Het theaterleven van Evert Smit Europese kijk op het weer n Hartelijk conflict yiv giro 2211 werelddiakonaat Wetenschap en techniek Jtr Voor Schouwburgdirecteur zakt het doek luchtbrug van tode Kruis frn Bombay UIT DE DIEPTE ROEP IK TOT U RDAG 24 DECEMBER 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet11 P Smit. de scheidende [ur van de Amsterdamse burg. kan het Arthur van lel nazeggen: Het leven insfeest. Dat geldt letter- >r de periode, die vooraf- m de ruim twintig jaren, hij manager en gastheer (eest van de kunsttempel ;t hoofdstedelijke Leidse- :en rijke traditie van bont rleven. er nog iedere dag spijt van, geen dagboek heb bijgehouden. Sjn contacten met het kunstle- lacteurs, de actrices, de zangers teressen, de regisseurs, de ver- Mc, puur Amsterdamse mede- s voor en achter de schermen, deftige jaren het jacquet en ïg' en het duidelijke sociali- proces, dat deze oude stads- ^Jburg heeft doorgemaakt." oren Zaankanter Smit, een rus figuur en levendige verteller in %-kkamer met Biedermeijer en aan het Leidseplein, zag ongeveer een kwartmiljoen ers de statige trappen opgaan. ni nandmens mariit vak moet je een avondmens i ging iedere dag zo tegeh half lar huis, we aten dan om vijf uur was ik er weer Vooral de de gezelschappen wensen dat f»cteur er is. Een gebonden, maar stelbaar boeiend leven, met afwijkend ritme als dat van mensen. En met de ervaring, theater nog volop in de belang- staat. Als we een week lang anenmeer' op het programma ^n, dan zag je steevast een volle k wwook met stukken waarin Joan kllielts en Mary Dresselhuys speel- !Cj n Ko van Dijk niet te vergeten. jjn schouwburgjaren heeft het een grote aantrekkingskracht jen. Vroeger dacht ik, dat de alleen maar aantrekkelijk was ^^nensen van middelbare leeftijd ^^üeren, maar er is voor dit genre jidelijk groeiende belangstelling zijde van jongeren, de roman- de opera en van de pperette aanspreken. Vaak liep ik over zo een kwar- por de aanvang van de voorstel de hoorde dan het gerucht van de ■pirip zaal en de balkons en het machtig bedrijf van de voorberei- n achter de schermen." oe J£»cte ^Srste door Jan Roelfs toneel, Evert, die planken." zei ik egen mezelf, „dat heeft iets ma- maar ook iets mystieks. Hoe- jroten hebben er niet op die plan- jestaan. De groten en de kleinen, bijna altijd met plankenkoorts." ineveld en Kan t Smit, nu 65 jaar. met het pos van een jongeling, trekt aan z'n ™"en laat even zijn blik over de te van het Leidseplein dwalen aof me, ze hebben er allemaal last -Wim Kan trad op voor alle bij de ^^wburg betrokkenen, tijdens ons Fig bestaan. Wim Kan moest je burijn optreden met rust laten, die iltijd dood-zenuwachtig. Ik weet lat Wim Sonneveld, net toen er vorden gehaald, in paniek op mij Evert nog niet halen, ik nog even naar de w.c.'. Bij mijn namen de artiesten zelden of kalmerende middelen in, hoog- >n cognacje voor hun optreden. Ik <jp Wimmen op de band staan, Idige herinneringen. Nu het doek laatste optreden valt, ontkom niet aan een nostalgische Jblik op de.Gijsbrecht'.op Ko van Paul Steenbergen. Ida Wasser- Joris Diels en vele anderen." lies .verdwijnen van de „Gijsbrecht" ik wel een verlies, het wekte bij irs en actrices toch een zeker eer- el te mogen meedoen in dit stuk. u zwak stuk toegegeven, maar het 5L iets. De repetities droegen onver- li*- Td een nerveus karakter, voor eren was het een onderscheiding lij voorbeeld deel te mogen uitma- De Amsterdamse stadsschouwburg verwacht een andere heer ken van de reien. Maar je moet er vrede mee kunnen hebben hoewel mij dit moeilijk valt dat de tijd voortgaat, dat tradities geleidelijk verdwijnen. Ook dat ik telkens na de namiddag-douchebeurt thuis een pas send kostuum aantrek, passend bij de voorstelling. Mijn smoking zou ik na jaren weer moeten passen." Evert Smit vindt dat hij de laatste tien jaar een schouwburgpubliek ont vangt, waarin de rangen en standen zijn vervaagd, mede als gevolg van een verminderde drempelvrees. „Kijk, ik behoor niet tot de theater mensen, die graag uitspraken doen, waaraan men mij later kan herinne ren. Als je visies geeft en uitspraken doet, moet je erbij zeggen, zó is het vandaag de dag. Als er één wereldje voortdurend in beweging is, dan is het wel de theaterwereld. Passen en meten Smit heeft gewerkt met het Nationale Ballet, de Nederlandse Opera-stich ting, met het Publiekstheater. Dat be tekent passen en meten, vele wensen aanhoren om tot een redelijke verde ling van de ruimte en de tijden te komen. Hij merkt op dat de schouw burg al jaren overbelast is, dat er ruimtegebrek is. Vandaar dat hij een fervent voorstander is va:, een nieuw te bouwen Muziektheater, een opera- 4V i 69-" In een onzer verslaggevers pN HAAG Het Nederlandse )de Kruis gaat een luchtbrug on- ADVERTENTIE Rrhouden op Bombay voor de hulp- pening van de slachtoffers van de >rmramp. die in november het jdoosten van India heeft ge- e Mfen Issen eerste kerstdag en 2 januari len vier vliegtuigen in totaal vijf duizend meter katoendoek en 2,7 Ujoen biscuits van Amsterdam |ar Bombay vervoeren in het ka- r van de volgende fase van hulp- flening door het Indiase Rode fuis. De zendingen die een totale larde vertegenwoordiger van 5.000 gulden zijn mogelijk dank de vele giften op giro 777 van het >de Kruis in Den Haag. Er is mo- nteel meer dan een miljoen gul- n binnen voor de hulpverlening de cycloon in India, die de hevig- was sinds 1864. !t katoen dat wordt verzonden is stemd voor de vervaardiging van nderkleding in India zelf. waartoe nnekort ook nog een aantal hand- aimschines zal worden gestuurd, ^t Indiase Rode Kruis, dat grote ihoefte heeft aan kinderkleding, eft de zorg gekregen voor duizen- in kinderen, die bij de ramp hun iders hebben verloren. Hun aantal Ijkt groter dan aanvankelijk werd schat, omdat veel wees geworden nderen in eerste instantie door an- ire families die uit het rampgebied erden geëvacueerd. waren meege- >men. Stille hulp. Naam van een onderdeel van ons werelddiakonaat. Hulp vooral aan gevangenen en hun gezinnen. Aan mensen die opgepakt zijn om hun godsdienstige of politieke overtui ging. Hulp aan mensen die soms al jaren zonder vorm van proces gevangen worden gehouden, of maar een heel beperkt leven kunnen leiden. Aan mensen die vaak op een onmense lijke manier gemarteld worden. Zouden we deze hulp openlijk bekend maken, dan is het er gelijk mee ge daan. Want geen enkele staat zal erkennen onrecht te bedrijven. En de mensen, die ge holpen worden, krijgen het nog moeilijker. De hulp kan bestaan uit het geven van geld voor bijvoorbeeld juridische bijstand, kleding, medicijnen, schoolgeld voor de kinderen, bijbels in vele talen en boeken over godsdienstige onderwerpen. De hulp kan ook bestaan uit een regelmatig bezoek door leden van de kerk. En waar mogelijk wordt de overheid de vraag naar ge rechtigheid gesteld. Er komen mensen vrij. Ook dan is hulp vaak nodig. Want het kan moeilijk zijn weer terug te komen in de maatschappij. Veel gewezen gevangenen krijgen bij hun vrijlating ook niet altijd alle burgerrechten terug. Wij steunen kerken in Afrika, Azië, Oost-Europa en Latijns- Amerika graag bij dit moeilijke, maar bij uitstek diakonale werk. Ook dit jaar. bestem daarom ook deze maand 1 van uw netto maand-inkomen voor het Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken m Nederland, Burg De Beaufortweg 18, Leusden hij er. met een brede glimlach, eens goed zitten. „Ik stam uit een Zaanse familie, wilde altijd graag met m'n handen straks ga ik weer volop knutselen bezig zijn. Mijn zusters speelden amateurto neel. ik volgde een opleiding als be roepsdanser. Ik heb tot mijn veertig ste jaar over de hele wereld gedanst, veel internationale tournees gemaakt, met „Ballet Jooss". Ik was gefasci neerd door de Berlijnse Opera, een kunstzinnig, artistieke Mekka, voor de laatste wereldoorlog, waar ik theater techniek heb gestudeerd. Daar heb ik de Roemeense danseres Alexandra Papinou leren kennen, ze werd mijn vrouw. Samen hebben we jarenlang gedanst, we bezochten onder meer vrijwel alle landen, die nu tot het Oosteuropese blok behoren. Toen de oorlog uitbrak, waren we erin ge slaagd naar Zweden uit te wijken. Zweden is ons tweede vaderland ge worden. We traden op in een revue achtig theater in Stockholm, maakten tournees door het binnenland, tot aan de Poolcirkel. Een fantastische tijd. Vlak na de oorlog gingen we aan boord van een voormalig troepenschip naar de Verenigde Staten, voor een nieuwe tournee. Bij het aan boord gaan in Götheborg heb ik gehuild." Evert Compaen „Jullie hadden een artiestennaam als echtpaar?" „Nou en of: Alexandra en Evert Com paen Nee. de naam Smit kon je in het buitenland niet verkopen. Een vriend zei me: noem je Compaen. Een naam met een Zaanse historische ro mantiek: Claes Compaen was een soort zeerover. Later, terug in Neder land, heb ik ontzaglijk moeten wen nen aan mijn oorspronkelijke familie naam. Dat dansen, dat ik een half leven gedaan heb, houdt je lichame lijk bijzonder fit. De schouwburg heeft geen liften, je moest dagelijks trap op trap af, hollen en draven door het gebouw. Nou, dat heb ik tot de dag van vandaag kunnen volhouden. Te rug in Nederland vroeg Chris Burger, die de leiding had van de Utrechtse Opera, een aflopende zaak, de com merciële leiding op mij te nemen van het gezelschap waarmee hij wilde doorgaan. We gingen door als „Neder landse Reisopera", met een relatie bij de nieuwe schouwburg in Enschede Dat heeft twee jaar geduurd. Toen vroegen Fons Rademakers en Guus Hermus mij voor „Comedia", maar vrijwel tegelijkertijd ontstond contact met de uitgeverij van de Arbeiders pers. Of ik daarvan verkoopdirecteur wilde worden Van die sector had ik echter niet in het minst verstand. Ik heb het wel gedaan, twee jaar van hard werken, want ik moest veel leren. Maar de wereld van de kunst was ik voor een groot deel kwijt." Leidseplein gebouw in Amsterdam-Oud-Zuid. Mis schien maakt hij nog de opening mee. „Amsterdam heeft daar echt behoefte aan. Ook als men de bloeitijd van het ballet in Nederland in ogenschouw neemt." Hij vindt voorts, hoe artistiek zijn inslag ook is, dat een mens, die be roepshalve met het toneel in al zijn verschijningsvormen bezig is, verza digd raakt. Daarom vindt Evert Smit het niet erg om eruit te stappen. Voor hem mag het doek vallen over een schat van herinneringen. Hoe word je nu schouwburgdirecteur? Voor het antwoord op deze vraag gaat „Ik hoorde dat directeur J. M. Bendien de Amsterdamse schouwburg wegens het bereiken van de pensioengerech tigde leeftijd zou verlaten. Ik sollici teerde, werd aangenomen tijdens het bewind van burgemeester D'Ailly, wethouder Ab de Roos was toen be last met de kunstzaken. Het is een baan geworden, die mij telkens weer het gevoel gaf, een zeer bevoorrecht mens te zijn. Merkwaardig in dit ver band is ook, dat veel meer mensen mij kennen dan ik hen. Hoewel vaste schouwburgbezoekers mij niet de- hand schudden, keer op keer. maar dan wist ik veelal niet wie het waren Fascinerende jaren in een exclusieve schouwburg, Amsterdams en natio naal getint, met oude garde in stofjas sen, die nog de instelling hadden, te moeten en willen werken zo lang het dag is. Incidenten Incidenten? Amsterdam had en heeft ze rijkelijk. Laat ik er een noemen. Ko van Dijk speelde in een stuk de rol van een ongelooflijke schurk. Omdat ik gewoon was ook gedurende de voor stelling over de gangen te lopen, ont moette ik een wit-weggetrokken dame, bij wijze van spreken met de haarspelden in de hand Ze wilde de acteur te lijf, zo verbolgen was ze. Maar ze kon de weg naar de artiesten ingang niet zo gauw vinden. Ik heb haar meegetroond naar de koffieka mer en haar ter kalmering een kopje koffie aangeboden. „Mevrouw, bedaart u nu eens. Dit is tóneel, dat is zijn rol. Het is overigens wel een compliment voor de acteur, dat u zo reageert Evert Smit gaat nu knutselen, teke nen en schilderen, nadat er dinsdag namiddag aanstaande in zijn schouw burg een défilé van hem bekende per sonen aan hem zal voorbijtrekken. Het laatste gespreide applaus voor een man, die wéét heeft van het voet licht, van het duister van de zaal, van de mensen, die ontspannen ver wachten. Stellig zal hij nog eenmaal in functie een dezer avonden over de „Bühne" lopen en dan als man vah de dans, ln de eerste plaats denken aan één van de groten in zijn vak, de balletdanse res Pavlova, ook aan Sarah Bernard en zeker zal hij ook een gedachte wijden aan Gré Brouwenstijn. En aan het stuk „Danton's dood". Het is menig maal op dat toneel Von- deliaans uitgeroepen, dat van die „an dere heer". Die komt, want de voor stellingen gaan door. Maar Evert, de Zaanse jongen van weleer, zal in zijn woning aan het Eerste Weteringplant soen eindelijk eens op normale tijden aan de avondmaaltijd gaan, zal zijn dagelijks „optreden" kunnen vergeten en in staat zijn een theaterboek te kunnen schrijven. „Als ik maar zou weten, wéér ik moet beginnen," aldus Evert Compaen door Rob Fcppoma „Een diepe depressie op de Atlantische Oceaan ten westen van Ierland Zo lag, of liever hing, de wereld erbij, even na het middaguur van 9 december jongstle-. den. Oud nieuws dus. deze plaat, maar het is wel een* historisch document. Het is de eerste wolkenfoto van,* Europa's eerste volwassen weerkundige kunstmaan, dej Meteosat. Volwassen omdat het instru ment de meteorologische ont wikkelingen van uur tot uur kan blijven volgen. Daartoe draait hij in de bekende cirkel vormige baan op ruim dertig duizend kilometer hoogte die de satelliet precies een keer in de 24 uur om de aarde laat draaien. Omdat de aarde ook één keer in de 24 uur om haar eigen as draait, blijft de kunst maan voortdurend hetzelfde uitzicht houden, terwijl voor ons het instrument op een vast punt aan de hemel geprikt lijkt Weersatellieten in lagere om- loopbanen, die dus sneller om de aarde draaien, overzien op elk moment alleen het beperk te gebied waarboven ze vlie gen. Per gebied wordt bijvoor beeld tweemaal per etmaal een momentopname geleverd. Dat is voor de weerkundigen aan merkelijk beter dan niets, maar verrassende ontwikkelin gen op korte termijn worden zo als regel gemist. De foto toont intussen duide lijk dat een „stilstaande" kunstmaan ook zijn nadelen heeft. Hoe Europees de hele onderneming ook mag zijn, Afrika staat er pontificaal op en ons eigen werelddeel is een soort randverschijnsel boven in het beeld. Zo en niet anders schrijft de hemelse mechanica het voor: gij kunt een stil staande satelliet alleen boven de evenaar ophangen. Aan de ene kant is dat minder erg dan het lijkt. In een zone ten noorden van de evenaar gebeuren dingen die later een diepgaande invloed hebben op het weer in Europa Dat heb ben we in ieder geval leuk in de peiling. Maar aan de andere kant is de tropische gezichts hoek toch ook knap lastig. Aan de beeldrand waar wij zelf zit ten. treedt namelijk een steeds ernstiger vertekening op. Er wordt meer ldngs het aardop pervlak gekeken dan er óp Pool Vlak bij de rand wordt dat zo ernstig dat de beeldgegevens niet meer bruikbaar zijn. In de praktijk komt dat er op neer dat Nederland nog binnen het werkbare gebied van Meteosat valt. maar bijvoorbeeld Schot land er buiten. Ontwikkelin gen van het weer die ons uit het noorden benaderen, zijn dus niet te volgen. Daarvoor zullen we het moeten blijven doen met de tweemaal-per-dag foto's van weersatellieten in een lage baan over de Noord en Zuidpool. Toch is het duidelijk dat we met de nieuwe satelliet aan overzicht winnen Dat zal ze ker het geval zijn wanneer het internationale netwerk van vijf stuks helemaal is opge bouwd. waarvan Meteosat deel uitmaakt De wereld wordt dan continu van alle kanten bekeken, waardoor de grote sa menhangen systematisch kun nen worden bestudeerd. Want we snappen van het weer nog steeds veel te weinig om bij voorbeeld zinvolle antwoorden te kunnen geven op concrete vragen over de ontwikkeling van het klimaat. We moeten nog even napraten over het conflict dat deze week losbrak tussen de Utrechtse hartspecialist prof. dr F. L. Meijler en de Nederlandse Hartstichting. Dat conflict was, geloof ik, noodzakelijk, zij het dat de manier waarop het verliep dat iets minder was. Achter de wat verhitte geluiden gaat een principiële vraag schuil die rustiger aandacht verdient. Men herinnert zich de kwestie. De Hartstichting houdt ons sinds jaar en dag voor dat we beter wat minder kunnen eten, en wat minder vet en wat min der zout. dat we ons toch eens wat meer móeten bewegen en nu eindelijk van die sigaretten afblijven. Die gedragingen zijn allemaal „hartstikke goed" en hun tegendelen dus „hartstik ke slecht'. De tekstschrijver overigens die in dit verband op het meer dan suggestieve woord hartstikke kwam. ver dient een professionele lauwer krans. Deze goedlopende campagne werd door Meijler wat ruw on derbroken met de constatering dat keizer Hartstikke minder kleren aanhad dan zijn indrin gende tekstschrijvers wel wil den doen geloven. Dat mensen die hun gedrag ombuigen in de hartstikke goede richting, daarmee hun kans op hart- en vaatziekten verkleinen, zei hij, is nergens wetenschappelijk bewezen. Het berust op aan wijzingen en ongestaafde theo rieën. Daarom vond hij de ad viezen, voor zover die „de le vensvreugde van mensen ver gaand beïnvloeden" voorals nog voorbarig. Hard Dat kwam hard aan en de Hartstichting sloeg dan ook hard terug. „Een ongemoti veerde aanslag op de geloof waardigheid van de gezond heidsvoorlichting," sprak men. In de ODwinding werd Meijler een standpunt in de mond ge legd dat een karikatuur was. Hij zou het niet zinvol en on mogelijk hebben genoemd, door veranderde voeding hart en vaatziekten te voorkomen. Als dét bewezen was, zouden we de boel Inderdaad wel kun nen inpakken. Maar het pro bleem dat Meijler aanmeldde, was juist dat er niets bewezen was. In die onzekerheid zit de kern van het probleem De Hart stichting heeft het beste met ons voor en meent op redelijke gronden dat ze ons daartoe goede raad kan geven. Zij weet dat het gedrag van mensen zich maar zeer moeizaam laat beïnvloeden, en gaat er dus zo doeltreffend mogelijk tegen aan Twijfels aan het eigen standpunt passen niet in die strategie en verdwijnen dus al gauw naar de achtergrond. Maar zolang er nog een reële wetenschappelijke discussie loopt, levert dat een vertekend beeld op. En een vertekend beeld is minder dan waarop een mondig publiek recht heeft. Onzekerheden bestaan en we zullen er dus mee moe ten leven. We moeten zo ver standig mogelijke beslissingen nemen ln situaties waarin nog niet alle gegevens op tafel lig gen. Wat hart en bloedvaten betreft is het „hartstikke goed"-lijstje van de Hartstich ting dan overigens een redelij ke leidraad Maar het zou ver standig zijn als de stichting wat minder aangebrand deed. hoewel tolstrekt niet bewezen is dat stress de conditie van hart en bloedvaten onder mijnt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11