Bert Matter in nacht en stormgebruis Strijd om rechtspositie r.k. theologie-docenten li Kerk zoekt naar contact met wie aan de onderkant leven Bot geschrift tegen euthanasie Oud-zendeling ds. Bikker overleden Protest tegen kleuren in Sint Jan VANDAAG VOORBIJGANGER Spaanse grondwet»® blijft r.k. kerk P' erkennen b DINSDAG 20 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei 'k Zal niet beweren dat Bert Matter zi)n leven In de waagschaal heelt gesteld ten gerieve van het „Comité Restauratie Walburgsorgel" te Zutphen. maar wel heelt hij onder barre weersomstandigheden de elpee volgespeeld, welke ten bate van het genoemde comité verkocht wil worden Het was nacht en er was. om met gezang 397 te spreken, stormgebruis toen hij zich voor de opnamen achter de klavieren van het herstel behoevende instrument Zette Dit weet ik zo precies, omdat het vermeld staat op de zeer Iraaie hoes van deze plaat met orgelspel uit de Walburgskerk. Het natuurgeweld ik noem het maar Zo. want 't is voor het eerst dat ik klimatologische bijzonderheden aantrel op een platenhoes en dat maakt veel indruk op me... natuurgeweld dan deed zich ook binnen het kerkgebouw gelden met als gevolg dat van het Concerto nr. 3 In G. voor twee orgels van de achttiende-eeuwer Antonio Soler alleen het eerde deel op de plaat terecht is gekomen: het koororgel, waaraan met 't oog op Solers compositie de organist van Zutphens gereformeerde kerk Gert Oldenbeuving was gaan zitten, raakte ontstemd. Inmiddels heb ik een van de meest charmante onderdelen van de Zutphense plaat genoemd: dat éne deel van Solers concertje, dat van de belde organisten de lichtvoetige vertolking krijgt, waar het om vraagt. Solder sluit de eerste plaatkant af. die begint met Bachs bekende toccata in F. door Bert Matter krachtig op gang gebracht en op gang gehouden, hetgeen een degelijk soort feestelijkheid oplevert. Tussen Bach en Soler prijkt een koraalfantasie van Delphln Strungk, een vriend van Heinrich Schütz. Uit dit laatste feit kan de wakkere lezer afleiden, dat dit werk metz'n opmerkelijke echo-effecten dateert uit de zeventiende eeuw. hetgeen eveneens het geval is met het Walburgsorgel. Aan dit orgel is evenwel ln latere eeuwen veel gedokterd, maar eigenlijk nooit ten koste van het ruim driehonderd jaar geleden door orgelbouwer Baeder afgeleverde werkstuk. Dit maak ik op uit de vertolking van de Deuzième Sonate van C. F. Hendriks Jr. (we beginnen nu aan kant twee), de sterk Frans georiënteerde organist en componist, die aan het Amsterdamse blindeninstituut de leermeester was van Cornells Bute, de vermaarde voorganger van Bert Matter in Zutphen. Welnu, Bert Matter kan dit romantische stuk alle kleuren verlenen die het toekomt en me dunkt dat de hiervoor gebruikte, later aan het orgel toegevoegde stemmen, zich organisch voegen in het oorspronkelijk klankbeeld van dit orgel. Het Walburgsorgel is, om zo te zeggen, heel waardig met de tijd meegegroeid, nieuwigheden zijn er niet opgeplakt, maar er ln verwerkt. Deze indruk wordt althans gewekt door de manier waarop Bert Matter met dit leuke, onderhoudende werk aan de gang is. Hij pept het niet op (dat hoeft trouwens ook niet), hij speelt het met hetzelfde onbevangen plezier èn vakmanschap als waarmee het eind vorige eeuw (misschien begin deze eeuw) geschreven is. Vrolijke hoekdelen omvatten een lief tussendeeltje ach, ze moesten vaker van zulke onbekommerde muziek spelen. Hoewel, je moet oppassen dat de aardigheid er niet af gaat. Bert Matter vervolgt met twee delen uit de „Suite in ouden Stijl" (Sarabande en Gavotte I en II) van Bute en hij draagt ze met wat ingehouden zwier voor. Hij besluit met een koraalvoorspel van Bachs leerling Homilius, zodat ook deze plaatkant eindigt met zo'n verrukkelijk achttiende-eeuws werk, dat met niet aflatende sierlijkheid ten einde loopt. Ik ben nogal ingenomen met deze plaat. Als ik aan de buitenkant mag beginnen: de hoes is buitengewoon smaakvol, voor- en achterkant laten tezamen een oude afbeelding van het orgel zien en aan de binnenzijde staan voortreffelijke toelichtingen, inclusief de disposities van beide orgels en de gebruikte registraties, alsmede foto's van de orgels en de organisten. Voorts krijgt ook de meest doorgewinterde orgelliefhebber muziek in huis. die hij nog niet eerder kon beluisteren en toch gaat bij Matter de originaliteit van het programma niet ten koste van het luisterplezier. Wie deze Zutphense orgelplaat begeert, doet goed met 22.50 (daar zitten de verzendkosten bij in) te storten op gironr. 2.60.11.02 t.n.v. „Comité Restauratie Walburgsorgel" te Zutphen. De plaat wordt daarna thuisgestuurd. Van een onzer verslaggevers TILBURG Docenten aan de r.k. theologie-opleidingen, die op grond van afwijkingen van de leer van Rome of op grond van huwelijk of ambtsverlating worden ontslagen, zullen daartegen in de toekomst niet meer kunnen procederen voor de burgerlijke rechter. Dit wordt althans de situatie, als de bisschoppen het advies van de bisschoppelijke commissie-Van der Grinten overneemt. ZEIST Op 79-jarige leeftijd is overleden de pionier van de christelijke gereformeerde zending ds. A. Bikker. Van 1928 tot 1946 werkte hij op Celebes. Het Tilburgs hogeschoolblad maakt melding van een geheim rapport, dat deze commissie aan de bisschoppen heeft uitgebracht. De commissie be staat naast prof. mr. W. C. L. van der Grinten (dezelfde van de kabinets formatie) uit nog drie Tilburgers, te weten drs. H. Loevendie, mr. F. H. M. van Spaendonck en prof. dr. F. J. H. ri i M van der Ven Hun rapport heeft scheidsgerecht betrekking op vier van de vijf rijks- gesubsidieerde r.k. theologieoplel- dingen. te weten Amsterdam. Heer len. Tilburg en Utrecht. De vijfde, Nijmegen, kent al een eigen regeling; uitsluiting van de burgerlijke rech ter komt daarin niet voor. Volgens de regeling-Van der Grinten zou ln de statuten van de vier oplei dingen moeten worden opgenomen, dat „ieder lid van het wetenschappe lijk personeel moet beschikken over een verklaring van de bisschoppen conferentie dat hij voor de bisschop penconferentie aanvaardbaar is als lid van het wetenschappelijk perso neel." Deze verklaring kan worden ingetrokken Daartegen is dan be roep mogelijk bij een bisschoppelij ke commissie van beroep, die wordt aangesteld door de bisschoppen, voor de helft op voordracht van door de bisschoppen aan te wijzen organi saties. Tevens wordt als bepaling voorge steld: „Voor priesters brengt verlies van de kerkelijke ambtsbevoegd heid van rechtswege mede, dat de arbeidsovereenkomst eindigt op het tijdstip, dat de betrokkene de kerke lijke ambtsbevoegdh eid verliest." Eventuele geschillen kunnen niet bij de burgerlijke rechter aanhangig worden gemaakt: „Alle geschillen die in verband met de arbeidsover eenkomst van de theologische hoge scholen met leden van het (weten schappelijk) personeel rijzen, wor den met uitsluiting van de gewone rechter onderworpen aan het oordeel van het scheidsgerecht van de ka tholieke hogescholen voor theologie. Het scheidsgerecht beslist bij arbi traal vonnis." Voor samenstelling van dit scheidsgerecht gelden soort gelijke regels als bij de commissie van beroep. stuk, dat vorige week dinsdag is be sproken in de maandelijke vergade ring van de bisschoppen. Mgr. Simo- nis heeft inmiddels verklaard, het in hoge mate te betreuren, dat dit stuk. dat hij strikt vertrouwelijk noemde, is uitgelekt. HIJ sprak van „een indis cretie ergens in de hogere regionen van de kerkprovincie". De KTHA werd in 1968 opgericht als een gezamenlijke opleiding van de bisdommen Haarlem en Rotterdam, samen met enkele orden. Bisschop Simonis heeft nooit onder stoelen of Van der Grinten banken gestoken, dat de KKTHA volgens hem steeds minder priester opleiding is. Begin van dit jaar werd het bestaan bekend van een geheim fonds, waaruit de Rotterdamse bis schop Rolduc steunde. De begrafenis is morgenmiddag in zijn geboorteplaats Noordeloos. Ds. Bikker was aanvankelijk onder wijzer, onder meer aan het toen nog in Dordrecht gevestigde doofstom- meninstituut Effatha. Zijn theologi sche en zendingsopleiding kreeg hij respectievelijk in Apeldoorn en Oegstgeest. In september 1927 werd hij als eerste zendingspredikant van de christelijke gereformeerde kerk na 1892 uitgezonden naar Indië. Zijn werkterrein werd Mamasa in Torad- jaland. Uit zijn werk en dat van ds. M. Geleynse, die drie Jaar later kwam, is de Mamasakerk gegroeid, die in staat bleek, zowel de Japanse bezetting, als de terreur van de da- roelislam-benden in de jaren vijftig en begin zestig te doorstaan en juist daardoor sterk is uitgegroeid. Zelf keerde hij in 1946 terug naar Nederland, een terugkeer die blij vend werd omdat zijn vrouw voor de tropen werd afgekeurd. Hij werd daarop belast met de leiding van het thuisfront van de christelijke gere formeerde zending. Tegelijk was hij lector in de zendingswetenschappen ln Apeldoorn, terwijl hij ook nog twee perioden gemeentepredikant was, te Amsterdam-West en te Zwolle. Ds. Bikker was in Nederland actief betrokken bij de nieuwe psalmberij ming. Vanaf 1953 maakte hij deel uit van de interkerkelijke werkcommis- sie voor de psalmberijming, eerst als waarnemer, later officieel namens de christelijke gereformeerde kerken, toen dezen het waarnemerschap in een lidmaatschap hadden omgezet. Ds. Bikker was ridder in de orde van Oranje-Nassau, terwijl hem om zijn moed als kampcommandant tijdens de Japanse internering de verzets- ster van Oost-Azië werd uitgereikt. Volgens het Tilburgs hogeschool blad is niet duidelijk, op grond van welke kriteria de „bischoppelljke verklaring" wordt gegeven dan wel geweigerd en langs welke procedure een intrekking van zo'n verklaring tot stand komt Van een onzer verslaggevers DEN BOSCH - De kleuren blauw en crème in de koepel van de Sint Jan in Den Bosch zijn onaanvaardbaar voor de architecten in de Brabantse hoofdstad. In een brief aan het bestuur van de parochie bin nenstad schrijven de Bossche leden van de Nederlandse bond van architecten, dat de kleuren afbreuk doen aan de speciale sfeer, die de binnen ruimte van de Sint Jan ken merkt. De koepel mag dan eeuwen geleden blauw en crème ge weest zijn. maar de Bossche naars van nu hebben hem nooit anders dan grijs gekend. Zo is de sfeer en zo moet die blijven, vinden de architecten. Kerkrestauratie moet niet al leen rekening houden met het oorspronkelijke, maar ook met wat door de eeuwen gegroeid Ii In september 1974 werd prof. dr. H. van Luijk als hoogleraar aan de Am sterdamse hogeschool ontslagen, omdat deze priester ging trouwea Hij bracht dit ontslag voor de Am sterdamse kantonrechter, die het on rechtmatig oordeelde en bepaalde dat de hogeschool prof. Van Luijk nog twee jaar salaris moest uitbe talen. Simonis Intussen is in het bisdom Rotterdam verontwaardiging gerezen, omdat bisschop Simonis duidelijker dan ooit zijn voorkeur heeft uitgespro ken voor het grootseminarie Rolduc van zijn collega Gijsen in Limburg. In Rolduc studeren al zestien pries terkandidaten uit het bisdom Rot terdam. Tegelijk heeft bisschop Si monis gesteld, de katholieke theolo gische hogeschool Amsterdam (KTHA) niet langer te erkennen als zonder meer geschikt voor de pries teropleiding. Afgestudeerden van de KTHA dienen eerst onderzocht te worden of aanvullende studie en vor ming nodig zijn. De Rotterdamse bisschop heeft een en ander gesteld in een discussle- door Aldert Schipper Het IKVOS is een instelling van de kerken die probeert plaatselijk belangstelling te wekken en de mensen te hel pen een houding te bepalen te genover de verhouding tussen rijke en arme landen in de we reld. IKVOS betekent dan ook: interkerkelijk Vormingswerk Ontwikkelingssamenwerking. Het IKVOS geeft voor zijn werk nu en dan blaadjes of boekjes uit, maar het meeste werk wordt verricht door zogenaamde veldwerkers. Dat zijn mensen, die ergens ln de provincie gestationeerd zijn, ver van de kanto ren, bisschoppen en synodes, en daar werken met kerkelijke gemeentes en parochies. Om hun werk goed te doen, moeten de veldwerkers voor zichzelf een bee tje zicht op de maatschappij krijgen. Ze moeten de verhoudingen in de wereld zien ln het Juiste perspectief en bijvoorbeeld ontleden, wat de oorzaken zijn van armoede en onder ontwikkeling. Vorig Jaar kwamen de IKVOS-wer- kers samen met een groep vertegen woordigers uit de leiding van de ker ken on\ hun werk „aan de basis" met hen door te praten. De kerkelijke vertegenwoordigers vroegen aan de IKVOS-mensen welke maatschap pij-analyse zij gebruikten. De kerk mensen waren bezorgd dat de IK VOS-mensen door het gebruik van hun inzicht in hoe de wereld draait het contact met de gevestigde kerk zouden kunnen kwijtraken. Daarom vroegen de mensen uit de kerk toen aan de IKVOS-mensen een voorstel te doen, hoe je kan voorkomen dat kerk en IKVOS uit elkaar groeien. Kloof Daar is wel reden voor deze onge rustheid. De IKVOS-mensen komen in contact met de ontwikkelingspro blematiek in ons eigen land. Aan de andere kant van de kloof tussen rijk en arm in Nederland zitten wel erg veel mensen, die voor de kerk vrijwel onbekend zijn. De kerk is een mid- denstandsgroep en ais de IKVOS- mensen huif werk goed doen, komen ze steeds dichter te staan bij diege nen, die onderaan onze maatschap pelijke ladder staan. De IKVOS-wer- kers zijn wellicht nog de laatsten, die nog een redelijk contact met deze mensen aan de onderkant hebben. Vorige week donderdag kwamen de IKVOS-werkers opnieuw samen met een groep kerkelijke leiders en ande ren, die in de kerk werken. Als oplos sing voor de dreigende kloof tussen de IKVOS-werkers en de kerk had den de mensen van het IKVOS het plan bedacht, dat er een beraads- groep zou kunnen komen die de ker ken zou moeten helpen met het ont leden van de maatschappelijke krachten. Over zo'n beraadsgroep is de hele dag gepraat. Erg veel kwam daar niet uit. Het zou me tenminste verwonderen, als dr Mient Jan Fa- ber, de secretaris van het IKVOS, er in zou slagen on chocolade te koken van de losse opmerkingen, die uit de groep kwamen. In elk geval was nie mand tegen zo'n „beraadsgroep maatschappij analyse en dat is mooi meegenomen. Ik denk evenwel dat er nog wel wat meer gepraat moet worden voordat er een beraadsgroep is. Tilburg Hoe nodig het is dat er in de kerken wat inzicht komt in hoe onze wereld draait, bleek echter heel duidelijk door het verhaal dat IKVOS-werker Josef Bergmans vertelde Over de streek waar hij werkt: de omgeving van Tilburg. Hier waren tot voor kort nog ongeveer 20.000 mensen werk zaam in de textielindustrie. Vaak familiebedrijven, die de laatste jaren de een na de ander failliet gaan, inkrimpen of er mee ophouden. De textiel verlaat Nederland. Een van de grootste confectiebedrijven, Ma cintosh, heeft zijn hoofdzetel al naar Hongkong overgebracht. Het gevolg is dat mensen soms vijf of zes fabriekssluitingen hebben moe ten meemaken. Wat dat betekent, vertelde de heer Bergmans. „De mensen werkten vaak van vader op zoon in een bepaald bedrijf. Dat be drijf zorgde voor hun sport en amu sement. Ze woonden vaak in een huis(je) van de fabriek. Als de fa briek sluit, verliezen de mensen me teen hun vrienden, met wie ze tien tallen van Jaren samen aan een ma- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913458 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle TeL 05200-17030 door prof. dr P. J. Roscam Abbing Op zichzelf ls het best boelend en nuttig om kennis te nemen van wat er nu al een eeuw lang gaande is bi] het pleiten voor legalisering van bepaalde vor men van euthanasie. Zowel voor voorstanders als tegen standers ls dat belangwek kend In dat opzicht valt dr I. van der Sluis te prijzen, omdat hl] die geschiedenis heeft on derzocht en heeft weergegeven in een boekje, dat als ondertitel heeft: ..Korte geschiedenis van de euthanasle-beweglng sinds 1870". De schrijver heeft nagespeurd wat er rizo over euthanasie geschreven ls, ln rechtszalen bepleit, ln pollUeke vergaderingen betoogd, ln medische UJdachrlften bediscussieerd, door In- stanUes ls verklaard. HIJ ging dat na voor Frankrijk. Engeland. Amerika. Duitsland en Nederland tot op 1975. Het blijkt, dat er vooral aanvanke lijk een bonte veelheid van doelstel- tingen. argumenten en achtergron den wordt gevonden bij hen. die het verbod van elke vorm van euthana sie aanvechten. Niet objectief Nu behoort geschiedschrijving ui terst objectief te geschieden, niet tendentieus. Het hachelijke is ech ter. dat deze schrijver zelf telkens aan het woord is en zich uiterst fel keert tegen leder, die ook maar één vorm van euthanasie billijkt. Dat wekt geen vertrouwen ln de aard van zijn geschiedschrijving. HIJ blijkt dat vertrouwen ook inderdaad niet altijd waard te zijn. Onbehoorlijk Het begint al met zijn definitie van euthanasie. HIJ verstaat daaronder: „het doden van zieken, onvolwaardl- gen en ouden van dagen, op grond van hun ziekte, omvolwaardigheid, of ouderdom, en al dan niet met hun instemming" (blz. 9). Datgene, wat ln de huidige discussies het voornaam ste is, namelijk het legaliseren van het bespoedigen van de komst van de dood op verzoek dat is veel meer dan met instemming van de betrokkene, gezien zijn verzoek, is in deze definitie niet eens te herken nen. De schandelijke titel van het boek: „Het recht om grootmoeder te doden" valt er dan natuurlijk wel onder. De geschiedschrijving eindigt met de bespreking van de „pastorale handreiking" over euthanasie, die de generale synode van de hervormde kerk in 1972 uitgaf. Het enige, wat uit dit geschrift geciteerd wordt, is nu Juist een uitspraak, waarvan de synode nadrukkelijk verklaart, dat zij er zich niet achterstelt. Aan het slot wordt namelijk gezegd, dat er ten aanzien van actieve euthanasie nog verschil van mening bestaat en de discussie daarover open moet blijven. In dat verband wordt kort naast elkaar gezet de overtuiging van hen, die dat met het oog op bepaalde, duidelijk omschreven si tuaties niet doen. Ik vind het onbe hoorlijk om uit een dergelijk ge schrift dan uitsluitend te citeren de mening van hen. waarvan de synode zegt. dat zij daar vooralsnog geen ja of nee op zegt. De schrijver ontziet zich niet om dit met algemene stemmen aangeno men synodale geschrift te noemen een „weinig verheffend staaltje van meeloperij met de intellectuele mode van het ogenblik". Van zuivere geschiedschrijving gesproken! Scheldachtig Zulke laatdunkende scheldachtige beoordelingen zijn ook wel te ver wachten van iemand, die zich niet ontziet al dadelijk in zijn Woord Vooraf neer te schrijven: „Inderdaad treft men ln deze studie eens wat anders aan dan het gebruikelijke ex treem genuanceerde gezever, blijk- gevende van een bijna bovenmense lijke openheid en gevloeid uit de pen van een professor in een zacht of halfzacht vak." Onjuist Het kwalijke ls, dat de schrijver niet één argument van een voorstander van een bepaalde vorm van euthana sie ernstig neemt In datzelfde Voor woord schrijft hij, dat hij zich uitslui tend richt tot „de Intelligente lezer". In zijn slot-hoofdstuk loopt alles uit op de conclusie: „het is niet een intelligent idee". Elke voorstander van enige euthanasiemogelijkheid is blijkbaar dom. Met hem valt niet te praten. Met hem wordt dan ook niet gepraat in dit geschrift. Eigenlijk heeft de schrijver zelf ook geen echte principiële overtuiging. Hij volstaat met te constateren, dat er geen be hoefte aan is: „Het hele idee van euthanasie tenslotte houdt geen rekening met de werkelijke situatie aan het ziekbed, voorziet niet ln een behoefte van de zieken, en berust op een kortsluiting." De schrijver kan zelf weten, dat deze constatering, waar bij hem blijkbaar alles op be rust, zondermeer onjuist is. Ik gun de tegenstanders van elke vorm van euthanasie een minder botte woordvoerder. prof. P. J. Roscam Abbing docent van o.a. Christelijke Ethiek aan de Uni versiteit te Groningen, bespreekt: „Het recht om grootmoeder te doden" door dr I. van der Sluis, Uitg. Buijten en Schipperheijn, Amsterdam; prijs twaalf gulden. de stad ligt dood in de nai niet langer komen wagens van heinde en ver aansnel! om door groen licht de nauwe straten binnen stormen en steeds meer te verstopi de lichten staan op intermitterend geel alles mag als Je maar wel rechts voorrang geeft het lamplicht verderop I zwemt weg in dichte mist de flats zijn donker iedereen slaapt of ligt te woelen om wat was of komen gaatj maar de ramen zijn donker een laatste week van wacht] aan al ons draven en driftig gedoe komt een einde le en moet een einde komen r' want het moet zeer stil zijn J om zijn geluid op te vangei l en overspannen mogen onze handen niet bev4 als ze tasten naar Hem die kwam als een kind wel van ontroering dat het wachten niet voor niets was chine hebben gestaan, met wie ze hun sport bedreven en bij wie ze in de buurt woonden. Ze verliezen soms hun huis, want als een fabriek sluit is er dikwijls een beleggingsmaat schappij, die de fabriek sloopt en ook de huizen nodig heeft om de buurt te „saneren". De mensen moe ten dan verhuizen naar een hoog- bouwflat, waar ze werkloos zijn." Josef Bergmans herinnerde eraan dat de kerk vroeger actief de indu strialisatie in de streek rondom Til burg steunde. De pastoors kwamen uit de fabrikantenfamilies en de bis schop van Den Bosch droeg soms dezelfde naam als een van de textiel fabrieken. De kerk leek zich volledig met de economie te vereenzelvigen en mensen met andere economische inzichten golden ais ketters. De kerk heeft daardoor een gedeelte van de verantwoordelijkheid voor de cata strofe in de textiel op zich genomen. Zo zien de mensen dat tenminste. En Josef Bergmans stelde daarom de vraag of de kerk de slachtoffers van de crisis in de textiel niet moest helpen, net zoals de kerk het haar taak vindt mensen ln de Derde We reld te helpen, die in zo'n situatie zijn komen te verkeren. Maar de kerk mist een orgaan, dat in staat is, de economische processen te ontleden en dat contact heeft met de werkelijkheid van alledag. Geen nieuwe club, die abstract praat over werkloosheid, maar een groep men sen die daadwerkelijk aan de kant gaat staan van de mensen die in de knoei zitten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuwveen: H. O. Mor naar, kand. te Scheveningen. Aangenomen naar Purmerend: Pronk te Heinkenszand; naar Ve endaal: A. Talsma te Sprang, bedankte voor Klaaswaal: naar Ito] ega en Opeinde (toez.): dr B. Steenbeek te Hoogeveen die dankte voor Puttershoek. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum: M. van melen te Alphen a. d. Rijn. ie GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen naar Nijverdal: e( Geertsma kand. te Urk, die beda H te voor Amstelveen-Mijdreiye Baarn-Soest, Appingedam, De I^ii Harkstede-Overschild-Loppersuniei Westeremden, Musselkanaal-Vflo hermond, Uithuizen en Onnen. jp Bedankt voor Anna Paulowna-Erie huizen: H. de Vries te Drogehair.. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum-Oost: Biesma te Veenendaal. Bedankt voor Maassluis: P. den Hi tog te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelharnis: H. Lili tenberg te Terwolde; te 's-Gravie polder: A. Moerkerken te Niefe Beijerland. EV. LUTH. KERK Beroepen te Utrecht: D. Th. Stras^e: te Groningen. Lefebvre Vandaag brengt de geschorste oij' aartsbisschop Marcel Lefebvre Vl Freiburg een bezoek aan kardin e Höffner, de voorzitter van de W« duitse bisschoppenconferentie, hem hiertoe herhaaldelijk had genodigd. Of de kardinaal hem gehoorzaamheid aan de paus zal wegen, is zeer de vraag, zeker Lefebvre zaterdag in de buurt vL .de Franse stad Vichy weer een c [j, ken en een subdiaken heeft gewi Kardinaal Höffner heeft echter reden te meer om Lefebvre te o moeten, nu diens beweging in Westduitse Regensburg een klo ter heeft gekocht. Daar zouden traditionalisten naar het voorbei van hét Zwitserse Econe een gro seminarie willen vestigen. Capucci De Grieks-katholieke aartsbissclé van Jeruzalem, Hilarion Capué heeft erin toegestemd een reis twee maanden door Zuid-Amerik maken om zijn geloofsgenoten c te bezoeken. Capucci, die in Is een gevangenisstraf van twaalf jé wegens wapensmokkel voor de B lestijnen moest uitzitten, werd 5 rt vember door de Israëlische autorit! ten vrijgelaten en verblijft sindsdi in Rome. Volgens geruchten zoul' paus willen, dat hij ergens in Zul Amerika bisschop wordt, maar zll Capucci niet willen, omdat hij Je) zalem niet in de steek wil laten. ie MADRID (UPI) De ontwerp van de nieuwe Spaanse grondi -a zijn teruggekomen van hun a any ia kelijk standpunt, dat er een voll( ge scheiding moet komen van k ie en staat ut De vorige week gepubliceerde nitieve versie van het ontwerp nk we grondwet bevat het volgende rei tikel: „Geen enkel bepaald geil zal een officiële status hebben. |e overheid zal rekening houden n fo de religieuze overtuiging van n< Spaanse gemeenschap en zal banden van samenwerking die hl uit voortvloeien, in stand houdö Ri »c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2