Bisdom Roermond voert een eigen vastenactie Wereldraad keurt geweld tegen apartheid goed Raad van kerken is verdeeld over'Kraken in Nederland' Kerken in Achterhoek ongerust over Duitse plannen Conferenties Cadeau maakt kerk verdacht Veel animo voor vrijgemaakte bijbelcursus VANDAAG Voorbijgangers Congres Europese christenvrouwen in Brussel Nieuwe boeken VRUDAG 13 JANUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet ROERMOND'ZEIST Het rooms-katholieke bisdom Roermond houdt dit jaar van 8 februari tot Pasen een eigen vastenactie, los van de landelij ke bisschoppelijke vastenactie. Oorzaak is de lang slepende ruzie over het bureau voor internationale solidariteit" BIS) m Roermond Op de achtergrond staan ook inhoude lijke bezwaren van bisschop Oljsen tegen de landelijke vastenactie een gedeelte van het geld gaat naar be vrijdingsbewegingen en naar organi saties. die volgens de bisschop com munistisch zijn. BIS is de voortzetting van het vroe gere missiebureau van het bisdom Roermond Bisschop GIJssen vond. dat dit bureau zich te veel bezig hield met ontwikkelingswerk en te weinig kerks was Toen het bureau zich niet aan wilde passen, verbrak Gijsen de relatie en stelde hij een nieuw diocesaan missiebureau ln Het oude bureau ging onder de nieu- we naam BIS op eigen benen verder en kreeg daarbij veel steun. In Lim burg en daarbuiten Ook na een uit drukkelijk verbod van kardinaal Rossi van de Romeinse congregatie voor de evangelisatie van de volke ren bleven allerlei instanties op mis siegebied contact met BIS onder houden. Om deze reden heeft bisschop Olj sen vorig jaar alle banden met het nationaal bureau van de pauselijke missiewerken in Den Haag verbro ken Kortgeleden ontstond er over dezelfde zaak een conflict met de pinksteractie voor de Nederlandse missionarissen. Niet genoemd Voor wat betreft de vastenactie was de maat bij bisschop Gijsen vol. toen hij kennis nam van het werkschrift van de actie ..Leven op aarde". Daar in staan wel de adressen van de missiesecretanaten van de andere zes Nederlandse bisdommen. Maar het adres van het missiebureau van het bisdom Roermond is niet opge nomen. In plaats daarvan wordt BIS genoemd. In een brief aan directeur A. van Veldhoven van de landelijke vaste nactie schrijft bisschop Gijsen. dat hij begrijpt, dat de landelijke actie ..geen connectie wenst te onderhou- Politiek den met het bisdom Roermond, in casu het diocesaan missiebureau van dit bisdom. Uw vastenactie is wat het bisdom Roermond betreft dus niet meer bisschoppelijk." de vastenactie. Het Roermondse missiebureau heeft echter laten we ten. sinds mei vorig jaar nooit meer taal of teken van de vastenactie te hebben vernomen, ook niet op het verzoek van Roermond om een aan tal projecten in de landelijke lijst op te nemen. In Zeist houdt men even wel vol. Roermond steeds op de hoogte te hebben gesteld, wanneer uit Limburg projecten werden aan gevraagd. Volgens directeur Van Veldhoven lanceerde de Roermond- se missiesecretaris W. van der Valk reeds tijdens de campagne van vorig jaar eigen projecten zonder enig overleg met Zeist. Ook dit jaar was dit weer het geval. „Er is nooit spra ke geweest van positieve samenwer king," aldus Van Veldhoven. Daarom kondigde bisschop Gijsen een eigen actie van zijn bisdom aan. ..Ons missiebureau beschikt over een aantal projecten in arme landen, aangereikt door Limburgse missio narissen en inheemse bisschoppen, welke ons Inziens zeer geschikt zijn om de gelovigen hun vastenoffer zin vol en vruchtbaar te doen brengen." Het bestuur van de landelijke vastenactie in Zeist heeft naar aan leiding hiervan verklaard, dat het Roermondse missiebureau niet ver meld is in het werkschrift van de actie, omdat het in feite geen contac tadres wilde zijn. Het reageerde in het geheel niet op de activiteiten van Perschef J. Spanjaard van het bis dom Roermond bevestigde dat er inhoudelijke bezwaren bij het Roer mondse missiebureau bestaan tegen bepaalde projecten van de vastenac tie. Spanjaard noemde de sfeer, die ademt uit de publiciteit van de actie, verwarrend en politiek. Typerend vond hij het nieuwe affiche van de actie, waarin een figuur gebukt gaat onder de druk van drie stenen: ar moede. uitbuiting en afhankelijk heid. Overigens zei hij. dat deze be zwaren voor Roermond geen aanlei ding waren om te breken met „Zeist." Hij herinnerde aan het klemmende verzoek, dat kardinaal Willebrands vorig jaar heeft gedaan als voorzitter van de Nederlandse missieraad, om de standpunten rond BIS niet verder te verharden. De kardinaal zei toen verder: „De bisschoppen zijn van mening, dat er binnen de geldende kerkorde aan het BIS geen cano- niek-rechtelijk fundament is te ge ven. Het kan niet anders gezien wor den dan als een initiatief van parti culiere aard. Wie praktisch en met terdaad met het BIS wil samenwer ken. doet dat op eigen verantwoor delijkheid." Opbrengst Vorig jaar bracht de vastenactie bij na tien miljoen op. Het is niet te zeggen, hoeveel Limburgse paro chies de opbrengst nu zullen over maken naar het diocesane missiebu reau en hoeveel zullen gireren naar Zeist, rechtstreeks of via BIS. Na de wereldmissiedag van de pauselijke missiewerken ln oktober spraken zo wel het nationaal bureau in Den Haag als het Roermondse bureau over een hoge Limburgse opbrengst. Zo zag de tekenaar van het r.k. blad De Bazuin na het bezoek van de Nederlandse bisschoppen aan de paus de situatie van de Nederlandse kerkprovincie. DOETINCHEM (Herv. Persbureau) In de Achterhoek bestaat onge rustheid over Duitse plannen om net over de grens een tweede Roergebied te stichten. Daarom hebben de clas ses van de hervormde en de gerefor meerde kerken in de Achterhoek contact opgenomen met de classes Wezel en Kleef van de Rijnlandse kerk. Het zg. Landesentwicklungsplan VI van de deelstaat Noordrijn-Westfa- len zou in het gebied, dat aan de Achterhoek grenst, een ontwikke ling op gang brengen, die ook gevol gen zou hebben voor het landschap pelijk karakter van de Achterhoek. Onlangs zijn vertegenwoordigers GENEVE De wereldraad van kerken beschouwt de strijd te gen de apartheid in Zuid-Afri- ka. ook als deze geweld insluit, als een gerechtvaardigde opstand. Dit staat ln een achtergronddocu ment. dat ls opgesteld door Boude- wijn SJollema. hoofd van het bureau voor bestrijding van het racisme van de wereldraad. Dr SJollema heeft hot document toegestuurd aan de 290 kerken, die bij de wereldraad zijn aangesloten, en aan de regionale of landelijke raden van kerken. Het stuk wordt uitdrukkelijk betiteld als „niet-officleel". Er ls geen overleg geplaagd met de Zuldafrikaanse ker ken Het zestien pagina's .tellende document komt tot de conclusie, dat sinds de dood van Steve Blko „de totalitaire heerschappij" ln Zuid- Afrika op het punt staat „tot volle ontwikkeling te komen." Het document verklaart „De Zuld afrikaanse regering heeft met opzet gekozen voor een nietsontziende ver dere ontwikkeling van een steeds vaker voorkomende en gewelddadi ger confrontatie. Zij heeft geen tus senweg open gelaten. Dat betekent dat de ontwikkelingen in Zuid-Afri- ka alleen maar slechter kunnen wor den. Het biedt geen hoop op een gunstiger ontwikkeling. De mensen buiten Zuid-Afrika blijft aldus het anti-racismebureau slechts de keus tussen niets te doen en daarmee de rechtvaardige strijd der onderdrukten te belemmeren, of actief de vluchtelingen te helpen en degenen te ondersteunen, die binnen Zuid-Afrika aan de bevrijding wer ken. alsmede zich tn te zetten voor stopzetting van alle buitenlandse hulp aan Zuid-Afrika Onder de titel ..Zuld-Afnka'a hoop Wat is thans de prijs?" geeft het document een beknopt overzicht van de belangrijkste apartheidswet- ten en «-an de gebeurtenissen sedert de massamoord in Sharpeville ln 1960 Het hoofddeel van het docu ment houdt zich bezig met de vTaag van de gerechtvaardigde strijd, met de afhankelijkheid van Zuid-Afrika van het buitenland, alsmede met drie op stapel staande wetten. De De vrijheidsstrijd in Zuid-Afrika kan allerminst vergeleken worden met het terrorisme ln Europa, aldus het document. Het vergelijkt het Zuid- afrikaanse verzet met het verzet in Europa tegen het nazisme ln de Ja ren dertig en veertig. Toen werd dat verzet als gerechtvaardigd erkend. Toen werd ook uitdrukkelijk erkend, dat de christen het geweld aan vaardt wanneer hij daarmee een gro ter kwaad kan bestrijden. Onderwijs veranderen? Dag voor leraren van het christelijk onder wijs. Als voorbeeld zal gepraat wor den over een leerplan voor maat schappijleer. Zaterdag 4 februari 10 tot 16 uur in De Ark, Duivenkamp 844, Maarssenbroek. Inf. centrum voor ref. wijsbegeerte (tel. 03465-60945). Bijbel, boek voor vandaag? Voor leden van werkgroepen voor de ka- techese, leerhuizen en bijbelkrin gen, m.m.v. drs. W. H. Zuidema, za terdag 4 februari 10.15-16.30 uur, Toerustlngscentrum te Leusden (tel. 033-43|44). KASSEL (Herv. Persbureau) Men maakt zich in Duitsland zorgen over tienduizend messen en vorken en honderdduizend theelepeltjes, die de anglicaanse kerk van Oeganda vorig jaar van de Duitse evangeli sche kerk als geschenk kreeg bij de viering van haar honderdjarig bestaan. Het was de bedoeling, dat het be stek gegraveerd met de tekst „Hon derd jaar kerk van Oeganda" ver kocht zou worden aan de kerkleden in Oeganda tijdens de jubileumvie ring. Van de opbrengst zou dan de bouw van een nieuw kerkelijk bu reau in Kampala gefinancierd wor den. Dit plan ging niet door, omdat de Oegandese kerk na de moord op haar aartsbisschop Janani Loe- woem steeds meer onder druk gezet en vervolgd wordt door de regering van Amin. Onalngs is een predikant, die bij de voorbereiding van het eeuwfeest be trokken was, vermoord. Hij werd ervan beschuldigd, dat hij geschen ken van een Engels zendingsgenoot schap had verkocht om van de op brengst wapens te kopen. Daarom zullen de Duitse initiatief nemers van het jubileumgeschenk, de Afrikaanse evangelisatiebewe ging te Kassei, de Oegandese kerk nu voorstellen, de messen, vorken en lepeltjes gratis weg te geven aan de kerkleden. van de Nederlandse classes te gast geweest op vergaderingen van de classes Wezel en Kleef. Ds. J. Monte- ban, voorzitter van de hervormde classis Doetinchem, lichtte daar het Nederlandse standpunt toe tegen de achtergrond van het begrip „nieuwe levensstijl". Het bleek, dat dit bij de Duitse gesprekspartners niet be kend was, en zo dit wel het geval mocht zijn door hen min of meer werd afgewezen als „links". De inleiding van ds. Monteban is toch door de Duitse kerk toege stuurd naar alle kerkeraden in de betrokken classes. Binnenkort zal een convent van kerkelijke mede werkers m de classis Wezel worden gehouden over het onderwerp „nieu we levensstijl". Deze classis heeft aan de plaatselijke kerken gevraagd, hun standpunt naar aanleiding van de vragen van de Nederlandse buur- classes naar voren te brengen in een overkoepelende vergadering van de Rijnlandse kerk. waar eveneens over nieuwe levensstijl zal worden gespro ken. De gesprekken tussen de Neder landse en Duitse kerkvertegenwoor- digers worden voortgezet. Van een onzer verslaggevers ZWOLLE De vrijgemaakte-gere- formeerde evangelisatie-werkgroep heeft al een kleine duizend aanmel dingen gekregen voor de schriftelij ke bijbelcursus, die deze werkgroep heeft opgezet. De aanvragen zijn het gevolg van een pagina-grote advertentie, die de werkgroep afgelopen zaterdag had geplaatst in een aantal landelijke en regionale dagbladen. Komende za terdag zal de advertentie nog in en kele andere kranten verschijnen. De schriftelijke bijbelcursus is be doeld, om buitenkerkelijken in aan raking te brengen met de boodschap van de bijbel. De cursus, die eind januari begint, telt 25 lessen en is samengesteld door theologen, neer landici en een reclamedeskundige. Deelnemers behoeven alleen maar de portokosten te betalen. Het geld dat voor de cursus en voor de adver tenties nodig was, is door middel van een financiële actie onder de vrijgemaakt-gereformeerde kerkle den bijeengebracht. AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 «adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 06200-17030 B. Sjolicma nieuwe wetgeving stevent volgens het antl-racisme bureau recht streeks af op een allesomvattende controle op en financiële uitdroging van personen en organisaties, die zich inspannen voor verbetering der omstandigheden, waarin de niet- blanken leven. Volgens het bureau zal het Zuidafri- kaanse parlement in februari zijn goedkeuring geven aan een wet op de maatschappelijke ^erkers en soortgelijke beroepen, aan een wet op het nationale welzijn en aan een wet op de fondswerving. Wanneer deze wetten worden aangenomen kunnen slechts maatschappelijke werkers, die door de regering als zodanig geregistreerd zijn. voor de nlet-blanke bevolking werkzaam zijn Onder deze groep verstaat de wet ook kerkelijke medewerkers, ad vocaten en stadsplanontwikkelaars. De wet op de fondswerving wil de controle vejlig stellen op elke soort van gift aan organisaties. Hieronder valt b.v. ook de verkoop van kerst kaarten. Volgens het anti-racisme bureau van de wereldraad van ker ken betekent dit. dat aan de kerk slechts gelden kunnen worden gege- Woningnood ven via de collecte ln het kerkge bouw Giften zouden in de toekomst slechts gebruikt kunnen worden voor strikt godsdienstige doel einden. AMERSFOORT (ANP) Het ontwerp-rapport „Kraken in Ne derland" heeft op de maandelijkse vergadering van de raad van kerken een verdeeld onthaal gekregen. De eerste spreker van de raad. ds C. F. Brüsewltz (doopsgezind), opende al meteen een daverend trommelvuur. „Dit stuk lijkt wel opgesteld door een politieke partij in plaats van door een kerkelijke werkgroep", fulmineerde hij. „Dit getuigenisachtig verhaal mag niet worden gebruikt ln de vraag stukken rondom het kraken en met name niet worden gebruikt als hef boom om de behandeling van het wetsontwerp tegen het kraken in de Eerste Kamer uitgesteld te krijgen. Kraken is en blijft een onrechtmati ge daad", zei hij. Ds. Brüsewitz vertelde dat hij had gesproken met ambtenaren die de hand hadden gehad ln de Memorie van Antwoord en aan wier eerlijk heid hij geen enkele reden had te twijfelen. Zij waren met heel andere gegevens voor de draad gekomen dan de werkgroep van de raad van kerken die heeft getekend voor „Kraken ln Nederland." Hij vreesde dat een zakelijk tegen- rapport geen schijn van kans zou hebben en hij onthulde dat hij lang had geaarzeld of hij wel naar deze vergadering van de raad van kerken zou komen. Het uitvoerigst houdt het document zich bezig met de kwestie van de rechtvaardige revolutie. Volgens het bureau van de wereldraad is het overduidelijk, dat de Zuldafrikaanse regering zich verzet tegen afbraak der apartheid via onderhandelingen en dat zg aan de apartheid blijft vasthouden „hoeveel geweld daar voor ook nodig is". Dit betekent aldus het document dat het verzet tegen de apartheid ln toenemende mate niet slechts onwetUg is. maar tevens ln toenemende mate geweid zal ontmoeten Het anti racisme bureau bepleit dan ook een herziening van de houding van de wereldraad van kerken, die tot dusver het gewelddadige verzet tegen de apartheid zoveel mogelijk van zich af heeft geschoven Het document vraagt zich af hoe men echt solidair met de nlet-blanke be volking van Zuid-Afrika kan zijn zonder een oordeel te geven over d rechtmatigheid van haar vereet Hij wilde het rapport zien als een document dat de kerken uitnodigt de woning nood te vuur en te zwaard te bestrijden. „Als over de woning nood licht wordt gedacht. Is dat de schuld van ons allemaal. Maar voor lopig zullen steeds woningzoeken den op hun beurt moeten wachten. Ais alle achttien-jarigen subsidie willen krijgen om alleen te kunnen wonen, kan zelfs een rijk land als het onze dat niet opbrengen", zei hij. Ds Brüsewitz zou het toejuichen, als men anders ging denken over eigen dom en het leegstaan van woningen. Maar het publiek met de neus op „Kraken in Nederland" drukken, ter wijl de raad van kerken nog geen gemeenschappelijk oordeel had vond hij verwerpelijk. Ook ds A. C. Hofland (gerefhad de indruk dat het rapport uit de koker van een bureau van een politieke partij kwam Is het de taak van de kerken het parlement de les te lezen en voor de voeten te lopen?, vroeg hij zich af De dames dachten er anders over. Dr M. Klompe (sectie Internationale zaken) achtte het van het allerhoog ste belang dat de kerken zich ln de strengen werpen voor een minder heid zonder macht en stem. Schuldig zijn niet alleen speculanten maar bijvoorbeeld ook kerkleden die wei geren een etage welke zij best kun nen missen, te verhuren aan een Jong gezin. Mevrouw Klompé wees erop dat lang niet alle krakers kwaadwil lig zijn: veel zijn best bereid een redelijke huur te betalen. Mevrouw B. Kloek-Pott (Oecumenisch Vrou wen-contact) zei dat, als de term „onrechtmatige daad" viel, men wel eens eerder aan sommige huiseige naren kon denken dan aan krakers. Zijn vurigste verdediger vond „Kra ken ln Nederland" in dr A. van den Heuvel (hervormd), die gewaagde van „een voorbeeldig stuk". Het biedt volgens hem rijke, onbekende informatie, waarvan de kerken blij mogen zijn dat de raad het op hun tafels deponeert. Ook juichte hij het toe dat het rapport het opneemt voor een groep mensen die onder de strafwet gebracht dreigen te worden. Wettig „Het is een wettig optreden van de kerken de overheid op haar vingers te tikken," aldus drs L. Hogenbrink van de werkgroep. „Wij hebben de twee vorige kabinetten erop betrapt onvolledige en onjuiste Inlichtingen te hebben verstrekt. De Tweede Ka mer kon dat niet wisselen en heeft het wetsontwerp tegen het kraken aangenomen." HIJ noemde het onjuist met een ver kleinwoordje te spreken van „anti- kraakwetje". Voor tienduizend men sen is hier een eerste levensbehoefte in het spel. Men moet zich niet ver kijken op het gevaar van het feit dat zo'n grote groep onder de strafwet gaat vallen. Ook moet men er zich voor wachten dat men hetgeen men in de derde wereld toejuicht het zelf de hand aan de ploeg slaan in Nederland aan de kaak stelt als het recht ln eigen hand nemen. Drs Hogenbrink: „De gelaatstrekken van de Messias zien we niet zozeer in de kerkelijke organen die danztj hun macht of geld kunnen helpen, als wel in hen die geholpen moeten worden, in hen met wie wij liever niet op straat worden gezien." Onder een viaduct ligt het lijk van een vermoorde vrouw. Nog jong weliswaar, maar al getekend door een gewond leven vol angst. En daarachter andere mensen. Evenzeer gedeukt, het spoor bijster, zich tevreden stellend met iets dat zich siert met een aantrekkelijke naam. maar het niet is. En daarachter weer die wereld van eindeloos zoeken naar wie weet wat en waar? Van mensen die verder gedreven worden dan ze misschien oorspronkelijk van plan waren. Mensen aan de zelfkant. Bezig met zaken die anderen weer de dupe doen zijn. En nog weer verder daarachter mensen die „geen vlieg kwaad doen", een even angstige burgerij, telkens opnieuw ln het nieuws door aanslagen en bedreigingen. Honderden, duizenden, millioenen mensen allemaal op hun eigen weg. soms samen, ergens heen. waarheen? En nog weer verder gaan m'n gedachten, naar andere landen, andere werelddelen, waar mensen in totaal andere situaties leven, in uitzichtloosheid en honger, bedreigd om het weinige dat ze nog hebben of de idealen die zij verkondigen, in gevangenissen en klinieken, verbannen naar eilanden van pijn. Of in luxe bijeen, rondom besprekingen over olie en grondstoffen. Er wordt een overeenkomst getekend, een beslissing genomen, een bevel gegeven en legers trekken op. begunstigd door het duister van de nacht, om in de morgen los te branden met de harde stoten van kanonvuur en het dodelijk geratel van machinegeweren. Achterover vallen ze. dodelijk geremd in hun loop. Of zomaar, onderweg getroffen door een aangierend monster. Moeders zoeken hun kinderen, die op hun beurt met kleine angstige beentjes vluchten om toch nog achterhaald te worden door Godbetert hun vijand. Op deze aarde. Onze wereld. Een man. Hij ziet iemand op zich toekomen: Zie het lam van God, dat de zonde der wereld wegnmeemt. (Johannes 1, 29). Kraken in Amsterdam. De raad van kerken hield zich bezig met een concept-verklaring over het misbruik van Gods Naam. Deze zaak kon nog niet worden afgerond. De werkgroep ad hoe zal een bij gewerk te tekst aanbieden. Inzake de abortus gaat de raad be zien. of het mogelijk is, tot een ge meenschappelijk standpunt te ko men. Anders wil de raad een gemeen schappelijke beschrijving uitgeven van het abortusvraagstuk en de Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kamperveen: W. Dek ker te Sebaldeburen; te Terneuzen: C. Hoogendoorn te Twello. Afscheid op 15 jan. van Barchem: mevr. Th. Barnard ber. te Bergen (NH); van Maarssen: H. Binnen- kamp ber. te Strijen; van Wijngaar den: G. de Greef ber. te Nederhe- mert; van Oosterland (Schouwen- Duiveland): M. C. v.d. Meer ber. te Sassenheim; van Amersfoort: J. Zwijnenburg wegens emeritaat. Intrede te Nijmegen (pastoraat van DISK): P. B. W. Polvliet uit Zaan dam; te Wassenaar: R. Steenstra uit Leiden; te Rotterdam-Delfshaven: H. Smit uit IJsselmuiden. GEREF. KERKEN Afscheid van Sliedrecht: D. Bakker ber. te Hengelo (O); van Bennekom: S. de Vries wegens emeritaat. Intrede te Klazienaveen: W. Schenk uit Heeg; te Bunnik: J. Sap uit Be- llingwolde; te Koog-Zaandijk; kand. P. F. Warmenhoven uit Amsterdam; te Enkhuizen: J. M. v.d. Brink uit Nijmegen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te New Westminster (BC) (zendeling in Brazilië): P. K. Meijer te Noordbergum. BAPT. GEM. Afscheid van Den Haag: M. Cohen wegens benoeming tot medewerker bij de Haagse hervormde kinderte huizen. Van een onzer verslaggevers k BRUSSEL Eind deze maand ko- men negentig christenvrouwen uit C Europa naar Brussel om te zien of zij v tot gezamenlijke acties kunnen komen. Het initiatief tot deze ontmoeting werd genomen door een groep vrou wen uit verschillende kerken en lan den. Aan de orde komen het onge duld van de vrouwen wat betreft de al te langzame vooruitgang van het oecumenisch gesprek, de theologi sche discussie (de feministische the ologie). maar ook grote wereldpro blemen als vrede, mensenrechten, nieuwe levensstijl en de opbouw van een nieuw Europa. De bijeenkomst, die georganiseerd wordt door de afdeling „vrouwen in kerk en maatschappij" vn de werel drad van kerken, wordt gehouden van 29 Januari tot 4 februari. waarden, die erbij in het geding zijn. Het moderamen zal nagaan wie een ontwerp kan opstellen. De werk groep Vrouw in kerk en samenleving, heeft al aangeboden dit te doen. Het moderamen zal ook een voorstel in dienen voor het tijdstip van eventue le publikatie: voor of na de debatten in het parlement. Prof. dr H. Berkhof werd met alge mene stemmen herkozen tot voorzit ter van de raad van kerken. A ROLAND HOLST In balling schap. Keuze uit eigen werk. BertV Bakker Amsterdam 1977. 400 blzji* 13.50. In 1955 stelde de dichier deze bloemja lezing uit eigen werk samen. D thans verschenen vijfde ls samen-u gesteld door Thérèse Cornips diir toestemming van de dichter verte kreeg de bloemlezing aan te vullei ti, met een selectie uit werk dat na 196 verschenen Ls. In dit dagblad is a k vele malen aandacht besteed aan d k poëzie van Roland Holst, zodat dez \e aankondiging tegelijk een aanbeve Jt ling is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2