Dbservantenklooster toch behouden Bezoek 'Jeu de Paume' telkens weer belevenis estauratie Amersfoorts gebouw kost zeven miljoen KUNST Onderscheiding voor Nederlandse violist Kotters voeren hout van zee aan jlCsDAG 17 JANUARI 1978 BINNENLAND Trouw/Kwartet RH11 oor Fred Lammers UERSFOORT - De stad nersfoort gaat voor ruim zeven iljoen gulden het vroegere Ob- rvantenklooster restaureren, ver een paar maanden beginnen werkzaamheden en ze zullen n jaar of drie in beslag nemen, in gebouw, rijk aan historie, ordt daarmee op het nippertje an de ondergang gered. ang heeft het ernaar uitgezien it het in slopershanden zou val- n Het gemeentebestuur vond in i70 dat restauratie te kostbaar erd en bovendien en dat was voornaamste reden om het te ten verdwijnen vond men het let attractief. zo'n vijf eeuwen ld gebouw te handhaven temid- an van de nieuwbouw van het adhuiscomplex. Door de toe and van het vroegere klooster zo lest mogelijk af te schilderen en geschiedkundige betekenis mvechtbaar te maken, kregen B W gedaan dat het ministerie an CRM het gebouw van de mo- umentenlijst afvoerde en er eind )70 mee akkoord ging dat het erd afgebroken. rotesten van Amersfoortse histo- ci en tal van instellingen die zich izetten voor het behoud van het istorisch waardevolle misten hun itwerking echter niet. Dr H. Hal- ertsma, een van degenen die je fat de geschiedenis van Amers- lort betreft geen fabeltjes kunt erkopen, kwam al in 1970 tot de conclusie dat het gebouw, zich uit muntend leende voor algehele res tauratie. ,,Maar niets schijnt de stoomwals van het beton en het glas te kunnen keren," verzuchtte hij. Ton Koot, meer dan een kwart eeuw de actieve secretaris van de Bond Heemschut, trok in 1973 van leer tegen de sloopmanie toen hij de uitspraak deed. „Ze verpesten Amersfoort, een van 's werelds merkwaardigste middeleeuwse vesten." Machtig wapen De publieke opinie is een machtig wapen en ageren tegen onverstan dige beslissingen van de overheid kan tot verheugende resultaten leiden. Dat werd duidelijk toen de minister van CRM in de zomer van 1973 de sloopvergunning introk. Het oude klooster bleef staan, maar raakte steeds meer in verval, omdat er verder niets gebeurde Het feit dat men in het in 1974 geopende nieuwe stadhuiscom plex al weer met ruimtegebrek heeft te kampen, vestigde de aan dacht op het omstreden gebouw onder de rook van het stadhuis. Er is nu een restauratieplan gemaakt. Het vroegere kloostercomplex zal plaats gaan bieden aan het stede lijk archief (daartoe zal met name onder het gebouw een grote kelder worden gebouwd) en gemeentelij ke commissies zullen er hun verga deringen gaan houden, zodat het eigenlijke stadhuis in de avond uren. met uitzondering van de da gen waarop de gemeenteraad er vergadert, kan worden afgesloten, wat de beveiliging een stuk ge makkelijker maakt. De Amers foortse architect O. Pothoven, be kend door kerkrestauraties in Bel den en het Betuwse Eist, heeft de restauratieopdracht gekregen Raar rommeltje Het is een verre van eenvoudige taak, omdat het te restaureren ge bouw in de loop der eeuwen tal van functies heeft vervuld. Het is niet alleen klooster geweest maar ook herberg. Als „De Doelen" had het gebouw faam in de zeventiende eeuw: tal van vorstelijke personen zoals tsaar Peter de Orote en stad houder Frederik Hendrik hebben er gelogeerd en zich in de schitte rende tuin verpoosd. Verder is er een glasblazerij in het gebouw ge vestigd geweest; het was artillerie kazerne, werkinstituut tot wering der bedelarij, brandweerkazerne en gemeentelijke timmerwerk plaats. Vooral in de vorige eeuw is er het nodige aan verbouwd. „Daardoor is het geheel een raar rommeltje geworden." vindt de heer Pothoven. „De verbouwing tot kazerne in de negentiende eeuw is op zijn Jan boerenfluitjes gedaan. De verdie ping is opgetrokken ten koste van de zolder. Al bleef de nok op de zelfde plaats, toch is het dak zo veranderd dat het helemaal niet meer past bij de bouwmethoden die vroeger in Amersfoort gebrui kelijk waren." Onderzoekingen in en aan het gebouw hebben de afge lopen maanden veel duidelijk ge maakt over hoe het was, want aan oude prenten had men niet veel steun. Vooral het verwijderen van de pleisterlaag op de muren heeft verhelderend gewerkt. Er zijn bij dat onderzoek ook vragen ont staan, bijvoorbeeld waar de zeven meter lange boog, die op een van j.o is de huidige aanblik van het vijf eeuwen oude gebouw de muren is gevonden voor heeft gediend." We kunnen daar nog geen wijs uit worden. Of het een of ander water heeft overkluisd, we weten het niet," bekent ir Rotho- ven. Nader onderzoek zal dat ho pelijk uitwijzen Kelder Dan wordt ook bekeken of er on der het gebouw een kelder is ge weest, mogelijk nog is. Bij de restauratie gaat architect Pothoven ervan uit dat het ge bouw in fasen tot stand is geko men. Daarom wordt een gedeelte gerestaureerd zoals het er in het vierde kwart van de vijftiende eeuw uitzag. Voor een ander deel van het complex is gekozen voor het tweede kwart van de zestiende eeuw. „We hebben geprobeerd zo min mogelijk te fantaseren en con crete aanwijzingen te gebruiken zodat het resultaat duidelijk her kenbaar zou zijn voor de mensen die destijds hebben geleefd." De kloosterhof, die nu nauwelijks in het geheel is terug te vinden door dat die inmiddels overdekt is en als werkplaats diende, wordt even eens in oude glorie hersteld. (Foto's: Jaap Herschel) Het Observantenklooster in Amersfoort, zoals het er over drie jaar zal uitzien. )it portret van sir Winston Churchill, dat hij in 1955 bij zijn tachtigste erjaardag kreeg, blijkt kort daarna op verzoek van de onlangs overleden chtgenote van Churchill te zijn vernietigd. De Britse oorlogspremier had voor it door Graham Sutherland geschilderde portret destijds weinig goede woor- en over, al oefende hij geen kritiek in het openbaar. Dezer dagen maakte amilieleden van mevrouw Churchill de vernietiging bekend. SCH PHOL iANPi - Met in zijn bagage de oorkonde, die hem het recht geeft aan de universiteit van Zuid-Californië les té gaan nemen bij de wereldvermaarde violist Jascha Heifetz, is zondagochtend de 18-jari- ge Rudolf Koelman uit de Verenigde Staten op Schiphol teruggekeerd. Rudolf is de enige die uit een groep jonge violisten uit alle landen van de wereld voor deze studie in aanmer king komt Begin december zag Rudolf Koel man op het Amsterdamse Muziekly- ceum. waar hij studeert, een affiche hangen waarin jonge violisten tus sen de 15 en 20 jaar werden uitgeno digd om deel te nemen aan een seler- tieprogramma. Uit deze selectie zou den prominenten worden aangewe zen om in aanmerking te komen voor een beurs voor een jaar aan de uni versiteit van Zuid-Californie. Na een maand studeren op de verplichte stukken vertrok Rudolf begin janua ri naar Los Angeles. Daar werd hij na het spelen voor een jury, waarin ook de Nederlandse violist Christiaan Bor zitting had, uitgezocht om voor te spelen voor de grote meester Ja scha Heifetz. Deze test heeft Rudolf Koelman als enige doorstaan. Rudolf begon op 5-jarige leeftijd met nuzieklessen. Toen al was er voor ïem maar één instrument de viool. Toen hij zeven jaar oud was begon hij zijn lessen bij Jan Bor. de vader van Christiaan. Op 12-jarige leeftijd ?ing hij naar het Amsterdamse Mu tieklyceum Daar kreeg hij lessen j 'an Herman Krebbers die nr>q Heeds zijn leermeester is Hei verblijf in Nederland is v r Rudolf maar van korte duur Volg- de maand keert hij al naar Los Ange H terug. Begin mei hoopt, hij naar ons land te komen voor een concert ■n dp grote zaal van het Concertge bouw in Amsterdam met het Conser vatoriumorkest door G. Kruis PARIJS 't Is eigenlijk een soort bedevaart, hoe kort je ook in Parijs bent. Jeu de Paume kun je gewoon niet overslaan Deze Salie du Jeu de Paume de officiële naam wordt door de Jardln des Tuileries van het uitgebreide gebouwencomplex van het Louvre gescheiden; dat is er dikwijls de oorzaak van dat kunstliefhebbers bij een eerste bezoek aan Parijs dit Musée de l'Impressionis- me ongewild overslaan. Toch is Jeu de Paume geen vergeten museum Integendeel: er heerst con stant een grote bedrijvigheid, de roe zige, rumoerige drukte, die doet den ken aan de sfeer bij het openen van tentoonstellingen En dat is min of meer vanzelfsprekend; elke dag op nieuw komen hier veie mensen die voor het eerst geconfronteerd wor den met de wonderen van kleur en licht die hier te zien zijn, soms, zoals een eeuw geleden, nog in drie vier lagen boven elkaar hangend. Er wordt veel gesproken in Jeu de Pau me, in vele talen worden de groepen op de hoogte gesteld van de diverse bijzonderheden. Soms, bij uitzonde ring, zegt een gids, in enkele bijna verlegen woorden, hoe mooi hij het zélf vindt. Want het is voor een inge wijde niet moeilijk te vertellen, hóe een schilderij is opgebouwd, wélke techniek werd gebruikt, het is niet moeilijk te zeggen, waarom je iets lelijk vindt, maar het is bijna on doenlijk dc schoonheid van een kunstwerk in woorden weer te geven werkelijk recht te doen Geen uitleg Daarom kun je bij een bezoek aan dit museum beter maar niet praten, als je samen bent, zal een wijzende vinger soms ruim voldoende blijken Degas: Danseresje De schoonheid die hier geboden wordt, heeft geen tekst en uitleg nodig, die is zonder meer vanzelf sprekend. En het wonderlijke is. dat je hier feitelijk niet echt iets nieuws te zien krijgt: het impressionisme had immers ten doel het dagelijkse leven op een zuiver visuele manier te vertolken. Het is een herontdekking van hele gewone, maar vaak verruk kelijke dingen. Zien betekende voor de impressionisten: leven. Zien, om de schoonheid te bèleven. te genie ten van de schoonheid, die overal te vinden was. haar door te geven aan anderen. Daarom is een bezoek aan Jeu de Paume zo'n grot* belevenis, iedere keer weer: het is, zeker in deze tijd. bijna een wonder, dat je zo maar. zonder moeite, zonder filoso fieën, kan genieten van probleemlo ze schoonheid, brokken natuur van een wonderbaarlijke frisheid en een onweerstaanbare dichterlijkheid. Je kunt in zo'n kort. bestek alleen maar een paar namen noemen, namen die bijna iedereen wel eens gehoord heeft, van wier werk bijna iedereen wel eens een reproduktie gezien heeft De doeken van Manet. tinte lend van kleur. Monet, de meest con sequente. de man van de reeksen kathedralen, hooischelven, ochten den op de Seine en Thamesgezich- ten. steeds onder verschillende be lichtingen. steeds onder andere aL mosferische omstandigheden. Sisley: „Overstroming te Pont Larly' De vrienden Sisley, Pisarro en Re noir: in het museum o.m. het prach tige „Petit place Argenteuil". de tere kleurigheid van „Overstroming te Pont Marly", de doeken van Pisar ro. ongecompliceerd, luchtig van op vatting en van Renoir de boeiende kinderportretten, de rijke bloeiende landschappen uit de omgeving van Parijs, de weelderige naakten, har monieën van sprankelende kleuren en warmstralend licht Vernieuwd Dan zijn er nog de werken van De Toulouse Lautrec. Degas, Seurat, Signac. Redon, Cézanne, Gauguin en Van Gogh Onder hen waren de weg bereiders van het ..nieuwe", waarbij voortgebouwd werd op de funda menten van het impressionisme. Het Impressionisme dat eens met veront waardiging ontvangen werd: toen wilde men nog de sentimentele anek dote. het romantische verhaal. Want ook de mens van die tijd had het verleerd te kijken naar de schoon heid, die iedere nieuwe dag weer geeft. Iedere tijd schijnt voor zichzelf een raadsel te moeten blijven. Nu. honderd jaar later, staan we met een grote openheid tegenover het werk van de impressionisten Tn ieder ge val heeft niemand er moeite mee De schoonheid van dat werk zal nooit „historie" worden Zij is vandaag nog even indrukwekkend als ze hon derd jaar geleden was en zal dat. hoewel dat wel eens anders lijkt uit te pakken, over honderd jaar nog zien DEN HELDER (ANP) - Vijftien man van de gemeente Den Helder hebben zaterdag kotters gelost die hout van zee hadden aangevoerd. In totaal is 220 kubieke meter hout (met een geschatte waarde van 450 gulden per kubieke meter) opgesla gen. Het lossen wordt vandaag voortgezet Het hout is mogelijk afkomstig van het Zweedse schip Fenix. dat don derdag in stormweer de deklading overboord zette ter hoogte van Ter schelling Volgens de burgemeester van Den Helder, tevens strandvon der. zal naar de eigenaar van het hout worden gezocht en met deze in eerste instantie worden onderhan deld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 11