e geniale speelsheid an Woody Allen spaarpremie aanvragen. C. Bloem, de dichter an het verlangen 0 Aangename Franse comedie KUNST FILM UW Honderd oude ansichten Premie Spaarplan NMB NNIE HALL Prolongaties en reprises Bronwater... Spa ...natuurlijk NOUS IRONS TOUS AU PARADIS Kalender ter voorkoming van misdrijven Soldaat mag zelf bepalen wat hij op zijn kamer hangt Straat voor Bert Haanstra Verhoging debetrente kredieten kAARTE JOAG 9 DECEMBER 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet P 13 - RH 17 - S 11 door W. Wielek-Berg jie Hall is de zesde film die Woody Allen, de magere, roodharige, geniale Amerikaanse ppenmaker sinds 1969 regisseerde en de eerste waarin hij zijn neuroses niet uitdraagt naar itastische niemandslanden (een Latijnsamerikaanse operette-republiek; een science fiction jerika van de toekomst', een met Tolstoi-cliché's volgestopt Rusland uit de tijd van Napoleon, een paar voorbeelden te noemen), maar ze koestert op de plaats waar ze zijn geboren: New ADVERTENTIE Tony Roberts, Woody Allen en Diane Keaton in „Annie Hall" uk. iinie Hall" (natuurlijk speelt Allen de hoofdrol) verhaalt van de tot slukking gedoemde liefde tussen intellectueel, bezeten door trau 's over seksualiteit en dood, door psycho-analyse en zijn Jood-zijn, ;evoed in eerbied voor literatuur geleerdheid („Volg nooit een cur- i waar ze je .Beowulf' laten leze- en een lang, lief, vaag, op geheel dere wijze ook verknipt meisje, immend uit een oud-ingezeten jerikaanse familie van Jodenha- waar men er tegengestelde trau- t's op na houdt. De film is voor een !t onbelangrijk deel autobiogra- ch. Alvy Singer, de hoofdpersoon, Woody Allen in een enigszins an- re gedaante, zoals Annie Hall Dia- Keaton is (ze heet eigenlijk Hall i heeft een jaar met Allen samenge woond). De identificatie gaat zover, dat Allen zonder meer een gedeelte uit de Dick Cavett-show waarin hij zelf optreedt kan invoegen. Speels gemak Nu is het vaak gevaarlijk om het fantasiekader te laten varen en zich zelf zo dicht op de huid te kruipen. Maar in „Annie Hall" lukt alles, met een adembenemend speels gemak. In het begin richt Allen zich recht streeks tot het publiek en geeft een monoloog vol grappen weg, waarin hij zijn benadering van het leven onder meer vat in de wise-crack „Ik zou nooit bij een club willen horen waar ik zelf lid van ben". En verder is er nauwelijks iets wat hij niet durft. Hij pendelt on-chronologisch van he den naar verleden naar toekomst en vice versa; gaat als volwassene in de schoolbank van zijn vroegere klas zitten om de juffrouw de les te lezen; wordt weer vroegwijs kind in het deinende en dreunende huis onder de cake-walk in New York's amuse mentspark Coney Island; wint bij voortbijgangers raad in voor zijn moeilijkheden (zij zijn hem onmid dellijk en trouwhartig ter wille); roept de echte Marshall McLuhan te hulp als een pseudo-intellectuele ha zelaar in de rij voor een bioscoop zijn goeroe fout citeert; neemt zijn toe vlucht tot „terzijdes" om de werkelij ke gedachten weer te geven van een liefdespaar dat zich in een gesprek uitput in onhandige en onnozele cli- ché's; splijt het doek doormidden om Alvin's familie (permanent ver strikt in woordenstrijd over onzinni ge onderwerpen) en die van Annie (redekavelend over werven en sche pen en glimlachend tot de dood erop volgt) letterlijk tegenover elkaar te plaatsen; zet Annie na Alvins klacht dat ze zo „afwezig" is in bed op een stoel om het geklungel en gehannes van haar andere ik kritisch te com mentariëren, kortom, hij doet waar hij zin in heeft. In het droomland Californië met zijn plastic mensen en plastic kerstmannetjes, waaraan hij zijn geliefde verliest, is de satiri sche toets zwaarder aangezet dan in New York, de teder beminde stad in diep verval die zorgt voor een bijna documentair aandoende entourage. Maar dat is functioneel, want het strookt met de gevoelens die aan de basis van de beelden liggen. Tussenbalans Woody Allen heeft (op zijn tweeën veertigste) met Annie Hall een soort artistieke tussenbalans opgemaakt, vol grappen, bon-mots en droefenis van hoog gehalte, die het hoogte punt vormt van zijn werk tot dusver re. Men vraagt zich af, hoe hij zich zelf, in meer dan één betekenis, ooit nog zal kunnen overtreffen. Maar waarom zou dat eigenlijk moeten? Laten we blij zijn met wat hij nu heeft gemaakt, een film die zo goed is dat hij voor ons gevoel veel te kort duurt. „Blijf toch, je bent zo mooi", ls dat niet het grootste compliment wat een lelijke kleine man die zijn ziel blootlegt en daarbij de distantie van de ware humor bewaart zich kan wensen? Bij alle overstelpende lof voor Woody Allen mogen we Diane Kea ton niet vergeten. Ze speelt Annie Hall zo natuurlijk of ze het echt zelf is. En dat is ook weer niet helemaal waar, want kunst blijft kunst Amsterdam-Alhambra I, 16 jr. U kunt nog tot het eind van deze maand uw spaarpremie aanvragen over het bedrag dat u in 1972 hebt gespaard volgens de voorwaarden van het Premie Spaarplan. Dat sparen kon gebeuren door middel van spaarbewijzen, effecten+effectenbewijzen, levensverzekering, spaarkasinschrijving, via aflossing op hypotheek of garantiekrediet of via een bedrijfsspaarregeling. U weet dat die 20% spaarpremie belastingvrij is en dat u die alleen kunt aanvragen bij de instelling waar u in 1972 hebt gespaard. Niet vergeten. Want 't is geld waar u recht op hebt! En na 31 december is het te laat! Tussen haakjes: Opnieuw deelnemen aan het Premie Spaarplan gaat niet meer. Maar er zijn wel andere spaarvormen waarvoor de overheid een premie geeft. Vraag een folder aan bij: „Sparen", Postbus 51, Den Haag. Publikotie van het ministerie van Sociale Zaken. Het gaat goed met de Franse lilm, na een diepe inzinking komt hij weer krachtig opzetten. Tot onze vreugde, want een Europees tegenwicht tegen het in filmland oppermachtige Amerika is bitter nodig. Natriumarm Drink de natuur Wie zich geamuseerd heeft met „Un éléphant ?a trompe énormément" mag het vervolg, „Nous Irons tous au Paradis" („Met z'n allen naar het paradijs"), natuurlijk ook van regis seur Yves Robert, niet missen. Dat vervolg is zelfs beter: er spelen de zelfde acteurs in mee in dezelfde rollen van vier vrienden, maar de toon is anders, zachter en beschaaf der en de humor is beter verdeeld, er zitten geen dode plekken in. Het kwartet van kameraden Bouly, Etienne, Daniel en Simon (Victor La- noux, Jean Rochefort, Claude Bras- Milieuvriendelijke ondernemers houden beurs in Amsterdam Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dit weekeinde wordt in Amsterdam de eerste Ne derlandse beurs gehouden voor mens- en milieuvriendelijke onder nemers. Ruim veertig nieuwe kleine bedrijven, werkgemeenschappen en coöperaties zullen zich op de beurs presenteren. Ze verkopen en demon streren hun produkten, variërend van hout- en textielprodukten, me taalwaren, keramiek, technische en elektronische produkten tot dienst verlenende bedrijfjes zoals architec tenbureaus, administratiebureaus en kleinschalige verpleegeenheden. seur en Guy Bedos) trekt nog als vanouds samen op, ze kopen zelfs met zijn vieren een huis dat als een pilotenstaking is geëindigd onbe woonbaar blijkt door het vliegtuigla waai, maar het accent valt toch voor namelijk op Etienne en zijn vrouw Marthe (Danièle Delorme). Etienne vindt een foto die zijn hevi ge jaloezie opwekt en met een ge zicht dat in waardige strengheid en droefenis bevroren schijnt gaat hij haar bespioneren. Dat levert effec ten op, waaraan de Franse vaudevil le-klucht van oudsher rijk is. maar ze zijn goed geplaatst en niet overdre ven. Zodra het al te gortig wordt krijgt een bijfiguur de aandacht: Si mon bijvoorbeeld, die nog steeds in de clinch ligt met zijn katijf van een moeder, of Daniel, die van mannen houdt maar toch bijna trouwt met een overrijpe Roemeense, of Bouly, die vele kinderen onder zijn hoede heeft genomen, met zijn vaderrol bij na tevreden is doch moeilijk kan verkroppen dat zijn vroegere echtge note zich heeft verslingerd aan een maffe poppianist. Kortom, afleiding genoeg, aangenaam vermaak is troef. Wie herinneringen heeft aan vroeger zal Daniel Gélin herkennen in een klein rolletje. De man, hoewel geheel vergrijsd, is waarlijk mooier dan ooit. Amsterdam Leidsepl. th. en Krite- rion; Den Haag - Calypso; Rotterdam - Calypso 2, 16 jr. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Voorlichtingsacties om criminaliteit te voorkomen wor den steeds meer centraal geregeld door de nog jonge afdeling „crime prevention" van het ministerie van Justitie. De overdracht van taken gebeurt in goed overleg met de in tergemeentelijke politiecommissie die zich al tien jaar met de voorko ming van criminaliteit bezig houdt. De verspreiding van voorlichtings materiaal met waarschuwende af beeldingen (voorkom inbraak, be veilig uw huis; voorkom zakkerolle- rij) is het komend jaar voor het eerst in handen van het ministerie van justitie. Woensdag is op het Haagse hoofdbu reau van politie de crime-prevention kalender 1978 gepresenteerd die in een oplage van 50.000 in het land verspreid wordt. Verder komen er weer tv-spotjes en advertenties in dag- en weekbladen om het publiek alert te maken op het voorkomen van misdrijven. De voorlichtingsacties worden al ja ren opgezet door een samenwer kingsverband tussen twaalf ge meentelijke politiekorpsen in het westen van het land. De initiatiefne mers zijn er voorstander van om de coördinatie van de preventie taken uit handen te geven aan het ministe rie van justitie. Volgens de gemeentelijke commis sie moet de nieuwe afdeling op het ministerie er ondermeer voor zorgen dat er over enkele jaren voor elk korps een speciale man wordt aan gesteld die zich bezig houdt met voorlichting op het gebied van de preventie. utrecht (ANP) Het is het recht van iedere dienstplichtige zelf te bepa len welke affiches, pamfletten, illus traties en dergelijke hij in zijn kazer nekamer ophangt. Zo luidt volgens de VVDM de uitspraak van het Hoog Militair Gerechtshof in Den Haag in twee beklagzaken over de vrijheid van meningsuiting van dienstplichtigen. De vereniging van dienstplichtige militairen tekent hierbij aan, dat vlak voor deze uitspraak de natio naal territoriaal commandant een order heeft laten uitgaan waarin dit recht al wordt erkend. BarTy Lyndon Schitterende film van meester Stanley Kubrick over de mooie, verre,, koude wereld van het verleden. De gehele week In Studio. Venray. Providence Magistrale film van Alain Resnais over creatieve capriolen van een oude, zieke schrijver en de ver wisselbaarheid van menselijke rela ties. De gehele week in Tuschinski 2. Amsterdam en Metropole 4, Den Haag. Padre Padrone Prachtige film van de Italiaanse gebroeders Taviani over de macht van de taal die een ongelet terde Sardijnse herdersjongen uit zijn Isolement verlost. De gehele week in Cinetol II, Amsterdam en Kijkhuis, Den Haag. l'Affiche Rouge Briljante film van Frank Cassentl over een verzets groep In de oorlog, waarin heden en verleden vloeiend in elkaar overlo pen. 9 en 14 dec.. De Krabbedans, Eindhoven; 9 t.e.m. 12 dec. 't Spui gat, Dordrecht. Le Juge Fayard, dit ,,Le Sheriff" Po sitieve, politieke pollcier van de zeer geëngageerde Franse filmer Yves Boisset. De gehele week in Calypso club, Amsterdam en Trianon, Lelden. Que la Fête commence Voorbeeldige historische film met dubbele bodem van de Franse regisseur Bertrand Tavernier. De gehele week in De Uitkijk. Amsterdam. Rome, open stad Meesterwerk van Roberto Rossellini uit 1945 over oor log en bezetting in Rome met Anna Magnani in de vrouwelijke hoofdrol. De gehele week in Harmonie. Alkmaar. Casanova Fellini plaatst in zijn nieuwste film de legendarische vrou wenheld als een soort sexmachine tegen een achtergrond van bizarre en barbaarse schoonheid. De gehele week in Hl. Heerlen; Royaline, Roer mond en Studio, Sneek. La Dentellière Tedere liefdesgeschie denis van de Zwitserse regisseur Claude Goretta over twee mensen die niet te zamen kunnen komen omdat de woorden hen scheiden. De gehele week in The Movies en Al- hambra 2, Amsterdam en Studio. Utrecht. Te gek om los te lopen. Ontroerende documentaire van een Italiaans col lectief over nieuwe wegen om krank zinnigen te integreren in de maat schappij. 12 dec. Diogenes Huis. Haarlem. ADVERTENTIE Er wordt een straat genoemd naar Bert Haanstra, de cineast. Hij heet de Bert Haanstra-strook en bevindt zich in Zoetermeer, een gemeente die kan bogen op een woonbuurt waar dertig straten naar binnen- en buitenlandse filmregisseurs, acteurs en actrices zijn genoemd. Haanstra zal de onthulling verrichten op woensdag 14 december, 's middags om twee uur. In verband met de stijging van de rente op de geldmarkt, zien wij ons genoodzaakt om met ingang van 9 december 1977 onze tarieven aan te passen. Op de debetrente van de kredieten waarvan het tarief gekoppeld is aan het promessen- disconto van De Nederlandsche Bank N.V. zal een tijdelijke toeslag gelegd worden van 1%. loor R. L. K. Fokkema C. Bloem heet de dichter van het erlangen. Het zou niet helemaal iiist zijn dit verlangen te koppelen an zijn uitspraak; „Mijn verlangen veel meer naar de tijd van mijn lijn jeugd dan naar mijn jeugd zelf, oewel dit laatste natuurlijk ook eL" De uitspraak komt voor in het indeltje „Aforismen" (1952), dat lans herdrukt is en verschenen is j uitgeverij Bzztöh in Den Haag. iet alle (76) uitspraken verdienen naam aforismen, aangezien aan ile de kernachtigheid ontbreekt die voor typerend is, en veel aforismen er eerder gedachtenflarden zijn. bekendste zijn „Dichten is afle- n" en „Iedere verandering is een frslechtering, zelfs een verbete- Ig." ie uit de laatste bewering zou con- uderen dat Bloem in veel opvattin- ti conservatief ls, zou te snel con- uderen. Hij is een reactionair, dat zoals Bloem zegt. een erenaam tor iemand „die niet knielt voor de uien van de dag." Deze omschrij- kan men vinden in een tweede ive die de Haagse stichting op de markt brengt, „Ongewild archief" getiteld. Dit boekje is samengesteld uit artikelen die nimmer zijn gebun deld en thans een nadere kennisma king met Bloems opvattingen moge lijk maken. Hij vertelt hier o.m. over zijn jeugdlectuur, over zijn verhou ding tot Verwey, Van Eyck, Greshoff, en hij veegt de vloer aan met Just Havelaar, „het type van de moralise rende dilettant". Eerlijk vermeldt Bloem dat de enige ambitie in zijn leven is geweest te debuteren in De Beweging, dat hij een afkeer heeft van iets te moeten doen, dat hij het kenmerk van een groot dichterschap acht „het heimwee naar een andere wereld", dat grote dichters „tegelijk van en boven de mensen zijn, hun verlangen en lijden kunnen delen in de grond van het hart en toch ook weer gelijktijdig te kunnen zien als stond men er bulten." Typerend Deze en dergelijke uitspraken type ren niet alleen Bloem als dichter maar ook de tijd waarin hij schreef. Problematisch zijn Bloems uitspra ken wanneer zij „de machten der duisternis die zich vooruitstrevend noemen" betreffen. Zij zijn evenwel te begrijpen als een verdediging van wat voor Bloem essentieel is en wat voor hem ware moderniteit inhoudt. Die ware moderniteit is niet het aan hangen van de allerlaatste richting op welk gebied dan ook; ls ook niet het omhangen van de profetenman tel rond de schouders van elke „café theoreticus of meeting-socioloog" (men bedenke dat Bloem dit schrijft in 1921), neen, de ware moderniteit bestaat in het dichterlijke vermogen uiting te geven aan het levensgevoel, in de vertolking van de stem des harten van de moderne mens. Wat dit in concrete betekent, demon streert Bloem aan de poëzie van Baudelaire en NIJhoff, die z.i. en ver rassend genoeg, dichters zijn ge weest van het Christelijk levensge voel, dat is: „het gevoel voor de wer kelijkheid van de zonde." Levensgevoel In 1924 schrijft Bloem hierover: „Dit gevoel nu ls, naar lk stellige overtui ging heb, precies datgene wat de grootste en de mindere dichters scheidt, en ten slotte zelfs alle men sen verdeelt. Het spreek wel vanzelf, dat deze scheidingslijn niet loopt tussen Christelijk en niet-Christelijk in engere zin." Onder de laatste cate gorie vallen alle wereldverbeterende J. C. Bloem lieden en onder de eersten zijn er die niet bestand zijn „tegen de blik van hem, die het leven heeft door schouwd zonder zich te paaien." In „Ongewild archief" komen noties voor, men zal het begrepen hebben, die abstracter uitgedrukt staan in Bloems „Verzamelde beschouwin gen" (1950). Deze beschouwingen le veren tegelijk de achtergrond die misverstand ten aanzien van Bloems visie op dc gebrokenheid van het bestaan uitsluiten. Zo moet Bloems levensgevoel bij voorbeeld gezien worden In het perspectief van Het Verlangen. Daarmee bedoelt Bloem „de goddelijke onvervuldheid, die, wel verre van ons het leven tot een last te maken, ons Juist de anders onduldbare last des levens doet dra gen niet alleen, maar zelfs bovenal beminnen." J. C. Bloem. Aforismen. Uitg. BzztAh. Den Haag 1977. 48 blz. 6,50 J C. Bloem, Ongewild archief. Id. 104 blz. 13,50. Drs. P., die overigens allang en vaak achter zijn pseudoniem vandaan is gekomen, verza melt ook oude ansichten. Daaruit heeft hij een boekje samengesteld. Het heet „Drs. P. beveelt warm aan 100 uit- snijdbare onvindbare, geniet bare verzendbare kaarten" Ze staan er In met de achterkanten erbij. Als u dus behoefte krijgt om bij voorbeeld Iemand „O Susanna, wat is het leven schoon" of „geef me nog een drupske" mede te delen; of Paul Kruger Der Freiheit Morgenrot te wensen; of te „feliciteren" met handjes, roosjes, lelietjes van dalen, vergeetmenletjes en klavertjesvier; of te verblijden met een blode min naar, Cléo de Mérode, Hindenburg, Lilliputaner, een niet meer bestaan de paus, een blote juffrouw op de fiets, reclame voor comestibles of anthraclet, een kus in bloemetjes en Zandvoorts Volkslied; of uit Klazi- naveen te waarschuwen dat de Man nen zo slecht zijn, en te tonen dat de ooievaar in een pakkist Per Eilgut eln strammes Baby kan bezorgen; of te verbazen met vijfendertig gefoto grafeerde besnorde heren die blij kens het onderschrift het Heider MSnner-Quartet 1912 vormen; (om maar even wat te noemen) dan kunt u zoiets uit dit boekje halen. Het gaat er dan wel kapot van. De kaarten komen u dan op tweeént- winttgeneen halve cent. en er zijn erbij waarvan de originelen mis- Drs. P. 100 Kaarten, uitg. Tie- bosch, 128 blz. 22,50. schien al wel honderd maal zoveel kosten. Vele verzamelaars maakten de prijzen hoog. Het boekje heel laten kan natuurlijk ook.. Drs. P. schreef er nog een maf tekstje en tweeregelige rijmelarijtjes bij. Ber Huising Simpkins 'Simpkins!!!!' 'Simpkins!!!!' Drs. P. boceli warm a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 17