdingsstrijd, die zich in ipi ballingschap heeft georganiseerd. Ik J heb de synode zelfs voorgesteld om(j bijzondere contacten met het ANC:_ Geloof alleen voor in de kerk? vredestijd aan zo'n noodsituatie vooraf kan gaan. Wordt een mens pas op zichzelf teruggeworpen, als de kogels* om zijn oren fluiten? Wie dat denkt, moet ophouden dure rap porten te schrijven, waarin men er naar streeft de mens centraal te stellen en daarbij het gevoel op te roepen, dat men ik neem aan, zonder opzet wezenlijke aspecten van het mens-zijn verwaarloost. Galgenhumor Wij maakten reeds melding van prof. dr. J. Plomp's verslag in het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok) van het gesprek, dat de gere formeerde delegatie in Zuid-Afrika had met dr. C. F. Beyers Naudé. Uit hetzelfde blad nog een impressie van prof. dr Herman Ridderbos over de reis: Vorster zit vaster dan ooit In het zadel en kan zich veroorloven harde informatie-bevelen te geven voor alle rangen en kanalen van zijn ach terban. Thans geen kritiek!, dwars liggers worden niet geduld! Een an der ding staat niet minder vast: men ontmoet nauwelijks iemand van welke kleur of positie ook. die voor de toekomst van het systeem enig enthousiasme vermag op te brengen of er zelfs ook maar in kan geloven. Er is wel galgenhumor: wie zal over tien jaar in mijn huis wonen en hoeveel roebels zal het dan op bren gen? Zelfs de groeiende verbeten heid van de diehards berust op onze kerheid en vrees en niet op overtui ging. dat het allemaal nog helpen zal. Men hoort het aan de radicale alternatieven, die worden opgeroe pen om eigen standpunt te recht vaardigen. Daarom kan de schijn van onverzettelijkheid, „kragdadig- held" enz. ook wel eens zeer bedrie gen. De geestelijke weerstand wordt steeds sterker aangevochten en uit gehold. Er zijn mensen, die menen, dat Je daarom blank Zuid-Afrika met kerk en al maar beter kan af schrijven en zo hard mogelijk moet werken aan de overneming van de macht door de zwarte meerderheid. In mijn oren onwezenlijke en onver antwoorde klanken. De loop van de geschiedenis om het niet sterker te zeggen heeft blank en niet- blank in Zuid-Afrika onafscheid baar aan elkaar verbonden. Meer wellicht dan in één ander land ter wereld. Die loop is nog niet ten ein de. De blanken willen het niet we ten. maar zij zullen het weten. Hun daarvoor de ogen te openen, goed schiks en kwaadschiks, al naarmate men tot verschillende soorten van handelen is geroepen, blijft de taak dergenen, die de solidariteit met de niet-blanken en die met de blanken nog niet als een volstrekt alterna tief, een zaak van kiezen en delen zien. Of men daartoe eindeloos tot dezelfde mensen moet praten, is een ander hoofstuk. aan te knopen, omdat ik dat eenL zeer belangrijke organisatie vind. IkT kan echter nu al zeggen, dat ik niet geloof dat de synode die suggestie^ zal volgen. U Met de heer Hooftman ben ik het volstrekt eens. dat de dialoog metv, zwart en blank in Zuid-Afrika moet' worden voortgezet, maar dan wel, een dialoog en geen vrijblijvend ge- R sprek. Wat een dialoog is, hebbenjle wij geleerd in onze gesprekken met'R andere godsdiensten. Een dialoog! gaat er niet van uit dat wij als twer lege vellen papier bij elkaar komer om te zien wat er dan gebeurt, maai dat wij als mensen met overtuigin gen met elkaar spreken. Welnu. d< overtuiging van de Nerderlands< hervormde kerk is het gesprek me! Zuid-Afrika is, dat wij ervan uitgaan u dat daar onrecht geschiedt aan de n zwarte meerderheid; erger nog dat; er grove rechtsonzekerheid bestaat^ voor miljoenen mensen. We weten d dat de zwarte kerken ernstig gel dicapt worden in hun dialoog met blanke kerken, omdat daartoe wt nig gelegenheid wordt gegeven ei bovendien de consequenties van h< vrije spreken bij de zwarten in d loop der jaren maar al te bekend zijl geworden. Wanneer de Nederland hervormde kerk in een dergelijke! dialoog wordt betrokken dan kan'to dat ook alleen maar zijn vanuit onze v* overtuiging en vanuit de door ons 0 zelf gekozen positie om in dat ge- «1 sprek vooral namens onze zwarte; mede-christenen te spreken. Wij zijn w meer boodschappenjongens dani g< partners in die dialoog. TO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2