Anti-kraakwet moet verworpen De roomsen doen het met een strip Acties tegen Sowjet- pinkstermensen Het belangrijke is contacten te houden NGkerk legde zich neer bij actie op 19 oktober 'Minder werkloosheid bij grotere gezinnen' tjoeJt,..- Leek gaat klooster in Egmond leiden VANDAAG Voorbijgangers Conferenties Werkgroep raad van kerken: Tien jaar Gele Gids KERK IN DE WERELD hervormd nederland DONDERDAG 12 JANUARI 1978 KERK Trouw/Kwartel2 Strip uit de r. k. folder voor Kerkbalans '78. door A. J. Klei Het Is eigenlijk heel goed te begrij pen dat de paus zijn Nederlandse onderdanen bij gelegenheid bestraf fend toespreekt, want ze gooien er Inderdaad soms met de muts naar Neem nu Kerkbalans 78. de geldwer vingsactie van de kerken. Vorig jaar is deze actie in de rooms-katholieke kerk niet zo'n daverend succes ge worden. Dan zullen ze ditmaal wel beter hun best doen. zou Je denken, maar niks hoor. Voor me liggen twee modellen van folders van Kerkbalans 78: een her vormde en een roomse editie. De hervormde folder heeft een streng, smal formaat, het roomse vouwblad is gezellig breed. Daar zal ik niets van zeggen. Ieder zijn aard, niet waar? De vóórkant van beide folders is geheel gelijk, hetgeen een oecume nisch hart tevreden kan stellen. 81aan we echter de vouwbladen open. dan gaapt ons een wereld van verschil tussen Rome en de Refor matie aan. Bij de Reformatie moet het Woord het doen. Ook het woord met een kleine w. De hervormde folder bevat een tekst, die er alle sporen van draagt, moeizaam In elkaar geknut seld te zijn Er wordt gewerkt met korte zinnetjes en die zijn dan zó onder elkaar gezet, dat Je op 't eerste oog denkt, met versjes van doen te hebben Ondanks deze enigszins be drieglijke uiterlijke vorm begrijpen we echter gauw genoeg, dat het om ons geld te doen ls. Na verloop van tijd wordt dit proza zowaar echt dichterlijk en op een gegeven moment leest de hervormde aanstaande gever, dat hij is ..als een bloem bij een blad". Nu. wie zou dat niet graag willen wezen! Aan het slot wordt een fiks aantal hoofdletters te hulp geroepen om ook de meest hals starrige hervormde plat te krijgen. Voorts valt een druk gebruik van het woordje ..ook" op. Kennelijk moet dit ons het besef bijbrengen dat je. als Je niet meedoet, een eenzame zonderling bent. Nóg ls de folder niet uit, want nu volgt het hoofdstuk „Cijfers en fei ten". Daarin wordt gerekend dat het een lust is en we zien, dat er geen cent aan de strijkstok blijft hangen. De laatste pagina van dit doorwroch te vouwblad toont door middel van een tabel, wat er van Je verwacht wordt, als je zus of zoveel verdient, als je al dan niet getrouwd bent. en als je één. twee of drie kinderen hebt. Verder dan drie gaat de folder niet, maar Ik heb wel in de gaten dat Je. naarmate Je meer kinderen hebt. minder behoeft bij te dragen. Zou den de hervormden dit ook overwe gen bij hun gezinsplanning? Thans nemen wij de andere folder terhand.Vroegerhadden de roomsen beelden in de kerk als „boeken der leken", zoals de Heidelbergse cate chismus misprijzend vaststelt. Het aantal beelden is Inmiddels aanzien lijk teruggelopen, maar laten we niet te vroeg juichen, want wat zien we in deze folder? Dat de roomsen het met een strip doen. Geen keurige verhan deling. zoals bij de hervormden, maar tekeningetjes als „boeken der leken". We zijn dus geen stap verder, PRETORIA Kort na de maatrege len van de Zuidafrikaanse regering tegen personen en instellingen die tegen de apartheid zijn. op 19 okto ber van het vorige jaar. heeft de commissie voor ovérleg met de staat van de Nederduitse gereformeerde kerk de autoriteiten benaderd. In het laatst ontvangen nummer van DRC Africa News. het blad van het bureau voor oecumenische aangele genheden van de NGkerk. wordt ver slag gedaan van dit contact met de regering. De commissie drukte haar bezorgd heid uit over de positie van de stede lijke zwarten, maar de commissie Volgens de etiquette mag het nog net. daarom geef ik aan de sympati- santen van zijn werk de nieuwjaars groet door van dominee Theo Kotze uit Kaapstad. Kotze was een van degenen die op 19 oktober van het vorige jaar een „banning order" kre gen Hij was In feite de eerste van de reeks apartheidstegenstanders, die de politie op bezoek kregen. Om twintig minuten over vier in de ochtend stonden de agenten van de veiligheidspolitie voor zijn deur In Claremont bij Kaapstad en begon nen zij het pand te doorzoeken. Daarna namen zij ds. Kotze mee naar het gebouw van het Christelijk Instituut in KaapstacLMowbray waar hij tot dat moment directeur was. Theo Kotze is methodistisch predi kant en is afkomstig uit het Afrika ner milieu, waarmee hij echter al lang geleden gebroken had. In Kaap stad en omgeving leidde hij verzoe ningscursussen. gebaseerd In zijn ge loof in de verzoenende kracht van het evangelie. Dit werk heeft hij nu moeten opgeven De vervolging van Theo Kotze en zijn vrouw Helen dateert van 1971. toen een lange reeks van aanslagen met benzine-bommen. telefoontjes met dreigementen, doorgesneden autobanden en zelfs geweerschoten begon Theo Kotze vormde naast Beyers Naudé de top van het verzet tegen de apartheid dat van het Christelijk Instituut uit werd ge- Die tekeningen vormen met elkaar een strip, die natuurlijk niet de min ste diepgang heeft. Er komt zelfs een helderziende in voor en dit alleen al is voldoende om de bijbelvaste pro testant. die weet heeft van de tove nares van Endor, met afgrijzen te vervullen. En wat staat er nu tegenover die hervormde cijfers, feiten, tabellen en gironummers? Slechts deze. uit de losse hand gedane suggestie: „Be kijk eens. wat u in vijf dagen ver dient Als u dat nu eens gaf aan uw parochie, aan de kerk die er het hele jaar door is voor u." En dan volgen er nog een paar hartelijk-vrome woor den. waar een katholiek letterlijk geen cent wijzer van wordt, daarvoor moet hij bij de hervormde folder zijn. waarin precies staat hoe het zit met de belastingaftrek. De roomsen doen goede werken om er de hemel mee te verdienen, zei mijn oude cate chiseermeester afkeurend. De her vormden doen ze kennelijk, om via de belastingaftrek reeds op aarde enige zaligheid te kunnen ver werven. vocht de maatregelen tegen de anti- apartheidsinstellingen niet aan om dat de regering te kennen had gege ven, dat zij deze actie moest onder nemen uit hoofde van staatsveilig heid en „teneinde de weg te plaveien voor positieve maatregelen, die door de antl-apartheidsinstellingen te gengehouden zouden worden." De kerkelijke afvaardiging sprak vooral over het feit dat de maatrege len tot dusver niet bewerkt hadden dat de onzekerheid en verwarring bij de stedelijke zwarten over hun posi tie werd verminderd of weggenomen. De commissie bepleitte positieve stappen op het hoogste niveau dat pleegd en als zodanig was hij her haaldelijk het slachtoffer van laster en andere aanvallen door de autori teiten. Kotze mag niet verder dan twee hui zenblokken van zijn eigen woning komen. Elke woensdag moet hij zich melden bij de politie. Hij jnag geen onderwijs geven, behalve aan zijn kinderen. Kotze zit door de vrij heidsbeperking geheel aan de grond. Zijn vrouw vertelde aan een krant dat ze geen cent bezitten en aange wezen zijn op wat vrienden hen geven. Het enige dat Theo Kotze nog kan is naar de kerk gaan. Hij heeeft ook een paar maal gepreekt. Hij en Helen zijn van plan een zaakje te beginnen voor het verbouwen van huizen. Theo is een handige doe-het-zelver en Helen weet iets van boekhouden. Nadat Theo's vrijheid werd beperkt kreeg hij 150 brieven van vrienden uit de hele wereld. Maar dat neemt nu af. Zijn vrouw zei tegen de Zuid afrikaanse krant: „Ik denk aan alle gebande mensen. Het isolement van een gebande persoon is verschrikke lijk het is bijna zoiets als eenzame opsluiting. Veel gebande mensen worden vergeten, in een ijskast ge zet. Het belangrijke is. contacten te houden." (Hel adres van ds. Theo Kotie is: 1. Tasman Streel. Claremont 7700, Kaapstad. Zuid-Afrika.) Moskou (Keston) In lokale kran ten in de Sowjet-Unie is een campag ne begonnen tegen de leiders van de groep pinkstermensen, die te kennen hebben gegeven dat zij het land wil len verlaten. Er worden openbare lezingen tegen hen gehouden, waarin zij in diskrediet gebracht worden. Onbekenden hebben sommige van hun woningen aangevallen. Enkele pinkstermensen die een emigratie verzoek hebben ingediend zijn door EGMOND BINNEN (ANP) Voor het eerst sinds dit in de elfde eeuw verboden werd, wordt een „leek", broeder André Zegveld (34) abt van de St.-Adelbertabdij in Egmond- Binnen. Bisschop Zwartkruis van Haarlem zal de heer Zegveld op 15 februari de abtswijding toedienen. Broeder Zeg veld werd begin deze maand door de benedictijner monnikengemeen schap van Egmond gekozen tot op volger van de vorig jaar overleden dom Albert van der Wielen. Abt Zegveld zal de veertigste abt van het klooster zijn, sinds de abdij in het jaar 950 door graaf Dirk de Tweede werd gesticht. De nieuwe abt zal door zijn mede kloosterlingen als „broeder" aange-. sproken worden, omdat de titel „dom" binnen de gemeenschap is afgeschaft. de zwarten de verzekering zou wor den gegeven dat maatregelen die hun betreffen in het vervolg slechts zouden voortkomen uit gemeen schappelijk overleg en dat de zwar ten de verzekering zullen krijgen dat hun aanwezigheid in de blanke ge bieden als permanent zal worden erkend. De minister van bantoezaken aan vaardde dit verzoek van de NGkerk in beginsel en antwoordde dat ge meenteraden en andere vormen van zwarte vertegenwoordiging in het vervolg zo mogelijk het resultaat moeten zijn van overleg en gemeen schappelijke overeenkomsten. De de geheime politie KGB verhoord. Hun werd in overweging gegeten hun verzoek in te trekken. Er zijn nu naar schatting 10.000 mensen, waar onder ook baptisten, die willen emi greren. In Nachodka in het Verre Oosten kregen enkele pinkstermensen in juli de toezegging dat hun toege staan zou worden te emigreren. Ver schillende verzoeken werden echter teruggezonden omdat zij onleesbaar of niet correct ingevuld waren. Op correct ingevulde verzoeken kreeg de aanvrager slechts een negatief antwoord. In november 1976 kreeg het gezin van Grigori Vasjtsjenko, die het ini tiatief had genomen tot de emigra tiebeweging, bericht dat zij na korte tijd een toestemming zouden krij gen. Zij betaalden 3.500 roebel (bijna tienduizend gulden), als kosten voor het afkopen van hun nationaliteit, maar sindsdien werd hun emigratie verzoek toch weer afgewezen Teneinde aandacht te trekken van de conferentie in Belgrado gingen 46 pinkstermensen in Nachodka in ok tober in hongerstaking. Zij hielden die vol totdat de conferentie eind vorig jaar werd verdaagd. Volgens sommige berichten zouden pinkster- mensen uit vele delen van de Sowjet- Unie, o.a. Siberië, de Kaukasus, de Oekraïne. Georgië. Wit-Rusland, Letland en Litauen meegedaan heb ben aan de hongerstaking. minister zei daarbij dat de voorge stelde gemeenschapsraden het begin dienen te zijn van een verdere ont wikkeling. Deze raden kunnen in de toekomst ruime bevoegdheden krij gen. zoals onderwijs, rechtspraak en veiligheid. Maar dat hangt volgens de minister af van de steun die deze raden van de zwarte gemeenschap zullen ontvangen. De commissie van de NGkerk kwam met de minister overeen dat de kerk in de toekomst verdere praktische suggesties aan de commissie zal doen. die het kabinet heeft ingesteld voor het onderzoek van de hele posi tie van zwarten in blanke gebieden. LAATSTE DAGEN Leven wij in een oude. bejaarde wereld? Augustinus, de kerkvader, deelde de geschiedenis en het wereldverloop in in zeven tijdperken overeenkomend met de leeftijdstijdperken van de mens. De wereld en mensheid als kind. als knaap, opgroeiend, als Jongere, inde mannelijke kracht en in de ouderdom. Deze laatste periode eindigde met het laatste oordeel, alt het zevende tijdperk aanbrak. Een parallellie ook met de zeven dagen van de schepping. Maar het kwam et voor zijn tijd evenals voor de onze op neer, dat we leven in de tijd van de „senectus", de ouderdom. Een oude. bejaarde wereld, neigend naar de dood en de ondergang. Later is er wel bezwaar gekomen tegen die voorstelling van zaken. Die ouderdom begon nota bene met de komst van Christus, alsof diens komst niet juist een geheel nieuw tijdperk inluidde, vol hoop en uitzicht op de toekomst. De bijbel spreekt niet over een oude wereld, maar over de laatste dagen. Dat klinkt toch anders. Vooral als je bedenkt dat het de laatste dagen zijn voor het definitieve nieuwe komt in de doorbraak van het Godsrijk. Een oude en verouderde wereld kan mensen tot défaitisten maken. Er komt toch niets meer. De tijd is dan in z'n geheel gekenmerkt door de naderende dood. Een gevaarlijke visie voor mensen die 't toch al moeilijk genoeg hebben om in veel verwarring een weg te vinden. Maar het evangelie is daartegenover vol uitzicht. Vol moed ook voor de aarde en de mensen. Er is geen enkele reden om het op te geven. Integendeel is er alle reden om aan de gang te gaan en om aan de gang te blijven. Beloften van eeuwen rusten op .mensen. Handen van de Eeuwige, 'die niet verlaat wat Hij begon. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Willige-Langerak en tt Loenen a.d. Vecht: W. Dekker t« Sebaldeburen; te Nieuwleusen: E K. Teygeler te Katwijk a.d. Rijn. Aangekomen naar Heerjansdam: G. Th. Grootjans te Dendermonde (prot. kerk van België). GEREF. KERKEN Benoemd tot predikant voor de geestelijke verzorging in het zieken huis Sionsberg te Dokkum: G. Bil ker te Oude- en Nieuwe Bildtdijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Ouddorp: P. Blok te Dirksland; voor Rotterdam-IJssel- monde: M. Mondria te Waarden- burg. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Stavenisse: J. van Prooijen te Rhenen. Ds. A. J. Verbeek Op 43-jarige leeftijd is na een korte ziekte gisteren overleden ds. A. J. Verbeek te Mechelen in België. Ds Verbeek werd in 1959 predikant van de gereformeerde kerk te Hoek (Zld.). In 1967 verwisselde hij dez< gemeente voor Mechelen. Evangelisatie, uitnodigen tot de len, vijf regionale conferenties voor gemeenteleden, belegd door het evangelisatiecentrum van de gere formeerde kerken en de afdeling evangelisatorisch werk van Kerk er Wereld, 28 januari Apeldoorn. 18 ff bruari Alphen aan den Rijn, 4 maait Goes, 15 april Drachten, 22 aprt Hoorn. Inl. tel. 03438-2241. De film als uitdaging voor de ge meente in de samenleving, studied! gen voor theologen en andere relf gieuze gidsen, 6-8 februari op Ven woude te Lage Vuursche m.m.v. Ro nald Holloway en John Taylor. Opf en inl. tel. 035-17645 AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 AMERSFOORT Een werkgroep van de raad van kerken vindt dat de regering het wetsontwerp tegen het kraken van woningen dient in te trekken, of dat de Eerste Kamer het dient te verwerpen. Bij de voortdurende woningnood (volgens de werk groep veel nijpender dan de officiële cijfers doen vermoeden) is dit wetsontwerp, dat in de eerste plaats de sterken en niet de zwakken beschermt, onaanvaardbaar. Nodig zijn veeleer wette lijke maatregelen tegen het leegstaan van woningen en tegen speculatie. Recht op eigendom en handhaving van de openbare orde zijn ondergeschikt aan het grondrecht op een behoorlijke woning. Dit staat allemaal te lezen in een lijvig rapport van de werkgroep: „Kraken in Nederland". Overigens moet dit document nog gedeeltelijk worden herschreven en ook aange vuld. onder meer met aanbevelingen aan de kerken en aan de overheid. „Kraken in Nederland" bestrijdt ook de argumenten van de regering. Zo noemt het rapport het onjuist, dat krakers voor hun beurt zouden gaan, dus het distributiebeeld van de ge meenten zouden doorkruisen en zo doende de woningnood verergeren. Ondanks het feit. dat zijn sectie soci ale vragen er nog geen advies over had kunnen uitbrengen, wilde de raad van kerken het ontwerp-rap- port toch gisteren op zijn maande lijkse vergadering in Amersfoort, in eerste lezing behandelen. De raad vreesde namelijk, als mosterd na de maalUjd te komen, dat wil zeggen na de behandeling van het wetsontwerp in de Eerste Kamer. Voor alle zeker heid had het moderamen (dagelijks bestuur) van de raad de voorzitter van de Eerste Kamer op 21 decern- ber dringend verzocht de behande- Verwerpelijk ling voorlopig uit te stellen. Krakers blijken in het algemeen ruimten buiten bet distributiebe stand te kraken, en Juist woongele genheid toe te voegen. Leegstand en niet kraken onttrekt woningen aan het bestand, aldus het rapport. Bo vendien: Juist voor de gevallen waar- In wel distributiewoningen worden gekraakt, ls de anti-kraakwet over bodig, omdat ze kunnen worden ont ruimd krachtens de woonruimtewet van 1947 Onjuist Volgens de werkgroep heeft de Tweede Kamer de anti-kraakwet aangenomen op grond van deels on juiste. deels onvolledige informatie van de regering. Zo zou de minister van Justitie ten onrechte hebben ge steld, dat de gemeenten over vol doende mogelijkheden beschikken leegstaande panden te vorderen. Ook zou het departement in de zes Jaar sinds de aankondiging van de anti-kraakwet niet genoeg oog voor de mensen achter het verschijnsel van het kraken hebben gehad. PUTTEN Voor de tiende maal is de „Gele Gids", een adressenlijst van de evangelische wereld, ver schenen bij de Stichting Opwek king Evangelist Ben Hoekendijk begon in 1968 adressen van gemeenten en voorgangers te verzamelen om bij de nazorg van evangelisatiecampag nes mensen naar hen te kunnen ver wijzen. Nu is deze gids uitgegroeid tot een boekje van 92 pagina's Men kan er de groei van de evangelische wereld In terugvinden. De bestudering van enkele Gele Oidsen laat zien. dat vooral evange lische boekwinkels als paddestoelen uit de grond komen. De talrijke ad vertenties geven een indruk van de beweging en activiteit, die overal In het land is op het evangelische erf. De Gele Gids wil adressen uit de volle evangelie beweging, de charis matische beweging, de evangelische wereld en de pinksterbeweging sa menbrengen De gids is voor 5.50 verkrijgbaar bij Opwekking. Putten (tel 03418-2641 k De werkgroep vindt het wetsont werp te meer verwerpelijk, omdat het niet het kraken op zichzelf straf baar stelt, maar alleen het negeren van het bevel tot ontruiming. Daar door dreigen alle krakers, ook zij die al jaren in een gekraakt pand wo nen. strafbaar te worden. De werk groep ls bang dat dit van de ene kant zal leiden tot chaotische toes tanden in de kraakpanden, aan de andere kant tot een stortvloed van protestkrakingen (waartegen de an ti-kraakwet machteloos staat). De werkgroep vindt het ook onver teerbaar. dat het wetsontwerp het kraken overhevelt van het burgerlij ke naar het strafrecht, hetgeen roei en is tegen de stroom van de ontwik keling in maatschappelijke inzich ten. Dit klemt te meer, daar volgens het -rapport ons land tienduizend krakers telt. vijf tien keer meer dan volgens de gegevens van het ministerie van justitie. Verder merkt „Kraken in Neder land" op. dat de parlementaire de batten tot dusver ten onrechte wei nig aandacht hebben besteed aan het feit, dat het wetsontwerp de politie voortaan de bevoegdheid wil geven woningen te betreden zonder huiszoekingsbevel. Amro-bank In de tijd dat een afvaardiging van de raad van kerken met de Amro- bank gesprekken voerde over het vraagstuk van de leningen aan Zuid- afrika. deden krakers van het aan de bank behorende pand Nes 43 in Am sterdam een beroep op de raad. Zo kwam het kraken op de agende van de raad van kerken. In februari vo rig jaar had de sectie sociale vragen een werkgroep voor kraakproble- men Ingesteld. De raad van kerken heeft goede hoop op zijn volgende vergadering. 8 februari, zijn overleg te kunnen af ronden en kort daarna het rapport, compleet met aanbevelingen, te kunnen aanbieden aan de ledenker- ken en de Eerste Kamer. door Aldert Schipper Op 19 oktober werd het Christelijk Instituut in Kaapstad'Mowbray geconfis queerd. Op de foto ds. Theo Kotze met enkele veiligheidsmensen bij de ingang van zijn vroegere kantoor. KEULEN (ANP) Het is de vraag of West-Duitsland een miljoen werklozen zou hebben, wanneer het aantal geboorten de laatste jaren niet zo was gedaald. Dit schrijft de aartsbisschop van Keulen, kardinaal Joseph Hóffner. in een herderlijk schrijven „Het Christelijk Huwelijk" ter gelegenheid van de dag van het gezin op 15 januari. De brief wordt op die zondag in alle kerken in het aartsbisdom Keulen voorgelezen. Wanneer het aantal geboorten hetzelfde was rouiijn gebleven als in het verleden, waren in de laatste tien jaar 2.4 miljoen kinderen ter wereld gekomen. Dat zou hebben betekend meer vraag naar voedingsmiddelen, textiel, schoenen, kinderspeelgoed, huishoudartikelen, scholen, kleuter scholen en nog veel meer, aldus kardinaal Hoffner en zou er minder werkloosheid zijn geweest. ADVERTENTIE niet alleen voor vrouwen Lees deze week: De problemen van de man (rol. impotentie. beeldvorming en eenzaamheid) VVD-Ieider Rietkerk: Mag de overheid zeggen: 'Meneer, u verdient genoeg'? (Liberalisme mei een menselijk gezicht) Ook vrede doet pijn (Harry van den Bcrgh over het Midden-Oosten) En: Architect Van Klingcrcn: dc stad van de toekomst is weer middeleeuws Een jaar Charta '77. interview met Tsjechisch dissident Hajek Prof. dr. J. dc Graaf: Sjmcnleven zonder geweld Verlakkerij in Chili Kalma als marte laar Kerken tegen neutronenbom. HERVORMD NEDERLAND houdt de hoop levend Iknermrr» imrfalMmnrmml san tv»rr maamlrn tuur f S.-. Ik «rrtal to kiurmlr tan hrt blad. Ik -erf mr up aU alnmnrr. A.lrr» In envrlnppr ux Ier pmttrgrl «lurrn aan: kiilwotinlininiim t 1776. Drn Haag. 7»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2