Van wambuis tot frak Moessorgskys Kale Berg nog in bewerking De goede ideeën van Friso Kramer Choreografie-avond ditmaal wat mager Aquarellen en tekening^ van Henk Vos: rustpil Concertgebouworkest onder Haitink UGNAYAN Muziek in de Filippijnen FAMILIEBERICHTEN VRIJDAG 16 DECEMBER 1977 4g TROUW/KWAf*= door Hans W. Ledeboer ROTTERDAM Een van de Inte ressantste werkstukken op de choreografie-avond woensdag in De Lanteren te Rotterdam was een sim pele, charmante en hoogst introverte solo, die Petra de Haan voor zichzelf heeft gemaakt, .Dance for a Rainy Afternoonzoals de naam al aan geeft zonder meer pretenties dan het beeld van een danseres, die met zich zelf bezig is tijdens een regenachtige middag, als zij niet anders heeft te doen. Veel loopbeweging op boeien de muziek van Philip Glass, muzi kaal gedanst. Zoals altijd trok de choreografie-avond nogal wat be langstelling van vakmensen uit de dans- en balletwereld: zon choreo grafie-avond heeft nu eenmaal het karakter van een „openbare audi tie", waar men kan gaan zien wat er op het gebied van jong talent, vooral choreografisch talent „aan de markt" is. Ditmaal was de betekenis zelfs groter dan vorige malen, want het is de bedoeling, dat van de zijde van het ministerie van CRM hier wordt bezien, of jonge choreografen mogelijk werk presenteren dat aan leiding kan zijn voor toekennen van een beurs of stipendium. Petra de Haan is daar nog niet aan toe: zij is derdejaars studente aan de toneel opleiding van de Rotterdamse dan- sacademie. Het programma was ove rigens vrij mager. De Rotterdamse Kunststichting had Frank Polak en Jaap Flier, beiden gerenommeerde dansers, choreografen en dansdocen- ten, moeten vragen om een bijdrage om het programma aan te vullen. Jaap Flier kwam met „Duet II" op muziek van György Ligeti, een kort stukje van zeven minuten. Frank Polak bracht „Het Verlangen" op muziek van Elton John, waarin hij door een scherpe tegenstelling in danstempo en muziektempo het zich losmaken van het individu uit de massa en het zoeken naar eigen rela ties gevoelsmatig benaderde. „Ex plosion" van Toos Mutsaers op mu ziek van Deodato geeft speelse, lek ker gespannen, muzikale bewegin gen met interessante tegenstellingen in tempo en maatvoering, maar wat weinig „explosief". Truus Bronk- horst en Arja Virtanen kwamen met twee soli, elk op een gesproken tekst van de ander. De eerste Fins, bijzon der pretentieus, bovendien is de Fin se tekst een mythe over het ont staan van de aarde voor een Ne derlander volstrekt onverstaanbaar, terwijl tekst en dans een dusdanig nauwe samenhang hebben: dat dit werkje de toeschouwer volkomen moet zijn ontgaan. Het tweede wat genoeglijker, een „verhaal van een vrouw", met wat charmante humor in enkele clownerietjes met ook veel moeizamer gedoe. De gesproken tekst bestaat uit klanken zonder zin en een regel uit het bekende Lim burgse bronsgroen eikehout. Henny Kamerman kwam met twee stukjes: „Switch" en „Take off" op muziek van Marvin Gaye en Bob James. Jazz-dansbewegingen met veel hoge kicks, oorverdovende mu ziek, lichtspel en zo nu en dan een tour de force, glitterwerk ln de cos- tuums, wat spelen met ritmen en tempo-veranderingen. De chorografie-avond komt dinsdag en woensdag in het Universiteitsthe ater aan de Nieuwe Doelenstraat in Amsterdam. Het is voorts de bedoe ling. dat in april volgend jaar er een tweede chorografie-avond volgt. Engelse dame in winterldedij ROTTERDAM „Het kostuum ln de prentkunst. Van wambuis tot frak": deze expositie van oude gra fiek uit de eigen collectie van het Museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam tot 29 januari 1978 omvat prenten van omstreeks 1450 tot 1800. Ze zijn ingedeeld vol gens perioden, die steeds een nieuw verschijnsel in de mode te zien heb ben gegeven. Vrouwen hebben de naam, maar hier zie je dat vooral de mannen zich heel gewillig schikten in iedere nieuwe dracht, hoe onpraktisch en helemaal in tegenstelling tot de natuurlijke gestalte die ook zijn mocht. Vooral in deze tijd, waarin velen ei genlijk dagelijks vrijetijdskleding dragen en de mode voor zover die nog bestaat geen echt ingrijpende veranderingen meer oplegt, verbaast het je dat de mensen zich toen lieten dwingen om zich in een tenue te steken, dat nauwelijks enige bewe gingsvrijheid toeliet. Kleren, waarin Je je niet kon bukken, schoenen, die het lopen bemoeilijkten, stijve pof broeken, nauwe molensteenkragen, afzakkende laarzen, keurslijven met metalen stangen en ga zo maar door. De kunstenaars die de mode van hun tijd in beeld hebben gebracht zijn talrijk. Op deze tentoonstelling o.a. Israhel van Mechenem, Albrecht Dü- rer, Lucas van Leyden, Lucas Cra- nach, Pieter Bruegel, Hendrik Golt- zius, Willem Buytewech, Jaques Cal- lot, Abraham Bosse, Antonie van Dyck, Wenzel Hollar, Romeyn de Hooghe, Antoine Watteau en Jean Moreau le Jeune. door Jac. Kort AMSTERDAM Indien er twee ne gentiende eeuwse componisten zijn, aan wier werk door tijdgenoten heel wat is afgedokterd, dan zijn het An ton Bruckner en Modest Moessorg- sky. Van de eerste kwamen ruim veertig jaar na zijn dood voor het eerst de originele partituren boven water. Maar bij Moessorgsky, die in 1881 stierf, is het nog steeds zo, dat zijn werk gespeeld wordt in de be werking van Rimsky Korsakow, de bet- en alweter uit het Rusland van de vorige eeuw, die wel zou uitmaken wat de componist allemaal had be doeld (of het zijns inziens had beho ren te bedoelen). Niettegenstaande van „St Jansnacht op de kale berg," het oorspronkelijke werk, in 1968 de partituur is gepubli ceerd en Moessorgsky's eigen oor deel over deze compositie luidde: „Ik vind en vond en zal altijd blijven vinden, dat mijn werk voldoet" blijft men toch maar doorgaan met de uitvoering van de bewerking die Rimsky er vijf jaar na de dood van de componist van maakte. Zo ook het Concertgebouworkest, dat er woensdag en donderdagavond onder leiding van Bernard Haitink in de Grote Zaal zijn abonnementscon cert mee opende en het vrijdag avond en zondagmiddag opnieuw speelt. Het moet gezegd worden, dat het stuk het in deze bewerking nog altijd doet. Rimsky kon voortreffelijk in strumenteren en dat heeft hij ook hierin bewezen. Maar dat neemt niet weg. dat het tijd wordt, dat het origi neel op de lessenaars komt. Na de gloedvolle uitvoering van dit werk speelde het orkest „Trois ima ges" van Debussy. Gewoonlijk hoort men alleen de laatste: „Ibéria", maar ditmaal klonken ook de eerste twee: „Figues" en „Rondes de printemps". Prachtige stukken, die het zeker ver dienen te worden uitgevoerd, al is Ibéria het meeslependst van de drie. Haitink doet de Fransen meestal heel erg expressief en fraai van klank. Zo ook deze keer. Na de pauze de beroemde Italiaanse pianist Maurizio Pollini in Beetho ven's Vijfde Pianoconcert, dat de bijnaam Keizerconcert heeft. Welnu, Pollini's vertolking kon waarlijk vor stelijk heten. Technisch uitermate knap en artistiek van een zeldzame bezieling. Pianospel in grote stijl, waarbij aan alle nuances, tot in de teerste passages toe, aandacht werd geschonken. Het Concertgebouworkest ging in alle opzichten uitstekend mee met Pollini's spel, hetgeen een ideale uit voering tot resultaat had. De Vos: Gezicht op Florence door G. Kruis heden vervaardigd en zijn vooral in toepassing daarvan in kantoren, de werkomgeving van velen ver- maar ook straatmeubilair zoals een trouwde elementen geworden. Zoals brievenbus voor de PTT. een papier- bijvoorbeeld meubelen de speciale bak en straatlantaarns. AMSTERDAM Industriële vorm geving is een proces van onderzoe ken, plannen, ontwerpen en presen teren. Daarbij gaat het om de functi onaliteit. de economische doelmatig heid. de behoeften van de gebruiker en de sociale gevolgen van het ma ken en gebuiken van produkten, die op een industriële manier worden gemaakt. Industriële vormgeving is eigenlijk een aanpassing van de „produkten wereld" aan de fysieke en psychische behoeften van de mens. Friso Kramer (Amsterdam, 1922) wiens werk nu tot 23 Januari te zien in het Stedelijk museum te Amster dam neemt in de kleine groep industriële ontwerpers in Nederland een bijzonder plaats in. Enkele van zijn ontwerpen zijn ln grote hoeveel- Papierbak (1971) en Bank (1925) Behalve de voor insiders bekende ontwerpen als de z.g. Revolt-stoel, de Result-stoel, het Facet-programma en het Mehes-meubelsysteem wor den op de tentoonstelling ook min der bekende ontwerpen getoond, b.v. een lamp voor tafelverlichting. Bij het ontwerpen van lampen gaat het om het licht. Ruimte innemende ar maturen worden door Friso Kramer als hinderlijk ervaren, niet alleen voor het functioneren van het licht zelf maar ook voor de ruimtebele ving. Daartoe ontwikkelde hij een lamp van minimale dikte (om aanzit tende personen bij de tafel niet af te schermen) met halogeen lampen, die door middel van reflectoren het ta felblad helemaal en gelijkmatig ver lichten. Een tentoonstelling om ideeën op te doen. ROTTERDAM Aqurellen en teke ningen van Henk de Vos, 'n kleine, maar met recht fijne tentoonstelling in de Galerie Aelbrecht, Aelbrechts- kolk 2b, in Rotterdam-Delfshaven, een stadsdeel dat langzamerhand een klein cultureel centrum begint te worden. Je vindt er flet Historisch Museum „De dubbelde Palmboom", de Atlas van Stolk, het Zakkendra gershuisje, 'n paar galeries en een groot ateliergebouw, waar tientallen kunstenaars een ruim onderkomen hebben gevonden. Ook Henk Vos, die dit keer hoofdza kelijk landschappen laat zien: weid se Italiaanse en stille, intieme Neder landse, alles in heel eigen zeer ar beidsintensieve, maar toch speelse techniek. Toch zette hij „gewoon" op 't papier, wat hij om zich heen zag. Realisme dus. Maar Henk de Vos hoort helemaal niet tot de kunste naars. die momenteel weer even een graantje kunnen meepikken van de hernieuwde belangstelling voor het realisme, waarmee nu de fijnschil derkunst bedoeld wordt. Hij is na melijk nooit „weggeweest", hij werk te al die jaren, tussen de grote monu mentale opdrachten en zijnDri schap op de Rotterdamse acl 1 door in een soort randgebied1* kunst. Bn mg 'n Randgebied, omdat hij dd^ de loop der jaren omgekeerd]^ rantie van de kunst-officials,ter vrije werk betreft althans gcp meer aan de grond kreegjtt, grote gebeuren, de „scene". bleef mooie dingen mak^t kunst, die door zeer velen zeef (j genoten werd. js ja Velen zullen deze expositie i weldadig rustpunt ervaren. Hx, Vos is zo'n kunstenaar, die Lr van bewust is, niet buiten de ife te kunnen. Die door middel vaak uitermate eenvoudige i^t tatie van de dingen om hei^j zoveel meer weet uit te drukk het schone uiterlijk en de u?" waarheid alleen. Bladen, naar kunt blijven kijken, dier kamer zou willen hebben, zF boven een bank of een dresst mijn part. Wat voor zeer vei* steeds de functie van een kun, is!! f Een tentoonstelling over instrumentale muziek van etnische minderheden 15 oktober 1977 - 8 januari 1978 Haags Gemeentemuseum! dagelijks van 10-17 u Stadhouderslaan 41 zondag van 13-17 u tel. (070) 51 41 81 |wo avond van 20-22 p JUWELEN, G$ en ZILVEfy, IN- EN VERK( H. W. DAM?' Kruisstraat 19, tel 02^r Haarlem (b>| de Riddetlj KENNISGEVirfr De Tweede Kamer schillenbehandeling n puteerde staten van r maakt bekend, dat zij At dag 9 januari 1978, T\ 11.10 uur ten Provinni Achter St. Pieter 20 te\ in openbare vergaderinL handelen beroep op grP artikel 49. 2e lid der Di\ Horecawet ingesteld d Inspecteur der Dran) ving te Hoogland. C kunnen van maandag lot en roei vrijdag telefonisch van 9 00-19 30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456. Op zondagavond Is dit alleen roogelijk van 18.00-20.00 uur. Bastiaan Obladen en Heieen Beukema Alkmaar, 15 december 1977 Ceresstraat 15. W. Debets en A. M. Debets van der Leer herdenken D.V. 24 decem ber dat zij 25 jaar geleden zijn getrouwd. Gelegenheid tot feliciteren op vrijdag 23 december van 20.00 tot 22.00 uur in Re staurant „de Doele", Koe markt 56. Purmerend. Purmerend. december 1977 Hoogstraat 19. 17 december a s zijn onze ontzettend lieve ouders (nou ontzettend) Henk en Annie Bergsma 25 jaar getrouwd. Van harte gelukgewenst door jullie liefhebbende kin deren. Marianne, Harriet, Annemiek Graag bloemen Den Haag. van der Aastraat 50 Met dank aan God hopen onze lieve ouders en grootou ders P. Brandwijk en Z. A. Brandwijk-den Hartog vrijdag, 16 december 1977 te herdenken dat ze 40 jaar geleden zijn getrouwd. Wij zijn dankbaar voor alles wat ze voor ons betekenen. Bussum: Swannie en Anton v.d. Reest-Brandwijk Patrick en Susanne Deventer. Gera en Henk van Essen-Brandwijk Péter Zij wonen Churchillstraat 13 te Holten en zijn n20 december a.s. thuis. Na een langdurige ziekte heeft de Here tot Zich genomen op de leeftijd van 70 jaar Herman Teunis van de Koppel oud-hoofd van de „School met de Bijbel". Wij wensen de familie Van de Koppel Gods onmis bare zegen toe Bestuur en personeel van ichool „De Ark", te Daarle. Na een ernstige ziekte is, in vast vertrouwen, op zijn Heer en Heiland, van ons heengegaan onze lieve vader en opa Lubbert Holthof in de ouderdom van 73 jaar. Sedert 16 juli 1964 weduwnaar van Aaltje Rink erna. Hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heren. Zuidwolde (Gron.), 13 december 1977. Oosterseweg 24. Haren: K. Holthof J. Holthof-Beenes Bert, Eric en Eduard Zuidwolde: J. Holthof Zuidwolde: H. Holthof W. Holthof-Sander Alex, Annet Ten Boer: W. Holthof Y. Holthof-Oudman Robbert, Ineke Zuidwolde: I. H. Haak-Holthof M. Haak Alida, Arjan Vader is opgebaard in één der rouwkamers van „Algemeen Belang", Esdoornlaan 187, wijk Sel- werd, Groningen. Condoleantie-bezoek aldaar vrijdagavond van 7-8 uur. De begrafenis zal plaatsvinden zaterdag 17 de cember a.s. te Zuidwolde. Vooraf samenkomst in de Geref Kerk, Boterdiep, waar een rouwdienst wordt gehouden, welke aanvangt om 9.45 uur. Na de begrafenis gelegenheid tot condoleren in *t gebouw „Irene". Verblijdt u in den Here te allen tijde.' Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! Fil.: 4:4 God nam tot Zich onze lieve moeder en oma Rusje Hetjes weduwe van Simon Koetsier op de leeftijd van 70 jaar. Monnickendam: L. Mars-Koetsier L. Mars J. Koetsier G. E. Koetsier-Struik C. Koetsier H. A. Koetsier-Beijer S. Koetsier A. Koetsier-Boonstoppel Ederveen: D. Koetsier G. Koetsier-Groeneveld en kleinkinderen Monnickendam. 14 december 1977 Oudelandsdijkje 4. De rouwdienst zal plaatsvinden zaterdag 17 de cember 's morgens 10.30 uur in de Opstandings- kerk. Graaf Willemlaan 1. Monnickendam waarna begrafenis op de Algemene Begraafplaats aldaar. Gelegenheid tot condoleren dagelijks thuis. Oude landsdijkje 4 en na de begrafenis in voornoemde kerk. Waar zou ik vluchten voor Uw Geest? Gij sluit mij in, ik ben bevreesd. Gij legt Uw hand op mij, Gij zijt Zo dicht bij met Uw majesteit. Zo ver en zo met mij verbonden: Hoe kan ik Uw geheim doorgronden? psalm 139 vers 3 (ber.) Heden ging van ons heen mijn innig geliefde vrouw, onze lieve onvergetelijke moeder en oma Klaartje van Gelderen—Molenaar echtgenote van Jan van Gelderen op de leeftijd van 64 jaar Maassluis: J. van Gelderen Uithoorn: Klaas van Gelderen Ineke van Gelderen-Roos Mariëlle Janco Maassluis: Peter van Gelderen Nora van Gelderen-de Ruyter Jeroen Maassluis: Jan van Gelderen Ria van Gelderen-Both Bas Maassluis: Martien van Gelderen Maassluis: Dick van Gelderen Ilse Deus Maassluis 14 december 1977 Kon. Wilhelminalaan 27 Corr. adres, Govert Flinckplein 10, Maassluis Geen bloemen De begrafenis zal plaatsvinden op maandag 19 december a.s. om 14.45 uur op de algemene be graafplaats te Maassluis. Vooraf wordt om 14.00 uur een rouwdienst gehouden in de Immanuel- kerk, Lange Boonestraat te Maassluis. Gelegen heid tot condoleren op zaterdag 17 december a.s. in de Kerkeraadskamer van de Immanuelkerk van 16.30 tot 17.30 uur. Na een ernstige ziekte onsliep heden in haar Heer en Heiland onze gewaardeerde schoonzuster Klaartje Molenaar echtgenote van J. van Gelderen. Zij bereikte de leeftijd van 64 jaar. Maassluis: L. C. Klijwegt Amsterdam: T. de Bruijn-van Gelderen Breda: D. van Gelderen Velp (Gld): N. van Gelderen M. van Gelderen-Dijkshoorn Maassluis: L. van Gelderen J. van Gelderen-Kalkman Maassluis: M. van Gelderen N. E. van Gelderen-van Baaien 14 december 1977. Condoleanceadres: Kon. Wilhelminalaan 27 in Maassluis Enige kennisgeving „Tc Zal dan gedurig bij U zijn" God nam op in Zijn eeuwige heerlijkheid onze innig geliefde zuster Leentje Wouterina van Leersum Middelburg: M. K. Wiggers-van Leersum Oudelande: A- van Leersum Heemstede, 10 december 1977 Scholtenlaan 196 Corr.adres: Stationsstraat 11, Oudelande. De teraardebestelling heeft in stilte plaatsgevon den te Heemstede op 15 december. Liever geen bezoek. Psalm 116 (onberijmd) Zacht en kalm en in volle vrede ontslapen, onze geliefde vader, grootvader en overgrootvader Jan van Vliet sinds 7 februari 1938 weduwnaar van Elizabeth Schinkel, op de gezegende leeftijd van ruim 93 jaar. 's Gravenhage: L. R. van Vliet G. van Vliet-Fondse Benschop: T. van Vliet G. van Vliet-Koops Maarssen: J. van Vliet Benschop: A. van Vliet A. van Vliet-de Zeeuw Schoonhoven: W. C. Ooms-van Vliet Benschop: C. J. van Vliet A. van Vliet-van Vliet Moskou: G. van Vliet C. M. van Vliet-Goosens kleinkinderen en achterkleinkinderen Benschop, 15 december 1977 Benedeneind 368 (tevens correspondentieadres). De begrafenis zal D.V. plaatsvinden op maandag 19 december 1977 op de Ned. Herv. Begraafplaats te Benschop om 12.00 uur, voorafgegaan door een dienst van Woord en Gebed geleid door Wel Eerw. Heer ds. K. J. Schaafsma te Utrecht in de Gerefor meerde Kerk te Benschop om 11.00 uur. Gelegenheid tot condoleren aan huis, eventueel na de begrafenis in één der zalen van de Gerefor meerde Kerk te Benschop. Geen bloemen. De Heer heeft tot Zich genomen mevr. K. van Gelderen-Molenaar Haar vriendelijk en blijmoedig karakter zaj mij een dierbare herinnering blijven. Mej. A. Francke 1 Jac. Boezemanstraat 79 I Maassluis. li In plaats van kaarten In Zijn ondoorgrondelijke wijsheid nam de I tot zich, op 11 december j.l. onze innig gelii dochter, zuster, schoonzuster en tante Annie Martje Bakker op de leeftijd van 59 jaar. Wij zullen haar erg missen Zuidhom: S. Bakker-Schutter Nagele: M. J. Veenkamp-Bakker C. A. Veenkamp Oldehove: K. J. W Bakker W. Bakker-vén Omme Lauwerzijl: T. G. Wierenga-Bakker G. J. Wierenga Zijldijk: J. N. Bakker A. J. H. Bakker-Dijksterhuis Harderwijk: G. A. Feijen-Bakker H. Feijen Ponoka Canada: A. Feitsma-Bakker D. S. Feitsma Kommerzijl: M. J. Meindertsma-Bakker G. Meindertsma neven en nichten. Beverwijk, 16 december 1977 Anemonenlaan 11 Corr.adres: C. A. Veenkamp, Ketelmeerweg Nagele (N.O.P.) De crematie heeft in gesloten familiekring pla gevonden. Dankbetuiging De overweldigende belang stelling die wij mochten ontvangen bij ons 50-jarige huwelijksfeest heeft ons diep getroffen. Daar het ons niet mogelijk is een ie der persoonlijk te bedan ken willen wij het langs deze weg doen. P. van der Sleet J. van der Sleet- van Egmond kinderen en kleinkinderen Noordwijkerhout, december 1977.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 8