ereenzaming en onzekerheid ijn de belangrijke thema's Prijstreffér 25.- DIRIGENT LM INTERNATIONAL ROTTERDAM 'Lulu' meer stoeipoes dan fatale vrouw Bergmans 'Slangeëi': Prolongaties intrappen van open deuren ®",.reP"fef Con Amore" ff DAG 10 FEBRUARI 1978 FILM - KUNST Trouw/Kwartet H9 f D. Ouwendijk verrassende is op het film- ival van Rotterdam defini- uitgebleven. Zelfs in poli ezin is de tendens niet ver- gekomen dan dat de mid- zestig opgekomen bewe- tot revolutionaire herzie- van onze samenleving fei- k is doodgelopen. een Chris Marker heeft daar in lond de l'air est rouge" aandacht geschonken. Een vier uur duren- 5lm. waarin Marker via opwin- gemonteerde journaalbeelden, iginnen met het midden van de zestig, heeft willen aantonen e in feit al de derde wereldoor- njn binnengegleden. Er is, zoals ter suggereert, feitelijk sprake een ononderbroken oorlog, be ien in de revolutie rondom de ran de Eerste Wereldoorlog. Het btsverzet in Rusland op de ge- tvaardigde eisen (in de vorm van pnde wensen) door de onderlig- e massa naar voren gebracht, is lerste aanzet geweest tot de we- nijde omwenteling. Deze is, ter van de historische indelingen, markeren in „wereldoorlogen", ie, tweede en derde. Die derde Ie voltooiing moeten brengen, de litieve sociale socialistische) iding van bezit, macht en kennis laarom is het wezenlijke ken- van de „oorlogsbewegingen" Irukwekkend dezelfde orde van films behoren kere zin ook „Before hindsight", ieens journaalfragmenten, bij gezocht door Elizabeth Taylor- en gemonteerd door Jona- Lewis, en de indrukwekkende „Fluchtweg nach Marseille", Ingemo Engström en Gerhard uring gemaakt naar de door Seghers in haar boek „Transit" stekende herinneringen. In „Be- hindsight" is onderzocht, hoe de als verslaggeving van voorval- In het dagelijkse politieke en I wereldgebeuren in de jaren een schuldige neutraliteit be- Alles wat als onderkenning ligende nazistische tendenzen Int terrein van de wereldpolitiek forden aangemerkt, werd ge- ;eerd of doodeenvoudig ach- gelaten. Getuige bepaalde gen. Het doel was, schepping 'enwicht bij de beoordeling n door de kijker. film wordt de vraag gesteld of lthans wat de televisie betreft, lag de dag wederom het geval >n aanzien van de Engelse tele- geven de geraadpleegde com- itoren daar een bevestigend ord op. Maar een film als van s Marker is in haar positieve liteiten een dudelijke ontken van neutralistisch evenwicht, wordt wel degelijk gebruikt om objectief verslaggevende vorm standpunt uit te drukken. rschrikking De camera in de uit journaalfragmenten opgebouwde film „Before hindsight". „Transit" van Anna Seghers is een midden-vorm aangehouden van ver doezelde fictie en documentatie. is ook te zien in de genoemde van Engström en Theuring. Wat vooral naar voren komt is, de eloosheid en de vereenzaming de eenling, die door de arrogan- n wreedheid van een totalitaire ieke macht tot vluchten ge lid is. Vluchten ter willen van naakte bestaan. Net als de film Marker heeft „Fluchtweg nach seille" een vertoningsduur van de vier uur. Misschien zou het, in Markers film, goed zijn ge- als bepaalde gedeelten waren ;ort. Niet om de lange duur te irten (er is geen ogenblik sprake verveling), maar terwille van een geconcentreerde dramatiek, grote verdienste van de film is, ook al gaat het over historische selijke nood binnen het kader de nazistische terreur, de hoofd- j toebedeeld aan de totale ver- ikking van elke vorm van dicta- Die verschrikking is tijdloos en beperkt tot een enkele groep, leed waarover in de film verteld it is universeel menselijk leed. ook in deze dagen weer in aller- gewesten ter wereld herhaald wordt. filmische methodiek, die bij de oemde films is toegepast is de hodiek van direct becommenta- ide beelden. Het uitgangspunt is de dwingende dramatische sug- tie uit de beelden zelf, maar de intellectuele begeleiding van beelden. In de film naar het boek Marguérite Duras Een regisseuse die deze vorm haast tot in de perfectie toe beheerst is Marguérite Duras. Zij mag wel niet de uitdenkster ervan genoemd wor den, maar zij is wel de exponente ervan. Met name in de films „Bax ter, Vera Baxter" en „Le Camion". Over film heeft Duras gezegd, dat zij teksten doet stollen en „haar af komst uitwist, namelijk de fantasie. Haar kracht ligt in de begrenzing, in het stilleggen van de fantasie." In wezen betekent dit voor een speel film ook: verdoezelen van fictie en versterking van menselijk docu mentatie. Zo is „Baxter, Vera Bax ter" een bijzonder zuivere, bijna za- kelijk-nuchtere beschrijving gewor den van de onzekerheid die een vrouw kan gaan beheersen als huwe lijk en liefde op een mistige manier dubieus worden. De vrouw wordt in een onwerkelijke waardering (te) ge makkelijk als een soort sprookjesfi guur gezien. Als een wezen met min der realiteit dan zij echt bezit. Daar door kunnen er, zoals bij Vera Bax ter, individueel intens verdrietige spanningen ontstaan. Duras doet niet meer dan die spanningen op een indringende manier begeleiden met woorden en beelden. Het verhaal element is tot een minimaal schema teruggebracht. Deze vervaging tot ijle schemati sche lijnen is nog verder doorgezet in „Le Camion". In deze film praten Duras en Gerard Depardieu over een te maken film. waarbij door een vrachtauto-chauffeur op zijn tocht langs een kustweg een lifster zal worden meegenomen. Een vrouw van onbestemde leeftijd, met vage bestemming en al even vage af komst. De film geeft in een prachti ge verdeling van landschapsbeelden en suggesties volledige informatie over de nooit in beeld komende, maar steeds besproken vrouw. Die vrouw krijgt een stempel van zo intense melancholie, dat je haar als het ware verpersoonlijkt terugvindt in het aan het slot van de film val lende avondduister. De vrouw wordt, onzichtbaar blijvend, door commentaren en beelden als het ware een document van individuele tn algemene menselijke onzeker heid. Een tegenovergestelde van mense lijke (en vrouwelijke) onzekerheid levert de film van Helke Sander „Die allseitig reduzierte Persönlich- keit". Een (eveneens semi-) docu mentaire aanpak over het taaie ge vecht dat een vrouw, die gekozen heeft voor een zelfstandig leven (als persfotografe), moet voeren om in haar vak erkenning te vinden. De moeilijkheden concentreren zich op een grote fotomontage van West- Berlijn. Een groep vrouwen, die op komt voor het steeds betwiste recht van de vrouw op deelname aan openbare activiteiten, steunt de fo tografe. De film is gemaakt met hu mor en een groot vermogen tot rela tiveren. Betogend De hier genoemde films hebben met elkaar gemeen, dat zij een min of meer „betogend" karakter hebben. Onder de restrictie, dat in de films van Duras „betoog" gelijk staat met diepere verkenning van het mense lijke. Een bijna volledige verwijde- 'Meneer Meyer', humoristische uitblinker ring van alle „betoog" zien we in de film van Thomas Koerfer „Alzire oder der neue Kontinent". De film is wel niet helemaal vrij van betoog over de weerloosheid van de enke ling en van de onderdrukte volks laag tegenover een absoluut heer sende macht maar de toon wordt toch in hoofdzaak bepaald door vrije artistieke verbeelding. Een toneelgezelschap wil een opvoe ring geven van Voltaire's „Alzire ou raméricain", maar kampt met fi nanciële moeilijkheden. Bovendien is men het onderling niet eens over de teksten. De financiële moeilijk heden zouden bestreden kunnen worden door overheidssubsidie, maar die wordt afgewezen. De on derlinge moeilijkheden spitsen zich, mede door uitblijven van financiële steun, toe. De groep gaat uit elkaar. Omdat Amerika in het stuk een rol speelt dwalen sommigen af naar Zuid-Amerika; anderen hervormen het stuk tot een modern politiek strijdbaar stuk. De vorst uit het oorspronkelijke stuk wordt veran derd in een moderne militaire dicta tor, die al even verraderlijk en ge welddadig blijkt te zijn als zijn oor spronkelijke voorganger. De vorm van de film is bijzonder fraai. Bij de leden van de toneel groep vervagen als het ware de gren zen tussen hun particuliere leven en hun functies in het stuk. Daardoor ontstaan er vervreemdingen en aan de andere kant ook bijzondere toe naderingen. Een boeiend weefsel van werkelijkheid en verbeelding, wat ook zijn uitdrukking heeft ge vonden in een buitengewoon fraaie toepassing van kleuren. Kleuren die de film niet alleen es thetisch maar ook als verbeelding overhevelen naar het onwerkelijke. Het onwerkelijke niet als ontken ning van onze menselijkheid, maar als een ver doorgevoerde toespitsing ervan. Vervreemding, enkele jaren geleden een overheersend thema in de ver beeldingskunsten, is zij het ver zacht ook het hoofdthema van Lothar Lamberts „Nachtvorstellun- gen". Volgens Lambert zelf gaat het in zijn film over „een jonge man die in de bioscoop een filmverhaal ziet, waarmee hij zich zo sterk identifi ceert dat hij het filmleven van de hoofdpersoon na-leeft. De geschie denis van een man tussen werkelijk heid en droom. Aan het eind van de film moet de man erkennen dat wer kelijkheid en film ver uit elkaar liggen." De kern van het vervreemdingsef fect in de film is, dat de man vrijwel de hele film door zijn eigen identi teit prijs geeft voor die van een verbeelde figuur. Hij verliest daar door het contact met de werkelijk heid van zijn alledaagse bestaan, waardoor er geneigdheden (homo seksuele) in hem boven komen, die hem niet geheel eigen zijn. Tot het met een schok tot hem doordringt, dat hij ook in dat gedroomde leven op den duur een gevangene van de daagse werkelijkheid zou worden. Het betekent in wezen, dat ver vreemding in de droom nooit een oplossing kan geven voor de reële levensproblematiek waarmee een individu kan worstelen. Meneer Meyer Tot op zekere hoogte gaat ook de film van Orlow Seunke „Prettig weekend, meneer Meyer" over de reële onmogelijkheid zich zelf in een droomwereld een andere identiteit aan te meten dan de alledaagse, die meer een nachtmerrie lijkt dan echt beleefde werkelijkheid. Een omke ring van levenswaarden. Meneer Meyer is een bescheiden kantoorbediende, die een gortdroog leven leidt. Door zijn timide hou ding is hij op kantoor op een makke lijk mikpunt voor spot. Hij laat zijn omgeving niet merken hoe diep die spot bij hem invreet. Hij kan haar alleen verdragen door in het wee keind zijn dagelijkse persoonlijk heid thuis te laten en in de huid te kruipen van een personage dat in alles een tegenstelling is met zijn werkelijke karakter. In de film is die personage een filmregisseur op zoek naar acteurs en actrices voor een nieuwe door hem te maken film. Hij is daarvoor neergestreken in een dorp, waar hij als grote man roman tisch gefêteerd wordt. Luchtigheid. De film in Rotterdam bij het waarderingsonderzoek hoog gekwa lificeerd heeft een luchtigheid van aanpak, zoals Je in Nederlandse hu moristische films zelden aantreft. Het leeuwendeel van de film wordt ingenomen door presentatie van dorps „artiesten". Misschien is de band tussen Meyers droom en deze presentatie wat te zwak, waardoor een indruk kan ontstaan van over bodige details, maar over het geheel genomen heeft Seunke met zijn ont spannende film bewezen, dat hem ruime armslag kan worden gegeven. Talent in luchtige verbeelding is in Nederland zeldzaam; het moet dan ook volop zijn kansen kunnen krijgen. Van de vele in Rotterdam vertoonde films zijn er momenteel al rond de vijftien door Film International aangekocht. Deze films komen bin nenkort in omloop. i uil „Die allseitig reduzierte Persönlichkeit" Nederlandse Operastichting door Adr. Hager SCHEVENINGEN Hoewel men jarenlang meende, dat Al- ban Berg zijn opera Lulu on voltooid had nagelaten, is kortgeleden gebleken dat de in 1977 overleden echtgenote van de componist de beschikking had over schetsen voor het laatste bedrijf. De Oostenrijk se componist Friedrich Cerha werkt deze schetsen momen teel uit en in februari van het volgend jaar zal Pierre Boulez in Parijs de complete opera dirigeren. In de titelrol de so praan Teresa Stratas die deze partij ook zingt bij de voorstel lingen door de Nederlandse Operastichting, waarvan de première woensdagavond in het Circustheater ging. Alban Berg schreef zijn Lulu op tekst naar de tragedie „Erdgeist" en „Die Büchse der Pandora" van Frank Wedekind. Het verhaal is doorweven van erotiek, begeerte, hartstocht, zinnelijkheid en driften; huiveringwekkende drama's door Berg samengesmolten tot een twaalf toons-muziekdrama van gro te intensiteit, beklemmend en. om een term uit de tijd rondom de pre mière te gebruiken, „zenuwslo pend". Hoe kwam het dan. dat woensdag avond In het Circustheater toch meermalen gelachen werd? Schoot de zeggingskracht van de muziek tekort, was de regie ongeloofwaar dig of stonden de Jugendstil-decors de sfeer in de weg? Over de figuur Lulu zijn in de loop der jaren tal van beschouwingen geschreven, psycho logische verhandelingen, diepzinni ge betogen. Rhoda Levine heeft van Lulu meer een stoeipoes gemaakt dan de erotische fatale vrouw, „Die Schlange, die Urgestalt des Weibes". Robert Israel stak haar in wijde gewaden, het geheel werd omgeven met palmen en pilaren en daardoor zat men naar een wat onecht aan doend, en af en toe wat hysterisch gebeuren te kijken zonder er werke lijk bij betrokken te raken. Teresa Stratas liet zich verontschul digen voor het feit, dat zij last had van een keelontsteking. Was er bij een optimale conditie sprake ge weest van meer spanning, van meer dramatiek? We laten het noodzake lijkerwijs in het midden, al mag be wondering voor haar technisch kun nen niet onvermeld blijven. Julian Patrick, als Schön en Jack-the Rip per, speelde bewogen en was vocaal de juiste man op de Juiste plaats. Leven in de brouwerij bracht Matthi Juhani als schilder, alleszins geloof waardig. Jan Blinkhof vestigde de aandacht op zich door een wellui dende creatie van Aiwa. De rol van Gravin werd gebracht door Elaine Bonazzi die een enigszins geforceer de. onwennige indruk maakte. In de kleinere partijen o.a. Michael Halli- well, Chester Ludgin en Andrew Foldi. Hans Vonk leidde het Radio Filhar monisch Orkest, zeer gedegen en kundig, doch de felle dramatiek kwam minder sterk over dan onge twijfeld Vonks Bedoeling moet zijn geweest De Nederlandse Opera stichting komt op 11 februari met •Lulu terug in Scheveningen. in Am sterdam worden voorstellingen ge geven op 14. 19 en 22 februari, in Rotterdam op 16 februari. Beeld uit de Nederlandse film „Prettig weekend, meneer Meyer' Zoals het haast ondenkbaar lijkt, dat Ingmar Bergman zonder Godards film „Les Carabiniers" tot de verbeelding van zijn film „Skammen" zou zijn gekomen, lijkt het vrijwel volstrekt ondenkbaar dat hij zijn film „The serpents egg" (Het slangeëi) gemaakt zou hebben als niet de befaamde film „Cabaret" ooit was gemaakt. Dit houdt op zich genomen geen mindere waardering in voor het grote talent van Bergman. In het algemene cultuurleven is Jacht op oorspronkelijkheid" een dubieuze aangelegenheid. Het is geen schan de om open te staan voor ideeën en verbeeldingen die door anderen zijn aangereikt en daar dan zelf standig verder op door te gaan. Maar van „Cabaret" is alleen de' milieu-invloed bij Bergman overge bleven. In „Cabaret" was het theater de morbide satirische uitdrukking van het zich in Duitsland aankon digende verderf van het nazisme. In „The serpents egg" wordt de cabaret-wereld gebruikt als een schilderachtig morbide begeleiding van onderwereld-praktijken, die als voorboden van latere nazi- praktjken worden aangemerkt Dat is zeer belangrijk verschil. De geschiedenis die in de film wordt verbeeld, speelt zich af in 1923, de periode van de waanzinni ge geldontwaarding in Duitsland, na de militaire nederlaag die dat land in '18 had geleden. Het jaar 1923 is ook het Jaar geweest van Hitiers belachelijke putsch in Miln- chen, waarvoor hij in een vesting werd opgesloten. In een heel ge noeglijke gevangenschap, die hem de gelegenheid schonk om „Mein Kampf" te schrijven. Bergman wil dat jaar 1923 bestempelen als een soort apocalyptisch jaar: een profe tie over het grote verderf dat tien jaar later begon rond te waren om tenslotte uit te lopen op de gruwe len van volkerenmoord en experi menten op levende mensen. Bergman verbeeldt een Duitse pro fessor, die proefondervindelijk na gaat tot welk gedrag mensen kun nen komen, die hetzij psychisch hetzij fysiek, door middel van toe gediende chemische middelen, in weerzinwekkende leefomstandig heden worden gebracht. Een Ame rikaanse joodse artiest komt, via de zelfmoord van een broer van hem. op het spoor van het satani sche werk van de professor. Zijn broer blijkt bij de experimenten assistentie te hebben verleend. Hij kon niet tegen de bij hem opgewek te angsten en wroeging op en be nam zich het leven. De bittere ar moede van de mensen, met honger als gevolg, leverde hem vrij gemak kelijk de nodige proefpersonen op. Hij voorspelde later de „ideale" omstandigheid van de „regerings dwang". De film is zwak van opbouw. Dat is niet alleen te wijten aan het feit, dat er te willekeurig en kunstmatig op het nog sluimerende nazisme wordt vooruitgelopen, maar omdat Bergman hinkt op twee gedachten. Enerzijds het apocalyptische toe komst-visioen, dat een beetje goed koop aandoet omdat er alleen maar quasi profetisch wordt omgespron gen met feiten door de latere prak tijken van het nazisme zijn beves tigd. Anderzijds is er geprobeerd om een persoonlijke tragedie te scheppen, te midden van verschrik kelijke dingen, waarvan je als toe schouwer weet dat ze inderdaad later hun beslag hebben gekregen. Je krijgt daardoor het storende ge voel dat Bergman voortdurend be zig is met het intrappen van open deuren. Dat is vermoeiend om naar te kijken. D. Ouwendijk Amsterdam, Kriterion en Leidsepleintheater, 16 jr. Providence Magistrale film van Alain Resnais over verval, dood en de creatieve kronkels van een oude schrijver. De gehele week in Tu- schinski 5, Amsterdam; Studio. Lei den en Select, Utrecht. Nashville Geniaal panorama van Amerika, gesitueerd in de stad van de country- and Westernmuziek, ge regisseerd door Robert Altman. De gehele week in Studio 2000, Den Haag. Rome open stad Prachtige film van Roberto Rosselini over bezetting en terreur in Rome. in 1945 gemaakt doch geenszins verouderd. De gehe le week in Bijou, Hilversum. Casanova Fellini's laatste film waar in hij de legendarische vrouwenheld plaatst tegen een achtergrond van bizarre en barbaarse fantasie. De gehele week in Cinema, Deventer en Studio, Geleen. Annie Hall Speelse film vol verdriet van en me* de voortreffelijke Ameri kaanse komiek Woody Allen. De ge hele week in Cinema, Deventer en Studio, Geleen. 2001, A Space Odyssey De beste science-fiction film ooit gemaakt, door meestercineast Stanley Ku brick. De gehele week in Calypso, Amsterdam en Asta, Den Haag. La Dentellière Tedere liefdesfllm over een paar dat niet tezamen kan komen omdat de woorden hen schei den. De gehele week in Tuschlnskl 4, Amsterdam; Alhambra 4, Enschede; 8tudio, Groningen; Rembrandt 5, Eindhoven en City 2. Hilversum. Meneer Hulot met vakantie Klassie ke comedie van en met Jacques Tati. De gehele week in City 6. Am sterdam. .The great Dictator Film van en met Charles Chaplin uit 1938, waarin Charlie twee rollen speelde (van de dictator Hynkel en de arme Joodse kapper) en voor het eerst in een film sprak. De gehele week in Metropols 5, Den Haag. Stoeisterke corduroy jeans met rechte pijpen. Kontraststiksols en koperen klinknagels. 100% katoen. Bruin, marine en zwart, mt 116-170 Alleen deze week c 76 Grote Marktstraat 34, Oen Haag Rozemarijn 19-23. Leidschendam - Haarlemmerstraat 115-117. Leiden DE EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL vraagt per 1 april 1978 EEN STENO-TYPISTE voor het verrichten van steno- en typewerttz aamheden e lichte administratieve arbeid. Vereist: diploma mulo/mavo-4, diploma steno Nederlands en typen, ervaring als steno-typiste. Het salaris zal bij aanstelting maximaal ƒ2.129 par maand bedragen, te verhogen met een toelage van 256 wegens onregelmatige werktijden en met 8% vakantie toeslag. Sollicitaties binnen 14 dagen na verschijnen van dit blad te richten aan de Griffier van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, Binnenhof 21, 's-Gravenhage. Christelijk Gemengde Zangvereniging Alphen a/d Rijn zoekt, zo spoedig mogelijk, een Onze repetitieavond is iedere dinsdag van 8 tot 10 uur Sollicitaties richten aan de secretaris, C. A. Verkerk, Da Costastraat 48. Alphen a/d Rijn. telefoon 01720-75711.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 9