De mooie verhalen
van Douwe van Dijk
Kinderen in Finland
aan avondmaal
Hervormde emigratie
commissie blijft
Kooymans vraagt helderheid
over term militarisme
Pinochet honoreert Conferenties
houding van kerken
Britse kerken in touw
tegen groeiend racisme
R.k. verzet op
Filippijnen van
communisme
beschuldigd
VANDAAG
VOORBIJGANG»
DINSDAG 13 DECEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Prof Kooymans vond het een goede
zaak. dat de kerk deze vragen aan
pakt Maar de wereldraad van ker
ken. waar sommigen begrip hebben
voor bevrijdend geweld, zal goed
moeten nadenken waar het gewelds-
denken vandaan komt. De politicus
zal moeten zoeken naar een verge-
meenschappelijking van te bescher
men belangen De zeerechtconferen
tie heeft in dit opzicht een aantal
teleurstellingen meegebracht. Ver
der zullen we. aldus prof. Kooymans.
moeten zoeken naar alternatieve be
veiligingsmechanismen en naar al
ternatieve middelen om problemen
en conflicten op te lossen.
Dr. H. M. de Lange, die het idee van
het programma twee Jaar geleden in
de wereldraad heeft aangekaart, zei.
dat dit antimilitarisme nog maar
moeizaam in de kerken op gang
komt. Met name in het oostblok en
de derde wereld is er weinig geest
drift. Nogmaals verduidelijkte hij,
dat het programma niet gericht is
tegen bepaalde groepen, bijvoor
beeld militairen, maar dat iedereen
bij deze kwestie betrokken is.
Luitenant-generaal jhr. W. H. de Sa-
vornin Lohman toonde zich niet ge
lukkig met de naam van het pro
gram. De naam suggereert volgens
HELSINKI De Finse lutherse
staatskerk heeft besloten, dat voor
taan ook kinderen die nog geen belij
denis hebben gedaan, aan het
avondmaal mogen deelnemen. Zo
dra de Finse Rijksdag de vereiste
parlementaire goedkeuring geeft,
treedt de benodigde wijziging van de
kerkorde in werking. Voorwaarde is
de aanwezigheid van ouders of ande
re met de geloofsopvoeding belaste
volwassenen Het kind moet voorts
een minimum aan inzicht hebben in
waar het bij het avondmaal om gaat
Ter synode meende men: dus ten
minste vijf tot zeven Jaar oud zijn.
ERMELO De actie ..Bijbels
voor Roemenie" van Kruistochten
(Anne van der BIJli heeft twee ton
opgebracht, het dubbele van het
streefbedrag. Binnenkort gaan weer
25.000 bijbels naar Roemenië. Tege
lijk is Kruistochten een actie voor
"tienduizend) „Bijbels voor Rus
land" begonnen en loopt ook nog een
dergelijke actie voor Tsjechoslowa-
kije.
BAARN - Trans World Radio
heeft besloten, het zendstation in
Swaziland uit te breiden met twee
100 kilowatt 2enders voor de korte
golf Na deze uitbreiding zal niet
alleen heel Afrika, maar ook een deel
van India met het evangelie kunnen
worden bereikt. Hiermee zal de leem
te worden gevuld, die ontstaan is
doordat de lutherse „Stem van het
evangelie" in Ethiopië en Radio Cor-
dac in Boeroendl eerder dit Jaar door
de autoriteiten in die landen in be
slag zijn genomen.
MONTREAL - Een nieuwe bij
belvertaling is in Franstalig Canada
een bestseller geworden. De „Tra-
ductlon Oecumënlque de la Bible"
werd geïntroduceerd tijdens een r.k.
charismatisch congres in Montreal.
In korte tijd zijn er al 40.000 exem
plaren verkocht.
BANOKOK Voor het eerst in
hun geschiedenis hebben alle protes
tantse kerken van Thailand zich
aaneengesloten voor een grote evan
gelisatiecampagne. die een heel jaar
zal duren. Het is in 1978 honderdvijf
tig jaar geleden, dat de protestantse
zending ln Thailand begon.
HONGKONG - Chinese kerken
buiten het eigenlijke China ontwik
kelen steeds meer eigen zendingsac
tiviteiten De kerk van Christus in
Hongkong streeft er naar. het aantal
van haar gemeenten in tien jaar te
verdubbelen. De presbyteriaanse
kerk in Taiwan heeft de afgelopen
vijf jaar vijfhonderd nieuwe gemeen
ten gesticht In totaal 311 Chinese
zendelingen uit Chinese gemeenten
werken in vele landen. Ook ln Neder
land zijn kleine Chinese christenge
meenten ontstaan.
JERUZALEM Voor het eerst na
elf Jaar zullen Egyptische kopüsche
christenen weer een pelgrimage ma
ken naar Jeruzalem voor het kerst
feest De laatste pelgrimage van
Egyptische kopten naar Jeruzalem
was ln 1966.
MANILA (NCNS) De Filip
pijnse regering heeft voor het
eerst r.k. priesters ervan be
schuldigd. contacten te onder
houden met de verboden com
munistische partij.
De beschuldiging volgde na de ar
restatie op 10 november van Jose
Maria Sison, een voormalige hoogle
raar aan de universiteit der Filippij
nen. die al sinds 1968 gezocht werd
omdat hij een der leiders van de
ondergrondse communisten zou
zijn. Sison had een Volkswagen in
zijn bezit, die geregistreerd stond op
naam van de paters karmelieten.
Heruit concludeerde de militaire po
litie. dat Sison in contact stond met
de karmelieten. Verder zou de poli
tie ln Slsons huis lijsten hebben
gevonden van mensen, die de com
munistische partij steunen of ermee
sympathiseren. Hierop zouden de
namen van acht priesters voor
komen.
De Nederlandse pater karmeliet Le
opold van Vlugt heeft de Filippijnse
autoriteiten de bewijsstukken laten
zien. dat de Volkswagen een maand
eerder was verkocht. Hij zei. er geen
idee van te hebben, hoe de wagen in
het bezit van Sison kan zijn
gekomen.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
WesttXaaK 9 Rotterdam
Tel 010-115568 (rad.)
Schiedamsevesl 52"
Tel 010-115700 (adv)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Oan Haag
Tal. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwols
Tel. 05200-17030
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De hervormde emigratiecommissie (HEC) ziet nog
steeds voor haar een taak, ook al is de emigratie praktisch geheel
tot stilstand gekomen.
De gereformeerde kerken hebben
hun emigratie-dcputaaUchap on
langs opgeheven. De enkele mensen,
die nog willen emigreren, kunnen
voor advies altijd nog bij de Christe
lijke Emigratie Centrale terecht, zo
was een van de overwegingen. De
opvang van de gereformeerde emi
granten overzee is grotendeels ge
schied door „dochterkerken" van de
Nederlandse gereformeerden. Deze
kerken vertonen nog steeds duide
lijk het stempel van hun Nederland
se oorsprong en met deze kerken
bestaan op synode-niveau intensieve
contacten.
De hervormde situaUe is anders.
Hervormde emigranten gingen over
zee niet tot kerkstichting over. maar
werden opgevangen door beslaande
kerken. Voor blijvende contacten
met de ex-Nederlanders in deze ker
ken is het voortbestaan van de HEC
zinvol, aldus de commissie in haar
verslag over 1975 en 1976
Contactpunt
Voor de onder de Nederlandse emi
granten werkende predikanten en
kerkelijke medewerkers overzee
vindt de HEC het belangrijk, dat er
in Nederland een contactpunt is van
de „moederkerk", waar men een be
roep op kan doen en waar men be
langstelling heeft voor hun wel en
wee In Canada blijft de Reformed
Church in America de meest aange
wezen kerk voor emigranten van her
vormde huize Hoewel deze kerk
slechts derUg gemeenten ui Canada
door A. J. Klei
De Amerikaanse evangelist Billy Graham maakt op het ogenblik een reis door het getroffen gebied in
India. Op de foto wordt hij na zijn aankomst in een van de dorpen aangeschoten door een inwoner die
hem om hulp vraagt.
DRIEBERGEN (ANP) Staatssecretaris prof. dr. P. H. Kooymans heeft op de jaarlijkse
conferentie van hervormde krijgsmachtpredikanten de kerken gevraagd, hun programma ter
bestrijding van het militarisme te verhelderen. Hij achtte met name duidelijkheid gewenst, over
wat de kerken nu precies verstaan onder militarisme.
hem toch. dat militairen aanstich
ters van het kwaad zijn. Hoewel ook
hij het een goede zaak vond. dat de
kerken deze vragen aan de orde stel
len, getuigde de opzet volgens hem
toch wel gebrek aan werkelijkheids
zin. Zo zag hij in de voorbereidende
stukken voor het programma een
nogal optimistische kijk op de mens.
De ethicus prof. dr. J. de Graaf zei.
dat in deze wereld rechts en links
nog in geweld geloven. Vanuit de
kerken zal een tegencultuur moeten
komen. De rechtvaardiging van ge
weld blokkeert te veel het zoeken
naar andere uitwegen.
Komende zaterdag, de zeventiende
december, is de negentigste
verjaardag van de Groningse
vrijgemaakte gereformeerde
predikant D. van Dijk. Douwe van
Dijk moet ik zeggen, want aldus
werd hij al aangeduid, lang voordat
(ook) de domineeswereld met
vóórnamen voor de dag kwam. In het
gebruik van de voornaam klinkt
genegenheid door en die dragen de
vrij ge maakten Douwe van Dijk ook
toe. al is niet ieder van hen even
gelukkig met de felle manier waarop
deze voorganger kan verkondigen,
dat de vrijgemaakte gereformeerde
kerken de éne. ware kerk vormen.
Dominee Van Dijk is vaak vanwege
dergelijke uitlatingen in de krant
gekomen. Ik herinner me hoe een
uitspraak van hem, nog niet zo lang
geleden gedaan, dat (vrijgemaakte)
gereformeerden nooit ln een
interkerkelijk gezelschap zich
mogen neereetten met de gedachte,
dat hun standpunt gelijkwaardig
zou zijn aan dat van anderen en te
bediscussiëren valt, maar dat zij
direct moeten zeggen: „De Kerk
waartoe ik behoor is de Ware Kerk",
ik herinner me hoe deze woorden
van Douwe van Dijk her en der ln
kerk-en dagbladen opdoken. Een lid
van de vrijgemaakte kerken
beklaagde zich bij mij, dat de
buitenwacht de visie van dominee
Van Dijk bij deze publiciteit gaat
verslijten voor „de" kerkopvatting
van de vrijgemaakten. Persoonlijk
vraag ik me af. of de buitenwacht er
dan ver naastzit, maar goed. daar
gaat het vandaag niet over.
Ik heb dominee Van Dijk éénmaal
horen spreken, dat was op een
theologische hogeschooldag in
Kampen. Ik vond hem een goeie
spreker, die inderdaad geen last had
van aarzelingen. Ik heb hem ook
maar één keer gesproken, dat was
door de telefoon. Sinds jaar en dag
heb ik het tweede deel van zijn eigen
levensbeschrijving: „Hoe het
geworden is", in huis, maar ik kon
het eerste deel: „Hoe het vroeger
was", nergens te pakken krijgen. Op
zekere dag besloot ik, de schrijver
zelf te vragen of hij misschien nog
een exemplaar voor me wist. Ik
belde dominee Van Dijk op en deze
verklaarde terstond dat hij dat boek
nog wel voor me had; hij zou 't me
toesturen. Toen ik informeerde naar
de prijs, antwoordde hij: ik ben
dominee, geen boekverkoper.
Deze zomer heb ik beide delen nog
eens doorgenomen en ik moet
zeggen dat ik zelden Iemand ben
tegengekomen, die zó onbevangen
over zichzelf en zijn wedervaren kan
vertellen als dominee Van Dijk. Hij
maakt zich geen moment zorgen,
hoe hij bij de lezer zal „overkomen"
en dit verleent zijn boeiende relazen
iets ontwapenends, ook al is de
auteur een geharnast strijder. Mooie
verhalen geeft hij weg, zoals dit. In
Blija, de geboorteplaats van
dominee Van Dijk, werd een
gereformeerde kerk gebouwd. Een
oom van Douwe van Dijk, zijn
plaatsgenoot D. K. Wlelenga, mocht
de eerste steen leggen, omdat hij
student in Kampen was (later zou hij
daar doceren), hetgeen hem tot een
bijzonder mens maakte. In de gevel
werd een steen gemetseld met
daarin de letters D. K. W. Nu was de
timmerman die de kerk bouwde, ook
gerformeerd en hij had een zoon die
netzo oud was als D. K. W. De
A. G. Honig
hoed op, hoed af
D. K. Wielenga
in gevelsteen
timmerman vond dat zijn zoon de
eerste steen had moeten leggen en in
de nacht na de plechtigheid bikte hij
de bewuste gevelsteen eruit en legde
er een steen voor in de plaats, waarin
de naam van zijn zoon gegrift was.
De kerkeraad liet de oorspronkelijke
steen herplaatsen, de nacht daarop
greep de timmerman weer in ten
behoeve van zijn zoon .Er
ontwikkelde zich een vinnige strijd,
waarin de moeder van D. K. W.
verzekerde, dat zij alle kerkelijke
instanties zou aflopen om haar recht
te krijgen, desnoods tot de generale
synode toe, en als die haar in de
steek zou laten, wel: „Dan, het hoofd
krank, het hele lichaam krank, dan
ga ik uit de kerk."
Nog een mooi verhaal. Als Kamper
student kreeg Douwe van Dijk
college van professor Honig, die zijn
discipelen ook goede manieren
wilde bijbrengen en uitlegde dat. als
iemand Je rechts passeert, je dan je
hoed met je linkerhand moet
afnemen, en omgekeerd. Dominee
Van Dijk: „De studenten hadden dit
SANTIAGO De protestantse kerken van Chili, die niet tegen
de regering-Pinochet ageren, krijgen bepaalde voorrechten. Dit
heeft de minister van binnenlandse zaken, Paul Benavides
Escobar, bekendgemaakt.
Het gaat om de methodistische
pinksterkerk, de evangelische pink
sterkerk, de lutherse kerk, het bap
tistenconvent, de kerk van God, de
gemeenten Gods, de christelijke en
zendingsalliantie (CAMA), de kerk
van de Nazarener en de evangelie-
kerk op vaste grondslag.
Deze kerken met een overwegend
fundamentalistische inslag omvat
ten driekwart van de niet-katholieke
christenen in Chili. Zij zijn verenigd
in de zogenaamde „domineesraad".
In december 1974 gaf deze dominees-
raad een verklaring uit, waarin on
der andere gezegd werd: „Wij erken
nen de militaire junta als het hoog
ste gezag van de natie, die, toen zij
ons van het marxisme bevrijdde, als
een verhoring op ons gebed kwam."
Op grond van hun houding tegeno
ver de junta krijgen deze kerken een
aantal voorrechten. Hun predikan
ten krijgen een speciale pas om zie
kenhuizen te bezoeken en in gevan
genissen en kazernes te preken. Zij
mogen openbare bijeenkomsten be
leggen en hebben toegang tot rege
ringsbronnen. waarbij zij een voor
keursbehandeling krijgen.
Kloof
De houding tegenover de Junta heeft
een kloof getrokken tussen de pro-
testanten in Chili. Tegenover de ge
noemde kerken staan anderen (die
meest op de wereldraad van kerken
georienteerd zijn), die Juist wel poli
tiek actief zijn tegen de junta. Onder
de lutheranen kwam het zelfs tot een
kerkscheuring.
De eerder genoemde lutherse kerk is
een afsplitsing van de (internatio
naal erkende) evangelisch-lutherse
kerk, die toentertijd geleid werd
door bisschop Frenz, die later door
de Junta het land uitgezet werd. Op
merkelijk was hier overigens wel, dat
de grote meerderheid van de kerkle
den opstapte. De kerk van Frenz
heeft nog maar tweeduizend leden.
De afgescheiden, thans bij de domi
neesraad aangesloten, lutherse kerk
is zeven maal zo groot.
Londen Binnen de Britse kerken
begint een actie op gang te komen
tegen de rassendiscriminatie en het
geweld tegen mensen met een ande
re huidskleur, die de laatste tijd
vooral gestimuleerd wordt door het
Nationaal Front.
De raad van kerken heeft alle leden-
kerken gevraagd hun leden te mobi
liseren tegen het Nationaal Front,
die „een leer aanhangt, die volledig
ingaat tegen de evangelische waar
heid en tegen de belangen van ons
land".
Het was voor het eerst dat de Britse
raad van kerken unaniem een be
sluit nam. waarin een politieke partij
werd veroordeeld.
De raad van kerken heeft een verkla
ring opgesteld, waar individuele
goed gehoord en maakten een
afspraakje. Op een keer dat
Professor de Oudestraat langs zou
komen, verzamelden zij zich aan het
andere einde van de straat. Zij
verdeelden zich in twee groepen; de
ene groep stapte, de één een eindje
achter de ander, langs de linker-, en
de andere groep langs de
rechterzijde van de straat, Professor
tegemoet. Het gevolg was dat zijn
Hooggeleerde, overeenkomstig de
les, die hij kort tevoren had gegeven,
de straat doorzwaaide, nu een greep
met de linkerhand naar de hoed en
een knikje naar rechts, dan haastig
een greep met de rechterhand en
een knikje naar links. Een
vermakelijk gezicht voor de
jongelui
Van de verstrooidheid van de rector
van het Kamper gereformeerd
gymnasium dr J. J. Esser vertelt
dominee Van Dijk dit staal. Dr Esser
ging per fiets naar het station.
Halverwege de IJsselbrug schoot
hem te binnen, dat hij thuis iets had
vergeten. „Hij sprong van zijn fiets,
gaf die in bewaring aan de
brugwachter en draafde naar huis
terug om straks, hijgend, zijn fiets
weer in bezit te nemen en rustig
verder te fietsen naar het station."
Dit heb ik horen toeschrijven aan de
Kamper professor Brillenburg
Wurth.
Aardig is, dat dominee Van Dijk al
vertellend een inzicht gunt in de
ontwikkeling van zijn denkbeelden.
Als Kamper student preekte hij op
straat samen met het Leger des
Heils. „Ik meende het goed. maar ik
zou het nu zeker niet meer doen,"
verklaart hij en zet vervolgens
uiteen, dat hij tegen elke vrome
activiteit is. waarbij de Kerk (met
een hoofdletter) uit het oog verloren
wordt. Die kerk (alweer: met een
hoofdletter) wordt voor dominee
Van Dijk steeds sterker: de eigen
kerk. en in januari 1937 (we zijn nu
in deel twee en ln Groningen) zegt
hij in een preek ..dat als Paulus op
dit ogenblik een brief zou willen
schrijven aan de Kerk van onze
Heere Jezus Christus te Groningen,
hij toch een adres moest hebben,
dat hij van die brief niet
onderscheidene doorslagen zou
maken en dat dit adres dan zou
wezen het adres van de scriba van
de Gereformeerde Kerk te
Groningen."
Hierop brak, zoals dominee Van
Dijk zelf schrijft, de storm los, want
hij stelde zich vierkant tegenover de
heersende gedachte van de
meervormigheid van de kerk. Het
wordt een zóók, waarover de ene
kerkelijke vergadering na de andere
zich buigt en daarna komt de
synode, die ln 1944 leidde tot het
ontstaan van de vrijgemaakte
gereformeerde kerken. Een en ander
levert geen mooie verhalen op, wel
eindeloze discussies, bijvoorbeeld
over een interruptie van de oude
professor Ridderbos, of die nu al
dan niet iets „rauwelings" door de
synodezaal geroepen heeft. Je houdt
het allemaal niet voor mogelijk,
maar al die dingen zijn gebeurd," en
onderwijl ging de bange
bezettingstijd zijn gang." Dominee
Van Dijk vertelt er levendig en
boeiend over, hij schudt niet
bekommerd het hoofd, doch hoopt
dat allen, die Gods Kerk liefhebben
„steeds klaarder horen het geluid
van Zijn bazuin, die Hij in de
Vrijmaking heeft doen dreunen."
Dat hoopt, als ik goed begrijp, de
negentig-jarige nóg.
H
ONVERSCHILLIGHEID
Tegen de terrorist die deze week ii
Utrecht terecht stond is twintig jai
gevangenisstraf geëist. De officier
van justitie sprak van Folkerts li'
„onverschilligheid tegenover een P1
anders leven". De rechter stelde zifl"
ten aanzien van de politieke d
achtergrond van de motieven van
Folkerts op een formeel standpunL
dat ging hem. naar zijn mening. ni«d
aan. Hij had te maken met Iemand 1°
die wapens op zak had. een poging p
tot moord deed en uiteindelijk |e
iemand dood schoot. Die [u
achtergrond is intussen natuurlijk |is
niet verdwenen en het is naïef om tr"
veronderstellen dat die achtergronf
vandaag of morgen niet heel
duidelijk om gehoor en aandacht zi
vragen. Waarbij wel meteen
opgemerkt mag worden dat het
protest tegen onze samenleving
nooit gediend is met het rondlopen
met wapenen en daar van tijd tot
tijd gebruik van maken. Terecht is
er dan sprake van onverschilligheit
tegenover anders leven. Albert
Schweitzer sprak van eerbied voor
het leven. Een gedachte die hem
leidde bij zijn keuze in belangrijke
vragen. Karl Barth nam dit sprekei
over bij zijn behandeling van het
zesde gebod. Ik denk dat dit een
grondregel is. Folkerts trok zich val
die regel niets aan. Hij bestreed
terecht wat Dorothé Sölle noemt
„de dood door brood alleen", maar
door de wijze van bestrijding werd
hij aan die dood op een uiterst
bewuste wijze medeplichtig. Wij
zitten met de vraag hoe dit bestraft
moet worden. Het is nog al wat:
„onverschilligheid tegenover ander
leven". Bewijs ik die
onverschilligheid niet als ik met te
grote snelheid over de weg rijd?
Sommigen stellen mij die vraag
reeds bij het gebruik van de auto op
zichzelf. Ik ben van mening dat die
uitdrukking „onverschilligheid
tegenover anders leven" de grote
aanklacht is die onze samenleving
raakt en niet alleen Folkerts. Onze
beslissingen ten aanzien va dezg.
hongerlanden bewijzen althans nt
niet het tegendeel.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Den Haag: J .van Gij
kei te Bennekom; voor Delft:
Juckema te Scheveningen.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Banc en Ruttenf
(N.O.P.), kand. H. Henstra te Kam
pen, die dit beroep aannam.
Aangenomen naar Wateringen: dr
F. L. Bakker, kand. aldaar.
Bedankt voor Wolvega: J. G. J. vai
Echten te Bunschoten-Spakenburg
GEREF. KERKE (VRIJG)
Beroepen te Haulerwijk: H. de Vriej
te Drogeham; te Rotterdam ost: W,
Triemstra te Utrecht.
(Can.).
khuizen: J. vai
e; voor Boskoof
risen: drs. A. Vei*-
Homoseksualiteit en de kerken,
14-15 januari te Zeist. Inf. en opg.
COC (Kees Roza), tel. 020-231192.
Waar een wil is, is Gods weg,
Jeugdconferentie 6-8 januari, De He-
zenberg te Hattem (tel. 05206-1648.
LONDEN (ANP) De r.k. bisschop
pen van Engeland en Wales hebben
de principiële voorstellen voor here
niging van de belangrijkste christe
lijke kerken en kerkgemeenschap
pen in deze delen van Groot-Brit-
tannië van de hand gewezen.
Een speciale commissie, waarin de
acht belangrijkste christelijke ker
ken en kerkgemeenschappen verte
genwoordigd zijn, heeft sinds 1974
deze voorstellen ter bevordering van
de oecumenische betrekkingen uit
gewerkt.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Apeldoorn: A. W. Veil
hoef te Chilliwack (Can.).
Bedankt voor Enkhuizen:
Vliet te Aagtekerke;
en Tricht-Geldermalsen:
gunst te Veen.
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen naar Rotterdam-Ce
trum: A. v.d. Berg. kand. te Gou
naar Workum-Makkum: Y. Horj
kand. te Ameide (verb.ber.).
Th. A. Delleman
kerkleden hun handtekening onder
kunnen plaatsen en waarin rassen
waan wordt veroordeeld. De eerste
die zijn naam onder de verklaring
plaatste was aartsbisschop Donald
Coggan, de anglicaanse leider.
De methodistische vice-vooreltter
van de raad van kerken dr. Kenneth
Greet zei dat het tijd is voor een
beslissing. In de leiding van zijn kerk
is men het er over eens dat de activi
teiten van het Nationaal Front „een
duistere stroom" vormt, „die wate
ren opneemt uit vergiftigde bronnen
en het leven van onze natie vervuilt".
In de verklaring wordt onder meer
gezegd dat mensen met een andere
huidskleur ten onrechte de schuld
krijgen van de economische achter
uitgang ln Groot-Brittannië.
De 41-jarige Haarlemmer Th. A. Del
leman (foto) is directeur van dl
scholengemeenschap „Ds. W. J. vai
Elden" te Haarlem en bovendier
sinds 1969 rondleider in de Grote o
Bavokerk in zijn woonplaats. Behal
ve door die rondleidingen is de hee
Delleman ook bekend door lezingen
met dia's en zijn artikelen over dé
befaamde Haarlemse kerk. Van zijd
boek „Een rondleiding door de Gro
te of St. Bavokerk in Haarlem" tuit
gegeven door Interland te Aalten) ii
nu een herdruk verschenen. DU
boektje) telt 159 pagina's en de helf
daarvan wordt in beslag genomei
door foto's. De prijs is twintig gul
den. Behalve in de boekhandel ii
deze „Rondleiding" ook verkrijg
baar bij de kosterij van de GroW
Kerk te Haarlem.