Dagboek van een vrouw
't Is al volop zomer bij Aitiro Reizen.
Nouvelle cuisine
licales maken beslag
drukpers ongedaan
Anaïs Nin streed voor meer op de vrouw afgestemde cultuur
asm
irnaval in zicht
SSlii
Kom langs. De vakantiegidsen liggen voor u klaar.
ikkerij stelt bankgarantie
BANK
Hor overval met
Ijoenenbuit
nnis twee jaar
BINNENLAND
een onzer verslaggevers
ITERDAM De Rotter-
ise drukkerij en uitgeverij
eman is bereid een bankga-
ie ten bedrage van 5000
len te stellen om het beslag
de Marokkaanse Amicales
le drukpers heeft gelegd, op
effen. Een kort geding dat
eman had aangespannen
het beslag ongedaan te ma-
en dat maandag voor de
lident van de Haagse recht-
k zou dienen, zal nu hoogst-
irschijnlijk geen doorgang
ien.
het aanbod van Ordeman
K op het ogenblik onderhandeld
en de advocaat van Amicales,
A. L. Chr. M. Oomen uit Den
g, en de advocaat van de drukke-
ror. H. van der Schoor, die is
tonden aan het Advocatencollec-
in Rotterdam. De heer Oomen
ons gisteren te verwachten dat
beslag binnen enkele dagen zal
len opgeheven.
zogeheten conservatoir beslag
dt verband met de civiele proce-
dle de Amicales tegen Ordeman
angig hebben gemaakt. De
cales eisen dat de rechtbank in
trdam de drukkerij veroordeelt
betaling van schadevergoeding
sns belediging. Aan die beledi-
heeft Ordeman zich naar de
ing van de Amicales schuldig
aakt met de uitgave van een
ier onder de titel „De lange arm
koning Hassan" (ondertitel: „De
viteiten van een Marokkaanse
nage-organisatie in Nederland").
Met name het omslag van de brochu
re, waarop Amicales-leider Boukrim
staat afgebeeld, wordt als beledi
gend ervaren.
In een kort geding, dat diende voor
de president van de Haagse recht
bank, hebben de Amicales geëist dat.
de brochure uit de handel zou wor
den genomen. Die eis Is afgewezen,
waarna de Amicales tegen het von
nis in hoger beroep zijn gegaan. De
beroepszaak dient volgende maand.
Het oordeel van de president van de
Haagse rechtbank dat de brochure
niet als beledigend kon worden be
schouwd. werd kennelijk niet ge
deeld door de president van de Rot-
terdamse rechtbank, die toestem
ming heeft gegeven beslag op de
drukpers van Ordeman te doen leg
gen. Volgens de advocaat van Orde
man heeft de Rotterdamse president
die beslissing genomen zonder hem
te horen. De advocaat van de Amica
les heeft wel ruimschoots gelegen
heid gehad zijn verzoek toe te
lichten.
Behalve op de drukpers en enkele
kantoormachines is ook beslag ge
legd op de 75 exemplaren van de
gewraakte brochure die zich nog bij
de drukker bevonden. De brochure is
gedrukt in een oplage van 5000
exemplaren. Volgens een werknemer
is de drukkerij door het beslag „be
hoorlijk gedupeerd". Tot het doen
leggen van het beslag werd overge
gaan om ervoor te zorgen dat bij een
eventuele veroordeling tot schade
vergoeding de schade ook werkelijk
vergoed zou kunnen worden. Nu
moet de daarvoor in de plaats ko
mende bankgarantie daarin voor
zien.
mpkins
iblikje
door C. G. van Zweden
Verdeeld over vijf boeken zijn
nu in Nederland al bijna 1500
pagina's dagboek verschenen
van de een jaar geleden, (op 73-
jarige leeftijd) overleden Ame
rikaanse schrijfster An als Nin.
Zij is een van de eerste grote
vrouwen die zich in haar werk
afzet tegen een door mannen
beheerste cultuur, en wordt
dan ook vaak als een feministe
van het eerste uur beschouwd.
Anaïs Nin heeft een afkeer van de
batten, van argumenten tegen argu
menten. Ze zegt: „Ik houd niet van
praatmarathons, ik houd niet van
woordenwisselingen, of worstelingen
om anderen te bekeren. Ik zoek har
monie. Als die er niet is, trek ik weg."
In de wereld voert het mannelijke de
boventoon, het vrouwelijke en intu
ïtieve wordt verstikt. Als één van de
schuldigen van deze scheefgegroeide
situatie, ziet ze het christendom. Ze
noteert: „Wat in onze tijd is gebeurd,
Is dat lichaam en ziel niet samenrei-
zen. Zij werden uiteengescheurd
door het christendom."
In een ander verband pakt ze dat
zelfde thema aan als ze zegt: „Ik heb
het gevoel dat de eerste redelijke eis
van de literatuur zou moeten zijn
ons te leren hoe wij lichamelijk èn
geestelijk verder moeten komen, hoe
wij moeten ervaren, zien, horen, voe
len en gelijktijdig de ziel en het li
chaam geboren laten worden."
Ze schrijft: „Ik voel vijandigheid Je
gens autoriteit, geld, de organisatie
van de wereld." En ook: „Ik ben in
reactie tegen de simpele, de eendi
mensionale mannen. Ik ontmoet ze
overal, prozaïsch, met-de-voeten-op-
de-grond, altijd pratend over poli
tiek, nooit één moment in de wereld
van muziek- of plezier, nooit vrij van
de last van alledaagse problemen,
nooit blij, nooit opgetogen, óf ge
maakt van beton en staal, óf net
werkpaarden, onverschillig voor hun
lichamen, bezeten door macht."
Onwelwillend
Bij dergelijke woorden kan de iezer
makkelijk denken dat Anaïs Nin de
vrouw is van gemakkelijke zwart-wit
beelden. Niets is minder waar, of
schoon de literaire kritiek haar vaak
onheus heeft bejegend, haar zelfs
eens een zeurkous noemend. Maar
de kwalificaties berustten op on
nauwkeurig, of zelfs onwelwillend le
zen al gaf ze daar wel eens aanlei
ding toe. Ze is gecompliceerd, en is
zich dat bewust. Ze zegt: „Achter het
indirecte ligt niet vrouwelijkheid,
pen liggen. Een voorbeeld Is haar
commentaar op het einde van de
Tweede Wereldoorlog: „De Duitse
overgave formeel ondertekend. De
oorlog in Europa Is voorbij. Een da
tum om te onthouden: 8 mei 1945."
Dat is alles. Wellicht de naïefste zin
uit haar hele werk. Maar Is ze daar
om gespeend van poltlek inzicht?
Dat lijkt te voorbarig. Ze zegt bij
voorbeeld: „Zelfs de zegswijze je-le-
vensonderhoud-verdienen is inhu
maan", en zo'n zin zou je best het
kortste volledige politieke program
ma ter wereld kunnen noemen. In
elk geval is zo'n uitspraak een dia
mantje dat ln de tekst flonkert. Dat
heeft ze vaker. Je moet die flonker-
dingetjes eruit lezen.
Zachtaardig
Anaïs Nin.
maar een verminkt, vreesachtig zelf
dat niets durft. Achter mijn roman
tiek ligt een primitieve vrouw met
primitieve honger."
'Anaïs Nin vertoeft niet altijd in de
sfeer van de intuïtie. Ze had Spaans
bloed in de aderen, was een danseuse
van formaat, in de grond van de zaak
een muzikale persoonlijkheid (taal
was voor haar klank, ritme, muziek),
en ze kende een passie voor de liefde.
Ze schrijft daar ook over. „Mijn eni
ge structuur ls gebaseerd op drie vor
men van kunst schilderen, dan
sen, muziek omdat die correspon
deren met de zintuigen die ik in de
literatuur van vandaag geatrofieerd
(verschrompeld) acht; en deze vor
men zijn die welke het meest recht
streeks verbonden zijn met het le
ven: de ogen, het lichaam, de emo
ties." Als u een stuk lichamelijkheid
bij Anaïs Nin wilt tegenkomen, dan
moet u haar bevalling van augustus
1934 lezen. Een stuk literatuur dat
zijns gelijke niet heeft. Ook dót is
haar dagboek.
Anaïs Nin heeft vaak het verwijt
moeten horen dat ze a-politiek ls.
Alweer een misverstand dat ze zelf
oproept, maar een verwijt dat de
nauwkeurige lezer niet onderschrijft.
Soms zijn haar reacties ook zó naïef,
dat de misverstanden voor het opra
Haar verdediging tegen aanvallers
is altijd zachtaardig. Ze zegt: „Zodra
Je je afwendt van de politiek, ont
staat morele verontwaardiging.
Maar politiek ls niet de enige taak
die te verrichten valt." En: „Ieder
stelsel begint zuiver, maar wordt
gecorrumpeerd door de aard van de
mens, en er is geen andere genees
wijze dan je te confronteren met de
menselijke aard, door die te door
gronden. De psychologen doen het
enige opbouwende werk ter wereld."
Over dat grote onderbewuste reser
voir, waaruit ze gedurig kan putten
voor haar Intuïtieve benaderingen,
zegt ze: „Bij mij is het onbewuste zo
enorm, zo kolossaal, als een oceaan
die zijn aanwezigheid constant ma
nifesteert, dreigend mij te verdrin
ken, maar die ik kan ophelderen en
beheersen als ik hem echt doorleef.
Het ls heel zelden dat ik mij niet
bewust ben van wat er in mij ge
beurt, heel zelden dat lk blindelings
leef. Chaos, stormen, woedebuien,
angst, ze komen even heftig als in
alle vrouwen, maar heel snel zwem
ik naar de oppervlakte, ik kan zien,
met menselijke ogen. en de schade
door primitieve overstromingen en
uitbarstingen ln de hand houden."
Pantser
In de mannenmaatschappij zijn het
Juist de emoties die van Jongsaf wor
den onderdrukt. Met fatale gevol
gen. Ze schrijft: „Op school dreven
ze de spot met emotie. En hier ligt
het begin van het pantser. Het pant
ser is Amerika's actiefste bijdrage
tot vorming van het karakter. Een
harde huid. Kweek die vroegtijdig
aan." Elders zegt ze dat ze dóórom
zo van de Jongeren houdt, omdat
„zij nog geen vermommingen en
maskers hebben gecreëerd." En ze
zegt: „Het ls dit wat ik bijdraag tot
een feminiene opvatting; de taal der
emotie, geheel en al verschillend
van die van het intellect." En over
de waanzin om altijd naar buiten
Sekeerd te leven, en nooit zichzelf
?gen te komen, maakt ze de volgen
de behartigenswaardige opmerking;
„Een mens die in zijn leven geen
relaties heeft tot andere menselijke
wezens, gaat dood. Maar een mens
die geen relatie heeft tot zichzelf
gaat ook dood."
Zelf scheppen
De wereld waarin een vrouw als
vrouw kan leven en ademhalen,
komt niet uit de lucht vallen. Die
moet bewust gemaakt worden Anaïs
Nin: „Hoe verkeerd is het voor de
vrouw van de man te verwachten
dat hij de wereld zal bouwen die zij
verlangt, in plaats van op pad te
gaan om die wereld zelf te scheppen.
Dat ls de bron van de rebellie van de
vrouw, haar hulpeloosheid en afhan
kelijkheid. Ik ga op pad om mijn
eigen wereld te scheppen, niet van
de man te verwachten dat hij dat
voor mij zal doen."
Anaïs Nin was de dochter van de
componist en pianist Joaquin Nin
en de zangeres en danseres Rosa
Culmell. Ze schreef romans en ver
halen, maar is, na veel innerlijke
strijd, haar dagboek als haar levens
werk gaan zien Hoogtepunten uit
haar dagboek zijn:
Haar relaties met June, de vrouw
van de Amerikaanse schrijver Henri
Miller. Met Miller zelf ls Anaïs Nin
levenslang bevriend geweest.
Haar psychiatrische ervaringen
en verkenningen. Contacten met de
psychiaters Allendy, Otto Rank
(leerling van Freud), Martha Jaeger
(adept van Jung) en Inge Bogner.
Anaïs studeert psycho-analyse ln
Parijs ('35-'36) en neemt aansluitend
een deel van Ranks New Yorkse
praktijk waar, een taak die haar
echter te zwaar valt.
De relaties tot haar mondaine vader,
wiens schelding haar leven sterk be
ïnvloedt. De man, „tegen wie moest
worden gerebelleerd en die uiteinde
lijk moest worden verlaten."
Haar opvattingen over een meer
vrouwelijke cultuur en haar uitspra
ken daarover, die steeds helderder
het probleem van de vrouw onder
woorden brengen.
Van Anais Nin verscheen een deier
dagen bij uitgever Bert Bakker het
vijfde deel van haar dagboek (1947-
1955). Hel is een paperback met een
omvang van 285 pagina's. Prijs 29,50
et zuiden van het land en niet alleen daar begint men weer op toeren te komen: het carnaval is in
Er wordt daarom ijverig gezocht naar een geschikte carnavalsuitmonstering. De kop is de
anger en die moet zo „mooi" en in ieder geval zo opvallend mogelijk zijn.
28
1ECHT (ANP) - De rechtbank
t de twee Utrechters Cor K. en
van G. veroordeeld tot elk twee
met aftrek. De twee werden
ge- uldig verklaard aan het overval-
van een geldtransport van de
lerlandse Middenstandsbank in
ember vorig jaar op het terrein
de Veemarkthallen. Bij die over-
werd meer dan vier miljoen gul-
buitgemaakt. De omvang van
bedrag brak de twee later op,
enflat ze slechts hadden gerekend
paar ton en niet goed wisten
ze met al het geld aan moesten,
ze door de mand vielen.
officier van justitie had tegen K.,
^voor hem gold als de plannenma-
van de overval, drie jaar geëist,
ir Van G. vroeg de officier een
van twee jaar. Wegens heling
1 de schoonvader van Van G.
orm de eis veroordeeld tot zes
inden gevangenisstraf, waarvan
t maanden voorwaardelijk met
proeftijd van twee jaar. Zijn
iw kreeg een geheel voorwaar
de straf van twee maanden, met
jaar proeftijd, ook vanwege he-
van een deel van de buit. Tegen
was ook nog een boete van
lend gulden geëist.
(ADVERTENTIE)
_J L_
transalpino
mnmnfê la cart»*
HOC4ND
NTIRtUnONA.
iT~"-
HOU#4D
MTBttUriONA. I
MOU4ND
MHMMTIONA
2®oa
y;/
üj
HOWMD
MTffiUfnOMA
«mSuTOKH
MTSttUTIONA
Msoro
Vakantieplannen? Dan ogenblikke- sen, meren? Een kort reisje? Een cruise? Net zoals ze uw reischeques regelen één van de 515 banken met dit vignet:
lijk naar de Amro Bank, want de gid- Amro Reizen heeft uw favoriete vorm en uw verzekeringen en buitenlands q
sen van Amro Reizen liggen nu voor van vakantie. De reisadviseurs van geld. Alles in één hand,wel zo handig. 3JTU0lvGIZGn
u klaar. Wat had u gedacht voor de Amro lichten u graag voor. En hebt u Kortom, hebt u plannen?
zomer? Zon, zand, zee? Bergen, bos- gekozen, dan boeken ze voor u. Stap dan snel even binnen bij (Ook als u geen Amro-clicnt bent.)
NSDAG 25 JANUARI 1978
Trouw/Kwartet 9
De „nouvelle cuisine" is ln
opmars. Maar wat wil dat
zeggen? Betekent dat
rauwkost of macrobio
tisch eten? Neen. De „nou
velle cuisine" is de nieuwe
keuken voor fijnproevers,
die tóch om de calorieën
denken. Bij deze kook-
methode worden room en
roomboter gebruikt. De
„nouvelle cuisine" is ei
genlijk de keuken van
grootmoeder, alleen wordt
er streng op gelet, dat nie
mand dik wordt en dat het
eten niet „doodgekookt"
wordt. Want dat wilde
grootmoeder in haar on
wetendheid nog wel eens
doen. Het eten moet knap
perig zijn. Er moet nog
wat te kauwen blijven,
want alleen dón blijven de
vitaminen erin. Natuurlijk
wordt er ook met kruiden
gewerkt.
De „nouvelle cuisine" ken
nen we in Nederland nog
niet zo. Maar zoals al ge
zegd: ze is ln opmars. Ont
houd die naam, we zullen
er vast nog wel meer van
horen. Hier volgen een
paar staaltjes.
Puree
Aardappelpuree zelf ma
ken of uit een pakje (dat is
ook goed), 1 eetlepel room
boter erbij en 3 eetlepels
parmesaanse kaas. Op
smaak maken met noot
muskaat, peper en zout.
Twee eetlepels verse basi
licum (als het niet anders
kan uit een stroolbus) er
bij voegen. En goed om
roeren. Slagroom kloppen
en twee eetlepels onder de
puree roeren. Vet? Welnee.
De „nouvelle cuisine" let
wel op de calorieën. (Jou
les moeten we nu eigenlijk
zeggen). Dat is het geheim
van de „nouvelle cuisine":
lekker koken, met room
en slagroom en natuurbo
ter, maar tóch weten dat
je er NIET dik van wordt
Vlees
Schapevlees wordt al ge
geten zover als we denken
kunnen. Maar de „nouvel
le cuisine" maakt schape
vlees wel even anders.
Vraag bij de slager een lap
schapevlees, liefst met bot
eraan. Snijd het vlees
voorzichtig van het bot.
Dat is moeilijk. Maar de
slager wil het ook doen.
Hak het bot ln kleine stuk
jes. Zonder hakmes gaat
dat niet. Dus weer is de
hulp van de slager nodig.
Van die botstukjes en 2
eetlepels olie, plus 2 eetle
pels roomboter in een pan
een mooi bruin sausje ma
ken. Wat winterpeen, sel
derij, klein gehakt en uien
erbij doen. Tot het mooi
bruin is. Het inmiddels
aangebraden lamsvlees ln
de gezeefde Jus doen.
Inplaats van lamsvlees
kunnen we ook reerug ge
bruiken. De smaken ontlo
pen elkaar niet veel. Wat
thijm, kervel, een beetje
prei, liefst het witte stuk
ervan, ook erbij doen en
de zaak even laten smo
ren. Niet te lang, want het
vlees moet van binnen nog
een beetje rozig zijn: er
moet nog wat te kauwen
overblijven. Doe er een
beetje tomatenpuree bij
en wie wil kan een heel
klein beetje basilicum toe
voegen.
Basilicum
Basilicum is bij de Chine
zen erg geliefd. Ze strooien
er dan ook kwistig mee.
Maar niet iedereen houdt
van die overheersende
smaak. Zo ls het ook met
rijkelijk. Maar de smaak is
wat kamferachtig en niet
iedereen lust het. Ook de
„nouvelle cuisine" is er
voorzichtig mee. Maar
deze keuken gebruikt dat
kruid wel om het puntje
op de „i" te zetten!
rozemarijn. We kunnen
het overal ln strooibussen
kopen, maar wie weet nou
hoe het smaakt en hoe het
eten erdoor wordt be
ïnvloed? Nou, dat weten
ook al weer de Chinezen.
Ook daarmee strooien ze