r Kaj Munk, de dichter-dominee die woorl en daad niet wilde scheiden J Tegenstrijdigheden Klokkeluider r tr KERSTBULAGE 1977 - TROUW/KWARTET DINSDAG 20 DECEMBER 1977 PAGINA 24 X. 'AlfC TERUG NAAR VEDERS0 Elise Munck-Jorgensen VEDERS0 - Kaj Munk, de ge kwelde veelzijdige die zo moeilijk kon kiezen, kwam soms door het volgen van een Ingeving tot een beslissing. Zo koos hij in 1924, toen hij in de theologie was afgestu deerd, in een opwelling voor de afgelegen, geïsoleerde gemeente van Vedersp. Twintig Jaar zou hij hier op de kansel staan. Wie zich nu, op een donkere decemberdag, in een lokaal treintje op weg naar Vedersp weer verdiept in het leven van Kaj Munk, stuit met diens keu ze voor dit isolement op een van de vele, schijnbare tegenstellingen in zijn leven. Hoe kon de levenslusti ge, op de cultuur gerichte dominee- kunstenaar het volhouden in de voor de wereld afgesloten paro chie? De Jonge Munk, diep ernstig en gelovig, tevens vol twijfels en ook nog uitermate speels en stu dentikoos, wilde meer dan eens zijn gemeente ontvluchten. Maar tel kens koos hij niet voor kunstenaar schap öf priesterschap, dus voor het een óf ander, maar voor beide èn voor de trouw aan zijn parochia nen. Een verzoening van tegenstel lingen, die karakteristiek zou blij ven voor zijn verdere leven. Toch vond hij in Veders0 niet al leen maar dat was pas in 1928 de nuchtere boerendochter Elise Munk-J0rgensen, maar ook waar den die de altijd weer lokkende ..grote wereld", niet kende. Later zou hij over zijn eerste jaren als dominee schrijven: „Als je nu maar een verloofde had gehad... een vrouw is tenslotte ook een soort mens. Maar als Je er een dichterlijk gemoed op na hebt gehouden en de vrouw mitsdien in een sfeer hebt verheven, waar verloving en huwe lijk even platte begrippen zijn als vlooien in een engelenvleugel, dan heb Je als gezelschap niets anders dan Je wandelstok. En toch... is die eenzaamheid per slot van rekening misschien 's levens grootste ge schenk aan de mensheid. En dan komt er wel altijd een van die brave vissers vragen, of ik een kop koffie kwam drinken. De zee en jullie (die vissers; H.G.) hebben me geleerd. dat er verband bestaat tussen eeu wigheid en koffie." Kaj Munk, die zich geroepen voel de tot de grote daad, groeide ook uitgerekend in Vedersp, die uit hoek aan de Jutlandse kust, en niet in Kopenhagen, uit tot een van de beroemdste toneelschrijvers en predikers van zijn tijd. Vanuit Ve dersp toornde hij tegen de compro missen van de lauwe democratieën in de jaren dertig en tegen het besluit van de Deense regering om eeen eewapend veizet te bieden tegen Hitler-Duitsland door op 9 april 1940 de grens open te stel len voor de Wehrmacht. In Vedersp schreef hij zijn drama's als „Het Woord", „Hij zit aan de smelt kroes" en „Liefde", waarin zich de problematiek van zijn tijd én van zijn eigen gecompliceerde persoon lijkheid weerspiegelden. In Ve dersp hield hij de kanselredevoe ringen, die in druk door heel Dene marken werden verspreid. In deze preken, zowel als in zijn journalis tiek werk, liet hij zich soms kennen als een vat vol tegenstrijdigheden. Hij was nu een maal, om een type ring van Johan Winkler, kenner van Munk bij uitstek in het Neder landse taalgebied aan te halen: „De vleesgeworden paradox, een karak ter zoals men dat in het land van Kierkegaard mag verwachten." Dominee geworden omdat aanvan kelijk zijn moeder hem in die rich ting stuwde, tenslotte overtuigd van zijn roeping, citeerde hij toch met welbehagen de mening van de grote Deense filosoof-theoloog Kierkegaard dat een „praest" dominee in het Deens) „hetzelfde is als een meinedige en een mensen eter." Hij was een innig gelovig mens, maar bleef soms schijn baar koketterend zijn twijfels, ten toon spreiden. Hij verafschuw de elk compromis in oorlogstijd: „Het is beter Denemarken te scha den in zijn verhouding tot Duits land, dan in zijn verhouding tot de Here Jezus." Maar hij verzette zich In vredestijd ertegen dat de al te modern geachte ds. Otto Larsen zijn ambt zou moeten neerleggen: „De kerk heeft ook de twijfel en de strijd van een jonge man nodig." Het was de gespletenheid en ook de kwelling van Kaj Munk om enerzijds, rechtlijnig en eigenzin nig als hij kon zijn, geen compro mis te dulden, maar anderzijds de vele kanten van onze werkelijkheid te onderkennen. Hij sneed zich ook menigmaal gevoelig in de vingers. Zijn romantisch individualisme, zijn bewondering voor de grote per soonlijkheid, bracht hem aanvan kelijk tot onverholen sympathie voor Mussolini en Hitier. Opmerke lijk is dat zijn vrouw Elise al vroeg tijdig kritiek leverde op deze sympathie, evenals op de beide dic tators... Maar Kaj Munk zou later weer die tegenstelling zijn leven verliezen door openlijk partij te kiezen tegen het nationaal-socia- lisme. Een zondag in Vedersö betekent in de eerste plaats de morgendienst bijwonen in de witgepleisterde Ve- dersp-kirke, die over een handvol huisjes domineert in het 470 inwo ners tellende dorp. Voor wij de kerk betreden, een blik op het beijzelde kerkhof met het graf van Kaj Munk: een verweerde steen met slechts de naam van de overledene aan de voet van de kerk. Dan een verrassende ontmoeting bij de kerkdeur: met een ex-medewerker van Kaj Munk, de 64-Jarige koster en klokkeluider Viggo Thornvig. Viggo, al achtenveertig jaar koster in vaste dienst van de Deense lu therse staatskerk, komt voor op een foto met Kaj Munk uit de jaren dertig. Hij is niet verbaasd als ik hem wijs op het fotoboek, dat ik toevallig had meegenomen en waardoor ik hem herken. In zijn zondagse, zwarte pak maakt hij breeduit lachend en niet zonder trots, duidelijk dat hij echt de man van de foto is. Viggo Thornvig luidt ook al achtenveertig Jaar, elke mor gen bij zonsopgang en elke avond bij zonsondergang, volgens Deense traditie, de klok van de Vedersö- kirke. Hij zorgt elk jaar voor de kerstboom en herinnert zich, dat Kaj Munk hem een keer meenam naar een bos, omdat deze daar een „heel geschikte" kerstboom voor de kerk had gevonden. Toen Munk er et hem ter plekke had gebracht, blei d dat zo ongeveer de grootste bo<foe van Jutland te zijn. „Maar dieU veel te groot voor de kerk. zei ik br toen moest Munk heel erg lachqts .Hij hield van dat soort grappeifc In de kleine kerk zitten zo'n vijftfe merendeels oudere mensen (e&d aantal dat voor een Deense platidi landsgemeente heel hoog zou z%r, en volgens de huidige predik%] nog steeds het gevolg is van Munfc werk). Een voorzanger zingt vanijon een speciaal gestoelte, het geziekt naar de gemeente gekeerd, ps^l men voor uit „Den Danske Salqor Bog." Ds. E. Overgaard gebruia als tekst voor zijn preek de gelijty nis van de vijf wijze en vijf dwafcd maagden; het verhaal van de la* i pen die brandende moeten blijv^e tot de wederkomst van Christy ij Kaj Munk riep naar aanleiding v^, deze tekst (Matt. 25:1-13) in e£{ historische predikatie in de Do^ kerk van Kopenhagen op 5 deceLj. ber 1943, de Denen openlijk op verzet tegen de Duitsers. Hij, delg, piëtistisch ingestelde, de zo sten op het persoonlijk beleven van geloof gerichte zoon van de Deei\aa „Indre Mission" (een soort réveiltt, weging) spoorde toen aan tot wat" z, onze tijd weieens „horizontaJism«,m wordt genoemd. Zonder zijn piëtj tische grondhouding te verloochj nen (opnieuw, niet het een óf 1( ander, maar beide) zei hij: machthebbers van deze wereld z het met de zogenaamde vroii christenen eens, dat er in de kq niet over politiek mag worden t praatMaar als die machthei bers wegen inslaan, waarvan Cri tus heeft gezegd, dat zij dwars gen Gods wil ingaan, dan zou kerk Jezus' kerk niet meer zijn a zij zweeg. Want zwijgen tegenovf de zonde, dat is de taal van I duivel spreken. En als er hier in o land een vervolging in het levto wordt geroepen van een specia groep van onze landgenoten (ie jodenvervolging; H.G.) dan f het de christelijke plicht van i kerk om uit te roepen: Dit is strijd met de grondwet van het r van Christus, strijdig met het bod van de barmhartigheid Oe oude pastorie Ds. E. Overgaard

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 24