m IKV vraagt geld voor actie tegen kernwapens Geen wonder dat paus Paulus soms treurig kijkt Ted Scott weigert naar Zuid- Afrika te gaan r f Braziliaanse kerk zoekt bressen in onderdrukking li 1 Pastoraal overleg moet verdeeldheid overwinnen Gereformeerd kerkewerk in Londen krimpt in VANDAAG n VOORBUGANGEI DONDERDAG 29 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet ^DE door dr. A. v. d. Wey O. Carm. Paus Paulus ligt nog wakker door de nasleep van Joannes de XXXIIIste, ofwel de Goede s Concilie-bevlieging (19621 Nu heelt Joannes me ook wat losgewoeld in de katholieke kerk: haast geen steen is op de andere gebleven. ..De Kerk op hol" luidt de titel van een pas in Nederland uitgekomen boek van de concilie-deskundige Hebblethwaite Inderdaad, een groot deel van het „Godsvolk" luistert niet meer naar de commando's en leidsels van de kerkelijke voerlui. Het oude evenwicht is verbroken en velen zoeken nu in een „loyale oppositie" (in naam van het conciliaire geloof) een nieuw evenwicht via nog niet vrijgegeven wegen! De clerus ts van zijn oude voetstuk gevallen en de spraakmakende gemeente zit op de troon. Theologen hebben van paus en bisschoppen de leerstoel genaast en het oude 'adagium ..Roma locuta. causa finlta" omgetoverd in: „Rome gesproken, de zaak nog helemaal open!" 's Pausen invloed en macht zijn in principe danig besnoeid door de „collegialiteit der bisschoppen" en het Godsvolk is vrijheid van religie en geweten geschonken. Erkenning De andeie christelijke genootschappen worden als „kerken en ..broeders" erkend en een open dialoog is begonnen met humanisten en marxisten. Van de oude mls-llturgle. door Pius V ..ten eeuwigen dage" vastgesteld, lijkt maar een schijntje over. Dit raakt vooral vele traditionalisten in het hart Op seksueel en huwelijksterrein is de paus een roepende in de woestijn geworden de verboden pil is dagelijks voedsel van de geëmancipeerde gemeente Paus Joannes wilde via het concilie de Kerk onder meer een „menselijk" gezicht geven, ja zelfs.zonder vlek en rimpel." Hij meende ongestraft de kluisters van eeuwen met haar straf Paus Paulus. centraal gezag losser te mogen maken, meer vrijheid laten aan het Godsvolk. met kans op veel pijn en teleurstelling, van onenigheid en wanbegrip bij vele oud-gelovigen. En die zijn er gekomen naast grote verblijding bij vele anderen. Geen wonder, dat de boelberedder van het concilie paus Paulus soms treurig kijkt en de slaap niet kan vatten. Hij meent het zo verschrikkelijk ernstig met zijn verantwoordelijkheid en vertrouwt moeilijk iets toe aan het bisschoppen-college en de Heilige Geest Waagstuk Dit bleek weer sterk bij het bezoek aan Rome van de Nederlandse bisschoppen. Bij Joannes lag dit heel anders. Zelfs na zware zittingen met moeilijke problemen at Angelo Roncalli goed en stapte rustig in bed met de gelovige woorden: „Ontspan je Angelo De Heilige Geest bestuurt de Kerk; niet jij!" Ja. Joannes praktizeerde al het „primaat van de heilige Geest". Hij wist zelf ook niet precies wat zijn concilie-inspiratie wel niet zou kunnen loswoelen in de Kerk, maar hij waagde het met de Heilige Geest geworpen en toen ging het borrelen, gisten en oorverdovend knetteren. Joannes (die privé nog een ouderwetse seminarie-spiritualiteit cultiveerde) keek vol verwondering en optimisme toe bij dit smeltproces in het vuur van de Heilige Geest. Hij was benieuwd wanneer de smeltkroes alvast wat zuiverder en menselijker trekken zou vertonen. Hij lonkte naar het verschijnen van een mondiale broeder-kerk en wereld. Begeleiden Joannes de Goede heeft het gewaagd De Kerk werd in de smeltkroes Paus Paulus moest dit proces verder begeleiden; een vrijwel hopeloze taak voor deze zorgelijke mens. Joannes de Goede ging rustig onder zeil en liet de Heilige Geest volop kapitein! Paulus meent in zijn bezorgdheid zelfs de Heilige Geest een steuntje te moeten geven. Joannes werd een paus van en voor allen, dus een oecumenicus met hart en ziel. Daarom moet Rome Joannes ook niet officieel heilig verklaren, want dit zou een enorme verenging betekenen, lijkt mij. HIJ is nu nog de gerespecteerde en vriend van vrijwel alle mensen. Joannes had het geluk geen „Humanae vitae" te hoeven schrijven en ontving zelfs de Balsacprijs voor zijn „Pacem in terris". Ofschoon „Populorum progressio" ook paus Paulus in de wereldprijzen had kunnen laten vallen, vernietigde helaas „Humanae Vitae" het krediet dat hij in de wereld genoot. Paus Paulus kwam trouwens voor een vrij hopeloze opgave te staan. Op de wijze van Pius XII met opgelegd gezag regeren ging niet meer en het charismatische en menselijke van Joannes ontbreekt hem. Hij blijft zweven tussen die twee typen en dit lijkt me de tragiek van paus Paulus. De recente geschiedenis noteert Paulus niet hoog (vooral in Nederland), toch is het niet onmogelijk, dat hij hoger ogen gooit in de verre toekomst. Pater v. d. Wey te Boxtel schrijft naar aanleiding van: ,,De Kerk op hol" door Peter Hebblethwaite, uitg. Wereldvenster te Baarn; prijs 34,50. "Allium QUEBEC Aartsbisschop Ted Scott, de leider van de anglicaanse kerk in Canada en voorzitter van de wereldraad van kerken, heeft zijn voorge nomen reis naar Zuid-Afrika afgezegd in verband met de ac ties tegen anti-apartheidsorga nisaties in dat land. Het Canadese House of Bishops en de nationale uitvoerende raad van de anglicaanse kerk hebben tegelij kertijd een beroep op de regering van hun land gedaan, alle diploma tieke. economische en militaire ban den met Zuid-Afrika door te snijden De uitvoerende raad is het hoogste beleidsorgaan van de kerk. tussen de vergaderingen van de synode in. De raad gaf in zijn oproep aan de regering uiting aan zijn diepe veront rusting over de maatregelen tegen de achttien anti-apartheidsorganisa ties „Door deze daad heeft de Zuid- afrikaanse regering opnieuw haar to tale minachting getoond voor chris telijke overtuiging in en buiten het land," aldus de raad. Het Canadese anglicaanse episco paat zei te zijn „ontzet door het toenemende regeren bij decreet en de verdergaande ontzegging van mensenrechten voor de meerderheid van de mensen in Zuid-Afrika door een regering, die totaal het omge keerde doet van wat zij voorgeeft te doen. regeren in de naam van de christelijke beschaving." „Naar onze mening kan hier alleen weerstand tegen geboden worden door de isole ring van deze regering op alle ni veaus." Van een on2er redacteuren DEN HAAG Het Interkerkelijk Vredesberaad IKV ergert zich aan het feit, dat onbekenden om veiligheidsredenen concrete informatie achterhouden over aantallen en soorten kernwapens, die in Nederland zijn opgeslagen. Noch de opslagplaatsen zijn bekend, noch de wijze van bewaking. Evenmin is er enige informatie te krijgen over de geruchten, dat de kernwapens geregeld worden verplaatst. In IKV-berichten vraagt secretaris dr. Mient Jan Faler van het IKV zich af welke die veiligheidsredenen zijn. Aartsbisschop E. W. Scott. voorzitter van het centraal comité van de wereld raad van kerken. CONFERENTIES Oriëntatie op zending. Wat wordt in deze tijd onder zending verstaan? Dinsdag 17 januari m.m.v. ds. J. J. Oranje en zaterdag 4 februari m.m.v. dr. L. Schuurman (zelfde pro gramma). Toerustingscentrum, Leusden (tel. 033-43244). Hij wijst erop, dat bescherming bur-' gerbevolking op vragen wat ons te wachten staat in tijden van crises en oorlog en welke beschermende maatregelen ontworpen zijn, ontwij kend antwoordt. Het IKV vraagt zich af of bescherming burgerbevol king het ook niet weet of het niet mag weten. Naar aanleiding van vragen in pro vinciale staten van Zuid-Holland over een opslagpolaats van kernwa pens in Rotterdam-Noord, die door het IKV was genoemd, kwam als officieel antwoord, dat provinciale staten ook vinden, dat opslag van nucleaire wapens in de buurt van grote bevolkingscentra om veilig heidsredenen ongewenst is. Maar provinciale staten zeggen ook: op slagplaatsen van nucleaire wapens zijn geheim. Daarom kunnen we op de aanwijzing van Rotterdam-Noord niet ingaan. Het IKV merkt over dit antwoord op: een eerlijk antwoord, maar zake lijk gezien nogal merkwaardig. Het college vindt ook dat er in Rotter dam-Noord geen kernwapens horen te liggen, maar.het mag niet we ten of ze er liggen. Dat is geheim. Het IKV commentarieert: „Kernwapens zijn zo geheim, dat ze er eigenlijk niet zijn". Het commentaar besluit met de opmerking: „Misschien is het alleen aan onze vijand bekend waar onze geleende kernwapens liggen en van welke type ze zijn. De Neder- Van een onzer verslaggevers LONDEN Er komt geen Neder landse gereformeerde predikant meer ln Londen Het is volgens de kerkeraad onder de huidige omstan digheden niet mogelijk, een predi kant met volle dagtaak aan te trek ken Dat betekent, dat de vacature, die deze zomer ontstond doordat ds. J W. Bats een beroep naar Hengelo aannam, onvervuld blijft Tevens heeft de kerkeraad besloten, het aantal kerkdiensten ln Londen aanzienlijk te beperken Met ingang van Januari zal er voortaan nog maar één dienst per maand worden gehouden, en wel op de vierde zon dag van de maand Deze beslissing is genomen op grond van de relatief geringe opkomst in de diensten, de naar verhouding hoge kosten ver bonden aan het doen overkomen uit Nederland van gastpredikanten. als mede op grond van de overweging, dat er elke week ln Londen een Nederlandse kerkdienst Is In Austin Friars Ten behoeve van gereformeerde Ne derlanders. die tijdelijk of voorgoed in Engeland gingen wonen, werd in 1939 de gereformeerde kerk van Londen gesticht De behoefte aan deze vorm van pas toraat is de laatste Jaren sterk afge nomen. voornamelijk doordat dege nen die nu in Engeland komen, ge makkelijker aansluiting vinden bij Engelse kerken. door Koos Koster „Onze regering probeert de theologie van Hitler in Brazilië in praktijk te brengen," zegt een protestantse ouderling in Rio de Janeiro. I)e militairen zeggen tegen ons: „Bemoeien jullie je met de hemel; wij knappen de aardse zaken op." ËnTTelho que „no O que "habeas-corpus"? paruva: Munuioii AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Deze theologie schijnt er als koek in te gaan bij de meeste protestantse kerkleiders in dit meer dan 100 mil joen inwoners tellende land De pro testanten reppen met geen woord over de schending van de mensen rechten in Brazilië. Ze zwijgen over de hongerlonen voor de Braziliaanse arbeiders en boeren. De reden1 Ze willen hun president, de lutherse ge neraal Ernesto Gelsel, liever niet voor de voeten lopen en sussen hun geweten met de gedachte dat alles in orde is ln dit paradijs voor multinati onale ondernemingen. Met een be roep op Romeinen 13 aanvaarden ze de militaire dictatuur sinds 1964 in het zadel dankzij een mengeling van technocratie en onderdrukking van de Braziliaanse bevolking als van God gegeven. Bressen Een kleine groep, rondom de theo loog Ruben Alvez. staat kritisch te genover het gedrag van de meeste protestantse kerken. Sommige van deze protestantse „dissidenten" ge loven evenmin in de toepasbaarheid van de theologie van de bevrijding in Latijns Ameerika. Zij wijzen daar voor op het in elkaar storten van verschillende progressieve groepen, vanaf de protestantse ISAL-groep tot aan de katholieke Christenen voor het Socialisme in Chili De oor zaak daarvan1 De bewuste groepen vereenzelvigden zich met een be paalde politieke partij of zagen te snel de functie van de officiële kerk als paraplu en schuilplaats, over het hoofd. Deze protestante Gideonsbende zoekt in Brazilië naar de theologie van de „bressen": Hoe kun Je als christenen op die momenten inha ken. wanneer er mogelijkheden en openingen voor veranderingen aan wezig zijn in de maatschappij, zoals een kerkelijke zegsman formuleert Ze deden dat op 18 september, toen de beweging voor gerechtigheid en bevrijding een coalitie van katho lieken. protestanten, onderwijzers, studenten en arbeiders in een van de kerken van Sao Paulo. Brazilie's Industriële monterstad. een bijeen komt belegde 5000 mensen hoorden een advocaat, samen met een arbei der en een dominee pleiten voor het recht op democratische vrijheden m Brazilië. De politie had de IniUaUef- nemers van te voren gewaarschuwd dat een dergelijke vergadering ver boden was. Na afloop werden ver schillende studenten, die de straat opgingen, gearresteerd. Vernieuwingsdrang Binnen de katholieke kerk zijn drie haarden van vernieuwing aan te wij zen. In Sao Paulo is onder de bezie lende leiding van de moedige kardi naal Don Paulo Evaristo Arns een nieuwe pastorale lijn uitgestippeld: vechten voor de mensenrechten aandacht geven aan de randstede lingen in deze acht miljoen mensen tellende metropool inzet van teams in de arbeiders wereld vorming van basisgroepen van christenen Deze massale beweging rondom de inspirerende persoonlijkheid van kardinaal Ams is een hoopvol teken doordat de leken er actief aan deel nemen en het bisschoppelijk initia tief in de praktijk van het werk kun nen ombuigen naar grotere verant woordelijkheid van de basisgroepen. Aan de andere kant doen lang niet alle parochies in 's werelds grootste diocees mee aan deze kerkelijke ver nieuwingsbeweging De kardinaal heeft in november een proces aange spannen tegen de autoriteiten, ver antwoordelijk voor de censuur op zijn kerkblad O Sao Paulo. terwijl hij hardnekkig vecht voor de autonomie van de katholieke universiteit, die eveneens in november bezet werd door politietroepen van de vijandige chef van politie, kolonel Antonio Er- asmo Dias. Een tweede brandpunt van vernieu wing komt in de staat Pernambuco. in het noorden van Brazilië, van de grond. Straatarme boeren en honge rige landarbeiders organiseren zich in deze streek in basisgroepen, die druk uitoefenen op de autoriteiten om de situatie op het platteland in grijpend te verbeteren Tenslotte is er de beweging in de staat Mato Grosso, tegen het Amazonegebied aan. waar de onverschrokken bis schop Pedro Casaldaliga door een collega-bisschop ervan beschuldigd communist te zijn de boeren op hun rechten leert staan tegenover de vraatzucht van multinationale on- landse bevolking wordt in het onge wisse gelaten. Wij worden goed be waakt. Wij zijn immers de vijand van onze eigen bewapening". IKV heeft nu. drie maanden na het begin van de campagne „Help de Kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland" circa 150 plaatselijke (kerkelijke) groepen, die van tijd tot tijd aan het bureau in Den Haag verslag uitbrengen. Voor het financieren van de campag ne, die vijf tot tien jaar zal duren, is het IKV met een financiële actie begonnen. Het doel is ln een korte tijd een startkapitaal van 300.000 te vergaren. Het geld is nodig voor het aanmaken van schriftelijk mate riaal, propaganda, reis- en verblijf kosten en secretariaatskosten. Er is een apart gironummer geopend: 610063. Campagne IKV. Den Haag. In IKV-berichten wordt een over zicht gegeven van de reacties, die de actie tegen de kernwapens heeft op geroepen. Binnen de kerken wordt verward gereageerd. De grote kerken spreken zich niet voor of tegen uit. Het is hier al genuanceerdheid wat de klok slaat. Het CDA-Kamerlid H. A. de Boer stelt zich achter de actie, maar zijn fractiegenoot Beinema werpt de vraag op of de kerken van zichzelf en van anderen mogen vra gen het risico van een bezetting als uiterste consequentie van de kern wapenactie te aanvaarden. Ook in het leger staan verschillende opvat tingen tegenover elkaar. IKV-berich ten noemt die van generaal-majoor Von Meyenfeldt (tegen kernwapens) en van kapitein A. C. TJepkema, die meent dat de Sowjets rustig eenzij dige stappen van het Westen af pachten. Alleen het Nederlands Instituut voor Vredesvraagstukken geeft blijk van eenstemmigheid, zij het dan in afwij zing en ridiculisering van de IKV- actie. COLLECTE VOOR INDIA HO Ml Het is natuurlijk maar een indruk) e en misschien een heel persoonlij maar ik heb de gedachte dat het kerstfeest dit jaar met name ondf christenen soberder gevierd is. Deer' kerken hielden een overhaast uitgeschreven collecte voorde IC( slachtoffers van de cycloon in Ind*^ en dat gaf een extra diepe dimens Bi aan het vieren van deze dag. ,p VOI Volgens sommigen vallen dergelii dl dingen uit de toon. 't Is toch feest*an zeggen ze.'t Is nog niet zo lang JJen geleden dat mensen, kerkelijke mensen, van mening waren dat dir 01 rampen zulke volken troffen als 'en. straffen voor hun heidense leefwi/ie' En. werkten ze wel hard genoeg? "st ger Het calvinisme kende immers dit >rt grote voorrecht boven alle andere,001 overtuigingen, dat het arbeidzame c mensen kweekte. Dat was heel waë f< anders. Ik denk dat die collecte er r v heel erg bij hoorde. Dat we althans daarmee enigszins handelden in di geest van Hem van wie we in deze -in dagen zo uitbundig zingen. Want H gaat toch werkelijk in het ..ere zij rv God" om die eer die Hij erin stelt r een God van hulpbehoevenden'te .g, zijn. Hun toeverlaat en uiterste th, verwachting. Zijn kerstfeest in deJ stal was het royaalste feest dat oolk op aarde aangericht is: God schenf in overstromende goedheid zijn zoon. zichzelf aan mensen van wie niets te verwachten is. En tegelijk juist daarom was het't soberste loc feest dat ooit op gang gebracht is. (e v ,Tei Een feest van stro en „geen plaats'mc en herders met mest aan hun (nc voeten. Zonder romantiek, maar echter dan iets ook maar op aarde. Ik denk aan dat kind uit het land 'n van de honger, dat door kennissenjn: geadopteerd is. Het lacht en spring en speelt en slaapt 's nachts als een t! roos. Maar daartussendoor kan he^ nergens van afblijven. ^ie Sinaasappelen en pisangs vinden^ op verborgen plekken terug, want et eten moet je ergens wegleggen, en goud en zilver is „niet veilig" voor ,rrT het kind. En je denkt aan de achtergrond waaruit dit komt. Wal moet dit alles een geweldige rol ,u gespeeld hebben in dit leven dat ni maar pas begonnen is. ft ■MS iw< id\ Beroepingswerk NED. HERV. KERK hn Beroepen te Heerjansdam: G. t Grootjans te Dendermonde. [nc Bedankt voor Makkum: E. C. Po^' jes te Hoogvliet. j, Beroepbaar: D. Penninkhof, Jaf Edendreef 86, Utrecht (per 20 jart (verb. ber.). [nJ CHR. GEREF. KERKEN 131 Bedankt voor Westzaan: C. van c Weele te Huizen. GEREF. GEMEENTEN pi Beroepen te Nieuwerkerk (Zld.j: Boogaard te Leiden. ,r£ GEREF. "KERKEN Aangenomen naar Groningen-WelC W. Blanken te Veenendaal. r— CITAQAO Herhaaldelijk worden kerkelijke bladen in Brazilië getroffen door de censuur, zoals het blad van het aartsbisdom Sao Paulo van 12 november. Een artikel over de jeugd kon geen genade vinden in de ogen van de censor. UTRECHT (ANP) De r.k. bisschoppen van Nederland hope dat het derde landelijk pastoraal overleg duidelijk zicht geeft de situatie van de Nederlandse r.k. geloofsgemeenschap. Da: naast zouden de bisschoppen het belangrijk vinden, dat LPO probeert wegen te vinden waarlangs katechese en gelooi opvoeding van jongeren en volwassenen gestalte kunni krijgen. De bisschoppen schrijven dit in hun bijdrage aan het komend pastoraal overleg, die zij hebben aangeboden aan de agendacommissie van het LPO. Op 20 en 21 januari wordt de voorbereidende vergadering gehou den in Noordwijkerhout. dernemingen, die grote stukken grond opkopen en de boeren van hun land verdrijven. Pragmatisch Aan de top probeert de kerkleiding hier onnodig dwars te liggen. Som mige Braziliaanse generaals, onder aanvoering van president Geisel, zet ten namelijk aarzelende stappen op de lange weg naar de democratise ring van de Braziliaanse maatschap pij. De Braziliaanse bisschoppencon ferentie. de CNBB. heeft haar zetel van Rio de Janeiro naar de hoofd stad Brasilia verplaatst waar het parlement vergadert Op die manier wil ze de regeringspolitiek van dicht bij volgen en de militairen aanmoe digen ernst te maken met het herstel van de democratische vrijheden. De halfslachtigheid en de tegenstrijdig heid van Geisels politiek ontgaat de bisschoppen echter niet. Zij dringen daarom aan op de deelname van 111 e bevolkingsgroepen bij het door de regering met veel fanfare aangekon digde democratiseringsproces. Veel katholieke Braziliaanse theolo gen spreken en schrijven over de theologie van de gevangenschap in hun land. In die gevangenschap beeld voor de onderdrukking van het volk zien ze af en toe tekenen van hoop en bevrijding, geïnspireerd door Christus, de bevrijder. De span nende vraag waarvoor de kerk in Brazilië staat is. of de theologie van Hitier uiteindelijk opgewassen blijkt te zijn tegen de inspiratie van de Christusfiguur. (Koos Koster is free-lance journalist in Latijns-Amerika. Hij woont in Lima) In het geloof zijn wij één gemeen schap. zo schrijven de bisschoppen. De brochure „Een stap verder" be wijst volgens hen overduidelijk, dat ook de gelovigen naar die gemeen schap verlangen. Deze brochure is een samenvatting van vijftienhon derd reacties van rooms-katholieken op de vraag wat zij denken van sa men geloven en samen kerk-zijn. De bisschoppen vinden in die ant woorden twee tendenzen. Eerzijds is er een heimwee naar vroeger, naar de gemeenschap als geborgenheid, naar de tradities, de katholieke instellin gen en organisaties. Andeizijds is er verlangen naar een gemeenschap, die zich wil bezinnen op wat geloven betekent voor deze tijd, die vraagt naar nieuwe vormen van geloofsbele ving. meer dienstbaarheid, meer be leving van de blijde boodschap als boodschap van gerechtigheid en be vrijding van de verdrukten. De bisschoppen hopen, dat het pas toraal overleg duidelijkheid zal ge ven over de vraag, of deze twee bewe gingen werkelijk tegenover elka staan en er werkelijk oorzaak v zijn, dat er geen gemeenschap mé bestaat, geen samen kerk-zijn. ge samen geloven. Fundament van o geloof is Jezus Christus, in wie i{ gemeenschap hebben met God, i dus de bisschoppen. Maar zond gemeenschap met elkaar is er gë/ gemeenschap met God. Tweeheid de kerk brengt een geest van macht, verscheurt de gemeensch De bisschoppen pleiten voor „diei aan elkaar". Co-existentie en draagzaamheid alleen zijn genoeg. De katechese is volgens de bisschr pen een van de belangrijkste ond werpen, die het pastoraal overleg a kunnen bespreken. Om een goi geloofsopvoeding van kinderen jongeren mogelijk te maken, is eerst nodig, dat er een goed i gramma komt voor de volwassen katechese. Ouders en andere volw senen kunnen immers moeilijk tuigen van een geloof, dat voor h zelf vaag en duister blijft. De schoppen benadrukken daarbij, niet de boodschap zelf mag wor< aangepast, maar alleen de ov dracht van de boodschap. Doel m zijn: de mens te brengen tot persoonlijke relatie met Je Christus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2