Ernesto Cardenal zegt nu: 'Ik moet meedoen' Uit brieven van lezers Het is een bittere nood zaak Priester-dichter-revolutionair kiest voor noodweer De religie van de kerstnacht dienst UIT DE KERKBLADEN VANDAAG VOORBIJGANGERS Billy Graham nog eens over Nixon MAANDAG 19 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 w door Reinier Gosker Begin december vertrok dichter, priester en re volutionair Ernesto Cardenal naar Europa om de Spaanse en Westduitse regeringen te bewegen alle economische en militaire hulp aan het van Spanje. West-Duitsland en de Verenigde Staten afhankelijke Nicaragua (Midden-Amerika) te staken Cardenal maakte deze reis in opdracht van het Sadinistlsch Bevrijdlngsfront. Dit be- vnjdingsfront. het Frente Sadinista de Libera- cion Nacional, dat sinds 1961 de Nicaraguaanse dictatuur van Anastacio Somoza bestrijdt, ont leent zijn naam aan de vrijheidsstrijder Augusto Cesar 8adino. die in 1934 in opdracht van de toenmalige dictator en vader van de huidige, nl. Somza Garcia vermoord werd. Nicaragua wordt inderdaad al meer dan veertig Jaar geteisterd door deze 8omoza-dlctatuur. Een In mei "76 door Amnesty International gepubli ceerd rapport maakt melding van politieke ge vangenen. van folteringen en executies. Een document van de rooms-katholieke kerk in Nica ragua bevat een lijst met 207 namen van men sen. die tussen mei "75 en Januari '77 in de provincie Zelaya gearresteerd of spoorloos ver dwenen zijn. Het bestaan van zeven concentra tiekampen in het noorden van het land is be kend. In de laatste drie Jaar nam de terreur van 8omoza hand over hand toe. Het tijdstip van de reis van Ernesto Cardenal naar Europa is niet willekeurig gekozen. De politieke verhoudingen in Nicaragua staan na melijk bloot aan een grote krachtmeting. In oktober "77 opende het Sadinistlsch Bevrijdings front in het zuiden van het land een tweede aanvalsfront. Deze positie konden de guerrilla's echter niet handhaven. Zij moesten zich terug trekken in de bergen of uitwijken naar het buurland Costa-Rlca. Wel hadden zij de dicta tuur van Somoza een gevoelige slag toegebracht De binnenlandse oppositie werd mede door dit treffen groter en nu een boycot door het buiten land geen onwaarschijnlijkheid meer is. ziet het er voor deze dictator slecht uit: de dictatuur van Bomoza wankelt. Verbaasd Het heeft velen in Europa verbaasd dat het Ernesto Cardenal was. die deze missie naar Eu ropa volbracht. Men kende hem als geëngageerd priester-dichter, niet als lid van een bewapende ondergrondse verzetsbeweging Zijn onverklaar bare afwezigheid tijdens de in Juni '77 gehouden BerllJnse Kirchentag. waarvoor hij was uitgeno digd. werd begrijpelijk, toen Cardenal begin november bekend maakte lid te zijn van het Sadinistlsch Bevrijdingsfront. De beslissing die Emesto Cardenal genomen heeft is het resultaat van een levenslange confrontatie met de So- moza-dictatuur De in 1925 geboren dichter wisselde in 1957 de Ernesto Cardenal barricade voor een trappistenklooster in de USA; daar bleef hij tot 1959. Dertien Jaren later constateerde Cardenal, dat hij eerst door dit k-bewust man veranderd was. Van 1959 tot 1966 verbleef hij in Colombia, waar hij een priesteropleiding volgde om er vervolgens aan het theologisch seminarie van Medellin te doceren. Daarna keerde hij terug naar zijn geboorteland Nicaragua, waar hij op Solentiname, een afgelegen eilandengroep in het Nicaragua Meer, een christelijke leefgemeen schap opzette. Vanuit dit lekenklooster, dat de naam „Onze Lieve Vrouwe van Solentiname" droeg, werkte Cardenal aan de opbouw van een christelijke gemeente. Vers voor vers De eilandbewoners, boeren en vissers, gingen 's zondags ter kerke, waar zij het Nieuwe Testa ment vers voor vers doorspraken. Cardenal schrijft in de uit deze gesprekken samengestelde bundel „Het evangelie van de boeren van Solen tiname". dat de uitleg van de boeren veelal dieper gaat dan die van de meeste theologen, maar tegelijkertijd dezelfde eenvoud vertoont als die van het evangelie. „Dat mag ons niet verwonderen." zo gaat hij verder, „want het evangelie is geschreven voor mensen zoals zij." Dit lezen van de bijbel heeft de gemeente de ogen geopend voor de jsolitiek-economische wer kelijkheid van onderdrukking en uitbuiting in Latijns- en Midden-Amerika. Ook de reizen die Cardenal enkele jaren geleden in Cuba maakte, hebben een grote Invloed op zijn denken en dat van de gemeente gehad: het was een complete verrassing voor hem dat „daar het evangelie op sociaal vlak in praktijk was omgezet." Deze en andere ervaringen hebben ertoe geleid dat, toen het Sadinistlsch Bevrijdingsfront aan de eilandbewoners de vraag voorlegde mee te strijden legen de dictatuur van Somoza. ook gemeenteleden zich hebben aangemeld, waaron der Ernesto Cardenal. In oktober '77 heeft het bevrijdingsfront een politie-post van Somoza's Nationale Garde in San Carlos overvallen. Daarbij vonden twintig soldaten van deze Nationale Garde de dood. Een gewonde guerrilla bleef achter; van hem werd nooit meer iets vernomen. Als represaille werd de nederzetting in Solentiname met de grond gelijk gemaakt. Noodweer Vier jaar geleden zei Cardenal tijdens een bezoek aan West-Berlijn dat hij liever door een kogel de dood wilde sterven dan dat hij een ander het leven benam. Vandaag zegt hij: „Ik mag niet nog langer alleen applaudisserennu moet ik meedoen!". Cardenal gelooft niet dat het zijn roeping is om aan de acties deel te nemen en kan dat ook niet. Maar dat heeft hem er niet van weerhouden al zijn energie, zijn talenten en zijn geloof in dienst te stellen van deze bewapende ondergrondse verzetsbeweging. Cardenal rechtvaardigt zijn beslissing niet met een beroep op de leer van de rechtvaardige oorlog. Dat zou ook niet kunnen, omdat deze leer niet op de werkelijkheid van de moderne oorlog berekend is. Wel beroept Cardenal zich op de kerkelijke leer van het recht op noodweer. Zoals het een mens in nood is toegestaan zich tot het uiterste te verweren, zo moet de revolutie in Nicaragua gezien worden als een uit nood gebo ren weerstand van het volk tegen zijn onder drukker. Cardenal zelf beschouwt deze revolutionaire noodweer als een plicht der liefde. Zag hij als. celibatair monnik af van het individuele huwe-j lijk „om met de gehele mensheid te kunnei trouwen", zo dwingt deze liefde tot alle mensei hem tot een keuze voor de onderdrukten. Hi haat niet de onderdrukker! Hij haat onderdruk-1 king, opdat alle mensen vrij van deze onderdruk-: king elkaar kunnen liefhebben. Thomas Mertonj de geestelijke vader van Ernesto, schreef bijnal tien jaar geleden in het voorwoord van het) „Boek der Liefde": „Het boek van broeder Car4 denal. zijn lofzang op leven en liefde, is eer* bewijs voor de vernieuwing van levenskracht en> kerk in Latijns-Amerika. Het karakteriseer^ onze hoop. 't nieuwe begin, waarin deze landenj van de toekomst niet alleen hun onafhankelijk-! heid en welvaart bouwen, maar ook het loflied; van de liefde en het leven zullen zingen, waarin zij de grootste mogelijkheden verwerkelijken,; die nog ongekend in hun vulkanische bodem- rusten." De sjoel in Amersfoort Reinier Gosker is als vicatis verbonden i Hendrik Kramer-buis te Berlijn. i het Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korie reacties op m deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open boeven, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste d-enen tot de directie gericht te worden) De inzendingen voor deze rubnek dwnen zo beknopt mogek* te ap Oe redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogeii|k over elk gevat van bekorting ol metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859 Amsterdam. 8<j publicatie worden naam en woonplaats van de schuiver vermeld Kabinet Onder het motto van „Op hoop van Zegen", wensen we de heer Van Agt, met zijn nieuwe coalitiekabinet van CDA/WD, alle goeds toe. En de zegen van Boven! Laten de linkse AR broeders hun argwaan nu eens laten varen en bedenken dat er ook nog zo Iets als trouw bestaat Trouw aan het eigen CDA, waar ze deel van uitmaken en trouw aan de nieuwe minister-president, die met zijn nieuwe regeringsploeg, zich tot heil van ons volk wil inzetten. Nog nooit was er zo n goede kans voor het CDA. om zichzelf waar te maken. Laten we daarom nu de rijen sluiten cn ons eensgezind opstellen en posi tief meewerken, om in de komende vierjarige kabinetsperiode, te za nten met de WD, tot een goed be leid te komen. Ons land en ons volk wacht er op! C. van Veen Vinkeveen Kabinet (2) Met veel respect voor de manier van onderhandelen en het beantwoor den van de vaak dubieuze vragen, wens ik onze nieuwe premier Van Agt veel wijsheid toe en bovenal Gods zegen. IJmuiden W. J. Sloof-Dijs Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 8S9 Wibautstraat 131 Tel. 020-913458 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Weigering (4) Ik word hoe langer hoe beroerder van die vroegere AR-mensen, omdat ze niet voldoende denken aan de belangen van het CDA. Sommigen zijn langzamerhand zo PvdA-min- ded. dat ze veel beter de oude gele deren kunnen verlaten. Is het nu zo moeilijk ik ben zelf ook niet zo gelukkig met de koppeling CDA- WD zich loyaal op te stellen ten opzichte van de nieuwe regerings- comblnatic? Loyaal hebben de be dankende mensen zich bepaald niet opgesteld, wel wat erg persoonlijk, krampachtig. Men houdt mijns in ziens te weinig rekening met het feit, dat velen bereid zijn het nieuwe CDA-VVD-kablnet een faire kans te geven. Is het niet sportief, niet fair, het borelingske welwillend tege moet te treden, nu de PvdA een andere oplossing door overvraging onmogelijk heeft gemaakt? Dronlen C. J. J. Wassen» Crises Na het lezen van de bijdragen van de heer H. J. Neuman leg ik meestal de krant wat mismoedig terzijde. Dat was op 9 december weer het geval, toen hij schreef ZIJN CRI SES VOORSPELBAAR? Ik dacht: Ziezo, wéér is een aspekt van het probleem van oorlog en vrede door gelicht, bekwaam, klinisch, afstan delijk. emotieloos etc.. De feiten staan op een rijtje, de analyse is gemaakt, de conclusies getrokken. En dat was dan dat! Ik denk dat meneer Neuman zal zeggen: Inder daad! Ik Informeer. Doet U er maar mee wat u goed dunkt Welnu, me neer Neuman. uw bijdragen roepen in mij een vurig verlangen op naar een heel ander VREDESINSTI- TUUT, een vredeslnstituut dat zich bezint op vragen als: Hoe krijgen we de verziekte wereldsamenleving weer gezond? Hoe kunnen wij in het Westen ons zó gedragen tegenover het OPosten en het Zuiden dat er verzoening mogelijk is? D«n Haaf G. Taais Liberaal Uw artikel „Onderwijs voor het eerst na de oorlog in liberale han den" heeft me bijzonder teleurge steld. Teleurgesteld, omdat het lijkt alsof een liberale minister van on derwijs zo gek nog niet is, in elk geval het afwachten waard. De vraag stond centraal, hoe deze mi nister (een econoom) zal handelen ta.v de veel geprezen vrijheid van onderwijs. Deze vrijheid van onder wijs wordt gegarandeerd In het re geerakkoord van CDA en WD. Het in de mond nemen van het begrip vrijheid door WD-ers vraagt om zeer veel voorzichtigheid. Het heeft een sterk op de individuele verant woordelijkheid gerichte inhoud. Daarbij ziet men over het hoofd, dat individuen sterk gebonden zijn aan hun maatschappelijke positie. Vrij heid betekent dan: geen bemoeienis van de georganiseerde samenleving met het onderwijs, instandhouden van elltevorming in dienst van het produktleproces en toegankelijk voor de hogere klasse. Echter zij die leven vanuit de relatie met de ander en die het stichten van vrede en gerechtigheid een hoog goed vinden, geven het begrip vrijheid een andere inhoud. Dat betekent structuren ontwerpen, onderwijs organiseren, zodanig dat de zwakke een mond krijgt om zich te bevrijden. Daartoe heeft minister Van Kemenade een aanzet gegeven. Daartoe kan de middenschool een bijdrage leveren. Het stimuleren van ouderparticipa tie biedt en mogelijkheid tot mee denken van de directie belangheb benden bij het onderwijs ook inhou delijk. Het scheppen van extra voor zieningen voor kansarmen. Experi menten op het gebied van de samen- werking-tussen buurt en school. Het zijn stuk voor stuk onderwijsver nieuwingen vanuit een diepe bewo genheid met de zwakken in de sa menleving. Onder het mom van „vrijheid van onderwijs" kun Je deze onderwijsvernieuwingen de nek om draaien. Als je dat doet, weet dan aan welke kant je staat Groningen Eeke Scheweer door J. B. Looijen Een bittere noodzaak. Zo is het besluit ge noemd van de raad van de Nederlands Israëlle- tische Hoofdsynagoge om in Amstelveen een echte synagoge te bou wen. Thans komt men bijeen in een woonhuis, maar vanwege de steeds groeiende jood se gemeenschap in Am stelveen moeten bezoe kers van de diensten vaak genoegen nemen met een zitplaats op de trap of ln het portaal. Die Amstelveense ge meenschap puilt, bij wijze van spreken, de nood-synagoge uit. Dus moet er gebouwd worden. Is die noodzaak nu zo „bitter"? Eerder ver heugend zou je zeggen, want het bewijst dat het joodse leven in ons land nog niet helemaal aan het wegsterven ls. Dat er nog ergens nieuw leven ontluikt Het is begrijpelijk; dat „bittere" heeft te ma ken met de bouwkos ten, die geraamd zijn op een miljoen gulden. De raad van de hoofd synagoge vond het erg moeilijk, daarvoor ver antwoordelijkheid te gaan dragen. Het ls in derdaad een fors be drag. Niettemin: de raad besloot tot de bouw. Niet ten onrech te, want het geld komt wel op tafel als er er gens wat nodig is. De miljoenen-acties van de televisie bewijzen het wel. Waar een wil is, daar is een weg. Nadat er zoveel synago- ges in ons land werden verkocht en ingericht tot garages of werk plaatsen en kerken, ja zelfs werden gesloopt, krijgen we nu een nieu we bij in Amstelveen. Dat wordt dan voorlo pig de nieuwste syna goge van Nederland. De oudste, nog in ge bruik zijnde synagoge van de „Hoogduitse" joden staat in Amers foort. Even een kleine toelichting: ik laat hier de oudere synagoge van de Portugese joden in Amsterdam buiten beschouwing, want het zou te ver voeren om het verschil tussen de ashkenaziem (Oosteu- ropese Joden) en de se- fardiem (joden uit lan den rondom de Middel landse zee en Arabi sche landen), uiteen te zetten. Dat ls een ver haal apart. Het is zoiets als het verschil tussen bijvoorbeeld calvinis ten en lutheranen. Nu naar Amersfoort. Daar herdacht men, dat 250 jaar geleden de synagoge werd inge wijd. Beter gezegd: de sjoel, want zo noemen de „Hoogduitse" joden hun synagoge graag in ons „Nederduitse" land. Die naam leeft nog altijd voort in de Nederduits Gerefor meerde Kerken van Zuid-Afrika en daar hoor je tegenwoordig nog al het een en ander vanwege de apartheid spolitiek. Intussen: dat joodse woord „sjoel" heeft te maken met het Duitse woord „Schule", dat is school. Wat heeft die „school" gedurende 250 jaar in Amersfoort te beteke nen gehad en wat heeft zij nog te betekenen? Daarover vertelt Simon van Adelberg, redac teur bij de KRO-televi- sle en woonachtig te Amersfoort een bijzon der boeiend verhaal in een door de Joodse Ge meente te Amersfoort uitgegeven boek: „De Joden van Amers foort." Prijs 17.50 (Ten Have, Baam). Z'n laatste hoofdstuk heet: Toch een nieuw begin. Wat de joden van Amersfoort is overko men. valt nauwelijks te beschrijven. Ze hebben tijden gekend van vreugde en van zorg, Ja van doodsangst. Maar hun heilige boekrollen hebben ze niet verge ten. Simon van Adel berg zegt: „Het woord heeft de joden tot volk gemaakt. En zij hebben met het woord gerech tigheid aan de wereld gegeven. Ze worden daarom het volk van het boek genoemd, maar van geen volk zijn zoveel boeken en men sen verbrand." Toch een toekomst voor de joden in Amersfoort? Een nieuw begin? Ja wel. Op vrijdag 2 april 1949 werd de herstelde sjoel in gebruikgeno- men. De volgende dag was er een bijeenkomst in de „Académie de Danse" in Amersfoort. Van Adelberg verzuimt te vertellen of er toen echt gedanst werd en op welke muziek. Wa ren het polka's en weense walsen, of was het vrolijke chassidi sche psalmmuziek? De toekomst van de sjoel in Amersfoort? Ge woon: verder gaan. Heel rustig. De rollen lezen en de rechtvaar dige wetten, die daarin zijn opgetekend, ver klaren voor onze tijd. Het is een bittere nood zaak. Ze hadden in Am stelveen toch wel ge lijk, toen ze besloten een nieuwe synagoge te bouwen. Drs K. Exalto in het blad van de gereformeerde bond, De Waarheids vriend: Kerstnachtdiensten kweken een ro mantische vroomheid. Ieder mens is nog wel een beetje religieus. Oerou de gevoelens komen naar boven als de dagen kort zijn en in kerstbomen kleurrijke lichtjes flonkeren. Dat ls religie, maar niet elke religie is ware religie. Wij sluiten het gevoel niet bulten de ware religie, maar dat gevoel moet dan wel rusten op Woord Gods en geloof. Men kan met religie verloren gaan. Met nachtelij ke kerstfeestvieringen in het sche merdonker van oude kerken. Daar is de „ergernis" van het Evangelie om gezet in de „aangenaamheid" van een half-mystieke aanbidding. Pre cies datgene wat Rome al vanouds gevoed heeft en nog tracht te voe den. Het kerstgebeuren ls waarlijk zo romantisch niet. Het spreekt van zonden, schuld, vervloeking en red ding uit dat alles door de Zelfover gave van de Zoon des Vaders. Zo'n boodschap kan het daglicht velen. Kan ook alleen maar in het daglicht recht aarden. Verdeeld Ds J. H. Velema in De Wekker (chr. geref.): Er wordt in ons land nogal geklaagd over de kerkelijke verdeeldheid; en er wordt ln elke kerk geklaagd over spanningen, over moeilijk doen. over de Invloed van personen etc. Maar als we het politieke geharre war bekijken, dan moet ons dat niet verwonderen. Er ls geen reden om naar de kerk te wijzen alsof men daar dingen hoort en ziet, die ner gens anders voorkomen. Wie de poli tieke kronkelpaden van het laatste half Jaar een beetje heeft bij gehou den weet hoe moeilijk de verhoudin gen liggen tussen ons Nederlanders die politiek, kerkelijk, geestelijk zo verdeeld zijn. Dat is geen reden voor de kerk om te bedenken: onze zon den zijn zo erg niet. Het ls wel reden voor de buitenstaander om wat mil der over de kerk te oordelen gezien wat men er ln de politiek van terecht brengt Gemengd gedoopt Gemengd getrouwd, gemengd inge zegend, en dan komt er een kind. Kan dat dan ook gemengd gedoopt? Ds M. Groenenberg ln Hervormd Utrecht: Men kan, terugdenkend aan de hu welijksinzegening ook denken: het moet dan maar gebeuren door een pastoor en een dominee samen. Men realiseert zich dan niet dat dat niet kan. Zelfs „zakelijk" niet Je zou nog in Je onschuld kunnen den ken: nou Ja, de één zegt bij de doop formule. in de naam van de Vader, de ander vervolgt: en de Zoon, en de eerste zegt weer: van de heilige Oeest. Maar het wordt dan wel las tig. Maar het wezenlijke bezwaar is toch: de doop is in zich zelf oecume nisch. De kerken erkennen allemaal eikaars doop. Je bent oecumenisch gedoopt om zo te zeggen. Omdat dat zo ls konden de kerken daar een aantal jaren geleden ook duidelijke afspraken over maken. Overge- doopt wordt er niet Als iemand dus vraagt om een „oecumenische doop" dan kun Je zeggen: de doop zelf is oecumenisch en je kunt dus ln een „gemengd huwelijk" naar een van de beide kerken gaan. Door er twee gezagsdragers bij te helen ont ken je het oecumenisch karakter van de doop zelf. Ik sta dus op het standpunt dat Je on-oecumenisch handelt als Je voor de doop een „oecumenische dienst" houdt Het lijkt oecumenisch maar is het niet. Volhouden Hervormd synodelld R. A. van Oos ten in Kerkleven in Ooit-Gclderland: WOORD DATJE MOET DOEN Dit is het woord dat je moet doen: spreekt waarheid een ieder met z'n naaste, oefent eerlijke en heilzame rechtspraak uit in jullie poorten, beraamt in je hart elkanders onheil niet (Zacharia 8,14-17) Woorden moeten ln de bijbel niet alleen gehoord maar vooral ook gedaan worden. Woorden zijn geen woorden alleen. Het zijn echte woorden, met iets erin, iets dat oproept, kortom tot het waarheid spreken, een ieder met z'n naaste. Aan deze oproep tot een nieuwe levenshouding die beslissend is voor een hoopvolle toekomst, gaat opnieuw de wending in God vooraf. God bekend dat Hij zich eens voorgenomen had om zijn volk kwaad te doen. En het berouwde Hem niet. staat erbij. Nu gaat Hij hen goed doen. Dat is het gevecht dat ten einde komt. Bij dat gevecht zijn klappen gevallen. God was kwaad en dat kwam over de mensen met wie Hij had afgesproken. Dat is niet het vreemde in God. Je kunt beter zeggen dat dat andere het vreemde en verrassende in God is, dat Hij zich wendt en goed gaat doen. Aan mensen zoals wij samen zijn. Gods liefde is een groter verrassing dan zijn toorn. Haast ondenkbaar: een God die in zo'n wereld z'n Zoon laat binnenkomen. Dan begin je ergens aan! Daar kan alleen maar opnieuw een gevecht van komen. Hij ging dat met ons aan. En het werd morgen, de eerste dag. Een dag van opstaan tot het leven. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Dalfsen ds. H. Postma uit Ee. Bedankt voor Haarlemmermeer O.Z. ds C. Zeeman te Birdaard. Jörg Zink De Duitse radio- en televisiepastor Jörg Zink, bekend door de velen aansprekende manier waarop hij de bijbelse boodschap ln woord, beeld en geschrift populariseert, houdt zich in zijn nu in ons land versche nen boek „Weet u de weg" aan de hand van de nieuwtestamentische verhalen bezig met de vraag naar het doel van ons bestaan. Het ii tegelijk een opmerkelijk fotoboek geworden (ongeveer vierkant van formaat): de tekst wordt namelijk verlucht met 133 foto's (achter in dit 135 pagina's tellende boek staat wat ze voorstellen en wie ze gemaakt heeft: heel correct). Een en ander levert een opmerkelijke uitgave op van Gooi en Sticht te Hilversum. De prijs is naar verhouding laag: 19,90. Conferenties Tijdens de najaarssynodevergade ring ervoer ik af en toe een groot verschil tussen „Jong en oud". U moet weten, dat er tijdens zo'n ver gadering alle mogelijke verslagen worden behandeld en bekritiseerd. Vaak zit er in zo'n verslag of rapport ook veel tijd van vrijwilligers. En als het dan toch (sterk) bekritiseerd wordt, denk ik: wat moeten die (vaak oudere mensen) zich verbon den voelen met de kerk! Wat hebben ze er veel voor over! Wat een trouw, wat een uithoudingsvermogen! Want na zo'n bespreking gaat men weer gewoon verder. Zo'n trouw te genover de kerk ken ik van mijzelf niet. Als de kerk mij niet echt iets te zeggen heeft, mij niet werkelijk raakt, hoeft het van mij niet meer. Om mij heen ervaar ik dat dat eigen lijk van veel meer Jongeren geldt. Ik denk dat daar een groot verschil ligt tussen Jongeren en ouderen. Jonge ren zoeken herkenning en stoppen ermee als ze die niet vinden. Oude ren houden veel langer vol. Michal CDA Prof. dr Herman Ridderbos ln het Gereformeerd Weekblad (over de ka binetsformatie): In spijt en zenuwen werden er. beur telings met dreigementen en zoet gefluit pogingen ondernomen om de onverhoeds ontglipte macht weer onder controle te krijgen. Maar het mocht niet meer baten. De te lang geringeloorde huwelijkspartner was niet meer te overtuigen van echte genegenheid en van de kans op een gelukkig huwelijk. Zij wendde in waardigheid en beslistheid de ste ven, ditmaal op hA&r beurt ongevoe lig voor de late avances van haar tot nu toe zo koele en zelfingenomen minnaar. De slotakte van het maan denlang durende drama kan nog slechts het bijbelse beeld oproepen van de onrechtmatige echtgenoot van Michal, die, toen deze hem weer werd afgenomen, haar (ln de beel dende taal van de 8taten-vertallng:) „al gaande en wenende" op een af stand bleef volgen, totdat hem door de afgezant des konings hardhandig aan het verstand gebracht werd, dat de kans haar alsnog in bezit te kun nen nemen, voorgoed vervlogen was. toerusting, hobby of opdracht? Over plaats, inhoud en vormgeving van het toeristingswerk ln de kerk, m.m.v. ds. C. van Gelder. Zaterdag 14 januari. Toerustingscentrum te Leusden (tel. 033-43244, toest. 123) Doe eens wat, aandacht voor vluchtelingenproblematiek en ont j wikkelingssamenwerking, 14-15 Ja- nuari, Ernst Sillem-hoeve te Lage Vuursche. Bestemd voor medewer kers in het jeugdwerk. Inl. en opg. CJV, tel. 03438-6341. Onderwijsvernieuwing, bestemd voor onderwijsgevenden, ouders, besturen, 13-14 Jan. of 24-25 febr. of 10-11 mrt. of 2-3 juni. Den Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-541). Schipperskerstfeest, tweede kerstdag vanaf 17 uur in De Doelen te Rotterdam, met o.a. Eva den Har-1 tog en de schipperspredikanten Brouwer en De Jong. Inl. tel. 010- 222473. NEW YORK (AP) - In het Ameri kaanse tijdschrift McCall zegt Billy Graham dat zijn vriend Richard Nixon zich tijdens het Watergate- schandaal heeft gedragen alsof „de schaduw van het kwaad bezit van hem had genomen". „Ik heb hem nog nooit zulke taal horen gebrui ken als wat op die banden stond en dat gaat ook op voor al zijn vrienden i met wie ik heb gesproken." aldus de evangelist. Nadat Billy Graham de mogelijk heid had geopperd dat de voormali ge Amerikaanse president drugs heeft gebruikt of door een duivel bezeten was. vertelt hij in het blad dat Nixon hem nooit in vertrouwen heeft genomen zodat hij de waan heid niet kent. Graham kent Nixon al twintig jaar als „een goede vriend". Tijdens de periode dat het Watergate-schan- daal de aandacht trok heeft hij Nixon voortdurend verdedigd en in bescherming genomen. Daarover zegt Graham: „Ik heb het gevoel dat mijn oordeel over hem wel correct is. Ik heb mij alleen vergist in hoe hij zou handelen onder druk. Ik ver moed dat er een punt is gekomen waarop hij vast is gelopen onder al die drukkende zaken, en niet langer meer de Nixon was die ik heb ge kend en bewonderd."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2