Gezangbundel van 1938 blijft verkrijgbaar Nieuw maandblad Woord en Geest Uit brieven van lezers 5 Ten gerieve van confessionelen Actie voor behoud van pastorie Karl Barth Rij 25 km méér per volle tank. MobilD de olie die benzine bespaart. ICCC mag geen actie voeren onder chr. geref. kerkeraden Voordeel halen. VANDAAG 1 Priester draagt mis op bij eigen huwelijk VOORBUGANGEI Pinochet wijst protest van kardinaal af Conferenties DONDERDAG 8 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De oude hervormde gezangbundel (van 1938) zal niet verdwijnen. De uitgeverij Boekencentrum te Den Haag zal deze bundel blijven herdrukken, zolang er vraag naar is. Ook al beschikken de kerken sinds 1973 over het Liedboek voor de kerken. Er is In de hervormde kerk een vrij gTote groep gemeenten, die het Lied boek niet hebben Ingevoerd, maar die de bundel van 1938 zijn blijven gebruiken. Men moet deze gemeen ten vooral zoeken bij de zg. confessi onelen. Blijkens publikaties in het orgaan van de confessionele vereniging, het Hervormd Weekblad, van de laatste weken ls in deze gemeenten onrust ontstaan, omdat „men" zei, dat de bundel van 1938 niet meer herdrukt zou worden. Gemeenten, die het Liedboek niet gebruiken, zouden dan „met de rug tegen de muur staan". Voor deze onrust is geen enkele re den, meldt ds. J. P. van Roon nu in het laatste nummer op gezag van de uitgeverij Boekencentrum. Deze uit geverij blijft zowel de bundel-1938 (psalmberijming 1773 plus gezangen 1938) als de bundel-1968 (nieuwe Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten. artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open bnevtn, oproepen o» reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogeii|k te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas-met mogelijk over elk geval van bekoring ot motplaatamg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859, Amsterdam Bij publicatie worden naam en woonplaats van de hrijver vermeld. Nieuwe ARP De heer Aantjes moet eens ophou den zich krampachtig aan het CDA vast te klampen. Hij (en niet hij alleen) moeten een nieuwe AR-par- tij oprichten. Want van de AR ls niets meer over. ze zijn verloren ge gaan in het CDA of laten we zeggen de KMA (KVP met aanhang). Want dat ls het en niet meer. Daarom moet er een AR-partlJ komen om het behulp van andere partijen, waarschijnlijk niet nu maar over een tijdje alsnog dat tweede kabi net-Den Uyl er door te krijgen. Groningen Carola de Vries Vara-vloeklied (3) Het is uiterst kwalijk en bedenkelijk wanneer mensen, die zich christe nen noemen wél ondersteboven ra ken bij het horen van gevloek, maar vaak ongeroerd blijven als het om zaken van werkelijk belang gaat. Hun stem wordt nauwelijks gehoord als het om de vloek van de bewape ning, de vloek van de armoede, de onderdrukking of ander onrecht gaat. En dan te bedenken dat de omroep die zij aanklagen één van de actiefste is ln het signaleren en ana lyseren van onrecht ln de wereld. Het geweten van deze gegriefde christenen, die vaak zeer kwetsend reageren (wat blijkt uit de dreige menten die Sonja Barend ontving), kan blijkbaar alles bevatten, behal ve onfatsoenlijk taalgebruik. Dit vind lk voor het christendom een treurige beschamende zaak: velen hebben blijkbaar hun vermogen om te relativeren verloren en zijn weg gezakt ln de brij van vroom gedrag en vrome praatjes. En dat ls erg onbijbels, kortom: dat vloekt bij wat van een christen verwacht wordt. Aalsmeer H. R. Niesing Vara-vloeklied (slot) En hier een heel geschikte therapie voor al die mensen die zich zo vrese lijk aan de Vara televisieuitzending geërgerd hebben en zich misschien nog wel eens meermalen aan zulke uitzendingen zullen moeten ergeren. Aan uw tv-toestel zitten twee knop jes: een om uw toestel uit te zetten en een om van zender te veranderen. Draal even aan een van deze knop jes en al uw ergernis is verdwenen! Utrecht E. Blijcnberg Taizé Als de heer Jonges ln Taizé is wezen kijken, om daar vast te stellen, dat men overal dolende ls en het alleen in Taizé gevonden heeft, is hij er óf veel te kort geweest, óf hij heeft met de Jongeren daar, nauwelijks een gesprek gehad. Uiteraard, overal waar Jongeren samenkomen, „vindt men elkaar", maar als de heer Jon ges meent, dat dit het enige ls, wat in Taizé gebeurt, heeft hij helaas het meest wezenlijke, eenvoudig niet opgemerkt. Heeft hij de gebedsdien sten, drie maal per dag. niet bijge woond en samen met de broeders en de jongeren de psalmen gebeden en voorbede gedaan voor de velen, die Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestWaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tal. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwo*e Tel. 05200-17030 Kritiek (4) psalmberijming plus gezangen 1938) uitgeven. Ook van de koorultgave bundel-1938 ten dienste van koren en organisten komt dit voorjaar een herdruk. Aangeboden Het Liedboek is in de hervormde kerk door de synode aan de plaatse lijke kerkeraden dan ook alleen maar „aangeboden". Datzelfde gold van de oude gezangenbundel. Dat betekent ln de praktijk, dat men ln de hervormde kerk plaatselijk tenminste de volgende vijf mogelijk heden kan tegenkomen: alleen de psalmen ln de oude berijming (gere- formeerde-bondsgemeenten). alleen de psalmen ln de nieuwe berijming (enkele gereformeerde-bondspredi- kanten), psalmen oud plus gezangen oud (sommige confessionelen), psal men nieuw plus gezangen oud (ande re confessionelen en anderen) en ten slotte in de meeste gemeenten (ook confessionele) het Liedboek voor de kerken. Als zesde mogelijkheid zou daar nog aan toegevoegd kunnen worden de liedbundel van de Nederlandse pro testantenbond. die hier en daar ln vrijzinnige kring nog geprefereerd wordt boven het Liedboek, al is de grote meerderheid van de vrijzinnig- hervormden wel op het Liedboek overgegaan. Dit is een foto van de pastorie van het dorp Safenwil in het kanton Aargau in Zwitserland. Van 1911 tot 1922 woonde hier als dominee Karl Barth. In dit huis schreef hij zijn commentaar op Paulus brief aan de Romeinen, waar door hij beroemd werd en een omwen teling in de theologie teweegbracht, die tot op vandaag van diep ingrijpen de betekenis is gebleven. De pastorie is hard aan renovatie toe. Deze kost veel, 300.000 Zwitserse franken méér dan nieuwbouw. De kerk van Safen wil besloot daarom aanvankelijk tot afbraak. Later stelde men de beslis sing toch weer uit. Inmiddels is in Zwitserland en daarbuiten een actie op gang gekomen om het oude huis te behouden. Eind van dit jaar valt de definitieve beslissing. Dr J. J. Buskes (Rooseveltlaan 228, Amsterdam; giro 113211), prof. dr K. A. Deurloo en prof. dr J. Veenhof, allen te Amsterdam hebben een oproep gedaan, deze actie door een gave of een sympathiebetui ging te ondersteunen. dit nodig hebben? Heeft hij in Taizé niet de uitgeweken Portugezen ont moet en de Jonge gastarbeiders, of de jonge Afrikanen, die daar de be vestiging van hun geloof vinden? Weet hij niet, dat kleine kerngroe pen van Jongeren, die met Taizé verbonden zijn, in hun vakanties hun zelfverdiende geld besteden aan reizen naar landen, waar de kerken het niet gemakkelijk hebben, om de jongeren daar een hand van verbon denheid toe te steken en van hen te leren? dat bijv. in Wenen, stu denten, die regelmatig in Taizé ko men, zich Inzetten voor mensen, die uit de gevangenis ontslagen zijn en die ln deze stad, door niemand wor den opgenomen? Dat zij strafgevan- genen bezoeken? Dergelijke bla bla kritiek, zoals die blijkt uit de weer gave van het artikel van drs. Jonges, is niet alleen werkelijk onterecht, maar zij geeft een verkeerd beeld van een echt stuk geëngageerd geloof. Hardenberg Katharina van Drimmelen Taizé (2) De kritiek op Taizé van drs Janges (Tr/Kw 5 dec.) zie ik als een poging van „de officiële kerk" om ook dit dwingend appel op allen die zich christenen noemen weer onschade lijk te maken. De natie van vereen zelviging met de minsten van Jezus' broeders, ook waar dit het opgeven van voorrechten en aanvaarding van lijden inhoudt, ligt ons „wel- vaarts-christen" nu eenmaal niet zo. Het verwijt van de vrijblijvendheid der contacten in Taizé, slaat meteen terug op veel kerkelijke gemeenten, met dit verschil, dat men daar wel zondag aan zondag naast elkaar zit Als de werking van de bijbelse bood schap als een „drug" wordt voorge steld, moet dit in nog veel sterkere mate voor de prediking ln veel va derlandse erediensten gelden: de Taizé-mensen komen dan toch maar tot zeer concrete daden van navol ging. Gelukkig zijn er ook veel chris tenen die uitzien naar het vervolg op de „brief van het volk van God zondag in Breda. Het is naar ik meen dr. Boerwinkel die deze tek sten beschouwt als authentieke „bijbelse boodschap" voor onze tijd. Apeldoorn H. Ooms Taizé (3) Met stijgende verbazing las ik het stuk van drs A. Jonges en ik vroeg me af: moet dat nu zó? Biedt de wereldkerk dan geen onderdak voor vogels van allerlei pluimage, inclu sief de wat hippe vogels? Kunnen we elkaar onze geloofs-beleving niet eenvoudig gunnen en ons zonder meer verheugen met en over hen, die ln Taizé en naar ik hoop a.s. weekend in Breda de stem zullen horen? Loosduinen J. Scholtens Taizé (4) In Trouw van 5 december breekt drs. A. Jonges wel al te gemakkelijk de staf over Taizé! Mijns inziens doet hij daarmee veel jongeren te kort. Hij heeft wellicht niet de dien sten meegemaakt in de Verzoe- ningskerk. Ook heeft hij misschien verzuimd zo door de dag eens ln de kerk te zijn. Hij had dan hier en daar jonge mensen aangetroffen in gebed verzonken. En dat gebeurt elke dag! Ik vind dat Je Je niet zo goedkoop van „Taizé" kunt afmaken als de heer Jonges doet. Taizé is misschien op dit moment de enige échte oecu menische vindplaats. Ik kan er wel eens jaloers op zijn. Roger 8chutz mag een consequent apostel ge noemd worden, die veel Jongeren aanspreekt Ik ben er de Heer dank baar voor. Rotterdam C. J. A. Wessels hij is met Mattheus 25 begonnen; en heeft die lijn steeds gevolgd geluk kig. Niet Aantjes heeft aan de eigen zaak verraad gepleegd, maar diege nen die zo graag met de WD willen werken ln de fractie van het CDA. Eek en Wiel A. C. Cornelisse Swapo Als men het realistisch bekijkt, dan blijkt dat de SWAPO militair niets voorstelt Op een paar plaagstoten na, heeft het nooit de militaire macht van het Zuidafrikaanse leger kunnen breken. Ook de Cubanen leden een nederlaag, tegen dit leger (operatie Foxbat) in Zuid Angola. De Beer (Trouw 1.12.77) geeft wel hoog op, dat de SWAPO door de V.N. en de OAE (Organisatie van Afrikaanse Eenheid) is erkend als de authentieke vertegenwoordigers, maar het volk heeft nog nooit er inspraak over gehad. In 1976 reisde lk drie maanden lang door dit land. Bij de Ovambo-stammen hoorden we, dat daar wel sympathie voor de Swapo was, maar dit was niet alge meen. BIJ de Hereros-stammen ging de sympathie weer meer naar de SWANU beweging, maar ook niet algemeen. Bij hen en ook bij de andere zwarte groepen, waren er ve len die sympathie hadden, voor de Turnhalle-groep. Velen, blank en zwart, waren bang dat wanneer dit land economisch zelfstandig zou worden, de economie en de export, die nu op Zuid-Afrika gericht is, zou wegvallen. Als na succes der E.E.G. Zuid-Afrika weg zou zijn, is het be slist noodzakelijk, dat er onder toe zicht de V.N en EEG vrije verkiezin gen komen. Dan kan dit volk blank en zwart vrij kiezen voor SWAPO. 8WANU, en de Turnhalle-groep. Een van boven, dus door de V.N.. opge legde regering der SWAPO, leidt be slist tot een burgeroorlog. Velsen-Noord H. J. Dekker Swapo (2) Er bestaan ln Namibië verschillende politieke partijen en organisaties, die alle één eerste doel voor ogen hebben, nl. het land bevrijden. Eind april '77 kwam op initiatief van de 8WANU een breed anti-Zuld-Afri- kaans-eenheidsfront tot stand, het Namibisch Nationaal Front; be staande uit het vorige eenheids front, de Namibische Nationale Con ventie én een bundeling van kerke lijke organisaties, de Namibische Nationale Raad én nog een aantal andere politieke organisaties. Deze eenheid werd gesloten met als doel het bereiken van de nationale be vrijding, onafhankelijkheid en zelf beschikking als één ondeelbare na tie! Honderden leden van de SWA PO in Namibië zouden niets liever zien dan dat hun organisatie zich bij dit eenheidsfront zou aansluiten hun roep vorig jaar om een congres van hun partij (om daar het gevoer de beleid en de leiding ter discussie te stellen) heeft alleen maar geleid tot het ln Zambia gevangen nemen van zo'n duizend van hen op verzoek van de buitenlandse leiding van de 8WAPO Van de organisatie met de grootste buitenlandse steun heeft de buitenlandse leiding zo'n machtspositie veroverd, dat haar ei gen leden, die in Namibië zelf dan toch de strijd moeten leveren, niets meer in te brengen hebben en erger nog, kennelijk geen recht meer heb ben op vrije meningsuiting. Het is niet de taak van buitenstaanders om te kiezen voor een volk; dat getuigt in feite van een even koloni aal gedrag als dat van de huidige koloniale overheersers. Indien op recht de bevrijding van Namibië wordt beoogd, dan kan het niet an ders dan dat onze steun uitgaat naar de hele bevrijdingsbeweging van Namibië, d.w.z. 8WAPO, 8WANU, Namibisch Nationaal Front e.a.! Rotterdam Sytske Sötemann Arm/rijk De rijke landen wijzen een grond- stoffenfonds af met het argument, dat een dergelijk fonds een inbreuk zou maken op het vrije-marktme- chanlsme van vraag en aanbod. Ik vraag me af, waarom dit argument dan niet gebruikt wordt tegen bij voorbeeld de gemeenschappelijke landbouwpolitiek van de EG. Daar mee wordt toch net zo goed een Inbreuk gemaakt op dit mechanis me. Het meten met twee maten, wat de rijke'landen doen, ls helaas al vaker voorgekomen met betrekking tot de derde wereld. Het is verheu gend dat Nederland de politieke wil in ieder geval wel heeft en deze ook kenbaar maakt. Ik hoop dat deze lijn ln het komend kabinet zal wor den doorgezet, maar het valt te be twijfelen. Tot slot wilde ik u nog een compliment maken over de vele en goede Informatie, die u over de der de wereld geeft. Ik hoop dat Nico Kussendrager nog lang bij u werk zaam zal zijn. Arasterdam H. Wind UTRECHT De evangelische uni versiteitsgemeente van Utrecht or ganiseert samen met de werkgroep K air os zondag 11 december een kerkdienst om de herinnering le vend te houden aan de slachtoffers in Zuid-Afrika. Ds. J. Adonis, een zwarte Zuidafrikaan, zal tijdens deze dienst preken over de lofzang van Maria (Lukas 1). Van een onzer verslaggevers EDE Het eerste nummer is verschenen van een nieuw blad van verontruste gereformeerden. Het draagt de naam „Woord en Geest" en is aangekondigd als een maandblad. Dit blad ls gesticht door een groep, die eind vorig Jaar uit de vereniging „Schrift en Getuigenis" trad na moeilijkheden, die onder meer uit kwamen in het niet herbenoemen van de Rotterdamse emeritus-predi kant dr. E. Masselink als hoofdredac teur van het blad „Waarheid en Een heid". Dr. Masselink zit ook in de nieuwe werkgroep, waarvan verder onder anderen deel uitmaken: ds. O. Bouw man, Nijverdal, ds. K. Kramer, Urk, drs. A. W. Meeder, Den Bommel, ds. G. Meijering, Scherpenzeel, ds. W. Praamsma, Nleuweroord, ds. J. M. G. Sijtsma, Dieren, ds. H. Veenstra, Urk en de heer J. Visscher, Driehoek 29, Ede, die als contactpersoon op treedt. In het eerste nummer (negen pagi na's in zeer eenvoudige gestencilde vorm) wordt de positie van deze nieuwe groep tegenover de bestaan de groepen „8chrlft en Getuigenis" (met het blad Waarheid en Eenheid) en het „Confessioneel Gereformeerd Beraad" (met het blad Credo) gemar keerd. Groepsvorming De redactie schrijft, dat de drie groe pen „aan hetzelfde front strijden". „We reiken elkaar de broederhand in de gemeenschappelijke strijd tegen de nieuwe theologie en de nieuwe moraal, die bezig zijn onze kerken binnen te dringen." ADVERTENTIE ADVERTENTIE Het AR-Kamerlld Van Dam voelde zich genoodzaakt Goudzwaard en uw commentaren aan te vallen. Zijn goed recht, ofschoon lk het daarmee Juist wel eens ben. Van Dam schermde met de fractie; zijn de CDA-leden en -kiezers onmondig? Ook valt hij Aantjes aan (en vele lezers met hem). In één geval gaat hij zo ver. dat hij schreef dat Aan tjes draaide. Het tegendeel is waar. Van een onzer verslaggevers APELDOORN Het deputaatschap van de christelijke gerefor meerde kerken voor correspondentie met buitenlandse kerken heeft de plaatselijke kerkeraden ontraden, zich aan te sluiten bij de internationale raad van christelijke kerken (ICCC). Op 20: september besloot de genera le synode, dat de christelijke gerefor meerde kerken uit de ICCC zouden treden. Daarop heeft ICCC-secreta- ris dr J. C. Maris de kerkeraden ge vraagd. om zich dan afzonderlijk bij de ICCC te melden voor het lidmaat schap. Nu er geen enkel Nederlands kerkverband meer bij de ICCC is aangesloten, hoopte dr. Maris, dat de kerkeraden van verschillende deno minaties het lidmaatschap van de ICCC zouden aanvragen, die zich dan eventueel zouden kunnen bun delen als een Nederlandse raad van christelijke kerken. Het deputaatschap heeft de kerkera den er nu op gewezen, „dat het vol gens onze kerkelijke regels niet mo gelijk is, dat plaatselijke kerken lid worden of dat een groep plaatselijke kerken lid wordt van een internatio nale oecumenische organisatie, van welke aard ook. Het toetreden tot of uittreden uit een Internationale raad van kerken gaat de kerken ln het algemeen aan." Er was echter een gat, dat gedicht moest worden, namelijk de bewust making, organisatie en activering van de zwijgende meerderheid van de kerkleden. Het confessioneel ge reformeerd beraad is een stichting en wijst groepsvorming principieel af. „Schrift en Getuigenis" is wel een vereniging, maar accepteert ook le den, die niet (meer) tot de gerefor meerde kerken behoren. Bovendien heeft men bezwaar tegen de „strate gie" van deze vereniging. Vandaar dat de nieuwe groep met het blad „Woord en Geest" hoopt te komen tot een nieuwe „vereniging tot bevordering van het gerefor meerd kerkelijk leven". De redactie schrijft: „Groepsvor ming in negatieve zin wijzen wij ook af, maar organisatie van ons kerk volk, in de strijd vanuit een positief appèl, achten wij absoluut noodza- kelijk." Men denkt daarbij onder andere aan het stimuleren van gebeds- en bijbel studiekringen, het uitgeven van bro chures, het houden van bijeenkom sten in gemeentelijk, regioneel, pro vinciaal of landelijk verband en de bevordering van een positief gerefor meerde jeugdorganisatie. Naam Het is niet aan te nemen, dat de redactie met de naam „Woord en Geest" herinneringen heeft willen oproepen aan het bekende blad met die naam in de kring van de hersteld- verbanders in de jaren dertig. „Woord en Geest" was destijds het blad van dr. J. G. Geelkerken en ds. J. J. Buskes, waaraan ook barthia- nen uit de hervormde kerk, als Koopmans, Miskotte en Tromp mee werkten. GUATEMALA (AFP) Een rooms- katholieke priester ln Guatemale heeft ten overstaan van ongeveer driehonderd gelovigen van zijn pa rochie en enkele confraters de mis opgedragen, die volgde op zijn eigen huwelijk. De plechtigheid had plaats in San Pedro Ayampuc op twintig kilometer van Guatemala- stad. Nadat het jonge paar de com munie had ontvangen, ging pastoor Salvador Valenzuela over tot conce lebratie van de mis in de liturgische gewaden, die zijn vrouw hem had helpen aantrekken. EEN ECHTE STAD Intussen is er iets aan de hand met die stad waarover Zacharia het bij de heropbouw van Jerusalem heeft Er ontbreekt iets aan de stad. Er wordt enorm hard gewerkt. Tenminste bij tussenpozen, als de arbeiders niet verjaagd worden en de honger het hen onmogelijk maakt. Maar dan is er een gewei* driftige ijver. Daardoor is het echt nog geen echte stad. Het is een sl opbouw, boeiend genoeg, maar af. Niet om in tot rust te komen. Maar dat komt, zegt het derde d woord van „de Heer van de i ji machten". „Ze zullen er weer zittel de oude mannen en vrouwen, op de f pleinen van Jerusalem, ieder met c een stok in de hand om de veelheid' van dagen. Ook zullen de pleinen van de stad vol zijn van jongens en meisjes die daar spelen." Dat is heei M wat anders dan een stuk nieuwbouw. Hier schijnt de zon en w werpen de bomen schaduw op het plein. Daar zitten ze, de ouderen. Hun symbool ls een stok, want hun dagen zijn al veel. En daar spelen^ h de jongens en meisjes, de spelen dit alle eeuwen door stand houden, md b knikkers en stokjes en hard lopend - aantikken. Een geweldig visioen. Natuurlijk waanzinnig onnozel voq 1 wie op grote dingen uit is. Fabriekt} en kantoren, energie-centrales en grote vergaderhallen. Dit is alleraq wat kleinschalig. Het geluk is kleinschalig. Het geluk moet het hebben van een koele schaduw en een bank om verhalen te vertellen En een plein om te spelen en naar klaterende kinderstemmen te luisteren. Want geluk is iets dat n E menselijke relaties te maken hee Z Met generaties die zich samen op s een plein bevinden. Geen opberghuizen voor kinderen en ou - mensen, maar samen midden in dk stad. Waarom bouwen ze toch geet 1 bejaardentehuizen, als die er dan moeten zijn, midden in de stad? Et waarom zijn we niet in staat elkaat zo te helpen dat ze bij elkaar kui blijven? Want wat moet het oude oor nog horen als het geen kind meer hoort schreien en lachen? v c c V ka» j unM ide t i i Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Enschede: mevr. F. Vet boom, vicaris aldaar. Aangenomen naar Barneveld (toez deelgemeente): S. Boonzaayer t Gaast; naar De Krim (toez.): Kooistra te St. Johannesga. Bedankt voor Nieuwerkerk aan IJssel: J. den Hoed te Sliedrecb' Beroepbaar (per 16 jan.): H. A. V man. Roerdompplein 35 te Ho<* veen. GEREF. KERKEN Beroepen te Duisburg-Rul (wijkgemeente Keulen): L. Pril te Munnekezijl. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Dalfsen: S. de Vries 1 1 1 Blokzijl. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nunspeet: B. Reindi. te Giessendam; te 's-Gravenzanw 1 P. Honkoop te Kampen; te Bri C. Hegeman te Veenendaal. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Aangenomen Naar Almelo-Borne: Wieringa te Nijmegen. David V Katholikos David V, de patrian van de orthodoxe kerk van Georg ln het zuiden van de Sowjet-Unie, overleden. Hij werd 73 jaar en wi sinds 1972 de leider van zijn kerk SANTIAGO (ANP) - Kardinaal Sil- va Henriquez van Santiago heeft nul op zijn rekest gekregen van presi dent Pinochet van Chili. Een scherp protest van de kardinaal tegen het optreden van politie en veiligheids agenten is volledig door de presi dent afgewezen. Kardinaal Silva Henriquez had ge protesteerd tegen de huiszoeking in een kerkelijk gebouw, namelijk hui ze „San Xavier" in Munoa. Presi dent Pinochet wijst er in zijn ant woord op, dat in dat huis een verbo den politieke bijeenkomst plaats vond. Pinochet noemt het de plicht van de staat illegale activiteiten te voorkomen, ook wanneer zij op ker kelijk terrein plaatsvinden. Dudko Volgens informatie, binnengekomi bij het Zwitserse instituut „Geloi in de Tweede Wereld", doen sowje autoriteiten opnieuw pogingen orthodoxe priester Dimitrij Dudi ontslagen te krijgen. Vader Dudl trok door brieven aan onder meer v wereldraad van kerken internat! naai de aandacht wegens zijn iml v ter bevordering van de godsdleni c /vrijheid. Het patriarchaat van Mo C Ikou heeft hem daarna naar afgel g gen gemeenten, momenteel Grebn h wo, overgeplaatst, maar de geloi gen blijven reizen ondernemen o( v door Dudko geleide kerkdiensW d bij te kunnen wonen. Ook ande maatregelen onder druk van de si gering leidden niet tot beëindigii van het jeugdwerk en de volwas* nencatechese door de priester. D" Moskouse districtscommissai voor religieuze aangelegenheden Troesjin heeft daarom onlangs b kerkbestuur van Grebnewo bij zii ontboden en er op aangedrong» aan Dudko zijn kerkelijke aansti ling te ontnemen. De zoon van Du ko. de in 1961 geboren Michael, aan een psychiatrisch onderzoek fl, derworpen, omdat hij bij de keurii voor militarie dienst bleek een thodox kruis op zijn borst te drage Gezin op de helling, studied voor sociale academiestudenten, terdag 10 december, Youth Christ, Hoofdstraat 260, Drieberg* tien tot vier uur. Inl. tel. 03438-574 Het gebed, jeugdweekend 10- december van Vuur m.m.v. Wi Haaijer in Het Wonderhuis, Wout dijk 12, Rijnsaterwoude. Opg. en teL 01176-1647.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2