Hans Werkman wenst zijn kerkeraad tabaksvrij nieuwjaar ATTENTIE Zondag over gebruik van Gods naam de gebruikers Tabak SPUWEN Uit brieven van lezers Paisley vindt Sound of Music te 'rooms' De Kerkeraad verzoekt ernstig en dringend aan om dit in de Kerk na te laten en vooral zich te onthouden van en het neerwerpen van Tabak, als niet beta- mende in Gods huis. In kerken van Hoogeveen Conferenties Soester diakenen stellen zich voor Weer een stichting voor hulp in Oost-Europa VANDAAG Voorbijgangers KERK Trouw/Kwartet B'i het begm van het nieuwe jaar is de Zutphense leraar Nederlands Werkman een actie begonnen tegen het roken door predikanten, ouderlingen en diakenen op kerkeraadsvergadehngen. gemeentevergaderingen en tildens huisbezoek Aan zijn kerkeraad (de gerefor meerde kerk vrijgemaakt te Zutphen) schreef hij de' brief die wij hierbq emgszms bekort publiceren De heer Werkman noopt, dat ieder die z.jn eigen standpunt m deze bnef herkent. ha*r urtkmpt, voorziet van eigen handtekening en naar zijn of haar eigen kerkeraad stuurt Resutaten van de actie verneemt hij graag op zijn adres Prms Bemhardiaan 17. Zutphen Oeachte broeders. Hoewel ik van u mag veronderstellen dat u elke dag van het jaar vervuld bent van goede voornemens, heb ik toch met opzet deze brief gedateerd op 1 januari, een dag waarop u misschien nog meer openstaat voor een heil- zaam plan dan ln de rest van het jaar. Ik heb gehoord dat er onder u zijn die mee werken aan een vorm van zelfverontreinging en mlUeubevuiling. nJ. roken. Het wordt tegenwoordig steeds moeilijker, mensen te vinden die voldoende tijd hebben voor kerkeraadswerk. Als de rokers onder u niet met hun gewoonte kappen, krimpen ze deze tijd. menselijkerwijs gesproken, nog meer in Het Brits college van artsen publi ceerde immers onlangs als een van de conclu sies van een jarenlang onderzoek: „Een roker verkort met het roken van iedere sigaret zijn leven met 5'/i minuut". Alleen ln Nederland al vaüen 12.000 rookdo- den per jaar. aldus de Nederlandse gezond heidsraad (een adviescollege van de regering) op grond van wetenschappelijk onderzoek. Op de dag dat u dit leest zijn er 35 mensen ln ons land overleden ten gevolge van roken: dat aantal staat gelijk aan een volledige kerke raad van een gemeente van duizend leden. Met elke trek aan een sigaret laat u de volgen de stoffen ln uw lichaam toe: teer (die kankerverwekkend is), nicotine (die de bloeddruk verhoogt), koolmonoxyde (dat de bloedvaten aantast en doet vervetten, zodat u eerder een hartin farct kunt krijgen), ammoniak (die de slijmvliezen van neus en ogen prikkelt) Behalve .zelfverontreiniging" heb ik hierbo ven het woord „milieubevuiling" gebruikt. Wie rookt dwingt de niet-rokers in het gezel schap hoofdpijn en hoesten en menigeen kan zijn ogen tijdens het dankgebed aan het slot van een rokerige vergadering niet sluiten om dat zijn oogslijmvliezen door de rook van anderen geprikkeld zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat koolmonoxyde en nicotine doordringen in het bloed van niet-rokers na verblijf in een rokerige'ruimte. Misschien vinden de rokers onder u het moei lijk. plotseling met roken te stoppen. De praktijk heeft echter geleerd dat er weinig terecht komt van het langzaam-aan vermin deren; ongemerkt voert men het aantal siga retten weer op. U kunt de rokers onder u het beste helpen door samen en helemaal te stoppen. Natuurlijk kunt u overstappen van de sigaret op de pijp of de sigaar, die op zich veel minder schadelijk zijn, mits u niet Inhaleert. Onder zoek heeft echter aangetoond dat ex-sigaret ten-rokers niet los kunnen komen van het Inhaleren bij het roken van pijp of sigaar. Bovendien blijft nog het bezwaar van de milieuverontreiniging. Ik wil u concreet voorstellen: stopt u met roken op uw kerkeraadsvergaderingen. ge meenteraadsvergaderingen, regionale verga deringen en huisbezoeken. Over de rest van uw dagelijkse tijd heb ik het hier niet, maar de conclusies liggen voor de hand. Misschien is dit een harde aanpak, maar een Bijbelvast christen doet er in dit verband goed aan eens te mediteren over de volgende uitspraken van de Heilige Schrift: „Wie zich zelf overwint is sterker dan die een stad inneemt". „Uw lichaam is een tempel van de Heilige Geest". „Gij zult niet doodslaan". Dit laatste citaat het zesde gebod) geldt natuurlijk voor elke vorm van actieve levens verkorting. Elke vorm, niet alleen bijv. abor tus provocatus en actieve euthanasie. Tenslotte wens ik u een voorspoedig, tabaks- vrij nieuwjaar, met vele goede besluiten in een rookloze atmosfeer. Afef vriendelijke groeten en hoogachting,- w.g. J. Werkman Bord in een Nederlandse immigrantenkerk in Grand Rapids (VS) in de vorige eeuw. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en met voor gedichten, open bneven. oproepen of reaches op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogelijk te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogelijk over elk geval van bekorting ol n.etpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Sneven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus, 859. Amsterdam B<| publicatie worden naam en woonplaats van de scnruver vermeld Putten (5) Onder het kabinet-Biesheuvel werd een poging aangewend om de drie van Breda vrij te laten. Dat kon geen doorgang vinden, vanwege de vele emoties die zouden worden los gemaakt bij de mensen, die nog steeds lijden onder de gevolgen van de daden door dit drietal aange richt En nu Putten. Honderden mannen weggevoerd en doodgemar teld. Duizenden die nog zuchten on der dit onmenselijk gebeuren. Toch moest de VARA hier een film van laten zien. Niettegenstaande vele re acties tegen uitzending, moest deze toch doorgaan omdat het zo"n ont roerende film was. De voorzitter van deze omroep zei dat de VARA nog nooit zo n christelijke film had uit gezonden. Wat je maar onder chris telijk verstaat. Je medemens op het hart trappen, vreselijke wonden weer openrijten En dat zeer bewust, want als de film is afgedraaid, komt de mededeling bij welke instantie of geestelijke Je terecht kunt. als je het niet meer ziet zitten; die kan je mogelijk helpen. Iets christelijks heb ik in deze film niet kunnen ontdekken. Zwolle J. Lodewcgcs Putten (6) Daar staat het dan. Alsof je niet het oud-verzetsblad Trouw leest waarin begrip voor andersdenkenden wordt getoond, maar het antithese-blad De Standaard waarin weer eens wordt gezegd dat er „christenen en on-godisten" zijn en dat de laatsten niet te vertrouwen zijn. In zijn tv - commentaar van 31-12-77 zegt J B Looyen „Kan een onkerkelijke om roep als de VARA dat wel aan? En hij bedoelde de documentaire over de gebeurtenissen ln Putten ln okto ber 1944 Beseft Looyen niet dat hij daarmee kerkelijk, confessioneel en christelijk ten onrechte aan elkaar gelijk stelt. En realiseert Looyen zich wel hoe hard en grof zijn oor deel is omdat ze suggereert dat er bij de VARA. omdat ze onkerkelijk zou zijn, geen mensen vol mededogen en begrip voor anderen kunnen zijn? Waarom sluit Looyen de mogelijk heid uit dat er belijdende christenen onder de samenstellers kunnen zijn? Utrecht S. Grazendonk Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Putten (7 en slot) Met verwondering heb ik uw t.v.- commentaar gelezen; over de tv-uit- zendlng van de VARA. over Putten. De zin „Kan een 'onkerkelijke' om roep als de VARA dit aan" (tussen haakjes er zijn vele christenen lid van de VARA) luidde ontkennend. Mijn antwoord is „Ja" en dat hebben zij in die uitzending bewezen door de mensen aan het woord te laten en niet de VARA. Wat de anti-kerkelij ke bemoeizucht betreft; waar uw medewerker op doelde, is mij een raadsel, ik heb in die gehele uitzen ding geen anti-kerkelijke uitspraak gehoord. Het bleek dat de NCRV reeds eerder een hoorspel had uitge zonden over de zaak-„Putten" naar het gelijknamige boek van Van Maanen. Daar is geen enkele reactie vanuit Putten gehoord. Uit de reac tie nu van de Puttenaren is gebleken dat zij fel tegen uitzending van de VARA waren, maar veel minder be zwaar hadden als de „EO" of „NCRV" deze uitzending hadden verzorgd. Maar omdat de VARA als onkerkelijke omroep dit wel deed. was men tegen. Over antithese ge sproken. Dordrecht Joh. de Vries (Naschrift: De lezers die schreven over de VARA-documentaire van Putten hebben niet helemaal onge lijk. Maar wat Ik publiceerde, moet tegen een andere achtergrond wor den gelezen. Ik hield rekening met de gevoelens van veel inwoners van dat dorp. En die zijn. hoe je dat ook draait of keert. anti-VARA. Ik heb daar alle begrip voor. Jac. B. Looijen) Werkloosheid (2) Het is dom en kortzichtig om werk lozen van gemakzucht te betichten. Vrijwel de meeste van hen doen alj les om weer aan het werk te kunnen komen. Maar van geen mens kan of mag verlangd worden om op elke vacature te solliciteren Natuurlijk zal de regering maatrege len moeten nemen Maar die moeten dan wel in het belang zijn van de werklozen. Het is redelijk om aan onvrijwillig werklozen een uitkering te geven welke gelijk is aan 100 procent van het salaris dat zij ver diend zouden hebben, wanneer zij hadden kunnen blijven werken. Bo vendien moeten alle soilicitatle-on- kosten volledig vergoed worden. Waar al dat geld vandaan moet ko men? Uit de winsten die er nog steeds door ondernemers worden ge maakt en door een kleine verhoging van de belastingen Amsterdam RenéG. E. Mensink HOOOEVEEN Slechts weinigen zullen in de verkiezingstijd vermoed hebben, dat de propagandastickers van de politieke partijen nog eens een themazondag over het gebruik van Gods naam in 1978 tot gevolg zouden hebben. Enkele meelevende christenen ln Hoogeveen echter wel, omdat zij door die propaganda voor christelijke politiek op een idee kwa men. „Het moet toch bij andere gele genheden ook mogelijk zijn daad werkelijk naar buiten te treden en op deze wijze als christen te getuigen!" Er werd een werkgroep gevormd en voor de organisatie van deze eerste themazondag werd contact gezocht met de bond tegen het vloeken ln Veenendaal. De al meer dan dertig jaar oude leus van de bond zal daar aan wel niet vreemd geweest zijn, namelijk „Spreek vrijmoedig over Ood, maar misbruik nooit zijn naam." Bekering (2) In onderling overleg werd de volgen de opzet uitgewerkt. Toerusting van uit de prediking in de zondagse ere dienst stond voorop. Daarvoor was de medewerking van alle Hooge- veense kerken nodig. Dat is bijna helemaal gelukt en dank zij de be reidheid van de predikanten zal in de morgendiensten van 8 januari in de Hoogeveense kerken gepreekt wor den over „Gebruik Gods naam niet als een stopwoord". De voorzitter van de bond tegen het vloeken, prof. dr. W. H. Velema uit Apeldoorn, reikte de predikenten de behulpzame hand door voor deze speciale gelegenheid een schets te schrijven met als thema „De heili- Belfast De Noordierse vrije presbyteriaanse dominee Ian Paisley heeft zijn campagne tegen de Invoering in Noord-Ierland van de Britse wetten inzake homoseksualiteit onderbroken voor een kortstondige actie tegen de musical The Sound of Music. De musical gaat over een non, die gouvernante wordt in een kinderrijk maar moederloos gezin. De musical wordt op het moment ingestudeerd aan de middelbare school ln Kilkeel, een vissersdorp aan de Ierse kust. De musical is onschuldig, maar de lokale vertegenwoordigers van Paisleys democra tische unionistische partij vinden dat de musical „rooms" Is en een „bedreiging vormt voor het protestantse erfgoed" ln Ulster. Rapport anglicanen: minder celstraf LONDEN (ANP) - Opsluiting als vorm van straf moet door de samen leving zo min mogelijk worden toe gepast, zo staat in een rapport over „gevangenissen en gevangenen in Engeland vandaag" van de raad voor sociale verantwoordelijkheid van de Anglicaanse kerk in Groot- Brittannië. Zo min mogelijk gevan genisstraf, zo meent de raad. omdat vrijheidsstraf meestal evenveel pro blemen schept als oplost, zowel voor de samenleving als voor de gevan gene. De raad vindt, dat er veel gevallen zijn waarbij de rechtbank net zo goed voor een boete als voor gevan genisstraf kan kiezen. Voorgesteld wordt, dat wanneer de rechtbank kiest voor een vrijheidsstraf boven een andere straf, deze gemotiveerd wordt in het openbaar zoals dit moet gebeuren bij de weigering ie mand tegen borgtocht vrij te laten sinds 1976 in Engeland. Ook benadrukt het rapport, dat ge vangenen of schenders van de wet nog steeds gezien worden als staan de tegenover de samenleving in plaats van als deel van die samenle ving. Gevangenisstraf wordt gezien als een periode waarin de wetsover treder moet leren zich aan te passen aan de maatschappij, aldus het rap port. Dat betekent, dat iedere maat regel hierop gericht inbreuk doet aan de morele status van de gevan gene. Er kan van alles met hem worden gedaan. Niet alleen de wets overtreder, maar ook de rest van de samenleving moet groeien als mo reel wezen, zo meent de raad. Bijten teams van vaste gasten, ker kelijke en andere recreatieteams el kaar? Studiedag Nederlands cen trum voor recreatiewerk, woensdag 25 januari, Kobus aan de Poort, Amersfoort, m.m.v. mevr. L. Hoe kendijk, K. Mensink en S. Feldberg,- Inl. tel. 033-10430. Zending anno 1978, bedoeld voor predikanten, m.m.v. ds A. Vos, don derdag 26 januari, Toerustingscen trum, Leusden (tel. 033-43244). Praktische werken rond jeugd diensten, 27-28 januari op „De Oor sprong" te Sint-Micolaasga. Opg. tel. 05100-29347 (Friese herv. jeugd raad). Onderweg zijn jongerenwerk dag, zaterdag 21 januari, Hervormd centrum, Ommen. Aanin. tel. 05291- 1503. Zelf ben ik uit de r.k kerk getreden en had daarvoor objectief heel sterk meegedaan met die onverdraag zaamheid en polarisatie in de ker ken. Gelukkig is me de subjectieve ervaring daarvan een hulpmiddel geworden om me daarboven te kun ne verheffen Maar in de loop der volgende Jaren heb ik steeds duide lijker ervaren dat alleen een radi caal loslaten van iedere gedachte dat institutionalisering van het ge meenteleven iets met de ideale boodschap van Christus te doen heeft, de bekeerde mens kan bren gen tot de volle beleving van het woord „maar onze wandel is in de hemelen"!Kil.: 3. 20). Dat* is meer dan drie vlieguren. Zou het liefdeloos .en onrechtmatig zijn als ik meen te moeten constate ren dat nog geen 10* van de mensen die zich christen noemen hiervoor nog een bezielend begrip hebben? Oud-BeyerUnd J. van Rooyen SOEST Onder de titel „Een diakonaal verhaal" heeft de diakonie van de gereformeerde kerk te Soest een 28 pagina's tellende brochure uitgegeven, waarin wordt ingegaan op de taak van een diaken. Deze brochure wordt gratis bezorgd bij alle leden van de gereformeerde kerk te Soest, „omdat." aldus de voorzitter van de diakonie in het voorwoord, „wij ondanks alle publiciteit in kerkelijke en plaatselijke pers. bijna dagelijks mis verstanden ervaren rondom de diaken en zijn werk." In de brochure wordt Ingegaan op vragen als: Wat is en wat doet een diaken en waar gaat het geld naar toe? Verder wordt informatie gegeven over diverse projecten die deze plaatselijke diakonie de laatste jaren heeft ontwikkeld. Ook wordt uitgebreid ingegaan op de acti viteiten van de jeugddiaken. De brochure wordt beslo ten met de jaarcijfers en het voorstellen van allen die betrokken zijn bij het werk van de diakonie. Geïnteresseerden in deze brochure kunnen „Een diako naal verhaal" bestellen door overmaking van 3.- op giro 18.35.15 tav. diakonie gereformeerde kerk te Soest. De cartoons, waarvan wij er hierbij een afbeelden, zijn van Bert Kuipers. ging van Gods naam". Na afloop van de diensten zal aan elke kerkganger een sticker worden uitgereikt met het thema van de preek. De werkgroep hoopt door deze actie te bereiken dat het zinloze gebruik van Gods naam zal verminderen, maar ook dat deze zondag de aanlei ding zal zijn tot bezinning in de gezinnen, over de opdracht samen gemeente van Jezus Christus te zijn. Hoe gaan we met elkaar om, wat gaat er van ons uit, kortom hoe leven we met elkaar als christenen in een moderne samenleving, waarin men steeds minder rekening houdt met het bestaan van God? Ook de discussie op de gereformeer de synode in 1976 over de toenemen de godslastering in deze tijd. was het gevolg van een ingediende instructie vanuit de classis Hoogeveen. ..De jeugddiaken is een nieuw verschijnsel in onze ge meente Van een onzer verslaggevers VELP Er is weer een nieuwe stich ting opgericht van christenen, die zich ten doel stellen geloofsgenoten in Oost-Europa te helpen. „Woord op weg" is de naam van het twee maandelijkse tijdschrift, waarmee de „Stichting Oost-Europa Kon- takt" zich deze week presenteert. Deze stichting richt zich met name op de gereformeerde gezindte van het voormalige ongedeelde Honga rije. Dat houdt in. dat men contact onderhoudt met gereformeerden (hervormden), niet alleen in Honga rije zelf. maar ook ln de vroegere Hongaarse gebieden van Roemenië. Tsjechoslowakije, Joegoslavië en de Sowjet-Unie, omdat men zich daar nog altijd sterk verwant weet aan de Hongaarse hervormde kerk. De stichting wil in de eerste plaats predikanten voorzien van bijbels, studieboeken en andere middelen, die voor de verklaring van de bijbel dienstig zijn, zoals dia-apparatuur en cassetterecorders. De Stichting Oost-Europa Kontakt is gegroeid uit een plaatselijk comi té. dat sinds 1969 werkt in de gere formeerde kerk (vrijgemaakt; bui ten verband) te Velp, maar langza merhand steun ging krijgen uit het hele land. Het adres is postbus 233 te Velp. Na botsing overleden ZWOLLE (ANP) - Op rijksweg 32 in Staphorst is de 52-jarige J. Boertien met zijn auto op de linkerweghelft geraakt en in botsing gekomen met een trekker met oplegger. De man die in Hoogeveen woonde, overleed aan zijn verwondingen. de morgen van de nieuwjaarsdag was in ons dorp nog stiller dan anders. Een lichte nevel hing tussen de huizen en verderweg over de velden. Het gerucht van de wereld en het grote gebeuren zou nog enige tijd nodig hebben om in deze streken door te dringen. Voorlopig waren er andere zorgen. Straks zou het ongetwijfeld op gang komen, het heen en weer lopen en rijden om elkaar een zalig nieuwjaar te wensen. En voorop natuurlijk de kinderen met hun tassen, al gauw bol en zwaar van de opgehaalde overblijfselen van oudejaarsavond. Onze deur wordt nog gemeden. Heeft meneer pastoor gezegd dat het dorp zich netjes moet houden tegenover de mensen uit de staf? Je weet 't niet. Maar het zal wel iets van een afspraak zijn. Misschien alleen de kinderen van de naaste buren. Maar wat dat betreft is alles nog stil. Er is geen kerk vandaag. Gisteravond waren we in een stille oudej aarsavonddienst. We hoorden de woorden van Psalm 90, zoals ieder jaar en dan hoor je de stem van je vader en je ziet de grote gezinsbijbel met de stoffen omslag met het borduurwerk. Wat stond 11 erop? Bijbel, of Gods Woord? Ik weet 't niet meer. Na Psalm negentig lazen we het verhaal van de vijgeboom waarvan de wijngaardenier aan de eigenaar vraagt: Laat hem nog dit jaar staan! De wijngaardenier ziet ook dat de vrucht ontbreekt, maar hij pleit - voor uitstel van het omhakken. Hij zal er nog eens extra aandacht aan besteden. Een prachtig verhaal. Hoe lang kan je zoiets houdbaar lezen op oudejaarsavond of aan het begin van een nieuw jaar? Maar ik denk dat die vraag in de buurt ligt van: Heer, hoeveel maal zal ik mijn broeder vergeven? Als dan het mensenleven of het leven van •wolken te vergelijken is met bomen, dan zal de s^ekking wel zijn dat we niet in de eerste plaats als sierbomen, maar vooral als vruchtbomen bedoeld zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam: C. J. Anjesz te Capelle a.d. IJssel. Aangenomen naar Bergen (NH) (toez.): M. den Duik te Londen; naar Nieuwveen: H. O. Molenaar kand. te Scheveningen, die bedankte voor Hoorn, Tienhoven, (toez.), Ooster- j land (toez.) en Oud Vossemeer I (toez.); naar Langezwaag (part time): P. J. de Ridder te Streekgem. Fries- lands-End; naar Harlingen (pastor streekziekenhuis Ducdalf): W. Oos- terwal te Zevenhuizen (Gr.). Bedankt voor Monster: G. Veldjes- graaf te Harskamp; voor Zeist: C. van den Bergh te Rotterdam-Zuid. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Renswoude (tijde lijke dienst): T. Spilker te Leusden; naar Heerhugowaard (geest. verz. stichting intramurale geestelijke verzorging): J. van der Molen te Hel- levoetsluis; naar Koudekerk aan de Rijn: J. Nierop te Schiedam (verb, ber.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te IJmuiden: R. Kok te Eemdijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Berkenwoude: R. Boog aard te Leiden; te Poortvliet: J. C. van Ravenswaaij te Temeuzen. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Utrecht: A. Wink te Veenendaal. VRIJE CHR. GEREF. GEM. Emeritaat verleend aan I. J. IJssel- stein te Schiedam. Oral Roberts Oral Roberts, een Amerikaanse evangelist en gebedsgenezer die het voor de wind gegaan is. gaat in Tul- sa (Oklahoma) een genezingscen trum bouwen, waarin medische be kwaamheid en gebedsgenezing ge combineerd zullen worden. Roberts denkt aan drie goudkleurige toren gebouwen, waarvan één zestig ver diepingen hoog Het ziekenhuis zal 777 bedden tellen, er komt een staf van totaal vijfduizend mensen. Kos ten van de bouw: 240 miljoen gul den. Gehoopte opening: in 1981. In Tulsa is ook de Oral Robertsuniver siteit. waarvan de evangelist presi dent is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2