Thera Coppens en de vrouwen van Willem van Oranje Nieuw begin UW PROBLEEM OOK HET ONZE Kleur en fantasie in badmode 'A's je bewust leeft, heb je minder gauw spijt over dingen' MAAN3AG 2 JANUARI 1978 VARIA Trouw/Kwartet door Mink van Rijsdijk Terug van ziek geweest kan ik mijn oude plaatsje in de maandagse Trouw niet zomaar bezetten. Net doen alsof er geen stapels kaarten kwamen en de vele bemoedigende brieven negeren zou werkelijk te gek zijn. Daarom deze keer een persoonlijke start om hartelijk te bedanken voor de manier waarop u zich present meldde met medeleven. U hebt me er bijzonder mee verkwikt. Ziek zijn beter worden. Wat is daar veel over te schrijven en te zeggen, ook wel stil over te zijn. Hoe broos is het geluk van een goede gezondheid en met welk een nonchalance accepteren we die als nor maal. Maar ook: wat reageren we vaak vreemd op een zieke als we zelf kunnen gaan en staan Waar we willen. Ik heb iemand gekend, die bij lichamelijk ongemak van een ander een perfecte troost oprispte. Ik neem tenminste aan dat ze zelf uiterst tevreden was over haar strategie. Zij had gekozen voor een positieve benadering, zocht zogezegd de zonzijde. Brak iemand een been, zei ze met stralende glimlach dat het toch wel een zegen was dat je niet beide benen had gebroken. Toen ik eens een brullend kind bij de oorarts achterliet voor een amandelknipperij, herinnerde ze me fijntjes aan de vreugde van twee kerngezonde kleuters die thuis waren. Hoe krijgt iemand het de mond uit hè? Een heel belabberde troost, die bij gebrek aan beter veel wordt toegepast, is het verwijzen naar mensen die nog zieker zijn dan jij. Vooral de oersterken, de Hollands-welvarens, bedienen zich er graag van. „Als het je te veel wordt, moet je maar aan de stakkerds denken die al maanden of jaren ziek zijn", zei iemand tegen me na mijn derde week in het ziekenhuis. Gooi maar in mijn pet, dacht ik dwars en zeer ongetroost. Wat baat het een mens die kiespijn heeft te weten dat er ook lieden zijn die lijden aan kies-, buik- én hoofdpijn? Die ene snertkies knaagt en maakt blind en doof voor de kommer en kwel van een ander, je hebt daar gewoon geen boodschap aan. Wat zit er nou toch voor troost in de misère van een medemens? Volgens mij geen gram, maar je eigen ongemak schuurt en dat voel je geducht. Het lijkt me daarom hoogst bedenkelijk dankbaarheid om eigen lot te bouwen op de sores van een ander. Verder geloof ik dat het een misverstand is te denken dat je een patiënt alleen echt kunt bemoedi gen als je uit ondervinding weet wat ziekte en pijn is. Vooral zij die eigen gezondheid als goed en fijn hebben ervaren, kunnen zich voorstellen hoe be roerd het is als het lichaam faalt. Wie zijn dat? Wie ervaart op tijd hoe bijzonder een heel en ongeschon den lijf is? Het ingewikkelde is dat je nooit achter stallig dankbaar kunt zijn over een goede gezond heid. Het is altijd een kwestie van hier en nu. Zo heb ik dat tenminste zelf ervaren. Dat leverde me een reeks goede voornemens op. Niet te krap. Mensen, mensen, wat zou ik blij en dankbaar iedere ochtend begroeten. Wat zou ik me bewust en weloverwogen positief opstellen. Nu zijn er misschien pessimisten die menen dat zo'n verheven instelling wel uit moest draaien op droef mislukken. Wellicht zijn er zelfs booswichten, die meesmuilend op het échec wachten, verpakt in de laatste zinnen van dit stukje. Mis, absoluut en helemaal mis. Alleen gemakkelijk is een nieuwe start niet. Het is niet eens zo vreselijk moeilijk als je op KUNT staan, dat ook met je goede been te doen. Als je je erop toelegt dankbaar te zijn voordat je de gordij nen open doet is dat voor ieder christenmens te leren. Zo beginnen ik en mijn gezonde lichaam blij en vol dankbare gevoelens de dag. Daar is eigenlijk geen kunst aan, maar met de slip van de gordijnen nog in je hand dagen de problemen al. Leven is niet knussig gezond zitten wezen, weet je ineens weer. Leven is de wereld buiten de slaapkamerramen te zien van dichtbij tot verder dan het oog reikt. Als je na een periode van ziekte dat uitzicht weer aandurft ben je pas echt beter. Ik wens u een opperbest en gezond 1978 toe. door Annemarie Lücker Aan het begin van het nieuwe jaar komen de nieuwe reis- en vakantie folders uit. vol met zonnige belof ten. Veel mensen zijn dan ook al druk bezig uit het enorme aanbod hun keus te bepalen. Misschien' maakt de gedachte aan strand- en badgoed ons nog wat rillerig, maar de meeste badcollecties zijn al sa mengesteld en ingekocht en zullen de komende weken in veel winkels te vinden zijn. Topkleuren in de badmode van Warners zijn turquoise, flesse- groen, zand. fuchsia, violet en wit. Daarnaast de flatterende tinten zwart, bleu, blauw, marine en rood. Voor zomer 1978 zien we naast de Modernen veel China- en Hawaï- invloeden. Verder bloemrijke in spiraties, vaak met vruchten ge combineerd. In de Afrika-look zit ten speelse ontwerpen met bamboe, giraffe, rinoceros, amuletten en ta lisman. Ook kleine randdessins zijn zeer geliefd in deze groep. De terugkeer naar een mooi gesneden badpak zet zich voort, vrouwen met kleine figuurproblemen zullen er altijd beter in uitzien dan in een „blote" bikini, hoe leuk of mooi dan ook. De bikini-topjes hebben vaak een haltermodel of een strap less model dat met een bandje mid denvoor aangerimpeld kan wor den. Er zijn veel accessoires dit seizoen aan de bikini's en aan de badpakken, zoals gespjes, flosjes. hout, vlaggetjes en kralensnoer- tjes. Prachtig op dessin gesneden lycra halterlijn met diepe rug, in een originele Hawaï print; groene bladeren met bloemen in geel en lila, daartussen verscholen een papegaai. VRAGEN uitsluitend In envelop sturen naar postbus SO/. Voorburg Per vreeg een gulden In postzegels, het liefst in waarden van S5 en 45 ets. bl|voegen, en beslist niet aan de buitenkan! opplakken Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd VRAAG: Bij het controleren van de niet zo vaak gebruikte spullen in de keukenkast vond ik de kippepot he lemaal beschimmeld. Kan dat schimmel er nog uit worden gehaald? ANTWOORD: Dat is wel vervelend met die aardewerk pannen (Römer topf noemt men ze ook wel). Ze zijn ongeglazuurd en voor men ermee gaat werken, moet men de pan en het deksel een flinke tijd in het water leggen, zodat de poriën zich vol kunnen zuigen. Als men gebak ken heeft en de poriën vol zitten met vet, is dat moeilijk te verwijderen. Beslist niet met schuurwerk. want dat helpt niets. Een hulpmiddel is echter de pot en het deksel in een emmertje met heet water te laten zinken en dat water nu en dan te verhitten of vervangen door ander heet water. Er komt dan heel wat vet af. Mijn ervaring is dat deze potten vrij gauw in diggels gaan (weinig houvast als ze gloeiend zijn en dan komt er wel eens een barst of erger). De resterende helft is een goede plantenbak. VRAAG: Gaarne inlichtingen be treffende opleidingen tot het geven van godsdienstonderwijs op christe lijke grondslag op scholen voor mid delbaar en voortgezet onderwijs. ANTWOORD: U kunt aanvragen of via girostorting bestellen het boekje Theologische en kerkelijke opleidin gen in Nederland, uitgave Interker kelijke voorlichtingscommissie o.a. op giro 1311200 t.n.v. Interdiocesane stichting voor Roepingswerk te Et- ten-Leur. Prijs 3 gulden plus ver zendkosten. Aanvulling door lezers: behalve het door ons genoemde boekje Teach yourself Dutch kregen we nog een paar volgens de gebruikers zeer aan te raden boekjes op: Levend Neder lands (uitg. Cambridge University Press) en Speak Dutch door Walter Lagerwey (Audio-lingual course), uitgave Calvin College, Grand Ra pids Mich. 1965, in Nederland uitga ve J. M. Meulenhoff ISBN 90 280 55916. Wat het laatste boekje be treft: te oordelen naar de in voortref felijk Nederlands geschreven brief, zonder stijl- en taalfouten, moet dit een heel goede leergang zijn, en was onze correspondente, een Finse leze res van Trouw, een ijverige leerlinge. VRAAG: Ik heb een heel oud en waardevol schilderij, op hout. Ech ter is het paneel gebarsten en ik wil het graag repareren. Al heb ik vrij veel ervaring voor een amateur en beschik ik over goed materiaal, toch zou ik graag ruggesteun hebben in goede vakliteratuur. Kent u zo iets? ANTWOORD: Restaureren van een oud schilderij is werk van een goed vakman en wie aan zoiets begint, moet weten of hij dat kan en mag doen. Een grondige kennis van het materiaal en van de oorzaken, die tot de beschadiging hebben geleid zijn In de eerste plaats noodzakelijk. Voor u overgaat tot dit werk, dat geen waagstuk meer mag zijn, raad ik u zeer aan, nauwgezet het boek te bestuderen: Schilderijen restaure ren (beoordelen en conserveren) door Gilberte Emlle Méile ISBN 906010 382-3, uitgave Strengholt Naarden. Hartelijk dank voor de mooie kaar ten. die lezers van deze rubriek heb ben toegezonden. Ook voor de goede woorden die daarbij werden ge voegd. Voor velen zal het moeilijk zijn, na een tijd van veel onderling contact en genoten of betoonde lief de en vriendschap, terug te gaan naar een leven van veel gewone en soms heel moeilijke dingen, naar de gevreesde eenzaamheid. God zij met VRAAG: Wilt u toch eens vragen of alle mensen eens bij hun boeken willen kijken of er nog een boek van mij bij is. Mijn naam staat er mis schien in of misschien niet. ANTWOORD: De lezeres die deze brief schreef, zal misschien zeggen: de helft staat er maar in en hoe weet men nu. wie ermee bedoeld wordt? Nu. uw klacht wordt met vellen ge deeld: Een geleend boek en dat geldt ook voor een onaanzienlijk pocketboekje, dat er bovendien niet zo fraai uitziet, raakt heel erg gauw ergens onder of achter. De eigenaar zal het blijven missen. Niet terugge ven staat gelijk met wederrechtelijk toeëigenen of in gewone taal: dief stal. Een boek dat kennelijk vaak werd uitgeleend is: M. van Woensel Kooy: Oude en Nieuwe gezangen. Er wordt tenminste dikwijls gevraagd of we niet kunnen bemiddelen of iets dergelijks. Dit boek is gewoon in de boekhandel te koop (uitgave Kok-Voorhoeve) en het is gewoon goekoper om dat zo te bestellen dan te adverteren om een oud exem plaar en dan de verzendkosten nog te betalen. Zoals u gemerkt heeft, noemen we wel meer een boek, dat zonder meer te koop is. Vraag: Uit de namen van de dagen van de week in het Russisch valt af te leiden, dat de week in Rusland op maandag begint. De zondag is daar dus de laatste dag. De werkdagen zijn genummerd Hoe oud is deze telling? Ik vermoed niet dat deze na de revolutie is ontstaan, want zater dag (Soebóta) en zondag (Wasjkris- jenje opstandig) zou dan wel iets anders geworden zijn. Antwoord: Maandag podeneljik of begin van de week), dinsdag Ftor- nik (tweede), woensdag Srèda (mid den), donderdag Tsjitwjerk (vierde), vrijdag PJatnlts (vijfde). De zater dag en zondag vallen buiten de nor male werkweek van vijf dagen. Deze terminologie is al vele eeuwen oud en dergelijke zaken verandert men niet zo gauw Uw vraag was voor ons een aanleiding om contact te zoeken met dr Boris Raptschlnsky. schrij ver van bekende Russische leerboe ken en werken over Rusland De echtgenote van deze merkwaardige persoonlijkheid vertelde ons dat haar man. niette eens taande zijn hoge leeftijd (60 Jaar) nog steed, druk bezig is en les geeft of schrijft. Benijdenswaardig. Vraag: WIJ hebben vlak bij rijksweg 12 (Utrecht-Qouda) een groentetuin en hebben wel wat zorgen over de toestand van de grond en van onze onbespoten groente. In Duitsland is het niet toegestaan binnen honderd meter van de rijkswegen tuinbouw uit te oefenen Het is voor ons van groot belang hier meer over te weten te komen, want wij zijn fervente groenteeters, nadat we tien Jaar ge leden met ons tuintje begonnen zijn. Aniwoord: u zou contact kunnen op nemen met de RIJkslandbouwcon- sulent van uw rayon (adres bij ge meentehuls vragen) of een monster van de grond van uw tuin kunnen opzenden, naar de Plantenziekte- kundige dienst te Wageningen met begeleidend schrijven. Als er te veel sporen van vergiftigde stoffen aan wezig zijn. zou het Inderdaad als de mogelijkheid daarvoor aanwezig is aan te raden zijn daarvoor een ander plaatsje te zoeken. U begrijpt wel. dat wij zonder monsters van de bo dem en zonder laboratorium achter de hand weinig zinnigs over deze zaak kunnen zeggen. door Fred Lammers MIJDRECHT „Vrouwen hebben op belangrijke mannen een invloed die je niet mag oiderschatten. Iemand als Wil lem van Oranje is geworden die hij was door de vrouwen die zijn leven hebben gedeeld. Zo is naar mijn vaste overtuiging zijn conflict met Philips de Tweede van Spanje tot een uit barsting gekomen door alle op gekropte gevoelens over de toestanden thuis in de tijd dat Willem het bij zijn tweede vrouw zo moeilijk had." Thera Coppens hoeft er niet lang over na te denken als ik haar vraag waarom zij in haar vierde histo rische roman opnieuw het ac cent heeft gelegd op de rol die vrouwen in de geschiedenis hebben gespeeld. Nadat Thera eerder veel succes had met haar geromantiseerde biogra fieën over Elizabeth de Eerste van Engeland, de Schotse koningin Ma ria Stuart en de zes vrouwen van Hendrik de Achtste, heeft zij het nu in onze nationale historie gezocht. „De vrouwen van Willem van Oran je" heet haar bij de Zuidhollandse Uitgeversmaatschappij B.V. in Baarn verschenen kloek uitgevoerde en fraai geïllustreerde boek (prijs 36,50), waarin op een onderhouden de manier het leven van deze bijzon dere Oranje en zijn vier officiële vrouwen maar ook dat van zijn min nares, de Emmerichse burgemees tersdochter Eva Elincx, is be schreven. De geschiedenis van Willem van Oranje is al tientallen keren op schrift gesteld, maar tot dusver be stond er geen goede en echt kritische roman over hem. Aan dat laatste heeft Thera zich gewaagd. „Ik heb over Willem van Oranje een boek willen schrijven dat zich laat lezen als een avonturenroman, die je niet opzij kunt leggen. Ik geloof dat ik er wel in ben geslaagd een stukje Ne derlandse geschiedenis voor een gro ter publiek, dat niet zo gauw naar echt historische werken grijpt, hel der neer te zetten, al weet ik dat het weer geen Rembrandt is geworden. Je wilt altijd een Rembrandt schrij ven maar als je klaar bent met een boek. moet je steeds weer constate ren dat die Rembrandt het boek wordt dat je nog moet schrijven." is de ervaring van de nu dertigjarige Thera Coppens. Bewustwording Een vraag die al gauw opkomt is wat Thera zo boeit in dat toch tamelijk grijze verleden, een interesse die ook in haar biografieën over die Britse vorsten al naar voren kwam. „Het is de bewustwording bij de mensen van de eigen persoonlijkheid, het ineens doorbreken van het besef dat ze niet alleen hoefden te doen wat de kerk of de adel zei maar dat je als mens zelf een vrije wil. een geweten hebt. dat begrip geweten waarmee Luther kwam. Dat spreekt mij in die zes tiende eeuw zo aan." Overigens moet het Thera van het hart dat het met die interesse voor de nationale historie in Nederland over het algemeen „droevig" is ge steld. „Velen weten wel alles over Elizabeth de eerste en de Russische tsarenfamilie maar nauwelijks wat over Amalia van Solms of prins Mau- rits, over wie nooit een behoorlijk boek is geschreven, al is er materiaal te over. en dan hoeven we alleen maar te denken aan de vele brieven die er van hem bewaard zijn geble ven en waar niemand ooit iets mee heeft gedaan. Dat komt omdat ze al bij voorbaat denken dat de Neder landse geschiedenis saai en braaf is. Die opvatting wordt er op onze scho len al in geheid, al verandert er te Thera Coppens .je wordt steeds completer (foto: Boudewijn Weehuizen) genwoordig wel iets aan. Maar neem nou een figuur als Willem van Oran je. Als je aan willekeurige mensen vraagt wat voor iemand hij was dan krijg je te horen: vroom en trouw of moedig en standvastig. Ik begon me - op een gegeven moment af te vragen of dat nu wel zo was. Iemand die vanaf zijn geboorte standvastig is, is voor mij een karikatuur en dat is Willem beslist niet geweest. Hij was typisch een renaissance-prins, vooral in zijn Jeugd. Gelouterde figuur Pas in het laatst van zijn leven was hij. de gelouterde figuur, zoals hij altijd wordt afgeschilderd. Willem van Oranje was een man die zwakke momenten had. Hij kon in zijn privé- leven soms huichelachtig zijn en in zijn jonge Jaren behoorlijk liederlij ke feesten geven. Maar juist door die zaken te noemen wordt de held die hij in het laatst van zijn leven was geloofwaardiger. Overigens moet hij een man zijn geweest die met leder een kon omgaan, ook met zijn solda ten en dat was eigenlijk een bende bandieten, die alleen aan eten en vrouwen dacht. Willem van Oranje kon ze aan en dat zegt al heel wat over zijn karakter. Hij was een heel krachtige persoonlijkheid, die ook goed met kinderen kon omgaan en huiselijke trekjes had. Van hoog tot laag werd door tijdgenoten gunstig over hem geoordeeld. Ik had hem graag persoonlijk gekend," zegt Thera. Het boek over Willem van Oranje is een hele klus geweest. „Drie jaar heb ik eraan gewerkt. Ik begon er aan toen ons dochtertje Daphne een ochtend in de week naar de peuter klas ging. Het was vaak zo dat. wan neer zij op haar driewielertje een blokje om ging ik dacht: fijn, nu kan ik gauw een half velletje op de schrijfmachine doen. Zo moest ik werken. Soms voelde ik me wel eens overbelast. Toen Daphne naar de kleuterschool mocht kreeg ik meer tijd. Ik ben erg voor werkende vrou wen. maar ik ben dolblij dat mijn moeder niet werkt en vrij dicht in de buurt woont zodat ze als dat nodig is wel eens kan oppassen." Geïsoleerd beroep Hoewel schrijven voor Thera erg be langrijk is omdat dit haar, naar ze vertelt „uit de sleur van iedere dag haalt" is het niet alles overheersend geworden. „Schrijven is een geïso leerd beroep. Ik wil het er bij blijven doen. Als ik de hele dag achter mijn typemachine zou gaan zitten dan werden mijn verhalen zo grijs als ik weet niet wat" Voorlopig zal Thera geen nieuw his torisch boek onder handen nemen, al heeft ze plannen genoeg. „Acht maanden geleden is Joep geboren en ik heb kinderen voor mijn plezier. Daar wil ik van genieten!" Zodoende valt op het ogenblik de nadruk op het schrijven van korte kinderver halen en liedjes, artikelen in „Wij en onze kinderen", het verzorgen van de kinderrubriek in Margriet en de vier peuterboekjes, die eind 1978 zullen uitkomen en volgens Thera „een totaal nieuwe aanpak zullen betekenen bij de eerste kennisma king van kinderen in de leeftijd van twee tot vier met het begrip boek." Al deze activiteiten zijn prima te combineren met het moeder zijn van jonge kinderen. Dichten doet Thera ook nog regelmatig. „Ik heb nog heel veel gedichten liggen, maar na mijn eerste bundel 'Woorden boekje' zie ik er de noodzaak niet van in ze uit te geven, tenminste op het ogenblik niet. Het feestelijke gevoel dat ik had toen ik aan mijn eerste bundel werkte is weg. Als het er op aankomt ben ik erg onzeker. Nadat ik iets heb geschreven komen de vragen op me af of ik de mensen wel waar voor hun geld geef. Dat heb ik nu ook weer met Willem van Oranje. Ik ben me er telkens van bewust dat je mensen iets van waar de moet geven. Ze kopen immers een duur boek! Kinderboeken pak ik nu ook heel anders aan dan vroe ger. De lef die ik destijds had ben ik kwijt. Hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat denken: dat begrijpen ze niet. Maar soms denk ik wel eens: ik kan het nooit meer zo mooi als vroeger." Kritisch Als Thera voor verse koffie heeft gezorgd zegt ze: „Iedere keer veran der je. Dat boek over de vrouwen van Willem van Oranje had ik niet kunnen schrijven toen ik 22 was. Je wordt steeds completer en dat is heerlijk. Daarom vind ik het ook niet erg ouder te worden, omdat je er steeds dingen bijleert. Sommige mensen mopperen als ze zestig zijn. Dat begrijp ik niet. Je moet alles in het positieve zien en kritisch blij ven. Als je kritisch durft zijn ben je tegen alles beschermd, leef je be wust, heb je ook minder gauw spijt over dingen en spijt is een naar begrip." Dat kritische heeft een gro te rol gespeeld bij het schrijven van Thera's nieuwste boek. „Daarvan werd ik me sterk bewust toen ik in Delft in de Nieuwe Kerk bij het graf van de Oranjes stond. In stilte heb ik daar gezegd: Neem me niet kwa lijk als het me niet lukt met dat boek. Tijdens het schrijven ervan heb ik doorlopend het gevoel gehad dat ik verantwoording moest afleg gen tegenover de hoofdpersonen." Al heb je als auteur in een geroman tiseerde biografie de nodige speel ruimte, Juist dat verantwoordelijk heidsgevoel leidde er toe dat Thera zo min mogelijk aan de fantasie overliet. Paardebloempluisjes „Om een boek als dit te kunnen schrijven moet je eerst de sfeer op snuiven van die tijd en de omgeving waar het zich afspeelt. Op alle plek jes die ik beschrijf ben ik persoon lijk gaan kijken. Ik ben bij de Dillen burg met laarzen aan door de dalen gaan zwerven en heb gemerkt wat een warreling van paardebloem- pluisjes daar moet zijn geweest als in het voorjaar de ruiters door de velden reden. Ik heb ervaren hoe ruw het hout is geweest van betim meringen. hoe koud de deurknop pen, hoe een gobelin bewoog in de wind en hoe donker het kon zijn op die Duitse kastelen en op de Dillen burg was het vaak donker, want kaarsen waren duur en zuinig zijn was op het kasteel van Juliana van Stolberg, waar ze erg in het krijt stonden, het parool. Je moet je ook voorstellen wat warmte betekende voor de mensen uit die tijd, hoe belangrijk een haardvuur was en de aanwezigheid van een hond, niet al leen als huisdier, maar tevens als een soort kruik die mee in bed ging." Jan Rubens Los van dit alles was er dan het onderzoek in vele archieven naar onbekende details. In het boek krijgt met name de tragische figuur van Willems tweede vrouw. Anna van Saksen, veel aandacht. Haar overspel met Jan Rubens werd lan ge tijd verzwegen, maar juist die gebeurtenis is zo diep menselijk vooral als Thera Coppens beschrijft hoe de vrouw van Jan Rubens bij Willem van Oranje, de andere bedro gen partij, komt pleiten voor het leven van haar man, die zij zijn misstap heeft vergeven. Het is allemaal zo levensecht. Dat geldt ook voor Juliana van Stolberg die haar zoon, vlak voordat hij als elfjarige jongen naar het hof van Karei de Vijfde in Brussel vertrekt, tijdens een gesprek in de kruiden tuin van de Dillenburg nog eens voorhoudt: „Kind. je kunt beter al les verliezen dan je geloof in God. Dat stelt soms harde eisen aan een mens, maar toch is het niet moeilijk naar Zijn wil te handelen. Iedereen komt ter wereld met een geweten, een stem die zegt wat goed of fout is. Die stem komt rechtstreeks van God. Luister alleen naar Hem." Hoe vreemd Willem in later Jaren soms ook schutterde, die moederlijke woorden zou hij zich altijd blijven herinneren. Bij de zwaarste beslis singen in zijn bewogen leven waren die zijn leidraad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 7