Waarom ik op 't nippertje zou komen
Delegaties in Zuid-Afrika overtuigen elkaar niet
ISn
Habakuk en de katers van Wevei
Kardinaal Alfrink
veroordeelt eigen
vastenactie
Gijsen
Voorbijganger^
'Vruchtbaar en openhartig' gesprek
hervormd nederland
Foto spelsituatie
Youth for Christ j;
DONDERDAG 19 JANUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
door A. J. Klei
Als Ik lid was van de geretormeerae kerk te
Vroomshoop. zou ik altijd op het nippertje
naar de kerk gaan Ik zou natuurlijk
zorgen dat ik niet te laat kwam. maar ik
zou ook geen minuut te vroeg aanwezig
willen zijn.
De oorzaak van dit (eventuele) gedrag is
gelegen in hetgeen de Vroomshoopse
gereformeerde predikant J C W, van 't
Hoff vóór de jaarwisseling in de kerkbode
aanzijn gemeenteleden meedeelde:
..De kerkeraad heeft besloten om. naast
psalmen en gezangen uit het Liedboek,
ook liederen in de kerk te laten zingen uit
..Jeugd m Aktie ..Waarom zult U
vragen ..Is het aantal psalmen en
gezangen in ons Liedboek niet genoeg?"
Dat wel' Maar de liederen uit het Liedboek
zijn wat eenzijdig U kunt daarin geen
heerlijke opwekkingsliederen vinden en
daarom heeft de kerkeraad besloten
hierop een aanvulling te geven in de vorm
van .Jeugd in Aktie" Deze liederenbundel
bevat wel van die opwekkingsliederen Het
is een boekje dat welkom zal zijn bij jong
en oud Voor de ouderen staat er b.v in: Ga
niet alleen door 't leven, 'k Heb geloofd en
daarom zing ik; Grijp toch de kansan door
God U gegeven. Heer. ik hoor van rijke
zegen. Ik zie een poort wijd open staan enz.
enz Weet U nog dat we vroeger al deze
liederen thuis bij het orgel zongen'/ Dit
doen we nu gezamenlijk in de kerk Voor
de jeugd is er. Ik wandel in het licht met
Jezus; Wat God in deze tijd zoekt, dat is
een jeugd, die strijdt enz. enz. Het boekje
is dun en dubbelgevouwen gemakkelijk
achter in Uw Liedboek te stoppen. Dat is
geen enkel probleem. In januari 1978
hopen we met het zingen uit deze bundel te
starten Wel moet worden opgemerkt dat
we deze liederen uitsluitend vóór de dienst
zullen zingen. De kerkeraad rekent op
ieders medewerking."
Het is maar goed dat ik niet in
Vroomshoop woon. want de kerkeraad zou
niet op mijn medewerking kunnen
rekenen. Ik zing die versjes namelijk liever
niet mee Dit wil niet zeggen dat ik het
verkeerd vind als anderen ze wel zingen
vóór de dienst en voor mijn part in de
dienst Als mensen hiervan genieten, als ze
door het aanheffen van de door dominee
Van 't Hoff aangeprezen liederen in hun
geloof gesterkt wordenhoewel ik niet
aan de gedachte ontkom, dat zij vaak
eerder hun heimwee-naar-vroeger voeden,
maar goed. dat is tenslotte niet verboden,
als dat zo is. blijf ik daar af. Mits ik het
maar niet hoef meemaken, want op mij
hebben deze liederen een. wat ze
tegenwoordig noemen, vervreemdend
effect.
Ze spreken mijn taal niet. Ik kies voor zo'n
stevige oudtestamentische psalm, waarin
met alles op stichtelijke rolletjes loopt, of
voor een nieuw lied. waardoor je soms op
ongedachte manier weer in de gaten krijgt
waar het in de kerk over gaat en waar het
in de kerk om gaat.
Ik laat nu maar in 't midden de vraag, of
hier niet sprake is van méér dan verschil in
smaak of geloofsbeleving. Ik stel wel vast
dat ze in de kerk (en nu heb ik het niet
meer uitsluitend over de gereformeerde
kerk te Vroomshoop) altijd guller zijn
jegens mensen die een opwekkingslied op
hun repertoire hebben staan dan jegens
degenen, die zulke versjes als
binnenvetterij ervaren en de straat op
willen. Concreet gezegd (en nu pak ik een
voorbeeld uit het volle kerkelijke leven);
een zogenaamde gospel-groep heeft
gemakkelijker toegang tot de eredienst
dan een vertegenwoordiger van Amnesty
International.
In onze rubriek ..Uit de kerkbladen"
citeerden we afgelopen maandag de
Kamper hoogleraar Plomp, die het gevaar
aanwees, dat kritische gemeenten en
basisgroepen van de kerk vervreemden.
Hij zou willen dat de boel (weer) helemaal
bij elkaar kwam. De narigheid is echter
dat. zoals al gezegd, de kerk nooit zo bar
uitnodigend kijkt in de richting van een
basisgroep of een kritische gemeente,
want waarom zou je die lastige drammers
in huis halen? Ik hoorde eens een
ouderling met beminnelijke
openhartigheid verklaren, dat jongelui
met wat gitaren en een vrolijk wijsje beter
in de hand te houden zijn dan
stencil-uitdelers.
Het verschil in geloofsbeleving en wat daar
verder volgt tussen aanheffers van
opwekkingsliederen en uit delers van
stencils (om deze aanduiding even vast te
houden) is zó groot dat jeor in de praktijk
in één gemeente niet mee uit de voeten
kunt. Dat wil zeggen, in een kleine
gemeente. In grote steden ligt dat niet zo
moeilijk. In Amsterdam heb je de
rooms-katholieke Dominicus-gemeente en
de gereformeerde
Keizersgrachtkerkgemeente die. laat ik
zeggen, basisgroep-achtig aan de gang
zijn. Ik heb er wel eens over verteld. Welnu,
deze gemeenten zitten niet buiten, maar in
het kerkverband. De bisschop van
Haarlem waakt over de Dominicus en wat
in de Keizersgrachtkerk geschiedt,
gebeurt onder verantwoordelijkheid van
de Amsterdamse gereformeerde
kerkeraad.
Geen vervreemdend vuiltje aan de lucht
dus. Dit is bij de gratie van de grote stad.
hetgeen in kerkelijk opzicht natuurlijk een
smalle basis is. Bevalt de gang van zaken
in het éne kerkgebouw je niet. dan ga je
gewoon een deur verder. Je hoeft je eigen
kerkgemeenschap niet te verlaten, je hoeft
er niet van te vervreemden, je kunt
daarbinnen immers je geloof op jouw
manier beleven. Aldus kom ik tot de
conclusie dat het gevaar van
vervreemding van de kerk in een grote
stad aanzienlijk geringer is dan in kleinere
plaatsen. Op dit punt zouden vele
christelijke romans herzien dienen te
worden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Krabbendijke: F Broi
wer te Lunteren (deelgemeente);
IJsselmuiden: J. D. van Roest
Ederveen.
Aangenomen naar Valkenburg (c
Maastricht): J. van Oyen te Hare
.Gr.; verb ber de benoeming t<
docent aan de prot. faculteit
Brussel: drs. N. T. Bakker studei
tenpredikant te Eindhoven; nattan
Dordrecht: G. C. Kunz te Werki
dam. die bedankte voor Veenendi
en voor Ridderkerk.
Bedankt voor Enter (toez.i: E
Teygeler te Katwijk a d Rijn.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Capelle a.d IJssel:
van Andel te Nieuwe Pekela.
Aangenomen de benoeming tot gee
telijk verzorger van het ziekenhu hjl
„De Sionsberg" te Dokkum: G Bi
ker te Oude en Nieuwe Bildtdijk.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Bodegraven: A Moefcn
kerken te Nieuw-Beijerland. ^ht
8>
a*
at
ad
jerk
door Hennie Serfontein
PRETORIA De belangrijke besprekingen van twee dagen tussen de gereformeerde delegatie uit
Nederland en de ..breë moderatuur" (het bestuur) van de Nederduitse gereformeerde kerk (blank)
hebben niet tot overeenstemming geleid op het belangrijke punt van de apartheid.
Na afloop van de besprekingen gaf
elk van beide partijen een eigen ver
klaring uit Zij weigerden vragen te
beantwoorden Tot de NG-kerk be
hoort ongeveer negenUg procent van
alle Afrikaans sprekende blanken m
Zuid-Afrika.
De leiding van de NO-kerk zegt in
haar verklaring, dat beide delegaties
„elkaar niet konden vinden met be
trekking tot het wezenlijke en princi
piële gezichtspunt van de NG-kerk
ten aanzien van de politiek van ei
gensoortige ontwikkeling".
De Nederlandse verklaring zegt. dat
over de toepassing van het beginsel
van de handhaving van de eigen
idenUteit „een zodanig verschil van
mening bestond, dat beide delega
ties niet tot een gemeenschappelijk
standpunt konden komen".
Goede geest
Beide delegaties zullen nu verslag
uitbrengen aan hun synoden, later
dit jaar. De synoden zullen dan be
slissen hoe de verhouding tussen de
beide kerken in de toekomst zal zijn.
DEURNE Tijdens een discussie-bijeenkomst in het Peelland-
college te Deume. waarop kardinaal Alfrink sprak, kwam ook de
eigen vastenactie van het bisdom Roermond ter sprake De
kardinaal noemde het een kwalijke zaak dat dit bisdom zelf zo'n
actie op poten heeft gezet, omdat de landelijke actie te veel geld
zou geven aan vrijheidsbewegingen eA linkse groeperingen.
De Nederlandse verklaring accentu
eerde. dat de verschillen niet nood
zakelijk betekenen, dat de afgevaar
digden voortzetting van het gesprek
in de toekomst niet zinvol zouden
achten.
Beide verklaringen benadrukten,
dat de gesprekken vruchtbaar en
openhartig geweest zijn en plaats
vonden in een goede geest.
Gesprekspunten
Volgens de verklaring van de breë
moderatuur van de NG-kerk zijn de
volgende zaken besproken: de hou
ding van de NG-kerk jegens het
apartheidsbeleid; de verantwoorde
lijkheid van de kerk jegens de rege
ring; de afwijkingen in de leer van de
gereformeerde kerken in Nederland;
de verhouding tussen de NG-kerk en
haar dochterkerken; het anti-racis-
me program van de wereldraad van
kerken en het speciaal fonds
daarvan.
De lucht is in vele opzichten opge
klaard. aldus de verklaring van de
NG-delegatle. De toelichtingen, ach
tergrondinformatie en ook de ant
woorden op verschillende vragen na
men misverstanden weg en gaven
perspectief.
Apartheid
„Voor die stetllng is geen enkel be
wijs geleverd De landelijke actie, de
bisdommen die die actie steunen en
alle medewerkers daarvan worden
daardoor in discrediet gebracht Ik
begrijp niet dat dit nodig is geweest
en hoop dat er alsnog een oplossing
komt." aldus kardinaal Alfrink. Hij
voegde daar wel aan toe. dat het
overigens een goed recht was van het
bisdom Roermond om zelf een actie
te organiseren.
Geproken is deze avond over (de
reactie opi terreur „Geweld als reac
tie op terreur zal nooit een oplossing
brengen Ook bepaalde facetten van
onze samenleving moeten verande
ren." zei kardinaal Alfrink. Overi
gens moest hij het antwoord schul
dig blijven op de vraag welke die
facetten dan wel zijn „De samenle
ving zoals die nu is vind ik in grote
lijnen behoudenswaardig Het is een
moeilijke zaak om aan te geven wel
ke delen van die samenleving gewij
zigd zouden moeten worden. Daar
voor is een wetenschappelijke studie
nodig
Volgens kardinaal Alfrink vormen
terroristen weliswaar numeriek een
kleine groep, maar bevindt zich daar
omheen een breed vertakte mensen
massa die sympathie voor hen heeft.
„Hoe zou het anders mogelijk zijn
dat gezochte terroristen zich zo lang
kunnen verbergen. Er moet sprake
zijn van een wijdvertakte organisa
tie, Het zou mij niet verbazen wan
neer het vandaag of morgen weer tot
een uitbarsting komt Er heerst nu
een stilte voor de storm," aldus de
kardinaal.
Op welke manier het terrorisme wel
goed tot een oplossing gebracht kan
worden, wist de kardinaal niet. „Er
zal ook studie gewijd moeten worden
aan de vraag waar het terrorisme en
de mensen die het bedrijven van
daan komen." aldus kardinaal Al
frink. die zei zelf wel een persoonlijk
vermoeden te hebben „Terroristen
zijn meestal jonge mensen met een
zeker maatschappelijk niveau, door
persoonlijke ervaringen in hun jonge
Jaren zijn ze gefrustreerd en in de
knel geraakt Door hun daden willen
ze zichzelf bevestigen."
AJVERTENTIE
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wlbautstraat 1S1
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4.
Rotterdam
Tel 010-115588
Schiedamscvest 52
Tel. 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den
Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Opinieweekblad
Veertig pilsjes per avond
Lees deze week:
Veertig pilsjes per avond «»,<te«MWgoh««(g.»oon.
Lees over de praktik van hel siraalgroepenwerk. de *>n van de hulpverlening,
cnminakleil door verkapte onzekerheid, de meisjes die de |ongens opstoken
Sport en maatschappijkritiek (Proefschntt van Bart Cr urn
Onderwijs moei afstand nemen van heersende sportcultuur)
Prof. A. de Froe: de mensheid een beroerd
zooitje IJ* mag un ales tmrfelen mee. reet san alles tegel]*)
De pastorale praktijk in kaart gebracht (De nood van
veel monsen twijfel aan de zm van hun leven)
Oppositie m Rusland verbergt zich met Calcutta ook zonder honger word je
apathisch De menseii|ke zwakheden van Duitse schrijvers Het Midden-Oosten
Kritische gemeenten voor de keus het voortouw ol het isolement HN-enquète
onder theologen Steun voor tKV-neutronentoomactie
HERVORMD NEDERLAND houdt de hoop levend
O Ik neen» een proefabonnement van h»cc maanden voor 5.-
O Ik «cel at voldoende van hel blad Ik geef me op atv
tj 32.SU per half par»
kingsgroepen erkent en met
kracht bepleit."
kerk. volgens het evangelie van Je
zus Christus, zich dient te stellen
aan de kant van hen. wier rechten
worden beperkt of zelfs helemaal Ontmoeting
weggenomen. 6
Gereformeerde
ter ds C. Mak.
synodevoorzit-
Wat betreft de apartheid sluit de
breë moderatuur zich in zijn verkla
ring aan bij de uitspraak van de
laatste generale synode van de kerk
(in 1974). die luidt: „Een staatkundig
stelsel, dat gebouwd is op eigensoor
tige ontwikkeling door verschillende
bevolkingsgroepen, kan in het licht
van de Schrift principieel verant
woord worden. Hierin moet het ge
bod van naastenliefde altijd gesteld
worden als de ethische norm voor
het regelen van gezonde volkeren-
verhoudingen."
De Nederlandse verklaring zegt. dat
inzake het fundamentele aspect van
de rassenverhoudingen er overeen
stemming bestond, dat het handha
ven van de eigen identiteit niet in
strijd mag zijn met de eis van evan
gelische gerechtigheid. Over de toe
passing van dit beginsel was echter
een zodanig verschil van mening, dat
beide delegaties niet tot een gemeen
schappelijk standpunt konden ko
men. aldus de Nederlandse verkla
ring.
Niet berusten
De Nederlandse delegatie zegt ver
der. dat de kerk in Zuid-Afrika niet
mag berusten in en zich nog veel
minder kan vereenzelvigen met een
regering, waarin een blanke minder
heid soevereiniteit heeft en over het
leven van de meerderheid van de
bevolking beschikt en hun het recht
onthoudt om mede te beslissen over
hun woonplaats, werkmogelijkhe-
den en toekomst.
De delegatie is van oordeel, dat de
Nog veel minder moet de kerk zich
laten verleiden om haar eigen inter
ne verhoudingen met de niet-blanke
leden te regelen volgens de maatsta
ven van dezelfde regering. Dat bete
kent. dat zij „zich en haar ordinan
tiën meer macht en autoriteit toe
schrijft dan het Woord van God"
(een citaat uit „de merktekenen van
de valse kerk" in artikel 29 van de
Nederlandse geloofsbelijdenis, die
ook de Zuidafrikaanse kerk als belij
denisgeschrift heeft; red.).
Invloed gebruiken
De Nederlandse delegatie stelt na
drukkelijk vast. dat zij niet als alter
natief ziet, dat de kerk in de gegeven
omstandigheden subversieve activi
teiten zou moeten steunen, die al
leen tot chaos en bloedvergieten
zouden leiden.
De delegatie meent, dat de kerk
haar invloed en gezag moet gebrui
ken, zowel bij haar leden als bij de
regering van het land. om tot zo'n
oplossing van de problemen te ko
men. „waarin alle bevolkingsgroe
pen uit hoofde van hun eigen recht
en dus op gelijke voet kunnen deel
nemen".
De Nederlandse delegatie ontkent
niet. dat de NG-kerk „binnen de
grenzen van de bestaande regering"
probeert tot betere verhoudingen te
komen. Maar zij is er diep van over
tuigd. dat „dit alles niet zal baten,
tenzij de kerk, zowel in haar eigen
kring als in de samenleving, de on
betwistbare rechten van alle bevol-
De Nederlandse delegatie bestaat
uit drie leden van het moderamen
van de generale synode, te weten ds
C. Mak. synodepraeses, ds A. C. Hof
land en dr H. B. Weijland, alsmede
de hoogleraars dr J. Plomp, dr H. N.
Ridderbos en de oud-synodepraeses
dr A. Kruyswijk. De Zuidafrikaanse
delegatie was vier man sterk.
Gisteren zouden de Nederlanders
verder een ontmoeting hebben met
de Zuidafrikaanse raad van kerken
onder leiding van ds Sam Buti van
de Nederduitse gereformeerde kerk
van Afrika (zwart). Voor vandaag
staan besprekingen op het program
ma met de gereformeerde kerk van
Zuid-Afrika (de kleine zg. Dopper-
skerk).
Voorstudie herderlijke
brief over huwelijk
UTRECHT De Nederlandse bis
schoppenconferentie heeft besloten
voorstudies te laten maken voor
eventuele herderlijke brieven over
huwelijk en gezin en arbeidsethiek.
Huwelijk en gezin is ook een van de
onderwerpen die zij zal voorstellen
voor de bisschoppensynode van
1980; het tweede is de oecumenische
beweging.
De bisschoppenconferentie zal het
katholiek sociaal-kerkelijk instituut
(Kaski) in Den Haag belasten met
een onderzoek naar de motieven van
ouders bij de zogenaamde ..initia
tiefsacramenten". die het kind inlei
den in het kerkelijk leven:'doopsel,
vormsel en eerste communie.
Ds. C. Vonk
Uitgeverij Liebeek Hooijmeijer
Barendrecht kondigt de komst ajrj*
van een nieuw deel in de boeke 'iv
reeks „De voorzeide leer", waarv; rf
de 73-jarige gereformeerde ivrijg
maakt buiten verband) predikant
Vonk te Schiedam de auteur is. H E1C
gaat hier om een serie boeken ov
de bijbel en het nu verschenen de .m!
gaat over „I en II Koningen" <4 1
bladzijden, prijs 44 gulden). Dit ne'
het zevende deel dat dominee Vonn0
voor „De voorzeide leer" levert en ffa,
zeven boeken tellen met elkaar 37;
pagina's. We hebben dan niet me jk(
geteld de twee boeken die hij ov"
de Nederlandse Geloofsbelijdei
publiceerde. In 1950 kwam het
ste deel (over de beide eerste bijbi
boeken) in „De voorzeide leer" ul
Inmiddels doet dominee Vonk
omvangrijke werk niet meer op
eentje en kreeg hij de Apeldoort
buitenverbandse vrijgemaakte pi
dikant F. van Deursen als medewi
ker. Deze schreef twee delen over
psalmen en in voorbereiding zi]
boeken over o.m. het Hooglied
Prediker. „De voorzeide leer'
oogt niet commentaren of preken
geven, het is de bedoeling „de deii
van het verstaan van de Heilig0
Schrift voor de lezer een weinig op( f
te zetten". Een andere omschrijvir
(van de auteurs): het is vooral pop
lair-inleidende arbeid voor hen d 1É
kennis willen nemen, of deze willi 01
verdiepen, van de Heiligê Schril.
Voorts komt er in Canada een E v<
gelse vertaling van „De voorzei(^a
leer" uit. De belangstelling daarvo
acht men voldoende om tot de
uitgave over te gaan. Daartoe is eier
overeenkomst gesloten met Jol>Si
Hultink Enterprises Limites pn
Ontario. bl
AMSTERDAM - Bij het artikel v, u'
dr R Kranenborg, dat wij dinsd
publiceerden onder de titel: „Miu
dochter zit bij de .Children (p,
God' plaatsten wij twee illi
straties uit de LCGJ-uitgave „Ovf
geloven gesproken". Dat waren:
afbeelding van een omslag van
geschrift van „Children of God"
een foto van een paar jonge mens
Om een mogelijk misverstand
voorkomen: deze jonge mensen he|
ben niets met „Children of God" va
doen, het is nl. een foto van (fl®
Youth for Christ-kleintheatergroeL
genomen bij een van hun spelactitf
teiten L
door dr. C. Rijnsdorp
Als iemand zegt: ik heb een
kater, kan dat worden misver
staan. Maar drs. T. Wever (geb.
1937). in zijn verklaring van het
oudtestamentische boek Haba
kuk (uitg. Kok. Kampen, 69
blz., 8,90), vertelt dat hij. niet
een dubbele kater heeft, doch
twee katers bezit. Het gaat dus
duidelijk over mannelijke poe
zen. De vraag is alleen: wat
hebben die huisdieren met de
profeet Habakuk te maken?
Dat zit zo. Drs. Wever heeft zich een
tijd lang intensief bezig gehouden
met de hebreeuwse tekst van het
boek Habakuk en met vele vertalin
gen van en commentaren op deze
„kleine" profeet Hij heeft zich zoda
nig in de stof verdiept, dat hij Haba
kuk. wiens optreden te Jeruzalem hij
dateert op ongeveer 600 voor Chr.,
als een interessante en eerbiedwaar
dige. maar toch goede kennis is gaan
beschouwen. Dit zelfs zozeer, dat hij
zijn commentaar heeft geschreven in
de vorm van dertien brieven aan de
man in kwestie. Deze brieven lopen
van 21 maart 1976 tot ongeveer eind
augustus van dat jaar. Aangezien
een brief een persoonlijk karakter
heeft, ontkomt de auteur er niet aan
hier en daar te zinspelen op zijn
persoonlijke en huiselijke omstan
digheden, alsook op actuele gebeur
tenissen gedurende die periode. Van
daar o.a. de katers.
idé
Tekening van Mart Kempers bij Habakuk 3 vers 1 (uit de Mart
Kempers-bijbel van het Nederlands bijbelgenootschap).
Gesprekken
Het boekje is bedoeld als een vak
kundige uitlegging van Habakuk (op
wie drs Wever wil promoveren); de
serie waarin het werkje is versche
nen heet dan ook: verklaring van een
Bijbelgedeelte Maar je kunt toch
moeilijk Habakuk aan Habakuk
gaan uitleggen Wel kun je in voorge
wende vorm je persoonlijke reacties
aan de profeet (adres onbekend)
schrijven Het komt mij voor dat de
auteur zijn opzet niet voldoende
heeft doordacht. Wie letterkundig
geschoold is. beseft onmiddellijk dat
brieven aan de profeet weliswaar
vrijheid geven tot persoonlijke ont
boezemingen en tot situatieteke
ning. maar dat zij het briefkarakter
consequent moeten volhouden. Het
schrijven aan Habakuk verschuift
bij bredere uiteenzettingen dan ook
telkens naar een praten met de
tekst „Dertien gesprekken met de
tekst" zouden dan ook een meer ver
antwoorde opzet aan de hand heb
ben gedaan Echte liefhebbers van
kamerplanten praten ermee. Zo kan
een filoloog (tekstkundige) met meer
recht nog met zijn tek$t een gesprek
voeren Hij stelt vragen en probeert
uit de tekst het antwoord te weten te
komen. Dit heeft drs. Wever dan ook
zeer intensief gedaan.
Ik heb diep respect voor kenners van
het hebreeuws en aanverwante Semi
tische talen, te meer omdat mijn
eigen ontwikkeling hier ernstig te
kort schiet. Twee a drie hebraici met
elkaar over een tekst te horen dis
cussiëren (ik heb dat jarenlang in de
werkcommissie voor de psalmberij
ming meegemaakt) is een verfijnd
genot Veel is zo onzeker en dat
maakt het spannend Bovendien is
Habakuk een wat verwaarloosde fi
guur. Drs Wever profiteert van de
betrekkelijke onbekendheid van
deze kleine profeet Hij wil die voor
sprong op andere, klassieke, meer
bekende profetische werken benut
ten. Ook Habakuk had geen goed
f/t
woord over voor onrecht. „Waar F
sproken wordt, krijgt de wanho&t
geen vat op de mens" (bl. 14) Intijl
sen twist Habakuk ook met God. „tl
heb om hulp geroepen, en Gij hoorf
niet" is een gedurfde, zo niet uniek
uitroep voor een profeet. Het boekfp
vrij overzichtelijk, zegt Wever. To<
zijn ook hier z.g „lege plekken".
tekst verzwijgt bepaalde zaken i
laat dingen weg. Ook in kunstw^
ken komt dat voor Ik herinner i
een lezing van wijlen de kind«
schrijver W.G. van de Hulst over hl
onderwerp „Wat wij (auteurs) nil
zeggen". Wever wil zulke plekkd
niet te gauw invullen, hij wil ze zi(
in verband met de tekst er met h{~
geheel van de Schrift.
Actualiteit
Overigens is hij wel onder de indrt 'j
van de eigentijdse actualiteit vi i
Habakuks profetie Het zijn kri
sche binnen- en buitenlandse ov«
zichten, niet van een deskund
maar machteloos commentate
doch van iemand die zijn boodsch
van God zelf heeft meegekregen I
geeft aan Wever de vrijmoedighc
bezwaren te uiten tegen theolog
en exegeten, die gedistingeerd o
derscheiden maar verbanden ni r
meer vermogen te zien. „Onze opvi
tingen over geschiedenis en mai j
schappij, over wetenschap en hern
neutiek zijn aan een grondige herz
ning toe" (33). De veertigjari
schrijver is nog jong genoeg om da
wat aan te doen.
Halverwege het boekje wordt
tekst van Habakuks profetisch t
dan toch de eigenlijke gesprekspi
ner. Habakuk bestrijdt misstandj
maar onder boventijdelijk licht, i
recht is trouwens van alle tijdenl
alle plaatsen. Wat oorspronkei
ging om binnenlandse misdadr
kon later op de Chaldeeën word
toegepast en vandaag op een uitf
breide sortering van boosheid in t
nen- en buitenland, waarover i
zich (doorgaans selectief) kan op'
den Als men daarbij de eigen l
heid maar niet uit het oog verlie