Oresteia: drie tragedies Verrassende reactie op eigentijdse De Appel trilogie van Aischylos Jonge boe-roepers door oudere klappers overstemd Schrijver Walter Breedveld overleden maandag 19 december 1977 RADIO-TELEVISIE-kunst Trouw/Kwartet 4 ASTERIX EN DE GLADIATOREN i s? ik km S -V Orestes (Roelant Radier, links op de planken liggend) opgejaagd door de wraakgodinnen, achter hem de schim van Klitemnestra (Peter van der Linden), boven zijn zuster Elektra (Sacha Duit huis). door André Rutten DEN HAAO De toneelgroep De Appel speelt in haar nog altijd verbazingwekkende the ater aan de Schevenlngse Duinstraat de „Oresteia" van de Griekse tragedieschrijver Aischylos, die in de vijfde eeuw vóór Christus toneel maakte. Deze trilogie is in Nederland nooit eerder gespeeld wel delen er uit, maar Erik Vos. de initiatiefnemer, is niet de enige in dit land die er een uitdaging in zag. wel de eerste die tot uitvoering er van komt. Het was in Aischylos' ÜJd gewoonte dat toneel makers de twee andere „groten" zijn Sofokles en Euripides drie met elkaar verbonden tragedies op één dag vertoonden en die afsloten met een saterspel. De Oresteia is de enige die compleet bewaard is geble ven, zij het zonder het saterspel. En omdat de Griekse tragedie één van de fundamenten is, waarop onze toneeltraditie rust, wilde Erik Vos proberen wat je er voor een publiek van 2500 jaar later mee kunt doen. De indeling van het Appeltheater is een afspiegeling in het klein van de bewaard gebleven antieke theaters in Griekenland: het publiek op tribu nes die om de halve cirkel van het speelvlak staan. Achter het speel vlak een wand met halverwege een ruimte, waarin ook gespeeld kan worden. Vindingrijkheid Van hoe de Grieken speelden is wel iets, maar te weinig bekend om een recontructie te kunnen beogen. Mu ziek en beweging speelden er een door R. N. Degens AMSTERDAM Nieuwe muziek kan toch wel eens echt verrassend werken. Dat kon men zaterdagmiddag tijdens de VARA-matinee in het Amsterdamse Concertgebouw beleven. Daar voerde het Radio Filharmonisch Orkest onder de Amerikaanse componist dirigent Lucas Foss (55) diens „Baroque Variations" uit Het stuk bestaat uit drie onderdelen waarin Foss achtereenvolgens een thema van Handel, Scarlatti en Bach als variatiebasis neemt. Foss' variatieprincipe berust In dit werk ongeveer hierop, dat hij na een aan vankelijk onvervormde expositie van het thema er een meer en meer onherkenbare klankenhutspot van maakt, met een jankerig gebruikt Hammondorgel en elektrische gi taar, plus klavecimbel en piano als toevoegingen aan het toch al zeer uitgebreide symfonieorkest. Een op merkelijke toepassing van dyna miek die het effect heeft van het voortdurend openen en sluiten van de ruimte waarin het orkest zit te spelen (een sterk overdreven „zwel- kast-effect") en nog vele andere zeer goedkope effecten, maken de delen één en twee tot kitscherige stukjes orkestrale virtuositeit. Deel drie. op het thema van de Prelu de uit de Derde Partita voor vioolso lo van Bach, is een iets oudere com positie (1966) die ook wel zelfstandig wordt uitgevoerd. Hierin is Foss wat minder op goedkoop effect uit, en realiseert hij aardig de min of meer nachtmerrle-achtlge sensatie die hij met de elkaar voor de voeten lopen de en elkaar verdringende thema flarden wil suggereren. Aan het slot voegt hij een langdurige passage ln met „geleide Improvisatie". Dat deel ging deze middag de kant op van een muzikaal handgemeen met baldadig gooi en smijtwerk, waarbij de Ham mond-orgelist als een zesdaagse-ren- ner in een demarrage op zijn pedalen zat te trappen, aangevuurd door dof fe dreunen van het ophitsende slag werk Opmerkelijker dan het stuk zelf (dat overigens bijzonder knap werd uit gevoerd) was de reactie van het pu bliek. Het boe-geroep van enkele Jongere toehoorders, die Foss met zijn effectwerk meenden door te heb ben, werd overstemd door het ver rassende enthousiasme van een dui delijk zeer veel ouder deel van het publiek. Dat zich de handen stuk klapte en de, we mogen wel zeggen stramme, leden strekte om Foss staande van zijn bewondering te doen blijken. Een volstrekt onver wachte reactie die naar ik meen uniek mag heten ln de concertprak tijk. en waarvoor ik geen verklaring weet. Onverdeeld groot, en volko men begrijpelijk was de bijval na de uitvoering van Strawinsky's opera oratorium „Oedipus Rex" (1926-27) waaraan, naast het Groot Omroep Mannenkoor (ingestudeerd door TILBURG De katholieke schrij ver Piet van den Bogaert is zondag ln zijn woonplaats Tilburg overle den. Hij schreef romans onder de naam Walter Breedveld. De heer Van den Bogaert, die in 1901 werd geboren, debuteerde enige jaren voor de Tweede Wereldoorlog met de roman .Een schip vergaat', die ln afleveringen was verschenen in het tijdschrift „Roeping". In 1941 ver scheen „De avond van Rogier de Kortenaer", waarmee de schrijver bekendheid verwierf. De heer Van den Bogaert heeft onder meer ook kinderboeken geschreven. Cees Scarloo), een zestal vocale solis ten plus een vertelier (Kees Coolen) meewerkte. Weliswaar trok dirigent Foss van alle registers vooral dat van het fortissimo open, daarbij vrijwel elke „piano"-aanduiding in de parti tuur negerend, waardoor ook bijna alle vocale soli overstemd werden. Maar dit monumentale stuk neo- klassicisme (met de Psalmensymfo nie het indrukwekkendste werk uit deze stijlperiode van de componist) is moeilijk kapot te krijgen, zeker niet wanneer het kooraandeel zo voortreffelijk wordt gedaan als deze middag. Waarbij de uitstekende bijdrage van het orkest en die van de enige goed hoorbare solist, de mezzo-sopraan Alfreda Hodgson, niet vergeten mo gen worden. grote rol ln, maar daar is niets van overgeleverd, zodat de toneelmakers van nu, willen zij daar ook mee wer ken. hun eigen vindingrijkheid moe ten gebruiken. Dat heeft Erik Vos al gedaan sinds hij, in 1963 zijn eerste Griekse tragedie regisseerde. „De Perzen", ook van Aischylos, in Carré. Het theatrale vertoon stond toen op de voorgrond, maar sinds hij in klei ne ruimtes is gaan werken is er een effectieve versobering ingetreden, die in de richting van Grotowski's „theater van de armoede" lijkt te gaan: de kostuums van de spelers zouden van het Waterlooplein kun nen komen, en wat er voor de voor- stelling aan stellages nodig is, is uit oud ruw hout gemaakt. Niets van schone schijn dus. En dat werkt uitstekend. Want per slot van rekening spelen de mythes, waarop de tragedies gebouwd zijn, zich in primitieve tijden af, om streeks 1100 voor Christus. De Oresteia begint met „Agamem non" na de val van Troje, en behan delt de mythe van het geslacht van Tantalus en Pelops.de stamvaders, die in vroegere tijden de vloek over hun geslacht hebben gebracht. De laatste episode ervan wordt ge speeld: Agamemnon wordt bij zijn terugkeer van Troje door zijn vrouw Klytemnestra met behulp van zijn neef Aigistos gedood. Hun beider zoon Orestes wreekt op last van Apollo zijn vader door zijn moeder en haar minnaar te doden. De wraak godinnen achtervolgen hem om deze moedermoord, maar de godin stelt een rechtbank in die over hem moet oordelen, en omdat de stemmen sta ken, geeft Athenes stem de doorslag, en zij spreekt hem vrij. Nu ging het Aischylos niet om het gruwelverhaal, maar om de gedach- tengang, die er mee ontwikkeld kon worden, en die Je nu vrij zou kunnen vertalen: mensen moeten niet, zich beroepend op de goden, het recht in eigen handen nemen, maar wetten maken en een groep wijze lieden samenstellen die oordelen als de wetten overtreden lijken. Andere conclusie In de Nederlandse versie, die Henk van der Horst, Erik Vos en Inez van Dullemen, voor deze voorstelling ge maakt hebben, wordt de conclusie anders. De rechtbank komt er ook niet in voor. De beschuldigingen ko men van de wraakgodinnen. Apollo komt verklaren: „Mijn uitspraak luidde: Wreek Je vader. Met bloed heb ik niet van doen. Bloed is een zaak van mensen onder elkaar". Hij besluit: „Een nieuwe wet moet wor den ontworpen". Waaruit de koorlei der als conclusie trekt: „Een nieuwe tijd wordt geboren: voortaan worden mensen door mensen berecht". De wraadgodinnen roepen: „Veroordeel Orestes". Het koor roept: „Spreek Orestes vrij". Orestes wendt zich tot het publiek: „Oordeel mij". Dan dooft langzaam het licht. De voorstelling duurt bijna vier uur, met Inbegrip van twee ruime pauzes, er doen zich wel fragmenten voor die even minder interessant zijn, maar in feite wordt je aandacht voortdu ren gaande gehouden zowel door wat Je ziet als door wat je hoort. 1256: Met een vrolijk handgebaar nam Jacob van Uylen afscheid van vrouwe Julia. Smidje Verholen zat al naast hem in de karos en Kobus, de trouwe dienaar, zat warm inge pakt op de bok. „Weest niet be vreesd, lieve!" riep heer Jacob opge ruimd. „Nog vóór het donker is, zijn wij terug met kogels en kruit, snap hanen en vuursteengeweren! Ik breng onze zoons mee, en als het kan ook nog enkele stoere matrozen van de Albatros! Laat Sijmen Knoet maar kopkomen. Ik zal hem een lesje geven, dat hem heugt!" Toen klakte Kobus met zijn tong, en even later reed de karos al door het stille, winterse woud. Het was intussen opgehouden met sneeuwen en de wielen van de koets trokken een diep spoor in de witte wade, die beemden en bossen bedekte Maar eenmaal op weg, betrok het nobele gelaat van Jacob de Recht vaardige. „Mijn lieve Julia laat zich geen knollen voor citroenen verko pen," zei hij ernstig. „Ik trachtte haar wat moed in te spreken en dat hebt ge natuurlijk wel gemerkt. Maar het hielp geen zier. Doch nu even wat anders, seigneur Verholen. Ziet ge dit dikke boek? Het is mijn kostbare familiekroniek. Weest zo goed, seigneur Verholen, en breng dit boek naar de haven, waar ge de snelle clipper Albatros vindt. Het is mijn schip en het vaart vandaag de haven van Gravendrecht binnen met een kostbare lading uit de West. Mijn oudste zoon, Gozewijn van Uy len, is kapitein van dat schip. Stel hem dit boek terhand en groet hem namens zijn vader FERD'NAND Speciaal O De AVRO herhaalt de repor tage over de verslaving aan en de strijd tegen de heroïne. Ned. 1/19.05 O Henk Hovinga maakte een documentaire over de Neder landse expeditie naar de 8091 meter hoge Annapurna in het Himalaya-gebergte. Ned. 1/20.30 Tekst en Muziek van is ee» gedeeltelijke opname van de gala-avond bij het veertigja rig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Woord- en Toondichters der Lichte Muziek (WTL). Ned. 1/21.50 Het nieuwe kabinet wordt ge presenteerd in een extra uitzen ding van Televiziers Magazine. Ned. 1/22.40 Brandpunt geeft achtergrondinformatie. Ned. 2/22.05 Tijdens het jongerenconcilie in Breda bracht frère Roger Schütz, de prior van Taizé, ver slag uit van zijn ervaringen in Hongkongse sloppenwijken. Ned. 2/22.45 In Ronduit worden van luis teraars antwoorden verwacht op de vraag of een christen uitslui tend ijzeren zekerheden bezit. Hilv. 1/19.00 faadio vandaag HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen) TROS 7 00 Nieuws 7 02 (S) Rustig bijko men. 7.30 Nieuws. 7 41 (S) Aktua-ochtende- ditle 8.30 Nieuws 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij- Gesprek en klsssieke muuek. 10.00 (S) Een oude hu in nieuwe snit 10 30 Nieuws. 10 33 (S) Kleutertijd. 10.45 (S) Week u> week uit Informatief programma. VPRO. 12.00 Het VPRO forum NOS 12 28 Mededelingen 12 30 Nieuw» VPRO 12 41 Antwoord. 13.00 D Collet* 14.00 Embargo. Informatief the maprogramma. 15.00 Radio Vrij Belgiè. 15.30 Nieuws 1533 doodsangst therapie. Hoorspel EO: 16 15 <S) Licht en uitzicht Meditatie en muziek. 17.00 (S) Eigen wijs. Kleutrrprogramma. O VERHEIDS VOO R- L1CHT1NG. 17.20 Vast en reker Uitzending van het ministerie van Sociale Zaken NOS 17 30 Nieuws EO: 17.32 (S) Klankbord P P 18 19 Uitzending van de CPN. 18.30 Nieuws. 18.41 (S) Wij hebben een woord voor de wereld. Gewijde muziek. 19.00 (S) Ronduit. Jongerenprogramma. 19.40 (S) De bijbel open. 20.00 (S) Ga er eens voor zitten. 20.25 (S) Tenslotte. NOS: 21.05 (S) Hobbys- coop. 21.30 Voor blinden en slechtzienden. 21.40 Nordring Radio Prize 1977. 22.25 BOND ZONDER NAAM 22.30 Nieuws. 22.40 Boerenbont. VOO 22.55 (S) Informa- ticshow met aktualiteitea 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II («02 en FM-kanalen) NCRV: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7 20 NCRVUed. 7 25 Het levende woord 7.29 Te Deum Laudamus: gewijde muziek. 7.54 Op de man af. evangelisch kommentaar 8.00 Nieuws 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag.maandag: gevarieerd pro gramma. 9 00 Plein Publiek, gevarieerd pro gramma (9.35 Waterstanden). 11.00 Nieuws. 11.02 Zing je mee en doe ook mee. schoolra dio 11.13 Muziek in uw straatje. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan, luchtprogramma 13.00 Nieuws 13.11 Hier en Nu- 13.00 Onder schooltijd. NOS: 14.30 Kerstmankarikaturen. NCRV: 15.15 Allegro con splrito, muziek en meditatie. 16.00 Nieuws. 16.03 Rozegeur en prikkeldraad, reportages. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18 11 Hier en nu. 1840 (S) Muziek in vrije tijd. 19.30 Onderwijzen kunst of kunde? 19.50 (S) Psalm van de week. 20.00 Nieuws 20 05 (S) Werken van Mozart 21.10 (S) Lied-oeuvre van Anton Webern. 21.35 <S) Literama, kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.26 Geleide liefde, spel van Siegfried van Praag. NOS: 23 00 (S) Met het oog op morgen: 23.05 Aktualiteitenover- zicht Radio-TV, 23.10 De krant van mor gen. 23.20 Den Haag Vandaag en om 23.52 Even op adem komen. yoga. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III <445 m en FM-kanalen) KRO 7.02 (S) Drie cp je boterham. AVRO: 9 03 (S) De Beukers Show. 10.03 <S*M) Ar beidsvitaminen. 11.03 Radiojournaal. 11.06 (S) Postbus 700. verzoekplaten. 12.03 (S) Joost mag met eten. 14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop-Kontakt L de Hit-Visser. 15.03 (S) Pop Kontakt II. Muziek met Meta. 16.03 (S) Cees van Zijtveld. (17.03-17.06 Radio journaal.) NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het Stecnen Tijdperk. 20.02 Radiojournaal. 20.05 (S) Superclean Dreammachine. 21.02 (S) De Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radio journaal. 22.05 (S) PIm Jacob's Platenscala. 23.02 (S) Candleleightshow. (0.02-0.05 Radio- Journaal.) VARA: 1.02 (S) Live-pop. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. HILVERSUM IV (FM-kanalen) VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nieuws. 9.02 Kinderen een kwartje? 9.30 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 10.00 (S) Ka merkoor: klassieke muziek. 10.30 (S) Zo klonk het vroeger Historische opname. 11.25 (S) Maak eens nader kennis met de violist Isaac Stern. 12.25 Tussen de middag: klassieke muziek. 13.10 Muziek van Neder landers. (S) 14.00 Nieuws. 14.02 Keuren en kiezen. 14.30 (S) Hoe leren we de vrede?, prek 15.00 (S) Muziek voor Kerstmis. M7.00 Opera aria's. gespret 16.60-11 TV vandaag NEDER LAND I 18.48 NOS :0« Fabeltjeskrant 19 05 AVRO: T. 1930 20.30 RoodwflWauwop8091 meter 21.15 Gitaar spelenderwijs - 2 21.35 NOS: Journaal 21.50 AVRO: Tefcsl en muziek van 40jaar WTL (Ned Ver van Woord-en 22.40 SYMBIOSE 22.44 22 49 NOS: NEOERLANO 8 18.45 NOS: Staatsloterij 18.55 Journaal 19.05 KRO: WickJe de Viking 19.25 De Kns Pusaka. jeugdserie 20.00 NOS: Journaal 20.25 KRO: De terugkeer van de wrekers 21.15 Voor een brielkaart op de eerste rang 22.05 Brandpunt 22.45 KRO/RKK: Plaatsen van hoop: jongerenconcilie m Breda 23.10 KRO: Verwachting 23.15-23-20 NOS: Journaal „De dominee en mevrouw Ball Mildred Blake dokter Croft en Cyril vier, en ikzelf, dat is vijf en Susan kan elk ogenblik binnen komen, maar zij kan ook best een latere trein hebben genomen dat is zes of is het zeven? Dan Ed ward Je kon het niet met zeker heid zeggen. Het zou wel leuk zijn als Susan en hij elkaar op het stati on hadden gezien en samen hier heen waren gekomen. Maar daar stond tegenover dat Edward al die theevisite allesbehalve leuk zou vin den. Jammer was dat, want zij wa ren toch allemaal zo vriendelijk zelfs Mildred, hoewel die soms wel erg moeilijk kon doen. Maar het was niet goed dat Edward zich zo op een afstand hield, want hoe meer hij dat deed, hoe meer de mensen natuur lijk gingen roddelen. Je kon ook niets anders verwachten „Zeven kopjes maar ik schijn er acht op mijn theeblad te hebben o, lieve hemel, daar is er weer een met een barstje, en dat moet ik zelf gedaan hebben, want niemand anders komt aan dit servies!" Zij zei: „O, hemel, nee, Ik vind van niet," tegen juffrouw Blake, die er over klaagde dat de jeugd tegen woordig steeds ongemanierder werd, maar dat had zij allemaal al zo vaak gehoord dat haar ware aan dacht was gericht op het probleem of zij genoeg melk had voor ieder een. Zij moest natuurlijk wel zorgen dat ze toe kwam maar zou er dan nog wat over zijn voor de katten? Gelukkig waren er maar twee in de kamer. Op de vensterbank Schehe razade, de matriarch, een beeldige, geelbruine kat. Bovenop de piano Lucifer, die zo mooi opgroeide dat zij zijn plebejische naam Roetmop maar veranderd had. Zijn koolzwar te vacht stond uit, zijn vurige ogen gloeiden, het puntje van zijn staart trilde, terwijl hij de opwindende be wegingen volgde van Cyrils vingers die renden, gleden en zich repten van het ene eind van het klavier ,naar het andere, en de zwarte en de witte toetsen alsmaar op en neer sprongen. Daar hij pas zes maanden oud was, zou hij best zich zo kunnen vergalopperen dat hij er bovenop sprong. Emmeilne keek hem liefde vol aan. Het zou erg moeilijk zijn hem te weigeren als hij kwam miau wen om melk. Zelf kon zij best zon der, maar Scheherazade was het eerst aan de beurt. Zij begon opnieuw te tellen, en weer kwam zij tot een ander resultaat. Er scheen steeds een kopje te veel of een te weinig te zijn, en als Ed ward Zij wierp een verwarde blik naar de deur en zag Susan Wayne binnenkomen met haar blonde. Patricia Wentworth A W Sijthoff Alphen glanzende haardos en haar frisse en rozige gezicht. Hoofdstuk 4 Het was warm in de kamer en het werd met de minuut warmer. Ieder een was blij Susan te zien. Zelfs Cyril onderbrak even zijn pianospel om met zijn grote, magere hand in haar richting te wuiven voordat hij verder ging met een stuk dat hele maal scheen te bestaan uit nietszeg gende, parelende loopjes. Dokter Croft wierp hem een blik toe over zijn schouder en zei op geërgede toon: „Nu is het wel mooi geweest! Ik houd niet van muziek bij mijn thee. Als je dat tenminste nog muziek kunt noemen! Lijkt meer op een hond met een blik aan zijn staart!" Op Emmeline's gezicht verscheen een lieve, vage glimlach. „Och, dok ter Croft, maar ik had hem gevraagd te spelen, en hij doet het heus heel aardig. Hij moet wel heel sterke vin gers hebben. Maar hij zal ook wel een kopje thee willen. En, Cyril, zou jij de kopjes misschien even willen doorgeven?" Weer begon zij ze te tellen. „Susan Cyril dokter Croft mevrouw Ball de dominee Mildred dat is zes maar ik heb nog een kopje op mijn blad staan Men kon juffrouw Blakes lange, puntige neus zien hoewel niet horen snuiven. Zij leek helemaal niet op haar mollige, blonde zuster. Zij had een donkere gelaatskleur, een arendsneus, en aan weerszijden daarvan en een beetje te dicht er bij blonk een zeer helder, donker oog. Emmeline kon zich haar nog herin neren als een niet onknappe jonge vrouw van in de dertig. Er was een tijd geweest dat zij bang was dat zij haar misschien als schoonzuster zou krijgen. Arnold Random had nogal wat aan dacht aan haar besteed, maar het was op niets uitgelopen. Maar nu zou beslist niemand haar knap noe men. Zij draaide een dubbeltje al tijd driemaal om voor zij het uitgaf, en in ieder geval de laatste vijftien jaar had zij rondgelopen met dezelf de saaie kleren en dezelfde verfom faaide hoed. Zij keek met een boos gezicht naar het theeblad en zei: Wordt vervolgd Even puzzelen Horizontaal. 1. slingerplant, 4. aan vang, 8. voegwoord, 10. vogel, 12. vernis, 15. keur, 17. grond, 19. soort, 20. bitter vocht, 22. lof, 23. het voort durend rossen, 24. ogenblik. 26. dwaas, 27. watering, 29. soort hert, 30. traag, 31. plaats ln Gelderland, 33. voorvoegsel, 37. landbouwwerk tuig, 38. soepel, 39. zuil met graf schrift. Verticaal. 1. inwendig orgaan, 2. voorzetsel, 3. spil van een wiel, 5. boom, 6. pers. voomaamw. 7. dich ter, 9. bevel, 11. holte in een muur, 12. omschrift van een munt, 13. wamrteeenheid, 14. vreemde munt, 16. adreskaartje, 18. water in België, 21. papegaai, 24. platte steen, 25. jong schaap, 27. onderricht, 28. ver dieping, 32. lidwoord, 34. muziek noot, 35. Chinese lengtemaat, 36. jongensnaam, 37. oude lengtemaat. Oplossing vorige puzzel: Horizon taal: 1. keker-eren, 2. Ode-Rei-aga, 3. Megen-riem, 4. knap-telle, 5. oma- Eos-een, 6. moker-tael, 7. men-stap- ra, 8. edel-Ra-Ada. 9. reeaal-sen Verticaal: 1. komkommer, 2. eflen- moede, 3. keg-aak-neg, 4. er-Epe-Es- la, 5. ren-tor-tra, 6. Eire-staal, 7. Rai- Lea-pas, 8. egel-Eerde, 9. Namen laan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4