Bij De Froe moet ik aan de Prediker denken Hoe tijdelijk is de tijd? Anders Jan nooit een beroep J voorlopig riK-B-sr Nieuwe boeken VANDAAG Voorbijgangers. ZATERDAG 14 JANUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet door prof. dr. H. M. Kuitert Met hun woorden openbaren en verhullen mensen zich tegelijk Dat Is een wljaheid die, meen ik. uit de klassieke oudheid stamt. ZIJ ls bij zonder treffend. Welke dwaas le vert zich naakt uit, en tegelijk, zou Iemand ooit om een andere reden het woord nemen dan om tot in zijn diepste emoties herkend te worden? Aan deze klassieke wijsheid werd ik herinnerd bij het lezen van De mens, een vraag zonder antwoord, een even merkwaardige als lezers- waardige bundel essays en gedich ten van de hand van prof dr A de Froe (uitg. Meulenhoff Nederland; prijs ƒ2150) De Froe nam vorig Jaar als antropobloloog „J-rheid van de universiteit van Am. dam. De bundel verbergt en ont hult. zoals het betaamt; houdt daarmee op een afstand wie niet dichtbij wil (of mag) komen en laat binnen wie door de verhulling heenbreekt Zo werkt dat; zo knjgt een boek zijn lezers en zo maakt een mens zichzelf bekend Wie is De Froe? Als ik mij aan deze bundel houd. die ik zo goed moge lijk in aansluiting aan zijn persoon zou willen introduceren, moet ik zeggen een eigensoortige twee eenheid van wetenschapper en filo soof. die samengehouden wordt door wat ik nu maar vast zijn gods dienstig gemoed noem. Ik kom daarop terug. Over de wetenschapper-filosoof ko men we uit deze bundel veel te weten. Ook veel wat van De Froe al bekend was zijn didactisch vermo gen om een probleemveld vanuit de kleinste details op te zetten op een manier dat ook niet-kundigen in zicht verkrijgen; en zijn gave om ..bons mots" of als men het wat ernstiger wil: aforismen (korte, pit tige gezegden) te formuleren. Het boek bevat weer vele voorbeelden. Om er een paar te noemen: „De wereld behoeft geen wonderen om wonderlijk genoemd te worden", of: „De wetenschap is de moeizame weg van enkelen naar een gemak kelijker. veiliger en aangenamer le ven voor velen", en zo kan ik er nog meer noemen. Nog een bekende trek: nee tegen alles wat „in" is. voorzover het overdrijft. Wij gaan aan onze fanta sie ten onder als we niet kritisch blijven, is zijn stelregel Daarom staan in deze bundel niet alleen filosofische opstellen, waarin de wetenschapper de filosoof stimu leert. en omgekeerd, maar ook kri- die zich tegen de mode ke- reu betekent: tegen de zaak die zich zo modieus aandient). Ik denk aan het opstel onder de fraaie titel: Wachten tot het rode licht gedoofd is, waarin De Froe, nadat hij eerst hun pluspunten heeft opgesomd, zonder schroom de rode socialistische rakkers over de knie legt en hen een fors pak slaag toedient. Een soortgelijke be handeling krijgt het feminisme. Is De Froe dan tegen het socialisme of teeen de emancipatie van de vrouw?? Allerminst, maar blijkens deze opstellen is hij er wel tegen dat socialisme, feminisme of welke beweging ook. geen moeite doen om hun argumenten te toetsen of in naam van zogenaamde argu menten over anderen heenlopen. Dat zou niet eens met goede argu menten mogen. Ik laat deze korte notities voor wat ze zijn en hoop dat ze dienst kun nen doen om nieuwsgierig te ma ken. Waar ik eigenlijk naar toe wil. is nog een ander facet van De Froe. Het komt vooral uit in de gedich ten. die in de bundel staan, en die voor mij in elk geval het meest intrigerende stuk van zijn woord kunst vormen. De Froe heeft be zwaren tegen de Schepper. Wij heb ben het niet getroffen met deze schepping, staat er in één van de gedichten. De wereld zit verkeerd in elkaar, verkeerd gemaakt, en hoe het verder moet. weet nie mand. ook God niet. Hoe komt iemand erbij om bezwa ren tegen de Schepper te hebben? Daarvan kun je drie dingen zeggen. Hij moet in de eerste plaats goed thuis wezen in de vragen rondom de constructie van het schepsel. Dat is De Froe vanuit zijn antropo- biologtsche studies. Ik herinner mij dat hij jaren geleden al in Wending schreef over het bittere raadsel van de goede schepping. Hij is daar in de loop der jaren niet milder over gaan denken. Voorts moet zo iemand niet ego centrisch zijn en zijn horizont be perken tot zijn eigen welzijn. Dat ergens in Afrika een Tse-Tse-vlieg zijn eitjes deponeert in de bloed baan van een neger, om geen ande re reden dan dat de natuur hem daartoe dwingt; en dat die neger daardoor de langzame dood van de slaapziekte moet sterven ziedaar een voorbeeld dat je voorgoed de slaap uit de ogen weert als je verder kijkt dan je eigen welzijn; een voor beeld dat De Froe op de gedachten brengt wat de Schepper bezielt om zulke schepselen te maken. Wat bezielt Hem trouwens ik citeer verder om zo genadeloos en radi caal een hele aarde te verdelgen toen hij zag dat het schepsel zijn weg „verdorven" had op aarde? Er is nog een derde ingrediënt: ie mand moet een zekere vertrouwd heid hebben met het geloof in de Schepper. Ook dat klopt bij De Prof. dr. A. de Froe Froe. Hij is opgevoed bij de bijbel en de gereformeerde leer. Hier ligt de meest fundamentele voorwaar de voor zijn kritiek: je kunt niet de Schepper zijn congé geven ik bedoel nu: de Schepper zoals ze Hem je bijgebracht hebben, of je moet geloven dat Hij zó in elk geval niet is. Hoe dan wel? De Froe gaat er niet op in. Hij zegt alleen dat het zo niet kan. Op de vraag of God misschien toch nog anders is, zal hij het antwoord schuldig willen blijven. Is God te vertrouwen, is Hij niet te vertrouw'en? Je weet het nooit. Dat is De Froe. Het is geen paradox als ik nu zeg dat hij dus een mens is met een zeer godsdienstig gemoed, een gelovig mens. Op zijn eigen manier dan. maar dat geldt van ons allen. Het verschil is alleen dat wij allemaal zo op elkaar lijken als het om gelo ven gaat, en dat De Froe niet op ons lijkt. Die „wij" en die „ons" introduceer ik hier niet zonder re den. Ik bedoel er de wereld van de reguliere christenen mee. waar ook De Froe eens bij hoorde. Het ver baast mij dat er een onderstroom bestaat moet bestaan, zou ik bijna zeggen die maakt dat bei den elkaar kunnen verstaan. Bij De Froe denk ik aan de Predi ker. de man die net als de anderen wel geloofde, evenzeer geloofde. maar minder wist. Deze Prediker heeft een plaatsje ingeruimd gekre gen in de bijbel. Niet omdat hij er ook bijhoort, zoals dan wel eens genadig wordt toegegeven, maar omdat hij iets wezenlijks zegt: je weet niet zoveel. Het is wat hache lijk om de rol van Prediker te spe len, maar De Froe's uitspraak: je weet het nooit, en des Predikers verzuchting dat je niet eens weet of de adem van de mens als hij sterft naar boven of naar bene den gaat, lijken zoveel op elkaar dat ik voor mijn deel het bestaan, de persoon en het werk van De Froe wel een plaats zou weten te geven, een plaats waar hij ook zelf hopelijk wel wil staan. ADVERTENTIE door dr. C. Rijnsdorp Het vage besef ligt voor de hand. dat de tijd tijdelijk is. Er ls ergens een begin geweest, en de gedachte aan een begin brengt de idee mee van een einde „Time must have a stop", d.w2. de tijd moet ergens ophouden Dit is de joods- christelijke opvatting van de geschiedenis als een proces. Maar dan rijst de vraag hoe dit proces zich voltrekt. Zowel bij Joden als bij christenen Is de Messias de bepalende factor. HIJ is aangekondigd en nog steeds niet verschenen (de Joden), of hij is verschenen en wel in de persoon van Jezus Christus (de christenen). In belde gevallen gaat men terug op de schepping en is het einde het messiaanse vrederijk. De schepping In zes dagen, met een zevende dag als rustdag, kan er gemakkelijk toe (ver)leiden een soortgelijke indeling op de geschiedenis toe te passen Als het vrederijk, na het einde van onze wereld, de zevende dag Is. dan voltrekt de men selijke geschiedenis zich in zes tijdperken, of liever nog aantallen Jaren. Zo staat het in de joodse Talmud en wel als een uitspraak uit de school van Ella de Thlsblet Ik ontleen dit aan het hier te bespreken boek van dr O P Hartvelt. Het gebinte van de tijd. een historische studie over constructies van de ge schiedenis. met name in de tijd der reformatie (uitg Kok. Kampen. 104 blz.. 14.90). „In de school van Elia werd geleerd: zesduizend jaar zal de wereld bestaan; tweeduizend Jaar van ledig heid. tweeduizend Jaar leer van de wet en twee duizend Jaar van de messiaanse tijd. Vanwege onze zonden die talrijk zijn, zijn reeds vele jaren van deze (messiaanse tijd) voorbij." Bedoeld is. zegt dr Hartvelt. dat de messiaanse tijd volgens deze Talmud-passage reeds is aangebroken: de Messias had moeten verschijnen, dat dit niet gebeurd ls komt door onze zonden. Deze aan Elia toegeschreven uitspraak heeft in gewijzigde vorm grote belangstelling gevonden bij Melanchthon en Luther. En daarover gaat in hoofdzaak het belangwekkende en goed gedocu menteerde boekje van dr. Hartvelt. De schrijver vermijdt onnodige uitweidingen en blijft zo doende voortdurend bij de kern van de zaak: heeft de tijd een gebinte, een structuur, en hoe ziet die er uit in het licht van de Talmud en van de Duitse Reformatie? Het dictum Eliae duikt plotseling op in het hart van de reformatorische beweging, zegt dr. Hart velt. maar blijkt ln werkelijkheid zeer oude pa pleren te bezitten. De vroege christelijke kerk kende waarde toe ook aan uitspraken van hei dense sibyllen, vol van duistere toespelingen. En in de middeleeuwen verdeelde Joachim van fio- re (gest. 1202) de geschiedenis ln drie perloden: die van de Vader (O.T.), die van de Zoon (N.T.) en die van de H. Geest, of anders gezegd de periode van Petrus en der leken, de periode van Paulus en die van de clerus, en de periode van Johannes met die van de monniken. Een kranterecensie mag niet onleesbaar worden door de zucht te veel van de Inhoud na te vertellen; de lezer weet nu alvast dat men hier met bijzonder interessante lectuur te maken heeft. Dit niet zozeer om aan al die Indelingen geloof te hechten, maar omdat de onafgebroken pogingen, door de eeuwen heen. het gebinte van de tijd bloot te leggen de onuitroeibare behoefte verraden om aan het verloop van de historie zin te verlenen. Men mag dit boekje gerust als huiswerk aan de belangstellende krantelezer opgeven. Dit ver schaft mij de ruimte voor een korte persoonlijke bespiegeling. Eigenlijk per abuis sprak ik aan het begin van dit stukje over een proces. Want bij een indeling naar getallen kan geen sprake zijn van een proces, wel van een processie. Een proces is nooit precies, adequaat, in getallen uit te drukken. Zelfs de jaarringen van een boom zijn niet pre cies rond en ze verschillen onderling. Een getals matige opvatting van de geschiedenis is princi pieel anders dan een procesmatige. De tijd van renaissance en reformatie luidde grote belang stelling voor de wiskunde in. De romqntiek even wel ontdekte de dimensie van de innerlijkheid en opende de ogen voor het procesmatige in mensenleven en geestesleven, m.a.w. voor de cultuur. Het dictum Eliae is theologisch; een procesmatige opvatting van de geschiedenis kan. mag, moet in kem theologisch zijn, maar zij omvat tevens de menselijke cultuur. Men raakt hier ook aan een uitlegkundig pro-, bleem, tw. hoe men de getallen in de bijbel moet verstaan. Een proces is nooit vrij van het getal, maar laat zich daaraan nooit precies en nooit volledig onderschikken. En het spreken over symbolische getallen is natuurlijk niet onjuist, maar naar mijn gevoel raakt het de kern van de zaak niet. Een knappe kop zou over de verhou ding van het procesmatige tot het getalsmatige bij de periodisering van de geschiedenis eens grondig moeten nadenken. Tot zolang is het van buiten af opleggen van eeuw- of jarenschema's voornamelijk voer voor sekten en fantasten. Ik geloof liever zonder rekenlineaal. .Homofiel en toch getrouwd; hoe moet dat' (Ds. BrussaardHel heelt de schijn dat Vorster nog wel enkele fouten maakt, maar van nature geneigd is tot alle goed. Aldus de Gerelormeerde Bonders volgens Dr. Buskes Een ondernemer (die verlegen is) schrijft over de onderneming. Maar in z'n verlegenheid legt hij de vinger op heel veel onzindelijk denken. (J. Jonker) De drukker van VOORLOPIG zou 't verhaal zeil geschreven willen hebben Wie doet mee en zet z'n salaris op de tocht? Met als doel rechtvaardiger verdeling van werk en inkomen Het AAA initiatief ver woord door twee leraren - Vooruitgang de afgang van de uitbuiter. Een inleiding op Goudzwaards fascinerend boek (Dr. R. L. .Haan). Met scherpzinnige kanttekeningen overigens Maar er staat veel meer in 't januarinum mer. Ook veel cartoons. Niet allemaal poli tiek. Wel réakl VOORLOPIG, een blad waarin mensen aan t woord komen die wat te zeggen hebben. Daarom willen zovelen t lezen. Neem ook een abonnement f 29,50 p.j stud, f 20,75) ol vraag een gratis proefno. VOORLOPIG. Antwoordno. 101, Delft. Geen postz. Uitgevers Kok en Meinema De verwoesting van Jeruzalem door dr. H. Mulder. Uitgave Ton Bolland, Amsterdam; 148 blz.; 19,90 (inteke naars op de serie Exegetica 17,90). Dr. Mulder beschrijft in dit boek de verwoesting van Jeruzalem en van de tempel in het jaar 70 en de gevol gen daarvan voor het denken van de joden, de joodse christenen en de christenen uit de heidenen. Dr. Mul der verdedigt de opvatting, dat de christenen van Jeruzalem niet zoals eeuwenlang op grond van een mededeling van Eusebius gedacht werd vóór het beleg naar Pella in het Overjordaanse gevlucht zijn. De christenen hebben volgens dr. Mul der schouder aan schouder met de andere joden gestreden tegen de Ro meinen. Toch is niet lang daarna de definitieve breuk gekomen tussen christendom en jodendom. Een inte ressant boek. S. D. van Hemsbergen Dokter S. D. van Hemsbergen is samen met zijn vrouw naar Nigeria vertrokken. Hij zal daar als her vormd zendingarts werkzaam zijn in het ziekenhuis van Itigidi in de Cross River State. Het echtpaar Van Hemsbergen is verbonden aan de classis IJzendijke. Tijd van bezinning rond Pasen en Pinksteren vanaf e februari tol 12 iedere dag een tekst u<t de bijbel votgd door een gebed, overdenking of oefenmg IN GEDACHTEN DE BUBEl RONO 124 dagen bubeöezen door Stephen Ned 168 blz 19.90. Vedmigbaar m de boekhandel of bij Postbus 27. Boxtel, lel 04116-5340 KATHOLIEKE BIJBELSTICH TING. door A. J. Klei Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 De geheimzinnige fleur is hele maal van het kerkelijk beroe pingswerk af. Als ergens een dominee nodig is, zet de kerke- raad een advertentie. Ik heb daar vrede mee. maar ik meen wel te mogen opmerken dat de wijze waarop adverterende ker keraden hun verlangens onder woorden brengen, nog veel te wensen overlaat. In het officiële gereformeerde blad Kerkinformatie heb je een rubriek, die „Vacaturedlenst predikanten" heet. 't Is net zoiets als de „Pijltjes" in onze krant, alleen gaat het niet over weggelopen poezen of 10, maar uitsluitend om dominees. Welnu ik heb onlangs een paar van de wèrven- de teksten, opgesteld door kerkera den van vakante gemeenten, zorg vuldig doorgenomen. Eerst een alge mene opmerking. Verscheidene ker keraden leuren met de ruime pasto rie. welke zij voorhanden hebben. Dit lijkt mij een volstrekt overbodi ge mededeling aan 't adres van eer waarde sollicitanten, die Immers le ven uit de overtuiging dat zelfs de mus een huls vindt, laat staan zijzelf! Ik daal thans tot bijzonderheden af. Blijkens de advertentie van de ker- keraad van het Groningse Slddebu- ren in Kerkinformatie vormen de gereformeerden aldaar een „behou dende. critische gemeente." Wat wil de kerkeraad hiermee te kennen ge ven? Me dunkt, dat ze ln Siddeburen op een behoudend mannetje mik ken. maar waarom staat dat dan niet ln de advertentie? Bovendien dient, als ik goed begrijp, dc begeerde voor ganger niet slechts conservatief, doch ook kritisch te zijn Best. maar hoe kritisch? Maatschappij-kritisch soms? Dat vermoed ik niet. Wat dan? Kritisch tegenover de slap pe synode, die dwaalleraars niet aan pakt? En hoe ver mag in Siddebu- /ACATUREDIENST PREDIKANTEN k tussentijdse eenvulling op de vacaturelijst heeft een goede middenstand en uitstekende 4 vermelden wij hier de volgende vacatures, verbindingen. van 20 km. komen alle vormen van bas J voortgezet onderwijs (Chr.) voor. I 5. GRONINGEN f aMis Appingedam ^SIDOEBUREN. 1 gemeente met 835 leden uit 300 gezin- 1 De morgendienst wordt bezocht door 16 leden en de middagdienst door 273. Iet ts een behoudende critische gemeente. De Htechisetie (6 groepen) wordt voldoende be- ht. 1 de predikant, leeftijd liefst 30 tot en met I jaar. wordt verwacht dat hij deelneemt aan 1 huisbezoek. J pastorie is een ruim. gemoderniseerd he- huis met c v en grote tuin. In de plaats is I uter- en basisonderwijs MAVO. Voor HA- V. VWO is Delfzi|l de dichtstbijzijnde ge- I .sis Zuidhom J RIJPSKERK, f groeiende kerk van Grijpskerk zoekt een I iikant die op actieve wijze de gemeente wil 1 jn. die gemakkelijk contact met de mensen I ft, in de leeftijd van 30-50 jaar valt en en Tiet regen op ziet om IOOO zielen te be- r ekfen. .n goede preek wordt op prijs gesteld bij jong L;ud. De pastorie is ruim en prettig met alle ■leme voorzieningen Oe kerk preekt prettig. V dorp. waar in de laatste jaren relatief 1 P.S.OVERIJSSEL Classis Ommen 3. AVEREEST-BALKBRUG. vacant sinds 1 augustus 1976 is een platte landsgemeente met 600 leden uit 160 ge zinnen. Er zijn ongeveer 80 catechisanten. We zien uit naar een predikant, die weer lei ding gaat geven aan het zo belangrijke werk in de gemeente. Wij beschikken over een ruime vrijstaande pastorie 10 jaar). Balkbrug heeft goede verbindingen en een prachtige omgeving. Verdere inlichtingen wor den u op aanvraag gaarne verstrekt. P.S. ZUID-HOLLAND-WEST Classis Leiden 4 HILLEGOM vacant eind 1977. Uitgesproken Randstad dorp met veel forensen Kenmerkend voor kerk is openheid, zakelijkheid, neiging tot individua lisme. grote pluriformiteit, beslist niet polarise rend. Van de predikant wordt verwacht dat hij op ongeveer 26 zondagen in eigen gemeente preekt en op de feestdagen. Oe kerk Is mor gens goed bezet, 's middags zeer matig. Er zijn vier catechesegroepen met weinig ab senteïsme. In overleg met de predikant zal een hulppastor voor bejaarden- of jongerenwerk worden aangetrokken. De twaalf jaar oude pastorie is ruim en heeft str*»j P.S. UTRECHT Classis B reukelen 5. UITHOORN het komt als gewenst voor. dat in onze. ii lerlei opzicht gevarieerde gemeente del komstige predikant enige ervaring heeft vervulling van dit beroep: hij zal daarom 1 minste één gemeente moeten hebben gec*l Gezien de leeftijdsopbouw van onze gem f en de daaruit voortvloeiende werkzaam) 1 t.a.v. de jeugd is het gewenst, dat de predl ongeveer de aangegeven leeftijd heeft G| gemeente maakt deel uit van een verstede k samenleving met een agrarische oorspror 1 gemeente is uitgegroeid door toestromir J allerlei beroepen, uitgeoefend door meml verschillende delen van het land. Er is iel nodig, die genuanceerde zaken ook ge' ceerd wil zien. De kerkeraad wenst o streept te zien. dat de toekomstige predik; j in de vervulling van zijn pastorale taak gaat. dat hij. hoewel bijgestaan door een en toegewijd team van wijkouderlingen en| kenen en andere ondersteunende functior T sen, hi) toch de trekkende en stuwende] roepskracht is. omdat de anderen meest; j leen in de avonduren beschikbaar zijn. Hij zal allereerst een herder en leraar mo zijn. die de leden van wijk persoonlijk kent. dit persoonlijk contact zal dan de inzet var.l ^•"'°den ten behoeve ande ren de kritiek gaan? Staan ze te trappelen om dominee Hegger te sei nen kom over en help ons aan een noodgemeente? Of willen ze dat nou net niet en is de wens naar een bedaarde lezer van „Woord en Geest"? ..Woord en Geest" ls het blad van de (in oprichting zijnde) vereniging tot bevordering van het gereformeerd kerkelijk leven, en we zijn hier in een behoudend, maar niet behoudziek gezelschap, zoals dominee Masselink mij kort geleden welsprekend uitleg de. Ik kom op „Woord en Geest", omdat er tijden zijn geweest, dat het in de gereformeerde kerken bepaald geen aanbeveling betekende, indien een predikant relatie onderhield met een blad van die naam. In het begin van de jaren twintig was „Woord en Geest" namelijk de periodiek van en voor (aanstaande) hersteld-verban- ders. Zeg maar: medestanders van dominee Geelkerken. De jonge, gere formeerde dominee Buskes te Oostereend op Texel schreef erin en daarom zei een Utrechtse dommee tegen vader Buskes: je moet Jan zeggen dat-ie niet meer meewerkt aan „Woord en Geest" anders krijgt hij nooit een beroepHet huidige „Woord en Geest" echter is de dege lijkheid zelve en een abonné ervan zou best passen in de Siddeburense pastorie. We blijven in Groningen, we gaan naar Grijpskerk, waar de gerefor meerde kerkeraad. op zoek naar een dominee, in Kerkinformatie laat we ten: „een goede preek wordt op prijs gesteld bij jong en oud." Dat zal waar wezen, maar wat schiet een eventuele sollicitant hiermee op? Wat vinden ze daar een goeie preek? Eentje, waarin Wiersinga op z'n kop krijgt of eentje waarin Vorster be straft wordt? Stellen zij prijs op spit- werk of op vuurwerk? Laat de adver terende broeders zulke dingen toch duidelijk zeggen, want nu pennen zich misschien allerlei predikers te vergeefs de vingers blauw. Een ze kerheid laat de kerkeraad van ie tk1 'DE ZONDE DER WERELD' We spreken niet graag over zonde. Zonde doet ons denken aan iets dat boven ons staat. Een wet, waarin te lezen staat wat de bedoeling van oni leven is. Naargeestige lectuur. Een boek met evenveel aanklachten als artikelen. We spreken niet graag over zonde. Schuld is wat anders, denken we. Je kunt wel eens in de fout gaan tegenover een ander. Elk«|i groep heeft z'n code en het is lv onsportief om je daaraan niet te houden. Goed. noem het schuld. Maar zonde? Dat is te zwaar. Het herinnert teveel aan iemand, bij wi we vandaan zouden komen. Iemani met gave bedoelingen. Iemand die het allemaal anders gewild heeft. In wiens ogen een oneindig verwijt te lezen staat. Wiens ogen j- onverdraaglijk zijn als je eraan denkt en je brengt je te binnen al di^, smerigheden die je begaan hebt. 1 heel die troep waaraan je medeplichtig bent, al die vernederingen en vernederende omstandigheden die je hebt meegemaakt, al die mislukkingen en de pijn die je bij anderen gezien hebt om wat best anders had gekund. Het is een berg van wandaden, misdaden, stiekume grepen in het duister, vooropgezet aangebracht leed. Een berg van zonden. Je kunt er niet omheen. Je moetje ogen dicht doen om het niet te zien en zelfs dan lukt 't je niet. Zonden in het klein en in het groot. Zonden die opgemerkt worden en bestraft met schande en schaamte. lE Zonden die hun sporen nalaten. bei waardoor ze Je bijblijven. Zonden in bin het groot, waarvan hele groepen b mensen de dupe zijn. Zonden in |oi veelvoud. Een eindeloze optelling, hit waarop rekenmachines stukbreken en onze electronica het opgeeft. Zonden in massa. Maar er is ook één zonde. Die heet „de zonde der wereld". Het is van het grootste belang om te weten welke die zonde is. Zolang we die niet gezien hebben hebben we niets gezien. Dwalen we rond in het duister van ons kwaad. H et is één zonde. Niet de grootste van allemaal. Eén unieke zonde. Zie het lam Gods, dat „de zonde der wereld" wegneemt. (Johannes 1.2flL P Grijpskerk ons: „de kerk preekt prettig." En dat is natuurlijk weer mooi meegenomen. Verder lezend in „Vacaturedienst predikanten" zie ik dat de gerefor meerde kerkeraad van Avereest- Balkbrug in zijn advertentie hoog opgeeft van de prachtige omgeving. Wensen omtrent een te beroepen predikant worden in het geheel niet kenbaar gemaakt. Zoeken ze een na- tuurminnende pastor? Moeten we dit soms ook geestelijk verstaan en uit de advertentie opmaken, dat ze in Avereest-Balkbrug uitkijken naar iemand, die de gedachte van een natuurlijke godskennis omhelst en dus dichter bij Kuitert dan bij Barth staat? Blijkens een volgende advertentie valt in gereformeerd Hillegom het volgende aan te treffen: „openheid, zakelijkheid, neiging tot individua lisme, grote pluriformiteit, beslist niet polariserend." Dit is met elkaar niet gering. De advertentie gaat ver der: „Van de predikant wordt ver wacht en dan denk je dat er zoiets komt als: dat hij zakelijk is en geen scherpslijper. Maar nee, de zin gaat verder:dat-hij zoveel zonda gen per jaar in Hillegom preekt. Elke aanwijzing aangaande het soort ge- reformeerdendom, dat een Hillegom- se gereformeerde dominee moet be zitten, ontbreekt. Gereformeerd Uithoorn tenslotte is uit op een dominee met „enige erva ring". die „genuanceerde zaken ook genuanceerd wil zien." Hier verme nigvuldigen zich de vragen. Welke zaken vinden ze in Uithoorn genuan ceerd en welke niet? Laat ik Uit hoorn mogen verklappen, dat er ge reformeerde dominees zijn die zich zelf reeds uitermate genuanceerd vinden als ze niet vallen over een raar versje in het liedboek. Ik bedoel maar. Toch zal ik niet langer zeuren over deze advertentie, want tenslot te moet je genuanceerde zaken ook genuanceerd willen zien, nietwaar? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonhoven: P. Ven maat te Vlaardingen. Bedankt voor Delft: M. van dei Bosch te Enschede. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Boerakker; drs G van Reeuwijk, kand. aldaar. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-Noord Chr. v.d. Poel te Yerseke; voor Apel doom: A. W. Verhoef te Chilliwacl (Can.) BAPT. GEMEENTEN Aangenomen naar Dokkum: J. W v.d. Craats kand. te Sneek; naa Amsterdam-West: Sj. v.d. Laai' kand. te Antwerpen; naar Hauler! wijk: D. Stichter kand. te Haulei, wijk. Abt geen leek De nieuwgekozen abt van de Sinik Adelbertabdij in Egmond is geei leek, zoals wij donderdag ten onjl rechte meldden, maar werd in 197|b priester gewijd. t€ D J. W. Klein Poelhuis Oogarts J. W. Klein Poelhuis gaat is" dienst van de hervormde zending naar Bawku, in het uiterste noord oosten van de Westafrikaanse staa Ghana. Hij zal daar zijn werk vindi in een van de drie ziekenhuizen vi de presbyteriaanse kerk van Ghana Het ls de bedoeling, dat hij daa(r voor de slachtoffers van de zo gei vreesde rivierblindheid gaat wer ken. Dokter Klein Poelhuis is mei. zijn gezin officieel uitgezonden dool' de classis Assen van de hervormd! kerk tijdens een kerkdienst in Ro den op 8 januari. boekennieuws Psalmen van VREUGDE AANBIEDDING DANKBAARHEID VERTROUWEN Per deel 48 blz., geb. f 7,90 Vier prachtige fotoboekjes mei op elke linkerpagina een Psalm (of een deel ervan) met daarnaast op de rechterpagina een schitterende vier kleurenfoto. die de inhoud van de Psalm extra reliëf geeft. In dezelfde kleurrijke uitvoering zijn nu verschenen: SPREUKEN VAN LEVENSKUNST DE LEVENSWIJSHEID VAN PREDIKER Per deel 46 blz geb. 7.90 SIPKE VAN DER LAND koos voor deze fiinzmnige boekjes enkele mooie fragmenten uit Prediker en Spreuken De sprekende kleurenfoto's zijn uit de wereld van het Nabije Oosten waar de woorden van Salomo voor het eerst hebben geklonken Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KAMPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2