Minder belangstelling voor pastoraal overleg Wereldraad in geldnood door daling van dollar Sjollema: geweld alleen ter discussie Rabbijnen discussiëren over zionismi Blik ditmaal naar binnen gericht Pentekening uit museum gestolen Hare Krisjna werkt met detectives .a Turken willen patriarchaat kwijt Geheim van de schepping niet te doorgronden Voorbijganger^ Bijbel in Japan goed verkocht Familie-zanggroep Soweto WOENSDAG 18 JANUARI 1978 Trouw/Kwartel NS Van een onzer verslaggevers GENEVE De spectaculaire koersdaling in Zwitserland van de dollar en in zijn kielzog van de Duitse mark heeft de wereldraad van kerken in een nieuwe financiële crisis gebracht. De financiële deskundigen van de wereldraad hebben berekend, dat de begroting voor 1978 van ongeveer 30 miljoen Zwitserse francs nu een te kort te zien zal geven van rond 4.1 miljoen francs (4.7 miljoen gulden) als gevolg van de waardeverminde ring vooral van de dollar, maar ook van de mark. Dit ten opzichte van de Zwitserse franc Het geld. nodig om de wereldraad van kerken draaiende te houden, wordt bijeengebracht door de 293 kerken, die lid zijn van deze organisaUe. op basis van vrij willigheid. De rijkste kerken zijn in AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel 010-115588 Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 de Verenigde Staten en in de Bonds republiek te vinden. Deze kerken verschaffen meer dan de helft van het benodigde geld. uiteraard in dol lars en marken. Het centraal comité nam in augustus een begroting aan, die redelijk sluitend was. Daarbij was men ervan uit gegaan, dat men op grond van vrijwillige toezeggin gen van de ledenkerken voor 1978 kon rekenen op 8,5 miljoen dollar en tien miljoen mark. Maar sinds au gustus is de dollar 15.92 procent min der waard geworden ten opzichte- van de Zwitserse franc en de mark 7.86 procent Dat betekent, dat de wereldraad 4,1 miljoen francs min der ontvangt Voor Nederlandse be grippen de Zwitserse franc was be gin augustus nog 1.02 waard Nu moet men er 1,15 voor neertellen Opnieuw Deze nieuwe financiële klap voor de wereldraad komt. nadat deze organi satie zich nog maar net hersteld had van de crisis van 1976. De wereld raad kon er toen uitkomen, doordat verschillende ledenkerken bereid waren, hun bijdragen aanzienlijk te verhogen, vooral die in de Verenigde Staten en West-Dultsland. Van zijn kant bezuinigde de wereldraad tot het uiterste Nieuwe programma s werden uit- of afgesteld en meerdere vacatures in de staf bleven onver vuld. Daarom is het perspectief somber voor het uitvoerende comité, dat zich op zijn vergadering in februari in Zürich met deze kwestie zal moe ten bezighouden. Nog verder bezui nigen lijkt onmogelijk. Daarom is de enige oplossing, dat de ledenkerken opnieuw hun verantwoordelijkheid beseffen en hun bijdragen vrijwillig verhogen (want de wereldraad kan geen aanslagen opleggen). Daarbij Pastoor Hambüchen uit het Westduitse Königswinter-Ittenbach (nabij Bonn) heeft een bijzondere hobby: hij verzamelt klooster- kleding. Hij heeft al zo'n tweehonderd modellen. Hier staat de pastoor bij een deel van zijn verzameling nonnen in miniatuur. Van een onzer verslaggevers GENEVE De indruk, als zou de wereldraad van kerken nu voor geweld in Zuid-Afrika hebben gekozen, is volledig onjuist. Aldus dr. Boudewijn Sjollema van het anti-racisme-program van de wereldraad van kerken. zullen de lasten dan wel op de schou ders van enkele kerken komen te liggen. Van de kerken in de arme landen kan men niet veel meer verwachten, dan ze nu bijdragen. De kerken in Oost-Europa kunnen praktisch niets bijdragen, omdat hun landen devie- zenuitvoer verbieden. In 1976 betaal den de Oosteuropese kerken samen 91.500 Zwitserse francs. Maar de ker ken in de Scandinavische landen be- - taalden met elkaar in 1976 ook niet meer dan 290.000 Zwitserse francs. Bij hen is weer het probleem, dat zij staatskerken zijn Daarom is een eventuele verhoging van de bijdrage van deze kerken een kwestie van het parlement Verhuizen Er is Intussen nog een alternatief: de zetel van de wereldraad verplaatsen naar een ander land. Steeds meer stemmen in kerkelijke kringen gaan op. dat Zwitserland te duur gewor den is voor de wereldraad. Men wijst er daarbij op. dat sinds 1970 ten opzichte van de Zwitserse franc de dollar met 54 procent, de mark met 20 procent en het Britse pond ster ling met 60 procent in waarde is verminderd. Daar komt nog bij. dat de kosten van levensonderhoud in Genève zeer hoog zijn. Twee jaar geleden opperde een Hon gaars lid van het centraal comité al, om de wereldraad maar naar Honga rije te laten verhulzen Dat zou veel goedkoper werken. Zuiver financieel gezien zou verhuizing naar de Vere nigde Staten momenteel de beste oplossing zijn. Uit kerkpolitiek oog punt lijkt echter geen enkele ver plaatsing van de zetel van de wereld raad naar welk land dan ook haalbaar. Dr. Sjollema reageert daarmee op de berichtgeving van buitenlandse persbureaus over het discussiedocu ment over Zuid-af rika, dat de wereldraad eind vorige week publi ceerde. Het onofficiële wereldraad document. dat ter duscus§ie aan de ledenkerken en het centraal comité is gezonden, kiest niet voor geweld, aldus dr. Sjollema. Wel stelt het het standpunt in dis cussie, dat de wereldraad tot nu toe heeft ingenomen, dat de wereldraad zich niet uitspreekt over die slacht offers van het racisme, die gedreven worden tot geweld als de enige mo gelijkheid, die voor hen overgeble ven ls. Het document stelt de vraag, of christenen buiten Zuid-Afrika soli dariteit kunnen oefenen met hen die rebelleren voor de bevrijding van hun land. als diezelfde christenen niet bereid zijn om zich uit te spre ken over het tegengeweld, dat de onderdrukten zich genoodzaakt zien te gebruiken, nu het apartheidsregi me gekozen heeft voor een niets ont ziende verdere confrontatie. Het stuk vraagt de kerken zich te bezinnen op de vraag of er gesproken kan worden van een „rechtvaardige opstand" en wat daaronder verstaan moet worden in de Zuidafrikaanse EINDHOVEN (ANP) Uit het ste delijk Van Abbemuseum is een pen tekening van Stanley Brown gesto len Het werk maakte deel uit van een serie van tien tekeningen. De serie is 7.500 gulden waard. situatie, waar een zwarte meerder heid eeuwenlang onderdrukt is door een blanke minderheid. Een minder heid die nu duidelijker dan ooit laat zien, dat zij met alle geweld haar positie wil handhaven in plaats van te delen, aldus dr. Sjollema. Een Engelse en Duitse uitgave van het bewuste stuk zijn inmiddels op aanvraag bij de wereldraad In Genè ve verkrijgbaar. FRANKFORT (EPD) Mon niken van de Hare Krisjna-be- weging op het kasteel Retters- hof in de Taunus hebben een particulier detective in de arm genomen om de gangen van de critici van deze exotische jeugdreligie na te gaan. Zo moest het privéleven van dominee F. W. Haack, sekten specialist van de lutherse kerk in Beieren, bespied worden. De detective in Frankfort nam de opdracht aan, eiste een voor schot van 2500 mark en zei de bedelmonniken, dat de zaak heel moeilijk was. Over de eindafrekening zou nog nader gesproken worden. Evenals over Haack, die ver schillende boeken over jeugd- religies geschreven heeft, wil den de monniken ook met hulp van de detective meer aan de weet komen over het privé-le- ven van de journalist Hans Konrad Zander uit Keulen, die kritisch over de Hare Krisj na- sekte geschreven had. Deze bijzonderheden kwamen aan het licht tijdens het proces in Frankfort tegen de monniken, die aangeklaagd zijn wegens oplichterij en ongeoorloofd wapenbezit. De corresponden tie met de detective, uit het jaar 1974 daterend, werd voor gelezen. De monniken voerden als verweer aan, dat zij tegen over een grote perscampagne geen ander middel wisten. NEW YORK (EPD) De Turkse regering doet opnieuw pogingen, om het „oecumenisch patriarchaat van Konstantinopel" te dwingen, zijn ze tel naar het buitenland te verplaat sen. Dit is in New York bekendge maakt door aartsbisschop Jakovos, de primaat van het Grieks-ortho doxe aartsbisdom van Noord- en Zuid-Amerika. Sinds het jaar 325 is Konstantinopel (het tegenwoordige Istanboel) onaf gebroken een patriarchenzetel ge weest. De patriarch van Konstanti nopel neemt de positie van ere-pri- maat in de oosterse orthodoxie in. Ankara ergert zich volgens aartsbis schop Jakovos vooral aan de inter nationale activiteiten van het patri archaat. Volgens recente berichten, die de aartsbisschop uit Turkije had gekregen, hebben de zesduizend Grieken in Istanbul en omgeving steeds meer moeilijkheden van de Turkse autoriteiten te verduren. Zo werd onlangs een basisschool voor Griekse kinderen, die van de kerk uitging, door de staat overgenomen. NEW YORK (EPD) - Natuurweten schappers zullen het geheim van de schepping nooit kunnen doorgron den, volgens de Amerikaanse geleer de Robert Jastrow. Wel geven hun bevindingen de bijbel gelijk, dat de wereld moet zijn ontstaan door een aparte scheppingsdaad. De jongste ontdekkingen hebben uitgewezen, dat de wereld niet altijd bestaan heeft, maar zonder aanwijs bare oorzaak plotseling ontstaan is. Deze gebeurtenis onttrekt zich aan wetenschappelijke verklaring, aldus professor Jastrow in zijn pas ver schenen boek „Totdat de zon sterft". Het tweede grote geheim is de oor sprong van het leven op aarde. Voor de theorie van de chemische oor sprong van het leven zijn geen be wijzen. Deze theorie wordt door sommige natuurwetenschappers als een geloofsartikel beleden, schrijft Jastrow, die het Goddardinstituut voor ruimtevaart-studies van het Amerikaanse NASA leidt. In zijn boek, waarin hij de nieuwste ontdekkingen op het gebied van sterrenkunde, ruimtevaart en de oorsprong van het leven beschrijft, betoogt Jastrow. dat er maar twee mogelijkheden zijn: het leven is door de wil van „een wezen" gescha pen, waarvoor de wetenschap geen verklaring heeft, of het heeft zich spontaan door chemische reacties ontwikkeld uit levenloze materie. Beide theorieën zijn gebaseerd op een geloof, aldus de Amerikaan. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Putten en te Oude To ge: M. Baan te Aalburg; te We Ammerzoden (toez.): W. Koerseli kand. te Utrecht. Aangenomen de benoeming tot |1 raar godsdienst aan het chr collel Griftland te Soest: H. K. de Wildel Hoogeveen; naar Valkenburg: J. v» Oyen te Haren (Gr.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Zuidlaren: H. Hiddii te Den Haag Loosduinen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Mijdrecht: J. Karens Opheusden. DOOPS. BROEDERSCHAP Beroepen te Zwolle: G. G. Scheppe le te Terschelling. Spekpater Gisteren is een van de succesvols bedelaars van deze eeuw, pater W renfried van Straaten, 65 jaar gew< den. Dertig jaar geleden richtte 1 de stichting „Kerk in nood-Oos priesterhulp" op. De hulpverlenii richtte zich allereerst op de kerk het naoorlogse Duitsland. Z1 naam „spekpater" kreeg pater renfried. toen hij de zogenaami rugzakpriester in Duitsland hi< met levensmiddelenpakket) waarin steeds een stuk spek za Voor de zielzorg onder de miljoene vluchtelingen kocht pater Were|VC| fried kapelwagens en zamelde voedsel en kleding in. In een tweed stichting, de internationale bouwo 'r5 de, riep hij vrijwilligers voor wer»10 zaamheden voor de herbouw v: verwoeste kerken, huizen en teh*i' zen. De bouworde is nu een zelfstal dige stichting, die overal in de w reld vrijwilligers inzet voor hulpve lening. Door het snelle economist herstel van West-Duitsland v hulpverlening daar na enkele jare niet meer nodig. Pater Werenfrit die nu in Mijdrecht woont, breid( de hulpverlening van „Kerk nood" uit naar alle landen, met bl 'a zondere aandacht voor de kerk i Oost-Europa. Alleen In 1977 zame de hij 45 miljoen gulden in voor di hulpverlening. Plaasen van hoop, werkplaats tfan gen de achtergrond van Taizé en jongerenconcilie m.m.v. Paul dorp en Eveline Stem, zaterdag f*21, •januari, 10-15.30 uur in De Heuv^ Grote Kerkplein 5, Rotterdam. Ii en opg. tel. 010-264500. De wereldgeschiedenis in Visir naire blik, uitleg van enkele hoofd stukken uit de Openbaring van Jó hannes, 9 en 23 februari, 9 en maart, van 20 tot 22 uur, MV<J school, Achterstraat 7, Lisse. Inl. 1 02521-13321. De jeugdouderling tussen wal schip. 4 en 25 februari. De Driy klank. Paterswolde. Inl. en opg 033-43244. Training tot geestelijk leiderschaj vormingscursus van twaalf avondej te Rotterdam en een weekend vo< leiders van gemeenten, kringen i groepen, uitgaande van „Reveif m.m.v. dr. W. C. van Dam, drs. Jaj Vos, Evert van de Poll, Henna) Goudswaard. Informatleavon woensdag 25 januari 20 uur, Oasl Heemraadsingel 88, Rotterdam. In) tel. 03429-1318. TOKIO (LWD De bijbel is in Japan een van de best verkochte boeken. Da heeft de Japanse krant Asahi Sjimboen vastgesteld op grond van het feilf,,lt dat sinds de stichting van het Japans bijbelgenootschap in 1875 niet mind^t dan 150 miljoen bijbels in het land verspreid zijn. Lc, Dat is te opmerkelijker, omdat in Japan maar een miljoen christenen wonefr"j dat is één procent van de bevolking. De bijbelverspreiding is de laatste tia'~' jaar in Japan verdubbeld. Het bijbelgenootschap heeft 1800 boekhandeL, voor de verkoop van de bijbel gewonnen. Het werkt onder meer miH fotobijbels, bijbelcassettes voor blinden en een jaarlijkse campagne oi nieuwe „bijbelvrienden" te winnen. Ook de commerciële uitgevers hebben deze trend ontdekt. Zo werden val een populaire inleiding in het oude testament in drie jaar 140.000 exempli ren verkocht. door ds. A. A. Spijkerboer Vlak na de oorlog hoorde je vaak zeggen, dat je nooit over de Joden moest praten, zonder naar de Joden zelf te luisteren. Ik weet niet of deze goede regel altijd in acht genomen is, en ik betwijfel of deze goede regel altijd in geacht genomen wordt wanneer christenen over het zionisme praten. Maar nu is er dan een boek verschenen, waarin rabbijnen met elkaar discussiëren over het zionisme. Het bevat gesprekken tussen Mena- chem Fink. vroeger opperrabbijn van de Nederlands Israëlletische Ge meente in Den Haag, en nu in Lon den, Hans Rodrigues Pereira. rab bijn bij de Nederlands Israëlietische Hoofdsynagoge in Amsterdam, en Jacob Soetendorp, tot zijn overlij den In 1976 rabbijn van de Joodse Gemeente In Götheborg, Zweden. Niet gemakkelijk De gedachtengangen van de rabbij nen zijn niet altijd even gemakkelijk te volgen voor wie gewend is christe lijke paadjes te bewandelen, maar wel wordt duidelijk, wat de staat Israël na Auschwitz voor de Joden betekent: ..We hebben in en na de kampen niet gezegd: we willen die anderen dood hebben. Allemaal. We hebben alleen maar gezegd: Mogen we alsjeblieft naar Israël om hard aan de opbouw te beginnen Ik heb daar gestaan op het ogenblik dat Golda Meir bekend maakte, dat de Verenigde Naties hebben beslo ten de staat Israël op te richten. Naast me stond een kleine man en die heeft gezegd: Dat ik dit mag beleven, niet mijn vader, die de vroomste van de vromen was. niet mijn grootvader, die de wijste van de wijzen was. Ik geloof dat dit het begin is van een Messiaans tijd perk." (Soetendorp). Ongewijd Van dat laatste is Rodrigues Pereira helemaal zo zeker niet. Hij haalt een rabbijn uit de zestiende eeuw aan. die gezegd heeft, dat de Messiaanse staat er slechts zal kunnen zijn, wan neer er een ongewijde staat aan voor af is gegaan, en hij vindt het huidige Israël ongewijd, omdat de gods dienst er niet die rol speelt, die hij zou moeten spelen. Over de rol van de godsdienst in de staat Israël zijn de liberale Soeten dorp en de orthodoxe Fink en Rodri gues Pereira het dan ook in hoge k<> In gesprekken tussen rabbijnen hf!l' ik me niet te mengen, wanneer nhiy niets gevraagd wordt. Anders is c1^ met de bijdragen van pastoor J. K( en ds Joh. Heule. waarmee dit wordt besloten. Beide bijdragen sympathiek, en toch roepen ze vraag bij me op of christenen, als tenminste christelijk over het zioi me willen denken, niet moeten ginnen bij het Nieuwe Testament, dan ln het bijzonder bij Paulus' bi aan de Romeinen: het Joodse v« heeft in zijn overgrote meerderhe! M Opperrabbijn M. Fink. mate met elkaar oneens: „Het pro bleem is: zal Israël een staat van Joden zijn of zal Israël een Joodse staat zijn" (Fink) en voor Fink is een Joodse staat een staat waarin de Joodse wet gehandhaafd wordt. Het valt wel op, dat de liberale rabbijn veel meer oog heeft voor de rechten van de Palestijnse Arabieren dan zijn orthodoxe collega's. Neen tegen Jezus Christus gezegUE maar God laat het niet los! In hT| kader van het denken over Gof trouw aan zijn volk, kan er dan c ruimte komen voor christelijke dachten over de staat Israël. Het is jammer dat de uitgeverij boek slordig heeft gepresenteerd: ..tussenkopjes" zijn aangebracht of er een baviaan met plakpot schaar aan het werk is geweest, naam van pastoor Keet ontbreekti de omslag, en op bladzijde 5 si om ondoorgrondelijke redenen litiek en religieus zionisme" d' over de pagina gedrukt. Zionisme, onder redactie M. Kopuit. Callenbach Nijkerk, 12.90. DEN HAAG (ANP) Vrijdagavond opent kardinaal Wülebrands in het Congrescentrum „Leeuwen horst" te Noordwijkerhout het derde landelijk pastoraal overleg van de r.k. kerk (LPO-III). In twee zittingen, vrijdagavond en zaterdag, overleggen de bisschoppen met 79 afgevaardigde priesters, religieuzen en leken uit de zeven bisdommen, wat de thema's zullen zijn van de twee LPO-zittingen, die gehouden worden op 5-7 mei en 27-29 oktober. Het landelijk pastoraal overleg is het gestileerde vervolg op het landelijk pastoraal concilie, dat kardinaal Al- fnnk tien Jaar geleden op 3 Januari opende na enthouiasteE voorberei dingen van katholieke en niet-katho- lieke christenen en onder zeer grote belangstelling uit binnen- en buiten land cilie van Nederland, een nieuw gebeuren in de r.k. wereldkerk, kon een plaats van samenspraak worden genoemd van bisschoppen en leken. Het landelijk pastoraal overleg ls meer een zaak van bisschoppen en werkgroepen geworden De belang stelling ervoor is duidelijk vermin derd. Wist tien Jaar geleden ieder- reen, dat er een pastoraal concilie van de Nederlandse rooms-katholie- ken gehouden werd, op het ogenblik weet menig rooms-katholiek zelf niet, dat er weer een landelijk pasto raal overleg op komst is. Ds. F. H. Vrenhuiien, gereformeerd evangelisatie-predikant te Apeldoorn, bericht ons: Ruim een Jaar geleden werd in Sowe to i Zuid-Afrika) een evangelist ver moord. ds Du be Zijn aanvallers brachten hem met zevenüen messte ken om het leven en drenkten zijn bijbel in zijn eigen bloed. En daar mee werd duidelijk gemaakt wat het moUef voor deze aanslag was: haat tegen het christelijk getuigenis. Ds Dube werd een martelaar voor Chris tus. Het tragische is dat hij ver moord werd door mensen van zijn eigen, zwarte ras. Diezelfde avond maakte zfjn zoon Bonanl. 14 jaar. een lied lnzljn eigen taal. het Sotho: „Qod vergeef het hun. want ze weten niet wat ze doen. Vergeef, vergeef, o hemelse Heer". Mevrouw Dube en haar kinderen zongen dit lied bij de begrafenis van haar man. Deze familie-zanggroep is dezer dagen in Nederland. Om te zingen. Ook hun lied van vergeving. Als begeleider treedt op de Neder landse zendeling, ds. J. Pit. Na een aantal Jaren ln de zending gewerkt te hebben in Laos. reist hij nu door de landen van Afrika. Speciaal die lan- Samen geloven den waar de christenen verdrukt worden behoren tot zijn werkterrein. (De zendingsorganisatie „Kruistoch ten". werkzaam in voor het evangelie ..gesloten" landen, heeft hem uitge zonden Het onderwerp van zijn spreekbeurten is dan ook De lijden de kerk. Wat kunnen wij doen voor dat deel van de gemeente van de Heer. dat verdrukt, vervolgd en ge marteld wordt? Maar ook: wat kun nen wij leren van de lijdende kerk? Hij vertelt van zijn ontmoeting met de nieuwe Anglicaawje aartsbis schop van Oeganda, Sylvanus Wani, (de opvolger van de vermoorde aarts bisschop Loewoem.) Deze zei: „Ik weet niet waarom ze mij tot aartsbis schop gekozen hebben, maar ik heb deze roeping als een uitdaging aan genomen. juist nu. in deze tijd. Want hoe groter de uitdaging, des te groter de gelegenheid om God te vertrou wen dat Hij ln ons land het onmoge lijke doen zal". Het programma van de tournee door Nederland ls te verkrijgen bij ..Kruistochten". Ermelo (tel. 03410- 17844). Komende zondag ln Apel- door (Open Hofkerk. Boerhaave- straat. aanvang 10 uur). Nadat LPO-I van 1973 zich had be ziggehouden met de gerechtigheid in de wereld en LPO-n in 1975 met de houding van de christen in onze pro- duktie-, prestatie- en consumptie maatschappij, is het de bedoeling van het derde landelijk pastoraal overleg, een bezinning op gang te brengen over de vraag, hoe in deze tijd samen geloven en samen kerk- zijn verwezenlijkt kunnen en zouden moeten worden. Zowel de bisschoppen als de delega ties uit de bisdommen hebben voor stellen voor die bezinning ingediend. Opvallend daarin is het zware accent op het godsdienstonderricht, zowel aan kinderen en jongeren als aan volwassenen. Zover de bezinning op samen geloven en samen feerk-zijn hebben de bisschoppen enkele ge dachten neergeschreven. Daarbij gaan zij ervan uit. dat zonder ge meenschap met elkaar geen gemeen schap met God bestaat. Maar zij erkennen, dat het niet eenvoudig is. die gedachte concreet te maken in een beleid. Haarlem Onder de bijdragen van de delega ties valt die van het bisdom Haarlem op. Daarin wordt onder meer gecon stateerd. dat er onder de gelovigen een grote angst ls om alleen con sumptief deel te nemen aan kerk en geloven. Deze angst kan volgens Haarlem alleen overwonnen worder, wanneer de mensen het gevoel heb ben. dat zij serieus genomen worden. Het bisdom Roermond wijst op het gemeenschapsvormende karakter van de liturgie, waarmee niet te vrij blijvend mag worden omgesprongen. Vanuit Utrecht komt de waarschu wing. dat LPO-m niet de plaats is om er amendementen door te jagen, terwijl het bisdom Den Bosch be klemtoont, dat gemeenschap ge zocht moet worden in grote open heid en naar alle kanten oecumene van alle christenen en van alle gelo vigen. Boeiend maken De delegatie van het bisdom Gronin gen stelt het boeiend maken van de kerk voorop en meent, dat de groot ste aandacht moet uitgaan naar de oecumene en het gemengde huwe lijk. Dit laatste is een probleem, zegt de delegatie, dat voor iedereen her kenbaar is. De besluiten van de LPO-vergade- ringen moeten met een tweederde meerderheid worden aanvaard. Daarna worden zij als advies aan de bisschoppen voorgelegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2