Mbeki leeft nog dank
zij geld voor proces
IKV vraagt kerken nee
tegen neutronenbom
Abortus, kraken en
vloeken op agenda
raad van kerken
UIT DE KERKBLADEN
Sadat en
Accountantskantoor
herv. kerk zelfstandig Hall Lindsey
VANDAAG
Voorbijgangers
MAANDAG 9 JANUARI 1978
KERK
Trouw/Kwartet
SIMAJ
Van een onzer verslaggevers
Dat Govan Mbeki. de Zuidafrikaanse politieke gevangene, die vandaag een eredoctoraat krijgt
van de universiteit van Amsterdam, überhaupt nog leeft, komt doordat hij en de overige negen
beklaagden van het Rivonia-proces in 1964 voldoende rechtshulp kregen. Daar is zeer veel geld
mee gemoeid geweest (ca. drie toni. want in Zuid-Afrika geldt, net zoals in vele andere landen, dat
men meer kans heeft op een eerlijk proces naarmate men over ruimere fondsen beschikt.
De verdedigers van de beklaagden
van het Rivonia-proces schreven ka
nunnik Collins, de leider van het
Internationale Defense and Aid
Fund, dat de hulp van het IDAF
ertoe heeft bijgedragen dat de be
klaagden in elk geval lagere straffen
kregen dan anders het geval zou zijn
geweest
De laatste tijd hoor Je niet zoveel
meer van het Defense and Aid Fund.
Dat komt doordat het fonds in 1966
door de Zuidafrikaanse regering ver
boden werd. Het IDAF kan dus niet
meer in het openbaar, zoals in het
geval van Govan Mbeki. verantwoor
ding afleggen van hetgeen het doet
Dat maakt de taak van Toine Eggen-
huyzen niet eenvoudiger Hij ver
zorgt sinds kort de voorilchUng over
het IDAF. vanuit het kantoor in
Londen
Meer dan ooit
Het IDAF bestaat nog steeds. Er zijn
trouwens heel wat Nederlanders, die
doorgegaan zijn het fonds te steunen
en ook de Nederlandse regering geeft
nog regelmatig steun. Toine Eggen-
huyzen verzekert dat dit meer dan
ooit tevoren nodig is. Het IDAF
heeft in Zuid-Afrika zelf en in Rho-
desië en Namibië heel wat te doen.
Duizenden middelbare scholieren
zijn de laatste twee Jaar opgepakt,
omdat zij weigerden nog langer ge
bruik te maken van het zogenaamde
Bantoe-onderwijs De meeste kregen
een snelle berechting. In andere ge
vallen duurden de processen langer.
Zoals dat van de Pretoria-Twaalf,
het sabotage-proces in Pietermaritz-
burg en het onderzoek naar de dood
van Steve Biko.
Kortgeleden publiceerde het IDAF
zelf dat het voor meer dan twee
duizend politieke gevangenen in
Rhodesië correpondenUecursussen
verzorgt, in moeilijkheid oplopend
van lager onderwijs tot nascholing
cursussen voor afgestudeerde acade
mici.
Eggenhuyzen wil wel kwijt dat het
DAF ..veel" bijstand geeft aan ge
zinnen van politieke gevangenen,
rechtshulp verzorgt en mensen, die
uit de gevangenis komen, helpt bij
het opnieuw aan de slag komen.
Over namen, bedragen of aantallen
wil Eggenhuyzen om begrijpelijke
redenen niets zeggen. Maar het
IDAF werkt. ..Nu de Zuidafrikaanse
regering geld van Nederlandse over
heid dat via de organisaties Cebemo
en Icco naar Zuid-Arika was gezon
den. in beslag genomen heeft, zou
men kunnen overwegen, in het ver
volg meer gebruik te maken van het
Internationale Defense and Aid
Fund, omdat het IDAF in de tijd dat
het verboden was uitstekende kana
len heeft ontwikkeld om zijn hulp te
kunnen voortzetten." Eggenhuyzen
kan dit verzekeren vanuit zijn eigen
pastorale werk in Zuid-Afrika. dat
hij anderhalf jaar geleden moest
opgeven.
Geen politiek
Het Defense and Aid Fund heeft
goede relaties met de bevrijdingsbe
wegingen ANC en PAC, maar het
heeft er geen verbinding mee. omdat
het IDAF zich wil beperken tot hu
manitaire hulp aan slachtoffers van
de apartheid Hoewel ook dat poli
tiek is. wil het IDAF geen bepaalde
politieke positie kiezen.
Deze onafhankelijkheid blijkt ook
uit de waardering, die de publikaties
van het IDAF ontvangen wegens
hun accuratesse en betrouwbaar
heid. In de geschriften van het IDAF
zal men nooit lezen „het fascistische
regime van Vorster" of dergelijke
waarde-oordelen. Het IDAF zal
hoogstens de harde gegevens ver
strekken waarmee anderen hun oor
deel over Vorster kunnen vormen.
Het Defense and Aid Fund bestaat
sinds 1950. Het is opgericht door de
anglicaanse kanunnik John Collins
van de St.-Pauls Kathedraal in Lon
den. In 1956 stonden in Zuid-Afrika
166 mensen voor hoogverraad te
recht en het IDAF wist het geld
bijeen te krijgen voor het proces dat
vier en een half Jaar duurde. Het
kostte ongeveer twee miljoen gul
den, maar de mensen worden vrijge
sproken. In 1960, nadat bij Sharpe-
ville 68 mensen waren doogeschoten
die bezwaar maakten tegen de pas
jes, zorgde het IDAF voor de achter
gebleven gezinnen en betaalde het
een onderzoek naar het bloedbad. In
1964 werd het IDAF internationaal
en kreeg het afdelingen onder meer
in ons land. Het volgende jaar werd
in ons land zeer bekend door de
geruchtmakende „ton van Luns",
toen onze minister van buitenlandse
zaken honderdduizend gulden aan
het IDAF schonk. Sindsdien heeft
de Nederlandse regering regelmatig
steun verleend aan het IDAF. Er is
echter altijd geld nodig.
(De laatste uitgave van hetl DAF is
getiteld: Zimbabwe. The facts about
Rhodesia, bestelbaar bij het DAF-
Nederland. postbus 12197, Amster
dam. Het giro-nummer van het DAF
is 2989732. Hilversum).
Kanunnik John Collins, de man die in 1950 het Defense and Aid
Fund oprichtte en het sindsdien leidde.
AMERSFOORT (ANP) Een geza
menlijk standpunt van de kerken
over abortus, een rapport „Kraken in
Nederland" en een verklaring over
het misbruik van Gods naam vor
men de hoofdmoot van de agenda
voor de maandelijkse vergadering
van de raad van kerken, komende
woensdag.
In het regeerakkoord is afgesproken,
dat het kabinet een wetsvoorstel tot
regeling van de abortuskwestie zal
indienen. Voor het zover is. wil de
raad van kerken bezien of hij een
nieuwe bezinning op gang kan bren- a
gen. die zou kunnen uitmonden in'
een gezamenlijk standpunt van de
aangesloten kerken. Uit de bespre
king van de stellingnamen van enke
le kerken de oud-katholieke, de
gereformeerde, de hervormde en
twee van de r.k. kerkprovincie zal
moeten blijken of er voldoende basis
voor een gemeenschappelijke ver
klaring is
Het feit. dat een groep krakers van
het pand Nes 43 in Amsterdam des
tijds een beroep op de raad van
kerken heeft gedaan, was voor de
raad aanleiding een werkgroep voor
de vraagstukken van het kraken in
het leven te roepen. Het rapport van
deze werkgroep komt nu op de
raadsvergadering. Intussen heeft het
dagelijks bestuur van de raad van
kerken de voorzitter van de Eerste
Kamer dRingend verzocht, de be
handeling van de antikraakwet
(reeds aangenomen docr de Tweede
Kamer) voorlopig op te schorten.
Op verzoek van de gereformeerde
synode had de raad van kerken in
februari vorig jaar besloten zich te
bezinnen op het toenemend mis
bruik van Gods naam, vooral ook bij
radio en tv. Een werkgroep ad hoe
legt thans een concept-verklaring
aan de raad voor. Het dagelijks be
stuur stelt voor. dat de tekst voor
werp van overleg in de leden-kerken
wordt en zal worden aangeboden aan
de massamedia en aan de ministers
van Justitie en CRM.
De kerk op het rekreatieterrein,
Op zoek naar nieuwe mogelijkheden
m.m.v. ds. W. v.d. Kooij, zaterdag 28
Januari, Toerustingscentrum, Leus
den (tel 033-43244).
Pastorale problemen rond huwe
lijk en gezin. Cursus voor pastores
door de katholieke universiteit te
Nijmegen op tien maandagavonden,
te beginnen 23 Januari. Inl. tel. 080-,
512230.
Religieuze aspecten van het huidi
ge Indonesië, zaterdagmiddag 14 ja
nuari van 13 tot 17 uur m.m.v. ds. J.
J. W. A. Wljchers. Inl. Interreligio
tel. 010-115111.
9 Stervenshulp: opgave en onmacht,
op zichzelf staande orientatiedagen
over begeleiding van stervenden, 1-3
februari, 9-10 februari, 15-17 maart,
2-3 mei. 19-20 juni, Den Alerdinck,
Laag Zuthem (tel. 05290-541).
DEN HAAG Het interkerke
lijk vredesberaad, waaraan ne
gen kerken deelnemen, heeft
die kerken gevraagd, zich op
korte termijn uit te spreken
tegen de neutronenbom. Een
zelfde vereoek heeft het IKV
gericht tot enkele vooraan
staande theologen en tot plaat
selijke IKV-werkgroepen.
Het IKV wil, dat eventuele uitspra
ken tegen de neutronenbom geba
seerd zullen zijn op de resultaten van
discussies op het grondvlak van de
kerken. In september 1977 startte
het IKV een actie tegen de toene
mende atoombewapening onder het
motto „Help de kernwapens de we
reld uit, om te beginnen uit Neder
land". Tot dusver hebben de kerken
zich niet uitgesproken. In verschil
lende verklaringen zeiden de kerken,
dat zij wel in het IKV vertegenwoor
digd zijn, maar dat het IKV niet
namens de kerken spreekt.
Van de kant van de hervormde kerk
werd gezegd, dat het de synode niet
past met een verklaring te komen,
wanneer deze niet is voorafgegaan
door meningsvorming aan de basis.
Een soortgelijk geluid, maar nog iets
meer gereserveerd, kwam van de ge
reformeerde kerken. De r.k. bis
schoppen herinnerden aan hun ver
klaring van 1976. Daarin noemden
zij eenzijdige ontwapeningsactivitei
ten niet onmogelijk, maar dan dien
den deze activiteiten vooral uitnodi
gend te zijn voor de andere partij.
In zijn brief aan de kerken wijst het
IKV erop, dat het zich gedwongen
voelt zich tot de kerken te richten,
omdat de Verenigde Staten en de
Navobondgenoten voor de beslissing
staan een nieuw en verfijnd kernwa
pen. de zogenaamde neutronenbom,
te produceren en in te voeren. Een
positieve beslissing zou volgens het
IKV een zware slag toebrengen aan
het streven een halt toe te roepen
aan de bewapeningswedloop en een
begin te maken met nucleaire ont
wapening. Het IKV dringt bij de
kerken op spoed aan, omdat het be
sluit over de neutronenbom in het
voorjaar wordt verwacht.
Het IKV heeft daarbij de steun ge
vraagd van de hervormde theologi
sche hoogleraren Berkhof, Bolke-
stein, Geense en Roscam Abbing, de
gereformeerde hoogleraren Kuitert
en Rothuizen, de doopsgezinde prof.
Kossen en de remonstrant prof.
Kuiper.
Aan de plaatselijke IKV-werkgroe-
pen is gevraagd, de discussies over
de neutronenbom op plaatselijk ni
veau te stimuleren en de resultaten
daarvan door te spelen naar de be
leidsniveaus in de kerken.
DEN HAAG (ANP) Het centrale
controle bureau van de hervormde
kerk iCCBi. de interne accountants
dienst van de kerk. is met Ingang
van 1 Januari in zijn geheel overge
dragen aan het onlangs opgerichte
accountantskantoor T. van der Vliet
bv De heer Van der Vliet was ad
junct directeur van het CCB.
Het CCB had naast de controle van
diaconieën en kerkvoogdijen, een
grote cliêntèle onder de protestants-
christelijke maatschappelijke in
stellingen
De bepalingen echter, dat verklarin
gen van Interne accountants niet in
de openbaarheid mogen worden ge
bracht en tevens dat accountants
verklaringen van instellingen op
maatschappelijk gebied met ingang
van 1 januari 1976 Juist in de open
baarheid moeten worden gebracht,
dwong tot het zoeken van een oplos
sing. die de bestaansmogelijkheden
van het personeel veilig zouden stel
len en de specifieke ervaring van het
bureau niet verloren zouden doen
gaan
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/'
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4, Rot
terdam
Tel 010-115588 (red)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den
Haag
TeL 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Prof. dr. J Douma in De ReforroaUe
(geref vrtjgem):
Wie op het Jaar 1977 terugziet, zal
het bezoek van de Egyptische presi
dent Anwar Sadat aan Jeruzalem
kunnen bestempelen als het merk
waardigste fenomeen van het jaar.
Wat voor onmogelijk werd gehou
den. is mogelijk geworden. Aartsvij
anden ontmoeten elkaar en spreken
serieus over vrede. Dat moet een
verrassing zijn ook voor hen die
de bijbel lezen zoals Hall Lindsey
het doet. Volgens Lindsey voorspelt
de bijbel ons de gang van zaken in
het Midden-Oosten duidelijk. Egyp
te is daarbij de hoofdrolspeler die de
Arabische wereld, in bondgenoot
schap met de Sovjet-Unie, verza
melt voor een laatste acUe tegen
Israël. De Arabieren verenigen zich,
zo vertelt Hall Lindsey. in een
krampachtige poging om onder
Egyptische leiding Palestina te be
vrijden (de planeet die aarde heet
te/761 Deze lezing van de bijbel
wordt door de feiten gelogenstraft:
want het Egypte van Sadat is toch
anders dan Lindsey (en ook wij) aan
het begin van dit Jaar dachten. De
Arabieren liggen met elkaar over
hoop Egypte zoekt vrede met Israël
en de Sovjet-Unie heeft het bij Sa
dat verbruid. WIJ vinden mèt Hall
Lindsey dat Je de klok van de ge
schiedenis moet bijhouden. Wij vin
den ook dat je daarvoor de bijbel
moet lezen Geeft acht op het profe
tische woord als op een lamp die
schijnt in een duistere plaats, staat
er in 1 Petr 1.19 Maar een lamp is
nog wat anders dan een route-be
schrijving. Lindsey weet wat er van
de EEG. van Rusland, van Egypte,
van China en van Israël wordt De
gebeurtenissen in het afgelopen jaar
kunnen ons leren dat wij de weg van
de volken niet kennen Wij weten
waar de geschiedenis op zal uiUopen
en daarom mogen wij ons veilig voe
len Jezus Christus heeft alle macht
in handen Maar „veilig" is niet het
zelfde als „duidelijk" Wat 1978 zal
brengen, is een raadsel voor ons De
sleutel voor de oplossing van het
raadsel wordt niet in bijbelteksten
gevonden, die we dan in elkaar moe
ten proberen tc passen De bijbel is
geen puzzel-, maar een troostboek.
Psalm 121 is hier duidelijk genoeg
De dichter weet niet wat hem boven
het hoofd hangt op zijn bedevaarts
tocht Maar licht heeft hij genoeg:
De HERE zal zijn uitgang en zijn
Ingang bewaren van nu aan tot in
eeuwigheid.
Sadat en Cyrus
Dr W. Aalders trekt in het Kerk-
blaadje (vrienden van Kohlbrugge)
een parallel tussen Sadat en de Per
zische koning Cyrus (Kores) in het
oude testament:
En zo kan het nu gebeuren, dat er in
de geschiedenis en in de politiek
door Zijn wonderbaarlijk ingrijpen
opeens openingen komen, waar alles
hermetisch toegesloten leek. Er wor
den goddelijke bressen geslagen in
de fataliteit (noodlottigheid) der
dingen. Luther pleegt zulke openin
gen te noemen: occasio. Met name
de geschiedenis van Israël is vol van
dergelijke occasions. Wij wezen reeds
op de betekenis van de Perzische
koning Cyrus voor de terugkeer van
Israël uit de ballingschap. En zou nu
mogelijkerwijs de komst van Sadat
naar Jeruzalem ook niet gezien moe
ten worden als zulk een occasio, zulk
een wonderbaar ingrijpen Gods?
Zou dat wóflr zijn en er zijn sterke
tekenen die in die richting wijzen,
dan legt dat feit wel een heel bijzon
dere verantwoordelijkheid op de po
litieke leiders van Israël. Zullen zij
het verstaan en niet verzuimen deze
occasio te benutten? Maar behalve
voor Israël heeft dan dit gebeuren
ook voor ons betekenis. Ons geloof
wordt er nog eens opnieuw bij be
paald. langs welke wegen God werk
zaam is in de geschiedenis en dat
geen ding voor Hem onmogelijk is.
Er zijn voor Hem geen fataliteiten
en onoverkomelijkheden. Het wach
ten is echter telkens op de urel!
Vereniging
Wie bezwaren heeft tegen de gang
van zaken in onze kerken, moet niet
een vereniging oprichten, maar zijn
bezwaren in de kerkelijke weg ken
baar maken, zo reageerde prof. dr J.
Plomp op de oprichting van de nieu
we „vereniging tot bevordering van
gereformeerd kerkelijk leven". In
het blad van deze vereniging Woord
en Geest antwoordt dr E. Masselink
onder meer
Is het niet een verlammend dilem
ma. te zeggen: niet via een vereni
ging. maar de kerk moet haar wel
zijn behartigen? Onze vereniging tot
bevordering van het gereformeerd
Dexe taart van een Jeruxalemte banketbakker met de portretten van Begin en
Sadat en een Israëliër en een Egyptenaar, die elkaar omarmen, laat iets zien
van de indruk, die het contact tussen beide staatshoofden gemaakt heeft.
kerkelijk leven acht zich gebonden
aan de belijdenis; zij staat alleen
open voor leden van onze kerken; en
zij wil binnen onze kerken voor haar
welzijn bezig zijn. Wat dan met een
mannenvereniging? En de bond van
mannenverentgingen1 En de bond
van geref. vrouwenverenigingen? En
de stichting confessioneel geref be
raad? Moet elke confessioneel-posi
tieve vorm van informatie, toerus
ting en begeleiding niet met vreugde
begroet worden in een tijd nu er
d m v de pers en de communicatie
middelen zoveel zienswijzen ge
spuid worden, die meer verwarring
stichten dan opbouw? En mogen
dan zij, die midden in deze span
ningsvolle wereldtijd uit het geloof
naar de reformatorische belijdenis
willen leven, ook elkaar aanspreken
en getuigend ieindelijk) eens hun
stem doen klinken? Is het eerlijk
onze vereniging zo tegen te treden
terwijl men aan de zo genoemde
jongerensynode (Jongerenrood)
vrije doorgang geeft tot in Lunte-
ren? Waar komt die 'synode' van-
Nu besef ik pas goed.
dat er bij God geen aanzien
van persoon bestaat, maar
dat, uit welk volk ook.
ieder die Hem vreest en het goede
doet
Hem welgevallig is.
(Handelingen 10,34-38)
We herkennen deze woorden van
Petrus. Ze zijn gesproken in het huis
van de heiden Cornelius, een
vereerder van God, zoals hij in het
verhaal genoemd wordt. Petrus
heeft iets moeten overwinnen
voordat hij de weg van de Messias
onder de volken kon zien. Nu is het
zo ver. Bij God is geen aanzien des
persoons. De Messias is degene op
wie heel Gods welbehagen rust,
maar er zijn er meer die God
aangenaam zijn. Uit alle volken
mensen die Hem vrezen en die het
goede doen. J e zou kunnen zeggen
dat hier die uitstralende
gerechtigheid te zien is, waarvan de
profeet sprak. Wat uit het licht is
komt tot dit licht. Waar deze Heer
herkend wordt, komen mensen in
beweging en komen Hem vragen wie
Hij is en of ze mogen vertrouwen dat
in Hem de bevrijding op gang komt.
Petrus heeft z'n al te grote
zuinigheid ten aanzien van die
bevrijding moeten overwinnen. God
is guller. Gods bedoelingen strekken
verder dan nationale grenzen. Die
grenzen bestaan voor Hem niet en
daarom moeten ze voor ons ook niet
bestaan. De gerechtigheid is
wereldwijd en moet wereldwijd
worden. Dat is God aangenaam. Dat
neemt Hij aan. De doop van Jezus
die ook hier op de achtergrond staat
is een begin geweest. Wie met Hem
verbonden is deelt in dit nieuwe dat
in Hem op gang gekomen is. Een
goed begin ook voor deze week.
(00
10'
ms
an
ijn
4v
ew
Jdi
is.
ik)
ad<
anl
reet
ing
arr
eri
err
en
min
lef
Ma:
ran
ani
»ch
h
.Hi
eg
ÏOC
le 1
daan? Is dit een kerkelijke zaak?
Welke organisatie staat daarachter?
Is die selectief of representatief? Als
men aan zo'n doorluchtige naam
entree geeft; maakt dit prof. Plomps
vete naar onze kant in de naam van
de kerkelijke weg allerminst geloof
waardig.
Ouderwets
Prof A. Camps in Wereld en
Zending:
Men hoort nogal eens van islamiti
sche zijde in Nederland de moeilijk
heid, dat wij in onze boeken en cate
chese over de Islam negatief spre
ken. Dat zal zeker nog wel eens het
geval zijn, hoewel er zeer goede en
positieve projekten in omloop zijn
en zich steeds meer verspreiden.
Hier ligt niet de grootste moeilijk
heid. Groter is het gevaar, dat wij
door het aantrekken van ouderwet
se en zeer orthodoxe islamitische
godsdienstleraren de islamitische
kinderen dwingen in een oud en
onhoudbaar islamitisch patroon in
het godsdienstonderricht, terwijl zij
in het gewone onderwijs kennis ma
ken met de moderne wereld. Er is
een groot gevaar, dat de tweede of
derde generatie moslims in ons land
de Islam zal af laten weten, omdat
die niet meer past in het moderne
beeld van de mens en zijn rechten.
Dit is een veel groter gevaar dan de
eventueel nog bestaande foutieve
apologetische catechese over de Is
lam van christelijke zijde, waaraan
ook islamitische kinderen moeten
deelnemen. Het lijkt ons van groot
belang, dat de in ons land verant
woordelijke islamitische instanties
een open oog hebben voor de moei
lijkheden die islamitische kinderen
in de toekomst zullen ontmoeten
vanwege de eigen crisis binnen de
Islam Daarom Is het van belang,
dat in Nederland tussen christenen
en moslims openlijk over dit pro
bleem gesproken wordt en er een
oplossing gevonden wordt. Dit zou
een belangrijk punt kunnen zijn. dat
ingebracht kan worden tijdens de
bijeenkomsten of studiecommissies
die wij nu in ons land hebben, bij
voorbeeld in de vergaderingen van
de Nederlandse afdeling van het We
reld Congres van de Godsdiensten
voor de Vrede. Ook voor de christe
nen is het van belang te werken aan
een oplossing van dit probleem,
want wie heeft er belang bij dat de
volgende generaties moslims in ons
land zonder geloof zijn?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zeist: I. J. Wisse te
Wageningen; te Glanerbrug G. v.d.
Weide te Trlcht; te Babyloniënbroek
en te Wilnis: W. Dekker te Sebalde-
buren.
Aangenomen de benoeming tot bij
stand in het pastoraat te Eierland:
P. D. Wolthaus kand. te Oegstgeest.
Bedankt voor Scheveningen (toez.):
J. Th. W. Quak te Vianen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Hilversum: M.
van Harmeien te Alphen a d. Rijn.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt voor Apeldoorn: H. Hid-
dlng te Den Haag-Z.-Loosduinen.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)
Beroepen te Kampen: H. de Jong te
Amsterdam-Centrum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenisse: C. Wisse
te Kootwijkerbroek.
Bedankt voor Groningen: J. W. Ver-
weij te H. L Ambacht.
EV. LUTH. KERK
Bedankt voor Utrecht: D. Th. Stras-
ser te Groningen.
NED. HERV. KERK
Afscheid van Utrecht: A. Noorde-
graaf wegens benoeming tot docent
geref. soc. academie te Ede.
Pater Albers
Dr J. L. Albers van de orde der
Augustijnen heeft ontslag genomen
als coördinerend directeur van het
secretariaat der R. K. Kerkprovin
cie. Hij treedt in dienst van de stich
ting religieuze secties en commis
sies. het overkoepelend lichaam van
de samenwerkende instellingen van
de mannelijke en vrouwelijk reli
gieuzen in Nederland, gevestigd in
Nederland.
Hij wordt in zijn nieuwe betrekking
belast met vraagstukken betreffen
de de onderlinge solidariteit van de
30.000 religieuzen en hun pastorale
projecten in ons land.
WASHINGTON In 1977, het
eerste jaar dat zulke wijdingen wa
ren toegestaan, zijn meer dan negen
tig vrouwen tot priester gewijd in de
anglikaanse kerk van de Verenigde
Staten. Slechts twaalf van hen zijn
direct verbonden aan een parochie
als pastor. De anderen zijn als aal
moezenier verbonden aan gevange
nissen of ziekenhuizen en als studen
tenpastor of administratieve kracht
werkzaam.
LEUSDEN De Trouw-jubileum-
bootreis naar Israël heeft 2205,88
opgebracht voor het gereformeerd
werelddiakonaat.
HAMILTON (Idea) Vijftig lei
dende evangelikalen uit de hele we
reld komen van 14 tot en met 20
januari in Hamilton op Bermuda bij
een voor overleg over de voortzetting
van het grote evangelisatie-congres,
dat in 1974 in Lausanne werd ge
houden.
RECTIFICATIE
In onze krant van dinsdag 3 januari
theldden wij per abuis dat kardinaal
Alfrink in Italië meegedaan had aan
een mars tegen de bewapening De
kardinaal had de mars een instem
mende boodschap gezonden, maar
hij was daarvoor gewoon thuis geble
ven. Ons excuus aan de kardinaal en
de overige lezers.