(9 Roekeloze dochter van Don Juan DECEMBER DUUR? Koop de nieuweTIP in de supermarkt Trouw Vaarom Acquoy een scheve oren van Pisa heeft en 'richt géén Hoerkenstraat Veilig Verkeer Nederland - Postbus 287- Hilversum SCHOEVERS HNDERDAG 29 DECEMBER 1977 lerkwaardigheden uit't lane issen Gelres rivieren )or Jac. Lelsz en kleine honderd jaar geleden werd in de Betuwe het initiatief tnomen tot het bereiden van de eerste Nederlandse jam. Dat beurde door een Tielse koffiestroopfabrikant. Hiermee was ipje geboren. De Nederlanders vertrouwden de jam van eigen idem aanvankelijk niet zo erg. Men zwoer bij de beroemde igelse. Pas toen de „boerenoorlog" uitbrak en ons land de ïport ging boycotten, leerde men het vaderlandse produkt jen, waarbij men allengs constateerde dat het niet onderdeed or het buitenlandse. lazen dit in het boek „Gelre, ven tussen rivieren", dat door de tichting Meander is uitgegeven in ^menwerking met de VW Gelders ivierengebied. De tekst is geschre- en door Marjan Fokkema. Het is m heel leesbaar boek geworden, iarbij duidelijk ook gestreefd is lar het vermelden van saillante bij- [inderheden, merkwaardige dingen riteiten zo men wil. Neem nu richt. In de toren van dat plaatsje langt een klok, die in 1460 gegoten is en wor de gebroeders Hoerken. Des- 'Ijds bestond het voornemen een kiraatnaam aan hen te wijden. Maar m dat ging niet door, want de gemeen- booeraad vond dat onzedelijk, n he joelen >an Zoelen. In Napoleons tijd heb- en de Kozakken zich er met de nappe Zoelse meiskes vermengd. Vettige gasten waren het niet, ze tarnen wat ze niet kregen. Samen net schutters en landstormers uit de mgeving verdreef de bevolking hen. tot vandaag worden de Zoelenaren tozakkenvangers genoemd. Maar lat niet alleen. Van ruwe lieden irordt er nog gezegd dat ze echte Éozakkenkoppen hebben. Vaar rivieren stromen, daar liggen iruggen. Maar niet overal. En vroe- rer waren er nog minder dan nu. Vanouds zijn er ponten geweest. Die iadden ook een grote sociale func tie. Ze bevorderden de band tussen le dorpen aan beide kanten van de üvieren. Een onderzoek heeft uitge wezen dat daar, waar de ponten op- helden te bestaan, het aantal huwe- ijken aanzienlijk terugliep. De kerk van Acquoy is scheef. Laat op de belendende dodenakker nu een grafzerk staat, waaronder me vrouw Pisa rust. Wat lezen we verder over dit gebied? Dat oude fruitras- sen verdwenen, zoals brederodes, winterjannen, kruideniertjes, ijsbou- ten enz. Dat protestanten nog steeds geen lid kunnen worden van de schuttersgilden. Dat o.a. Casesar al melding maakte van de voortreffelij ke paarden uit deze streek. Enzo voorts. TROUW/KWARTET P 6 RHS 11 (ADVERTENTIE) wie rijdt er vanavond? Daarover maak je met elkaar een goeie afspraak, als de avond nog voor je ligt. Dan kunnen er op de avond zelf geen problemen meer over ontstaan. Want als je „ik" hebt gezegd, gaat er af en toe automatisch een rood lampje bij je branden. Je verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de anderen waarschuwt je dan even. Een volgende avond gaat dat lampje vanzelf bij een ander branden. Zo vang je stilzwijgend dat gedoe over wel of niet drinken voor elkaar op. Dat is het beste recept voor een gezellig avondje uit. Luchtig Het zijn de krenten in de pap. Die overigens in het geheel nogal luchtig gehouden is. Behalve dan misschien het verhaal over de watervervuiling, resp. waterzuivering. Een stuk over „Bijgeloof, sagen en legenden" leert ons dat nog in 1935 te Opheusden een hekserij-affaire speelde. Een fa milie werd door het ongeluk achter volgd. Om de heksenbezwering te kunnen uitspreken, moest men we ten wie de kwade geest was. Een zwarte haan werd levend gekookt. De eerste vrouw, die vervolgens bin nenkwam. moest de heks zijn. Ze had in het dorp geen leven meer. „Gelre, leven tussen rivieren" is te vens een kijkboek. Het bevat vele foto's, zwartwit en kleur, van Rob Melchior, de meeste erg mooi, som mige van mindere kwaliteit. Verder een reeksje tekeningen van Cees Heuff. Een manco is dat bij vele illustraties geen onderschriften zijn afgedrukt. Het boek (141 pagina's) is voor een bijzonder zacht prijsje 18,90) verkrijgbaar en afgehaald bij de VW in Tiel kost het slechts 14,90. Foto uit het boek „Gelre, leven tussen rivieren"; Oogstfee en pofdames, Tiel. Joni Mitchell behoort tot de zeer weinigen aan het artiestenfirmament van wie je kunt zeggen dat hun werk met niets of niemand te vergelijken is. Haar muzikale potentie kreeg weliswaar gestalte in de bonte Amerikaanse folkscene van de jaren zestig, maar haar eerste album („Songs to a seagull") maakte meteen al duidelijk dat hier sprake was van een talent dat zich niet laat imiteren. Dat gold voor de muziek, maar zeker ook voor de geladen beschouwelijke teksten die meestal de neerslag ademden van haar onstuimige verkenningstochten door dit aardse bestaan. Met elk nieuw album is haar muziek de laatste jaren geëvolueerd. Waardevaste songs als „Both sides now" vloeien niet meer uit haar pen. Haar teksten zijn grimmige poëzie geworden, en de muziek is daaraan aangepast. Dit concept mocht dan op het album „The hissing of summer lawns" (1975) nog uitgroeien tot een magistraal hoogtepuntop „Hejira" (1976) kreeg die muzikale onderbouw een gevoelige knauw. Het diende nog slechts als sfeeromlijsting. Haar nieuwe dubbel-lp Don Juan's reckless daughter (Asylum) vertoont in dat opzicht voor het eerst geen nieuwe ontwikkeling. Zelfs een orkestpartij (van Michael Gibbs) in het ruim zestien minuten durende „Paprika plains" moet gestalte geven aan wat ze in het titelnummer zelf omschrijft als haar roekeloze manier van leven. Haar favoriete thema is weer het spanningsveld tussen vleugjes geluk en emmers teleurstellingen. Joni Mitchell Naast driftige gitaarpartijen krijgt dat muzikaal vooral gestalte door de ongebruikelijke „zingende" baspartijen van Jaco Pastorius. Dat je er nog altijd door geboeid kunt zijn bewijst een prachtsong als „Otis and Marlena", maar de aantrekkingskracht hiervan is helaas niet op alle vier de plaatkanten terug te vinden. Meer nog dan „Hejira" maakt dit album in zijn geheel een nerveuze indruk, hoewel ook nu weer moet worden vastgesteld dat elke track hout snijdt. Diana Ross Vanwege het grote aanbod moeten we in gestrekte draf door het restant vandaag. Geeft ook niet, want echte uitschieters dienen zich niet aan. Eerst maar Diana Ross met haar nieuwe album Baby it's me (Motown). La Ross is zo langzamerhand de lieveling van de Amerikaanse showbusiness geworden, en dat betekent datje bij het maken van een plaat de beste musici, producers en tekstschrijvers kan laten aanrukken. Maar creativiteit kun je niet kopen, zoals blijkt op dit album. Het is showmuziek, goed in zijn soort weliswaar, maar het mist het effect van de doorwerking. De soberheid van „Lady sings the blues" wordt pijnlijk gemist. Dan is er The Johnny Nash Collection (Epic) met niet minder dan twintig opnamen van de gelijknamige zanger, wat de dynamiek van de plaat niet ten goede komt. Naast eigen werk covert Nash songs van o.a. Sam Cooke, Bobby Darin en Bob Marley, maar ook hier is sprake van een muzikaal concept dat in zijn totaliteit toch te dunnetjes is om een beetje gezicht te tonen. Opmerkelijk is de come-back van Rick Nelson, ooit een tieneridool met „Helly Mary Lou". Dat was in 1961. Nu beoefent hij het country-rock genre, en ook alweer niet indrukwekkend. De enige surprise van zijn lp Intakes (Epic) is de ballade „One x One", en daar blijft het bij. Van Nederlandse makelij is het album Tranquility (Polydor) van de (gelegenhelds?)formatie Dutch Treat, voor het merendeel bestaande uit studiomuzikanten die hun sporen al verdiend hebben. Mannen als Wim Essed, Hans Hollestelle, Louis de de Lussanet en Jan Huydts vertolken negen kalme instrumentals, die niet als achtergrondmuziek mogen worden afgedaan. Maar dat ze tintelen op de draaitafel, dat kun je ook weer niet stellen. Hank Marvin Verrassend leek mij The Hank Marvin Guitar Syndicate (EMI), zijnde een werkstuk van de vroegere Shadows-gltarist Hank B. Marvin. Maar het viel tegen. Tien gitaristen haken in op de stijl die Marvin in de loop der jaren heeft geperfectioneerd: een stijl van spelen die niet gebaseerd is op techniek, maar op een fraaie toon. Het gaat hier om elf stukken, die beurtelings ook nog in een elektronisch bad zijn gedompeld, en daar zijn ze niet mooier uitgekomen. Zelfs voor gitaarliefhebbers (ik!) is deze lp maar een matige ervaring. Wel een grappige hoes. Lof voor de Nederlandse folkformatie Fungus, die op Mushrooms (Negram) nu eens een engelstalig repertoire laat horen. Het resultaat is een partij mooie folk. waarin de instrumentale balans beter is dan ooit. Amusement met een knipoog naar de kolder, dat reikt de Vlaming Kris de Bruyne ons aan op zijn album Ballerina's (Philips). Een goed verzorgde plaat. Met de ondeugende teksten zal de BRT soms wel moeite hebben. Deze rubriek beoogt voor elk wat wils te belichten, dus ook ruimte voor de in memoriam-lp van Bing Crosby, getiteld Seasons The closing chapter (Polydor). Op het thema van de vier jaargetijden zijn twaalf songs opgenomen, gestoken in een chique verpakking. TYPEN (ook spoedopl.) STENOGRAFIE (N, F. D, E. MIDDENSTANDSOPL. TALEN (Ned., Frans, Duits, Engels: conversatie, bedrijfscorr.) BOEKHOUDEN INSCHRIJVING VOOR EENJARIGE BEROEPSOPLEIDINGEN aanvang september: SECRETARESSE AFD.SECRETARESSE RECEPTIONISTE-INF. RECEPTIONISTE Ook gevestigd te Arnhem, Oen Haag. Hilversum, Niimegen. Rotterdam, Rijswi|k. Tilburg, Utrecht en Vlaardingen. met z'n 355.000 intensieve lezers en lezeressen EEN ONMISBAAR ADVERTENTIE MEDIUM (ADVERTENTIE) maakt januari lekker goedkoop Lekker goedkoop eten stamppotten wintersalades voordelig vlees sinaasappel-en grapefruitgerechten 200 menu-combinaties groente-kalender Verstandig huishouden servies en bestek alles over strijken de ideale "gewone" keuken zelf kapstok maken alles over cheques En nog veel meer goede kinderschoenen makkelijke kamerplanten de juiste vochtigheid kinderziektes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11