Zendingsmensen luisteren naar moslim dr. Askari Nieuw licht op de ster van Bethlehem \BUBELSt P. Boendermaker (84) overleden Iets positiefs van het kleine grondvlak i (in de NBG - vertaling 1951) Nieuw boekje over hervormde kerk Dominee preekt bij jubileum r.k. parochie Landelijke kerstdienst noodgemeenten Eindtijd brieven Oproep Kalma VANDAAG VOORBIJGANGERS VRIJDAG 16 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een medewerker LEUSDEN Gefascineerd luisterden de leden van het centraal orgaan van de gerefor meerde zending donderdag middag naar de Indiase hoogle raar in de godsdienstsociologie dr. Hassan Askari, de sji'itiscne moslim uit India, die nu gast colleges geeft aan de theologi sche faculteit van de Vrije Uni versiteit te Amsterdam. Dr. As kari heeft speciaal een studie gemaakt van de plaats van Christus in de Koran. Het was de eerste maal dat een moslim deze bestuursvergadering bij woonde. Als wij als christenen en moslims samen in gesprek komen, zo begon dr. Askari, moeten we voorrang ge ven aan onze religieuze ervaringen en niet onze dogma's voorop stellen. Bovendien zullen we niet mogen blij ven staan bij de theologische visies die we van elkaar hebben, maar moe ten we eikaars inzichten dieper en grondiger bestuderen. Van groot belang achtte hij dat christenen en zendingsmensen in het bijzonder oog krijgen voor de plaats die Christus heeft in de Koran. Mo hammed legde de nadruk op twee dingen, aan de ene kant op de een heid, de almacht en de uniekheid van God, aan de andere kant op de maagdelijke geboorte, het leven en de kruisiging van Christus. Helaas heeft de Islam in zijn geschiedenis aan die laatste gegevens weinig aan dacht geschonken, maar mag en moet er wel op worden aange sproken. Doorbraak nodig Dr. Askari betoogde dat een door braak nodig is een geheel nieuw beeld van elkaar. Dat is alleen mo gelijk, als we in onze gesprekken voorrang geven aan de godsdiensti ge beleving vóór de dogma's. In de tweede plaats moeten moslims op nieuw aandacht schenken aan de wijze waarop de Koran spreekt over Jezus. In de derde plaats moeten de christenen gaan beseffen, dat de Ko ran wel degelijk over Jezus spreekt op een wijze die dicht staat bij hun getuigenis van Jezus. Hij voegde eraan toe, dat de Koran zeker Jezus niet op één lijn plaatst met de profeten uit de Bijbel. Eigen lijk gebruikt de Koran ook een an der woord voor profeet. Jezus wordt ook de Geest vap God, en het Woord van God genoemd. Dr. Askari was zojuist teruggekeerd van een conferentie die in het begin van deze maand werd gehouden in Wenen. Daar is duidelijk uitgespro ken, dat er een dialoog nodig is tussen de twee godsdiensten die sa men moeten kunnen leven, naast elkaar, in een groot aantal landen. Het mag geen tot elkaar spreken zijn, maar moet een mét elkaar spre ken worden. Samen moeten zij bij hun regeringen aandringen op gods dienstvrijheid, want zonder die vrij heid is het gesprek niet goed moge lijk. Plaats van Christus In dat gesprek moeten de moslims gaan beseffen, dat zij te weinig aan dacht geschonken hebben aan de plaats van Christus in de Koran en de christenen moeten gaan beseffen, wat de Koran over God zegt. In de tweede plaats moeten christe nen en moslims gaan beseffen, dat belden één getuigenis kunnen geven van de God. De spreker ging zover, ook al bekende hij dat hij overdreef, te zeggen: een moslim is een chris ten en een christen is een moslim. Het woord „moslim" betekent: ie mand die zich onderwerpt aan God. Moslims moeten gaan beseffen dat ook christenen mensen zijn die zich aan God hebben onderworpen. Moslims zullen niet aandringen om deel te hebben aan de sacramenten van de christelijke kerk, evenmin verwachten zij dat christenen zullen deelnemen aan hun liturgische ge beden, die in wezen ook een sacra ment zijn. Maar er is plaats voor gezamenlijk, spontaan gebed. Er is ruimte voor samenwerking op het gebied van ontwikkelingswerk. Neem ook eens een moslim op in besturen van uw ziekenhuizen en scholen, zo zei hij, dan kunnen we elkaar beter leren kennen. door Aldert Schipper LONDEN Volgens oude Chi nese en Koreaanse bronnen zou er ten tijde van Christus' geboorte inderdaad een bijzon der verschijnsel te zien zijn ge weest aan de sterrenhemel. Dat hebben drie astronomen, twee Britten en een Nieuwzeelander. ontdekt bij het uitpluizen van eeuwenoude Chinese en Kore aanse astronomische waarne mingsrapporten. De drie astronomen zijn John Par kinson. Richard Stephenson en Da vid Clark ZIJ vertellen in het decem bernummer van het kwartaaltijd schrift van de koninklijke Britse ver eniging van Astronomen, dat zij de oude rapporten nazochten op merk- waardige verschijnselen, omdat de astronomen tweeduizend jaar gele- ADVERTENTIE. s®3^t>pzoek naar de feiten Wanne«f u de Bijbel éóh net als hel meest lascmerenda geschiedenisboek oort geschreven, zun u prettig verrast njn met dit mauw* boek van Professor Hom Ais geen ander weet hij meuwe ontdekkingen te koppelen aan eerder lootgeiegd laten- natenaai Een boeiend, uiterst ÜOdbwtï'ltEE. Opgravingen bevestigen de Bubef o gewoon om de boekhandel te koop, maar u kunt het natuurt|k ook rechtstreeks bi ons besteBen Wanneer u onderstaande coupon naar ons toestuurt, krijgt u hel boek bmnen enkele dagen Stchtng Boekenbus Postbus MO. Oen Haag Bestel biljet Zend Opgravingen bevestigen de Bijbel' Ik betaal na ontvangst van het boek door middel van dc acceptgirokaart die met het boek wOrdt toegejonden (f 34.90 12.50 voor porto en verpakking) Naam den in het Verre Oosten de beste ter wereld waren. In het astronomische verslag van de Han-dynastie vonden zij de opmer king, dat in het tweede jaar van de regeringsperiode in de tweede maand een „huy-hsing" verscheen, die zeventig dagen zichtbaar bleef. Volgens de geleerden kan dit niet anders dan een zogenaamde nova zijn geweest, een nieuwe ster. In Koreaanse geschriften uit dezelf de tijd wordt gemeld dat er een „po- hsing" verscheen aan de hemel. De Chinese melding kan precies geda teerd worden op het jaar 5 voor Christus en de meest waarschijnlijke interpretatie van de Koreaanse tekst leidt tot dezelfde datum. De plaatsbepalingen van de ver schijnselen aan de sterrenhemel wij ken ongeveer twintig graden van el kaar af. Maar de drie sterrenkundi gen menen, dat de Koreaanse mel ding mogelijk inaccuraat is en waar schijnlijk een kopie van een ouder document, dat niet meer bestaat. Beide meldingen kloppen echter met de mededeling in het Evangelie van Mattheüs, dat de ster in het oosten verscheen. Volgens een van de drie geleerden is het niet uitgesloten, dat de ster van Bethlehem eens zal terugkeren aan de sterrenhemel. De astronomen me nen dat de hypothese die tot dusver gold, dat de ster van Bethlehem niet een ster was. maar een conjunctie van twee heldere planeten (op een rij) door de nieuwe theorie omverge worpen wordt. De theorie van de conjunctie van twee planeten werd vorig jaar nog verdedigd door D. W. Hughes in het blad Nature. HIJ rekende voor dat de planeten Jupiter en Saturnus gedu rende zes maanden In het jaar zeven voor Christus driemaal zeer dicht bij elkaar hebben gestaan. Saturnus werd door de oude sterrenkundigen met Israël In verband gebracht en Jupiter met het koningschap. Van daar de vraag van de drie wijzen uit het oosten: Toon ons de pasgeboren koning der joden. Bijbel gezet in twee kolommen 16,50 (met opzoekflap) 19,50 Luxe handbijbel41,25 (met opzoekflap)44, Huisbijbel32,50 Huisbijbel met apocriefe of deuterocanonieke boeken42,75 Prijzen exclusief verzendkosten.^ Verkrijgbaar in de boekhandel Nederlands U I Bijbelgenootschap Postbus 620, Haarlem 023-259501. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Binnenkort ver schijnt bij het persbureau van de Nederlandse hervormde kerk een boekje, waarin op compacte wijze een beschrijving van deze kerk wordt gegeven. Het is getiteld „De Nederlandse her vormde kerk: opstaan en gestalte" en het is geschreven door ds. M. Groenenberg. Tot nu toe bestond er geen voor brede kring geschikte be schrijving van de hervormde kerk. Daarvoor moest men In encyclope dieën en dergelijke terecht. Ds. Groenenberg beschrijft het ont staan van deze kerk, haar karakter en de wijze waarop ze functioneert en is ingericht. Het boekje kan bij Van een onzer verslaggevers LISSE tijdens de jubileum viering van de rooms-katholie- ke parochie van Lisse, komen de zaterdag en zondag, zal de preek telkens worden gehou den door de plaatselijke gere formeerde predikant, ds. H. D. de Wit. De parochie bestaat 75 jaar en viert dit in vier jaar diensten, een op zaterdagavond en drie op zondag. Om de goede inter kerkelijke verstandhouding te onderstrepen, werd ds. De Wit uitgenodigd om telkens de Woorddienst te leiden en zijn kerkeraad had daar geen be zwaar tegen. Wel spijt het ds. De Wit, dat hij tijdens deze diensten niet zal kunnen deelnemen aan de voe ring van de maaltijd des He ren, maar dat zat er na het incident van Tubbergen (toen tijdens de jubileumviering van de parochie daar de hervormde predikant in opdracht van kar dinaal Willebrands overgesla gen moest worden bij de com munie) en na de jongste ver klaring van de bisschoppen over avondmaal en mis niet meer in. UTRECHT De gezamenlijke noodgemeenten in de gereformeer de kerken beleggen een landelijke gemeenschappelijke kerkdienst op tweede kerstdag, 's middags om drie uur, in de Geertekerk te Utrecht, waarin ds. W. van Benthem uit Ge- nemuiden zal voorgaan. EDE De vereniging tot bevorde ring van de zondagsrust en de zon dagsheiliging voert een actie om geen agenda's aan te schaffen, waar in de zondag aangeduid wordt als laatste dag van de week. Voor zover de vereniging bekend, geven alleen nog het Nederlands bijbelgenoot schap, de bijbelkioskvereniging en Esveha nog uitsluitend agenda's uit met de zondag als eerste dag van de week. MOSKOU Leiders van alle offi cieel erkende christelijke kerken in de Sowjet-Unie en de boeddhisten, islamieten en joden hebben gisteren een gezamenlijke oproep gedaan tot alle gelovigen in de wereld om cam pagne te voeren tegen de Ameri kaanse neutronenbom. Ook veroor deelden zij „stappen tot het opslaan van de bom in West-Europa". ROME Paus Paulus heeft een kwart miljoen gegeven aan het pas opgerichte internationale fonds voor agrarische ontwikkeling (IFAD) van de VN. Het bestuur van de IFAD vergadert dezer dagen in Rome. pastoraat, catechese en onderwijs worden gebruikt. Tegelijk is een samenvatting van ds. Groenenbergs boekje in foldervorm gemaakt, onder de titel „De Neder landse hervormde kerk, wat is dat voor een kerk?" Deze folder zal ook In Engelse vertaling verschijnen. Tevens verschijnt dezer dagen een boekje ten dienste van nieuwe her vormde ambtsdragers, „Een hand van de kerk" geheten. Dit bestaat uit twee delen. Het eerste, geschreven door mevrouw mr. J. A. van Ruler- Hamellnk, richt zich direct tot de ambtsdragers. Het tweede deel is de reeds genoemde beschrijving van de hervormde kerk door ds. Groenen berg. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Op 84-jarige leeftijd is overleden de luther se theoloog en emeritus-hoog leraar dr. P. Boendermaker. Prof. Boendermaker, werd in 1946 kerkelijk hoogleraar aan het luther se seminarie te Amsterdam. Als zo danig heeft hij tot zijn afscheid in 1963 grote invloed uitgeoefend op (aanstaande) lutherse predikanten, die hij liefde voor hun kerk en aan dacht voor de vormgeving van de eredienst bijbracht. Wat dit laatste betreft, prof. Boen dermaker was ook nauw betrokken bij de totstandkoming van het nieu we lutherse gezangboek (dat de lut heranen terzijde hebben gesteld ten gunste van het later verschenen Liedboek voor de kerken). Prof. Boendermaker was nieuwtes- tamenticus, in 1930 promoveerde hij te Leiden bij prof. dr. J. de Zwaan op een studie over Paulus en de reli gieuze beweging het Orfisme, die in de oudheid voorkwam. Dr. Boender- maker begon zijn loopbaan als pre dikant van de hersteld lutherse ge meente te Harlingen. Vandaar vertrok hij naar Hilversum, waar in 1926, ruim een jaar na zijn komst, een „gewone" lutherse ge meente ontstond. Hij was voorzitter van het luthers genootschap voor in- en uitwendige zending en lid van het hoofdbestuur van het Nederlands bijbelgenootschap. Behalve dat hij publiceerde op zijn theologisch vakgebied, schreef prof. Boendermaker ook over onderwer pen ais: Luther en de sociale verant woordelijkheid en kwam hij met een ADVERTENTIE Gratis (2x per maand) vraagt u aan op Postbus 88, Naaldwijk. Waakt, want de Bruidegom komt, gaat uit Hem tegemoet. Prof. dr. P. Boendermaker vertaling van en een toelichting op de Augsburgse confessie. Doch zijn betekenis ligt in niet ge ringe mate in zijn aandacht voor en kennis van.het kerklied, en in het Liedboek is een aantal vertalingen van hem opgenomen. Zijn oecume nische belangstelling kan blijken uit zijn voorzitterschap van de oecume nische raad van kerken, de voorlo per van de raad van kerken in Ne derland. De oproep voor de demonstratie, morgenmiddag in Rotterdam voor hoofdinspecteur Kalma, is niet zoals wij gisteren berichtten verspreid door de Algemene Rotterdamse Studentenbond, maar door de „stuurgroep Kalma". Deze groep be staat uit acht particulieren, die in deze zaak zuiver persoonlijk optre den. Het misverstand is ontstaan doordat de studentenbond gastvrij heid aan de groep heeft verleend in de vorm van het beschikbaarstellen van zijn adres. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel 05200 17030 Van een onzer verslaggevers TJAMSWEER Komende zondag houdt de hervormde gemeente van Tjamsweer voor het eerst weer dienst in haar gerestaureerde kerk. Geen nieuws voor een landelijke krant natuurlijk. Overal worden er kerken opgelunapt Bijna tien Jaar heeft de restauratie geduurd, die in drie fasen werd uitge voerd: eerst het dak, toen de toren en het laatst (en het ingrijpendst) het interieur. Het grootste deel van de kosten (drie kwart miljoen) werd ge subsidieerd door rijk en provincie. Er bleef echter nog genoeg te betalen over om dominee J. Noordmans en de kerkvoogden grijze haren te be zorgen. Maar tien jaar is de gemeen te zelf zeer actief in de weer geweest. De hervormde gemeente van dit kerkdorp onder de rook van Appin- gedam telt amper 140 belijdende lid maten plus circa driehonderd doop- en geboorteleden. Feitelijk te klein om nog een dominee te kunnen on derhouden, zeggen de moderne re kenmeesters dan. Gedurende vele jaren zijn er bazars, rommelmarkten en dergelijke geor ganiseerd. Fameus werd de Jaarlijk se oliebollenactie van Tjamsweert, tegen de jaarwisseling. Gedurende twee nachten en een dag wordt er dan continu in ploegendienst ge werkt door honderd mensen in een perfecte organisatie. Ook dit Jaar hoop Tjamsweert weer zestien balen meel te verwerken tot vijftigduizend oliebollen. Autobezitters zorgen voor het transport en jongens en meisjes venten de bollen uit tot in de verre omtrek. Iemand gaf een kanselbijbel cadeau. Een van de twee kroonlampen Is betaald uit een actie onder oud- Tjamsweerters. De zes wandlampen werden door vijf personen en het kerkkoor geschonken. Een bevrien de tekenleraar maakte een doop vont, helemaal in oude stijl. Spon taan was de medewerking van vele vrijwilligers voor de allerlaatste fase, het schoonmaken van de kerk, de vloertegels en de banken. Het hele dorp deed mee, ook gerefor meerden, rooms-katholieken en mensen die nooit een voet in de kerk zetten. Dat was woensdagmiddag duidelijk te zien, toen de overdracht plaatsvond in een stampvolle kerk. Er staat zoveel deprimerends in de krant over de kerk, over het teruglo pend kerkbezoek, de polarisaties; hier is nu iets positiefs van het kleine grondvlak, zegt ds. Noordmans (53, en al 24 jaar dominee in Tjamsweer). Is het niet bemoedigend te zien, dat zovelen nog hart voor de kerk hebben? Daarin heeft hij gelijk en daarom staat hervormd Tjamsweer vandaag model, een kleine gemeente in een minidorp, maar met een kerkgang van 150 bezoekers, veertig catechi santen, een jeugdclub, instuifwerk, een zondagsschool, kerkkoor, een vrouwenvereniging een HVD (her vormde vrouwendienst), een toneel groep en vele commissies voor aller lei activiteiten. Alsmede een fraai kerkje aan de nieuwe autoweg Gro- ningen-DelfzijL WAT VALT ER TE VIEREN? Deze maand heeftin betrekkelijke i 0' stilte ds. J. J. van Hille zijn werk alsg-j actief predikant van de remonstrantse gemeente In Amsterdam beëindigd. Voor velen was hij een toegewijd pastor, een nauwgezet werker in allerlei kringen, een inspirerende college ei iemand met wie je kon lachen. En dat hoort bij hem allemaal bij elkaar. U merkt dat ik ijlings in de tegenwoordige tijd overga. Van hei is vandaag een citaat uit zijn boekji over de kerkdienst: „Wat valt er te vieren in de wereld, wat valt er te vieren in de kerk, die beide verscheurd en verdeeld worden? Mogen wij vieren, zolang honger wordt geleden, mensen aan dorst ten onder gaan, zonder dat er geholpen wordt? Het antwoord luii dat kwaad en geweld niet gevierd worden: daar wordt wel naar omgezien in de liturgie. Vieren geschiedt om in het puin der stedei in gedachtenis te houden wat ons als goeds en als hoogste goed is toevertrouwd en in beheer is overgeleverd. Niet om het te bewaren als in een museum-vitrine, |en maar om het uit te zingen in een lied, om uit te roepen wat gerechtigheid is, uit te leggen wat het juiste woord is te rechter tijd, j uiteen te zetten wat gedacht en gedaan moet worden, uit te kramen wat onze klachten en aanklachten zijn, om elkaar wakker te roepen. Deze viering is de dienst die wij elkaar moeten bewijzen, het hele jaar, de eeuwen door, tot het eind der tijden en de uiteinden der aarde!" Zelden las ik een duidelijker antwoord op al die vragen rondom de kerkdienst en de dienst van de kerk. Al die vragen naar de relevantie van het bidden en het verenigd zijn bij brood en beker. Hel moet op die manier ook voor hen die zich met zoveel inzet begeven in de ,r vraeen van deze tiid duideliik ziin (tl •ar vragen van deze tijd duidelijk zijn waarom er een kerk is en waarom die, op welke wijze dan ook, moet blijven. Mensen nemen afscheid, leggen een taak node neer, maar zich nog telkens omkerende roepen fc zij ons toe dat wij vooral verder moeten gaan. kg ta: te Beroepingswerk NED. HERV. KERK Benoemd tot bijstand in het pasto-T raat te Drachten: J. Annema, hulp prediker te Dedemsvaart. Beroepen te Tienhoven (toez.): H. O.) Molenaar kand. te Scheveningen. Bedankt voor Schoonhoven: A. Tals-gls ma te Sprang-Capelle; voor Winf schoten: A. D. H. Huisman t&d Purmer. Afscheid op 18 december van Nijker kerveen: dr I. Boot, ber. te Bovenjge hardinxveld; van Katwijk aan Zee t J. Catsburg ber. te Garderen. Intrede te Nieuwe Pekela: drs R. Tg< Huizinga uit Elspeet c.a.; te Waarde: kand. J. H. van Osch uit Utrecht; tes j Den Haag J. W. Slingemann uit0j( Aalst-Waalre. ek GEREF. KERKEN L Aangenomen naar Nieuwegein: A. Tad B. M. van der Kevie te Lexmond en,ai Ameide. Afscheid van Berkel en Rodenrijs: J A. Bos ber. te Gorinchem; van Zuid a* laren: E. van Wieren wegens beni ming tot fulltime leraar te Gronin^ gen. (blijft ambtelijk verbonden ai de kerk van Zuidlaren). Intrede te Wijhe: drs Th. A. vai"* Beijeren, Bergen en Henegouwen, kand. te Kampen; te IJmuiden: Jac P. Dondorp uit Amsterdam; te Wa teringen: drs F. L. Bakker uit Am sterdam; te Maasland: J. J. Sonne- veld uit Scheemda. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Enschede-Z.W.: Slotman te Dalfsen. BAPT.GEMEENTEN Intrede te Rotterdam-C.: kand. A v.d. Berg uit Gouda. De gerestaureerde kerk van Tjamsweer (12e eeuw, herbouwd na brand in 1536). Dr J. H.van de Bank „Door de geïnterviewden in actuali teitenrubrieken van televisie en ra dio inspraak te geven bij de monta ge van het programma, kan de sprei ding van macht bevorderd worden." Aldus een van de stellingen bij het proefschrift van drs. J. H. van de Bank, die gisteren aan de rijksuni versiteit te Utrecht promoveerde tot doctor in de theologie. Dr Van de Bank (voorheen predikant te Wilnis en schoolpredikant te Ede en sinds 1975 betrokken bij de opleiding van godsdienstleraren aan de Utrechtse universiteit) promoveerde op „Ma- carius en zijn invloed in de Neder landen". Macarius was een Egypti sche kluizenaar uit de vierde eeuw, op wiens naam een aantal gebeden spreuken en preken staan, die een grote rol hebben gespeeld in de christelijke mystiek. 'In zijn voor woord zegt dr Van de Bank: „Mag ik dan in Macarius niet geheel en al 'de Gereformeerde Bond ln Syrië' ge zien hebben, wel is mij duidelijk geworden, dat in de vroomheid van toen en die van het heden veel ver wante trekken aanwezig zijn." Het proefschrift is uitgegeven, bij - Rodopi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2