Familie Yins vreest voor leven van zoon Peter Medestanders van Vorster tegen Koinonia-verklaring 1977 kostte aan veel geestelijken het leven Castro toont meer begrip voor religie Uit brieven van lezers Troon van Petrus niet van Petrus Men leeft in verschillende werelden 1978: Israël 30 jaar. VANDAAG Gespreksgroepen Naarden/Bussum Christenen in Oeganda gearresteerd UIT DE KERKBLADEN MAANDAG 2 JANUARI 1976 KERK Trouw/Kwartet2 NEW YORK - Premier Fidel Castro van Cuba heeft een toenadering tot de godsdienst aangekondigd en an dere funtlonarissen schijnen dezelf de lijn te volgen. Dit is de mening van ds Jovelino Ramos, een van de leden van een protestantse delegatie uit de Verenigde Staten, die onlangs een bezoek bracht aan Cuba. Ds. Ramos is secretaris voor „ge rechtigheid en bevrijding" van de Amerikaanse raad van kerken. Sa men met negen andere protestantse kerkleiders bracht hij een bezoek van een week aan Cuba. Ramos wijst op een verklaring van Castro, toen deze in oktober Jamaica bezocht, tijdens een bijeenkomst van kerklei ders in Jamaica. De verklaring is in Cuba op grote schaal gepubliceerd, eraan herinnerend dat hij zelf r.k. gedoopt is en een r.k. school bezocht, zei Castro: „Ik ben de prediking van Christus. Mijn voorstelling van Hem is dat hij een grote revulutionair was. Zijn leer was gewijd aan de armen, de nederigen, aan het bestrijden van onrechtvaardigheid en vernedering van de mens. Ik vind, dat er grote overeenkomsten bestaan tussen Christus' prediking en het socialis me." aldus Castro. „We hebben ervoor trachten te zor gen, dat de Cubaanse revolutie niet op een vijand van de godsdienst zou lijken. Immers, zou dit wel zo zijn geweest, dan hadden we de reactio naire groepen en de uitbuiters, niet alleen in Cuba naar vooral in de rest van Latijns-Amerika. in de kaart ge speeld." aldus de Cubaanse premier en president. Ds. Ramos vindt de verklaring van Castro belangrijker dan hetgeen de Cubaanse grondwet over de gods dienst meldt. In een verklaring na mens de protestantse delegatie zei Ramos volledige vrijheid van gods dienst te hebben geconstateerd in Cuba. „Wat er in Cuba bezig is. is een sterke uitdaging van christenen overal ter wereld. De grote vraag is hoe een christen te zijn in een revolu tionaire maatschappij. We hebben een situatie gevonden waarin de ker ken niet vervolgd worden. Ze genie ten vrijheid van godsdienst." ROME De zogenoemde troon van Petrus, die, al vele eeuwen in de St. Pieter in Rome wordt bewaard, is niet van de apostel Petrus, maar evenmin van Karei de Kale, die na zijn kroning te Rome zijn zetel in 875 aan paus Sil vester heeft geschonken. Vol gens de bekende Vaticaanse archeologe Margherita Guar- ducci dateert de troon uit de vierde eeuw en heeft hij toebe hoord aan keizer Constantijn. Toen deze Rome verliet voor Constantinopel schonk hij zijn ivoren troon aan paus Silves ter. De ivoren platen werden later overgebracht op de zetel van Karei de Kale, die zijn kroningszetel weer cadeau deed aan paus Johannes. De Vaticaanse archeologe, die in ternationale bekendheid ver wierf door de vondst van het graf van Petrus onder het hoofdaltaar van de St. Pieter is tot haar conclusies gekomen na de bestudering van de voor stellingen op de Ivoren platen. Volgens haar zijn de ivoren platen vervaardigd in de 4e eeuw in Alexandrlë. Zij stellen de werken van Hercules voor. Keizer Constantijn werd de Herculische genoemd. Van een onzer redacteuren KIEV KOSNACHT De ver wanten van GeorgtJ Vins. de gevangen secretaris van de evangelie-christenent>aptis- ten. maakt zich bijzonder zor gen om de gezondheid van de zoon van de baptistenleider. Peter, en tracht de wereldopi nie wakker te maken voor het lot van deze Jonge strijder voor de mensenrechten. PeUr Vins f21was tot zijn arrestatie in begin december secretaris van de afdeling voor kerkelijke vervolgin gen van de Oekraïense Helsmki- groep. Zijn voorlopige hechtenis zou op 23 december eindigen, maar deze werd met veertien dagen verlengd. Volgens de familie Vins zou de jonge man in de gevangenis ernstig mis handeld zijn en dringend medische hulp nodig hebben. In de gevangenis kan hem deze evenwel niet gegeven worden De familie vreest dat de autoriteiten van plan zijn hem daar U laten sterven. Verschillende zie kenhuizen zouden geweigerd heb ben. hem te verplegen. Ook een psy chiatrische kliniek, waar hij tijdelijk was ondergebracht heeft hem gewei gerd op te nemen, omdat hij geeste lijk gezond bevonden was. Peter Vins werd op 8 december on der het voorwendsel van straatslijpe rij gevangengenomen, als onderdeel van een grote actie tegen strijder voor de mensenrechten. De verlen ging van zijn gevangenschap werd gegrond op „luiheid". In de gevange nis bestaat evenwel geen arbeldsmo- gelljkheid, omdat de gedetineerden door Hennie Serlontein JOHANNESBURG - De lei ding van de Nationale partij In Zuld-Afrlka en het Afrikaner establishment is vastbesloten elke kritiek in eigen kring neer te slaan, die voortkomt uit zor gen over de onchristelijke kan ten van de rassen- en veilig heidspolitiek van de regering ln Pretoria. nationale partijleider en Afrikaner kranten op de Kolnonla Verklaring, die kort voor de verkiezingen door een groep calvinistische theologen en gemeenteleden werd verspreid. Deze verklaring is bestempeld als vrijzinnig, de ernstigste verwensing in het nationalistische vocabulair. De reacties tonen tevens aan hoe gering de kans is voor weldenkende en oprechte mensen de nationale partij van binnen uit ln een meer vooruitstrevende richting U beïn vloeden. Dit werd duidelijk uit de reacUe van Hoewel ln de Kolnonla Verklaring Der# futx-eh u uitsluitend Dcstemd voor korte reacties op m dero krant getezen bertcMtn artikelen en commentaren, en n»et voor gedichten, open Dneven, oproepen o» reacties op advertent.es (dere laatsle d.enen tot de directie gericht te worden) De miend-ngen voor deze ruOr.ek d.enen zo beknopt mogeii|k te Z4n Oe redactie behoudt l.ch het recht van bekorting voor Het is on» helaas niet mogel'ik over elk flëvll van bekort.ng o» metplastsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Sneven adresseren aan S«Cretans hoofdredactie Trouw, Postbus. 859. Amsterdam B>i publicatie worden naam an woonplaats van de ICh>.|VM» .yi-o'd Orde en recht Herhaaldelijk leest men over de zaak-Kalma. Ik vermoed dat bedoel de heer Kalma bij zijn intrede als chef van de kinder- en zedenpolitie de eed van trouw zal hebben afge legd orde en recht te helpen handha ven ln de Nederlandse staat. Dus niet propaganda maken voor een beweging, die tegen orde en recht Indruist, door wiens leden een colle ga van de heer Kalma het leven liet. Leidschcndam J.Jansen Bekering In een T V uitzending op eerste kerstdag over het groeiend pasto raat ln Spanje, hoorde ik de bejaar de ds. H. van Brink aldaar zeggen op dt vraag of er in Spanje verschillen waren in geloofsbeleving (polarlsa- Ue). och nee. wanneer je drie vliegu ren van Nederland verwijderd bent, zijn deze verschillen weggevallen. Wanneer we hier in Nederland de onwaarachtigheid en de onver draagzaamheid tussen de zich noe mende kerk mensen zien moeten wij allen drie vlieguren de lucht in. Vol gens mij heeft dat iets met bekering U maken. Nunspeet W. Groenveld Eenzijdig Met grote opmaak staat op de voor-' pagina van Trouw van 27 december: „Argentinlé grooUU schender van mensenrechten". Uw eenzijdige be richtgeving moet velen die met mij nog lezers van Trouw zijn. telkens weer pijnlijk treffen. Wat gebeurt cr Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-9134 56 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel 010-115700 (adv). DEN HAAG,LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 ln Rusland. China, ln het „bevrijde- Vietnam. Cambodja. Oeganda. Ah- gola enz Waarom hamert u niet hierop? Het is ontzettend wat ln Latijns Amerika gebeurt, maar te gen één die daar ten onrechte gevan gen genomen en gedood werd. staan er honderd, die dit ln bovengenoem de landen is overkomen, waaronder velen, die geen enkel actief verzet tegen de overheid ln het schild voer den. maar alleen hebben vastgehou den aan de belijdenis dat Jezus de Heer is. Kortheidshalve verwijs ik alleen naar de schattingen van Solz- jenitsyn. zoals beschreven door tr. Oratama ln „Stavast" van decem ber 1977. Ik hoop, dat u ondanks dit citaat mijn ingezonden stuk durft opnemen. Hilversum J. A. Heckman Werkloosheid Met verwondering las ik ln de cou rant dat negenduizend arbeids plaatsen vacant zijn. Hoe is het mo gelijk met zoveel werklozen. Is het niet een beetje gemakzucht, een uit kering genieten en nog wat zwart werken0 Zo zijn ze er ook. Het wordt hoog Ujd dat de regering andere maatregelen gaat nemen om de ge makzucht een beetje weg te nemen. Den Haag E.deMunnik Yakunin .Naar aanleiding van het artikel in Trouw van 23 december JL „Gleb Yakunin ln moeilijkheden", wil ik graag zoveel mogelijk mensen aan sporen die moeilijkheden te verlich ten. Yakunin is priester, en wil de rechten der gelovigen in de USSR verdedigen. Veel kunnen wij niet doen ln de vrije christelijke wereld, maar wel schrijven. 8chrijf Yakunin. dat u hem niet vergeten bent. in 't Engels, in een gesloten envelop, met 75 cent porto. Dit zal hem en zijn zaak zeker goed doen. Zijn adres is RSFSR, gMosk va. ul. Dyhcnko 30. korp. I. kv. 45. Yakuninu, Gleb P. USSR. n B. Lcitner-Pijl. Boomgaard 4. Nicuw-Vcnncp, 02526-5477. Rcnocming De heer R. II. Fein is benoemd tot permanent vertegen woordiger van Nederland bij het bu reau van de Verenigde Naties en an dere internationale organisaties in Genévc. De heer Fein is momenteel buitengewoon en gevolmachtigd am bassadeur in Nairobi (Kenia), liet ministerie van buitenlandse taken heeft dit meegedeeld. Benoeming Mr. H. Schcltcma, mo menteel buitengewoon en gevolmach tigd ambassadeur in Brussel, is be noemd lot permanent vertegenwoor diger van Nederland bij de Verenigde Nnlies in New York. Dit heeft het ministerie van buitenlandse zaken meegedeeld. In hun cellen moeten blijven. Boven dien is hij volgens zijn familie door leden van de KGB dusdanig mishan deld. dat hij zich nauwelijks nog kan bewegen. Canadese familieleden van Peter Vins hebben reeds op 9 november een schriftelijke uitnodiging voor Peter, ondertekend door de Russi sche consul, naar Moskou gezonden. De familie vreest dat de voortgezette detentie van Peter Vins past in het besluit van een aantal conservatieve partijleiders, die tegen de wil van partijsecretaris Brezjnjef ln. beslo ten hebben, de problemen rondom de dissidenten op te lossen door de Russische dissidenten naar het bui tenland te laten gaan. terwijl de dis sidenten in de Oekraïne en vertegen woordigers van andere nationale minderheden vernietigd dienen te worden. het multlraclale concept van de re- geringspolitiek werd aanvaard, kriti seerde zij belangrijke kanten van Vorsters beleid. Uit de reacties blijkt dat de nationalistische leiders de christelijke rebellen brandmerken als linkse ondermljners en als een gevaar voor het Afrikanerdom. Dit werd gezegd door Louis Le Orange, de onderminister voor voorlichting en parlementslid voor Potchef- stroom, de basis van de calvinisti sche revolte. Le Orange merkte op dat de verkla ring niets anders was dan een poging de belangen van de oppositionele Progressieve Hervormingspartij te dienen, hoewel alle ondertekenaars van de verklaring leden waren van de nationale partij of achter de nati onalistische filosofie stonden. Le Orange zei dat de meesten al gerui me tijd meer thuis waren ln de PHP- fllosofie dan in de nationalistische. Le Orange merkte verder op dat „de ware calvinist voor leiding steunt op de uitspraken van de synodes van de drie Afrikaner kerken en niet onder de indruk komt van zogenaamde re formatorische beginselen, die opzet telijk gebruikt worden voor politieke doeleinden tegen de huidige rege ring. Het is absoluut niet calvinis tisch. als een pressiegroep tegen de regering op te treden", zei Le Orange. Tegelijkertijd hebben een aantal an dere academici ln Potchefstroom een verklaring tegen de Koinonia Verklaring uitgegeven, waarin ge zegd wordt dat de meerderheid van de calvinisten in Potchefstroom trouw is aan de regering en volledig meent dat de regering haar uiterste best doet in de huidige omstandighe den. Onder de ondertekenaars van deze tegen-verklaring bevinden zich verscheidene leden van de Afrikaner Broederbond, de geheime kern van de Nationale partij. Als het gaat over polarisatie, dan praten we meestal over tegenstellin gen als „progressief-conservatief of „horizontaal-verticaal". Volgens prof. dr. J. Firet van de Vrije Univer siteit is de werkelijke oorzaak van de spanningen vaak veel ernstiger: een verschil in bewustzijnsvorm. Men gebruikt dan misschien nog wel dezelfde woorden, maar men spreekt een verschillende taal. Prof. Firet ln Praktische Theologie (tijd schrift voor pastorale weten schappen): Ik spreek met een groep Jonge gere formeerde predikanten over hun eerste pastorale ervaringen. In meerdere of mindere mate hebben zij allen het gevoel, op zeer wezenlij ke punten vreemd te staan tegeno ver veel van hun gemeenteleden. Het gesprek gaat over de godsvoor stelling. Het blijkt hun allen moei lijk te vallen, begrip op te brengen voor de traditionele gereformeerde godsvoorstelling, zoals ze die in hun gemeente tegenkomen. Toch ont breekt het hun niet aan begrip en invoelend vermogen. Zij kunnen zich behoorlijk goed inleven ln aller lei ideeén over Ood. hoezeer die on derling ook verschillen: de god van de god-is-dood thcologie, de god van radicale maatschappijkritiek, de godsidee van de „Oosterse renais sance", de idee van god als „diepte" en .bet zijn-zelf', enz. Wat ls hier nu aan de hand? Vinden die jonge theologen alles mooi. als het maar niet „gewoon gerefor meerd" is? Ziin ze zo puberaal, dat ze alles waarderen kunnen, behalve wat tot het geestelijk meubilair van hun kerkelijk „ouderlijk huis" be hoort? We moeten het antwoord, denk lk, in een andere richting zoe ken. In 1957 publiceerde de Duitse BUENOS AIRES/SALISBURY - Meer dan 30 r.k. bisschoppen, pries ters en missiezusters zijn tussen 1976 en 1977 het slachtoffer geworden van terreuraanslagen. Centra van de uit spattingen tegen kerkvertegenwoor- digers waren Rhodesië, El Salvador en Argentinië, waar in 1976 binnen enkele maanden acht priesters, on der wie bisschop Enrique AngelelU, vermoord werden. Prominentste slachtoffer was de aartsbisschop van Brazzaville (Kon go). kardinaal Emile Blayenda, die in maart 1977 ontvoerd en vermoord werd. Een maand eerder was de ang- llkaanse aartsbisschop van Oegan da, dr. Janani Loewoer, samen met Visie van H. Focke in het r.k. blad De Bazuin op de situatie in de r.k. kerk. socioloog Schelsky een befaamd ge worden artikel waarin hij het begrip „Dauerreflexion" Introduceerde. „Dauerreflexion"' ls een nieuwe be wustzijnsvorm en religieus een nieuwe geloofsvorm. In deze be wustzijnsvorm van permanente re- flexie kunnen en moeten zelfs alle vragen telkens opnieuw als open vragen gesteld worden, kun nen en moeten telkens nieuwe vra gen gesteld worden, kunnen en moe ten alle antwoorden als hypothesen voor nieuwe vraag- en zoekproces sen beschouwd worden. „Dauerre- flexion" ls de bewustzijnsvorm van die groep van mensen, van die „ge neratie". zou men kunnen zeggen (al moet daarbij niet specifiek aan een leeftijdsgroep gedacht worden), die volstrekt vertrouwd ls met de voort durende sociale en culturele veran dering. die het meest constante ken merk is van onze tijd. Zij hebben dat doorgaande veranderen a.h.w geïn ternaliseerd en het ls een constant element van hun bewustzijn gewor den: zij kunnen zich voor alles open stellen, alleen niet voor onverander lijkheid. Het geval van die Jonge predikanten twee ministers vermoord. In Rhodesië namen de aanslagen op missionarissen in 1977 toe: op 7 fe bruari werden in de missiepost van Moesame vier zusters en drie missio narissen door sluipschutters doodge schoten. Kort daarvoor waren de Duitse missiebisschop Adolf Gregor Schmitt, een pater en een missiezus ter bij een aanslag om het leven gekomen. In het zuidwesten van Rhodesië werden een Oostenrijkse zuster en de Duitse missiearts dr. Hanna Decker vermoord. Moorden ook ln Latijns-Amerika. In El Salvador zijn het vooral de jezu- ïten, die vervolgd worden. In Brazilië werden in 1976 drie priesters ver gaf ik alleen als Illustratie. De strek king ervan is niet. te zeggen dat dit het verschil ls tussen Jongeren en ouderen of tussen theologen en ge meenteleden. Waar het om gaat ls dit: wij hebben in onze tijd te maken met het verschijnsel van tweeërlei bewustzijnsvorm. Je komt beide te gen bij jongeren en bij ouderen, bij theologen en gemeenteleden; ze ko men beide (en dat is het meest ver rassende) soms voor in één en dezelf de mens. Er is enerzijds de bewust zijnsvorm en de daarmee correspon derende geloofsvorm van de „Dau erreflexion". er is anderzijds het meer statische bewustzijn van men sen die er natuurlijk wel weet van hebben, dat er het één en ander aan het veranderen is, maar die innerlijk geen deel hebben aan het nieuwe cultuurhistorische fenomeen van continue verandering. Als de kerkelijke en theologische situatie geanalyseerd wordt, wordt vaak gedacht in termen van polari teiten als die van „progressiviteit en conservatisme" of „horizontallsme en verticalisme" Dergelijke polari teiten kunnen tot ernstige conflic ten leiden we weten er alles van. Veel verdergaand echter zijn de con sequenties van het verschil in be wustzijnsvorm dét kan lelden tot een diepe tussenmenselijke ver vreemding. Men gebruikt misschien nog wel dezelfde woorden, maar men spreekt een verschillende taal; men objectiveert sprekend een ver schillende werkelijkheid, men be leeft de wereld anders, men leeft eigenlijk in verschillende werelden. Je kunt het hebben, bv. na een preek, dat iemand zegt. Ik begrijp elk woord dat hij gezegd heeft en toch snap Ik er niets van" Waar schijnlijk zitten we in zo n situatie meestal precies bij het punt waar lk op doelde, nl. dat communicatie on mogelijk wordt als de communica tiepartners diepgaand verschillen ln bewustzijnsvorm. Preekstoel In Rckrcatic informatie vertelt de hervormde dominee van de Zeeuwse (ADVERTéNTIFl Waarom zou u niet zelf gaan feliciteren? Israël bestaat in 1978 30 jaar Een reden dit jonge land met zijn rijke historie - te feliciteren Gun uzelf dit jaar een vakantiereis naar Israël. Vraag het Isra-Tours reis programma bij uw reisburo of Isra-Tours. Sarphatistraat 6. Amsterdam. Telefoon 1020)2232 66' lllllll •3snn-Tnuns 44 moord. Veel talrijker in Latijns- Amerika zijn echter de ontvoeringen en martelingen van religieuzen, die zich inzetten voor verbetering van de situatie van de armen. In Zuidelijk Afrika zijn de hardnekkige bewerin gen van de regeringen Smith (Rho- desië) en Vorster (Zuld-Afrika), 'dat guerrillastrijders verantwoordelijk zouden zijn voor moorden op geeste lijken steeds minder betrouwbaar gebleken. Zo meldde de wereldraad van kerken in Juli, dat veiligheid stroepen systematisch deze moor den uitvoerden, een bewering die al eerder hier en daar was gedaan door de congregaties van verschillende van de vermoorde zusters en pries ters. strandplaats Renesse over zijn erva ringen in het toeristenpastoraat: Je zou natuurlijk nog meer moeten doen. Die kerk zou open moeten, de hele week, minstens 's middags, maar de daarmee opgedane ervarin gen zijn niet bemoedigend. Patat etend en Ijsje likkend komt men naar binnen om luid joelend rond te sjouwen. De kerk is de enige be zienswaardigheid in het dorp. dus iedereen komt binnen om kerkje te kijken, maar er is eigenlijk niets te' zien. Het mooiste maakte het die mijnheer, die met zijn filmtoestel achter de jongste aan liep, een wan- kelbenig, net geen baby meer zijnd wezentje. Het kind beklom prompt de preekstoel en pa, tot grote hilari teit van ma. er achter aan met het filmtoestel. Het eindigde ermee dat ma het kind boven de Bijbel moest uittillen. Gewoon In Hervormd Vlissingen pielt ds. L. de Liefde, de plaatsvervangend voorzitter van de hervormde syno de. voor een nieuwe ontwikkeling in het dlakonale handelen van de kerk: zoais: hulp in het vrljwilligers-werk. SOS-diensten, „praat-adressen", waar Je kunt binnenlopen met een bordje aan de deur: hier kunt u terecht voor een gesprek; hier kunt u opbellen; hier kunt u even zitten; hier willen mensen met u bidden Ik fantaseer maar wat in een rich ting die m.i. in de toekomst gegaan zal moeten worden. De armoede aan gewoon warm menselijk kontakt is groot; de vervreemding neemt hand over hand toe. de eenzaamheid en de spraakverwarring kun je met handen tasten. Mag ik het een keer zo zeggen: het diakonale handelen van de kerk heeft niet in de eerste plaats geld nodig, maar heeft men sen nodig. Om de gemeenschap en de samenleving niet uit elkaar te laten vallen, om de werkelijke vra gen te blijven zien, om uit analyse van die vragen de strukturen op het spoor te komen Waarbevonden „Het was precies zoals het hun gezegd was", zo staat het er van je herders die in Bethlehem geweejt waren. Een simpele vaststelling net een diepere achtergrond. Er was geen woord teveel gezegd van dit kind. van „Ere zij God" en „vredt op aarde". Maar ook niets te gering: ?n je zal 't vinden in doeken gewikkeld en liggende in de kribbe. Dat hadden ze allemaal kunnen verifiëren. Ik denk dat 't vooral op dat laatste slaat, want dat hadder. ze tenslotte gezien. Die eenvoud ei armoede bijna. Het onaanzienlijk teken waarvan de engel gesproken had was werkelijk zo onaanzienlijk Wat dat betreft verkeerden ze in de gunstige positie van mensen die woorden van God kunnen nalopen en waar bevinden. Wij zijn daar wel eens jaloers op. We vinden 't er niet gemakkelijker op geworden. Van dit kind is een armelijke omgeving aangezegd. Goed, dat hebben ze gezien en dan is het waarschijnlijk ook gemakkelijker om op het andere te vertrouwen, ni. van die vrede op aarde b.v. Wij hebben dat eerste niet. Hoewel? Er is wel zoiets. Ik denk aan de positie van de kerk. Of nog dichterbij onze eigen positie aan 't begin van zo'n nieuw jaar. Weinig indrukwekkend. Zo is 't ons ook gezegd. Niet dat we hier op aarde al in de eeuwige vreugde zouden leven, maar gewoon: we zouden door de harde, koude (of hete) dagen gaan. Nu. dat is zo. Niemand hoeft zich te beklagen. Het leven is een strijd en allerminst gemakkelijk. En nu dat andere: dat er toch wat door dat alles heen gaat. Dat er dan toch door al die miljoenen kleine gebeurtenissen iets groots „geschiedt", iets van Gods werk en van zijn Geest. Ook in ons eigen leven. Ja, dat moesten die herders ook geloven. Maar er was ook iets precies zoals het hun gezegd was. En dat weten we dus. Zo is het ons gezegd, dat het leven met deze Mensenzoon zoiets was als je leven verliezen. Dat komt uit. Dan mag ik ook op dat andere vertrouwen. Dat m'n leven in dit alles gedragen wordt. En gericht en opgewacht. NAARDEN/BUSSUM - De Centra le Commissie voor Interkerkelijk Vormingswerk in Naarden-Bussum heeft dit jaar. voor het eerst samen met de rooms-katholieke werkgroep voor vormingswerk „Impuls", een programma-boekje uitgegeven met een overzicht van de gespreksgroe pen, cursussen en dergelijke die on der auspiciën van de plaatselijke Raad van Kerken worden georgani seerd. Het zijn er nog al wat. Enkele titels: De vreemdeling binnen de poorten Kernwoorden van de bijbel Werkgroep huiswerk Nairobi Geloven anderen anders? Het gemengde huwelijk De ouderwordende mens en zijn verwachtingen Marx, verleider of profeet? Oecumenische diensten met woord, muziek en expressie. BERGEN OP ZOOM Iedere vrij dagavond (koopavond) van half acht tot negen uur kan men in Ber gen op Zoom even binnenlopen in een pas begonnen stiltecentrum, een initiatief van de plaatselijke raad van kerken. In de gerestaureer de voormalige synagoge zal telkens een pastor van een van de deelne mende kerken aanwezig zijn. boven dien een gastheer of gastvrouw. AMERSFOORT De sectie publi citeit van de Raad van Kerken heeft een vouwblad uitgegeven, waarin op overzichtelijke manier wordt uitge legd hoe de Nederlandse Raad van Kerken in elkaar steekt. Ook wordt kort uiteengezet hoe de organisatie structuur is van de Wereldraad en zijn organen. De folder is verkrijg baar bij het bureau van de Raad van Kerken, Postbus 400, Amersfoort. NAIROBI Het Centraal-Afrikaan se persbureau DIA meldt uit Oegan da. dat in het zuid-oostelijke gebied van Masaka honderden christenen zijn gearresteerd. Zij zijn ervan be schuldigd tegenstanders te zijn van president Idi Amin. Hun arrestatie volgde na d<- gewelddadige dood van Shaban Kalolo, een vooraan staande islamitische zakenman en goed bevriend met de president. Van Kalolo werd beweerd dat hij werkte voor de veiligheidsdienst van Idi Amin. Volgens missionarissen, die uit Oe ganda in Kenya zijn aangekomen, zijn meer dan 300 christenen gear resteerd en in militaire auto's naar de Oegandese hoofdstad Kampala overgebracht. Volgens andere bron nen zouden nog meer christenen ge vangen genomen zijn. Onder de ge vangenen bevond zich een zwarte priester, afkomstig uit Ghana. Hij werd vrijgelaten. Volgens zegslieden ln Oeganda heeft de regering Amin de moord op Kalolo aangegrepen om zich meester te maken van de boerderijen en zaken van de christe nen in het gebied van Masaka.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2