Waarom Nationale-Nederlanden uw auto
in het buitenland méér meegeeft dan
een groene kaart.
Uit brieven van lezers
Onze mensen van Autoschade Buitenland zoeken
het in service. Dat betekent dat u bij schade in het
buitenland steun kunt vinden bij één van onze relaties,
genoemd op uw groene kaart. In Frankrijk heeft
Nationale-Nederlanden zelfs een eigen kantoor*
waar u met Nederlands terecht kunt.
Wist u overigens dat de rechtsopvattingen in het
buitenland nogal eens verschillen met die in ons eigen
land? In sommige landen loopt u-als u bijvoorbeeld
een voetganger aanrijdt-de kans in de gevangenis
terecht te komen. Ook als u geen schuld treft.
U kunt bovendjen-ongeacht de schuldvraag-
verplicht worden de kosten te vergoeden die verband
houden met invaliditeit of overlijden van het
slachtoffer. Sterker nog: in een aantal landen zult u ook
smartegeld moeten betalen aan de familieleden van het
overleden slachtoffer. Iets dat in Nederland niet kan.
Waarmee we maar zeggen willen dat u veel gemak
kunt hebben van een ervaren verzekeraar. Die weet wat
service is, en contacten heeft. Relaties. Met juristen,
schade-experts ter plaatse, bankiers, vakmensen die u
verder kunnen helpen. Bij aansprakelijkheid. Of bij
schade aan uw eigen auto, mits die ook daarvoor
verzekerd is.
Is de auto zwaar beschadigd of total-loss, dan laten
we 'm in het algemeen toch naar Nederland terughalen.
Omdat de reparatie beter op een vertrouwd adres kan
worden uitgevoerd. En u bij achterlating van het wrak
soms achteraf invoerrechten moet betalen over de
waarde die de auto had voordat de grote klap kwam.
Grote klappen of kleine-alleen een doordachte
verzekering vangt ze allemaal op.
Nationale-Nederlanden
ATERDAG 17 DECEMBER 1977
BINNENLAND
Trouw/Kwartet
23
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor kone reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen
ol reacties op advenenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De
inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeh|k te zi|n De redactie behoudt
zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogeli|k over elk geval
van bekorting of nietplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw,
Postbus. 859, Amsterdam Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de
schrijver vermeld
Pronk
Bij het scheiden van de markt
moest minister Pronk nog gauw eni
ge miljoenen wegschenken aan het
„arme" Cuba. Het js mij volkomen
een raadsel hoe dit mogelijk is. Een
land, dat troepen naar vreemde lan
den stuurt om daar gevechtshande
lingen te verrichten en met deze
praktijken nog steeds doorgaat
wordt door ons indirect geholpen
om dit te kunnen volhouden. Ook de
CDA-ministers in het nog zittende
kabinet schijnen hieraan niets te
kunnen doen. Het zal tijd worden
en met het nieuwe kabinet is dat te
verwachten dat aan deze politie
ke geldsmijterij een einde komt.
'I Harde J. W. van Putten
Aktueel belijden
In de rubriek „Uit de Kerkbladen"
van 12 december jl. heeft men kun
nen lezen wat prof. Augustijn onze
rooms-katholieke broeders over de
gereformeerden heeft verteld. Hij
schrijft, dat de z.g. „verontrusten"
en het Confessioneel Gereformeerd
Beraad laatstgenoemden in min
der extreme vorm dan de eerstge-
noemden het standpunt verdedi
gen dat de waarheid van God in alle
tijden dezelfde is en voor allen gel
dig onder woorden gebracht kan
worden. Prof. Augustijn spreekt hier
ook van eén statisch waarheidsbe-
grip. Ik geloof echter, dat het niets
te maken heeft met een verdedigen
van een standpunt in min of meer
extreme vorm of met een statisch
waarheidsbegrip, als wij ons verbon
den weten met het katholieke belij
den van de kerk van alle eeuwen en
als we ons willen bezinnen op de
aktualiteit en de betekenis van het
reformatorische belijden voor de
mensen in deze tijd. De waarheid
van God voor Paulus en Augustinus
was geen andere dan die welke onze
toekomst opent: Jezus Christus, ge
kruisigd voor onze zonden en verre
zen uit het graf als de opgestane
Paasvorst. Verschillende dingen
zeggen wij nu anders, maar we mo
gen geen andere dingen zeggen, dan
die ons door oog- en oorgetuigen van
de Heiland zijn doorgegeven.
Ermelo R. van den Berg
Verkeerd verkeer
Haastig rept de mens zich voort. Per
- jaar meer dan 2200 doden en duizen
den gewonden op de wegen waaron-
ler velen levenslang invalide. Ik
spreek nu alleen over de bij ver
keersongelukken betrokken men
sen, niet over de reeën, de egels, de
vogels, de hazen enzovoort, vooruit,
in 10 seconden van nul naar honderd
kilometer. Haastig rept de mens
zich voort, tientallen kilometers file
moeten dagelijks op verschillende
punten worden uitgezeten en daar
na vol gas waarbij èèn op de vieren
dertig, drie op de honderd dronken
zijn (zoals de reclame het noemt:
dankzij drank weer mens geworden
zijn). Dat mensen met een wat rui
mere blik dan de meeste anderen
ons vertellen dat nog voor vijftien
jaar olie rest, dat de Amerikaanse
president deze berichten heel erns
tig neemt en dat het Congres, bang
voor stemmenverlies de plannen
van tie president naast zich neerlegt
ach het zal mijn tijd wel duren
en „ze" vinden wel weer wat uit.
De regen in Nederland is zuur voor
een groot deel dankzij de auto, van
1500 onderzochte aankomende sol
daten was 25 procent in redelijke
conditie, de rest bleek ontvankelijk
voor hart- en vaatziekten (mensen
van nog geen twintig jaar oud) om
dat ze zich te weinig bewegen en
bijna elke dag lees ik van diepbe
droefde ouders die kennis geven van
het sterven van hun kind dat plotse
ling door een gevaarte van honder
den kilo's waarin zich één mens
voortrepte, vermorzeld werd. Dood,
wie volgt, wie volgen, maar hopen
dat niemand van ons het treft zo
fluisteren we tot onszelf.
Diepenveen H. de Bie
Theologie
Runia stelt vast, dat zij die theolo
gie gaan studeren, meestal dominee
willen worden. Ik weet niet of dat
werkelijk zo is, maar door de koppe
ling van de predikantenopleiding
aan de theologiestudie ontstaan
juist problemen, zoals b.v. Verbeek
die uit de wereld zou willen helpen.
Theologen hebben een werksituatie
nodig, waarin ze los van kerkelijk-
institutionele druk hun zuiver we
tenschappelijke (en geestelijke!) ar
beid kunnen verrichten. Natuurlijk
mag een theoloog niet zomaar wat
aanrommelen; ook hij dient zich te
houden aan de voorwaarden en re
gels die zijn discipline hem stelt,
evenals iedere andere wetenschap
per Ook zal hij, door de extra di
mensie die zijn wetenschap heeft,
zich richten op de gemeente om zo
„mensen te helpen bij het verstaan
van de bijbel en van hun leven in het
licht van de bijbel". Daarbij hoeft
hij zich echter niet gebonden te voe
len aan de regels van zijn kerk, zo
wel wat organisatie als wat confes
sie betreft. Voor de protestantse
theoloog Runia zou de Reformatie
daar het grote voorbeeld van moe
ten zijn. Heeft hij die vergeten? Wel,
zo heeft Verbeek het bedoeld, en dit
heeft Runia (als kerkman) niet be
grepen.
Lissc Joh. Diepraam
Taizé
ren op de visie van drs. Jonges. Bij
wie weet, hoeveel broeders hun nor
male leven als leraar, arts, predikant
etc. hebben afgezworen, hun bezit
opgegeven en in oprechte navolging
van Christus zich met niet aflatende
zorg volledig en onvermoeibaar in
zetten voor de allerarmsten, ver
drukten, mensen in geestelijke
nood, voor hen die zich gelukkig
voelen en voor allen, die een gewe
tensvolle koers proberen te varen,
moet het oordeel van de heer Jonges
niet alleen een geweldige veront
waardiging hebben veroorzaakt,
maar ook een diep, gevoel van ver
driet en teleurstelling. Wie durft zich
aan te meten zo'n ruw en vernieti
gend oordeel uit te spreken over zo
velen, die in deze moderne tijd in
samenspraak met de broeders en
andere vertegenwoordigers van on
telbare nationaliteiten en maat
schappelijke en godsdienstige mi
lieus onbaatzuchtig zoeken naar
vrede en echt geluk voor iedereen?
Dat is stuitend, zelfs voor een niet-
christen, die onder de indruk is ge
komen van de zuiverheid en echt
heid van wat de Taizé-broeders in
blij geloof doen en van de eerbied
waarmee de duizenden bezoekers
tijdens de sobere maar feestelijke
diensten stilte betrachten, meebid
den, meezingen en luisteren naar
het ontroerende gezang van de broe
ders. Als iemand durft te zeggen, dat
zó het evangelie als drugs wordt
gebruikt, hebben twintig eeuwen
christendom hem inderdaad niets
geleerd.
Amsterdam Mr. C. de Wolf
Jethro-Van Agt
Van Agt: „Ministers en staatssecre
tarissen moeten vrouwen en man
nen zijn, die toegerust zijn met wijs
heid, bekwaamheid, collegialiteit,
gezondheid naar lichaam en geest.
Mensen die nooit zullen kunnen
worden aangeduid als luiaard, ijdel
tuit of non-valeur." Mozes kreeg van
zijn schoonvader Jethro destijds de
raad om uit te zien naar flinke, be
trouwbare en godvrezende mannen,
die winstbejag haten. Met behulp
van een strakke, interne organisatie,
waarin' een ieder zijn plaats en ver
antwoordelijkheid kende, wist hij
zijn volk te leiden tot aan de grenzen
van het beloofde land. De termijn
van vier jaar zgn. progressief beleid
heeft zich gekenmerkt door een
veelvormigheid van Inspraak, aan
wezigheid van actie-groepen, een
steriel institutionalisme, een subsi-
die-beleid met een gering sociaal
rendement, de afwezigheid van initi
atieven in produktieve zin enz. De
vraag is wel of het Nederlandse volk
nu staat met de rug óf met het
gezicht naar het land waar het leven
goed is. Mij dunkt, dat de opgesom
de criteria van Van Agt weieens ont
leend zouden kunnen zijn aan Exo
dus 18. Zo gezien kan ik daarmee
wel instemmen.
Rotterdam J. E. v. d. Burg
Mensenrechten
Afgelopen zaterdag stond in het te
ken van de rechten van de mens,
rechten waarop wij bijzonder zuinig
moeten zijn, en die ons Nederlan
ders, die eeuwen voor deze rechten
gestreden hebben, na aan het hart
liggen. Eén die zich bijzonder heeft
ingezet om op vreedzame manier
deze rechten voor zijn mensen te
verkrijgen was Steve Biko. Als gebo
ren Nederlander, als Zuid Afrikaan
en nu weer Nederlander, als vriend
van Beyers Naudé, Theo Kotze, Do
nald Woods, Allan Boesak en van
onze broeders in Zuid Afrika, vraag
ik u uw hart te openen, nu voor de
Kerst voor de onderdrukten en voor
de bange blanke mens in zijn ideolo
gische ban.
Toon uw solidariteit door een nieu
we school of straat naar Steve Biko
te noemen.
Vlissingen R. J. Smit
Hannie van Leeuwen (3)
Haar vertrek uit de CDA-fractie is
een veeg teken, met name voor de
leiding van de ARP: AantJes en De
Boer, temeer gezien het feit dat zij
nummer twee op de AR-kandidaten-
lijst, respectievelijk een hoge plaats
(nummer vijf) op de ene CDA-lljst
innam! Aantjes stuurde destijds ook
al iemand van grote kwaliteit het
bos in: de heer B. W. Biesheuvel.
Vroeger gold in de ARP: de minder
heid legt zich bij de democratische
meerderheid neer, nu hebben de zes
AR-dissidenten een andere (niet
AR!) koers gekozen: hoe lang tole
reert de meerderheid van de AR-
achterban dat nog? Overigens: Han
nie moet blijven!
Voorburg J. Keijxer
Hannie van Leeuwen (4)
Graag willen wij on2e instemming
betuigen met de actie van de heer en
mevrouw Bolhuis uit Lelystad om
mevrouw Hannie van Leeuwen in de
Kamer te houden. Wij hebben dan
de zekerheid dat er in de a.r.-vleugel
van het CDA tenminste één recht
vaardige is overgebleven (er zijn er
meer gelukkig!). De onvrede van me
vrouw van Leeuwen met het politie
ke steekspel van sommige a.r.-voor-
mannen begrijpen en delen wij. Me
vrouw van Leeuwen moge zich ge
sterkt weten door de gedachte dat
velen in den lande achter haar staan
in haar streven om het blazoen van
eerlijkheid en goede trouw in de
politiek onbesmet te houden. Daar
om Hannie van Leeuwen, blijf!
Zuidlaren A. van den Berg e.a.
Hannie van Leeuwen (5)
Er schijnen een groot aantal mensen
te zijn die het bedanken van me
vrouw Van Leeuwen als lid van de
Tweede Kamer als een verrassing
ervaren. Dat Is vreemd. Immers, ie
der die deze hardwerkende en naar
zij zelf zegt impulsieve vrouw de
laatste Jaren heeft gevolgd heeft
deze stap kunnen voorzien. Zij heeft
er in haar contacten met de pers en
de andere media nooit een geheim
van gemaakt dat de ontwikkelingen
op het confessionele erf niet naar
haar zin waren. De werkelijke reden
ligt in de onvrede die mevrouw Van
Leeuwen heeft met het CDA. Het
zou van werkelijke moed getuigd
hebben indien ze nu zou zeggen te
gen haar kiezers dat wat ze reeds in
1975 zei: „Wat ik mezelf verwijt ach
teraf, is dat ik me stap voor stap heb
laten overtuigen. Dat ik niet op cru
ciale ogenblikken op m'n stukken
ben blijven staan en niet heb ge
zegd: mensen toch, zo wordt het
niks, er zijn werelden van verschil,
we proberen het in formules te van
gen. maar in wezen zijn we 't niet
met elkaar eens."
Terecht zou haar achterban dan
hebben kunnen zeggen: „Had ze
zich dan voor de verkiezingen niet
beter kunnen terugtrekken?" Maar
het AR-volk is altijd mild voor hen
die fouten erkennen en men zou dan
de eerlijke waardering zijn blijven
behouden voor de vele verdiensten
van mevrouw Van Leeuwen sedert
de oorlog voor de ARP. Bovenal zou
men waardering hebben gehad om
dat mevrouw Van Leeuwen dan het
„karakter" zou hebben getoond dat
ze zeker bezit. Jammer van die ge
miste kans op de valreep.
Middelburg L. P. Westhoff
Hannie van Leeuwen (6)
Hannie van Leeuwen uit de actieve
A.R.-politiek? Haast niet te geloven!
Jammer! God schonk haar als soci
aal-bewogen mens op dit terrein bij
zondere gaven en krachten waarme
de zij zich voor 100 procent heeft
ingezet voor de AR-partlJ en 't alge
meen belang. Zonder mens-verheer
lijking was zij één van de hechtste
pilaren van de ARP. Antirevolutio
nairen van alle kerkformatles: laten
wij elkaar door de christelijke liefde
trachten te vinden met waardering
van elkanders levensovertuiging.
Eéndracht maakt macht: niet om te
heersen maar om te dienen. Twee
dracht breekt kracht! Protestants
Christelijk Volksdeel: Let op uw
zaak! Waakt dat men elkander niet
verbijt en vereet, opdat men niet
verteerd wordt, maar sluit de gele
deren tot waarachtig welzijn van
ons dierbaar Vaderland!
Vuren F. den Adel
oud-voorzitter
AR-kiesvereniging
Putten
Ik las Uw artikel over de „Veront
waardiging door boek over Putten".
Daarbij viel mij de volgende zin op:
„Al deze dingen samen hebben ge
leid tot de enorme sterfte onder de
Puttenaren en dit terwijl de mannen
uit Putten een lichamelijke conditie
hadden die tienmaal beter was dan
die van anderen in de kampen". Ik
heb zelf in het concentratiekamp
gezeten en het viel mij sterk op dat
Juist de mensen die in een uitsteken
de lichamelijke conditie aankwa
men het eerst overleden waren. Mijn
theorie is dat bij een langzame uit
hongering zoals ik heb moeten
doorstaan tot op het absolute
minimum en daarop verder moet
zien te leven, de overlevingskansen
veel groter zijn, dan als men ineens
van goede voeding naar het mini
mum moet. Het is ook niet waar dat
alleen de Puttenaren volkomen ont
redderd waren in het kamp. Dat
overkwam de meeste mensen van
alle rangen en standen en godsdien
sten. Alleen zij die niet in een con
centratiekamp hebben gezeten kun
nen zoiets schrijven.
En tenslotte „als ze een schop in de
handen kregen geduwd begonnen ze
te graven, zich drukken was er niet
bij." Ook weer zo n uitspraak die
getuigt van geen begrip van het wer
kelijke leven in het concentratie
kamp. Natuurlijk probeerde Je je
zoveel mogelijk te drukken, maar
vergeet niet dat er constant vol
doende SS'ers waren, de slavendrij
vers, je in elkaar sloegen als ze in de
gaten kregen dat Je Je drukte op een
of andere manier. Ik verdedig niet
de gereformeerden, noch enige an
dere groep, maar wel de naakte fei
ten. De verklaring die de auteurs
van het boek gaven lijkt mij net zo
griezelig, als van de anti-semieten,
die voor allerlei toestanden de ver
klaring zoeken bij de groep Joden.
Den Haag E. Keijl
Rijke armen (2)
De heer Bakker neemt het terecht
op voor de kreperende stumperds in
de ontwikkelingslanden. Wanneer
hij echter de aller armsten in Neder
land bezuinigingen wil opleggen,
zou het alleen christelijk zijn, als
hijzelf en allen die meer hebben ook
niet meer dan het minimumloon
voor zichzelf zouden besteden en
zelfs daar nog op bezuinigen. Wan
neer men het regeerakkoord PvdA-
CDA-D'66 naast het regeerakkoord
CDA-WD legt kan leder zelf lezen,
dat in het laatste meer bezuinigd
wordt op bv. onderwijs aan kinderen
in achterstandssituaties, terwijl de
grondeigenaars veel te grote winst
krijgen op grondverkoop in plaats
van de gebruikswaarde. De heer
Aantjes brengt heus wel naar voren
dat we solidair moeten zijn met de
ontwikkelingslanden. Maar hij is
Juist te optimistisch als hij denkt
dat met dit kabinet de sociaal-zwak
keren niet in angst hoeven te leven.
Rotterdam W. H. Koopmans
Rijke armen (3)
Ik ben het volkomen met de heer
Bakker eens, dat de armen van Ne
derland rijker zijn dan de stumperds
in de ontwikkelingslanden. Maar
moeten zij de koplopers zijn om de
derde wereld te steunen, of zijn niet
in de eerste plaats d^ „rijken" van
Nederland hiervoor verantwoorde
lijk? Van mij mag de heer Aantjes
blijven knipogen naar de socialis
ten. Ook alles in eigen land eerlijk
verdelen. De derde wereld wordt
door hem niet vergeten!
Leiden P. E. Kuitert-van Eijk
Telefoon: 1-0310022 of 1-0311774.
Adres: Les Oréades, Parvis de la Préfecture,
95000 Cergy (bij Parijs).
Ook kunt u gewoon contact opnemen
met uw eigen verzekeringsadviseur.
Of ons in Den Haag opbellen (070-711376).
ponder goeie relaties
ben je nergens."
(Willy Mastijn, Autoschade Buitenland)
„Als broer van één der broeders van
Taizé voel ik mij geroepen te reage-