Radioplan stuit op kritiek De mens en het verleden Indeling naar programmasoort in plaats van naar publieksgroepen Andree Truyman naar Kenmerk WOENSDAG 11 JANUARI 1976 TV-COMMENTAAR Makers van televisieprogramma's slepen heel wat onderwerpen aan. maar houden zich niet zo vaak bezig mei de mens zeiI Ik doel mei op buitenkantige verschijnselen «want die komen wel aan bod) en evenmin op allerlei kwalen en kwaaltjes «waarover we in tal van rubrieken worden ingelicht) Nee. ik heb de meer geestelijke kanten op het oog Dat wat ons drijft, waarom wij naar iets verlangen of er ons tegen afzetten en hoe het toch zit met onze innerlijke groei of stilstand. Kortom hel doorlichten van ons bewustzijnsleven op een zodanige manier dat wij daarmee aan onszelf kunnen werken, dat wordt op de televisie zelden in beeld gebracht. De kansen daarop worden met de dag minder omdat van de programmamakers steeds meer voer wordt geëist voor de massa Daarmee stilt men voor enkele uren de honger naar verstrooiing, maar als de ..voedingswaarde" daalt, wordt slechts het gevoel van leegte verergerd. Ik heb de indruk dat tal van radiomedewerkers de bedenkelijke kanten van deze ontwikkeling beter onderkennen dan in sommige beleidsregionen van de televisiediensten het geval is. De verafgoding van de kijkcijfers die het massavoer oplevert, verslapt de aandacht voor de verlangens van minderheden naar verruiming van hun denkwereld. Televisieproducenten die daarvoor oog hebben, krijgen al te zelden de lengte Bestudeert u op dit punt maar eens de programmabladen. Reeds is er veel geofferd op het altaar van de hoge kijkdichtheid. De neiging is te constateren om een minder bekeken programma meteen maar een flop of slecht te noemen. Totaal anders ligt de situatie bij de radio Daar kunnen minderheden op velerlei gebied nog aan hun trekken RADIO EN TELEVISIE door Ton Hydra Trouw/Kwartet NSI komen. Daar wordt een initiatief niet zo rap wegens enigszins teleurstellende cijfers onderbroken, maar waagt men het doelbewust met een duidelijke continuïteit. En dan blijkt dat er in de behoefte wordt voorzien, die het waard maakt om ervoor te blijven werken. Een goed voorbeeld lijkt me de Bij de Tijd-reeks van de NCRV Binnen dat kader werden al verscheidene facetten van hedendaags leven belicht die zich uitstekend lenen voor een tv-programma doch door de buisbazen nauwelijk of in het geheel niet zijn opgemerkt Neem de nu lopende donderdagavondserie onder de titel Vroeger het dilemma nul of nostalgie. Ik heb samensteller Hans Blankesteijn op zijn vingers gekeken terwijl hij bezig was aan de montage van de afleveringen voor morgen en volgende week donderdag Daar heb ik plezier aan beleefd omdat je er met je ..denkhoofd" wat mee kunt doen. In feite gaat het over de simpele vragen wat wij met het verleden doen; hoe we het interpreteren en inpassen in ons dagelijks bestaan. Echter, in dat programma gebeurt het op een manier die verrassende kanten heeft. Er komen dingen naar buiten waar je zelden of nooit bij stilstaat. Morgenavond wordt de luisteraar erbij bepaald dat in de loop der tijden de Regentessen die de hoogbejaarde Frans Hals in 1664 (twee jaar voor zijn dood) schilderde, zeer verschillend zijn geïnterpreteerd. Van „kruisheldinnen" tot „loeders". De geest van de tijd speelt een belangrijke rol bij het oordeel dat de mensen van die periode zich vormen over het verleden. Architect ir. Klarenbeek zegt in het programma dat wij van het verleden slechts het achtergelaten decor zien en dat onze hang naar wat wij voor het verleden houden, vaak getuigt van een gebrek aan levensmoed. Losmaken van dat verleden lukt ook al niet. Daarover kunt u volgende week een frappante verklaring verwachten. HET GEHEIM VAN DE UYLENBORGH door Riet Diemer HILVERSUM Het plan voor een nieuwe indeling van de radiozenders in Radio 1. 2. 3 en 4, zoals de programmaleiders van de radioafdelingen van de meeste omroepen vorige week het licht hebben doen zien. wordt niet door iedereen in dank afgeno men. De meeste gefundeerde kritiek komt van de kant van de VPRO In een minderheidsnota maakt Jan Haasbroek, directeur radio van de VPRO. bezwaar tegen zenderkleu ring naar publieksgroepen Zijn voorkeur gaat uit naar een vrij strik te zenderindeling naar programma soort om zo duidelijk te herkennen radiozenders te krijgen. In de minderheidsnota wordt voor gesteld dat er één nieuwszender komt tegen drie muziekzenders De nieuwsvoorziening krijgt dan een ei gen zender die 24 uur per dag ln de lucht Is „Calamiteiten, actualitei ten. nieuwsbulletins en verkeersbe- richten vergen een vaste druktoets op elk radiotoestel De luisteraars van de muziekzenders 3 en 4 worden dan zo min mogelijk gehinderd door onderbreking met gesproken woord." Haasbroek gaat ervan uit dat elke zender verzorgd zou moeten worden door één instantie: een samenwer kingsorgaan ofwel een zenderredac tie. waarin medewerkers van de di verse omroeporganisaties zitting hebben Elke zender moet voor het publiek duidelijk te onderscheiden zijn van elke andere zender. Termen als pop-, nieuws, en klassieke zender zijn duidelijker dan namen als fami liale en culturele zender Elke zender vergt een consequent doorgevoerde horizontale programmering idaar- mee wordt bedoeld, op vaste uren vaste programma's red.) Met dit zenderplan wordt afgestapt van de termen Hilversum 1, 2. 3 en 4. Radio 1 zou moeten worden gevuld met zeventig procent lichte en licht- klassieke muziek en dertig procent gesproken woord met een informa tief en verstrooiend karakter Hier onder wordt verstaan: amusement, actuele informatie, cabaret, hoorspe len. sportactualiteiten en nieuws op elk heel uur. met aansluitend actua liteiten Verder zijn er mogelijkhe den voor directe uitzending van Ka merdebatten. verkiezingsuitslagen en in geval van calamiteiten nieuws dat op de voet moet worden gevolgd. De nachtradio moet op deze zender doorgaan. Radio 2: gesproken woord en muziek (documentaires. actualiteiten, schoolradio, kerkdiensten, lezingen), programma's over gezin en samenle ving, kleine zendgemachtigden. Radio 3: tachtig procent lichte mu ziek en twintig procent gesproken woord (disc jockey-programma's, Jongerenprogramma's, lichte infor matie, korte nieuwsbulletins en eventueel actualiteiten). Radio 4: Ernstige muziek in de breedste zin van het woord (tachtig procent) en maximaal twintig pro cent gesproken woord, vooral infor matie over kunst en cultuur. De klas sieke zender moet worden doorge trokken van 's middags vijf naar 's nachts twaalf uur. Bezwaar Het bezwaar van de VPRO tegen deze indeling is, dat het normale programma op Radio 1 moet wijken als er calamiteiten of Kamerdebat- wordt geredeneerd vanuit de belan gen van de omroepen dan vanuit die van de luisteraars. Uitgangspunt HILVERSUM (ANP) - De 45-jarige Belg Andree Truyman is benoemd tot eindredacteur van „Kenmerk", de actualiteitenrubriek van de IKON Hl) volgt Henk Biersteker op. die deze functie tijdelijk heeft waar genomen. Truyman is al geruime tijd werk zaam als televisieregisseur bij de KRO en zal ook naast zijn werk zaamheden voor Kenmerk televisie programma's. voornamelijk met een informatief karakter, voor de KRO blijven maken. De redactie van Kenmerk is ak koord gegaan met de benoeming van Truyman Henk Biersteker, die door de IKON was uitgeleend aan Kenmerk, zal terugkeren ln zijn oude functie van adjunct-directeur van IKON-televisie Andree Truyman Jan Haasbroek ten moeten worden verslagen. Bij een zuivere nieuwszender gebeurt dat niet. Ook zou de luisteraar bij calamiteiten niet weten wanneer hij Radio 1 of 2 moet aanzetten, omdat de laatste langere actualiteiten brengt. In de levensvatbaarheid van Radio 2 gelooft de VPRO niet. De populari sering van Hilversum 1 tot Radio 1 zal de belangstelling voor een zen der met veel gesproken woord niet doen toenemen. De VPRO vindt Ra dio 3 wel acceptabel, tenzij de nieuwsuitzendingen verdwijnen. Dan is uitzending van langere con certen mogelijk. De VPRO is ten slotte tegen gesproken woord op Ra dio 4. Actualiteiten, nieuwsbulletins en verkeersinformatie horen op deze zender niet thuis. De VPRO beseft wel dat het Neder landse omroepbestel een heldere programma-indeling zoals deze om roep voorstelt niet mogelijk maakt. Jan Haasbroek en de zijnen vinden dan ook dat de omroepwet en het omroepbestel in Nederland moeten worden aangepast aan de ontwikke lingen bij de radio. „De praktijk heeft bewezen dat omroepen alleen vrijwillig afspraken over zender kleuring en horizontale programme ring nakomen als het ze uitkomt". (De invulling van Hilversum 1 als familiale en Hilversum 2 als culture le zender in de avonduren is daar een bewijs van red.) Verder zou het maximale zendtijdaandeel van de NOS verruimd moeten worden, meent de VPRO. „Radio" De nota gaat uit van zenderkleuring naar publiekscategorieën. Van ver schillende zijden wordt nu al opge merkt dat niet uit de doeken wordt gedaan wat nu eigenlijk publieksca tegorieën zijn en welke groepen men voor ogen heeft. De kwalificatie wordt uiterst vaag genoemd. De VPRO stelt in de eigen nota: Ner gens wordt helder aangegeven laat staan beargumenteerd in welk opzicht (leeftijd. opleiding, cul turele achtergrond) de verschillende zenders zich tot de soorten publieks categorieën richten. Veel meer Het belangrijkste uitgangspunt van de VPRO voor de rmnderheidsnota is. dat het publiek de laatste jaren steeds minder betekenis toekent aan de radio en dat vooral de be langstelling voor Hilversum 1 en 2 aanzienlijk is teruggelopen. Ook Hilversum 4 beschikt slechts over een beperkt publiek. Jan Haasbroek is van mening dat het ongunstige tij alleen is te keren als het publiek een overzichtelijker mogelijkheid krijgt om doelbewust uit het omvangrijke programma-aanbod te kiezen. Andere tegenstanders van de nota zijn: Veronica en de Dienst radio programma's van de NOS. hoewel de laatste wel eventueel bereid is aan de uitvoering mee te werken. Het NOS-bestuur zal de nota's „zen derkleuring naar publieksgroepen" bespreken. Het zal de nota uiterlijk in april moeten hebben aangeno men wil men met ingang van 1 okto ber met een nieuwe zenderindeling kunnen werken. Speciaal vandaag In Van Gewest tot Gewest: boek over teksten op zerken, kerkklokken en gevelstenen in Groningen, beeldhouwwerken langs Utrechtse grachten en de Westfriese omringdijk. Ned. 1719.04 Na deel vijf van de Suri naamse IKON-serie Kon Hesi Baka, volgt Kenmerk. Ned. 2/19.04 Op het orgel in de Wallfahrts- kirchc speelt Daniel Chorzempa de derde sonate in A van Men- delssohn-Bertholdy. Ned. 1/21.15 In Kenia maakte Manus van de Kamp voor Veronica een do cumentaire over het herders volk van de Massai. Ned. 2/21.50 George van Renesse be spreekt enige interpretaties van Schuberts Impromptu in c op. 90 nr. 1. Hilv. 4/15.00 Het symfonie-orkest van de Finse omroep speelt operamu ziek van Kokkonen, concert voor cello en orkest van Salli- nen en de eerste symfonie van Brahms. Hilv. 2/20.05 Nederlands gezinsleven in proza en poëzie wordt vertolkt door Henny Orri en Siem Vroom. Hilv. 2/21.30 Radio vandaag IIII.VERSUM I m ra FM kanalen! TROS '00 Nieuw» 7 02 iS) Rustig txjko- mtn 730 Nieuws 7 41 Aklua- ochtendedi tie 30 Nico*» 4.36 Gymnastiek voor de huravriMi* 8 43 <S> Kom er maar eens bij. Kiiiwrki rriunrk en gi-sprrk 10 00 <S> Wat zeg je me nou 10 30 Nieuws 1033 <S> Toer- i.» tuericv Region.ial programma 11 45 «S» Cuf«-huntant 12 "6 Mededelingen voor land r, tuinbouw 12 30 Nieuws 12 41 (Sl Akt'j.i I! 13 00 iSi Raad een lied of met 13 30 «Si Sport na sport Voor jongens en rr<-i«j«-v 14 00 <S> Specialiteiten la carte Klawiek w-rnsprogramma 13 00 (Sl Als dat zou kunnen Populaire verzoekplaten (15 30 Nieuws16 30 (S) Kernpunt. Gesprek OVERHEIDSVOORLICHTING 17 20 Mens en samenleving 17 30 Nieuws. 1752 Aktua-magazine PP 1819 Uitzending van D S "70 18 30 Nieuws TROS 18 41 (S) De verhalen van Vtrgilius Vervolgverhaal 18 45 «Sl Michel en Louis Amusementspro gramma 19 05 (S) Hartje Amsterdam. 22 00 (Si Een mondje Frans. 22.30 Nieuws 22 40 (Si Aktua IV 23.00 (S) Kruis en mol 23 55- 24 00 Nieuws HILVERSUM II (402 m en FM kanalen» VARA 7 00 Nieuws 7 11 Ochtendgymnas tiek 7 20 In de Roode Cirkel. 8.00 Nieuws 8 50 Ombudsman 9.00 Even muziek NOS 9 20 Wat heeft dat kind' 9 35 Waterstanden VARA 9 40 Schoolradio 10 00 Radioweek blad 1100 Nieuws 11.03 Radioweekbiad. vervolg- 11 30 Dc Franse Opera 12 00 Sloten - Centraal 13 00 Nieuws 1311 Dingen van de dag 13 30 Stoomradio 16 00 Nieuws. 16 03 Monodrama, hoorspel 17.00 (S)Metro- poie Orkest R.V U 17 35 De gemeenteraad. VARA 17 55 Mededelingen SOS- en politie berichten 18 00 Nieuws 1811 Dingen van de dag 18 25 (S) Tussen start en finish. 19 3C (S) Brassband Magazine. 2000 Nieuws. 20 05 (S> VARA-klassiek. 21.30 (S) Neder lands gezinsleven in proza en poczie. 21.55 Klarinet en piano moderne muziek 22 15 OPEN SCHOOL NOS 23 00 (S) Met het oog op morgen 23 55-24.00 Nieuws HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen» KRO 7 02 (Sl Drie op je boterham 9 03 (S) Pep op drie 11 03 (Sl Drie draait op verzoek, verzoekverhalen 12-03 (S) Drie tussen de rniddan- 14.03 (S) De Theo Stokking Show 16 03 (S) De Hitmeesters met aktualiteiten. NOS 18 03 De vacaturebank 18 10 tSl NOS- maal. 19.03 (S) Langs de lijn sport en mu ziek (19 38 Paardckoersen 19 52 NOS-Vis- rubnek.) 23 02 (Si NOS-Jazz 0 02 (S) Metro s Midnight Music 102 (S) Muzekuul 2 02 <S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De achternacht. HILVERSUM IV (FM-kanalen.) NCRV 7.00 Nieuws 7 02 Het levende woord 7 08 (S) Tc Deum Laudamus 7.30 (S) Preludium. 9 00 Nieuws. 9 02 (S) Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet 11.50 (S) Platennicuws 12 00 (S) Tafelmuziek. 14 00 Nieuws 14 02 (S) Verhalen uit de wereldliteratuur 14 30 (S) Kerkorgelconcert oude muziek. 15 00 (S) Vertolkers beluisterd, Schubert. 16.00-17.00 (S) Muziek van eigen tijd. NEDERLANO* 10JM NOS/MOT 1904 Van Gewest tol Gewest 19 46 Totnsascho hp« 19.50 PP Urtzandrag ean da WD 20.00 MOS: PK. rv-sene 2115 Sonata nr 3 van Mendeissohn 21 3S Journaal 21 50 Panorama* 22.20 SkMko Sport 22-45 Journaal NEDERLANO II 1*15 TEIEAC: Natuurkunde (6) 18.45 NOS: Staatsloten 18^5 Journaal 19.04 IKON: Kon Hesi Baka Kom gauw terug, 19.30 Kenmerk 20.00 NOS: Journaal 2055 SECUTERA: F,lm van de Stichting Nederlandse Vnpmfcgers 20.30 VOO: Overzicht keuze Top-5 20.33 Robin s Nest. comedy-sene 20.57 Lev Hartkng met het poptoumaal 21.05 Court Oown 77 21.55 Onze wereld op eigen kracht Kenya 22.20 Slarsky Hutch, tv-sene 23.05 Info. actuakteiteniubnek 23.30 Agenda 23.35 NOS: Journaal 1275: Smidje Verholen was intussen weggevlucht van kapitein Draed- naeghel's wrakke Oostinjevaarder. „Nu zal ik toch écht op weg moeten gaan naar heer Jacob van Uylen," mompelde hij, zich voortreppend door de straten en stegen van het oude havenkwartier. Het bleef maar sneeuwen en sneeuwen en de smid had eigenlijk een beetje de pée in. „Ik had geen koffie moeten gaan drinken in dat smerige havenkroeg je," mopperde hij. „Misschien denkt heer Jacob wel, dat ik helemóal niet meer terugkom En dit bleek een juiste gedachte te zijn, want toen hij eindelijk aankwam op het afgesproken adres, Oude Haven 5. trof hij daar slechts de bejaarde boekhouder aan. Vertwijfeld ijs beerde deze heen en weer voor de kantoren en pakhuizen van de firma J. van Uylen Zn.„Wat ha mer, zijt ge daar eindelijk!?" riep deze arbeidzame bediende smidje Verholen toe. „Gij zijt toch seigneur Verholen, nietwaar? Uw zwarte jas en hoed wijst er tenminste op! Treedt gauw binnen, seigneur, op dat ik U een brief van de heer Jacob overhandige„Is heer Jacob,, dan weg?" vroeg smidje Verholen ïi pijnlijk getroffen. „Goeie help. zal ik hem óóit nog levend weerzien?" v „Ik hoop het. seigneur Verholen, ikns hoop het," zuchtte de oude boek-j61 houder, en hij sloeg de klep van zijnj schrijfbureau open. „Maar ik hebjs een angstig voorgevoel. Héél angs- tig ja ja In elk geval,L hier is de brief, seigneur Verholen. Heer Jacob heeft zich reeds op weg v begeven naar de Uylenborgh is' FERD'NAND 27 De volgende week zou zij weer gaan dienen, in de pastorie. Joe Hodges en zijn vrouw wilden graag in het huisje, en ook al had zij daar best alleen willea blijven wonen, al haar spaarcentjes waren bijna op, en zij vond het beter maar te blijven werken zolang zij dat nog kon, en dan kon zij de huur die zij er voor kreeg opzij leggen als een appeltje voor de dorst. Mevrouw Bail was weliswaar iemand van buiten het dorp. maar zij was wel een echte dame. Annie kon heel goed zien wie een echte dame was en wie niet, en als zij toch weer moest gaan dienen, dan maar liever in de pastorie dan ergens anders. Maar als je eenmaal een eigen huisje had gehad De tranen liepen over haar afgetobde gezicht. In haar hart wist zij heel goed dat zij het misschlen-niet lang meer had kunnen houden. William was een slechte echtgenoot voor haar geweest. Hij dronk, hij was be gonnen haar te slaan, en dan was er ook nog die meid in Embank. Het huisje was met haar geld gekocht, maar het stond op zijn naam. Zij stond te huilen bij het open graf, en hoeveel van haar tranen gestort wer den voor William, en hoeveel voor haar verdwenen spaardentjes, en haar vervlogen verwachtingen, en haar geknakte trots, dat wist zij waarschijnlijk zelf niet eens. Het vooronderzoek en de begrafenis hadden nog niet plaats gehad toen Clarice Dean even na de lunch op zaterdag de portierswoning aan de zuidelijke ingang van het park op belde. De telefoon was ln de kamer van juffrouw Ora, dus wachtte zij tot zij juffrouw Mildred de straat had zien uitlopen en glipte toen vlug even naar buiten naar de telefooncel bij de winkel van mevrouw Alexan der. Die was geluidcficht als je er voor zorgde dat de deur goed geslo ten was. en je moest natuurlijk wel bedenken dat iedereen in het dorp bij een telefoongesprek kon meeluis teren. Maar in dit geval was dat helemaal niet erg. Het kon haar niet schelen wie haar op een intieme en hartelijke manier met Edward Random hoorde spreken. Maar het was niet Edward die de telefoon op nam in de portierswoning, het was Susan Wayne. Clarice trok een geër gerd gezicht. Was Edward nou nooit thuis? Zij had gisteravond, zo laat als zij durfde te bellen, ook al gepro beerd hem te pakken te krijgen. Het was natuurlijk mogelijk dat Susan gewoon bemoeiziek was. en zomaar de telefoon opnam ondanks het feit dat zij maar een logé was en het haar helemaal niet aanging. Zij zei met haar luide, lief-klinkende stem: Patricia Wentworth „O, ben jij dat, Susan? Wat leuk! Ben je al begonnen op het Slot?" „Nee maandag pas. Wilde je Em- meline spreken?" „Nou, nee, liefje. Zie je, Edward en ik zouden een afspraakje maken voor een bioscoopje, en ik heb net ge hoord dat ik vanavond weg kan. Is hij thuis?" „Nee. Hij heeft het vreselijk druk. weet je, met het overnemen van me neer Barr." „Maar dat doet hij toch niet op zater dagmiddag! Dat kan toch niet. zo achterlijk zijn ze hier toch niet! Wan neer komt hij thuis?" „Ik heb geen flauw idee." „Liefje, je bent niet erg behulpzaam! Zeg. ik kan hem zeker niet opbellen bij meneer Barr thuis, hè?" „Nee, dat zou ik maar niet doen." „Susan, kan je nou niet eens een" beetje meewerken? Wij willen zoi graag eens een avondje uit samen, 1 en het is zo ontzettend vervelend dat ik hem niet te pakken kan krij-v gen, net nu ik gehoord heb dat ik» vanavond vrij kan krijgen." „Het spijt mij, Clarice, maar ik kan*) er ook niets aan doen. Gisteravond N is hij pas om kwart over tien thuis- b gekomen. Vanavond is hij misschien wat vroeger, maar het kan ook bestf* zijn van niet hij heeft er gewoont niets over gezegd. Maar ik kan hem*' natuurlijk wel vertellen dat je opge beld hebt." 1 Weer liet Clarice dat lieve maar., domme lachje horen. „Nou. dat zale ook niet veel helpen als hij tegen e middernacht pas thuiskomt, hè?» Luister eens even. Ik zal na theetijd r nog een keer bellen. Dan zouden wije nog wel naar Embank kunnen om de t hoofdfilm te zien en daarna samen iets te eten. Wat is het toch verve- lend als je moet werken! Dat verpest nou al je beste afspraakjes, vind je niet?" K Edward kwam om half vijf thuis. Susan zei: „Clarice Dean heeft opge-y beid." „Waarover?" „Over jou en een bioscoopje. Zij zegt" dat zij vanavond vrij kan krijgen." „Dan kan zij meer dan ik." „Zij zou je weer opbellen na theetijd." „Nou, dan moet je maar tegen haar 1 zeggen Susan schudde het hoofd. „Zij zal; jou willen spreken." f| Wordt vervolgd* Even puzzelen Horizontaal. 1. sappig, 4. rythmische beweging, 7. vogel, 8. levendig, 10. rund. 12. wanneer, 14. papegaai, 15. zangstem, 16. geheel de uwe (afk. Lat.), 18. ten name (afk 19. huisgo den, 22. stamsymbool, 24. overheer sen, 25. zeerover. 26. jaargetijde, 28. voegwoord. 30. onbekende, 31. bloei- wijze, 33. steen, 35. priem, 37. fami lielid, 38. omlijsting, 40. deel van de bijbel, 41. einde, 42. artikel van een wet. Verticaal. 1. vorm, 2. muzieknoot. 3. groente, 4. spoedig. 5. atmosfeer (afk.), 6. muzieknoot. 7. niet be groeid, 9. bar, 11. vast deel van een boom, 13. wilddief, 15. voelspriet, 17. slepend spreken, 18. hoog bouw werk. 20. Holl. gravin, 21. mijnheer (Eng.), 22. ogenblik, 23. loot, 25. nauw. 27. droogoven, 29. plechtige gelofte, 32. lokspljs, 33. huisdier. 34* een weinig, 36. duikereend, 38. sporti term, 39. muzienoot. f Oplossing vorige puzzel. 1. h, 2. kat. 3. malie, 4 passant, 51 glissando, 6. halsstarrig. 7 harmatl tan, 8. toerist, 9. karet. 10. mis. 11. g. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4