aster III gewijd an actueel luziektheater wie rijdt er vanavond? M Op zoek naar grootouders ij 't Is al volop zomer bij Anno Reizen. UNST amioi^gizen Kom langs. De vakantiegidsen liggen vooru klaar. ndelvereniging Messiah- ditie voort Graham Parker is live indringender dan in huiskamer Veilig Verkeer Nederland - Postbus 287-Hilversum WW wereldfilm van Roeland Kerbosch Nieuwe boeken Honderd baby's sterven per jaar aan wiegedood Twee doden bij verkeersongevallen >1t ERDAG 22 DECEMBER 1977 TROUW/KWARTET P11-RHS9 ADVERTENTIE derde nummer van 1977 Paster" (een tijdschrilt in vorm dat viermaal per verschijnt) is vrijwel ge- gevuld met artikelen en louwingen over actueel ektheater. Theater zoals Ich in de jaren zeventig tot ie heeft ontwikkeld. Koopmans schrijft daarover (gemeen informerend artikel, li teksten opgenomen van mu- eaterstukken van Willem er (Oltre Tromba). Misha Men- g (Hé Hé Hé. waar Is de mare- Ito Em i Er tnr Jac. Kort he; TERDAM Het was in april lit jaar tweehonderdvijfender- lar geleden dat de „Messiah" t<*eorg Friedrich Handel te Du- roor het eerst werd uitgevoerd, rende deze ganse periode is dit an zonder onderbreking op het toire gebleven, hetzij in de oor- ikelijke Engelse taal of in ver- in de originele orkestbezet- >f in de orkestratie van Mozart. siah", dat de figuur van Jezus Ie voorspelling van Zijn komst wederkomst tot onderwerp heeft dus niet het lot gedeeld bijvoorbeeld Bachs Mattheüs ie. die bijna een eeuw onder het aeeft gelegen voor Mendelssohn t ontdekte. De Britten hebben (genaturaliseerde) landge- r n! beter waardig getoond dan de alvers dat met Bach hebben ge- i. zij hebben Handel niet lts een graf gegund te midden ;ngelands groten in de West ier Abbey, maar zij hebben een _tie gemaakt van het uitvoeren zijn werken. jent Jack P. Loory, die dinsdag de Nederlandse HSndelvereni- de Grote Zaal, de „Messiah" lerde, heeft zich van meet af bij deze traditie aangesloten, voorziet hij zich bij voor van Engelse solisten, maar hij zich bovendien in het land van omst diepgaand beziggehouden de bronnen van Handels werk alles wat daarop betrekking Wat de solisten aangaat, dat m ditmaal Jennifer Smith, sop- James Bowman, counter-te- Hein Meens, tenor en Ulrik bas, resp. twee Engelse solis-. een Nederlander en een Deen. Nederlands Kamerorkest, Glen Dn, klavecimbel en Simon C. en. orgel, verzorgden het instru- tale gedeelte uitstekend. de uitvoering was duidelijk te ten. dat het koor van de Handel- niging zeer vertrouwd is met muziek. Het zingt de moeilijk- toren, dikwijls in snel tempo en lemin licht, doorzichting en ex- Isief, alsof het in het geheel geen "nte kost. Loory verstaat de It de tempi zo te kiezen, dat men ner het gevoel van jachterig- krijgt. Hij blijft in elk deel, of een koor is of een aria, aan- it hebben voor de expressie en Is een grote verdienste. Datzelf- "eden de solisten. Vooral van de van sopraan, tenor en bas valt goeds te zeggen. Prachtige Ajmen, die hun aria's, naar het Huik uit Handels tijd, fraai ver- Hen en met grote muzikaliteit berden. Uitermate artistiek H ook de counter-tenor, maar, H bij de meesten van zijn stem- is zijn hoogte tamelijk onbe- Kt van toonsterkte, hetgeen af- doet aan het resultaat. Er was deze uitvoering van de „Messi- eer vee} belangstelling. chaussee) en Leo Cuypers (De John ny Rep Suite), Louis Andriessen schrijft een soort verantwoording bij zijn „Mattheüs Passion" en Louis Ferron belicht zijn samenwerking als tekstschrijver met Andriessen en regisseur Leonard Frank in dat stuk muziektheater. Bij elkaar een aantal informerende artikelen over deze kunstvorm, die de laatste jaren zo sterk in de aandacht is gekomen. Verder bericht de cultureel uitvinder Gouwe Jan Bakker uitvoerig over zijn Instituut van antidisciplinaire studie. Hij geeft daarin een overzicht (met veel eigen foto's geïllustreerd) van zijn werk sinds zijn eerste ten toonstelling in 1969. In een door Cor Blok in 1974 gepubliceerd artikel over Bakker („Werken in een hiaat") dat in deze Raster in extenso is over genomen. schrijft Blok over de ob jecten van Douwe Jan Bakker o.m. „Ze zijn geen statische eindpunten van beeldende werkzaamheid, maar instrumenten voor infiltratie in het gebied van taal, denken en gedrags patronen." Zijn objecten, aldus Blok. zetten kracht bij aan de invita tie op zijn onderzoek in te gaan „door hun bestaan als zichtbare en tastbare, kundig gemaakte werktui gen en door de uitvoerigheid en con sequentie waarmee de conceptie van een visueel systeem er nu al in beli chaamd is." Met bijdragen van H. C. ten Berge, J. Ritzerfeld, Michel Waisvisz, Sybren Polet en Jacq Firmin Vogelaar wordt dit interessante en met veel foto's geïllustreerde nummer van Raster (Bezige Bij, 191 blz. 19.50) gecom pleteerd. door Willem Jan Martin Amsterdam Er gebeuren nog steeds leuke dingen in het popwe zen. Zoals bijvoorbeeld afgelopen dinsdag het optreden van de Britse formatie Graham Parker en The Ru mour in het Amsterdamse Paradiso, dat moeiteloos uitgroeide tot het betere bühne-werk van 1977. Daarover maak je mei elkaar een goeie afspraak, als de avond nog voor je ligt Dan kunnen er op de avond zelf geen problemen meer over ontstaan. Want als je „ik" hebt gezegd, gaat er af en toe automatisch een rood lampje bij je branden. Je verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de anderen waarschuwt je dan even. Een volgende avond gaat dat lampje vanzelf bij een ander branden. Zo vang je stilzwijgend dat gedoe over wel of niet drinken voor elkaar op. Dat is het beste recept vooreen gezellig avondje uit KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KT; Kinderen hebben grootou ders nodig, dat staat als een paal boven water. De relatie met hen kan ont- spannener zijn dan die met de ouders, die alle zorg, verantwoording en ook nog hun werk hebben. Een grootouder heeft vaak meer tijd, soms meer wijsheid, zeker liefde, want is het niet zijn eigen klein-kind? Een prachtig verhaal is „Oma", van Peter H&rt- ling. Kalle verliest als hij vijf is zijn ouders bij een verkeersongeluk, en oma neemt hem in huis, in weerwil van ooms „Op jouw leeftijd, Erna?" want 67 is immers „oud?" „Wil Jij hem soms hebben? Klets toch niet," zei oma, en dat tekent dit schitte rende mens. Zij en Kalle wennen aan elkaar, en dat kost moeite. Want Kalle schrikt vreselijk als hij haar tanden in een glas ziet staan, en merkt dat hij de zijne niet even uit Zijn mond kan halen. Hij verbiedt haar de koffie te slurpen, want dat mocht van zijn moeder niet. Zij corrigeert hem als hij een vriendje uitlacht om zijn geslis, „aan elk mens mankeert wel wat, zo heeft zij twee aaneenge- groeide tenen." „Hebt u nog meer gebreken?" vraagt Kalle. „Denk je dat ik jou dat allemaal tege lijk aan je neus hang?" vraagt oma. Zij doet de Dit niet in de laatste plaats door het toedoen van Parker zelf. Deze, het zij maar weer eens gezegd, ex-pomp bediende beschikt over een gedre ven en gegroefd stemgeluid alsmede een aantal compositorische opvat tingen, waarmee tal van waardevol le elementen uit de wat oudere „rock-and-roll" en „rythm-and-blu- es" op verfrissende wijze worden Kljpi |\A/P HPTflP hergegroepeerd rond onveranderlijk '''vWVVO heldere en directe muzikale lijnen. Daarbij is er assistentie van een aantal kundige jongelui, die dit vak manschap als vertegenwoordigers van de zogeheten „pub-rock" opde den in het Engelse café-circuit: niet de gemakkelijkste ambiance om muziek te maken (een glas bier naar je kop is zo „geregeld", als het de heren niet bevalt), maar wel zeer leerzaam. badkamer op slot. „Schaamt u zich voor mij, oma?" Ja, Kalle, zo is het. Het is maar dat oude men sen niet meer mooi zijn om te zien. Zij vecht voor hem bij ambtenaren, en laat zich niet afschepen. Bij zich zelf (na elk hoofdstuk zijn haar privé-bespiegelingen zeer ontroerend en vol hu mor) overweegt zij dat het opvoeden van het kind haar doodmoe maakt, maar dat het andeizijds is of zij weer een zoon heeft. Zij vertelt veel over vroe ger. maar Kalle interes seert zich voor wat giste ren gebeurde; alleen naar oorlogsverhalen luistert hij met rooie oren, en daar maakt zfj zich weer be zorgd over. Fraai is het bezoek van de gezinsvoog des met groene oogscha duw op, die alles zien moet, alles weten, tot oma tegen het juffrouwtje uit vaart. „Ben ik een idioot? Ben ik een heks uit een sprookje? Heb ik mijn blo te achterwerk aan de bu ren vertoond? Heeft Kalle gestolen, of wat?" „Nee. maar op school gaat het niet zo besten de ver houdingen hier „Ik heb al jaren geen verhou dingen meer!" Zelfs de ruzies met Kalle, die voortkomen uit zijn idealisering van zijn moe der (met wie oma nu weer niet overweg kon) brengen de oude vrouw tot eerlijk nadenken over dit alles: „de dood maakt een mens Na keetschoppen op school, stinkbommen gooien en vechten tot bloedens toe raadt men Poot toch aan, zijn moe der In te schakelen, maar nee, „ik zal gek zijn, die maakt zo'n drukte, dat hou je niet voor mogelijk." Het is een beetje goed koop voor iemand als Un- gerer, om overbemoede- ring (naar Amerikaans model dan nog) en Freudi aanse toestanden aan kleine kinderen op te dis sen. Al zijn zijn tekenin gen luisterrijk, als altijd. Maar er zijn ook andere moeders. Draak Kenneth Grahame schreef over een draak, en hij wilde het ook al erg mooi doen: zijn draak IS geen draak, maar een fut loos wezen dat weigert te vechten, sonnetten dicht, en zanikt over van alles. Het in spanning door ie dereen afgewachte ge vecht met Sint Joris ver ziekt hij doordat hij wei gert te vechten, tenslotte besluit hij tot een schijn gevecht. Maar vuurspu- wen is er niet bij, dreigen en betoveren ook al niet. Als je zo'n eeuwenoud ge dierte van zijn mythe wilt ontdoen moet Je geen kin deren nemen als publiek: die willen strenge regels en voorspelbaar gedrag in hun sprookjes, en gelijk hebben ze. Een draak is een draak en geen gezeur, zó is hij niet spannend. Wel prachtig geprodu ceerd in bruine letter, en met vorstelijke tekenin gen van Ivo de Weerd. Poes Hij was het ook die teken de voor de tekeningen in „Ik wil mijn poes terug" van Jacques Vriem, een eerlijk verhaaltje waarin een klein kind serieus wordt genomen. Zijn poes is weg en dat maakt zijn bestaan aan bet wanke len. Troost van ouders helpt niet; alles huilt om Teuntje, zelfs de regen. En in de nacht verlaat het kleine kind zijn bed om in het park naar Teuntje te gaan zoeken. Daar vindt hij wel een klein soort wolf, die hond heet, en met hem teruggaat naar zijn huis. Daar loopt zijn vader radeloos naar Pieter te zoeken. Gezamenlijk vindt men nu de kat, die zich in een kast had ver stoken. Eerlijk en kinder lijk, in korte zinnen, voor lezen en vóórlezen. Voor iets oudere kinderen brengt Annet van Batum weer een hele bundel Die renverhalen. De omgeving is altijd herkenbaar, bos, park huls tuin of keuken, ook wel boerderij. De die ren hebben bij haar eigen schappen van mensen, daar kan men vóór of te gen zijn, maar er valt best door Gertie Evenhuis veel te herkennen. De 23 verhalen bieden variatie genoeg: van ééndagsvlieg tot kip, eend, karper, en de veldmuis, die in 't beuken bos zijn lege notedop vond, is ook present! „Ze lopen gewoon met me mee," zegt Kareltje in Margaret Mahay's pren tenboek, waar Stevan Kei- log „ze" tekende: één nijl paard en tenslotte 43 nijl paarden, hij kan er niets aan doen, ook al veroorza ken ze door afmeting en zwemlust nogal wat com plicaties in huis en tuin en school. Ze druipen tenslot te af. Maar hoe komt het dat aan het eind, als de nijlpaarden weg zijn, opeens giraffen achter de verheugde Kareltje aanlo pen? Tja, wie is er nou graag alleen? OMA. door Peter Hdrt- ling, Leopold, f 3,90 Stefan en Stefan, Gertie Evenhuis. Elsevier f14.90. Geen kus voor moeder, Toni üngerer, Bruna, f9.90 Er was eens een Draak. Kenneth Grahame. Leo pold 9,90 Ik wil mijn poes terug, Jacques Vriens, Holkema Se Warendorf, J 10,90. Dierenverhalen, Annet van Battum, Holland, f15,90 Ze lopen gewoon met me mee, Margaret Mahay, Lenmiscaat f2,90. En dan nog. over dieren, zeer instructieve zaakjes en weetjes bij: Als je goed kijkt naar Oli fanten Als je goed kijkt naar Bij en en Wespen Als je goed kijkt naar Be ren en Panda's Als je goed kijkt naar de Noordpool Groot gebonden formaat, 32 blz., f9,50 per deel, over landschap, dierge drag, flora en fauna en de kringloop van alles. Stampvol afbeeldingen. Parker en Rumour (de gitaristen Brinsley Schwarz en Martin Belmont, bassist Andrew Bodnar, drummer Steve Goulding en Bob Andrews aan de toetsen) hebben er inmiddels al een serie uitstekende platen op zitten en verrasten nog onlangs met de zeer vitale elpee „Stick To Me". Een concert is echter toch wat anders, zeker waar de mu ziek door een fikse dosis energie wordt gekenmerkt. Dat kan men beter in een zaal kwijt dan in een studio, waar De Techniek meesten tijds haaks staat op een al te voort varende aanpak. Parker „live" was zo dan ook nog een stuk gedrevener en indringender dan we hem in de huiskamer reeds hadden leren ken nen. Hoogtepunten: „Not If It Plea ses Me", „Soul On Ice", „Heat In Harlem", „Hotel Chambermaid" en „New York Shuffle", Dieptepvmten: geen. Klasse, hoor. DEN HAAG - Op het tiende jaar lijkse Festival of the America's dat op de Maagdeneilanden (Caribisch gebied) is gehouden zijn twee films van Roeland Kerbosch bekroond met een bronzen Venus Medaille. Het zijn „Niet alleen Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp" en „Brief aan Vorster", De Han de Wit-film werd drie jaar geleden door Kerbosch ge maakt. Hij heeft nu een vervolg daarop klaar „Retourtje Derde We reld". Daarin ligt het accent op de wederinpassing van ex-vrijwilligers uit het ontwikkelingswerk in onze samenleving en op de moeilijkheden die zij ondervinden als zij hun erva ringen en de conclusies die zij daar uit trekken aan het „thuisfront" wil len uitleggen. Roeland Kerbosch heeft al veel films op zijn naam staan die bijna alle maal zijn opgenomen in landen van de derde wereld en die de. politieke en sociale ontwikkeling van die lan den tot onderwerp hebben. Enkele titels: „Revolutie in Afrika" (1972), „De Antichrist" (1973) en „Vandaag of morgen" (1975). Leed eten, aspecten van de bio-indu- strie, door Albert Stol. Uitgeverij Agathon, Bussum. 210 blz., prijs: 19,90. In Leed eten brengt Albert Stol een groot aantal kritische pubiikaties bijeen over de intensieve veehoude rij, die de laatste jaren zijn versche nen. Voor wie (nog) niet van alle aspecten van de bio-industrie op de hoogte is, biedt het boek een uitvoe rig oveizicht van alle bezwaren die naar voren zijn gebracht. Albert Stol belicht aan de hand van bin nen- en buitenlandse pubiikaties as pecten zoals de vlees-consumptie in de rijke landen, het gedrag van de mens ten aanzien van het welzijn van het dier en de positie van de boeren die vaak gebonden zijn aan langdurige contracten met de voe derfabrikanten. Ook besteedt hij aandacht aan de wetgeving met be trekking tot het dier. de opvattingen van de politieke partijen over de industriële ontwikkeling van de vleesproduktie en de verhouding tussen bio-industrie en de voedselsi tuatie in de wereld. Wat de dieren zelf betreft, somt Albert Stol het leed van de leghennen in de legbat terijen, de eendagskuikens, de mest- varkens, de mestkalveren en de melkkoeien op zoals dat de afgelo pen jaren beetje voor beetje naar buiten is getreden. Leed eten brengt weinig nieuwe as pecten naar voren; het zet wel de bekende feiten en meningen, aange vuld met cijfers en statistieken op een rij. Zon en schaduw, streekroman van H. Thijssing-Boer. Uitg. Amsterdam Boek, Amsterdam. 271 blz - 19.90. Bij uitgeverij Benedictus te Hilver sum verscheen het tweede deel: Ga even zitten. Kleine stukjes over gro te dingen van M. Eising. 167 blz 19.50. De stem van de meester, door Kahlil Gibran. Ultg. Servire, Katwijk. 89 blz 10.-. Simpkins „Je hebt de draken verwis seld, Simp kins." ADVERTENTIE l^ll Ui**' lil IS g- li anwRfiito Autorenen j (TM "Th"* i CnE3.1f.'C3.j 'i'.CZtX: 1 -^**>1 j; Vakantieplannen? Dan ogenblik kelijk naar de Amro Bank, want de gidsen van Amro Reizen liggen nu voor u klaar. Wat had u gedacht voor de vorm van vakantie. De reisadviseurs van Amro lichten u graag voor. En hebt u gekozen, dan boeken ze voor u. Net zoals ze uw reischeques Stap dan snel even binnen bij één van de 51S banken met dit vignet: )ok als u gi zomer? Zon, zand, zee? Bergen, bossen, regelen en uw verzekeringen en buiten- meren? Een kort reisje? Een cruise? lands geld. Alles in cén hand, wel Amro Reizen heeft uw favoriete zo handig. Kortom, hebt u plannen? (Ook als u geen Amro-cliënt bent.) UTRECHT (ANP) Ongeveer hon derd van de ruim 177.000 baby's ln ons land overlijden aan de wiege dood. In Engeland sterven aan dit onverklaarbare ziektebeeld per jaar 1800 zuigelingen. De wiegedood is de dood van een zuigeling die tot op het moment van overlijden gezond is, of slechts lichte ziektesymptomen ver toont en bij wie bij de lijkschouwing geen afwijkingen worden gevonden die de dood kunnen verklaren, Op het ogenblik raken steeds meer wetenschapsmensen ervan over tuigd dat er waarschijnlijk geen sprake is van één oorzaak van de mysterieuze, plotselinge en geheel onverwachte dood. Zo is gebleken dat de meeste zuigelingen die door de wiegedood getroffen worden tus sen de twee weken en zes maanden oud zijn. Het komt het meest voor bij baby's van drie maanden. Daar naast blijken meer jongens dan meisjes op deze wijze te sterven en is er een toeneming gedurende de win termaanden. Het overlijden vindt vaak plaats tussen middernacht en zes uur 's morgens. Ook zijn er sociale aanwijzingen. Het komt vaker voor bij een onge huwde moeder, bij jonge en jongge huwde ouders en bij het eerste kind. Vast staat dat het dikwijls te vroeg geboren kinderen zijn, baby's die kunstvoeding of vroeg flessevoeding krijgen en kinderen met lichte ziek tesymptomen. vaak van maag- en darmkanaal of van de luchtwegen. Een hoog natriumgehalte in de voe ding blijkt ook gepaard te gaan met een relatief hoog aantal gevallen van wiegedood. Deze gegevens zijn ontleend aan het blad Huisarts en wetenschap. 8CHERMERHORN (ANP) - De 63- jarige 3 P. de Reus uit Heiloo is gistermiddag in de gemeente 8cher- merhorn door een verkeersongeluk om het leven gekomen. Bij het over steken van een weg werd hij met zijn fiets geschept door een auto. DIEMEN De 28-jarige R. Kramer uit Naarden is eveneens gistermid dag op de Rijksweg in Diemen bij de kruising met de Schipholweg ge dood, toen hU met zijn auto op een tegmoetkomende auto botste die over de verkeersgeleider midden tussen de rijbanen was geschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9