De onbekeerlijke Willem Visser 't Hooft Zon straalde door de vensters voorlopig ISRAËL: Turkije: GOEDKOPE VLIEGREIZEN VANDAAG VOORBUGANGERS ■KIIMIIMII'H.'.IJJ,1! T rouw/Kwartet2 Als ik aanbel prompt op het afge sproken tijdstip; hij is uiterst punctu eel. was altijd twee minuten voor tijd in de opnamestudio van de Wereld raad. maar verwachtte dan ook dat er meteen begonnen zou worden gaat het raam boven de huisdeur open. De oud-secretaris-generaal van de Werel draad van Kerken en voor tallozen over de hele wereld nog steeds „Mr. Oecumene" roept dat de deur niet op slot is en dat ik door kan lopen naar boven. Dr Willem Adolf Visser 't Hooft (77). als steeds enigszins afstandelijk maar opeens heel dichtbij als hij lacht, wat hij tijdens het volgende gesprek herhaaldelijk, zij het kort. zal doen. heeft ondanks de wybertjes die hij met grote regelmaat tot zich neemt (hij is gestopt met roken - zonder moeite, naar hij zegt», een wat korreliger stem dan in zijn acüeve periode Wat héét' Hij is nog iedere middag actief aanwezig in het Oecumenisch Centrum, het hoofdkwartier van o.a. de We reldraad. in Oenève Hij doet er zijn correspondente OnvaV lend. hoeveel mensen er momenten L.. zijn met een bepaald aspect van de geschie denis van de oecumenische beweging en die me om linlichtingen vragen Ik ben ver schrikkelijk dankbaar dat mijn secretares se. juffrouw Guittart, die zo lang met me heeft samengewerkt en voortreffelijk op de hoogte is van alle oude contacten en van alle archieven, nog alüjd bereid is een paar uur op kantoor te komen werken". Hij ontmoet er bezoekers en spreekt er met pas van een reis teruggekeerde stafleden. ..Vanzelfsprekend is het contact met de ou dere stafleden, met wie ik destijds een nau we relatie heb gehad, intenser dan met de jongeren. Er zijn er een paar, die ik een beetje heb leren kennen, maar er zijn er ook. die ik nauwelijks ken. Overigens gaan ook de maandelijkse bijeenkomsten door. die Albert van den Heuvel destijds heeft opge zet met de bedoeling, de leden van de staf bekend te maken met bepaalde aspecten van de oecumenische beweging, die door omstandigheden weinig aandacht hadden gekregen Niet zozeer organisatorische kwesties, maar thema's die te maken heb ben met het hart van de zaak bijvoor beeld Kerk en Israël." Discretie Als ik hem vraag naar het beleid van de Wereldraad: ..Daarover zeg ik weinig om twee redenen. In de eerste plaats weet ik er te weinig van af. want ik ga ab-so-luut niet meer naar vergaderingen van de staf. en alleen nog maar naar het Centrale en Uit voerende Comité De tweede reden is. dat het niet fatsoenlijk zou zijn om me uit te laten over wat eventueel niet in orde zou zijn. De prijs die ik moet betalen voor het behouden van het contact en het nog heb ben van een kantoor is een zekere discretie, een zekere reserve Ik moet nooit de indruk geven dat ik „na mijn dood" nog op de een of andere manier wil regeren." „Bovendien: ik heb dikwijls tegen mijn op volger Blake gezegd, en ik zeg het nu ook tegen Philip Potter, dat ze in een veel moei lijker positie zijn dan ik ooit geweest ben. Ik heb in een tijd gewerkt, waarin de dingen gewoonweg simpeler waren en waarin de beslissingen een grotere helderheid konden hebben. Ik kan dus nooit zeggen dat we het in mijn tijd zoveel beter gedaan hebben. Het geheim van het relatieve succes van de oecumenische beweging in de eerste helft van deze eeuw en nog iets later was het groeien van een zekere theologische, geeste lijke. kerkelijke consensus. Wij hadden te maken met kerkleiders uit verschillende landen, die in de eerste plaats mensen wa ren van een zekere geestelijke dimensie en die bovendien een gemeenschappelijke taal en een gemeenschappelijk doel vonden. Te rugkijkend sta je steeds weer verwonderd, hoe die mensen, ondanks heel verschillende culturele, theologische, confessionele ach tergronden. met elkaar samenspeelden en steeds meer naar elkaar toegroeiden. Ik moet zeggen: daérvan merk ik op het ogen blik weinig Spraakzaam Het aantal verklaringen en uitspraken van de Wereldraad neemt nogal toe „In Zittingen van het Uitvoerend Comité heb ik me daar een paar maal over uitgelaten. In mijn tijd was een uitspraak over een grote sociaal-politie ke kwestie een relatief zeldzame zaak, en bijna nooit opeens gedaan, maar altijd na een zekere grondige voorbereiding, en niet ondertekend door een of twee personen, maar altijd door het Uitvoerend of het Cen trale Comité eventueel door de voorzitter, de vice-voorzitters en de secretaris-generaal. Er is langzamerhand een zekere inflatie ge komen Ik vind dat jammer, want als je zo dikwijls spreekt, letten de mensen eenvou dig niet meer op wat je zegt." De oecumenische beweging gaat meer regio naal spreken. „Jij zegt nu wel dat de Aziati sche. Afrikaanse en andere continentale kerkorganisaties door hun benadrukken van het „eigene" anti-oecumenische tenden- zen hebben, maar ik geloof toch dat die regionalisatie ab-so-luut noodzakelijk was. Azié en Afrika waren in het begin nauwe lijks hoorbaar. Je wist eigenlijk niet wat ze wilden Ze moesten een duidelijker stem krijgen. geeft aan het Oude Testament. Bovendien hebben we op het Oecumenisch Instituut in Bossey een lange cursus gehad die op Kerk en Israël geconcentreerd was. Ik acht dat alles van uitnemend belang, ook al omdat het Oude Testament ons het beste wapent tegen dat mengelmoes van godsdienstighe den, het syncretisme." Rol van bijbel En als u nu de balans opmaakt van de oecu menische beweging? „Positief: de rol die de bijbel blijft spelen. Neem de recente Franse gemeenschappelijke bijbelvertaling, la Tra duction Oecuménique de la Bible (TOB). Elk bijbelboek is door rooms-katholieken en protestanten samen vertaald. Er is nu een uitgave met een gemeenschappelijke exege tische verklaring van de tekst, slechts op enkele punten afwijkend. We lezen de bijbel op dezelfde wijze, voor minstens 90 procent. Maar ook verder: als er aan de top geremd wordt, blijven er niettemin aan de basis oneindig veel dingen aan de hand. Er zijn overal mensen die in r.-k.-protestantse groe pen elkaar ontmoeten en herkennen. Als men vandaag spreekt van een „oecumeni sche crisis", dan is dat misschien terecht vóór wat er aan de oppervlakte zichtbaar is. maar niet voor de diepere trends waaruit de oecumenische beweging ontstaan is. Die werken verder. Negatief, of op z'n minst zorgelijk: het ge brek aan theologische gemeenschappelijk heid, dat ik al noemde. Vroeger kon je na een reis. zeg naar Amerika, aan je collega's rapporteren hoe het met de Amerikaanse theologie stond. Dat kan niet meer: er zijn geen theologische .scholen', er zijn alleen individuele theologen, maar met ontzettend weinig onderling verband. Dat vind ik een griezelig element in de situatie." Ouderdom Voelt u zich vereenzamen? „Ja, ik ervaar het als een enorme als een enorme verar ming, dat er zo weinig overblijft van de mensen met wie je een gemeenschappelijke taal, een gemeenschappelijke ervaring had. Vereenzaming, ja duidelijk. Zonder enige twijfel. Ja." Hoe is het om oud te worden?: „Niet erg prettig. (Pauze. Opnieuw de korte lach.) Maar ik ben dankbaar dat mijn hoofd nog steeds relatief normaal functioneert Je hebt altijd de angst ik heb gevallen gekend van briljante kerels, die op mijn leeftijd prak tisch uitgeblust waren. Het ging niet meer, het ging niet meer. Ik ben dankbaar ik hoop dat het met mij nog een tijdje door gaat, maar je blijft je afvragen: hoe lang hou je het vol? Dat je werkelijk op min of meer volle toeren kan blijven draaien? Het goeie is daar ben ik dankbaar voor ik heb niet het probleem dat oud worden betekent dat ik me verveel. Mijn „curiosité intellectuelle" is groter dan ooit. Ik geniet er ontzettend van. nu allerlei dingen te kunnen lezen, waar ik vroeger niet aan toe gekomen ben. Oudere dingen, klas sieke dingen. Ik zit op het ogenblik erg in de Grieks-Romeinse wereld. Nee, niet de pa tristiek: ik ben momenteel erg bezig met nucleaire problemen, in de zg. groep van „Bellerivé", gesticht door prins Sadruddin Aga Khan, de nu aftredende Hoge Commis saris van de Verenigde Naties voor de Vluch telingen, en Denis de Rougemont. Het verband met de Grieks-Romeinse we reld? Dat is juist het gekke: heb je er wel eens bij stilgestaan, dat die hele nucleaire wereld wemelt van mythologie? Ze hebben het over uranium (Uranos, de Griekse god), over plutonium (Pluto, idem) en zelfs, maar dat is minder bekend, over promethium (Prometheus, die het vuur roofde van de goden). Ik ben nu een artikel aan het schrij ven, een soort analyse, over hoe die hele mythologie eigenlijk verkeerd wordt ge bruikt en zich tegen degenen keert, die zich eraan refereren. De zin van die groep van Bellerive is, dat we niet eenvoudig de hele toekomst overlaten aan een kleine club van experts uit de bèta wetenschappen, maar dat het tot een werke lijk gesprek komt tussen natuurweten schappers en politici en filosofen en theolo gen en „gewone mensen" (relativerende lach) van alle soorten, want het gaat hier om enorm belangrijke keuzen, die he-le-maal- niet alleen op natuurwetenschappelijk ge bied liggen. Het gaat om de hele toekomst van de hele mensheid." Wat leest u zoal? „Van de boeken die ik de laatste tijd heb opgepikt zijn er drie die me zéér gestimuleerd hebben, en waar ik erg dankbaar voor ben. Eén is Berkhof: Het Christelijk Geloof. Het tweede is Küng: Christsein. Het derde is bijeengebracht door Lukas Vischer en Feiner: Neues Glaubens- buch der gemeinsame christliche Glaube. De auteurs daarvan zijn een dertigtal ver schillende mensen, katholiek en protestant, en het is net als met de T.O.B.: je komt er niet achter wie protestant is en wie rooms. Helemaal aan het eind komt er een stukje over de verschillen, maar dan heb je om zo te zeggen het belangrijkste al gehad. Hoe ziet 1978 er'oecumenisch uit? „Ach, ik verwacht eigenlijk niks bijzonders, behalve een voortgang van wat ik al gesignaleerd heb. Ik zie geen datum in 1978, die geweldig belangrijk zou zijn. Oecumene is een zaak van langere adem." (De auteur van dit portret, ds. C. M. de Vries, is journalist te Genève). door ds. C. M. de Vries Een tweede punt: de regionale kerkenconfe- renties zijn ook een kanaal van de Wereld raad naar de jonge kerken toe. Die zijn immers vaak veel te klein of te zwak om wat gedaan moet worden op eigen houtje ter hand te nemen in het vluchtelingen werk net zo goed als terzake van Geloof en Kerk orde. Nee. ik vind het groeien van het conti nentale zelfbewustzijn niet verontrustend, het is een doorgangsfase. Een aantal jaren geleden waren het de Aziaten, die per se hun eigen stem wilden laten horen nu zijn het vooral de Afrikanen. Over een poosje gaat dat wel over, als ze merken dat ze zich niet hoeven te overschreeuwen omdat er inder daad naar hen geluisterd wordt, en dat ze hun plaats in het geheel kunnen innemen." Orthodoxie Vormen de orthodoxe kerken niet een blok aan het been? „Dat zou men kunnen zeggen, ja maar wat was onze opdracht? Die was glashelder: we konden de orthodoxe niet links laten liggen. Sommige waren er trou wens vanaf het begin bij betrokken geweest, in 1925 in Stockholm en in 1927 in Lausanne. Ze hadden zelfs pionierswerk verricht; denk aan de beroemde encycliek uit Constantino- pel van 1920 over de eenheid van de kerk. En bedenk: er zijn vrijwel geen orthodoxe kerken, die een normale bijdrage kunnen leveren aan het oecumenisch gesprek, van wege de situatie waarin ze leven. Ik bedoel: vanwege hun islamitische of communisti sche context. Griekenland is een uitzondering, maar de nauwe band met de staat levert daar weer andere problemen. Met andere woorden, die kerken hebben ons veel te geven, al was het alleen maar vanwege hun trouw in de af schuwelijke situatie waarin ze door de ge schiedenis geplaatst zijn. Denk aan Rus land. we zijn nooit helemaal dankbaar ge noeg voor die trouw. Ze hebben onze hulp nodig, en dat weten ze, al wordt het zelden met zoveel woorden gezegd. Nog onlangs sprak ik een orthodoxe theoloog, die beken de dat ze het aan de oecumenische bewe ging te danken hadden, dat die kerken nu een zekere mate vin samenwerking hebben. Voordien hingen ze als los zand aan elkaar. Het Panorthodoxe Concilie? Nee. ik geloof niet dat dat binnen afzienbare tijd gehou den zal worden. Daarvoor zijn er nog te veel onopgeloste problemen." Niet normaal Is er minder bereidheid dan in de protestant se kerken om de eigen traditie kritisch onder de loep te nemen? Nogmaals: ze zijn niet in een situatie die wij als normaal beschouwen. Neem Rusland: hoe kan je vernieuwend theologie bedrijven, als de theologen niet of nauwelijks de mogelijkheid hebben om te publiceren? We zullen moeten wachten op de tijd, dat de orthodoxen op een nieuwe wijze met hun eigen traditie kunnen om gaan." Wordt het theologisch traditionalisme onder protestanten groter? „Het zal je misschien verwonderen te horen dat ik mezelf tot de traditionalistische theologen reken. De laat ste jaren lees ik dingen in het werk van theologen, waarvan ik zeg: Die zijn niet bezig met het wegbikken van een ornament je hier en daar, maar van de hele grondslag. Vooral op het gebied van het nieuwtesta mentisch onderzoek. Dat wij in de jaren dertig en veertig oecumenisch zo goed heb ben kunnen werken was grotendeels te dan ken aan het feit dat er op het gebied van de nieuwtestamentische theologie eigenlijk een grote mate van overeenstemming was. Een volgende generatie heeft de basis weer kapot geslagen. Wij hadden destijds met vreugde de eenheid van de bijbel herontdekt. Nu wordt er ge zegd, dat je alleen maar over de veelheid van stemmen in de bijbel moet spreken. Natuur lijk is er een zekere pluraliteit in de bijbel, maar de erkenning daarvan mag de grote eenheid niet overstemmen. Om een Neder landse naam te noemen, zij het van een dogmaticus en niet exclusief een nieuwtes- tamenticus: wat is er over van de invloed van een Miskotte, die ons in de oorlog zo ontzettend geholpen heeft met zijn geschrif ten? Nee, op het stuk van de christocentri- sche benadering van de bijbel Christus het hart van de Heilige Schrift blijf ik onbekeerlijk. We kunnen niet alles maar betwijfelen, zoals zowel sommige protes tantse als rooms-katholieke theologen doen." Rome Stagneert de oecumenische relatie met de kerk van Rome? „De kerk van Rome is niet meer één ding, niet meer monolithisch. Dat is ze waarschijnlijk nooit geweest, maar nooit tevoren hebben zich zoveel stromin gen en richtingen in die kerk merkbaar gemaakt. Er zijn contacten met rooms-kat holieke theologen, bij wie we ons „thuisvoe- len" en dat gaat door, sterker dan ooit. Het is waar: vanuit het centrum van de r.-k. kerk is een duidelijke rembeweging voel baar maar met weinig resultaat. Als je de grote roomse tijdschriften bekijkt, „Concili um" bij voorbeeld, en de Romeinse curie dat zijn twee werelden. Hoe gaat het met de verhouding tussen kerk en Israël? „Ik geloof niet dat de oecumeni sche beweging te weinig aandacht heeft gehad voor de Joodse wortels van het chris telijk geloof. Al die jaren is er een bijzondere bemoeienis geweest met Israël via een speci ale commissie. De Nederlander Johan Snoek heeft ontzettend veel goed werk ver richt in de tijd dat hij als staflid verantwoor delijk was voor de relatie met het Joodse volk. Er is nu een gesprek op gang gekomen, met hulp van de secretaris-generaal van het World Jewish Congress, Gerhard Riegner, dat in mijn tijd niet mogelijk was omdat het zo moeilijk was om aan de kant van het Jodendom de juiste vertegenwoordiging te vinden. Daar wordt nu zeer openhartig mee gesproken. En denk aan het werk van Hans- Ruedi Weber, bijbels theoloog, die in zijn werk voor de Wereldraad zeer veel aandacht Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel 010-115588 (red) Schtedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE'GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 door Jac. B. Looijen De prille ochtendzon straalde door de kleurige kerkvensters. We waren in Parijs even die prachtige kerk van Saint Eustache binnengelopen. Dat „even" werd wel een dik uur. Want ergens in een zijkapel stond een priester de mis te lezen voor de uit vaart van een overledene. Ik zag het meteen, dat was een clochard, een van die mannen die slapen onder de bruggen van de Seine Een stuk of wat van die sjacheraars zaten bij de kist van hun dode kameraad. Ik ging er bij zitten. Want het zijn aardige mensen De priester las z'n mis. Ik dacht, even wachten want zo meteen komt het En ja hoor. het kwam In een hoekje van de zijkapel bibberde een harmonium het slotgezang: In para- disum deducant te angeli, oftewel: Ten paradijze geleiden u de engelen Koorgezang was er niet en het fraaie orgel van de kerk werd niet bespeeld Dat konden die bedelaars niet beta len Ik ben overeind gaan staan ten einde het gezang uit volle borst mee te zingen met twee dames naast het harmonium. De kist werd de kerk uit gedragen. Naar de vlak bij de kerk gelegen Clmetière des Innocens, het kerkhof van de simpelen, van de onnozelen. Ja, de eenvoudigen wil God steeds gadeslaan (Psalm 116). Het grote orgel speelde niet Maar de zon deed dat wel. want die speelde door de ramen van de kerk heen. Dat zonnelicht speelt ook heen door het magnifieke boek „Vensters" van In- terbook International te Schiedam (prijs 95.-). Dat boek bekijkend raak je meteen geboeid door het fotowerk. Meer dan tweehonderd platen staan er in van ramen en vensters in kerken en kloosters, kas telen. boerderijen en huizen. Het zijn geen kleurenfoto's maar zwart-wit- opnamen en daarin komt het clair- obscuur, het spel van licht en donker tot z'n recht. Bij die foto's moest ik gewoon denken aan Rembrandt, die m z'n schilderijen zo meesterlijk speelt met licht en donker. Je raakt er niet op uitgekeken. Niet op uitgekeken? Nee. want een raam geeft uitzicht. In je huis en in de kerk. Door een raam valt het licht naar binnen. Een venster verbindt de binnenkamer met het burenge beuren op straat en in de natuur. Stel je voor, dat het glas nooit was uitgevonden. In de Sint-Jan te Gou da komen duizenden mensen kijken naar de beroemde ramen van de Cra- beth's uit de 16e eeuw. Een heel stuk bijbelgeschiedenis komt daar in 't vizier. Als je in de kerk zit te kijken, kun je bij die ramen voor jezelf medi teren. Je hebt niet eens een preek meer nodig, al moet die er natuurlijk af en toe wel bij komen. (Paulusreis) 17 dg. 1625 15 dg. 1250 aHe excursies, verz etc inbegrepen, rondrit per tounngcar. goede hotels en vele andere retzen in Europa o.a. Rome Gratis prosp Interkerk reisorganisatie Dnebergen Postb. 91 lel 03438-7115 bgg 5122 Je hebt bioscopen. Je hebt ook ha- gioscopen. Als de kerk gesloten was kon je door een klein venster, de hagioscoop, naar binnen kijken en een blik werpen op de heilige plaats. Hoofdarchitect H. Janse van de Rijksdienst voor de Monumenten zorg vertelt er over in dit boek. Hij heeft het over kerkvensters in ro- maanse en gotische stijl, over kruis- vensters en kloostervensters en hij tippelt via kruiskozijnen en bolkozij- nen door tot in de 19e eeuw toe. Alle mensen, wat een vakmanschap ver raadt deze verteller. Je kunt zeggen het is geen goedkoop boek. Maar het is dan ook wel wat waard. „Vensters" heet het. heel eenvoudig Nu wie kijkt er niet dagelijks door en wie houdt ze niet helder en schoon. Tal loze glazenwassers in ons land ver dienen er een boterham aan. Ik hoop dat ze daar in Parijs de kerkvensters van de Saint Eustache ook schoon houden. Want de zon schijnt er door. Bij een dure rouwmis voor een rij- keard. En bij een kosteloze mis voor een bedelaar. Moge de Heer u zegenen en u be- hoeden! Moge de Heer de glans van zijn gelaat over u spreiden en u genadig zijn! Moge de Heer zijn gelaat naar u keren en u vrede schenken! (Numeri 6,22-27) Zo moet Aaron de Israëlieten zege nen. krijgt Mozes van de Heer te horen. „Als zij zo mijn naam over de Israëlieten uitspreken, zal Ik hen zegenen", is een belofte die eraan toegevoegd is. In de zegenspreuken zelf is geen enkele verwijzing naar „de naam". Maar God laat weten, dit is „mijn naam over iemand uit spreken". Zegen, bewaring, in de glans van zijn aangezicht staan, ge nade ervaren, zijn aangezicht naar je leven gekeerd, vrede, dat allemaal samen is „zijn naam". Zo heet God. Vandaar dat er altijd iets aan de hand is met Gods naam in de bete kenis van één woord. Je hebt Hem niet snel geroepen, met een klank, met een roepnaam. Dat ligt ingewik kelder. Je moet weten waarover het gaat. Dat je leven niet zonder die zegen en genade kan bestaan. Zo komt die naam deze laatste dag over ons. Hij roept zelf die naam over ons uit. Als een stem in de mist: hier heen! Als een geluid in de nacht. Als een wolk overdag en een vuur in het donker. Zo gaan we dit jaar uit en over een paar uur het nieuwe jaar in. Niet alleen. Nooit alleen in de woes tijn en in de vele. vele vragen. Maar met elkaar en voorrl met Hem. In een verbond dat Hij met mensen sloot en waarvan Hij al de pijn op zich genomen heeft. Het kan niet meer verkeerd gaan. Hij heeft alles wel gemaakt. Hoor maar: zegen, be houd. licht, genade, vrede en Ie mand voor alle dagen en nachten bij je. De enige mogelijkheid om mor gen op te staan in een nieuw jaar en verder te gaan op de weg dié Hij wijst. Beroepingswerk NED. HERV KERK Beroepen te Valkenburg-Meerssen (toez.): J. van Oyen te Haren; te Ermelo (toez.): B. Oosterom te Ou dewater; tot predikant voor buiten- gew. werkz. (docent Sekolah Tinggi theologie van de Gereja protestan Maluku): J. w. Arendshorst, kand. te Oegstgeest; te Nieuwerkerk a.d. IJs- sel: C. den Boer te Wageningen, die bedankte voor Bleskensgraaf. Aangenomen naar St Annaland (toez.): M. D. Geuze zendingspred. te Kenia, tijdelijk wonende te Middel burg. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Zuidlaren: H. Hidding j te Den Haag-Loosduinen. Aangenomen naar Eindhoven: H. i Folkers te Grijpskerk (Gr.), die be- i dankte voor Meppel en Voorburg. Bedankt voor Haulerwijk: H. de Vries te Drogeham. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoofddorp: P. Honkoop te Kampen. ADVERTENTIES KOJ boekennieuws Or. W. C. van Dam STANGER EN BUCHMAN 216 blz., 28,50 Deze studio over Stanger en Buchman vafl binnen hel kader van de praktische theologie De auteur vergelijkt beider zielszorg en ziet hen als voorlo pers van de huidige chansmatische vernieuwing Dr. R. Krahenborg ZELFVERWERKELIJKING 2a druk. 332 blz geb. 31,95 Oosterse religies binnen een westerse subculluur. Een onmisbaar boek voor ieder die meer wil weten over Oosterse religieuze groeperingen zoals. Yoga, Hare Krishna etc. Prof. dr. J. Flret HET AGOGISCH MOMENT IN HET PASTORAAL OPTREOEN 3« druk. 388 blz.. 49,25 Prediking, kaïechese. zielszorg Do auteur geelt in dit boek aan het denken van allen die pastoraal bezig zijn een enorme stimulans. Or. A. G. Luikt BAPTISTERIUM 195 blz., 26,50 De bediening van de doop in de oud-chnsteiijke kerk De auteur maakte een tocht langs de opgra vingen van oud-christekjke kerken m Noord-Atrika. Interessant en actueel met name over de kinder joop worden beiangn|ke gegevens verstrakt. Vartn/gbaar m da boekhandel Beknopt maandblad voor geloofs- en le vensoriëntatie. Het tijdschrift waar auteurs van midden en links in kerk, politiek en theologie terecht kunnen. Mensen die niet of te weinig gehoord worden, maar die wel wat te zeggen hebben over onderwerpen die voor bladen in de buurt van de kerk te controversieel zijn. VOORLOPIG is eenzij dig. Akkoord. Een kritische stem terzijde. Maar het vervult een functie en gezien de belangstelling wordt het blad door velen op prijs gesteld. Wilt u kennis maken om een abonnement te overwegen? Stuur dan een briefkaartje aan Adm. VOORLOPIG. Postbus 3150. Delft. U ontvangt dan het laatst verschenen nummer gratis (gewone prijs 4.70). Het' gaat voor een deel over (RELIGIEUZE) ERVARING Auteurs: Dr. H. Wiersinga. Dr. G. Dekker. Huub Oosterhuis. Prol Dr. J. T. Bakker. Dr. J. J Buskes. Jaap Gulmans. Rudt Dutschke, Drs. N. A. Schuman. Abon nement 29.50 per iaar (studenten 20.75). Uitgave Kok/Metnema.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2