Preek is het hart van de kerk Zuidamerikaanse kerken: protest tegen corruptie Kerk herdacht Oktoberrevolutie Uit brieven van lezers VANDAAG Conferenties Ds. C. den Boer voor gereformeerde bond: Bij NS-\astrechtkaart dagkaart gratis. 'li ift d Nieuwe actie in Rome Voorbijgangers Jubileum Russisch patriarchaat DONDERDAG S JANUARI 1978 KERK Trouw/Kwartet 2 ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers ZEIST De preek is het hart van het ambtelijk bezig zijn. Daar vallen de grootste beslissingen in de kerk. niet in synodes of welke andere ambtelijke vergadering dan ook. Dat zei ds. C..den Boer, de tweede voorzitter van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. in zijn openingswoord op de jaarlijkse predikantenconferentie van de bond. Traditiegetrouw komen de predi kanten van de gereformeerde bond in de eerste week van het jaar twee dagen samen in het Henri Dunant- huis bij Woudschoten. Vandaag zal men zich bezinnen op de houding van de bond ten aanzien van Zuid- Afrika naar aanleiding van een ver slag van de reis van de gereformeer- de-bondsdelegatie door Ir. L. van der Waal. Maar de conlerentleleiding be sloot. dat dit onderdeel van het pro gramma strikt „onder ons" zou plaatsvinden, bulten aanwezigheid van de pers Gisteren ging het over zaken als de prediking, de roeping tot geloof en de roeping tot het ambt Deze rutf-e* <s u*Du«e<xJ bestemd *oo< hone reacties op m deze krant gelezen Berichten artikelen tn commentaren. ni8, vOOI g©<j,cMen. open boeven, oproepen oi reacties op advertenties (deze laatste d enen tot de direct* geocht te worden) De inzendingen *oor deze rubnek «henen zo beknopt mogeh|k te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Met is ons helaas niet mogeii|h over eik geval van bekorting ot n.etplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de schri|ver vermeld Een uur natuur U hebt gelijk. Jac. B. Looyen. Wat heerlijk dat er programma's zijn over de natuur zoals Kick Stokhuyzen en Sletzo Dijkhuizen ze bij de NCRV presenteren. Dan te weten dat iemand voor radio Amsterdam zei: ..De tv was met Kerst ook niks". Het gat van Nederland, bah! Nee. ze moesten een opera en operette geven (de spreekster). En wij maar tegen elkaar roepen ..Wat een geweldige fijne tv-avond Eerst Kick Stokhuy zen met Ja Natuurlijk en daarna die fijne koorzang uit Engeland. In één woord prachtig allemaal. Het gat van Nederland hoeft voor mij ook niet. Maar er was een reusachtig goed alternatief. Amsterdam E. de Jong Eenzijdig (2) Oraag wil ik reageren op het Inge zonden stukje „eenzijdig" van de heer Heckman op 2 Januari Jl. naar ainleldlng van de mensenrechten in Argentinië. Als hij schrijft Trouw nog te lezen en met vele anderen eenzijdige berelchtgeving te consta teren. wil hem vragen de krant toch beter te lezen. HIJ kan dan evenals ik bijna elke trouw tn Trouw van het vele onrecht overal ter wereld lezen. Volgens Amnesty International ln 117 landen. En zowel christenen als niet -christenen hebben er onder te lijden. Zij zijn dan ook allen martela ren en moeten daarom allen onze aandacht hebben en voor worden gebeden UML'IDEN B. Kruissclbrink Vredesberaad Op 29 december schreef één van uw redacteuren dat het Nederlands In stituut voor Vredesvraagstukken eenstemmig de campagne van het Interkerkelijk Vredesberaad tot ver wijdering van kernwapens afwijst en ridiculiseert. Ik deel u hierbij mee dat zeker niet alle bestuurs- en sta fleden een afwijzende laat staan ri diculiserende houding aannemen Zelf heb Ik me één enkele keer over de actie uitgelaten, namelijk in Het Parool van 11 oktober Daar merkte ik aan de hand van citaten op dat het IKV er minder op uit leek om oorlog te voorkomen dan om oorlog te „vermenselijken". Zoals vaak wanneer men aldus het afschrik- ktngsvraagstuk stelt als een ethisch dilemma heb ik hierop taal noch teken gehoord. Het IKV gedraagt zich naar mijn smaak Iets te weinig als rondborstig bespreksgenoot en iets te veel als krutdje-roer-mlj-nlet Want als we Inderdaad te eniger tijd de nucleaire waarschuwing tegen oorlog moeten gaan prijsgeven dan wel graag willens en wetens! Den Haag S. Rozemond Graafland Wat was ik daar bUJ mee. met wat Trouw citeerde uit „De Civltate". uit een Interview met prof. Graafland! Eindelijk een vooraanstaande „bon der". die heldere dingen, ommisken- baar kritisch, heeft gezegd ln en over Zuid-Afrika. Weliswaar niet ex pliciet. maar toch wel feitelijk er kent hij daarmee het gelijk van mannen als Berkhof. Buskes. Van de Heuvel en Spilt Beter laat. dan Onze adressen:' AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 nooit. Als de omstreden reis hem en zijn reisgenoten tot dit inzicht heeft gebracht, heeft hij zijn nut bewezen. Een mogelijk gevolg van deze eerlij ke erkenning lijkt mij dat de appre- claUe van de gereformeerde bond. die de laatste tijd bij zeer vele her vormden tot een nulpunt was ge daald mijns Inziens vooral te wij ten aan de drlfUge activiteiten van ir Van de Oraal weer wat positie ver zou kunnen worden. Professor Graafland, hulde! Ridderkerk P. H. Stemerdlng Werkloosheid (3) Graag wil Ik reageren op uw artikel „Enorme werkloosheid dreigt ln on derwijs" (Trouw van 24 december). De heer Huisman, voorzitter PCO NFO. doet daarin enkele suggesties om het dreigende onheil (gedeelte lijk) te keren. Die suggesties las lk met stijgende verbazing: die sugges ties kende Ik ai. Tijdens een demon stratieve bijeenkomst van docenten in Den Bosch kwam NOL-voorzltter Roefs met precies dezelfde voor stellen. Jammer, dat de onderwijsredactie daar niet even op gewezen heeft. Ik had ln het bericht wel een toevoe ging verwacht ln de trant van: zoals het NOL ln september óók al veronderstelde." Nu laadt de redactie de verdenking op zich niets positiefs over het Nederlandse Oe- nootschap van Leraren te willen melden. Beverwijk 8. J. Sol Vredesweek (2) De reactie van F. D. Vries op het artikel van Jac. B. Looyen Is type rend voor de eenzijdigheid van een kapitalistisch georiénteerd christen dom: dat Is uit op eigen heil en sluit dat van anderen die zo'n geloof af wijzen. uit en het bekommert zich niet om die anderen, op zo'n onchris telijke wijze dat het ln zo'n kapita listisch christendom zelfs mogelijk is zulke anderen ais ratten te verdel gen met bommen en granaten, al of niet met atoomstrallng. Overtuigde christenen als van het IKV zijn na tuurlijk bereid de vrede van God niet alleen te verkondigen, maar daarvan ook tekenen op te richten door os. te protesteren tegen de Christus verloochenende bewape ning en mensonterende armoede door ook die helse rijkdom aan ver nietigingswapens voor onze onveili ge „veiligheid"! Wie hierbij vraagte kens zet. mag wel goed bedenken welke strijd hij wil voeren voor Gods vrede die met de wapens van Beël zebub. of met de wapennis ting van God uit Efeze 8. H. I. Ambacht L. Vermaas Vredesweek (3) Met de heer De Vries ben lk het eens dat we de vredesweek niet naar de kerstweek moeten verschuiven. Mijn beweegreden is anders: Kerst heeft altijd met vrede te maken. Er moet niet één week. maar het gehele jaar aan gedacht worden. Maar een extra vredesweek ls nog steeds hard nodig om ons te bezinnen op de praktische consequenties, hoewel dat zeker ook op Kerst genoemd moet worden. De heer De Vries noemt terecht het feit van de vrede die de engelen bezongen meer en machtiger dan onze vrede. Het ls het feit dat God zich ontfermt ondanks onze zonden. Dit verkondigen ook de organisatoren van de vredes week. Onze zonden daar hoort ook btj: de zonde van te weinig geloof in de macht van Gods liefde, de macht van de Geest die geen vernietigings middelen en zeker geen kernwapens en neutronenbommen nodig heeft om het kwaad te overwinnen. We moeten belijden dat we er niets van terecht brengen, en dat zonder die volkomen overgave aan de macht der liefde geen totale vrede mogelijk is. Als we denken dat we het zelf goed genoeg doen. zijn we niet meer vatbaar voor verbetering. Er zijn ook mensen die zo n tegenwerking tegen deze vredesgedachten onder vonden ln de kerk van de vorige eeuw. of zelfs misschien nooit ge hoord hadden van die Ood der lief de. dat ze uit de kerk gingen Dat we daardoor ook buiten de kerk men sen vinden die voor de vrede wer ken. daar moeten we respect in plaats van schimpwoorden voor hebben. Rotterdaaa W. H. Koopman» Ds. Den Boer bepaalde zijn collega's bij het preken, dat hij betitelde als „het machtigste werk dat er is op de wereld". Want de kerk wordt ge bouwd door de kracht van de Heilige Geest, die zich paart aan de bedie ning van het Woord. Preken is be middelen tussen het Woord en de Heilige Geest enerzijds en de ge meente aan de andere kant. Hij waarschuwde ervoor, om niet te ko men met eigen vernuftige beschou wingen. maar eenvoudig de bijbel te laten spreken, de woorden van de Schrift te wegen op de goudschaal van de preek. Ze hoeven niet ver sierd te worden met menselijke woorden of met een bevindelijk tint je. De woorden van de Schrift zijn Immers woorden van de Heilige Geest en als zodanig diep genoeg om ons aan te grijpen tot ln merg en been. Ds. Den Boer zag in een gToot deel van de kerk een verwettelijkte pre diking, waarin de rijkdom van het evangelie niet meer doorklinkt. Wel moet de noodzaak van de bekering gepredikt worden en mogen en moe ten de vragen van de toeeigening des hells aan de orde komen. Gere formeerde Woordbediening ls een speurtocht in het Woord van God en dus ook ln mensenlevens, een speur tocht naar zoekers en tobbers. Het zal nooit kunnen buiten het geloofs leven van de predikant zelf om, met alle konsekwenties vandien. „Nie mand heeft meer reden om ootmoe dig en afhankelijk te zijn. dan een dominee, en niemand loopt meer gevaar hoogmoedig te worden," al dus ds. Den Boer. Drs. K Exalto uit Hasselt refereerde vervolgens over de roeping. Hij stel de al direct vast. dat ln een toonaan gevende dogmatiek van deze tijd als Berkhofs „Christelijk Geloof" het woord „roeping" ln de Index hele maal niet meer voorkomt, wat hij typerend noemde voor de ontwikke ling in de theologie. Drs. Exalto ging na. wat in het nieuwe testament, door Luther en Calvijn en ln de belijdenisgeschriften gezegd wordt over de roeping. Hij keerde zich daarbij krachtig tegen het onder scheid. dat in de gereformeerde the ologie zeer vaak gemaakt ls tussen de zg. uitwendige en inwendige roe ping. Wie die twee van elkaar los maakt. maakt Woord en Geest van elkaar los en maakt het Woord tot een dode letter, aldus drs. Exalto. Anderzijds kon hij zich ook niet vinden in de reactie, waarin dr. J. G. Woelderink verviel, bij wie Woord en Geest in feite samenvielen. God al leen ls bij machte ln het hart te dringen, aldus drs. Exalto. Hij doet het door zijn Woord, maar niet bij iedereen. Uiteindelijk gaat dat terug op de uitverkiezing. Maar al ls dat zo, daaruit mag men niet conclude ren. dat er dus twee roepingen zou den zijn, een algemene en voor de uitverkorenen nog een speciale in wendige. Het heil wordt alleen aan geboden met bevel van geloof en bekering. Ambt Bondsvoorzitter ds. W. L. Tukker uit Wassenaar sprak over de roeping tot het ambt. waarvan hij verschillende facetten belichtte, zoals de roeping in het hart, de roeping door de ge meente. N - "X... /5L:. 9? Met een Vastrecht kaart op zak kost een enkele reis maar de helft Van de prijs. Ook in de le klas. U koopt 'm voor f 44,25 per maand. En hoe meer u reist, hoe meer voordeel u eruit haalt, dat is duidelijk. Maar nu ons goede voornemen voor begin 78. Valt de eerste geldigheidsdag van de kaart in januari, dan krijgt u er van ons een dagkaart bij kado.Voor man, vrouw, vriend, vriendin, noem maar op. Om mooi met z'n tweetjes een eind weg te treinen. U voor half geld en de ander gratis. ROME (NCNS) Hef Vaftcaan heeft geen bezwaar meer tegen de bouw van een mos kee in Rome, maar nu zijn milievbescher- t@QrPTl mers in actie geko- men om de bouw te TYincgOD verhinderen. IllUblUJtJ De moskee, di$ be stemd is voor de 40.000 Arabieren, die in Rome wonen, moet komen op een heuvel bij de oevers van de Tiber, in het noorde lijke deel van de stad. De milieubescher mers zijn daartegen, omdat dit een van de weinig overgebleven ■groene gedeelten van Rome fs. Over de moskee wordt al jaren gedis cussieerd. Het Vati- caan liet zijn bezwa ren varen, nadat de islamieten beloofd hadden, dat de mina retten van de moskee niet hoger zouden worden dan de koepel van de Sint-Pieter. Ook zal de moskee geen inbreuk maken op het silhouet van de stad, dat beheerst wordt door de vele r.k. kerken. LIMA (ANP) Gedelegeerden van 47 bij de Wereldraad van Kerken aangesloten kerken in Zuid-Amerika hebben een oproep gedaan om een einde te maken aan de politieke en sociale corruptie ln dat continent. Onder hen waren vertegenwoordi gers uit Argentinië, Bolivia, Brazilië. Chili, Costa Rica, Cuba. Mexico, Peru en Uruguay. Op de vergadering ln Peru werd on der meer uitgesproken dat „verdedi ging van het leven" een essentieel antwoord ls op Gods liefde voor zijn schepselen. Dit houdt in dat geeste lijke hulp geboden moet worden aan hen die in de gevangenissen zijn, er solidariteit moet zijn met degenen Van een medewerker De zestigjarige Oktoberrevolu tie ls ook in de kerk in de DDR herdacht. In juli had in Pots dam een bijeenkomst van ker kelijke ambtsdragers plaats en in november organiseerde de Wilhelm Pieck Universiteit in Rostock een theologische con ferentie met als thema de bete kenis van de Oktoberrevolutie voor het engagement van de christenen. De ambtsdragersconferentie ln Pots dam ging over vragen en opgaven van de socialistische revolutie voor de kerk. Een deel van de evangeli sche kerk ziet het vredeswerk als zo'n opgave. Dat hoeft ons niet te verwonderen wanneer we bedenken, dat het uit bannen van de oorlog altijd één van de hoofddoelen van het socialisme geweest is. Zelfs zó zwaarwegend was dit streven naar uitbanning van de oorlog dat het een van de oorza ken werd voor de grote splitsing ln de socialistische gelederen: het uit breken van de Eerste Wereldoorlog gebeurde met goedkeuring van de gematigde sociaal-democraten; de revoluUonaire communisten be schouwden deze goedkeulng echter als verraad aan de arbeidersklasse. Decreet Ook ln de geschiedenis van de Sow- JetrUnie treedt deze anti-oorlogtradi- tie aan de dag. Op 8 november 1917, een dag na het slagen van de revolu tie presenteerde de Jonge Sowjetre- puWiek zich aan de oorlogvoerende wereld met een „Decreet over de Vrede", waarin werd aangedrongen op wapenstilstand en op directe on derhandelingen over een rechtvaar dige democratische vrede. Niet elke staat kan zich erop beroepen zijn geschiedenis van de buitenlandse politiek te zijn begonnen met een voorstel tot vrede. Op de bijeenkomst in Potsdam noemde metropoliet Philaret, exarch van de Russische Orthodoxe Kerk voor Berlijn en Midden-Euro pa, het uitgaan van dit decreet dan ook een symbolische gebeurtenis, nl. omdat dit decreet „voor eens en al tijd z'n stempel gezet heeft op de buitenlandse politiek van de eerste socialistische staat ln de wereld." Op dezelfde conferentie benadrukte Philaret dat „christenen ln de wor steling om vrede schouder aan schouder moeten staan met mensen die een andere geloofsovertuiging of Ideologie zijn toegedaan Maar niet alleen de Russisch-orthodoxe metro poliet benadrukt deze samenwer king. Op reformatorisch erf is sinds de eerste synode van de Bond van Evangelische Kerken in de DDR (1971). de formule: „WIJ willen kerk De verklaring door Lenin „Macht aan de Sowjets, vrede voor de volken" zijn niet naast, niet tegen, maar in het socialisme", in discussie. Dat, anderzijds, het vredeswerk van de kerken waardering ontmoet van marxistische zijde kwam tot uit drukking in de in Juni 1977 te Mos kou gehouden wereldconferentie voor vrede en ontwapening, waar 700 deelnemers de verschillende wereld religies vertegenwoordigden: chris tenen, boeddhisten,moslims, Joden, etc. In het kader van deze samenwer king staan de beide conferenties van Rostock en Potsdam ter herdenking van de revolutie van 1917. Het spreekt dan ook voor zich dat naast het vredesvraagstuk andere thema's op het programma stonden. Zo'n ander thema was de Russische Ort hodoxe kerk. Het ls een wonderlijke en voor een christen wellicht ook een pijnlijke ervaring te moeten constateren dat eerst dank zij het bestaan van de op elkaar aangewezen socialistische landen tn de reformatorische kerken van de DDR langzaam maar zeker aandacht wordt opgebracht voor dit niet onaanzienlijke deel van de christenheld. Het begrip tussen deze beide chris telijke tradities wordt bemoeilijkt door een totaal andere ervaring met socialisme en met de socialistische revolutie van 1917. Hebben de refor- matorisch-lutherse kerken zich na hun eigen „revolutie" tegen Rome (de Reformatie) altijd afgezet tegen de idee van de revolutie en een leer van gehoorzaamheid tegenover de staat gepredikt, de Russische Ort hodoxe kerk heeft zich daarentegen nimmer bemoeid om een revolutie- begrip, positief noch negatief. En terwijl voor talloze Russische christenen op het platteland!!) de revolutie van 1917 een bevrijding van honger en armoede betekende hield de komst van het socialisme voor het oostelijk deel van het na oorlogse Duitsland het einde van de droom van het Derde Rijk en een definitief einde van fascisme en ka pitalisme in. Dat einde betekende echter niet dat ook het anti-communisme, wat in de reformatorisch-lutherse kerken al tijd massief en massaal geweest is, verdween. Toenadering tussen deze belde kerken kan voor een goede waardebepaling van het socialisme ln de reformatorische kerken in de DDR veel betekenen. Sowjet-Unie die lijden en hongerigen en vluchte lingen geholpen moeten worden. De vertegenwoordigers van de Zui damerikaanse kerken veroordeelden de honger, ondervoeding, analfabe tisme. ongezonde leefomstandighe den en armoede, die in vele Zuida merikaanse landen voorkomen. Zo ook de politieke en sociale cor ruptie, die zich uit in onderdrukking, terreur, vervolgingen, gedwongen migratie, uitbuiting en fraude en de minachting, die er bestaat voor de mens. waaruit verdrukking van de indianen, discriminatie en racisme voortvloeien. We hadden 't gisteren even over die gelijkenis uit Lukas 13 (6-9) waarin 't gaat om een vijgeboom die geen vruchten draagt en waarvan de eigenaar dan maar besluit om die om te hakken. Tenslotte heeft hij al drie jaar lang deze vruchteloze toestand moeten constateren. Er komt geen verbetering. De boom ia een misser, een mislukkeling. Hij „liegt". Hij geeft niet wat hij pretendeert, en daarmee beslaat hij nutteloos de aarde Een gefrustreerd en een frustrerend bestaan. Letterlijk staat er: waartoe beslaat hij dan de aarde? Waartoe? Mensen en volken zijn ergens toe. Nog meer geldt dit voor mensen die Jezus hier ongetwijfeld op het oog heeft. nl. de mensen van het godsvolk. De gelijkenis ls er één in de reeks die spreekt van het geduld Gods. Maar dit geduld ls geen grenzeloze zaak. Hak hem om! staat ook ln dit verhaal. Vruchtbomen zijn ergens toe. Mensen die weet hebben van het verbond dat de Heer met mensen sloot zijn als vruchtbomen. Een actuele zaak. Ik denk dat het er dit jaar nog meer op zal aankomen: hoe maken die mensen die weet hebben van dit verbond het in deze wereld? En vooral als ze de pretentie hebben ln de naam van deze Heer op te treden en te handelen. Je gaat je hoe langer hoe meer afvragen of dit niet te oppervlakkig gedacht is. Wij als christenen! In het politieke en sociale leven spitsen deze vragen zich toe. Christenen werden vroeger op hun eensgezindheid en betrekkelijke macht genomen. Vandaag vraagt men zich af: waarom noemen zij zich naar Christus en doen dit en dat en laten dit en dat toe of laten protesten achterwege? Een „christelijke" regering, een „christelijke" beweging, een „christelijk" beleid worden zaken die meer dan ooit een uitermate kritische begeleiding behoevea Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor IJsselstein (deelgem.): F. J. Brinkman te Surhuizem. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Soest-Baarn: P. Hout man. kand. te Zwolle. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Mlddelharnis: H. Ligtenberg te Terwolde. John Wesley Een derde thema was de linkse tra ditie ln de kerkgeschiedenis van de Evangelische Kerk in Duitsland. In een van de drie werkgroepen werd nagegaan hoe het socialistische ex periment ln de Sowjet-Unie gewaar deerd werd door een deel van de religieus-socialistische beweging in Duitsland, nl. dat deel dat zich ver zameld had rondom de persoon van de theoloog Paul Tillich. Deze reli gieus-socialistische beweging kwam na de Eerste Wereldoorlog op gang en duurde tot de opheffing ervan door de nazi's ln 1933. Een tweede werkgroep hield zich meer algemeen met het oordeel over de Sowjet-Unie In het Duitse protes tantisme en met de betekenis van het optreden van het nationale Co mité „Freies Deutschland" bezig. Dit ln de Sowjet-Unie opgerichte comité, waarin communisten, chris tenen e.a. sinds Juli 1943 zich vere nigd hadden om het Duitse volk van het Hitler-fasclsme te bevrijden, beijverde zich ook na de oorlog nog enige tijd voor een vrij en onafhan kelijk Duitsland. In deze laatste periode, nL van de cember 1944 tot december 1945, nam Karl Barth, maar nog veel intensie ver zijn medewerkster Charlotte von Kirschbaum. deel aan deze bewe ging „Freies DeutschlandVoor beide betekende deze beweging, waarin zij de traditie van de Belij dende Kerk vertegenwoordigden, het begin van een nieuw hoofdstuk van de Duitse geschiedenis. De bestudering van John Wesley, de stichter van de methodistenkerk, is een heel eind verder gekomen, als de Amerikaanse geleerde Richard P. Heltzenrater gelijk heeft. Heltzenra- ter meent de sleutel gevondén te hebben, waarmee de geheime dag boeken van de 18e-eeuwse Engelse predikant ontraadseld kunnen wor den. Vorig Jaar zomer snuffelde Heltzenrater in archieven van de methodistenkerk ln Engeland, toen hij toevallig een boek vond, dat ver keerd geëtiketteerd was. In dat boek denkt hij de sleutel te hebben ont dekt voor de vreemse hiërogliefen, die Wesley in Zijn dagboeken ge bruikte. MOSKOU Volgens besluit van de heilige synode van de Russisch or thodoxe kerk wordt ln de tweede helft van dit Jaar de zestigjarige herdenking gehouden van de wede roprichting van het patriarchaat. De synode heeft een commissie samen gesteld onder leiding van metropo liet Nikodim van Leningrad. Het patriarchaat werd door Peter de Grote afgeschaft en op 4 november 1917 weer ingesteld. De eerste patri arch was Tichon. Na diens dood in 1925 liet de Sowjet-regering geen verkiezing van een nieuwe patriarch toe. totdat Stalin ln de oorlog de kerk weer toestemming gaf tot een patriarchkeuze. Sinds 1943 staat er aan het hoofd van de russische ort hodoxe kerk weer een patriarch. Ontmoetingsdagen voor ouders van homofiele kinderen, met mede werking van pastores uit verschil lende kerken georganiseerd door de werkgroep ontmoeting ouders van homofiele kinderen, 4 februari in Leeuwarden (Inl. tel 05662-1481), 18 februari in Groningen (tel. 050-260173), 25 februari in Nijmegen (tel. 080-555298). Wil God het lijden? Denken over Gods hand in het lijden m.m.v. dr H. Wierslnga. zaterdag 28 januari. Toe rustingscentrum. Leusden (tel. 033- 43244). Wat moet ik in Gods naam seggen? Weekeinde voor hervormde en gere formeerde ouderlingen en diakenen over de vraag, hoe de kerk contact kan houden met mensen aan de rand van de kerk. 28-29 Januari. Den Alerdlnck. Laag Zuthem (tel. 05290- 541).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2