Verzoening in Israël:
gerechtvaardigde bescheidenheid
Buitenverbanders bezig
met nieuwe kerkorde
Bisschop Zwartkruis
blij met KTHA
'Yeenklooster' wil
boerderij kopen
Televisievasten
Amerikaanse en
Oostduitse kerken
praten in ons land
Actie voor Sahel
in het noorden
VANDAAG
Katholiek Kroatië
vreest inkrimping
godsdienstvrijheid
Voorbijgangers
WOENSDAG 8 FEBRUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
2
door Aldert Schipper
In Israel Is de Joodse godsdienst uiteraard het meest verbreid,
maar er wonen ook veel moslims en aanhangers van het christen
dom in Israel. Het aantal christenen in Israél is ongeveer 120.000,
dat is 2,5 percent van het totale inwonertal. Van hen wonen
75.000 in het eigenlijke Israél. De overigen wonen in de bezette
gebieden. De meeste christenen spreken Arabisch en voelen zich
bijna niet of geheel niet verwant met de staat.
De toon van de dialoog wordt aange
geven door joden en christenen met
een gemeenschappelijke culturele
achtergrond die van Europa en
Noord Amerika. Een orthodoxe
jood. die zelf uit het Midden-Oosten
stamde, merkte op: „Dat gesprek
hadden zij wat eerder, in hun eigen
land. moeten voeren. Dat had heel
wat ellende kunnen besparen."
Maar het joods-christelijke gesprek
is in Europa veelal achterwege geble
ven De programs, de achterstelling,
het getto-leven en tenslotte de
moord op zes miljoen joden in Euro
pa. zouden mogelijk zijn voorkomen.
De joods-christelijke dialoog staat
uiteraard onder druk van dit zwarte
verleden De meeste mensen in Is
raël. zo lijkt het. hebben dan ook
weinig belangstelling voor een ge
sprek met christenen. Wie denkt dat
hij iets goed te maken heeft, kan dat
het beste niet met woorden maar
met daden doen. Het liefst nog in de
vorm van de aankoop van Israël
BondsstaatsobligaUes.
Beléving
Wie naar Israël komt om er iets te
verzoenen op de traditienele christe-
lijk-Europese manier, klopt herhaal
delijk vergeefs op deuren. De joden
in Israël vipden ons christenen al
gauw opdringerig. Dat komt behalve
uit het verleden ook voort uit de
manier, waarop Joden naar zichzelf
kijken en hun eigen godsdienst
beleven.
Dat bleek onder meer uit een ge
sprek dat wij in Jeruzalem hadden
met de hervormde theoloog dr. J.
8choneveld. die daar werkt als advi
seur van zijn kerk.
Schoneveld legt uit dat het christen
dom een missionaire en universalis
tische religie is. Dat wil zeggen dat
christenen de drang hebben zoveel
mogelijk mensen in de wereld hun
geloof te verkondigen. Het joden
dom heeft dit universalisme verlo
ren. Het heeft het wel gehad. In de
tijd van Jezus was een derde of een
vierde deel van het oostelijke Ro
meinse rijk joods. De missionaire
instelling is toen echter door het
christendom overgenomen, waarna
de Joden die geen christen geworden
waren, zich rondom de thora (de
wet) verzamelden Nog steeds be
staat onder de joden vrees voor een
compromis met heidenen. De joodse
godsdienst staat weliswaar open
voor mensen die Jood willen worden,
maar de Joden ervaren hun gods
dienst als een „dimensie van het
volk-zijn", zegt Schoneveld. Je kunt
dus eigenlijk niet jood worden door
een aantal waarheden te aanvaar
den. zonder ook lid te worden van de
joodse lotsverbondenheid. Daar
door ook is de godsdienst in Israël
veel minder individualistisch dan
het christendom. „Het gaat hier om
de vraag: hoe zal het volk leven",
vertelt de Nederlandse theoloog.
Grondopvatting
Als gevolg van deze eigen godsdien
stige beleving, betekent de terug
keer van het joodse volk naar Israël
ook iets anders dan de migratie van
een willekeurig ander volk naar een
bepaald land. Israël is eerst een le
vensstijl en dan pas een geloof. De
terugkeer van Israël betekent dat
het volk zijn roeping weer kan
volgen.
Een gesprek over verzoening tussen
joden en christenen of tussen Joden
en Arabieren gaat sterk gebukt on
der deze verschillende grondopvat-
tingen. 8choneveld heeft zich echter
in Israël onder een groep theologen
een goede naam verworven en hij
vertelt hoe zeer hij Ingenomen was.
toen hij enige tijd geleden een uitno
diging kreeg, te komen spreken aan
de orthodoxe theologische faculteit
Zijn dissertatie over het gebruik van
de bijbel in het onderwijs heeft sterk
aandacht getrokken.
Schoneveld neemt een wel bijzonder
bescheiden houding aan en van hem
kan redelijkerwijs niemand beweren
dat hij zich opdringt. 8choneveld
rekent het tot zijn plicht, zijn missi
onaire opdracht niet te vervullen
tegenover het joodse volk. maar ten
opzichte van de kerk die hem uit
zendt. En die kerk toont zich daarin
zeer royaal.
Schoneveld legt zich in het bijzon
der toe op het bekendmaken van het
wezen van het Joodse geloof tegeno
ver de christenen in het moederland
en aan de Duitse katholieke theolo
giestudenten. die voor een kort
stondige studieperiode in het heilige
land verblijven.
Nes Ammim
De joods-christelijke dialoog, voor
zover Nederland daarbij betrokken
is. neemt een centrale plaats in bij
de christelijke nederzetting Nes Am-
min, in het noorden van Israël. Deze
nederzetting is geen kibboets, zoals
wel eens wordt gemeend. Het Is vol
gens de Israëlische wetgeving een
mosjav, een gemeenschap, waarbij
minder accent ligt op het alles-sa-
men-doen dan in een kibboets.
Nes Ammin bestaat sinds 1964 en
heeft als doel de economische ver
sterking van Israël en de bevorde
ring van wederzijds begrip. Domi
nee Simon Schoon, de gereformeer
de predikant van Nes Ammin, ver
telde dat de rozenkwekerij van de
mosjav alleen werkt voor de export
en als zodanig een niet onbelangrij
ke bijdrage levert aan de kracht van
de Israëlische economie. Hij heeft
thans zeer plezierig contact met de
rabbijn van de naastbijgelegen kib
boets, nadat deze Nes Ammin eerst
Jarenlang had bestreden en tegenge
werkt onder het mooto „Honderd
missionarissen in ons midden". Ook
Simon Schoon heeft geen bekering
van de Joden op het oog en het blijkt
dat de joden in de omgeving dit nu
ook inzien.
Er komen in Nes Ammim elk Jaar
duizenden mensen uit Europa, die er
iets horen over Israël en het joodse
geloof. Daar werkt de aanvankelijk
vijandige rabbijn tegenwoordig aan
mee. „Er is een brug geslagen", con
stateert ds Schoon in zijn historisch
overzicht van de mosjav. Hij vertelt
dat de christelijke kerk, door haar
contact met Israël een reinigings
proces kan doormaken. Het afgelo
pen Jaar is men begonnen met semi
naria voor theologen en in Nes Am
mim wordt reeds gedroomd over een
„guesthouse", een eenvoudig hotel,
waar deze theologen een onderko
men kunnen vinden.
Heilzaam
Voor de christelijke kerk in West-
Europa kan deze ontmoeting met
het jodendom heilzaam zijn. Of Is
raël er veel aan heeft is een tweede.
Een analyse van de positie, waarin
Israël verkeert, maakt al gauw dui-
Ds Simon Schoon
delijk dat het land op dit moment
vooral gebaat zou zijn met vrede
met zijn buurlanden en vooral met
de Palestijnen, het volk dat net als
de joden, Israëls bodem aanvoelt als
het land der vaderen. De voortdu
rende confrontatie met een volk, dat
aanspraak maakt op hetzelfde plek
je grond, is op den duur moeilijk vol
te houden. De verzoening met de
Palestijnen is van het grootste be
lang voor de toekomst van Israël.
Wanneer het christelijke Westen
meent iets tegenover de joden goed
te maken te hebben, kan het zich
het beste concentreren op deze
kwestie.
Een obstakel op deze weg is dat elke
derde partij voor de Israëliërs om
begrijpelijke redenen verdacht is,
wanneer hij niet bereid is tot een
verregaande vereenzelviging met de
staat Israël. En wie dat doet, zoals
de twee Nederlandse theologen in
Jeruzalem en Nes Ammin. met wie
wij spraken, prijst zich, om zo te
zeggen, uit de markt voor de Pales
tijnen. Hij wordt dan sterk beperkt
in zijn mogelijkheid te werken aan
Israëls eerste en grootste probleem.
„Al de optimistische verwachtingen
van onze bijdrage aan de verzoening
in Israël moet men niet hebben," zei
dr. Schoneveld ons in zijn kantoor
aan de berg Sion. Een wijs woord.
Van een onzer medewerkers
WEZEP De vrljgemaakt-gereformeerde kerken (bulten ver
band) zijn het in de eerste zitting van hun landelijke vergade
ring-1978 nog niet eens geworden over de organisatie van hun
kerkverband.
De landelijke vergadering te ver
gelijken met een synode in andere
kerkformaties wordt om de twee
Jaar gehouden De 46 afgevaardig
den van de twaalf regio's een
andere benaming voor classes ko
zen de nestor van de dienstdoende
bultenverbandse predikanten, de 66-
Jarigd ds L. J Gons uit Wezep tot
praeses; tweede praeses werd ds. H.
van Tongeren uit Maassluis. Tot eer
ste scriba werd gekozen ds. C. B.
Plooy te Ede. tot tweede scriba ou
derling A. B. de Boer uit Nijkerk.
De kerken van Oegstgeest. Baam,
Zeist en Nijmegen hadden eigen af
gevaardigden naar Wezep gestuurd
vanwege fundamentele bezwaren te
gen het stelsel van getrapte afvaardi
ging. dat dit keer voor het eerst sinds
het ontstaan van de bultenverband-
kerken consequent werd toegepast.
De vergadering besloot, deze afge
vaardigden in de gelegenheid te stel
len desgewenst bij de diverse agen
dapunten het woord te voeren, maai
zonder stemrecht, zulks onder de uit
drukkelijke verzekering ze niet als
„tweederangs kerken" te zien.
Artikel 31
Centraal tijdens deze landelijke ver
gadering stond de discussie over en
kele artikelen van het nieuwe Ak
koord van kerkelijk samenleven, dat
de buitenverbanders aan het opstel
len zijn, ter vervanging van de oude
Dordtse kerkenorde en ter regeling
van het onderling kerkverbandelijk
samenleven. Stelde de vorige lande
lijke vergadering reeds enkele arti
kelen van dit akkoord vast. in Wezep
lagen de meest fundamentele artike
len ter tafel, namelijk die welke han
delen over gezag en bevoegdheid van
meerdere vergaderingen als synode
en classes in relaüe tot de plaatselij
ke kerken
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westbiaak 4, Rot
terdam
Tel. 010-115588 (red)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22, Den
Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle
Tel. 05200-17030
De commissie functionering kerk
verband had enkele nieuwe artikelen
geformuleerd ter vervanging van het
befaamde artikel 31 DKO, dat in de
geschiedenis van de vrijgemaakte
kerken, zowel bij de vrijmaking in
1944 als bij het ontstaan van de
bultenverbandkerken in de Jaren
1967 tot 1970 een centrale rol heeft
gespeeld.
Sprak het oude artikel 31 ervan, dat
besluiten van meerdere vergaderin
gen „voor vast en bondig gehouden
zullen worden, tenzij bewezen worde
dat ze strijden met Gods Woord of de
artikelen van dit akkoord", in de
nieuwe bultenverbandse redactie
heet het: „De besluiten van regiona
le en landelijke vergaderingen staan
ter bekrachtiging aan de plaatselijke
kerken en worden, zo enigszins mo
gelijk. in onderlinge liefde aanvaard.
Wanneer een kerk echter van oordeel
is, dat een besluit strijdt met de
Heilige Schrift, of met dit akkoord
van kerkelijk samenleven, of ook dat
aanvaarding niet zou dienen tot heil
van de gemeente, zal zij zich hierover
aan de zusterkerken verklaren."
Commissie-voorzitter ds. J. C Janse
verwoordde het zo. „We hebben in
deze nieuwe formulering een andere
toon willen aanslaan: dicht bij de
taal van de Schrift, en weg van de
sfeer van het wetboek, het kille re
glement. We hebben een tijd van
scherpe heerschappijvoering op een
vaak juridische wijze achter de rug.
We willen nu proberen de dingen zo
te zeggen, dat onze kinderen de geest
van de 8chrift erin proeven
Al uit de tegenvoorstellen, die de
afgelopen maanden vanuit de bul
tenverbandkerken in groten getale
waren Ingediend, was duidelijk ge
worden dat dit nieuwe artikel niet
bij alle kerken in goede aarde is
gevallen. De kriUek kwam van twee
kanten: enerzijds van kerken als
Oegstgeest. Baarn en Doorn, die in
de nieuwe formulering een veel te
strakke binding zien aan besluiten
van meerdere vergaderingen, wat
zo vrezen zij zal leiden tot bevoog
ding van de plaatselijke kerken, tot
inkapseling in de uniformiteit, tot
het prijsgeven van de van God ont
vangen ruimten en vrijheid Ander
zijds van de kerken van Bunschoten
en Spakenburg. Leerdam. Zwolle.
Enschede-Zuid en Langerak. die vre
zen voor een veel te slappe binding
van de plaatselijke kerken aan be
sluiten van verscheidene vergaderin
gen. Deze kerken menen in de nieu
we formulering een veel te grote
ruimte aan te treffen voor plaatselij
ke experimenten als de vrouw in het
ambt en kinderen aan het avond
maal
Beide standpunten kwamen ook ter
vergadering tot uiting Overigens
lijkt het niet erg waarschijnlijk, dat
de twee genoemde standpunten een
meerderheid van dc afgevaardigden
achter zich zullen krijgen, te meer
daar commissie-rapporteur C. Hui-
zinga met zijn verdediging van het
commissie-voorstel zichtbaar Indruk
maakte op de aanwezigen „Als u
bang bent dat de commissie de ker
ken van het gereformeerde pad wil
afvoeren, bent u tevergeefs veront
rust." zo hield hij de Langerakse
predikant ds. H. A. 8tratlng voor.
„De commissie wil graag gerefor
meerd blijven en komt op geen enke
le manier tegemoet aan het indepen-
dentlsme, waarbij plaatselijke ker
ken eigen wegen gaan zonder zich
aan de zusterkerken te storen."
De volgende zitting van de landelij
ke vergadering van de buitenverban
ders ls op 4 maart. Naast de voortzet
ting van de discussie over kerkorde
en kerkverband zullen dan voorstel
len tot samenspreking met de vrijge
maakt gereformeerde kerken (bin
nen verband) en de mogelijke toetre
ding tot de gereformeerde oecumeni
sche synode aan de orde komen.
HAARLEM Bisschop Zwartkruis van Haarlem is blij met de
katholieke theologische hogeschool Amsterdam (KTHA), die
volgende maand haar tienjarig bestaan viert.
Mgr. Th. Zwartkruis
Van een onzer verslaggevers
KOLLUMMERZWAAG Het comité.. „Dienst te Velde", dat
jaarlijks met pinksteren een groot zendingsfeest in Veenklooster
(Fr) organiseert, heeft plannen om een boerderij te kopen als
steunpunt voor meerdere activiteiten.
Het comité denkt deze boerderij
allereerst te benutten als bescheiden
vorm van opvang voor mensen die
om een of andere reden moeite met
hun geloof hebben en daarom een of
meerdere weken daar tot rust en
bezinning kunnen komen. Daar
naast zou de boerderij een functie
kunnen krijgen als Jongerencentrum
met bijbelstudieweekends en door
de week een open koffiehuis. Tevens
onderzoekt het comité de mogelijk
heid, om in de boerderij warme
maaitijden klaar te maken voor zie
ken en ouden van dagen in de om
trek die daaraan behoefte hebben.
Om dit te realiseren, gaat het comité
een financiële actie voeren. Ook
komt er eind augustus een veiling,
waarvoor leder schilderijen, verza
melingen, maar ook eenvoudige
huisvlijt'kan afstaan. Onder andere
zal er gelegenheid zijn, voorwerpen
voor da veiling af te staan, tijdens de
slotavond van het zendingsfeest.
tweede pinksterdag.
Het comité „Dienst te Velde" startte
ongeveer twaalf Jaar geleden. Chris
tenen van verschillende kerken wer-
BERLIJN (ANP) - De nationale
raad van kerken in de Verenigde
Staten heeft een voorstel aanvaard
van de protestantese kerken in
Oost-Duitsland om met elkaar te
praten over ontwapening Dit ge
sprek zal eind maart in Nederland
worden gevoerd.
De Amerikaanse raad schrijft in een
brief aan de president van de Oost
duitse bond van evangelische ker
ken. bisschop Albrecht Schónherr.
dat de Amerikaanse kerken zich
evenals de Duitse kerken zorgen
maken om het verspreiden van wa
pens en het gevaar, dat dit voor alle
volken inhoudt.
ken erin samen. Klein begonnen,
groeide het zendingsfeest in Veen-
klooster uit tot de grootste jaarlijkse
christelijke manifestatie in Noord-
Nederland. Daarnaast zoekt het co
mité naar andere middelen om het
evangelie in de noordelijke provin
cies uit te dragen. Zo houden vijf
teams regelmatig film- en gespreks-
avonden.
In het bisdomblad Samen Kerk
schrijft de bisschop, dat de Amster
damse hogeschool, zoals ook de an
dere theologische scholen in Neder
land", zich de afgelopen tien Jaar
met grote toewijding heeft gewijd
aan de taak een verbinding te leggen
tussen de leer van de kerk en de
hedendaagse cultuur.
Bisschop Zwartkruis is dankbaar
voor de uitstekende KTHA-studen-
ten, die hij priester heeft gewijd „en
die op voortreffelijke wijze hun ambt
uitoefenen als celibatair priester,
waarvoor zij In volle vrijheid hebben
gekozen. Dit geldt ook voor de pasto
rale werkers die door mij benoemd
zijn en vruchtbaar werken in ons
bisdom."
Het aantal priesterroepingen neemt
weer toe. Dit gaat, aldus bisschop
Zwartkruis, gepaard met een duide
lijk verlangen om deze priesterroe
ping steun en vorming te geven in
een milieu van gelijkgestemden. De
bisschop kondigt daarom aan, dat
naast de twee reeds bestaande leef
gemeenschappen per 1 september
een huis geopend zal worden voor
hen. die zich gezamenlijk willen
voorbereiden op het priesterschap.
(„Wie hiervoor een goede naam weet,
die beter klinkt dan het buitenland
se „convict" en aangepast is aan
onze Nederlandse kerkprovincie, zou
ik erg dankbaar zijn," schrijft de
bisschop
Zoals bekend is de KTHA een geza-
Leeuwarden (ANP) In Groningen,
Friesland en Drente wordt op initia
tief van de hervormde Jeugddienst-
commissie in Leeuwarden een actie
Sahel 78 georganiseerd, waaraan
naast de met de organisatie belaste
jongeren in Leeuwarden
jeugddienstcommissies en kerkera
den uit de drie provincies mee
werken.
De deelnemende kerkeraden zullen
een speciale kerkdienst aan Sahel
wijden en de opbrengst van de col
lecte voor dit doel bestemmen. De
organisatoren hopen, dat ook ande
re kerken zullen meedoen. De dienst
in Leeuwarden, op 12 maart, zal
door de IKON worden uitgezonden.
Daarin gaat ds. Ype Schaaf voor.
(AOVEftTENTlE)
WERELDDIAKONAAT
I GIRO 2211
Algemeen Oiakonaal
Bureau van de
Gereformeerde Kerken.
Burg, De Beaufortweg 18
Leusden.
GIRO 8685
Generale Diakonale
Raad der
Nederlandse Hervormde
Kerk. Maliesingel 26.
Utrecht.
GIRO 5261
Stichting
Oecumenische Hulp
aan Kerken en
Vluchtelingen.
Corn, Houtmanstraat 17,
Utrecht.
BERLUN (EPD) Kardinaal Bengsch van Berlijn heeft sijn gelovigen
gevraagd, om in de vastentijd (van nu tot pasen) op vrijdag geen televisie te
kijken. Door dit persoonlijk offer kunnen wij cien of de tv over ons de baas ia, of
wij over de tv, aldus Bengsch.
Dat de vrijdag hiervoor is uitgekozen, heeft niets te maken met de programma's
van die dag. maar de vrijdag is vanouds de speciale vastendag en het afspreken
van een gezamenlijke dag maakt het offer gemakkelijker, aldus de kardinaal.
De evangelische Dietrich-Bonhocffer-gemecnte in Frankfort heeft tot een
ander vasten-offer besloten. Tijdens de lijdenszondagen zal de kerk niet
verwarmd worden. Het geld, dat door deze energiebesparing verdiend wordt,
zal gegeven worden aan een werelddiakonaal project om alternatieve energie
bronnen in de derde wereld te ontwikkelen. Aan de gemeenteleden js gevraagd,
ook thuis cn dooi de week zoveel mogelijk met de actie mee te -doen.
CONFERENTIES
TEKST
menlijke opzet van de bisdommen
Haarlem en Rotterdam. Zwartkruis'
Rotterdamse collega, bisschop Si-
monis. meent echter de KTHA niet
zonder meer te kunnen goedkeuren
en heeft zijn sterke voorkeur te ken
nen gegeven voor de priesteroplei
ding aan bisschop Gijsens seminarie
te Rolduc. Binnenkort valt hierover
een standpuntbepaling van de Rot
terdamse bisschop te verwachten.
Congres wereldraad over
geloof en wetenschap
GENEVE (EPS) De grote wereld
conferentie over geloof.- wetenschap
en de toekomst, die de wereldraad
van kerken volgend jaar juli wil hou
den, zal plaats hebben in het Massa
chusetts Instituut voor Technologie
MIT in Cambridge in de Verenigde
Staten.
Aan de conferentie zullen ongeveer
500 geleerden en theologen uit de
hele wereld deelnemen. De bedoe
ling van de conferentie de groot
ste oecumenische bijeenkomst in de
VS sinds de assemblee van Evan-
ston in 1954 is te „zoeken naar de
betekenis van het geloof in een we
reld waarin wetenschap en techno
logie veranderende krachten zijn,
die mensen en menselijke waarden
bevrijden en vernietigen."
De voorbereiding van de conferentie
is in handen van dr Paul Abrecht, de
directeur van het bureau kerk en
samenleving van de wereldraad, en
dr David Rose, hoogleraar in de
kernfysica aan het MIT.
BELGRADO (DPA) Volgens de
rooms-katholieke bisschoppen van
Kroatië is de ontworpen wet om in
deze Joegoslavische deelrepubliek
de verhouding van kerk en staat te
regelen, een inperking van de gods
dienstvrijheid. welke in strijd is met
de grondwet en de mensenrechten.
In een brief aan de Kroatische rege
ring kanten de bisschoppen zich
met name tegen het verbod aan de
kerken zich met maatschappelijke
of economische zaken te bemoeien.
Dit betekent volgens de bisschop
pen. dat de kerken zich niet meer
mogen bezighouden met sociaal
werk, jeugdverenigingen, kleuter
zorg en de verzorging van bejaarden
en zieken. De nieuwe wet bepaalt
verder, dat kerkelijke bladen zich
strikt moeten beperken tot zuiver
godsdienstige zaken.
De nieuwe wetgeving voor de Joe
goslavische deelrepublieken gaat de
wet vervangen, die sinds 1953 voor
het gehele land de verhouding kerk
staat regelde.
Terecht wees iemand voor de radio
de vorige week de gevoelens van de
Mormonen af. Van christelijk
standpunt dan gezien. Hij had
gelijk, de kloof is te diep Een
christen zal niet gemakkelijk
omgaan voor de wonderbare
geschriften die Jozef Smith beweerte'
op gouden platen van God v
ontvangen te hebben. Terecht werd!
gesteld dat deze een totaal andere v
geest ademen dan de Schriften die
de gehele christelijke kerk het
woord Gods genoemd heeft. Een s
andere vraag is of de argumenten v
waarop dit afwijzen gebeurde alle N
even zuiver op de graat waren. Het k
bewijzen van de waarheid van de r<
Schriften ls al een hachelijke zaak.
Hier werden redeneringen gehouden E
die mij sterk deden denken aan de
zogenaamde Godsbewijzen, waarbij B
het laatste „dus" altijd de sprong 6'
van het geloof veronderstelt, terwijl R
men intussen doet alsof men nog ir
rationeel aan te argumenteren is.
Een andere zaak was die van het D
bewijs zoeken in de bij bel zelfd;
Hoezeer sommigen hier toch nog
steeds met „teksten" komen T
aandragen (die voor niet-gelovigen
of andersdenkenden natuurlijk geen
bewijskracht hebben) maar die 1
bovendien weinig draagkrachtig
blijken te zijn voor hen die de 1
Schriften enigszins kennen. Ik
herinner me nog dat ik dat vroeger I
ook leerde: aan de bijbel mocht
niets worden toegevoegd, want. en
dan kwam het. op de laatste
bladzijde van de bijbel staat het: ..III
betuig aan een leder die de woorden
der profetie van dit boek hoort.
Indien iemand hieraan toevoegt.
God zal hem toevoegen de plagen,
die in dit boek beschreven zijn; en
indien iemand afneemt van de
woorden van het boek dezer
profetie. God zal zijn deel afnemen
van het geboomte des levens en van
de heilige stad. welke in dit boek tv
beschreven'zijn". (Openbaring 22 t<
vers 18 en 19). Een eerlijke lezing
van deze woorden (met alle vragen
daarvan) zal tot de conclusie
moeten komen dat „dit boek" het la
boek van de Openbaring is. De
bijbel als boek bestond op dat
moment nog niet. Wie hieraan een T
argument wil ontlenen zou 1
eventueel ook kunnen concluderen
dat de canonvorming een
onrechtmatige daad was. die v<
immers aan dit boek het een en
ander toe. Waarmee ik niet wil
zeggen dat dit de bedoeling is. Maai
ik bedoel maar.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Middelhamis (toez)
den Boer te Wageningen; te Utrecl
J. H. Uytenbogaardt te Noor
Schermer; te Zeist R. van Kooten
Goedereede; te Heerde J. Voordouj pi
te Rotterdam-IJsselmonde. te
g<
J(3
aals Q C(
it; naai p:
Aangenomen: naar Gulpen/Vaals
P. Bouman kand. te Dordrecht; naai pj
Randwijk G. Veldjesgraaf te Hara
kamp. 31
m
Bedankt: voor Puttershoek K. Pot ti ve
Hendrik Ido Ambacht; voor Lee| w.
dam W. L. van der Geer te Heukelenj di
dt
Benoemd: tot voorganger van (S Vj
herv/geref. evangelisatie te Moo» Pr
drecht B. J. Zaal te 's Grevelduiij vc
Capelle. zii
i tii
GEREF. KERKEN ze
Aangenomen: naar Heerenveen/Zuil Pr
J. Rutgers te Coevorden. m;
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Amsterdam-Zuid/Wei *7
J. J. Burger te Dokkum; te Nieu^li
leusen C. J. de Ruyter te Sneek.
V]
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Tricht-Geldermalsa i
A. Hoogerland te Krabbendijke. Dj
Levensbeschouwing en welzijns
werk. 13-15 februari en 14-16 maart.
Oud Poelgeest. Oegstgeest (tel. 071-
152445).
Russische baptisten
vragen China hulp
MOSKOU Negen en zestig dlsé™
dente baptisten en plnksterchristfke
nen in de Sowjet-Unle hebben i dat
veelvuldige beroepen op wester om
leiders nu een petitie gericht I en
voorzitter Hwa Kwo-Feng van i Ben
Chinese Volksrepubliek. ZIJ mem y™
te weten, dat christenen in Chl jp6'
toestemming krijgen om te emifi ®ri<:
ren. Daarom vragen zij Hwa, of 1 farr
voor hen een goed woordje wil do J® d
bij de 8owj et-autoriteiten, zod de
ook zij het land kunnen verlatea Belt
po
Billy Graham
De Amerikaanse evangelist Bil
Graham (die op 7 november 60 jai
wordt) zal dit jaar zes stadscampa 4
nes volgens zijn beproefde recejJ"t
leiden: in drie steden in de Verenij
de Staten, alsmede in Toronto, Si
gapore en Stockholm. Grahams c
ganisatie produceert ook radiopr
gramma's. die regelmatig over cor
merciële zenders in vele delen vi
de wereld uitgezonden worden.
1977 gebeurde dat over achthondei
stations in de Verenigde Staten i
Canada, zestig in Australië en mei',
dan dertig kortegolfzenders. Gr
hams blad Decision verschijnt t
genwoordig in tien talen met
gezamenlijke oplage van vier m
joen exemplaren. De organisat rf_
stelde in 1977 bijna 597.000 doll
(1.3 miljoen gulden) beschikba
voor diaconale hulp in de werel
Bijna de helft hiervan ging na
India. ~m'
De