Mijn zoon krijgt verkering
met een hindoemeisje
Francis Schaeffer en L'Abri
Belgisch jeugdblad
Op Vrije Voeten stopt
Uit brieven van lezers
Extreem-orthodoxe
Joden eren Hoessein
Interreligio: geestelijke afstanden overbruggen
Pais wijst bonden op onjuistheden
Voorbijganger
Israël: geen
zending met
portemonnaie
Protest tegen
beslissing Australië
inzake Oost-Timor
Niet-rokers komen
op voor kinderen
WOENSDAG 2S JANUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer redacteuren
ROTTERDAM Hoeveel aanhangers van niet-christelijke godsdiensten zouden er momenteel ln
Nederland zijn? Niemand, die het exact kan zeggen. Wat natte vingerwerk: 200.000 islamieten,
30.000 hindoes, 15.000 boeddhisten en dan natuurlijk vanouds bekend de joden, nu zo'n 20.000 in
getal. En dan laten we de nieuwe religies nog maar buiten beschouwing.
Nederland wordt ook ln religieus op
zicht een „pluriforme samenleving"
zeggen we dan netjes. Maar lang
zaam aan gaan wij ons realiseren,
wat dat betekent. De gemeenschap
gaat het beseffen: islamieten, die
zoeken naar eigen gebedsruimten,
die op bepaalde dagen vrij vragen,
die ruimte vragen voor hun rituele
slachtingen.
Je zoon krijgt verkering met een
Surinaams hindoe-meisje, wat
doe Je er mee. Je vraagt om raad
bij Je dominee, maar weet die zo
veel meer?
Een vrouw, van huisuit r.k.. maar
„doet er niet meer aan", helpt
Turken Nederlands leren, leert zo
de islam kennen en komt met
zichzelf in conflict.
Een Marokkaanse vrouw overlijdt
in een ziekenhuis, haar vriendin
nen komen en willen bepaalde ri
ten uitvoeren. Paniek ln het zie
kenhuis wat is dat? mag dat? aan
wie kun je dat vragen?
Een hervormd meisje wil trouwen
met een Molukse moslim. Beiden
willen iets van een godsdienstige
plechtigheid op hun trouwdag,
kan dat?
De „anderen" voelen zich nogal eens
sociaal en cultureel gediscrimineerd.
Zullen zij hier op de duur integreren?
Of moet je ln Nederland op de duur
toestanden la Ierland of Libanon
verwachten? Orootste probleem
steeds weer: hoe overbrug Je die
geestelijke afstand? Hoe krijg Je. dat
die verschillende religieuze bele
vingswerelden elkaar beter gaan le
ren kennen en begrijpen?
Vraagbaak
Een organisatie, die al jarenlang als
vraagbaak op dit gebied functio
neert en begrip probeert te wekken
over en weer, is „Interreligio" met als
centrale figuur dr. R. Boeke te Rot
terdam. Jarenlang met een beschei
den opstelling, zodat velen er nog
nooit van gehoord hebben, maar van
snel toenemende betekenis.
De oorsprong van Interreligio moe
ten we in Engeland zoeken. Een Brit
se officier die jarenlang in India en
Tibet had gezeten en zelfs als eerste
Europeaan na Marco Polo de Gobi-
woestijn had doorkruist, sir Francis
Younghusband, had een sterke be
hoefte om oost en west elkaar beter
te laten begrijpen en stichtte na zijn
terugkeer ln Engeland in 1936 het
World Congress OF Faiths. Twaalf
Jaren later bracht de toenmalige Ne
derlandse predikant in Londen ds. J.
van Dorp de idee over naar ons land.
De Nederlandse afdeling heette eerst
„Wereldgesprek der godsdiensten",
wat men later toch wel wat te preten
tieus vond. vandaar nu eenvoudig:
Interreligio Nederland.
In 1972 kreeg het werk wat meer
vorm, doordat Interreligio toen het
„instituut voor godsdienstcommuni
catie" startte met een kantoor ln een
van de paviljoens op het Weena ln
Rotterdam, bij het begin van de
Lijnbaan. Daar is dr Boeke twee
middagen ln de week (woensdag en
vrijdag) te vinden.
Saamhorigheid
Doel van Interreligio. zegt dr. Boe
ke. is saamhorigheid onder de men
sen door religie te bevorderen en
wereldloyaliteit te wekken en te ver
sterken. Religie moet de mensen
niet verdelen, maar juist tot elkaar
brengen. Samenwerken voor een hu
maner wereldorde, voorzover dat
mogelijk is en wij daar iets aan
kunnen doen. Hem spreekt de oude
idee van de Duitse theoloog Rudolf
Otto (1869-1937, Boeke promoveerde
op hem) aan, die een „religieuze
mensheidsbond" wilde, een soort re
ligieus-ethische UNO. Boeke is zich
bewust, dat hij daarmee verder is
dan het denken binnen de wereld
raad van kerken.
Is hij daarbij niet bang voor syncre
tisme? Boeke: „Wat mij voor ogen
staat, is bepaald geen syncretisme
in de ouderwetse zin van het woord:
een vermenging of vervaging van
alle godsdiensten. In de ontmoeting
leer je Je eigen waarden juist beter
verstaan en moet je ze misschien
ook wel op punten herzien. Ik zie de
ontmoeting zo als een soort geeste
lijke strijd, waarbij iedereen over
winnaar is."
Het christendom ziet dr. Boeke zich
in de toekomst zo ontwikkelen, dat
na de christologie (de leer aangaan
de Christus) nu de pneumatologie
(de leer aangaande de Heilige Geest)
een sterker accent zal gaan krijgen,
met Inbegrip van de erkenning van
de Geesteswerking in andere reli
gies.
Over dat laatste wordt natuurlijk al
veel langer gepraat. Maar veel chris
tenen hebben daarbij de neiging,
zegt dr. Boeke. om zichzelf en hun
eigen geloof dan te projecteren in
die andere godsdiensten. Zij verge
lijken Christus bijvoorbeeld met fi
guren daar. Maar nadere kennisma-'
king met de werking van andere
religies maakt je als christen toch
bescheidener. Er zijn geesteswerkin-
gen in het boeddhisme, die heel
moeilijk te vergelijken zijn met de
werking van de Heilige Geest in het
christendom. Denk aan de onthech
ting, het loskomen van het ik, dat is
allemaal heel anders, dan je in het
christendom tegenkomt.
Huisvrouwen
Interreligio beschikt over ruim
tweeduizend adressen van geïnte
resseerden: mensen uit het onder
wijs, huisvrouwen. Jongeren, zaken
lui, theologen, actiegroepen met
gastarbeiders, mensen die artistiek
in religieuze expressie en symboliek
geïnteresseerd zijn. In verschillende
regio's (o.a. Breda, Eindhoven, Gro
ningen) worden ontmoetingsdagen
en andere activiteiten ontwikkeld.
Van Interreligio gaat verder uit het
godsdienstwetenschappelljk advies
team (GWAT) waarin mensen van
verschillende universiteiten met do
centen in het voortgezet onderwijs
samenwerken om het onderwijs in
stromingen en wereldgodsdiensten
meer tot zijn recht te doen komen.
Raad
Een ander initiatief van Interreligio
is de Raad van religies, die in 1976
werd opgericht. De voornaamste
godsdienstige groeperingen (christe
nen, islamieten, hindoes, boeddhis
ten en joden) zijn er met een of twee
mensen in vertegenwoordigd. De
Leidse godsdienstsocioloog prof. dr
P. Smits is voorzitter. Dr R. Kranen
borg uit Amsterdam representeert
(niet als vertegenwoordiger, maar
als „kenner") de nieuwe religies. Dr
Boeke stelt met nadruk vast, dat
deze raad van religies niet bedoeld is
als een soort concurrent van de raad
van kerken, of op den duur als een
koepel boven de (christelijke) raad
van kerken zou willen functioneren.
Op initiatief van de raad van religies
wordt gewerkt aan een rapport over
religieuze minderheden in Neder
land door dr G. J. F. Bouritius, gods
dienstwetenschapper in Tilburg, en
prof. Smits. Daarin zullen aard en
inhoud worden geanalyseerd van de
vooroordelen jegens religieuze min
derheden, waar ze voorkomen, in
welke situaties, tot welke discrimi
natie ze lelden, wat er al aan gedaan
wordt en aan gedaan zou moeten
worden.
Anderen
Behalve Interreligio zijn er meer or
ganisaties op dit gebied gekomen.
Zo is er de werkgroep rond prof. dr
D. C. Mulder van de Vrije Universi-
Dr R. Boeke.
teit voor een betere verstandhou
ding tussen joden, christenen en
Moslims (JCM), met relaties met
dergelijke groepen in Duitsland en
Engeland.
Dan komt ook sinds enkele jaren
een comité samen tot voortzetting
van de congressen, die in Kioto
(1970) en Leuven (1974) gehouden
zijn vanwege de World Conference
on Religion en Peace (WCRP), een
vredesbeweging waarin vertegen
woordigers van wereldgodsdiensten
elkaar ontmoeten. In Nederland
werken hier vooral rooms-katholie-
ken in (Pax Christi). De Nijmeegse
missioloog prof. Arn. Camps is hier
van voorzitter.
De raad van kerken en de Neder
landse zendingsraad hebben ook
verschillende initiatieven op dit ge
bied ontwikkeld. Dr Boeke zou meer
overleg en samenwerking toejui
chen. De raad van religies lijkt hem
daartoe de aangewezen Instantie.
Vertegenwoordigers van de levende
religies hierin zouden samen met
een stuurgroep, voortgekomen uit
interregligieuze instanties en een
klein dagelijks bestuur moeten be
reiken, dat geen dubbel werk wordt
gedaan en het risico van onnodige
apartheid wordt vermeden.
Het adres van Interreligio is Postbus
52005, Rotterdam. Algemene informa
tie geeft de brochure „Interreligio
eerbied voor de ander", te verkrijgen
door 4,30 te storten op gironummer
2736800 t.n.v. het instituut voor gods
dienstcommunicatie te Rotterdam.
Het mededelingenblad Levensteken
verschijnt tenminste viermaal per
jaar.
Van een medewerker
JERUZALEM Koning Hoes
sein van Jordanië moet uitkomst
gaan brengen. Het is de vraag of
hij er mee is ingenomen. De ex
treem-orthodoxe groep Netoerei
Karta (Wachter van stad) wonen
de in de Jeruzalemse wijk Mea
Sjeariem (Honderd poorten) heeft
de Jordaanse monarch schriftelij
ke toestemming gevraagd dat zij
bij de Tempelmuur gaan bidden.
De rabbijnen Mosje Hirsch en
Amram Blau schrijven koning
Hoessein dat hij „de rechtmatige
eigenaar is van grondgebied en
toegangswegen naar de Tempel-
muur".
De voormannen van de Netoerei
Karta noemen het Israëlische be
wind over Jeruzalem met de Tem
pelmuur „onwettig" en „tijdelijk
in handen van de zionistische ver
overaars". Hoewel wonend in Is
raël erkennen zij de Israëlische
Koning Hoessein
regering niet. daar Israël een we
reldlijke staat is en een Joodse
staat in het land der vaderen naar
de mening van de Natoerei Karta
alleen mag worden gesticht na
komst van de Messias.
ANTWERPEN Het Belgische protestantse jongerenblad „Op
Vrije Voeten" is opgeheven. Chris Vonck, die het blad sinds de
oprichting in 1961 leidde, heeft zich per 1 januari om studierede
nen teruggetrokken als hoofdredacteur en verantwoordelijk
uitgever. De andere leden van het team zagen geen mogelijkhe
den, het blad zonder hem voort te zetten.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAO Minister Pais van
onderwijs vindt dat het CNV en de
FNV blijkens hun reactie op enkele
vermeende uitspraken van hem over
de middenschool niet goed of
althans niet uit de eerste hand
geïnformeerd zijn over de Juiste toe
dracht en de Juiste achtergrond van
die uitspraken.
De minister heeft de twee vakcen
trales daarom een brief gestuurd
waarin hij zijn visie op het toekom
stig onderwijsbestel nog eens in een
aantal punten uiteenzet. In de brief
veizekert de minister de vakbewe
ging dat de integratie van kleuter
en lager onderwijs hem volle ernst is
en dat de experimenten met onder
wijs aan elf- tot veertien jarigen hier
geen schade aan zullen doen.
Verder herhaalt hij zijn reeds vorige
week tijdens de openbaarmaking
van het elfde rapport van de innova
tie commissie middenschool gedane
uitspraak, dat het voortgezet onder
wijs zich in Nederland dient te ken
merken door veelvormigheid van
aanbod, waardoor aanleg en ontwik
kelingskansen van iedere leerling zo
De re rutonefc 19 uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten artikelen en commentaren, en met voor gedichten, open bneven, oproepen
ol reacties op advenent.es (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) Oe
mzendmgen voor deze lubnek dienen zo beknopt mogehjk te zijn De redactie behoudt
z.cn het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogelijk over elk geval
van bekorting ol metplaaUmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw,
Postbus. 859, Amsterdam. B.j publicatie worden naam en woonplaats van de
IChr.jver vcrn-elj
Vroomshoop (1)
De heer Klei schreef een artikel over
het voornemen van de kerkeraad
van de gereformeerde kerk van
Vroomshoop om 's zondag voor de
dienst begint door de gemeente op
wekkingsliederen te laten zingen uit
de bundel „Jeugd in actie". Ik voor
mij vind dit een goed en zinvol initi
atief en een voorbeeld dat navolging
verdient ln veie van onze kerken t
Zou naar mijn overtuiging een ver
rijking van de zondagse kerkdienst
kunnen betekenen.
Bloemendaal L. Molenaar
Vroomshoop (2)
Vroomshoop. hartelijk dank om een
hoop kerkmensen aan hun wensen
tegemoet te komen. Want wat is het
heerlijk om deze liederen voor een
dienst te zingen. Daar een massa
kerkgangers deze meezingers mis
sen, vind ik het een dankwoord
waard, dat de kerk van Vroomshoop
dit ook inziet. Vooral dat de jeugd
hieraan mee wil doen, is voor mij
een bewijs dat zij dat ook ln onze
kerken elke week mist. Want, wat de
heer Klei voor een ophef maakt over
de Keizersgrachtkerk is voor mij en
menig gereformeerde in Amsterdam
een doorn ln het oog. Daarom vind
ik het fijn, dat er in Amsterdam nog
andere kerken zijn, waarin zij wel
voor de dienst willen zingen. En het
bewijs dat dit bij velen ln de smaak
valt bewijst wel de stijgende lijn van
belangstelling voor deze diensten.
Dat men in de stad vervreemd raakt
van eigen kerk is zeker Tevens stap
Je ln de stad makkelijker naar een
andere kerk of gemeenschap, dan op
een dorp Mijn conclusie is daarom:
heer Klei bespaart ons deze dingen
want wat u mooi vindt, vindt een
ander niets aan Er zijn massa's ge
meenteleden die meer voelen voor
een gewone dienst van meezingers
dan van die diensten van de Keizers
grachtkerk.
Anslerdam J. Bakker
Maria-aanbidding?
In Trouw van zaterdag 21 Januari
schrijft H Amelink: „Jaarlijks trek
ken vele duizenden mensen uit heel
Amerika voor de aanbidding van de
H Maagd naar Mexlco-8tad Met
verbazing leest men hier de uitdruk
king „aanbidding" van Maria; de
zelfde titel wordt op de front-pagina
gebruikt Het is geen verwijt als ik
hierover schrijf: alleen is hier waar
schijnlijk een onuitroeibaar misver
stand de oorzaak Van Dale om
schrijft ..aanbidding" als: „een we
zen góddelijke eer bewijzen". Welnu,
welke katholiek zal het in zijn hoofd
halen Maria, een gewoon schepsel,
„goddelijke" eer te bewijzen' In
C-»n enkle theologisch werk van
tholieken vindt men zoiets beves
tigd. Wij katholieken bidden alleen
tót Maria en vragen haar om haar
„voorspraak" bij God.
Natuurlijk, het is best mogelijk, dat
eenvoudige mensen ln hun gebed
tot Maria dit vermengen met wat
bijgeloof, maar daar moet men de
Kérk geen verwijt van maken. Die
kan niet overal op de wereld tegen
woordig zijn om misbruiken te voor
komen.
Amsterdam J. van Doornik
Gelukwens
Onze gelukwensen aan onze nieuwe
minister-president, de heer Van Agt
met zijn staf voor het glansrijk door
staan van deze erste ronde. Er is alle
reden voor om aan te nemen dat het
de laatste krachtproef niet zal zijn.
Maar zij zeggen: ga rustig door en
wij wensen u een goede reis en be
houden vaart. Wij condoleren de
heer Den Uyl met zijn club dat ze
door eigen schuld in de oppositie-
banken terecht zijn gekomen Wat
hebt u zich een slecht verliezer ge
toond, er kon geen handdruk over
schieten voor het nieuwe kabinet en
daar moet u nu D V. vier Jaar tegen
aan kijken. Neem een voorbeeld aan
Rla Beckers en de heer Terlouw.
beide oppositiepartijen, die tenslot
te weten waar ze behoren te staan.
Rotterdam P. v.d. Boom
Meer brieven elders in deze krant.
Uit de reacties, welke wij ontvingen
op het artikel van Aldert Schipper in
ons blad van afgelopen maandag,
waarin deze zijn indrukken gaf van
zijn bezoek aan dr Francis Schaeffer,
plaatsen wij hieronder de uitvoerige
van drs H. de Jong, gereformeerd
predikant (vrijgemaakt buiten ver
band) te Amsterdam. Drs De Jong
schrijft:
Zelf behorend tot de zgn „bultenver-
banders'.. die het werk van L'Abri in
Nederland en daarbuiten een warm
hart toedragen, greep ik geïnteres
seerd naar het artikel van Aldert
Schipper in Trouw van maandag 23
Januari onder de goed gekozen titel:
..Francis Schaeffer: Zendeling ln Eu
ropa" Helaas was de titel beter dan
het volgend artikel, om niet te zeg
gen dat ik die titel het enige goede
ervan vond. Ik beoordeel het als
neerhalend geschrijf, dat wemelt
van de insinuaties.
Al lezend kwam ik tot de overtuiging
dat dit artikel niet geschreven was
om te informeren, maar er moest iets
en vooral iemand afgekraakt wor
den. „Schaeffers wijsgerige werken
mogen op sommigen een wat verwar
de indruk maken, zijn conclusies zijn
geheel ondubbelzinnig: nodig is per
soonlijke bekering en een leven ge
baseerd op gebed. Dat leven leiden
Francis Schaeffer en zijn vrouw
Edith op geriefelijke wijze in Zwit
serland. waar zij in de bergen ten
noorden van het meer van Genève
een chalet bewonen."
Dit is toch kwaadaardig? Ik ken de
woning van de Schaeffers en die is
zeker niet buitensporig luxueus; om
dan van hun verdere inzet (ook ma
terieel) maar te zwijgen. En wat
moet iemand die door Schaeffer
geestelijk Is verder geholpen, ervan
denken als hij in zijn christelijke
krant te lezen krijgt: „In het Zwitser
se dorp werd een plaatselijke indu
strieel en politicus „christen", d w z.
hij verliet de katholieke omgeving
waarin hij leefde en omhelsde de
opvattingen van Schaeffer"? Dat
snijdt je toch door het hart?
Schaeffer is met zijn werk de laatste
tijd wat ln de belangstelling geko
men vanwege de film „Hoe zouden
wij dan leven", die in afleveringen
door de EO-tv wordt uitgezonden.
De serie behandelt de opkomst en de
ondergang van de westerse cultuur.
Ik kan mij best voorstellen dat ie
mand zo'n ondernemen hachelijk
vindt. Wie is degene die voldoende
totaal-visie heeft om dit onderwerp
te behandelen? Het is nogal wat: de
opkomst en ondergang van de wes
terse cultuur. Er zal op het gebode
nen en de nog te bieden afleveringen
best ingrijpende kritiek mogelijk
zijn. En toch behoren we voor het
pogen zelf grote waardering te heb
ben. Want wie durft vandaag nog iets
algemeens te zeggen over de richting
die we als westerse cultuur Inslaan.
Bijna ledereen sluit zich in zijn spe
cialisme op en verklaart zich onbe
voegd voor meer algemene oordelen
over de geschiedenis. Daardoor heb
je aan historici en andere vaklui
vaak niets. Goed, ze mogen dan mis
schien Erasmus of Marx zelf gelezen
hebben, maar daarover een betrouw
baar boek te schrijven kost hun vast
een heel leven.
Wanneer nu iemand die toch wat
algemeens wil gaan zeggen, van zul
ke boeken gebruik maakt, waarom
Van een onzer verslaggevers
Op Vrije Voeten, dat tweeduizend
abonnees telde, nam in het Vlaamse
protestantisme een bijzondere
plaats in. Chris Vonck betreurt het
bijzonder, dat het blad verdwijnt.
Vonck: „België telt bijna twintigdui
zend protestanten: 8.000 Vlaamse,
11.000 Waalse en 500 Duitsspreken
de. Het is allemaal nogal kunstma
tig, wordt voor een belangrijk deel
dank zij buitenlandse steun in stand
goed mogelijk tot hun recht komen.
Over de middenschool zegt hij ln
dat kader: Het Is onjuist een be
paald schooltype, waarvoor enkele
experimenten nog maar pas begon
nen zijn, als alleenzaligmakend te
bestempelen. Het is beter de uit
komst en de evaluatie van die expe
rimenten eerst maar eens af te
wachten.
De minister besluit de brief aan
CNV en FNV met het uitspreken van
de bereidheid om in de toekomst
regelmatig met hen van gedachten
te wisselen over onderwijsvraag
stukken, indien ze daar prijs op
stellen.
moet hem dat dan kwalijk genomen
worden? Waarom moet dan van
Schaeffer geschreven worden: „Hij
schrijft over Thomas van Aquino.
Erasmus, Hegel en Marx, alsof hij
dezen persoonlijk heeft gekend. Een
nadere kennismaking leert echter
dat hij deze filosofen en theologen
meer kens door hetgeen anderen
over hen schreven dan door eigen
studie en verwerking." Mag dat soms
niet? Waarvoor worden die proef
schriften en andere studies dan ei
genlijk geschreven? Ik dacht ter
snelle oriëntatie van mensen die
meer te doen hebben.
Schaeffer heeft inderdaad meer te
doen. Hij is een man met feeling voor
grotere verbanden. Dat hij daarin
mistasten kan, heb ik al gezegd. Het
staat allemaal open ter beoordeling
wat hij schrijft en beweert. Maar laat
het dan gebeuren op de hoogstaande
wijze van bij voorbeeld dr Rijnsdorp
die nog niet zo lang geleden het boek
van Schaeffers film recenseerde in
dit blad. Wat er nu gebeurd ls. is
gewoon jammer. En grievend boven
dien.
,gehouden. Daar komt bij, dat 75 tot
80 procent van de Belgische protes
tanten geweldig conservatief is en
nog altijd niets moet hebben van de
dialoog met de r.k. kerk."
(De door Vonck opgegeven getallen
wijken af van die van J. K. Over-
beeke, redacteur van De Kruisba
nier, die onlangs een totaal getal van
55.000 opgaf voor het Belgische pro
testantisme; red.)
Middenstem
Op Vrije Voeten probeerde een mid
denstem te vertolken en dialogen op
gang te brengen tussen conservatie
ven en vrijzinnigen, tussen protes
tanten en rooms-katholieken. In fei
te is het zo, dat andere bladen, als De
8tem (protestantse kerk) en De
Open Poort (gereformeerd), deze
functie al enkele jaren hebben over
genomen. Vonck noemt De Stem te
kerkelijk en De Open Poort te hoog
gegrepen voor de doorsnee Belg.
Daar staat echter tegenover, dat Op
Vrije Voeten nogal eens weerstand
opriep als gevolg van een zekere on
evenwichtigheid.
De „protestantse Jeugddienst raad
Op Vrije Voeten" met het bureau in
Antwerpen en vijf fulltimers blijft
bestaan. Deze organisatie ontstond
destijds uit het Youth for Christ-
werk in België, waarvan Chris Vonck
sinds 1961 directeur was. Omdat Op
Vrije Voeten de enige door de over
heid erkende en gesubsidieerde pro
testantse jeugdorganisatie in België
is. is het door de protestantse kerk
erkend als officiële jeugdcommissie.
Ook functioneert het als Belgisch
adres van allerlei wereldraadwerk.
Vorig jaar is de formele band met
Youth for Christ internationaal ont
bonden. al is er een onofficieel con
tact gebleven.
Wat gaat Chris Vonck, die nu 37 Jaar
is, zelf doen?
„Ik ga eerst mijn doctoraal theologie
doen. in Amerika omdat ik theolo
gisch 'gezien baptist ben. Ik werk
echter al geruime tijd hier in Antwer
pen als gevangenispredikant van de
protestantse kerk. Wat ik na mijn
studie ga doen. weet ik nog niet. Er
zijn hier haast geen baptisten, eigen
lijk alleen ln Waals België Ik heb al
verschillende aanbiedingen uit het
buitenland gekregen, maar ik hoop
in België te kunnen blijven, omdat er
toch al bijna geen echt Belgische
protestantse theologen zijn. En al
verdwijnt Op Vrije Voeten.'ik blijf
schrijven in verschillende r.k. en pro
testantse bladen."
Beroeplngswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dirksland: N. Kleen
ker te Rotterdam-Centrum: te
demsvaart (toez): A. J. de Bue
Scharnegoutum-Lutkewierum
Suameer (toez.) en te Hallum-F
kum: W. Koerselman kand.
Utrecht.
Bedankt voor Nieuwerkerk a. d. I
sel: C. den Boer te Wageningen; v<
Kamerik: J. C. Stelwagen te U
teren.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Almkerk: S. Landh«
te Zoetermeer.
Aangenomen naar Gerkeskloost
Stroobos: D. Dijkstra te De Krin
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Enschede Zuidwest:
J.de Ruyter te Sneek,
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Dokkum: J. Plantir
te Dronten; voor Rotterdam Zu
A. v. d. Veer te Zwolle.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Waarder: W. A. Boer
Meerkerk.
Van een medewerker
JERUZALEM Vanaf 1 april n
gen godsdienstige organisaties in
raël geen geld meer geven aan ma
sen, die niet tot hun gemeensch
behoren.
Het Israëlische parlement wil rrt
dit besluit pogingen tegengaan c
joden van het jodendom los te \t
ken. Op het geven van geld kot
een gevangenisstraf van maximi
vijf jaar of een boete van vijftigd
zend Israëlische ponden (ongevt
tienduizend gulden). Op het aani
men wordt de maximumstraf di
jaar of dertigduizend ponden.
In het parlement is uitvoerig besp
ken, of de nieuwe wet moet woró
beschouwd als gericht tegen
christelijke zending. Maar de vo
zitter van het wetgevend comité
het parlement betoogde, dat a
Joodse organisaties en personen^
christenen of islamieten in Isnj
geld willen aanbieden, strafbai
worden, zodat niet kan worden fl
zegd, dat de wet tegen bepaaj
godsdienstige groepen is gericht.
Algemene instemming had het wel
voorstel echter niet. Ironisch wt
oogemerkt, dat het jodendom
tweeduizend jaar verblijf in islaml
sche en christelijke landen met
daarbij behorende onderdrukkl
heeft overleefd, zonder dat ooit v
beschermende maatregelen spra
was. In Israël zouden zij nu 1
nodig zijn.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het Komité Int
nesië, de CPN, de PPR en de Pi
hebben in een telegram aan de A
stralische regering geprotesteerd
gen het besluit de aanspraken v
het Indonesische regime op 1
grondgebied van Oost-Timor offi
eel te steunen. „Hiermee negeert
openlijk de VN-resolutles inzake
toekenning van het recht op zelfl
schikking van het volk van Oo
Timor", aldus het telegram.
Er werd gelijktijdig een telegri
gezonden aan het Oosttimorese l
vrijdingsfront Fretilin. Daarin zt
gen de ondertekenaars „diep i
schokt" te zijn door de Australisc
regeringsverklaring. „Wij will
nogmaals onze solidariteit betuig
met uw strijd voor de vrijheid v
het volk van Maubere. De actie
Nederland tegen de wrede Soehar
agressie zal krachtig versterkt w
den", zegt het telegram.
LEUSDEN (ANPt - De Nederland
Niet-rokersvereniging CAN beg
deze week een actie onder het mol
„Roken? Nooit bij kinderen
vereniging vindt het schadelijk vc
kinderen als zij worden opgevoed
rokerige ruimtes, zowel op school
thuis Voordat bekend was dat
ken schadelijk is. is het steeds
normaal gedrag geaccepteerd, alt
CAN. „We weten nu. dat ook
inademen van andermans rook
delige gevolgen heeft voor onze
zondheid." De Niet-rokersveri
ging wil daarom in de eerste pla
het roken bannen uit plaatsen
kinderen onvrijwillig moeten 1
blijven, zoals scholen.
De vereniging wil ook voorkofl
dat kinderen het roken gaan al
eieren met volwassen zijn.