Bezwaren tegen reis
van gereformeerden
Gebedsweek mag niet
vrijblijvend zijn
Katholieke erkenning
anglicaanse ambten
R.k. kerk krijgt eigen liedboek
Delegatie naar Zuid-Afrika
Praag krijgt
aartsbisschop
na 20 jaar
Waarschuwing tegen open
samenwerking met katholieken
Eenzame non
verjaagt
bandieten
Gezocht naar nieuwe opzet
VANDAAG
Voorbijgangers
Voorstel: één
reformatorisch
kerkboek
WOENSDAG 11 JANUARI 1978
Trouw/Kwartet
door Aidert Schipper
Behalve bij dominee Talsma uit Drachten, over wie wij gisteren berichtten, bestaan ook elders
binnen de gereformeerde kerken bezwaren tegen de reis, die zes afgevaardigden van de gerefor
meerde synode morgenavond naar Zuid-Afrika aanvaarden.
Op een redactioneel commentaar,
waarin onze krant enig begrip voor
deze reis toonde, reageerde een veer
tigtal medewerkers en studenten
van de theologische faculteit van de
Vrije Universiteit met een protest.
Gedeeltelijk dezelfde groep VU-men-
sen zonden aan de delegatie vorige
maand een brief, die tot dusver on
beantwoord is gebleven.
In deze brief wordt de delegatie ge
vraagd zich tevoren te laten inlich
ten door de Zuidafrikaanse studen
ten in de theologie, die in ons land
zijn. Twee van hen. ds M. Magagane
en ds J. C. Adonis behoorden tot de
briefschrijvers en met hen en een
groepje vrienden sprak ik deze week
om hun gelegenheid te geven hun
bezwaren toe te lichten.
Drs G. P. van Dam. medewerker van
de theologische faculteit, vertelde
dat volgens zijn gToep al iets mis is
aan de uitnodiging van de gerefor
meerde delegaties. De Nederlanders
hebben zich laten uitnodigen door
de blanke Nederduits gereformeerde
kerk en zij zijn van plan daarnaast
nog afzonderlijk met de vertegen
woordigers van de zwarte, kleurlin
gen en Indiër-kerk te praten. De VU-
mensen vinden dat de Nederlanders
zich daarmee neerleggen bij de
apartheid die in de Nederduits gere-
ROME (CIC) Paus Paulus heeft
gisteren kardinaal Frantisek Toma-
sek (78) benoemd tot aartsbisschop
van Praag. Hiermee is een eind ge
komen aan een vacature, die ruim
twintig Jaar heeft geduurd.
Sinds 1965 bestuurde Tomasek het
aartsbisdom al als apostolisch ad
ministrator (waarnemend bisschop),
omdat de TsJechoslowaakse rege
ring bisschopsbenoemingen ln het
land tegenhield.
Dat de verhoudingen tussen Tsje-
choslowakije en het Vaticaan aan
zienlijk beter zijn geworden, blijkt
ook uit het feit, dat de paus tevens
de apostolische adminlstratuur
Trnava tot aartsbisdom heeft verhe
ven en tot centrum van de Slowaak
se kerkprovincie, die tegelijkertijd
is opgericht. Deze omvat zes bis
dommen. die tot nu toe noodge
dwongen rechtstreeks door Rome
werden bestuurd. Vermoed wordt,
dat de paus binnenkort nog meer
bisschoppen mag benoemen. Van de
dertien bisdommen in het land zijn
er nu nog acht zonder bisschop, vier
hebben een bisschop en een wordt
bestuurd door een apostolisch admi
nistrator.
De nieuwe aartsbisschop van Praag
doceerde katechese tot de sluiting
van de theologische faculteit van
Olomouc in 1950. In 1949 ln het
geheim tot bisschop gewijd zat hij
van 1951 tot 1954 opgesloten ln een
werkkamp. Daarna was hij pastoor
tot hij in 1965 in Praag werd
benoemd.
WASHINGTON - In 1977. het
eerste jaar dat zulke wijdingen wa
ren toegestaan, zijn meer dan ne
gentig vrouwen tot priester gewijd
in de episcopaalse (Anglicaanse)
kerk ln de Verenigde Staten. Twaalf
van hen zijn slechts verbonden aan
een parochie. De anderen doen pas
toraal werk in gevangenissen, zie
kenhuizen of onder studenten.
JERUZALEM De Israëlische
regering zal de r.k. kerk bij komende
onderhandelingen over de status
van de christelijke heilige plaatsen,
geen voorrechten verlenen ZIJ heeft
nadrukkelijk verklaard, niets te zul
len doen ln deze kwestie buiten de
andere kerken in Jeruzalem om.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4, Rot
terdam
Tel. 010-115588 (red)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22, Den
Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
De directeur voor oecumeni
sche zaken van de Nederduitse
Gereformeerde Kerk in Afrika,
dr F. O'Brien Geldenhuys.
formeerde kerk is doorgedrongen.
Drs Van Dam legt uit dat de Neder
landers weliswaar graag een bemid
delende rol zouden spelen in Zuid-
Afrika. De blanken willen dat echter
niet en als je niet door alle partijen
daartoe wordt gevraagd, heb Je geen
kans van slagen.
Mejuffrouw drs Marja Meerburg,
eveneens medewerkster van de fa
culteit, meent dat er geen sprake van
dialoog kan zijn. De Nederlanders
staan op het standpunt dat de apart
heid volledig afgewezen moet wor
den en zijn niet van plan zich tot het
Zuidafrikaanse standpunt te laten
overhalen. Dat betekent dat de Ne
derlanders net zo goed hier hadden
kunnen blijven en hun inzichten
schriftelijk aan de blanke NGkerk
hadden kunnen laten weten.
„Nu ontstaat de kans, dat elk ge
sprek. hoe kritisch ook. door de blan
ke Zuidafrikanen wordt aangewend
om te tonen dat zij ergens ln de
wereld toch nog vrienden hebben.
Zonder dat te willen kunnen de Ne
derlanders nog gebruikt worden ter
versteviging van de blanke positie."
meent mejuffrouw Meerburg.
Verraad
Ema Treurniet, theologisch studen
te. voegt er aan toe dat elk contact
met de blanke gereformeerden door
de zwarten uitgelegd wordt als ver
raad aan hun zaak. ..En de Neder
landse gereformeerden staan er wat
dat betreft niet zo goed op. omdat zij
ook al hun aanbeveling aan het spe
ciaal fonds van het wereldraadpro
gramma tegen de rassenwaan heb
ben opgeschort," zegt zij.
Tytsje Hibma, haar medestudente
vervolgt dat Je als kerk niet zo met
de gevoelens van de zwarte mede
gereformeerden kunt omgaan. De
zwarte gereformeerden ln Zuid-Afri
ka hadden de Nederlanders ge
vraagd met het speciaal fonds door
te gaan.
Ds Magagane verwacht niet zoveel
van het gesprek met de blanke
NGkerk. Tot dusverre heeft deze elk
gesprek op basis van gelijkwaardig
heid met de andere gereformeerden
afgehouden Drs Van Dam legt uit
dat de gereformeerden vanuit Neder
land zouden moeten bevorderen dat
er zwarte machtsvorming komt. zo
dat de zwarten op basis van gelijk
waardigheid met hun blanke ge
loofsgenoten kunnen spreken. De
Nederlanders kunnen daaraan bij
dragen door de zwarte kerk in staat
te stellen zich financieel los te ma
ken van de blanke.
Nu de Nederlandse delegatie toch
gaat, hopen de mensen aan de VU
dat zij ln Zuid-Afrika de moed zullen
opbrengen een hard gesprek te voe
ren. ook al ls dat voor de Nederlan
ders erg onplezierig. De Nederlan
ders moeten, wanneer het gaat zoals
de VU-mensen hopen, aandringen op
het houden van een ronde-tafel ge
sprek tussen de gereformeerden van
verschillende huidskleur.
Breuk
Een breuk tussen de blanke NGkerk
en de Nederlandse gereformeerden
zou wellicht de weg kunnen vrijma
ken tot betere contacten met de
zwarte kerken. De breuk tussen de
universiteit van Potchefstroom en
de VU kan als voorbeeld dienen. De
laatste heeft nu innige relaties met
drie zwarte universiteiten, ln Lesot
ho. Botswana en Swaziland. De
groep VU-theologen hoopt in elk ge
val dat de Nederlandse gereformeer
den in de toekomst alleen nog naar
Zuid-Afrika zullen gaan op een ge
meenschappelijke uitnodiging van
de vier NG-kerken en dat een volgen
de reis niet zal zijn om een reeds
bekend standpunt verder uit te dra
gen. maar om het noodzakelijke ge
sprek tussen de Zuidafrikaanse gere
formeerden onderling en met de ove
rige kerken in Zuid-Afrika op gang
helpen brengen. Wanneer voor zo n
gesprek van de Nederlanders ge
vergd wordt dat zij eerst hun solida
riteit met de zwarte geloofsgenoten
opzeggen, kunnen zij zon gesprek
niet met kans op succes aangaan.
Zuidafrikaanse reacties
Onze correspondent in Zuid-Afrika.
Hennie Scrfontein. sprak met enkele
kerkelijke vertegenwoordigers over
het aanstaande bezoek. Dr F.
O'Brien Geldenhuys, de directeur
voor oecumenische zaken van de
(blanke) Nederduitse Gereformeerde
kerk in Zuid-Afrika legde het bezoek
als volgt uit: „Vorig jaar schortten de
Nederlandse gereformeerden hun
bijdrage aan het fonds van het
wereldraadprogramma tot bestrij
ding van de rassenwaan op, totdat
verdere gesprekken met de gerefor
meerde kerkfamilie in Zuid-Afrika
zouden zijn gehouden. Zij wilden we
gen vinden om terrorisme te bestrij
den op een andere manier dan door
het financieren van terroristen aan
de grens. Er zijn ln hun kerken ster
ke stromingen, terug te keren naar
het PCR, tenzij zij een bevredigende
basis voor samenwerking met ons in
Zuid-Afrika vinden. Indien de
NGkerk kan tonen dat het alles doet
wat in haar macht is om de rassen
waan te bestrijden, zullen de Neder
landse afgevaardigden tevreden
zijn," zei dr Geldenhuys.
Positief
Geldenhuys weigerde te zeggen wat
de NGkerk de Nederlandse bezoe
kers zou zeggen, maar hij verwacht
dat zij zullen informeren naar het
geen de plaatselijke kerk doet:
voor hulpverlening aan slachtof
fers van direct racisme;
voor verbetering van de verhou
ding tussen de rassen;
aan onderhandelingen met de au
toriteiten over rassenkwesties.
Dr. Geldenhuys verwacht dat hij de
Nederlanders op al deze punten po
sitieve informatie kan geven.
'Interessant'
Dominee Sam Buti, de scriba van de
(zwarte) Nederduitse Gereformeer
de Kerk in Afrika, de zwarte doch
terkerk van de NGkerk. merkte op
dat het „interessant" is te horen dat
de blanke NGkerk weet dat er
slachtoffers van het systeem be
staan. „Wij zijn blij dat zij met de
mensen uit Holland daar over zullen
praten. Maar ik ben er over ver
baasd dat zij naar een gesprek zoe
ken met de kerken in Holland en
niet met de zwarte kerken in Afrika.
Er is nooit een bijeenkomst van de
blanke kerken en ons geweest om
over de kern van de rassenkwestie in
Zuid-Afrika te spreken." Ds Buti
maakte bekend dat er in maart een
vergadering is geprogrammeerd om
over deze zaken te spreken. „Ik denk
dat de enige reden dat zij nu bereid
zijn tot dat gesprek gelegen is in het
feit dat de Nederlandse kerk koos
voor het PCR. Dit is niet de eerste
keer dat wij als kerken naast elkaar
bestaan. Waarom is er niet eerder
een dialoog gekomen?" Dr Gelden
huys was niet bereid tot een ant
woord op deze vraag van ds Buti. Hij
zei slechts dat er dit jaar twee verga
deringen op het program staan
„waarin zij alles ter tafel kunnen
brengen wat zij willen". Dr Gelden
huys merkte op dat zijn kerk nagela
ten heeft de „dochterkerken" over
de uitnodiging aan de Nederlandse
gereformeerden te raadplegen, doch
de Nederlanders hadden gevraagd
om een conferentie met de NGkerk
(blank) en de NGkerk (zwart). „Wij
waren het daarmee niet eens. want
wij willen geen buitenstaanders er
bij hebben, wanneer wij over deze
dingen nog in eigen kring spreken,"
aldus dr Geldenhuys.
Rik van Steenbergen, de directeur van de jonge Haagse uitgeverij Gradivus B.V. (adres: Noordeinde 64 a), had best
een facsimile-herdruk van de befaamde prentbijbel van ïeter Mortier uit 1700 op de markt willen brengen. Maar
overwegingen van zakelijke aard hebben ertoe geleid dat hij het heeft gelaten bij een bijna driehonderd pagina's
tellend fors boek, dat als titel kreeg:„Het bijbelwoord in beeld" en dat de gravures uit de Mortier-bijbel bevat, slechts
vergezeld van telkens een samenvatting van het bijbelgedeelte, waarop de afbeelding betrekking heeft. Een en
ander wordt voorafgegaan door een inleiding, waarin de heer Van Steenbergen verantwoording aflegt van de opzet
van dit werk. De prijs van het boek is 47,50. Hierbij één van de platen, waarbij de volgende tekst uit Genesis 25 vers
30 tot 34 (samengevat) staat: „Rebecca schonk haar man Isaak een tweeling, twee zonen. Esau, de oudste, werd een
jager. Jakob was huiselijker en genoot daarom de voorkeur van Rebecca. Eens, toen Esau vermoeid thuiskwam,
vroeg hij Jakob hem van de linzenmoes te geven, die hij aan het koken was. Jakob antwoordde: Alleen als je mij je
eerstgeboorterecht verkoopt. Esau, die uitgehongerd was, stemde onverschillig toe en bevestigde de afspraak met
een eed."
UTRECHT Najaar 1979 krijgt de r.k. kerk een proefbundel met Nederlandse gezangen. Voor de
samenstelling is een commissie gevormd. De bisschoppen hebben hun instemming met dit
initiatief betuigd.
De commissie wordt gevormd door J.
Hettinga (Gregorius-vereniging), A.
de Keyzer en dr. A. Vemooy (docen
ten aan het instituut voor kerkmu
ziek te Utrecht), J. Wilderbeek en F.
Wolfkamp (beiden van Winek, de
werkgroep integratie Nederlandsta
lige kerkmuziek).
In de meeste parochies worden
thans regionale bundels gebruikt,
meestal samengesteld na een peiling
naar de behoeften van het „grond
vlak". Enkele bundels, zoals de „Am
sterdamse bundel", de vanuit Den
Haag ontstane „Randstadbundel"
en de Nootdlimburgse bundel „Bre-
LONDEN De rooms-katholieke
kerk zou haar verzet tegen intercom
munie met de anglicaanse kerk die
nen op te geven. Dit heeft de beken
de katholieke theoloog pater Adrian
Hastings in een preek op nieuwjaars
dag in de abdij van Westminster, de
anglicaanse hoofdkerk in Londen,
gezegd.
Dr Hastings riep de anglicaanse
aartsbisschop van Canterbury, dr
Donald Coggan, op in eigen land
alvast te beginnen met waartoe hij
tijdens zijn laatste bezoek in Rome
aandrong: ruimere eucharistische
eenheid tussen de twee kerken.
Dr Hastings is lector aan de universi
teit van Aberdeen. Hij was lid van de
gemeenschappelijke rooms-katho-
liek-anglicaanse commissie, die tien
jaar geleden het zogenaamde Malta-
rapport publiceerde, waarin vastge
steld werd dat er gezocht moet wor
den naar praktische erkenning van
eikaars ambten, zodra vastgesteld is
dat er eenheid in de ambtsleer be
staat tussen de twee kerken. Hij
meent dat de rooms-katholieke kerk
nu maar eens moet ophouden met
het vage spreken over de noodzaak,
de tekenen van de tijden en de roep
van de Heilige Geest en moet over
gaan tot concrete stappen, omdat
anders de geloofwaardigheid van de
oecumenische beweging op het spel
komt te staan.
ken en delen", worden vaak ook bui
ten deze gebieden gebruikt.
Volgens de nu opgerichte commissie
moet de nieuwe bundel materiaal
bevatten, dat een plaats verdient in
de liturgische praktijk. Bij de sa
menstelling zal de commissie con
tact houden met de beleidsbepalen
de instanties op het gebied van kerk
muziek en liturgie. Ook streeft zij
naar samenwerking met uitgevers
van liturgische muziek.
Proefbundel
De commissie spreekt van een proef
bundel, omdat deze uitgave niet be
doeld is als het einde van een ont
wikkeling, maar om de creativiteit te
bevorderen. Het is nog niet bepaald,
welke omvang het katholieke lied
boek krijgt. Evenmin is vastgesteld
of de r.k. kerkprovincie de uitgave in
eigen beheer neemt.
BELFAST Dominee Donald Gil
lies, de voorzitter van de raad voor
oecumenische betrekkingen van de
presbyteriaanse kerk van Noord-Ier-
land heeft tijdens de synode van zijn
kerk gewaarschuwd tegen openlijke
samenwerking met rooms katholie
ken. Hij omschreef zulke samenwer
king als inopportuun en onverstan
dig. „Wie de verhoudingen ln Noord-
Ierland niet kent, moet afzien van
kritiek op diegenen, die vinden dat'
wij hier zeer voorzichtig moeten
voortgaan," zei ds. Gillies, Hij legde
uit dat veel protestanten in zijn land
nog steeds in angst leven voor een
katholieke machtovername. Binnen
de presbyteriaanse kerk bestaat een
sterke stroming, die wil dat de kerk
zich uit de wereldraad van kerken
terugtrekt. Achtergrond hierbij is de
voortdurende kritiek op deze sa
menwerking van de zijde van Ian
Paisley's „Vrije Presbyteriaanse
Kerk", een uiterst conservatieve
sekte, die haar kracht vindt in anti
papisme.
ERICE (Italië) (Reuter) Een
72-jarige non, die helemaal al
leen woont in een klooster in
Erice op Sicilië, heeft in de
nacht twee bandieten op de
vlucht gejaagd door het luiden
van de kapelklok.
Gealarmeerd door geluiden ging
zuster Maria Angela naar de
klokketoren en wekte zij de vijf
honderd naburige dorpelingen
met haar klokgelui. De bandie
ten namen in paniek de benen.
Zuster Maria Angela is de laatst
overgebleven non van dit kloos
ter, waarin zij 55 jaar geleden
haar intrek nam.
Van een onzer verslaggevers
NIJMEGEN Van 18 tot 25 januari is het weer over de gehele wereld gebedsweek
voor de eenheid van de christenen. In Nederland heeft de raad van kerken gepro
beerd, deze week dit jaar een wat nieuwe opzet te geven.
De gebedsweek wordt al sinds Jaar en dag geza
menlijk georganiseerd door de rooms-katholieke
kerk en de wereldraad van kerken op de vaste
data in januari. De laatste tijd waren er echter
steeds meer christenen, die zich afvroegen of
deze week nog wel op de oude voet kon worden
voortgezet. Zo zei dr. H. M. de Lange vorig Jaar in
een vergadering van de raad van kerken in
Nederland: „Van al het bidden voor eenheid van
de kerken begin ik genoeg te krijgen. Het is
onwaarachtig, als wij niet echt worstelen om de
eenheid tot stand te brengen." Geen bidden
zonder werken.
Een bezwaar was ook. dat de liturgie elk Jaar
uniform werd vastgesteld voor heel de wereld:
hetzelfde thema, dezelfde gebeden, schriftlezin
gen en overdenkingen. Daar zat ongetwijfeld de
nobele gedachte achter, dat men zich verbonden
kon weten met miljoenen christenen over de
gehele wereld Maar de formulieren kwamen zo
wel gauw vrijblijvend over.
Om aan verstarring te ontkomen, stelde de raad
van kerken een werkgroep ln om de gebedsweek
een nieuwe opzet te geven. Leden van deze
werkgroep zijn dr. H. A. M. Fiolet, drs. E. P. de
Jong. mevrouw S. S. J. van Kleef-Hillesum, ds. F.
Mooi, Jac. de Rooy SJ en dr. A. Vriens. Voor de
komende gebedsweek heeft deze werkgroep een
eigen handleiding voor de Nederlandse verhou
dingen samengesteld.
Het boekje geeft korte hoofdstukjes over wat
bidden eigenlijk is en waarover het gaat, als men
bidt om eenheid. Het geeft drie modellen voor
gebedsdiensten. Ook legt het een duidelijk ver
band met de samenleving door een aantal con
crete suggesties voor oecumenische actie (zoals
ten aanzien van minderheidsgroepen als buiten
landse werknemers, Surinamers en Zuidmoluk-
kers).
Riskant
In het woord vooraf schrijft prof. dr. H. Berkhof,
voorzitter van de raad van kerken, dat bidden
niet zo onschuldig en vrijblijvend is, als het lijkt.
Bidden is riskant. Bidden is vragen aan God;
maar dan ook: vragen om zelf te worden inge
schakeld en dus: afspraken maken met God.
„Begin er liever niet aan. als u de risico's niet
onder de ogen wilt zien. Als die bidweek niet de
inzet voor een heel jaar bedoeld te zijn, zie er dan
liever vanaf om door vroom gedoe uzelf en
anderen te misleiden," zo waarschuwt prof.
Berkhof. In september begint het proces van de
kerkenconferentle op plaatselijk niveau. Juist
dit jaar moet men zich er daarom extra van
bewust zijn, dat er niet vrijblijvend kan worden
gebeden. Het boekje „Week van gebed voor de
eenheid" is voor een gulden per stuk te bestellen
bij het Apostolaat van het gebed, Postbus 418,
Nijmegen (minimumafname tien stuks). Bij af
name van 50 exemplaren en meer 75 cent.
„SMALL TALK"
Op een stille, vrije dag tussen kerst M
en oud en nieuw word ik gewekt T£
door het licht aan de kim dat ons
slaapkamertje op het dorp jt
binnendringt. Het is dus niet zo
vroeg meer. Ook verder in het huis is^
het stil, want wij behoren bijna
allemaal tot hen die het verwijt van
te laat opstaan beantwoorden met: g
maar, we gaan dan ook later naar
bed. Het was dus stil. En toch n
hoorde ik gerucht. Het waren geen
muizen tussen de pannen en het
lage dak, dat begreep ik wel en
langzamerhand drong het tot mij
door: de kleinkinderen waren er en
deze twee knapen mochten bij het
eerste krieken uit hun bed op l
voorwaarde dat ze dan zonder enig 1
lawaai te maken in de kamer U
speelden. En dat deden ze dus. maar
ik hoorde ze wel zachtjes tegen
elkaar praten. „Zou bonpa nog J
slapen?," hoorde ik de jongste
vragen. „Natuurlijk," was het voor
mijn besef wat al te ras 1
geconcludeerde antwoord. Er zat J
zoiets in van: hoe kan je dat nou
vragen? Ik kreeg zin om zijn
antwoord te logenstraffen en sprongg
daarom voorzichtig mijn bed uit, l
sloeg mijn kamerjas om en stond
toch eerst nog even te luisteren aan tl
de deur. En toen hoorde ik dat p
kleine gepraat over speelgoed en y
allerlei frutterigheden, met die
ernst, waarmee wij soms op
vergaderingen de tijd doden. „Smalli
talk" noemen de Engelsen dat, fi
geloof ik. Ik ontroerde ervan en il
realiseerde me dat dit soort vredig t;
en onbedreigd gepraat op dit e
moment overal plaatsvond onder r
kinderen tussen de wijkende nacht
en de oprukkende dag. Dingen van i
niets, maar die samen een sfeer van li
vrede en goedheid hebben. i
Natuurlijk hebben ze ook wel eens e
hoogst onredelijke ruzies, maar dit 1
keer niet en soms denk ik minder n
dan wij vroeger. Het ging nergens I
over, maar juist daarom was de
inhoud herkenbaar als het kleine e
mensenleven dat ook z'n belang i
heeft. Een soort ruimte om te leven i
en om, als het nodig is, grotere j
dingen aan de orde te stellen. Toen j
deed ik plotseling de deur open om e
te constateren hoeveel moeite ze j
hadden om het lawaai-verbod niet
met één klap geweldig te i
overtreden. e
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Glanerbrug: G:
v d. Weide te Tricht; naar Heemse: IJ
Kandel te Laren (Gld); naar AveJ
reest/Balkbrug; J. Hanegraaff te
Drunen.
Bedankt voor Amsterdam: C. Jj
Amesz te Capelle a.d. IJssel.
GEREF. KERKEN (VRIJG).
Aangenomen naar Soest en Baam:
P. Houtman, kand. te Zwolle die,
bedankte voor Loppersum-Weste-;
remden Ulrum en Zuidwolde (Gr.)
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Wolphaartsdijk: D'
Rietdijk te Vlaardingen
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Chilliwack (Can.): J.
de Groot te Rijssen.
BAPT. GEM.
Aangenomen naar Den Haag: A. Vis-
scher te Veendam, die bedankte
voor Stadskanaal-Zuid.
Mr A. E. van Wensen
Mr A. E. van Wensen (39) is benoemd
tot directeur van de katholieke bij'
belstichting. Hij volgt mevrouw J
M. Schermer Voest op, die sindj
1962 deze functie bekleedde. Me
vrouw Schermer, die dit jaar de pen
sioengerechtigde leeftijd bereikt
heeft zich op verzoek zowel van hel
bestuur en van de heer Van Wenser
bereid verklaard, voorlopig als di
rectie-adviseur aan de katholiek*
bijbelstichting verbonden U
blijven.
Jonge abt
Tekening op het omslag van de handreiking
In de Sint Adelbertabdij te Eg
mond-Binnen is als opvolger var
Dom Adelbert van der Wielen, die 2!
november plotseling overleed, tol
abt gekozen broeder André Zegveld
De nieuw gekozen abt werd te Rijs
wijk (ZH) geboren in 1944, trad ii
1963 bij de benedictijnen te Egmont
in, waar hij in 1973 tot priester were
gewijd. Hij is de veertigste abt sindi
de stichting van deze abdij dooi
graaf Dirk II in het jaar 950.
HARDERWIJK - De regio Har
derwijk van de gereformeerde ker
ken (vrijgemaakt; buiten verband
zal op de komende landelijke verga
dering van deze kerken in Wezej
voorstellen, een commissie in he'
leven te roepen, die de mogelijkhe
den moet onderzoeken om samer
met andere kerken te komen tot ééi
reformatorisch kerkboek. De regi<
constateert een groeiende verdeeld
heid in de gereformeerde gezindt*
ten aanzien van psalmberijming, ge
zangen en liturgische formulieren.