ril
krmenië lijdt onder 'russificatie'
Sleutelen aan
genen, mag dat?
nanda Marga kan niets met
andaden te maken hebben
Dit is Linda
Verfijnd musiceren
eaal van onafhankelijkheid leeft nog
Nieuw boek over erfelijkheid
ederlandse aanhangers niet onder indruk
'Vereniging' maar
puntje van pink
Zoetermeerse
PvdA wil eind
maken aan
jacht op wild
:RDAG 19 JANUARI 1978
TROUW/KWARTET
H15
or Henk Wolzak
ide Kaukasus, het hooggebergte tussen de Zwarte en de
6p is ("he Zee, leven verscheidene bevolkingsgroepen genaam
de Kaukasiërs. Een van deze stammen wordt gevormd door
Armeniërs, die in de vorige eeuw zowel in Turkije als in
kland woonden De Turken waren mohammedanen, de Arme-
fs en Russen christenen. De Russische Amreniërs streefden
ir hereniging met de west-Armeniërs. In 1915 hebben de
rken een miljoen Armeniërs vermoord, een klein aantal wist te
vluchten naar het buitenland. Sinds 1921 is Armenië door de
ïjet-Unie geannexeerd en ondanks het in de grondwet van de
3R gegarandeerde recht op zelfstandigheid, worden Armeen-
mjheidsstrijders tot lange straffen veroordeeld.
:menië is de kleinste Sowjet-re-
liek en telt 2.306.000 inwoners,
loofdstad Jerewan heeft 770.000
>ners. Volgens dissidenten is de
osfeer er een van corruptie en
eld en ligt de menselijke waar-
leid in de goot. Er zijn sloppen en
en zonder water. In sommige
rten wordt het water dagelijks
sneden tussen 12 en 18 uur en
en 23 en 7 uur. Het openbaar
-oer is slecht. De bussen zijn
vol. Na soms wel drie kwartier te
ben gewacht, worden de passa-
erin gepropt. Er gebeuren veel
elukken. De misdaad, het bandi-
le en het geweld komen veelvul-
voor. In augustus zijn enkele
men erin geslaagd anderhalf mil-
roebel te stelen uit een grote
in Jerewan. Een karwei van
dagen en nachten werken. Tot
len zijn zij nog niet opgespoord.
I geweld is niet alleen een ver-
Ijnsel van de kapitalistische we-
i, zoals in de Sovjetpers vaak
It beweerd. In Jerewan bijvoor-
|d hebben alle ramen op de bega-
•ond tralies. In het algemeen
corruptie ongestraft. Daardoor
it zij voor. Om niet vervolgd te
len is het eenvoudig voldoende
talen. De MVD (Ministerie van
nlandse zaken, waar ook de
ie onder valt) is maar al te be-
geld aan te nemen. Bovendien is
goed voor de statistieken, want
;an worden aangekondigd dat in
lenië het misdaadcijfer uitzon-
ik laag is. Volgens de oppositie
gelooft bijna niemand meer Tn het
communisme. De enige waarde is
geld, dat tevens alle waardigheid
vervangt.
Cultuur
Afgezien van het geweld en de wet
teloosheid ziet men om zich heen
het verval van de Armeense cultuur.
Armenië heeft een zeer oude cul
tuur, zoals duidelijk wordt geïllu
streerd door de talloze kerken en
kloosters, twaalfde, dertiende en
veertiende eeuw. In onofficiële pu-
blikdood is. De meeste kerken zijn
gesloten. De taal, die uitermate rijk
is, wordt uitgehold. Het Russisch
dringt door in de taal, niet alleen
met woorden, maar ook in zinscon
structies. De meeste theatervoor
stellingen zijn in het Russisch. Bui
tenlandse boeken worden alleen in
het Russisch vertaald. Er zijn in
Jerewan 150 Armeense scholen en 50
Russische. Sinds twee jaar is het
voor een student verplicht zijn doc
toraalscriptie in het Russisch te
schrijven en te verdedigen. Er be
staat onder de jongeren een algeme
ne onverschilligheid jegens dit pro
bleem. De jeugd luistert meer naar
jazz dan naar typische Armeense
muziek. Er is een spreekwoord dat
zegt, dat wat de Turken met wapens
hebben gedaan (waarbij verwezen
wordt naar de genocide van 1915)
door de Russen met liefde wordt
gedaan.
In Armenië, een deelstaat var.
de Sowjet-Unie, worden groepe
ringen die zich inzetten voor de
mensenrechten en de Armeen
se zelfstandigheid achtervolgd.
Leden van deze groepen worden
vaak tot langdurige gevangenis
straffen veroordeeld. Van deze
illegale groepen ontving het Al
gemeen Diakonaal Bureau van
de Gereformeerde Kerken vori
ge week enkele onofficiële docu
menten, zogenaamde samizdat-
documenten. Uit die stukken is
bijgaand artikel samengesteld.
door Jelle Jan Klinkert
De lettercombinatie DNA. de officiële afkorting van de weten
schappelijke term desoxyribonucleïnezuur, heeft veel gemeen
met de ultracentrifuge en de neutronenbom. Dat gemeenschap
pelijke schuilt in de emoties die rond al deze onderwerpen
gemakkelijk losbarsten, de aandacht en de vage angsten die bij
veel mensen erdoor gewekt worden en de noodzakelijke keuze,
waarvoor al deze onderwerpen ons schijnen te plaatsen: de keus
tussen de uiteindelijke ondergang of redding der mensheid.
zijn: de metaalarbeider Ambart-
soem Chlgatjan, Eduard Sessjan en
Samuel Sessjan. Chlgatjan heeft er het om? DNA is een chemische stof
Nu is alle opwinding over het zgn.
DNA-recombinantenonderzoek ove
rigens niet geheel onbegrijpelijk. In
Amerika is men al vier jaar eerder
geschrokken van de mogelijke geva
ren en heeft men zijn tegenmaat
regelen genomen. Want waar gaat
In Sowjet-Armenië zijn twee opposi
tie-organisaties. Zij strijden tegen
de schending van de mensenrechten
en het verval van de Armeense
cultuur.
Sinds vorig jaar april is er een pproep
die de akkoorden van Helsinki con
troleert. Hiertoe behoren de vijf vol
gende mensen: Eduard Aroetjoen-
jan, die lange tijd werd bedreigd
met opsluiting in een psychiatrische
inrichting. Hij is de leider van deze
groep. De 30-jarige ingenieur Robert
Nazarjan is de secretaris-penning
meester. Als diaken heeft hij tevens
een godsdienstige functie. In 1973
verliet Nazarjan het religieuze semi
narie. Ook heeft hij in het observa
torium van Boerakan gewerkt en bij
het Armenian State Design Office.
Op 5 mei 1977 werd hij aangevallen
in de Sowjetskaja Ajastana in een
artikel met de titel „Deprofeet-leu-
genaar". Op 9 juni vorig jaar werd
hij gefouilleerd op het vliegveld van
Jerewan. Men heeft zijn paspoort in
beslag genomen en tot op heden niet
teruggegeven. Hij is pas getrouwd,
maar zonder paspoort kan hij zijn
huwelijk niet laten registreren. On
der voorwendsel van personeelsin
krimping werd Nazarjan op vijf sep
tember van het vorig Jaar uit zijn
baan ontslagen. Inmiddels heeft hij
afstand gedaan van zijn Sowjet-na-1
tionaliteit. Vorige week zijn Aroet-
joenjan en Nazarjan gearresteerd.
Andere leden van de Helsinki-groep
al vijftien jaar gevangenis en kamp
opzitten wegens een poging in 1949
om de Sovjetunie te verlaten.
Onafhankelijk
De tweede oppositie-groep is de or
ganisatie voor de onafhankelijkheid
van Armenië. Zij omvat ongeveer
vijftig leden. De oprichter en leider
tot 1968 was de schilder Alkazoen
Chadtzjadjan, die vijf jaar in de
gevangenis heeft gezeten. Sinds
1968 is de 29-jarige Paroejr Ajrikjan
de leider. Deze zit sinds 1969 met
uitzondering van het jaar 1973 in
gevangenissen. Tussen 1967 en 1975 onderzoek DNA-ketens worden
zijn er achttien processen tegen daarbij in stukjes geknipt en in een
deze organisatie gevoerd. Meer dan andere volgorde weer aan elkaar
vijftig Armeense patriotten zijn ver- geplakt
oordeeld tot straffen tussen zes
maanden en tien jaar. Een van hen
was de architect Ajik Skandarjan, Plezierig
die in 1968 in de gevangenis van
Jerewan is overleden. Dat alles is het minst moeilijk als het
gebeurt in overzichtelijk samenge-
Het doel van deze organisatie is het stelde wezens. Vandaar dat men
beslechten van de Armeense kwes- graag gebruik maakt van een eencel-
tie, dat wil zeggen het herkrijgen lig wezen als een bacterie. Speciaal
van het verloren grondgebied. Zij de coli-bacterie die ook in de mense
die in elke lichaamscel van elk le
vend wezen voorkomt. Het bestaat,
zoals we sinds zo'n vijftien jaar we
ten. uit ketens van chemische ver
bindingen. De volgorde van die ver
bindingen in die ketens bepaalt de
erfelijke eigenschappen van alle le
vende wezens.
Sinds men dat ontdekt heeft en
alles in deze tak van wetenschap is
van zeer recente datum is men
koortsachtig op zoek gegaan naar
mogelijkheden om die erfelijke ei
genschappen te beïnvloeden. Daar
voor is het zgn. DNA-recombinant
eisen de onafhankelijkheid van Ar
menië met pacifistische middelen,
met name een referendum.
Henk Wolzak is Oosteuropa-mede-
werker van het Algemeen Diakonaal
Bureau van de Gereformeerde Ker
ken in Leusden.
lijke darm voorkomt, komt in aan
merking. Het resultaat is dus aller
eerst. dat men bacteriën met nieuwe,
nog onbekende eigenschappen
krijgt. Die kunnen plezierig zijn
(bijv. voor de vervaardiging van een
bepaald hormonaal of biologisch ge
neesmiddel), maar de bacterie kan
ook gevaarlijke eigenschappen krij-
>r Barend Mensen
751-
"JrdRECHT De Nederlandse aanhangers van Ananda Marga te schatten op een aantal dat
35%en de 100 en 150 ligt zijn niet onder de indruk van de beschuldigingen die de laatste tijd
n deze, van oorsprong Indiase beweging zijn ingebracht. Moord op zes voormalige leden, een
ilag op een Indiase diplomaat, dreigbrieven naar Indiase missies in het buitenland en als klap
Je vuurpijl sabotage met als gevolg een vliegramp waarbij 213 mensen om het leven kwamen,
kan niet waar zijn dat dit alles op rekening van Ananda Marga moet worden geschreven.
egen we te horen zowel van een
voerder van het Ananda Mar-
intrum in Den Bosch als van de
rdammer Henk de Weyer.
;aam op een architectenbureau
ot voort kort secretaris van de
erlandse vereniging Ananda
ga Yoga.
r het is meer vertoond dat goed-
inde. idealistische mensen hevig
lirgesteld werden in de meoilijk
ontroleren leiding van een sekte
op het internationale pad ging.
dat met Ananda Marga of „Pad
gelukzaligheid" ook niet het ge-
zijn?
e," zegt Henk de Weyer. „Dat
t ik alleen al omdat een van de
te uitgangspunten van de bewe-
is dat de mensen in hun eigen
n zowel naar binnen als naar
len geweldloosheid toepassen,
er de laatste tijd over de bewe-
is geschreven, is op zichzelf al
list. Wij zijn geen religieuze maar
spirituele groep. Dat laatste be-'
int dat wij er niet van uit gaan.
wij de enigen zijn die het bij het
ite eind hebben en alle anderen
Vanuit onze spirituele filosofie
it voort solidariteit met elkaar en
degenen die verdrukt en uitge-
worden. In de Telegraaf stond
bericht dat de ultra-rechtse ter-
groep „Revolutionaire volksbe-
ing voor de universele waarheid"
intwoordelijk is voor de vlie-
np In geen enkele afdeling of
erafdeling van Ananda Marga
pt de naam ./evolutionaire volks-
Veging" voor en ook „universele
rheid" ken ik niet. Zo die groep
ou bestaan."
ranghuis
trum van de beweging in Neder-
s 's-Hertogenbosch. Daar
dt een opvanghuis voor jongeren
and gehouden, een van de socia-
rojecten van de vereniging waar-
zij haar idealen tastbaar maakt,
het. door wat voor oorzaak, ook
lilijk heeft kan daar voor enige
terecht. Het is een bescheiden
eet en professionele hulp kan
ook niet worden geboden. Er
dt geen „zending" bedreven en
(asten hoeven ook geen lid van de
iniging te worden.
djn verder een natuurvoedselwin-
en een peuterspeelzaaltje voor
lerlandse en buitenlandse kinde-
Het plan bestaat een schooltje
stichten voor oudere buitenlan-
tjes. bedoeld om die van de gevol-
van hun moeilijke inpasbaar-
W in Nederlandse schoolklassen te
verlossen. Er worden voorts gratis
lessen in yoga en meditatie gegeven.
Individueel
Alles vanwege de „vereniging", die
volgens Henk de Weyer overigens
maar het „puntje van de pink" is. Hij
zegt: „Het echte Ananda Marga is
het pad dat iedereen individueel
naar zijn eigen gelukzaligheid voert.
Dat is iets heel persoonlijks en niet
gebonden aan welke organisatie
vorm ook." De vereniging heeft een
bestuur. Aan het hoofd daarvan
staat de yogaleraar Ac. Maetreyea
Brei. Hij komt van de Philippijnen
en is niet de stichter van de Neder
landse tak. Voor de aanhangers in
Europa (tussen de 1000 en 1500) is er
een soort „begeleider". Deze kwam
in 1973 naar Nederland om Ananda
Marga te propageren, de yoga-leraar
kwam anderhalf jaar later. In Ameri
ka zijn vierduizend aanhangers, in
het stamland India 10.000. Daar wor
den ze de laatste tijd erg vervolgd
zodat dit aantal ingekrompen kan
zijn.
Waarom?
Maar waarom dan die vervolging en
waarom zit de stichter van de bewe
ging, Sarker, al anderhalf jaar in de
gevangenis?
„Dat is een heel verhaal", aldus
Henk de Weyer. „Sarker wordt be
schuldigd van het aanzetten tot
moord. Een vertegenwoordiger van
een internationale commissie van ju
risten en ook de Engelse advocaat
die wij naar het proces tegen hem
hebben gestuurd zijn echter van oor
deel dat het geen enkele rechtsgrond
heeft. Ananda Marga en met name
Sar kar is tegen het communisme
omdat dit vanuit de groep het indivi
du onderdrukt. Maar evengoed is de
beweging tegen het kapitalisme, om
dat de mens zich ook in dat stelsel
niet optimaal kan ontplooien. Voorts
is de beweging gekant tegen uitbui
ting voor religie en tegen het in India
bestaande kastestelsel.
En kijk, als er nu mensen zijn die
zich rond een man als Sarkar scha
ren. als zij zijn ideeën niet alleen
onderschrijven maar zich ook bereid
tonen metterdaad solidair te zijn
met de armen in India, dan wordt de
betrekkelijk kleine clan geraakt die
macht en kapitaal daar in handen
heeft. Dan wordt het systeem onder
graven en dan worden die mensen,
en zeker hun leider, gevaarlijk. Als
die clan dön ook nog de media in
India beheerst, dan is dit mede het
antwoord op de vraag, waarom een
humanitaire organisatie als deze be
lasterd en vervolgd wordt. Het is te
betreuren maar aan de andere kant
hoopgevend, omdat men in Ananda
Marga toch kennelijk iets meer ziet
dan een aantal streberige mensen en
de met waarheid te maken hebbende
innerlijke kracht er van onderkent."
Onze buitenlandse redactie tekent
hierbij aan.
Na veel hee en weer gepraat wist
men ons op de Indiase ambassade
geen nadere inlichtingen te ver
schaffen over Ananda Marga, wat
op zijn zachtst gezegd nogal vreemd
is. Uit de ons toegestuurde stukken,
waaronder een rapport van de inter
nationale commissie van juristen te
Genève, blijkt dat de beweging, die
in 1955 door P. R. Sarkar werd opge
richt, nogal hard door de Indiase
overheid vervolgd is. Met name het
proces tegen Sarkar, dat na langdu
rige voorverhoren op 22 december
1975 begon, kreeg ruime aandacht,
zowel in India zelf als daarbuiten.
Volgens het rapport van de juristen
waren er duidelijke politieke onder
tonen in het proces. „Als het proces
zo niet eigenlijk op touw gezet was
om de beweging te verwoesten, dan
schijnt het toch wel door sommigen
gebruikt te worden om de geloof
waardigheid van Ananda Marga te
verwoesten en zijn volgelingen te
desillusioneren."
De vijandigheid van de Indiase
overheid tegenover de beweging ver
klaart de Britse advocaat William T.
Wells uit de aantrekkingskracht van
de beweging op met name regerings-
en politieautoriteiten. Ananda Mar
ga werd spoedig verdacht van poli
tieke ambities en wekte de woede op
van de Indiase regering. Ananda
Marga zette zich vooral af tegen de
Indiase communistische partij
(CPI), toen een belangrijke factor in
mevrouw Indira Gandhi's politieke
macht. „Een bezwaar tegen Ananda
Marga." aldus het rapport, „was zijn
uitdrukkelijk aandringen op een ge
meenschap, geleid door moralisten
of sadvipra's, die alleen aanspraak
op de regering van de gemeenschap
kunnen maken Dit bracht critici
ertoe te beweren dat Ananda Marga
fundamenteel ondemocratisch was
en trachtte een fascistische getinte
dictatuur te willen vestigen." In de
herst van 1971 werd Sarkar gearres
teerd, verdacht van een komplot om
enkele afvallige leden van Ananda
te vermoorden. Volgens de commis
sie kleefden er aan het proces, dat
volgde, nogal wat bezwaren die ten
dele voortkomen uit het feit dat het
proces zich afspeelde tijdens de
door Indira Gandhi uitgeroepen
noodtoestand. In de noodtoestand
werden veel Ananda Marga-leden
gearresteerd en werd de beweging
officieel verboden. Het is mogelijk
dat de huidige regering veel anders
tegen de beweging aankijkt, maar
'zoals gezegd, weigerde de Indiase
ambassade nader in te gaan op onze
vragen.
Blijft de vraag waarom zich aanhan
gers van Ananda Marga noemende
mensen de vliegramp bij Bombay
voor zich opeisen en dreigementen
geuit hebben aan het adres van Indi
ase missies in het buitenland. Vol
gens brieven die wij ontvingen heeft
de Ananda Marga niets te maken
met „de revolutionaire volksorgani
satie voor de universele waarheid,"
die zegt deel uit te maken van de
beweging en die in het recente verle
den een aantal terreurdaden heeft
uitgevoerd
perzische tapijten
en handwerken
Het twaalfjarige gorilla-vrouwtje Linda uit het Dierenpark in Wassenaar is wel
om een heel bijzondere reden op vakantie in Artis. Linda moet zwanger worden
en omdat de twee gorilla-mannetjes in Wassenaar daar niet voor kunnen
zorgen, is zij uitbesteed totdat het grote gebeuren heeft plaats gehad. Overi
gens is er in Nederland nog nooit een gorilla-jong geboren, hetgeen niet pleit
voor de potentie van Linda's mannelijke soortgenoten Bobbie, die te oud is, en
Oscar, die niet meer dan een broer-zus-verhouding met Linda had. „Dat krijg
je als een gorilla-mannetje en -vrouwtje van hun babyjaren af samen hebben
gewoond," aldus directeur J. W. Louwman van Dierenpark Wassenaar. Hij
hoopt dat Oscar, nu Linda weg is, zich wat meer aangetrokken voelt tot het in
Wassenaar achtergebleven vrouwtje Ngaji. De beide dierenparken houden de
gezondheid van de beide dames, die vorig jaar velen ongewild voor de gek
hielden met een schijnzwangerschap, nauwkeurig in de gaten.
door Adr. Hager
DEN HAAG Dank zij Toyohiko Satoh en Marius van Altena
kon men gisteravond in de aula van het Haagse Gemeentemu
seum getuige zijn van een even interessant als boeiend concert
Eerstgenoemde, als docent verbon
den aan het conservatorium studeer
de in zijn geboorteland Japan gitaar
en cello. Op dit goed bezochte con
cert bespeelde hij de theorbe en de
luit. De theorbe behoort tot de fami
lie van de luiten en wordt voorname
lijk gebruikt als begeleidingsinstru
ment. Het instrument heeft twee rij
en snaren, de melodie- en akkoord
snaren en de bassnaren. De door
Satoh bespeelde theorbe is origineel,
in 1610 gebouwd door Tieffenbruc-
ker. De barokluit is eigendom van de
concertgever. Het lag in de bedoe
ling. dat Satoh de achttiende eeuwse
renaissanceluit. uit het bezit van het
museum, zou bespelen. Bij de voor
bereidingen bleek echter, dat het
niet mogelijk was hierop een concert
te geven.
De tenor Marius van Altena heeft bij
tal van gelegenheden blijk gegeven
van zijn liefde voor oude muziek, een
liefde die hij ondermeer kon uiten in
de samenwerking met het ensemble
„Syntagma Musicum". Ook hij is do
cent aan het conservatorium.
De met veel stijlgevoel, inzicht en
bekwaamheden uitgevoerde werken
boden de bewonderaar een bron van
genoegen. Een zekere Charles Mou-
ton schreef niet minder dan twee
boeken met lultcomposities.
Bachs tijdgenoot Silvius Weiss was
de bekendste luitspeler van zijn tijd
en zijn composities getuigen van zijn
grote vaardigheid. Zowel Henry La-
wes als Constatijn Huijgens werden
in 1596 geboren. Al liep hun levens
loop ver uiteen, de liefde voor de
muziek en de compositietechniek
bezaten zij gezamenlijk. De grootste
componist van Engeland. Henry
Purcell besloot een avond van in
tiem, verfijnd en hoogstaand musi
ceren.
gen; er kunnen nieuwe, onbekende
ziekten ontstaan, waartegen nog
geen verweer is.
In elk geval levert het onderzoek
inzicht op in de manier waarop gene
tisch materiaal (DNA-ketens dus) ge
manipuleerd kan worden en welke
effecten dat heeft. Op de zeer lange
duur zou dit inzicht misschien ook
op het genetisch materiaal van men
sen kunnen worden toegepast
De reden van de opwinding zal nu
duidelijk zijn. Ten eerste is dat de
kwestie of men wel voldoende reke
ning houdt met de gevaren van het
ontsnappen van bacteriën met onbe
kende maar onaangename eigen
schappen. En een tweede vraag is
welke zijn de ethische consequenties
die samenhangen met vooral - de
beïnvloeding van de erfelijkheid bij
mensen?
Feiten
Het boek onder de titel „Erfelijk
heid. sleutelen aan genen wat kan.
wat mag. wat moet" i uitgegeven bij
Bosch en Keuning te Baarm ver-
schafte mij bovenstaande informa
tie. Het zet de feiten betreffende
DNA-recombinanten onderzoek op
een rijtje; maar het plaatst dit te
vens in het kader van de meer alge
mene vragen rond de erfelijkheid bij
de mens. Dat is goed. want door alle
opwinding rond DNA zou je bijna
vergeten dat er nu ook al dagelijks
door en voor individuele mensen
voor hun nageslacht heel ingrijpen
de beslissingen worden genomen
Het bredere kader blijkt uit de on
derwerpen die aan de orde komen:
formele genetica (de wetten van
Mendel), moleculaire genetica ide
verklaring van de DNA-structuur).
prenatale diagnostiek iwat kan er
gezegd worden over eventuele gebre
ken van een nog niet geboren kind),
enzovoorts. Ook de ethiek heeft een
plaats: helemaal achteraan, in het
laatste hoofdstuk. Die plaats is min
of meer typerend, want het ethisch
denken loopt voortdurend achter de
pijlsnelle ontwikkelingen op het ge
bied van de genetica aan.
Dat is dan ook de diepste oorzaak
van de DNA-opwinding. en tevens
van die rond de neutronenbom en
ultracentrifuge: de ontwikkelingen
op deze wetenschappelijke terreinen
hebben een verloop dat los komt te
staan van enige maatschappelijke
waardering of controle. De enige
ethische code van de wetenschap
pers schijnt te zijn: wat kan dat mag,
en wat mag dat moet. En de samen
leving heeft nauwelijks de gelegen
heid daar vraagtekens bij te zetten.
Als iets kan (sleutelen aan genen i,
mag dat dan ook? En als het mag
(van wie?), moet het dan ook0 Een
vervreemde en bedreigende situatie.
Deze publikatie van het Nederlands
Gesprek Centrum is daarom een
goede zaak; zij biedt de mogelijk
heid tot het vormen van een eigen
mening op basis van feiten. Jammer
dat het moeilijke taalgebruik veel
aan de broodnodige toegankelijk
heid afbreuk doet; toevoeging van
een vreemde-woorden-tolk van 17
pagina's kan dat niet verhinderen
En om op de flap te spreken van
„met vrucht <sic) kennisnemen van
de creativiteit (sic) van euisiogeneti-
ci" vind ik tamelijk cynisch juist
bij dit boek. Maar wie zich daarover
heen zet krijgt voor 16,50 veel in
formatie op een belangrijk terrein.
Erfelijkheid, sleutelen aan genen;
wat kan. wat mag, wat moet. Een
publikatie van het Nederlands Ge
sprek Centrum. Bosch en Keuning,
Baarn, 1977. 152 pp; 16,50.
ZOETERMEER - De PvdA-fractie
in de Zoetermeerse gemeenteraad is
van mening, dat de gemeente op
haar terrein de wildjacht door parti
culieren niet mogelijk moet maken
De fractieleden P. Bockestijn en R
van Ekeren verzoeken het college
om vanaf heden geen gemeentelijke
terreinen meer te verpachten aan
particulieren die dit willen gebrui
ken voor de jacht op wild. De ge
meenteraadsleden schrijven in een
toelichting te erkennen dat er rede
nen kunnen zijn die het doden van
wild noodzakelijk maken „Wij kun
nen echter niet inzien welk algemeen
of gemeentelijk belang wordt ge
diend met het toestaan van het ja
gen op wild op gemeentelijke grond
als een vorm van sportief genoegen
aldus de PvdA-leden. die menen dat
een zeer groot deel van de Zoeter
meerse bevolking ongetwijfeld liever
hazen en fazanten zien dan jagers.
Mocht er door aanwezigheid van een
grote overmatige wildstand schade
aan gewassen dreigen te ontstaan,
dan moet de gemeente zelf uiteraard
maatregelen tot ingrijpen in de wild
stand op eigen terrein kunnen ne
men De raadsleden delen het colle
ge van Zoetermeer mee. dat indiener
niet positief geantwoord wordt, er
een uitspraak van de gemeenteraad
gevraagd zal worden over deze zaak.