Hervormde synode over
relatie tot het ANC
Dr. Naudé: doorgaan met racismefonds
Raad van kerken vraagt
intrekken anti-kraakwet
Vastenactie mikt
op elf miljoen gulden
Bezwaren tegen erkenning
Dood gevonden
Vredesberaad vraagt
om 'nee' tegen
neutronenbom
Klacht tegen
Mantel der Liefde
hun zorg?
VASTEMAKTiE
850
VANDAAG
Voorbijgangers
VRUDAG 10 FEBRUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
:t/RUi
Van een onzer redacteuren
DEN HAAO De hervormde synode behandelt dinsdag aan
staande het voorstel van de Raad voor Overheid en Samenle
ving. het contact met het African National Congres (ANC), de
belangrijkste bevrijdingsbeweging van Zud-Afrika. te verster
ken. nu als gevolg van regeringsmaatregelen andere relaties
sterk gehinderd of geheel onmogelijk geworden zijn
Het ANC wijst het gebruik van ge
weld niet af en staat onder sterke
marxistische invloed. De verhouding
tot deze bevrijdingsbeweging is
daardoor een omstreden zaak. Een
lid van de raad distantieerde zich
van het voorstel de relatie met het
ANC te versterken. Een zevental sy
nodeleden hebben een stuk onderte
kend van ds. J. Windig uit Den Hel
der. waarin gezegd wordt dat de her
vormde kerk in de eerste plaats met
kerkelijke partners in Zuid-Afrika
contact moet houden.
Overeenstemming
In een uitvoerige notitie heeft de
Raad voor Overheid en Samenleving
«ROS) inzicht gegeven in de bespre
kingen in de raad zelf. waar de opvat
tingen over de te kiezen weg welis
waar enigszins uiteenliepen, maar
toch in grote lijnen overeenstem
ming over de te volgen koers kon
worden bereikt
De ROS vindt dat een „geprivilegi
eerd contact gezien de verhoudin
gen binnen de Zuldafrlkaanse oppo
sitie op dit moment niet wenselijk is.
het dient één van de contacten te
zijn. maar wel één dat belangrijker
wordt"
De vraag daarbij is niet. aldus de
ROS. of nu voor geweld gekozen
wordt. Die keuze hoeven we niet te
maken. De vraag is of het beleidsuit
gangspunt van de synode van Juni
1977 inzake de legitimiteit van de
Zuid-Afrikaanse regering („waar de
macht van de overheid de totale
gemeenschap niet meer dient en
waar haar zwaard niet meer gebruikt
wordt om het kwade te straffen en
het goede te beschermen, heeft zij
haar grenzen overschreden"), nu
moet worden uitgewerkt in die zin
dat het niet langer mogelijk is wél
contact te blijven onderhouden met
(blanke) kerken die het geweld van
de overheid steunen en tegelijkertijd
het contact met verzetsbewegingen
te schuwen, alleen vanwege het
geweld.
Hierbij merkt de ROS op. dat hij
geen behoefte heeft aan een synoda
le discussie over de gerechtvaardig
de revolutie.
Vóór
De volgende overwegingen, aldus de
ROS, pleiten voor een intensiever
contact met het ANC:
Het ANC moet niet. door gebrek
aan bereidheid tot contact van
West-Europese en Amerikaanse
kant. in de armen van Oost-Euro
pa gedreven worden, want naar
mate de oost-west polarisatie in
Zuidelijk Afrika toeneemt, wordt
de kans op de ramp van een twee
de Vietnam groter. M.a.w. het feit
dat het ANC een sterke marxisti
sche vleugel heeft, is een argu
ment voor méér contact in plaats
van minder.
Het ANC beschikt al over veel
relaties (in de Verenigde Naties
etc.) en zal alleen al daarom op de
toekomst van Zuld-Afrika een
belangrijk stempel zetten.
De ROS meent dat de Nederlandse
kerken ook krachtig bij de Neder
landse regering dienen te pleiten om
zelf een intensiever contact met het
ANC te hebben. Dat bovendien de
huidige regeringssteun aan het
ANC-werk (in Tanzania) moet wor
den voortgezet, evenals die aan de
Swapo (in Angola), is duidelijk.
Dat het ene contact het andere niet
uitsluit moge nog eens blijken uit
het beleid van het CNV. dat in Zuid-
Afrika contacten heeft met scho
lingsinstituten van de zwarte (niet
erkende) vakbeweging en daarbui
ten het vakbondswerk steunt van
het ANC en de Swapo.
Van een onzer redacteuren
DEN HAAG Zeven hervormde
synodeleden hebben bezwaar te
gen de erkenning van het African
National Congress als eerste ge
sprekspartner van de synode. Het
stuk is samengesteld door ds. J.
Windig in Den Helder en onderte
kend door de synodeleden ds. B.
Duisterhof, ds. K. G. de Noord, ds.
W'. Tyink, ds. J. Vroegindewey, ds.
D. D. Lucas, ouderlinge mevrouw
mr. J. A. van Ruler-Hamclink en
ds. H. Valk.
In hun brief zeggen zij dat de dia
loog in de eerste plaats gevoerd zal
moeten worden met kerkelijke
partners. In de brief wordt in volg
orde van belangrijkheid genoemd:
De Zuidafrikaanse raad van ker
ken en zijn leden, de roomskatho-
lieke kerk, voor nieuwe wegen
openstaande groepen en personen
in de Nederduits Gereformeerde
en hervormde kerken, officiële ver
tegenwoordigers van bovenge
noemde kerken en de Wereldraad
van Kerken.
De briefschrijvers sluiten contact
met het ANC niet uit. „In overleg
met en voortvloeiend uit de dialoog
met onze kerkelijke gesprekspart
ners. kan het dienstig blijken con
tact te onderhouden met vertegen
woordigers van culturele, maat
schappelijke en politieke organisa
ties, waaronder het ANC', aldus de
briefschrijvers. Zij achten de er
kenning van het ANC een slag in
het gezicht van hen die nog steeds
geloven in en ijveren voor een op
lossing met geweldloze middelen.
Aanscherpen
Wat betreft de blanke kerken die
voor de apartheid zijn. zegt de ROS,
dat het contact niet gemeden zal
worden, maar voortaan plaatsheb
ben onder voorwaarden die worden
opgesteld In overleg met de zwarte
kerken. In de gesprekken komt
meer nadruk op de vraag wat ken
merken zijn van een „valse kerk".
Deze term is o.a. gebruikt door de
Utrechtse prof. Graafland in ver
band met art. 29 van de Ned. Ge
loofsbelijdenis, waar als kenmerk
van de valse kerk wordt genoemd
dat menselijke inzettingen heersen
over het woord van God.
Om de terugtrekking van steun en
apartheid te bevorderen suggereert
de ROS, dat het wenselijk zou zijn
als er een wijziging komt in het
emigratiebeleid. Dat zou neerkomen
op intrekking van het „emigratie-
besluit", volgens welke iemand die
in vreemde krijgsdienst of over
heidsdienst gaat niet zijn Nederlan
derschap verliest als het Zuid-Afri-
ka of Rhodesië betreft Voorts wordt
er voor gepleit dat er stappen wor
den ondernomen om te bevorderen
dat subsidie aan de Nederlands-
Zuid-Afrika Vereniging wordt beëin
digd.
Wat betreft de economische druk
zou de ROS willen adviseren, dat
aangedrongen wordt op het niet
meer verstrekken van exportkre
dietgaranties en exportvergunnin
gen, op het terugtrekken van de
Nederlandse handelsattaché, op op
zegging van de belastingovereen
komst, waardoor Nederlandse be
drijven in Zuid-Afrika niet in beide
landen belasting hoeven te betalen
en op de instelling van een olie-
embargo.
GRONINGEN In een sloot langs
de rijksweg van Groningen naar
Leeuwarden bij Aduard is het stoffe
lijk overschot van de 71-jarige me
vrouw H. Struik uit Groningen aan
getroffen. De vrouw liep dinsdag
avond weg uit de Niermanstichting
in Groningen, waar zij samen met
haar man woonde. Waarom zij weg
liep is niet duidelijk. Zij is vermoe
delijk door de kou bevangen en in de
sloot gevallen.
Voortgaande groei bij
baptisten in Rusland
MOSKOU (Keston CoUege) De
baptisten in de Sowjet Unie zijn
vorig jaar evenals in 1975 en 1976
gegroeid met 6.000 leden. Veel van
de nieuwe leden werden gewonnen
op de officiële feestdagen, tijdens
welke grote bijeenkomsten werden
gehouden.
Tijdens de bijeenkomst op 1 mei in
Charkow, waar 4.000 mensen bijeen
waren, werden 149 personen be
keerd. Op de twee feestdagen ter
gelegenheid van de zestigjarige ver
jaardag van de revolutie in novem
ber kwamen minstens 600 mensen
tot het geloof.
Ook de niet-geregistreerde baptis
ten wonnen aan leden, ondanks de
hindernissen die hun in de weg ge
legd werden. Zo werd eind augustus
onder dwang van de overheid een
huis ontruimd in Bezhista, een
plaats bij Briansk, waar de plaatse
lijke geregistreerde baptisten een
kerk hadden gemaakt. Op 15 sep
tember werd het pand vernietigd
omdat de officiële papieren niet in
orde zouden zijn geweest.
Van een onzer redacteuren
DEN HAAG Op verzoek van het
Interkerkelijk Vredesberaad
spreekt de hervormde synode dins
dag over de neutronenbom. Het IKV
vraagt de synode openlijk tegen de
produktie en invoering van dit wa
pen in de Nederlandse krijgsmacht
stelling te nemen.
De invoering zou volgens het IKV
een nieuwe en zware slag toebren
gen aan het streven om een halt toe
te roepen aan de bewapeningswed
loop en een begin te maken met
nucleaire ontwapening. Als de Vere
nigde Staten en haar bondgenoten
tot de aanmaak en invoering van dit
nieuwe kernwapen zullen besluiten
zal het vertrouwen van zeer veel
mensen dat het mogelijk moet
zijn de waanzin van de kernbewape
ning een halt toe te roepen ernstig
worden aangetast.
Om dit vertrouwen levend te hou
den en niet toe te laten dat cynisme
en pessimisme in onze cultuur ver
der terrein winnen, vragen wij u
dringend, mede gelet op de taak die
het i.k.v. van de kerken heeft gekre
gen, openlijk stelling te nemen.
DEN HAAG Het Nederlandse co
mité tegen godslastering vindt dat
de film „Mantel der liefde" gods
dienstige gevoelens kwetst en dat er
sprake in is van godslastering. Het
comité heeft de minister van justitie
gevraagd na te gaan of het hierbij
gaat om een misdrijf. Godslastering
staat als zodanig in het wetboek van
strafrecht.
In mei vorig jaar heeft het comité
tegen godslastering al een onder
zoek gevraagd. De bewindsman liet
weten alleen achteraf te kunnen op
treden en niet toen de film nog ge
maakt werd. De minister kan thans
stappen ondernemen tegen verto
ning van de film, nu de rolprent in
vijftien Nederlandse bioscopen
draait, veronderstelt het comité.
AMERSFOORT De raad van kerken verzoekt de regering met
klem de zogenaamde anti-kraakwet in heroverweging te nemen
en de Eerste Kamer te verzoeken dit wetsontwerp voorlopig niet
op de agenda te zetten. De raad biedt hierbij het rapport
„Kraken in Nederland" aan en verwacht dat dit dienstig zal zijn
bij de beoordeling van dat verzoek.
rlngei
brief van de raad van kerken aan de
minister van justitie. De tekst van
die brief is na langdurige discussies
(in de vorige vergadering van de
raad was er al even uitvoerig over het
rapport gesproken) met een overgro
te meerderheid (elf tegen vier stem
men) aanvaard.
In de brief wordt gememoreerd, dat
een speciale commissie in opdracht
van de raad al in mei vorig Jaar met
haar onderzoek begon. Er werden
met alleen met deskundigen, maar
ook met krakers zelf contacten ge
legd. Tal van nieuwe gegevens kwa
men op tafel. Toetsing van het anti-
kraakwetsontwerp voerde tot de
conclusie, dat dit ten onrecht één
bepaald aspect van een veel bredere
problematiek geïsoleerd wil aanpak
ken. De totale problematiek is te
omschrijven als de combinatie van
schrijnende woningnood en het lang
durig leegstaan van bewoonbare
panden.
binnen zekere grenzen de eigendom
men moet beschermen, is hij door
het rapport overtuigd geraakt, dat
de kraak-praktij ken niet een specia
le wet nodig maken. De raad wijst er
voorts op, dat de anti-kraakwet alle,
ook onverantwoorde, leegstand zal
gaan beschermen. Met als gevolg,
dat de speculatieve leegstand zal
toenemen, wat het verdelingsbeleid
zal bemoeilijken en de woningnood
zal doen oplopen. Dat hierdoor het
aantal protest-krakingen weer zal
toenemen, ook al omdat de anti-
kraakwet hier machteloos tegenover
staat, ligt voor de hand.
De raad zegt tenslotte in zijn brief
dat het nog niet te laat is om tot een
andere aanpak van het probleem te
komen en geeft in overweging daar
bij van de leegstandsproblematiek
uit te gaan.
Ten onrechte
Ten onrechte, aldus de brief, wordt
het gedrag van krakers, dat wil zeg
gen een bepaalde groep slachtoffers
van de woningnood, naar het straf
recht overgeheveld. Dit dan enkel en
alleen om de politie in staat te stel
len tot snel en effectief optreden. De
raad vindt dit een ontwikkeling,
waarbij terughoudendheid is gebo
den: de politie zal de zijde van de
eigenaars moeten kiezen, ongeacht
of het bonafide eigenaars betreft of
speculanten. De ruimte voor gesprek
en bemiddeling, die nu nog bestaat,
ook voor kerkelijke instanties, zal zo
komen te vervallen.
Hoewel de raad niet vindt dat kra
ken onder alle omstandigheden ge
oorloofd is en meent, dat de overheid
Harde noten
Zoals gezegd moest er in de raad
eerst nog wel wat harde noten wor
den gekraakt voor hij zich achter
deze brief en de strekking van het
rapport kon scharen. Tegenstander
bleef ds. A. C. Hofland (geref.) die
vond. dat de raad geen Tweede Ka
mer is. „WIJ kunnen hier geen des
kundige oppositie voeren; ik althans
acht mij in deze materie ondeskun
dig en daarom vind ik dat we ama
teuristisch bezig zijn."
Ook ds. G. Spilt (herv.) zei in verle
genheid te zijn. Hij zou het rapport
wel aan de regering willen toezen
den, omdat hij dacht dat het grote
kwaliteiten heeft, maar zou zich wil
len onthouden om de regering aan te
sporen wat ze wel en niet moet doen.
Ds. C. F. Büsewitz (doopsgez.) aarzel
de op andere gronden. Bij al zijn
bewondering voor het rapport, bleef
voor hem de vraag of het probleem
dichter bij een oplossing komt als de
anti-kraakwet niet wordt aangeno
men. Trouwens, zijn we in onze ker
ken soms uit de vraag hoe we met
eigendom en bezit moeten omgaan?
Hij zou wel een brief willen verstu
ren, maar meer als een mogelijke
hulp bij discussie.
Deskundigheden
Mr. G. Chr. Kok (oud-kath.) kon al
deze terughoudendheid wel begrij
pen, maar voerde tegen het argu
ment,.ondeskundigheid" aan: we we
ten toch ook hoe het in Zuid-Afrika
moet? Trouwens, voor de deskundig
heid hebben we Juist onze uitermate
deskundige commissies, secties en
werkgroepen. Wij moeten ons alleen
met de strekking van het geheel be
zig houden.
Welnu, met die strekking verklaar
den vervolgens de meeste leden zich
akkoord, nadat mevrouw dr. M. A. M.
Klompé (r.k.) had opgemerkt, dat
kerken zich wel degelijk om groepen
in nood zoals hier moeten bekomme
ren. Vanuit die nood moet je iets
durven zeggen op grond van eigen
deskundigen, die tot bepaalde con
clusies kwamen.
Dr. M. A. M. Klompé
Hieraan voegde ds. W. Blelj (evang.
luth) toe: als je het evangelie body
wil geven, krijg je nu eenmaal dit
soort rapporten. Het is weer het eeu
wige dilemma: hoe zit ik hier, als zo
maar een meneer, als dominee, als
vertegenwoordioger van mijn kerk?
En nu moet ik weer jurist zijn
maar ik weet het dit keer heel zeker,
dat we tegenover al die deskundig
heid in regering en Kamer moeten
zeggen: probeer de zaak nu eens op
te lossen in een broederlijke sfeer.
Langs de integere en liefdevolle rich
ting, die ons rapport aangeeft.
De vergadering ging vervolgens ali
nea voor alinea de brief aan de rege
ring na, die tenslotte met enkele
kleine wijzigingen kon worden aan
vaard, Een en ander nam zoveel tijd
in beslag, dat een aantal andere
agendapunten moest vervallen. Be
sloten werd ook een brief aan de
kerken te schrijven, waarin een aan
tal aanbevelingen over „Kraken in
Nederland" zal worden verwerkt.
UTRECHT (ANP) - De landelijke
bisschoppelijke vastenactie rekent
dit jaar op een opbrengst van elf
miljoen gulden. Vorig jaar werd tien
miljoen gulden bijeen gebracht. Met
die elf miljoen kunnen ongeveer vier
honderd projecten worden gesteund
in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.
Het is de achttiende keer dat in
Nederland de actie, die tot Pasen
loopt, wordt gehouden. In 1961 is de
actie ontstaan, nadat de bisschop
pen opriepen in de jaarlijkse vasten
tijd te offeren voor de miljoenen in
nood verkerende mensen in de
wereld.
Rondom deze vastenactie zijn nogal
wat moeilijkheden gerezen, toen bis
schop Gijsen van Roermond de orga
nisatoren liet weten een eigen vaste
nactie te houden. Aanleiding daar
toe was dat de vastenactie in het
werkschrift het adres van het bis
dom Roermond niet had vermeld en
wel dat van het bureau voor interna
tionale solidariteit in Roermond, dat
mgr. Gijsen voor de actie had afge
wezen.
Voorzitter Mr. C. E. Schelfhout van
de vastenactie zei er niet in geslaagd
te zijn een „zingevende en werkbare"
band met Roermond tot stand te
brengen. De brief, waarin bisschop
Gijsen zijn besluit bekend maakte,
gaat volgens de voorzitter aan het
doel van de vastenactie: samenwer
king met acties in tientallen andere
landen, voorbij. In de brief komt tot
uitdrukking dat de hulp wordt be
perkt tot de arme geloofsgenoten,
van bisschop tot bisschop en van
Limburg tot de Limburgse missiona
rissen, aldus de heer Schelfhout.
Het bisdom Roermond ontkent met
de bisschoppelijke vastenactie ge
broken te hebben en reeds lang van
plan was een eigen vastenactie te
houden. Het gironummer van de vas
tenactie is 5850 te Utrecht.
ADVERTENTIE
DEEL HUN ZORCr
DEEL MEE l
GIRO UTRECHT
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4, Rot
terdam
Tel. 010-115588 (red)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den
Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Van een onzer redacteuren
KAMPEN De Zuidafrikaanse the
oloog en vroegere leider van het
thans verboden Christelijk Insti
tuut, dr. C. F. Beyers Naudé heeft de
Nederlandse gereformeerden opge
roepen door te gaan met hun steun
aan het Speciale Fonds van het we
reldraadprogramma ter bestrijding
van de rassenwaan (PCR). Hij be
toonde zich ingenomen met het be
zoek dat de Nederlandse gerefor
meerden aan Zuid-Afrika brachten.
Dr. Naudé heeft zijn tevredenheid en
blijdschap uitgedrukt tegenover de
vier delegaUeleden, die bij hem op
bezoek waren. Eén van hen, de Kam
per hoogleraar dr. J. Plomp, schrijft
hierover ln het Gereformeerd Week
blad (uitg. Kok, Kampen) van deze
week.
Dr. Naudé heeft een beperkte bewe
gingsvrijheid en mag officieel niet
meer dan één bezoeker tegelijk ont
vangen. Het verzoek van de gerefor
meerden. een zwarte gevangene te
bezoeken werd door de autoriteiten
niet ingewilligd, maar er mocht weL
een groep naar dr. Naudé.
Nodig
Tegenover de vier Nederlanders ver
klaarde dr Naudé dat de komst van
de delegaüe naar Zuid-Afrika „nodig
en goed" was. Volgens prof. Plomp
zei Naudé: „Uw bezoek kan voor de
zaak van het evangelie alleen maar
een positieve uitwerking hebben.
Natuurlijk, het Ideaal was gezamen
lijk overleg, maar toen dat niet mo
gelijk bleek, was het toch goed dat u
kwam. Voor mij is de toets voor het
aanvaarden van zo'n uitnodiging:
hoeveel vrijheid krijg je als delega
tie? Ook al is er geen gezamenlijk
overleg mogelijk gebleken en ook al
mag u geen gevangenen bezoeken, u
hebt toch nog genoeg andere moge
lijkheden om nauwkeurige en objec
tieve InformaUe te krijgen en om de
authentieke mening van de zwarten
te weten te komen. Daarom was het
toch goed dat u kwam."
Dr. Naudé meent dat de gerefor
meerden alles gedaan hebben wat zij
konden." „U bent niet maar twee
mijl gegaan maar hebt ook de derde
en de vierde mijl afgelegd. Hierna
heeft een gesprek met uitsluitend de
N G.-kerk (blank) geen zin meer. Alle
fundamentele verschillen zijn nu wel
op tafel gekomen. De weigering om
nog tijdens dit bezoek samen met de
zwarte kerken te praten is ook een
heel duidelijk getuigenis. Als er nog
eens een uitnodiging komt, kunt u
die m.l. alleen aanvaarden op voor
waarde dat dan ook de zwarte ker
ken aan de gesprekken zullen deel
nemen."
Dr. C. F. Beyers Naudé
Dr. Naudé wekte de Nederlanders op
het contact met de universiteit van
Potchefstroom en met name met de
„Koinonia-groep" levendig te hou
den. Deze groep kwam vorig Jaar met
een verklaring, waarin ernstige kri
tiek vervat was op het apartheidsbe-
leid van de regering Vorster. Volgens
Naudé spreekt uit hun stuk een eer
lijke en diepe overtuiging." Hij ging
verder: „Het is weliswaar wat be
perkt piëtistisch maar dat is een fase
in de ontwikkeling. Hoe meer men
verbinding zoekt met de zwarte
christenen, hoe meer men de diepte
van de problemen zal gaan aanvoe
len. Als men in dezelfde eerlijkheid
verder gaat, volgens de maatstaven
van het evangelie, is het onvermijde
lijk verdere consequenties te trek
ken. U moet het contact met de
Koinonia-groep en met Potchef
stroom levend houden. Kolnonla Is
de eerste beweging vanuit de hoek
van de Doppers. Er wordt nu in het
land veel meer over Potchefstroom
gesproken dan over Pretoria, Bloem
fontein en Stellenbosch. Daar doet
men alles nog steeds te veel ln de
privé-sfeer en daar is nu geen tijd
meer voor. Overigens, de mensen
van Kolnonla zullen het niet gemak
kelijk krijgen. Zij staan nu al onder
druk en die druk zal nog sterker
worden. En maak u geen illusies: de
groep zal zó onder druk gezet worden
dat verscheldenen zich zullen terug
trekken. Het is niet aan ieder gege
ven onder de druk te volharden.
Maar de groep verdient zeker uw
steun."
Steunkwestie
De vier delegatieleden legden dr.
Naudé de kwestie voor van de gere
formeerde steun aan het. Speciaal
ACHTER DE DIJK
Achter de dijk
vaart de tijd
van een boot
heen en weer
meer zie ik niet
de bedoeling
van dit vice versa
ontgaat mij
er zal het een of ander
te verplaatsen zijn
bij de verbreding
van een kanaal eventueel
maar ik weet het niet
ik gis maar
en ben niet in staat
de vragen van reporters
duidelijk en klaar
te beantwoorden
heen en weer
en wat betekent het?
Totdat de tijd
verder vaart
en waar de dijk ophoudt
tevoorschijn komt
als een kleine tractor
er was geen kanaal
en er was geen boot
de tractor is
alweer verdwenen
en laat mijn voorbarig vragen
hoogmoedig achter zich.
Fonds van het wereldraadprogram
ma tegen de rassenwaan. Beyers
Naudé bevestigde dat hij de bezwa
ren in de gereformeerde kerken te
gen het PCR kent.
„Maar het is belangrijk dat de Gere
formeerde Kerken in Nederland de
steun voortzetten. De Wereldraad
van Kerken heeft duidelijk de crite
ria vastgelegd. De emotinele tegen
argumentenzijn mij bekend. Je kunt
ze ook hier elke dag horen: u geeft
steun aan de terroristen. Maar op dit
punt kunnen de zwarten beter on
derschelden dan de blanken. De
zwarten weten heel goed waar het
over gaat. Zij weten dat het fonds
niet voor wapenen is. U moet in elk
geval niet met het fonds breken on
der dreigementen van de blanke
N.G.-kerk."
Dr. Naudé voegde hieraan toe: „Voor
talloos veel zwarten heeft het fonds
een teken-karakter. Overigens, laten
de gereformeerden ln Nederland blij
ven studeren op de vragen met be
trekking tot geweld en bevrijding.
Hoe ver kunnen kerken in dezen
gaan? Waar liggen de grenzen? Met
een goede, bijbels-theologische be
antwoording van dit soort vragen
zou een dienst worden bewezen aan
heel de christelijke kerk in Afrika.
De kerken móeten een getuigenis
geven en waar ze op dit punt in
Afrika ln gebreke zijn gebleven, b.v.
in Mozambique, moeten ze belijde
nis doen van dat verzuim.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Kamerik C. den Boer te
Wageningen; te Babylonienbroek G.
van Leijen kand. te Nunspeet; te
Heusden C. van de Sluis kand. te
Houten; te Hien-Dodewaard H. Nap
te Hoogblokland.
Afscheid: op 12 febr. van Badhoeve-
dorp-Lijnden A.M. de Savomin Loh-
man ber. te Blaricum; van Well-Am-
merzoden B. van 't Veld ber. te Nun
speet;
Intrede: te Alphen a/d Rijn J. J. van
der Heiden uit Scherpenzeel (Fr); te
Zweelo J. Kloosterman uit Neede;
op 15 febr. bev. te Utrecht als zen-
dingspred. kand. J. W. Arendshorst
uit Oegstgeest, die zal worden uitge
zonden t.b.v. de theologische school
op Ambon (Indonesië).
GEREF. KERKEN
Rectificatie: ten onrechte meldden
wij gisteren dat D. J. Suurmond te
Smilde het beroep naar Ferwerd (Fr)|
had aangenomen; hij heeft dit be-1
roep nog in overweging.
Afscheid: van Leidschendam H. J.
Lugtigheid ber. te Nijmegen; van
Eindhoven C.W. de Vries ber. te
Leeuwarden.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Mariënberg S. S.
Cnossen te Bunschoten-Spaken
burg, die bedankte voor Edmonton
en voor Smithville (Canada) en voor
Hattem.
Afscheid: van Enschede-Zuid/West
L. Douw ber. te Ommen.
Intrede: te Damwoude en Drlesum
kand. J. de Gelder uit Sneek.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Brakel C. Wisse te
Kootwijkerbroek; te Gorinchem J.
Mijnders te Ridderkerk.
Bedankt: voor Wageningen M. Heer
schap te Lethbridge (Canada).
BAPT. GEMEENTEN
Intrede: Haulerwljk kand. D. M.
Stichter te aldaar.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Aangenomen: naar Zwolle G. G.
Schepperle te Terschelling.
Ds. G. Toornvliet
Het illegale radiostation Ml Amigo
(319 M, 940 kHz) is van plan, dage
lijks van hall zes tot zes uur 's mid
dags een programma van de radio-
predikant ds. G. Toornvliet uit te
zenden. De proefuitzendingen be
ginnen op 19 februari. Mi Amigo
zendt al elke zondagmorgen van
half tien tot tien uur een preek van
ds. Toornvliet uit. De half-zes-pro-
gramma's zullen elke dag een eigen
karakter hebben: zondag voor bui
tenkerkelijken, maandag voor stu
derenden, dinsdag voor zieken en
andere mensen met problemen,
woensdag popmuziek afgewisseld
met korte toespraken, donderdag
een bijbelcursus, vrijdag voor be
jaarden en zaterdag voor kinderen.
Radiopredikant ds. Toornvliet, die
onlangs zeventig jaar geworden ls,
verrichtte tot 1968 zijn werk in het
kader van de gereformeerde kerken,
via radio-Bloemendaal. Sinds 1968
werkt hij buiten de kerk, met een
eigen stichting „Radiogemeente".
Hij verzorgt ook wekelijks uitzen
dingen via R^dio Victoria (Aruba)
en Radio Paramaribo. Radio Mi
Amigo vaart onder de vlag van
Spanje, dat het verdrag van Straats
burg, dat zich tegen illegale zenders
keert, niet heeft ondertekend.
Lefebvre
De geschorste Franse aartsbisschop
Lefebvre, die op voet van oorlog
leeft met het Vaticaan, heeft in zijn
seminarie in het Zwitserse Econe
opnieuw 34 seminaristen aangeno
men. Het merendeel van hen komt
uit Frankrijk (13) en Italië(8). In een
interview met de Franse televisie
heeft Lefebvre van een „feitelijk
schisma" gesproken. Hij vond, dat
het dogma van de pauselijke onfeil
baarheid niet geldt ten aanzien van
de twee laatste pausen, Paulus VI en
zijn voorganger Johannes XXm.
Kran
:AP
- D
and
iet
iliel
RM
aerl
Sed
n d
ring
Dit
Zuid
tcha
aan
Twe
De 1
nota
ring:
bet
ham
dat
zaal
de r
kun
het
geei
In
ma
proi
niet
jnini
de
regi
hei<
kar
de
kw<
gen
Bo'
bel
ren
ger
ree
tal
sta
de