Capecchi de veelzijdige kan ook niet alles Muziekconcoursen in het buitenland Twee echtparen kijken twintig jaar terug „Tweelicht", nieuw stuk van Eric Schneider St. Servaaskerk aan restauratie toe Man beschiet buren via slaapkamer Drie weken verstandig vermageren Dure Perzische tapijten gestolen i"<S8' »v MAANDAG 2 JANUARI 1978 VARIA Trouw/KwartetH9 door R. N. Degens AMSTSRDAM De laatste produktie van 1977 van de Nederlandse Operastichting ging vrijdagavond in première in de Amsterdamse Stadsschouwburg: „La cambiale di matrimonio" van Rossini, voorafgegaan door „Livietta e Tracollo" van Pergolesi. Twee korte werkjes, samen een avond vullend, beide geregisseerd door Renato Capecchi die ook een deel van de enscenering verzorgde en die in beide stukken de hoofdrol speelde. soort zangspelletje dat als lntermez- zo tussen de delen van een andere opera gespeeld moet worden en als zodanig in 1734 voor het eerst werd uitgevoerd. Capecchi had het wel aardig geënsceneerd als een soort „wagenspel" met een klein toneel op het toneel, en hij was zelf hoogst vermakelijk in de diverse verkleed partijen waarin Tracolle de gunst van zijn Livietta probeert te winnen en te houden. Maar zelfs een Capec chi bleek het onmogelijk om er iets van te maken waar een operapubllek drie kwartier naar kan kijken en luisteren. En bij Angelo Bello als Livietta vond hij daarvoor vocaal en mimisch ook te weinig steun. Even als bij het Utrechts Symfonie Orkest dat onder Kees Bakels nogal stijfjes (en in La Cambiale af en toe hoor baar moeizaam) meespeelde. Een veelzijdig man deze Renato Ca pecchi, die behalve in het operavlak ook al: liederenzanger met heel bij zondere programma's faam geniet. Een man die tot de beste acteurs onder de zangers gerekend kan wor den, en die met het klimmen der jaren zich meer en meer als de beste zanger onder de acteurs gaat ontwik kelen. Met andere woorden, zijn stem is dan misschien niet meer zo stralend als vroeger, zijn dramatisch inlevtngs en uitbeeldingsvermogen compenseert dat volledig. Hij heeft dat in het jongste Holland Festival bij de Nederlandse Operastichting nogeens onomstotelijk bewezen met zijn meeslepende vertolking van de titelrol in Puccini's Schicchi. In La cambala di matrimonio (De huwelijkswissel) heeft hij hier twee jaar geleden ook de hoofdrol (de trouwlustige Canadese koopman Slook) vertolkt en de regie gevoerd. Het is een vroeg werkje van Rossini waaraan muzikaal nog niet zo veel te beleven valt, behalve in de ensem bles waarin men al hoort wat de meester later op dit gebied zou pres teren. Aangezien er wat handeling betreft weinig aan is, is voor de regisseur de verleiding groot er (te) veel van te willen maken. Capecchi weet voor zichzelf wel tot hoever hij in dit opzicht gaan kan. Maar als regisseur houdt hij soms te weinig rekening met de anderen die niet zo'n enorme routine en zelfbeheersing hebben. En dan loopt het weieens uit de hand. Evenals bij vorige opvoeringen was het ook nu Willem Laakman die als Tobia Mill (die zijn dochter aan Slook wil uithuwelijken) zowel wat stem als wat actie betreft boven de anderen uitstak en vrijwel qp gelijk niveau met .Capecchi stond. Vocaal was de bezetting overigens wel op behoorlijk niveau met Roberta Alexander (Fanny) Wouter Goed hart (haar geliefde), Mary Willems (kamermeisje) en Tom Haenen (kas sier). Onmogelijk Een onmogelijke taak om van niets iets te maken was Capecchi als hoofdrolvertolker, regisseur en ont werper van decors en kostuums op gelegd in „Livietta e tracollo". Een Er volgen nog zeven voorstellingen van deze produktie: op 2 en 4 januari in de Stadsschouwburg, Amsterdam, 6 januari De Oosterpoort, Gronin gen, een matinee (14.00) op 8 januari in de Stadsschouwburg Amsterdam, en in Scheveningen, Rotterdam en Utrecht op 14, 17 en 19 januari. Renato Capecchi (links) met Angela Bello (rechts) in „Livietta e Tracollo" Het „dure" echtpaar Guido de Moor en Lies Franken gaat op de vuist in Eric Schneiders „Tweelicht" DEN HAAG In Toulon zal van 19 tot 26 mei 1978 het derde Internatio nale Muziekconcours worden gehou den. Dit concours is gewijd aan de hobo. Inlichtingen en aanmeldingen bij het Secrétariat du Concours In ternational du Festival de Musique de Toulon, Palais de la Bourse, Ave nue Jean Moulin 83000 Toulon. Een concours voor ensembles die zich bezighouden met oude muziek, wordt in Brugge gehouden van 28 juli tot en met 12 augustus onder de titel „Musica Antiqua". Dit con cours, dat dit jaar voor de vijftiende maal plaatsvindt, staat open voor ensembles waarvan de musici ge middeld niet ouder zijn dan dertig jaar. Aanmelden tot 1 mei: Festival van Vlaanderen, C. Mansionstraat 30, B 8000 Brugge. Simpkins „Kwam het niet bij je op. om de kraan af te sluiten?" Jonge pianisten kunnen zich met elkander meten tijdens het con cours „Alfred Cortot" dat door de „Vereniging voor Jonge Concertis- ten" wordt georganiseerd op 1 en 2 april in Milaan. Het is onderverdeeld in sectoren voor junioren en senio ren resp. geboren na 31 december 1963 en na 31 december 1958. Aan melding tot 15' februrari bij: Centre Culturel Francais, Via Bigli 2, 20121 Milaan. In Washington zal in mei en in sep tember 1978 een interpretatie-con cours van Amerikaanse muziek voor pianisten worden gehouden. Er is geen leeftijdsgrens. Aanmelding en inlichtingen tot 15 januari bij Ken nedy Center-Rockefeller Foundati on International Awards, Washing ton D.C. 20566 U.S.A. door André Rutten DEN HAAG De Haagse Co- medie speelt onder regie van Paul Steenbergen een nieuw stuk van Eric Schneider, dat „Tweelicht" heet, een Zuid- Afrikaans woord voor het En gelse „Twilight", dat bij ons „Schemertoestand" zou worden. Het stuk gaat over twee Nederlandse echtparen, waarvan de partners vóór hun huwelijk goede schoolvrienden zijn geweest. Na twintig Jaar hebben zij elkaar op een reünie opnieuw ontmoet, het leek weer helemaal als van ouds te klikken, zodat zij beslo ten samen op vakantie te gaan. Zo doende treft de toeschouwer hen aan op een zeer luxueuze flat ln San Remo. Wat daar het eerst duidelijk wordt is het verschil in levensstijl of in standing tussen de twee echtpa ren, een verschil dat nu groter is dan het twintig jaar geleden op de mid delbare school was. Eric Schneider tekent dat in sprekende details ge nuanceerd uit, regie en spel maken die levend. De basissituatie is, dat het duurdere echtpaar deze hele luxe situatie ook voor het goedkopere echtpaar betaalt. De ontwikkelingen in het spel onthullen gaandeweg, dat ook op school hun verhoudingen al zo lagen. Dure, alom bewonderde jongen, en het dure, alom bewonder de meisjes die daarom voor elkaar geschapen leken werden naar de ogen gekeken door de gewone, spon tane jongen en door het gewone, spontane meisje die evenzeer voor elkaar geschapen leken. Het was, zegt de gewone jongen nu tegen de dure jongen, de verhouding tussen MAASTRICHT (ANP) De stich- tipg „Restauratie St.-Servaas" in Maastricht heeft de restaurateur van monumentale ketken, ir. T. van Hogevest uit Amersfoort opdracht gegeven om plannen te ontwerpen voor de restauratie van de St. Ser vaaskerk. De architect zal de plan nen ontwikkelen met ir. P. Satijn uit Maastricht. De voorlopige kosten van de restauratie worden geschat op 20 miljoen gulden. meester en slaaf. Het stuk onthult geleidelijk ook, hoe het in die toen vanzelfsprekend lij kende huwelijken verder gegaan is, en welke toen niet duidelijk gewor den voorvallen uit de schooltijd daarin door hebben gespeeld, een nog doorspelen. In het spel valt de nadruk op twee schemeringen een avond- en een ochtenscherming. Wat de dure jon gen de gelegenheid geeft te zeggen, dat in Zuid-Afrika, waar hij zijn eer ste zeven huwelijksjaren doorge bracht heeft als succesvol onderne mer, de scherming tweelicht heet. Tegen de genoemde ochtendscheme ring verkeren zij alle vier ook nog in een andere schemertoestand: zij zijn samen uit gaan dineren en drinken thuis gekomen flink door. In die schemertoestand komen de ware onthullingen, over en weer pijnlijke. Het gewone echtpaar lost dat op door samen in bed te duiken, het dure echtpaar gaat letterlijk op de vuist, maar dat werkt zuiverend. want als de zon opkomt staan zij samen hand in hand in het zonlicht. Het is een goed gemaakt stuk over herkenbare mensen, uitstekend ge speeld door Lies Franken en Guido de Moor als het dure, Anne-Will Blankers en Wim van den Heuvel als het gewone echtpaar, in een fraaie flat met wijds balkon van Hans Christiaan. Toch vraag je je af, wat Eric Schnei der in deze mensen interesseert, waarom hij hun lotgevallen in een stuk verwerkt. Hij neemt hen onmis kenbaar heel ernstig, en in hun uiter lijk gedrag zijn zij zeer herkenbare mensen van nu. Maar zijn ze dat, wat hun innerlijke ontwikkelingen be treft, óók? Naarmate duidelijker wordt wat er vroeger precies gebeurd is, wordt het willekeuriger, anecdotl- scher. Misschien had de schrijver zich meer uit het midden van de gebeurtenissen terug moeten trek ken, relativerender naar die mensen moeten kilken. Je begrijpt als toe schouwer wel, dat enkele voorvallen van vroeger, die nu onthuld worden, voor sommige betrokkenen onthut send, schokkend zijn. Maar ze zijn het niet voor de toeschouwer zelf. Die denkt: och ja. Zij komen niet, of nauwelijks, als een verklaring voor wat hij al eerder te vermoeden heeft gekregen, zodat de onthullingen niet „functioneren" op het moment dat zij gedaan worden. Wat waarschijn lijk eigenlijk betekent, dat de figu ren wel overtuigend-herkenbaar in hun uiterlijke gedrag tekend wor den, maar dat de toeschouwer nooit een blik gegund wordt op wat daar achter schuilgaat, wat, lijkt het, mo gelijk gelukt zou zijn als de schrijver hun afstandelijker, relativerender getekend had, met bij voorbeeld het humoristisch mededogen van ie mand die hen met begrip doorziet en dus van het begin af aan kon tonen, waar hun weliswaar kleine, maar toch fundamentele zwakheden schuilen. Ze blijven nu, hoe herken baar ook, te veel „vreemden", zonder echt boeiende kanten. maandag 2 januari ontbijt 1 dunbesmeerde boterham met komijnekaas of magere vleeswaar (rookvlees, cassele- rib, rosbief) 1 glas karnemelk of magere of halfvolle melk koffie of thee zonder suiker en melk lunch 1 onbesmeerde snee bruin- brood met gebakken ei (of gekookt) 1 besmeerde snee bruinbrood koffie of thee zonder suiker en melk warme maaltijd 1 haascarbonade (150 gr. met bot) of 100 gram mager vlees naar keuze, in weinig boter ge bakken. portie spruitjes van uw bord) of een dubbele portie sla (zonder olie en garnituur) 1 gekookte aardappel 1 mandarijn of een halve si naasappel 's avonds koffie of thee zonder suiker en melk l glas tomatesap fo sherry of wijn of bier. EPE (ANP) - BIJ een Inbraak in een bedrijf voor interieurverzorging in Epe is eergisternacht voor een bedrag van naar schatting 27.000 gulden inkoopwaarde aan Perzische en Smyrnatapljten en tafelkleden meegenomen. De inbrekers hebben zich toegang tot het pand verschaft door een zijdeur, waarna zij met grote deskundigheid een keuze uit de grote tapijten- en kledenvoor- raad hebben gemaakt. De bult ia in een bestelwagen geladen die aan de overkant van de straat moet zijn geparkeerd. De inbraak is ontdekt door de be drijfsleider van de zaak. V-v-" a# s h v i^-K'>Kst rt,r 1 »iw "ifiia*- v'-. 4Kb» Z' m DEN BOSCH - De 24-Jarige Bos schenaar F. van de B., die op nieuw jaarsmorgen met een flobertgeweer enkele kogels afvuurde op het slaap kamerraam van zijn achterburen, is door de politie aangehouden en op gesloten. De man beweerde een hekel te heb ben aan zijn achterburen en toen hij in de vroege nieuwjaarsmorgen het licht in de slaapkamer zag opgaan, kon hij zich niet bedwingen. Direct daarna vluchtte hij echter met zijn auto de stad uit, maar hij kon reeds in het kerkdorp Empel enkele kilo meters verder, door de politie wor den aangehouden. De man was na melijk van de weg afgeraakt en in de berm terecht gekomen. Het vuurwa pen werd in zijn auto aangetroffen. De man heeft op het bureau een bekentenis afgelegd, zijn wapen is in beslag genomen en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt wegens vernieling en onbevoegd bezit van vuurwapens. De rest van de nieuw jaarsnacht heeft hij op het politie bureau doorgebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 9