ilmen heeft mij aan het denken gezet'
Kader FNV adviseert
uit Strucon te treden
Uit brieven van lezers
Personalia
Vangstbeperking overal
even goed gecontroleerd
ur Peter Faber plaatst vraagtekens bij zijn succes
Milieu-mensen:
Eerst studie
over opslag
van aardgas
Twee jongelui in
verkeer omgekomen
'Samenwerkingsorgaan leverde niets op'
Vissers overhandigen petitie:
„Groene pond"
goedkoper
BINNENLAND
Jan van Galen
STERDAM Peter Faber (34) is een van de weinige Neder-
hse toneelspelers die heeft bewezen ook een uitstekend
facteur te zijn. In een relatief kort tijdsbestek schreef hij een
lot aantal films op zijn naam, waaronder Mens erger je niet,
pie Sien, Keetje Tippel, De laatste trein, Alle dagen feest,
parmoedige verhalen, Een brug te ver en Soldaat van Oranje.
hoofdrol in Multatuli's Max Havelaar viel het meest op.
isen die het kunnen weten noemen hem de enige echte
ister die Nederland rijk is.
een maand gaat 'Dr. Vlimmen'
•rtig bioscopen in ons land in
itie en in maart Camping, een
van de idealistische toneelgroep
:teater, waaraan Faber nog
Is verbonden is. Hij staat nog
Is in het toneelstuk 'Niet thuis'
lij bundelt zijn theater- en film-
lis in de presentatie van het
wekelijkse NOS-filmprogram-
inevisie. Tussendoor houdt hi.'
nog tijd over om te filosoferen
uitzijn curieuze situatie.
interview geeft hij niet graag
„omdat alles op hetzelfde neer-
ït". Hij heeft een hekel aan dom-
vragen Toch realiseert hij zich
het deel uitmaakt van zijn werk.
zoekt hij de publiciteit niet. Aan
gesprek met een VIVA-verslag-
ster heeft hij 'geen trauma's'
gehouden. Praten met Peter Fa-
is even plezierig als verwarrend,
^analyseert scherp, maar plaatst
rolgens bij iedere uitspraak zijn
^gtekens. „Zo ben ik altijd ge
it, geen uitgesproken, absolute
rr. Het heeft ook wel te maken
het proces dat ik doormaak, die
b| filmbusiness heeft me veel ge-
dal maar ook sterk aan het den-
gezet."
oef i
iti
heb niet echt gebroken met
prflcteater. maar de meeste tijd heb
lis^e laatste jaren in het maken van
R s gestoken. Die ovewrgang heeft
meer inzicht gegeven in mijn
lelijkheden, ik weet alleen nog
waar de grenzen liggen, waar het
oudt. Voorlopig ga ik ermee door.
de toekomst brengt kan ik niet
•spellen, het interesseert me ook
Zo ben ik altijd geweest. Nieu-'
dingen doen en ontdekken, con-
uenties kun je altijd later nog
fchouwen"
nevisie
zoeken naar de juiste vorm van
capaciteiten was ook de reden
irom hij inging op de vraag van
HOS of hij het filmprogramma
levisie wilde gaan presenteren
br de makers Guus van Waveren,
risseur) en Cees van Ede en Ge-
Soeteman (redactie) is dit sei-
n een tweede herkansing. Met Be-
d Boudewijn als presentator
tk Cinevisie niet effectief van op
en torpedeerden filmdistribu-
fs de inhoud door het weigeren
vertoningsrechten. Het pro-
nma faalde in af- en uitwerking,
rdoor er voot een nieuwe koers
Dzen werd.
Als presentator kwam Peter Faber
nogal moeilijk uit de startblokken.
„Ik kon absoluut geen tekst onthou
den. Bij het aflezen van: Een nieuwe
produktie, waarin de acteur Dustin
Hoffmanlag ik al krom van het
lachen. Ik was niet gewend om sim
pelweg een door een ander geschre
ven tekst op te dreunen, zonder een
eigen inbreng. Ik wilde er steeds iets
'geks' van mezelf in stoppen. Dat
heeft wel een tijdje geduurd. In het
begin liep ik in het decor rond te
sjouwen met een levensgrote pop.
allerlei effectjes uit te proberen. Ook
dat is er af gegaan. Ik word steeds
meer een echte presentator. Geen
flauwekul meer. pats boem, tekst
uitspreken, beelden."
„Ik heb Cinevisie aangepakt omdat
het mij voor mijn ontwikkeling goed
leek voortdurend met film bezig te
zijn. Als je er in acteert moet je ook
weten wat er zich om je heen af
speelt, een dosis parate kennis heb
ben. Zo'n uitzending bereid ik heel
serieus voor. Ik probeer zoveel moge
lijk materiaal te zien, schrijf nu ook
zelf de teksten en ik overdenk de
wijze van kennis-overlevering. Als ik
iets doe, probeer ik het perfecte te
bereiken Dat lukt natuurlijk nooit.
Achteraf denk ik altijd: dat had be
ter gekund".
Dr Vlimmen
Van zijn nieuwste film Dr Vlimmen
heefy Peter Faber hoge verwachtin
gen.'Hij speelt een jonge, pas ge
scheiden veearts, die zich vestigt in
een klein dorp. Zijn zuster en haar
kind wonen bij hem in. Dr Vlimmen
is een doortastende vakidioot, die in
het dagelijks leven echter minder
goed met zichzelf uit de voeten weet
te komen. De scheiding van zijn
vrouw valt in het dorp meer dan
slecht. Hij wordt een buitenstaan
der met alle gevolgen vandien. Een
„eng" thema voor de Nederlandse
cinema dat bij voorbaat al doet den
ken aan enige wanstaltige film- en
tv-produkties.
Peter Faber: „Ik heb het eindpro-
duk't pas gezien en ik ben beslist
niet ontevreden. Het is een uitste
kend verhaal (van Mr A. Roothaert,
red.) en goed uitgewerkt voor film.
Ik voel best aan dat er door sommi
gen nogal tegen het thema wordt
aangehikt, maar het is absoluut niet
van die truttigheid als bijvoorbeeld
„Help de dokter verzuipt". Dr Vlim
men wordt in dertig bioscopen in
roulatie gebracht en de voor-recla
me steekt naar mijn idee professio-
Peter Faber als de jonge doortastende vakidioot Vlimmen: „Ik voel best aan dat er door sommigen
nogal tegen het thema van de film wordt aangehikt, maar het absoluut niet van die truttigheid als
bijvoorbeeld „Help de dokter verzuipt".
neel in elkaar. Je kunt er alleen
maar naar gokken hoe een film aan
slaat bij het publiek.
Het werken aan Dr Vlimmen was
voor mij een nieuwe ervaring. We
zijn er erg lang mee bezig geweest.
Guido Pieters, een Belg, heeft hem
geregisseerd. Die man is bezeten
van zijn werk. Dat stimuleert. Er
zitten natuurlijk ook nogal wat Bel
gen in de produktie. Over hun ac-
teervermogen wordt in Nederland
nogal min gedacht, maar voor mij is
dat geen moment storend geweest.
De hele film is met één camera opge
nomen, er is lang aan gemonteerd.
De produktie is door technische te
genslagen een moeilijke bevalling
geworden."
Werkteater
„Dat staat dan in tegenstelling tot
Camping van Thijs Chanowski met
het Werkteater. Die film heeft een
fractie van het budget van Dr Vlim
men gekost. Hij is dan ook in twee
weken opgenomen. Er is gewerkt
met vijf camera's. Met Thijs Cha
nowski hebben we ook „Toestan
den" opgenomen. Het gaat over de
situatie waarin allerlei echtparen,
gezinnen verkeren tijdens hun va
kantie. Eén vrouw ontvangt steeds
dreigbrieven van een zekere Cees.
Door de hele film speelt die „Cees-
dreiging". Iedereen weet ervan, er
ontstaan allerlei intriges.
Bij het Werkteater doen we alles
samen. Spelen, regiseren, scenario's
schrijven, decors bouwen, belich
ting en zelfs de administratie. Mijn
afscheiding van de groep is een pijn
lijke gebeurtenis geweest. Er be
staat een soort innerlijke verstren
geling, waarin iedereen toch alle
kans krijgt zich te ontplooien. Als je
alles samen doet betekent afscheid
pijn lijden. Het Werkteater bedrijft
volgens mij nog steeds de meest
perfecte vorm van toneel(kunst). Er
zijn geen superstars, er worden geen
ridicule topsalarissen uitgekeerd. Er
bestaat volledige integratie. Er zit
ten uitgesproken figuren in, mensen
die voorheen allemaal iets afzonder
lijks deden, op hun eigen benen kon
den staan. Er zijn genoeg botsingen
geweest, maar we hebben er wat van
geleerd. Die redetwisten hebben
vaak geleid tot materiaal voor ons
repertoire/'
„Ik speel nog in Niet thuis, maar ik
sta er nu min of meer buiten. Ik kom
nog wel voor op de loonlijst. Van
mijn salaris worden gastspelers aan
getrokken. Ik weet het niet, mis
schien richt ik me over enige tijd
weer helemaal op toneel, maar voor
lopig zit dat er niet in. Ik maak een
proces door in mijn leven waarin ik
mijn mogelijkheden aan het aftas
ten ben. Filmspelen is daar een be
langrijke factor in."
Bijrollen
In die periode kon Peter Faber wel
enige bijrollen accepteren, onder an
dere in Soldaat van Oranje en Een
brug te ver. Hoofd- of bijrollen spe
len maakt voor hem niets uit. „Met
een bijrol kun Je vaak meer doen De
opnamen duren voor Jou maar kort.
Je kunt extremere dingen doen. Als
Je de hoofdrol hebt. moet Je je kwali
teiten heel uitgekiend doseren. Alles
wordt door elkaar opgenomen waar
door Je vaak niet meer weet waar
mee je nu exact bezig bent. Dat is
het verschil met toneel. Dat is een
afgerond geheel. Je weet wat er het
volgende moment gaat gebeuren.
Bij filmen heb Je een heel ander
spanningsveld, het is veel chaoti
scher."
Ontwikkeling
Peter Faber is ondanks zijn succes
een gewone jongen gebleven en al
lesbehalve een „superster" gewor
den. „De overgang naar film is heel
geleidelijk gegaan. Ik deed het er
aanvankelijk bij voor mijn plezier,
artistieke uitjes zou je het kunnen
noemen. Ik had er ook de tijd voor.
Het bracht ook wel spanningen met
zich mee, maar het was goed voor
mij persoonlijk en het verrijkte mijn
inbreng binnen het Werkteater. Ik
ben pas definitief gestopt toen onze
zoon Daan (5) perthus kreeg. Een
groeistoornis in de heup. De kop van
het dijbeen sterft daarbij af, de
bloedsomloop stagneert. Shireen
(Strooker: zij maakt ook deel uit van
het Werkteater, red.) en ik hebben
toen besloten dat ik voorlopig zou
stoppen met werken. Je moet het
hele ritme van het gezin erop aan
passen. Hij mag niet lopen, niet op
zijn knieën zitten. Vreselijk voor een
jongén op die leeftijd. Hij slaat zich
er goed doorheen, hij is ontzettend
actief. Voor therapie zitten zijn be
nen in het gips. Op een rolplank
scheurt hij over straat. We moeten
haast elke week het gips laten ver
nieuwen."
zijn ze ook eerder de wereld uit Bij
het Werkteater leverde mijn hou
ding nog wel een stof tot conflicten
op. Er zijn ook situaties waarin Je
machteloos staat. Dan word ik
meestal furieus."
„Tijdens een voorstelling werden we
door jongelui bekogeld met eieren.
Doorspelen, gewoon geen aandacht
aan besteden, denk Je dan. maar op
een gegeven moment werd het me te
veel „De voorstelling is afgelopen."
zei ik en sprong meteen van het
podium. Ik heb toen in het wilde
weg op die jongens ingeslagen Dat
is hardstlkke fout denk je later, zelf
heb lk ook van alles geflikt, maar op
dat moment voelde ik me zo mach
teloos dat dit nog het enige was dat
lk kon doen."
In het wordingsproces als acteur
zocht Peter Faber ook naar de totale
lijn van zijn bestaan. Een scheiding
van zijn vrouw Shireen bleek onver
mijdelijk. Hij woont nu samen met
miljonairs-dochter Patricia Orlow.
„Ik heb met Shireen zoveel meege
maakt. We kenden elkaar al van
vóór het Werkteater. Zij was toen al
een bekend actrice bij Arena. De
Nieuwe Komedie heet het nu. We
hadden allebei al een kind uit een
eerder huwelijk. Er zijn nog twee
zonen bijgekomen. Door onze le
vensloop en door de ontwikkeling
van het Werkteater zijn we zo in
elkaar verstrengeld geraakt, dat ik
me opnieuw wilde ontplooien. Ik
kom nog vaak thuis bij de kinderen,
en Shireen en ik spelen nog samen
in Niet thuis. Binnenkort komen ze
bij mij om de hoek te wonen. Dat is
natuurlijk wel pijnlijk, maar aan de
andere kant is het veel beter. De
kinderen zijn dan weer hier. dan
weer daar, dat is niet goed. Het is
absoluut niet waar dat ons huwelijk
is kapot gegaan door mijn succes. Ik
weet niet eens of er echt sprake is
van succes. Dingen zijn gewoon ge
beurd, het past bij mijn ontwikke
ling."
„Ik ben altijd een „zwerver" ge
weest. Ik zit niet vastgebakken aan
één figuur, aan één gedragspatroon.
Dat merk ik ook steeds meer in mijn
werk. Ik speel net zo makkelijk een
„volksjongen" als een directeur van
een concern. In het dagelijks leven
is dat al zo. Ik pas mijn gedrag aan
aan de kleren die lk draag, de situa
ties waarin ik verkeer. Ik voel me
lekker vrij in een spijkerbroek en
een jacky, maar ik draag net zo
graag een pak en een hoed. Het
verschil zit dan in de motoriek. Ik
heb een enorme drang naar vernieu
wing. 8tilstaan is kapotgaan."
„Ogenschijnlijk ben ik een rustig
type. Dat houdt op als ik tot actie
over ga, als er druk op me uitgeoe
fend wordt. Dan ben ik in mijn ele
ment, soms vrolijk, soms agressief.
Voor mijn omgeving is dat wel eens
moeilijk, denk ik. Ik stel me nogal
ongrijpbaar op. Aan de andere kant
weten ze ook altijd direct wat ze aan
me hebben. Problemen ga ik niet uit
de weg, ik zoek ze eerder op. Dan
Jeugd
„Het heeft allemaal met mijn jeugd
te maken, denk ik. Ik ben opge
groeid in een echte arbeiderswijk,
Tulndorp-Oostzaan. Niemand had
het er breed Een echte „rooie"
buurt. Ik kan me een huisschilder
herinneren Een „meedogenloos"
felle communist, maar hij smolt als
hij opera muziek hoorde. Hij had de
eerste pick-up uit de hele buurt."
„Over kunst werd niet gesproken
Bij ons thuis helemaal niet. Tot
mijn vijftiende speelde ik cowboytje
op straat, kon je je helemaal bij
uitleven. We kamden de hele buurt
af. We zwommen in de zomer naar
de overkant van het IJ. schoffelden
de volkstuintjes om en braken in bij
de padvinderij Toen ik twaalf was
kreeg ik tbc. Maanden lang ben Ik
thuis geweest Mijn ouders hadden
een tv gekocht en de hele buurt
kwam kijken Op bed heb ik voor
het eerst tv-toneelstukken gezien Ik
weet me er niets meer van te herin
neren. alleen dat ik het prachtig
vond."
„Op de MULO ging ik voor het eerst
naar theater Binnen vijf minuten
stond ik op de gang. Ik raakte er zo
opgewonden van, ik wilde echt mee
gaan doen. Dat mocht niet. We zijn
ook nog een keer naar het Concert
gebouw geweest. Ik heb het begin
niet eens mee mogen maken, daar
stond ik weer bulten. Twee maan
den geleden ben ik er voor de tweede
keer in mijn leven geweest, en ik had
het weer. Ik kon niet stilzitten. Het
orkest, de dirigent, al die zwijgende
of applaudisserende mensen Die
spanning maakt me helemaal gek."
„Toch ben ik vrij vroeg met acteren
begonnen. Na de MULO heb ik in
feite niets anders gedaan Ja, van
allerlei baantjes om in mijn onder
houd te voorzien. Ik heb pantomime
gespeeld, veel bewegingslessen ge
geven en ik ben aan de toneelgroep
Carroussel verbonden geweest. Ik
heb altijd gezocht naar een betere
vorm. naar perfectie. Zoiets vind je
nooit. Een tijd heb ik gedacht het bij
het Werkteater allemaal te vinden
Daarna is die filmperiode begonnen.
Waar het vervolgens naar toe leidt,
is voor mij ook de vraag."
Trouw/Kwartet PS 11 - RH13
25 JANUARI 1978
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen
ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De
inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeli)k te zi|n De redactie behoudt
zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogelijk over elk geval
van bekorting of metplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw,
Postbus. 659. Amsterdam. Bij publicatie worden naam en woonplaats van de
Schrijver vermeld
pderen van rijken
as dat de heer Van Kemenade
oordeel is. dat het afschaffen
de loting bij toelating van stu-
ten, ten goede komt aan de kin-
in van rijken. Immers deze ou-
kunnen bijlessen bekostigen en
ben een eigen studeerkamer,
rdoor de cijfers omhoog ge-
:ht kunnen worden. Hier zit wel
in, maar betekent tevens dat
leren op deze wijze met kunst en
jwerk zo ver gebracht kunnen
den, dat ze in aanmerking ko-
voor universitair onderwijs, ter-
ze daarvoor in wezen niet capa-
zijn. Loten ze „in" dan studeren
a 2 jaar en verdwijnen geruis
van het toneel. En de statisti-
gegevens wijzen uit, dat dit er
n moeten zijn. Maar deze „rijke,
leren" krijgen, wanneer het lo
ssysteem verdwijnt, straks geen
oegenaamd geen kans de plaats
i nemen van o m. werkelijk be
de „arbeiderskinderen". De mo-
kheid tot beperking van de ver
ing van overheids-(belastlng)-
en laat ik nu maar buiten be-
iuwing. Het oordeel van de heer
Kemenade is dus niet geheel
dan wel onvolledig Het is
r een kwestie van bekijken of
je het wil bekijken,
telveen J. van Rijs
mpendium
en ander maal staan in Trouw
lousiaste stukken over het Lied-
c voor de kerken. Ik heb daar
e mee. Zoals er verschil is in
ijd. zo is er verschil in smaak,
ers ligt voor mij de vraag of we
celijk zo opgetogen moeten zijn
het uitkomen van het Compen-
als ons in* de editie van 21
lari wordt gesuggereerd. Het is
logelijk een daad van beschei-
leid te noemen, een lijvig boek-
t van 1418 pagina s. Persoonlijk
ik het gevoel, dat hier het oog
r proporties verloren is.
jde vraag: haalt het Liedboek het Dongen
jaar 2000 zeg ik persoonlijk: van
ganser harte hoop ik van niet. Het
hele Liedboek is zo duidelijk ge
stempeld door de jaren vijftig en
zestig van deze eeuw, dat ik hierin
heel wat van mijn geestelijke ont
wikkeling herken. Maar dat ik op
recht niet hoop dat de jeugd van de
kerk, maar ook mijn eigen kinderen
het hiermee moeten doen.
Welke synode heeft de moed een
revisiecommissie voor het Liedboek
in te stellen? Er helpt geen lieve
vader of moedertje aan: er zal weer
gestencild moeten worden. Persoon
lijk hoopt ik dat we nooit meer een
gebonden Liedboek zullen krijgen.
Maar het voorbeeld van Gooi en
Sticht volgen en losbladige uitgaven
op de markt brengen. Dan kan het
door de gemeente onzingbare of in
de prullenmand of in de map van de
cantorij gelegd worden. En Trouw
kan met het Compendium in de
hand het In Memoriam op het Lied
boek schrijven.
's-Graveland J. Ridderbos
Voordeur
Pas enkele weken lees ik uw blad.
Daarbij heb ik de indruk gekregen,
dat u graag aandacht besteedt aan
de ideeën en wensen, die binnen het
CDA leven, zonder direct propagan
da voor het CDA te willen maken.
Des te meer verbaast het mij, ln een
redactioneel commentaar van 21 ja
nuari de zin aan te treffen „dan had
hij (bedoeld is de heer Den Uyl) de
voordeur maar niet voor zichzelf
dicht moeten spijkeren
Nu is het optreden van de Partij van
de Arbeid het laatste halfjaar zeker
niet altijd even gelukkig geweest.
Het komt mij echter voor. dat u.
door de schuld voor het mislukken
van de formaties-Den Uyl eenzijdig
naar de Partij van de Arbeid te
schuiven, ongewild meehelpt aan de
misleidende propaganda van het
CDA.
Fons Peelers
ROTTERDAM Mede met het oog
op het feit. dat vanmiddag in de
vergadering van de commissie voor
de haven uit de Rotterdamse ge
meenteraad de vestiging van een
aardgasterminal op de Maasvlakte
aan de orde komt hebben de lande
lijke milieu-organisaties een brief
geschreven aan GS van Zuid-Hol
land.
In die brief spreken deze organisa
ties hun verontrusting uit ten aan
zien van de plannen van de Neder
landse Gasunie om op de Maasvlak
te de terminal voor vloeibaar aard
gas te vestigen. Zoals bekend heeft
Nederland met Algerije een contract
gesloten voor levering van aardgas.
Om dit gas aan te voeren is een
terminal nodig. Voor ons land zijn er
plannen om die op de Maasvlakte in
te richten, België heeft plannen voor
een aardgasterminal bij Zeebrugge.
Het gas wordt vervoerd in vloeibare
vorm in speciale gastankers.
Gezien de gevaren bij dergelijke
gastransporten doen de organisaties
op GS een beroep te komen tot een
openbare discussie eer er een defini
tief standpunt wordt ingenomen.
In die discussie zou de mogelijkheid
aan de orde moeten komen om zon
der het betrekken van gas uit het
buitenland te komen tot een verant
woord energiebeleid. Verder de mo
gelijkheid van gasimport via een
pijpleidingenstelsel bijvoorbeeld uit
Italië, de mogelijkheid om een gas-
terminal te vestigen op een eiland in
zee, het plan van Ballast-Nedam
voor een terminal op een strekdam
tn de Noordzee, en tenslotte de nu
voorgestelde vestiging op de Maas
vlakte.
De organisaties dringen aan op een
studie, waarin de verschillende al
ternatieven, de gevolgen daarvan
voor het milieu en de gevarenfacto-
ren worden uitgewerkt.
Overleden Op 84-Jarige leeftijd is
in Heemstede overleden de heer B.
F. Enschedé, oud-predisent-direc-
teur van de grafische inrichting Joh.
Enschedé en Zonen b.v. te Haarlem.
De heer Enschedé is al op jeugdige
leeftijd in dienst van de firma getre
den. In 1919 werd hij firmant en toen
de firma in 1930 omgezet werd in een
n.v. één der directeuren. Bij Ensche
dé worden postzegels en andere
geldswaardige papieren gedrukt. Na
zijn pensionering werd de heer En
schedé president-commissaris van
de b.v.. Hij was ridder in de orde van
de Nederlandse Leeuw.
Volksgezondheid De huidige
plaatsvervangend geneeskundig
hoofdinspecteur van de volksgezon-
heid, dr. F. A. Vorst (53), zal worden
benoemd tot hoofddirecteur volks
gezondheid bij het directoraat-gene
raal van volksgezondheid op het mi
nisterie van volksgezondheid en mi
lieuhygiëne. Hij zal zijn nieuwe
functie aanvaarden vóór 1 juli 1978.
De vorige hoofddirecteur volksge
zondheid. dokter J. van Londen, was
genoemd tot directeur-generaal van
de volksgezondheid. Dr. Vorst zal in
het bijzonder belast zijn met vraag
stukken rond de medische, para
medische en verpleegkundige zorg
verlening, de organisatie daarvan,
de opleidingen alsmede met de pre
ventieve gezondheidszorg. Zijn
werkterrein omvat zowel de geeste
lijke als de lichamelijke gezond
heidszorg.
De echtgenote van Utrechts burge
meester. mevrouw L. Vonhoff-Luij-
endijk is beëdigd als lid van de Eer
ste Kamer. Zij is Ud van de WD. Als
lid van de CDA-fractie in de senaat
werd de heer F. H. von Meijenfeldt
beëdigd. De beide nieuwe Kamerle
den nemen de plaats in van resp. de
heren Pais en Albeda, die beiden
toetraden tot het kabinet-Van Aet.
HOOGEVEEN (ANP) De twaalf
jarige Jasmin Kilic uit Hoogeveen is
in haar woonplaats met haar fiets
onder een vrachtauto gekomen en
gedood.
ASTEN De dertienjarige J. Mar
tens uit Asten is omgekomen toen
hij met zijn flets op een kruising in
Asten ln botsing kwam met een per
sonenauto.
UTRECHT (ANP) De kamerleden van de Industriebonden NW en NKV hebben hun
hoofdbesturen geadviseerd uit de Strucon (Structuur commissie confectie industrie) te treden. De
bondsvertegenwoordigers hadden al sinds eind vorig jaar het overleg in de Strucon geboycot.
Aanleiding daartoe was het ontslag van 130 werknemers bij het Groningse confectiebedrijf Levi.
Het overleg met de werkgevers, dat
anders in de Strucon zou gebeuren,
zal nu in directe onderhandelingen
worden gevoerd. Dit geldt onder
meer de gesprekken rond de CAO's.
De kaderleden hebben bij hun ad
vies overwogen dat het functioneren
van de Strucon, de afgelopen drie
jaar, naar hun smaak niets positiefs
heeft opgeleverd. Het enige pluspunt
was in 1976 de betaling van duizend
gulden per werknemer voor de be
drijven die minstens negentig pro
cent van hun personeel handhaaf
den. In 1977 was dat bedrag zeshon
derd gulden. Maar deze maatregel,
aldus de kaderleden, had in feite
niets te maken met de herstructure
ring van de confectlebranche, maar
was bedoeld als afbraak tegen de
personeelsbestanden.
Uit de Strucon stappen heeft vol
gens de kaderleden het voordeel, dat
nu weer direct met werkgevers en
overheid onderhandeld kan worden.
Bovendien zijn de bonden nu weer
vrij om via politieke kanalen druk
uit te oefenen voor het voortbestaan
van een levensvatbare confectie-in-
dustrie.
Zij zullen met de werkgevers probe
ren een collectieve arbeidsovereen
komst af te sluiten waarin een ar-
DEN HAAG De vangstbeperkende maatregelen, die door de
Europese Commissie zijn voorgesteld, moeten ook werkelijk ie
de hele gemeenschap effectief zijn. Het is onbillijk als alleen de
Nederlandse overheid streng toeziet op het naleven van die
maatregelen. 1
derving opleveren van 25 miljoen
gulden.
Dit hebben de gezamenlijke visserij-
verenigingen, die zich Inzetten voor
•de kleine zeevisserij, gisteren be
toogd toen zij een petitie overhan
digden op het ministerie van land
bouw en visserij in Den Haag Vol
gens deze petitie zal aanvaarding
van de richtlijnen van het dagelijks
bestuur van de EG voor Nederland
ertoe leiden dat de kleine zeevisserij
„diep onder de nullijn terecht
komt" Het gaat om vangstbeperkin
gen voor schol en tong. Alleen al de
beperking van de tongvangst zou in
1978 de kleine vissers een inkomens-
De vissers vinden dat er een totaal
EO-beleid tot stand moet komen
wat betreft de vangstbeperking Ne
derland mag niet eerder vangstbe
perkende maatregelen toepassen
dan nadat in EG-verband tevens re
gelingen zijn gemaakt voor opvang
van de sociale gevolgen Het gaat
tenslotte om de belangen van 400
schepen en de daarbij betrokken
2000 directe arbeidsplaatsen, zo zeg
gen de vissers.
beidsplaatsenovereenkomst (apo) is
opgenomen, Bovendien zullen eisen
worden gesteld aan het meewerken
aan het levensvatbaar houden van
de confectie-industrie.
LONDEN De Britse regering zal
het „groene" pond sterling devalue
ren met 7,5 procent en niet met 5
procent, zoals de minister van land
bouw, John Sllkin in het Lagerhuis
voorstelde. Het groene pond is een
vaste waarde, die gebruikt wordt
voor de Britse handel in landbouw-
produkten met de overige EG-lid-
staten.
De hoger uitgevallen devaluatie is
een nederlaag voor de Labour-min-
derheidsregering Het gevolg van de
grotere devaluatie is een grotere
stijging van de voedselprijzen voor
de consument, namelijk met ander
half in plaats van een procent
Na afloop van het debat verklaarde
8ilkin in Brussel een devaluatie van
7,5 procent te vragen. Hij voegde
eraan toe. dat de Europese Commis
sle, het dagelijks bestuur van de
gemeenschap, een voorstander is
van een devaluatie met slechts 3
procent Een devaluatie van het
..groene" pond was nodig geworden
door de waardedaling van het „ge
wone" pond
financleel-econo-
misch nieuws op pag. 15