Taizé en de
oecumene
Een andere bankier in Amersfoort
Zestig
bijbel
platen
van
Isings
hfl
Hervormde doopleden
dragen vier ton bij
hervormd nederland
VANDAAd
VOORBIJGANG^
Actie Britse kerj
voor Cambodjan
DONDERDAG 22 OECEMBER 1977
KERK
T rouw/Kwartet
Op 5 december citeerden wij In d« rubriek „Uit de
kerkbladen" een gedeelte van een artikel van dra. A.
Jongee in „Kerk en Wereld" over Tabé. Naar aanlei
ding van brieven van lezera zond dra. Jonge® on®
bijgaande reactie, waarmee wij de dlacuaale beslui
ten. Dra. Jonges la theoloog en werkzaam als leraar
godsdienst In het voortgezet onderwijs en aan een
pedagogische academie. In zijn vrije tijd ia hij voorzit
ter van een provinciale hervormde jeugdraad.
Het tn Trouw overgenomen gedeelte
van mijn artikel kwam nogal hard
aan. Dit is te begrijpen, omdat het
het meest kritische gedeelte was.
Zonder hiervoor een verwijt aan de
redactie te maken en ook zonder er
ook maar één woord van te betreu
ren. toch de opmerking dat de oor
spronkelijke inleiding de betrekke
lijke geldigheid van het geschrevene
duidelijk maakte. Het geheel is ge
presenteerd als een reisverslag en
niet als een theologische verhande
ling. De bedoeling was om de nieuwe
vorm te plaatsen naast de trouw aan
de traditie. In mijn beleving viel deze
ongunstig uit voor Tal2é in de zomer
van 1977. Die persoonlijke beleving
heb ik geschetst. De oorspronkelijke
vorm was bescheidener dan uit het
Trouw-fragment bleek.
Een veel gemaakt verwijt, op schrift
en telefonisch, was dat ik er niet lang
genoeg zou zijn geweest Zulke wijze
van redeneren acht ik gevaarlijk.
Met betrekking tot Zuld-Afrika b.v.
verwerpen we zo'n redenering te-'
recht. Het gaat bij kritiek op iets of
iemand om argumenten. Ik weet. dat
helpt u over de drempel
met een dubbeldik nummer, Kaarin:
Ilrt kernverhaal heel! een politiek karakter.
>nl»ekeii«le Nederlander» over de zin van hun ltc*laan.
U'HmM-happers kijken in de loekomsl.
IV hrlzr tr«en hel kerM*feertje.
Daniel de I^ngr: "Morgen gelieurt hel".
HuikulialMMMari» Knoijmans: "Wij willen de ander nog altijd
van nn» erf afslaan".
Een nieuwe Mmming in <lc literatuur?
Pmf. Rothuizen: "De kaa* smaakt naar zeep. het vlees naar niks".
Leven de kalniuters nog? Terugblik op de jaren zestig.
Harde liew ijzen voor smokkel oliemaatschappijen.
ie wordt er l»eter van overheidsgeld?
Steeds meer jongeren lopen weg van huis.
"Laat de Molukkers in Nederland blijven".
Lees nu Hervormd Nederland
iwrr maanden vroor f 5.—
«rrl al voldnrndr van hel blad. Ik ireef me op al* aiionnee.
Adrrv.
Plaai»
vveloppe tornier poMtrgrl ourm aan:
»uurdnummrr 1776. Den liaan.
DEN HAAO Het steunfonds
van de hervormde kerk. de generale
kas. heeft dit Jaar tot nu toe bijna
370.000 gulden ontvangen van her
vormde doopleden. Vorig Jaar be
sloot de synode voortaan ook de
meerderjarige doopleden, evenals de
lidmaten, om een bijdrage te vragen
voor de generale kas. Het geld dat
tot nu toe binnenkwam is afkomstig
van de 233 gemeenten (van de ruim
1400) die hun bijdragen al hebben
afgedragen.
GENEVE Een studiegroep van
r.k., lutherse en hervormde theolo
gen Is tot de conclusie gekomen, dat
er tussen deze kerken „verregaande
theologische overeenstemming" be
staat over het huwelijk. Alleen op
het punt van de echtscheiding lopen
de standpunten „waarschijnlijk on
overbrugbaar" uiteen. Het rapport
van de groep is aan de kerken toege
zonden.
BERLIJN De synode van de
evangelische kerk van West-Berlijn
heeft uitgesproken, dat de Westdult-
se regering moet overwegen, alle
hulp aan Nicaragua stop te zetten.
Dit gebeurde nadat de priester-dich
ter Ernesto Cardenal de synode had
geïnformeerd over schending van
mensenrechten in Nicaragua.
BAD HOMBURG - De Europese
baptistenzending, waaraan ook de
Nederlandse baptisten meewerken,
heeft thans 67 zendelingen, meest in
de Westafrikaanse landen Sierra
Leone en Kameroen. Het bureau
(sinds kort in het Duitse Bad Hom
burg) krijgt binnenkort versterking,
doordat de Zwitserse dominee Max
Strflubli (nu nog in Kameroen)
plaatsvervangend secretaris-gene
raal wordt.
WARSCHAU Twee weken na
dat de paus de Poolse partijleider
Gierek had ontvangen, hebben de
Poolse bisschoppen hun gelovigen
opgeroepen, actief bij te dragen aan
het gemeenschappelijk welzijn van
hun vaderland. Daarvoor vragen de
bisschoppen wel. dat de grondrech
ten van de burger® ln acht genomen
worden en dat de openbaar-rechtelij
ke status van de kerken wordt
erkend.
HEELSUM - De zakbijbel bond
heeft ook in Nederland Jonge men
sen opgeroepen, mee te werken aan
Impact 78, een grootscheepse actie
van evangelische kerken en christe
nen ln Frankrijk om zoveel mogelijk
mensen daar in 1978 te bereiken met
het evangelie. Voorwaarde is, dat
men Frans kan spreken en zich min
stens vijf weken kan vrijmaken. Het
aandeel van de zakbljbelbond zal
bestaan in de verspreiding van een
miljoen Johannes-evangelién.
ik me zelf nogal „onkwetsbaar"
maak door het geheel als een bele
ving te presenteren. Je kunt nl. nie
mand dwingen om iets op een be
paalde manier te beleven. Over die
beleving valt evenwel best te discus
siëren, maar dan moet de aanleiding
tot die beleving niet worden wegge-
praat door het over iets anders te
hebben. Zelfs een dik boek met een
lofzang over de nobele broeders van
Taizé maakt de kritiek, die ik gaf
niet ongedaan, omdat het dan niet
spreekt over de aanleiding van de
beleving.
De kern van mijn bezwaar tegen
Taizé zat in het slot van het frag
ment. In het oorspronkelijke stuk is
dat langer. Het is het bezwaar tegen
de pretentie. Nu bezweert iedereen
me dat Taizé die pretentie niet heeft.
Ondanks hun gelijk blijft er bij mij
iets van de .hoogmoedigheid van de
nederigheid". Die hele kermis er om
heen veroordeel ik feitelijk niet, ook
al menen mensen daarin een veroor
deling te moeten lezen. M.l. vervult
dat tentenkamp een belangrijke
functié voor jongeren. Ik durf alleen
de evangelische waarde ervan te be
twijfelen. Die betwijfel lk vanuit de
eerder genoemde paradox. De broe
ders hebben een zeker Isolement on
danks hun verwevenheid over de
hele wereld. Er komen weliswaar
mensen uit vele windstreken, maar
hun wereld komt er niet met die van
anderen samen. Ze komen in de we
reld van Taizé. Dat kan geweldige
persoonlijke ervaringen opleveren,
maar ik heb diepe twijfels of dat
werkt
Mijn scepsis ten opzichte van Taizé
laat zich het beste verwoorden, door
kort te stellen hoe lk oecumene zie.
M.l. heeft oecumene alleen zin wan
neer die vanuit de kerken zelf komt
Wie stelt dat ik Taizé als een gevaar
zie voor de kerken, die heeft het mis.
Eerder voor de oecumene. Ik acht de
kerk en de Nederlandse hervormde
kerk, waarvan ik belijdend lid ben.
niet ideaal. Ze mogen zeker niet blij
ven zoals ze nu zijn.
Verandering is evenwel moeilijk. De
verschillen die er tussen de kerken
liggen berusten nu eenmaal niet op
bijzaken. De kerkscheuringen zijn
betreurenswaardige gebeurtenissen.
We moeten evenwel wel bedenken,
dat ze zijn voortgekomen uit zorg
voor de kerk en het evangelie. Erfge
namen van de traditie kunnen die
niet zomaar wegzetten in het archief.
Het is denkstof van eeuwen en het is
aan ons het werk voort te zetten. De
Inspiratie moet daartoe uit ons ver
staan van het evangelie komen. Het
gevoel moet echter geen tegenstel
lingen verbloemen, waaraan het ver
stand niet toe is. Wanneer dat ge
beurt, dan wordt de kiem gelegd
voor nieuwe splitsingen.
Inspiratie voor oecumene hoeft voor
mij niet uit Taizé te komen. Ik ben
dieper onder de indruk van het pro
gramma voor rassenhaat bestrijding
van de Wereldraad van Kerken, dan
de „samendelen-brief" van Taizé.
Door het programma van de wereld
raad worden zelfs de kleinste kerke
raden gedwongen zich rekenschap te
geven van hun Christen-zijn. Alleen
de weg door de instituties naar één
heid is een moeizame en een lange.
Toch meen lk dat we die moeten
gaan. Het is niet moeilijk om met
gelijkgezinden op pad te gaan. Het
vraagt veel meer geduld om op weg
te gaan met de Kerk zoals Augusti-
nus die typeerde) Een ark van Noach
met reine en onreine dieren!
Deze plaat van Abrahams offer heb
ik geknipt uit het vouwblad, waar
in uitgeverij De Vuurbaak te Gro
ningen met gepaste trots de ver
schijning aankondigt van „Zestig
Bijbelplaten" van Isings. De plaat
heeft enige tijd los, ik bedoel: zon
der een of andere aanwijzing op
mijn bureau gelegen en op één na
vloog leder, die langs kwam. er op
af en noemde zonder mankeren de
naam van de maker: hé, Isings! En
men wist ook dat het geen afbeel
ding betrof van Watergeuzen of zo,
maar dat het een bijbelse voorstel
ling was.
Dit zou ik niet gemeld hebben, in
dien de beschouwers allen van ort
hodox-protestantse komaf waren
geweest, want die zijn grootge
bracht met door Isings geïllustreer
de kinderbijbels. Maar ook een af
gedwaald rooms meisje, een uiterst
vaag vrijzinnig heer en een katho
lieke collega herkenden de hand
van Isings en de aard van zijn on
derwerp. Voorts trof me dat het
thuis kunnen brengen van het werk
van Isings niet is voorbehouden
aan een bepaalde leeftijdsgroep,
want meer dan veertig jaar gaap
ten tussen het ex-roomse meisje en
de vrijzinnige meneer.
Ik wou maar zeggen dat het op de
markt brengen van deze zestig bij
belplaten méér is dan voedsel bie
den aan christelijk geënt heimwee-
naar-vroeger. Trouwens, de beteke
nis van deze uitgave zit helemaal
niet in de buurt van de nostalgie,
maar schuilt hierin, dat deze speci
ale reeks bijbelplaten nu eindelijk,
ruim dertig jaar na het vervaardi
gen ervan, in overeenstemming
met de oorspronkelijke opzet, in
één album bij elkaar gebracht zijn:
in de originele tinten (54 in sepia-
door A. J. Klei
bruin en 6 in kleur), nagenoeg alle
maal op ware grootte (hierover ge
sproken, het formaat van het boek
is 34 bij 24,5 centimeter) en verge
zeld van de toelichtingen die de
hervormde hoogleraren (wijlen) dr.
Joh. de Groot en dr. Th. C. Vriezen
indertijd bij elke plaat geschreven
hebben. Dit laatste bepaalt me er
bij, dat de vrijgemaakt-gerefor-
meerde Vuurbaak thans woorden
in het licht zendt van theologen,
die als ethisch te boek stonden,
maar terzake: deze bijbelplaten
zijn wel eerder onder het publiek
gekomen, zij dienden namelijk in
sterk verkleinde vorm als illustra
ties in „De bijbel behandeld voor
jonge mensen" van Wolf Meesters
(pseudoniem van oud-schoolhoofd
W. Meijer, die ook onder eigen
naam gepubliceerd heeft op 't ter
rein van kerk en onderwijs).
Dezelfde Wolf Meesters heeft „Zes
tig Bijbelplaten" voorzien van een
uitgebreide, royaal verluchte inlei
ding, waarin hij ook de gang van
zaken met betrekking tot deze bij
belplaten uit de doeken doet. Zijn
degelijk opstal (dat begint als een
romantische historische vertelling
mooi is dat!) biedt tal van bijzon
derheden over leven en werken van
Isings en doet uitzien naar een uit
gewerkte biografie. Wolf Meesters
meldt ook dat de gereformeerde
Isings op latere leeftijd overging
naar de darbisten („Vergadering
der gelovigen"). Overigens is zijn
begrafenis weer geleid door een sy-
nodaal-gereformeerde (om me even
van het vrijgemaakte jargon te be
dienen) predikant. Dit laatste be
richt Wolf Meesters niet, maar ver
neem ik van de Vuurbaak-functio
naris, met wie ik sprak over het
merkwaardige feit dat de heer
Meijer in zijn inleiding openbaart
dat Wolf Meesters zijn schuilnaam
is en dan toch met die schuilnaam
ondertekent.
Ik heb welbeschouwd geen woord
gewijd aan het voorname en zorg
vuldige werk van Isings zelf. Ik liet
dit na, omdat dit zeer onlangs, na
heruitgave van ander' werk van
hem en vooral ook na zijn overlij
den ln augustus van dit jaar, uitge
breid is geschied. Het ging mij
erom, aandacht te vragen voor dit
fijne en belangwekkende boek. dat
op twee kwartjes na vijftig gulden
kost.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rot
terdam
Tel 010-115588 (red)
Schiedamsevest 52
Tel 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den
Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle
Tel. 05200-17030
door Aldert Schipper
Sinds enkele maanden ls ons land
een bankier rijker, die anders is. Hij
kleedt zich niet in het overbekende
donkergrijze of donkerblauwe pak
met het kalklijntje, maar draagt een
wollen vest. Hij heeft een succesvolle
ambtelijke en commerciële carrière
achter zich en spreekt regelmatig
met prof Zijlstra of diens trawanten
van de Nederlandse Bank. maar hij
woonde lange tijd in een klooster
Hij heet Adrian St.-Valentine Wije-
manne, de 52 Jaar oude directeur van
de oecumenische ontwikkelings
coöperatie (EDCS) in Amersfoort
Hij woont nu niet meer ln het kloos
ter van de Kruisheren in Amersfoort.
Hij heeft een huis gehuurd in Putten,
waar hij met zijn vrouw sinds sep
tember gevestigd is.
Adrian WIJemanne komt van Sri
Lanka, het vroegere Ceylon. Hij
heeft er geschiedenis gestudeerd
met Nederlands als zijn tweede taal.
Na het einde van zijn studie werd hij
in 1948 ambtenaar. In Sri Lanka
groeit de bevolking sterk en daarom
is het nodig, bossen om te kappen en
het iand in akkers te veranderen. In
de Jaren 1948 tot 1982 leidde Wije-
manne het bureau dat er voor moest
zorgen dat land beschikbaar kwam
voor 7.500 gezinnen per Jaar en
moest hij deze mensen helpen te
verhuizen en een nieuw leven te be
ginnen. Voor het Inrichten van de
nieuwe nederzettingen kwam veel
kijken, van huizen tot en met lrriga-
tiewerken
Wïjemanne kreeg een steeds invloed
rijker positie ln het ambtelijk appa
raat van zijn land, totdat in 1956 de
regering van premier Bandaranalke
vaststelde dat de hoofdtaal van Sri
Lanka ln het vervolg het Senegalees
zou zijn.
Hoewel WIJemanne tot de Senegale
se bevolkingsgroep behoort, beheer
ste hij het geschreven Senegalees
niet voldoende om er als leidingge
vend ambtenaar mee uit de voeten
te kunnen. Bandaranaike had gere
geld dat ambtenaren die de taal on
voldoende kenden mochten „afvloei
en" en WIJemanne maakte van deze
regeling gebruik om zich vervroegd
te laten pensioneren.
In het zakenleven van Sri Lanka was
grote behoefte aan mensen, die de
ambtelijke wereld goed kenden en zo
kreeg Wïjemanne een baan aangebo
den als financieel directeur van een
gTote Engelse firma, Macwoods. Hij
werkte tevens voor enkele andere
bedrijven en voor deze firma's reisde
hij regelmatig naar Londen.
De leiding van zijn kerk (Church of
Ceylon) vroeg hem dikwijls enige za
ken te regelen, wanneer hij weer
naar Engeland moest Ook onder
brak hij zijn reis nogal eens ln Gené-
ve om het een en ander te bespreken
bij de Wereldraad van kerken. Zo
werd hij raadgever van de CCPD, de
commissie van de kerken Inzake ont
wikkeling.
Advies
In 1974 vroeg de CCPD hem een
advies over het plan dat daar leefde,
een coöperatie te stichten, die met
aandelenkapitaal kleine ontwikke
lingsprojecten zou gaan financieren.
Deze coöperatie zou de naam „Ecu
menical Development Cooperative
Society" krijgen en zou net als een
gewone bank. winst moeten maken,
zij het geen woekerwinst.
WIJemanne zag er meteen wat ln.
want hij vindt dat de tijd. dat men
sen in de derde wereld het moeten
hebben van barmhartigheid, voorbij
is Wanneer zij op zakelijke voor
waarden op een redelijke rente geld
kunnen lenen, kunnen zij daarbij
hun zelfrespect bewaren, een voor-
Adrian St-Valentine
Wijemanne
waarde om als mens volledig te kun
nen functioneren.
De vraag rijst of de EDCS door het
toepassen van kapitalistische me
thoden het kapitalisme In de landen
van de Derde Wereld zal versterken.
Wijemanne reageert pragmatisch:
„Het uitlenen van geld voor rente is
alleen maar een werktuig. Het gaat
er om wie de eigenaar van het kapi
taal is. Juist in een coöperatie als de
EDCS wordt er voor gezorgd dat het
kapitaal gemeenschappelijk be
heerd wordt." Bovendien wijst hij er
op dat in veel landen van de Derde
Wereld geldleners soms tot dertig
percent rente per jaar rekenen. Dit
systeem wordt door de EDCS. als
die zich volledig kan ontplooien, be
streden.
Dienst
Maar ligt het wel op de weg van een
kerkelijke organisatie als de werel
draad van kerken, om zo'n coöpera
tieve bank op te richten? Wijeman
ne, zelf anglicaan, herinnert zich het
beeld dat de kerk ln zijn eigen land
opriep. „De kerk heeft in het verle
den te veel gedaan aan evangelisatie
en te weinig aan dienst. In een land.
waar de eerste behoefte van de men
sen is aan eten en werk, raakt de
kerk haar geloofwaardigheid kwijt,
als zij de Indruk maakt dat het haar
alleen maar begonnen ls om het
winnen van zieltjes."
Wijemanne wijst erop dat het evan
gelie in gevaar komt, wanneer de
kloof tussen de behoeften ln een
land en het getuigenis van de kerk
groeit. Maar de kerk heeft toch ook
wel voor de materiële behoeften van
de mensen gezorgd? „Ja. maar als je
zorgt voor gemakkelijk geld. bevor
der Je de corruptie. De bevolking
krijgt een bedel-mentaiiteit door de
kerkelijke liefdadigheid
Leenfonds
In Genève bestaat nog een ander
Instituut, dat lijkt op de EDCS Het
ls de ECLOF, hel oecumenisch leen-
WAARHEID EN VREDE
Zo spreekt de Heer van de ma
Het vasten van de vierde.
het vasten van de vijfde, t
het vasten van de zevende s(
en het vasten van de tiende
zal voor het huis van Juda woL£
is
vrolijkheid en vreugde
tot fijne feestgetijden;
maar heb de waarheid
en de vrede lief! l0(
(ZachariaJ^
Dit achtste woord lijkt wel teif
grijpen op de vraag van Bethel11'
de priesters of ze er daar goedf1
doen om met het jarenlange g(ZÏ
om in de vijfde maand te wen?
te vasten door te gaan. (Zach. F
ev.) Het antwoord dat ze daar,r
krijgen is een wedervraag: hel!®1
jullie voor Mij gevast? Hier kif1
het nog wat anders. Ik hoor erf11
in die opsomming van die jdi
maanden van: wat doet hetjgt
allemaal toe, doe je ogen operi
maak iets nieuws: vasten wor£e
vreugde! Vrolijkheid is geoorli y
en wordt niet langer gedrukt d0
vreemde taboe's. Als je maar <jv(
waarheid en de vrede lief hebtje
prachtige verbintenis. Soms lj|n<
ze met elkaar op gespannen v<fcj
staan: „de waarheid zeggen"
ogenschijnlijk niet altijd de vq{
Maar dat staat er ook niet. Je i
je naaste niet altijd de waarhel
jouw waarheid aan te zeggejti
Hier wordt gevraagd de waarhn
de vrede lief te hebben, die in 4t
oog te houden. Niet zo gek als hc
straks weer komt tot onze
allereigenste „fijne feestgetijcT"
met kerst en zo. Als er niets aci
zit. als het niet gedragen wordl
de aanwezigheid van Hem om
ons leven draait en die het op
gebracht heeft en Die „de vlan
ons bestaan onderhoudt", dan
het niet. Maar 't mag wel. Met 1^
waarheid en vrede.
iss
Beroepingswerk ku
in
NED. HERV. KERK iee
Beroepen te Nijmegen (bedriki
tor stichting Dienst in de Indutol
samenleving vanwege de kerkUm
B. W. Polvliet te Zaandam; tetül
M. v. d. Bosch te Enschede, n.
alj
Aangenomen naar Enschede:
F. Verboom, vicaris te Ensehï
naar Zeist: I. J. Wisse te e i
ningen. in
co
Bedankt voor Hierden: W. Vc», c
te Waddinxveen. I l
Ini
GEREF. KERKEN ve
Bedankt voor Moordrecht: C.
brandi te Montfoort.
In]
GEREF. KERKEN (VRIJG.) iss
Beroepen te Hardenberg: J. h
sing te Hengelo (0). j ji
bri
Confalonieri
fonds, dat onmiddellijk na de Twee
de Wereldoorlog in het leven geroe
pen werd om geld ter beschikking te
stellen bij herbouw van kerken en
kerkelijke gebouwen. Later is
ECLOF ook geld gaan fourneren
voor landbouwprojecten, maar de
basis heeft steeds bestaan uit dona
ties, niet uit aandelen. De EDCS
draait op zakelijke manier, de
ECLOF is een werk van „barmhar
tigheid" Adrian Wijemanne heeft
drie jaar lang de ECLOF geleid.
Toen hij er dit jaar vertrok had de
ECLOF 3,5 miljoen dollar uitstaan.
Wijemanne vindt dat veel te weinig.
„De kerk heeft meer nodig om de
armoede op wereldschaal te lijf te
gaan."
De EDCS heeft nu 1.6 miljoen dollar
tot zijn beschikking: 1,1 miljoen aan
aandelen en een half miljoen aan
giften. In dat laatste half miljoen zit
ook een donatie van onze (vroegere)
minister Pronk. De Nederlandse
kerk doet nog wat gereserveerd,
maar er is een vereniging van vrien
den van de EDCS, de NVOC, die al
bijna een miljoen gulden aan aande
lenkapitaal in de EDCS heeft ge
kocht (het adres van de NVOC is:
Emmakade 22, Leeuwarden, giro
2366503).
De EDCS heeft nog geen definitief
„Ja" gezegd op een van de vijftig
aanvragen om leningen, die er tot
dusver zijn binnengekomen. De
voorbereidingen voor drie projecten
zijn bijna gereed, een landbouwkre
diet in Equador, een project van
huizenbouw in India en een coöpera
tieve bakkerij ln Londen, die gedre
ven wordt door een groep Jamaica-
nen. Dat er nog geen cent is uitge
leend komt doordat de EDCS ui
terst zorgvuldig te werk gaat en niet
alleen kijkt of de bank geen verlies
kan lijden, maar ook of de ontvan
ger het geld zonder moeite kan te
rugbetalen.
De 84-jarige curie-kardinaal
Confalonieri is door paus Paul
noemd tot deken van het c
van kardinalen.
Ds. O. J. van Stelte
Ds. D. J. van Stelten, tot voo|
zendingspredikant van de gt
meerde kerken (vrijgemaakt; 1
verband) in Zuid-Afrika, heet
verbonden aan de Makatit
dingsactie, een geloofszendin
der de 200.000 zwarten in de M uk
ni-vlakte in Zuid-Afrika. Ds,
Stelten (41) was predikant injf
drecht en Nijverdal en werkj
zendeling in West-Irian en in|_
mond (Natal, Zuid-Afrika). EH
dit jaar legde hij zijn arabt££
omdat hij onder invloed van df"
rismatische beweging ander$
gaan denken over het werk V
Heilige Geest.
LONDEN (ANP) De BriU^
van kerken en de r.k. bisschoj
ke commissie Justitia et Pax
geland hebben gezamenlijk j
Britse regering erop aanged
meer actie te ondernemen vo
aan de slachtoffers van de i
den in Cambodja.
Sinds de Rode Khmer in apttoèu
aan de macht kwam, zijn er vi
de twee kerkelijke instanties
doden gevallen in Cambodja,
veer 30 000 Cambodjanen zl
land ontvlucht via Thailanl