School voor de journalistieken pagina twee Kamper studenten vinden democratisering onvoldoende Gierek bij de paus - en wat dat betekent Uit brieven van lezers Nieuwe uitgave van de Statenvertaling Paus waarschuwt rechts èn links Conferenties VANDAAG VOORBIJGANGERSv WOENSDAG 7 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 1» door A. J. Kiel Een dag of wat terug moest ik ln Utrecht op de school voor de journa listiek praten met een werkgroep, die zich op onze krant gestort had. Ik betrad daartoe een meeslepend oud schoolgebouw, daterend uit een tijd toen men nog niet de smakeloosheid bezat, klasselokalen een aantrekke lijk aanzien te verlenen. Het met board afgeschoten kamertje, waar ik werd verwacht, was van een inspire rende mistroostigheid en ik beklaag mijn aanstaande collega's dat zij eens deze omgeving zullen moeten verlaten voor een ruimte als waarin ik dit stukje zit te vervaardigen: een te royaal van glas voorzien vertrek, waar opgefokte groene kamerplan ten tevergeefs proberen het zotte be grip ..kantoortuin" leven in te blazen. Het grote aantal leerlingen en oud- leerlingen van de journalistenschool, dat van rooms-katholieke komaf is, heeft me in de overtuiging versterkt, dat bij het katholieke volksdeel de journalistiek fungeert als plaatsbe- kleedster van onze voormalige over zeese gebiedsdelen. Vroeger stuurde je een knaap die niet deugde, al thans niet naar 't seminarie wou, naar de koloniën, doch nu we die niet meer bezitten, laat Je zo'n jongen de Journalistiek in gaan. Maar om op de werkgroep terug te komen, daar werd me op een gege ven moment gevraagd of pagina twee niet net zoiets was als het psalmversje op de christelijke school. Je begint met het zingen van een psalm, maar verder verschilt het onderwijs eigenlijk niet van dat op een openbare school. Welnu, is de „christelijkheid" van Trouw niet be keken met het kerknieuws op pagina twee? Ik laat de formulering van de vraag nadrukkelijk voor rekening van de steller ervan, anders krijg ik last met de heer Gilhuis van de unie' „School en Evangelie". Tk houd ook, zij het met enige moeite, het verstan dige antwoord dat ik ten beste gaf, voor me en ik deel alleen mee dat ik in dit verband, met een hartelijke knik naar de aanwezige docerende predikant, verklaarde dat voor het komen, gaan en hééngaan van domi nees altijd een plekje zou zijn op pagina twee. Overigens springen we tegenwoordig aanmerkelijk zuiniger met domi- neesnieuws om dan voorheen. Niet dat we minder van dominees zouden houden, stel Je voor. maar gewoon omdat er veel meer zijn dan vroeger. Ik stem toe dat thans het oneerbiedi ge beeld van de dunner wordende spoeling zich aan mij opdringt, doch ik duw dat met kracht terug en wijs er voorts op. dat predikanten ook gemiddeld veel ouder worden. We stuiven niet meer op een zeventig jarige ai om nog een paar wijze woor den van zijn grijze lippen op te van gen, we kijken over een jaar of vijf wel eens. Hoe smartelijk de beperkingen wel zijn, welke we ons moeten opleggen, werd ik onlangs gewaar toen wij bij het samenstellen van een overlij densbericht van de hervormde domi nee J. J. Timmer in het archief het verhaal aantroffen, dat een collega van De (voormalige) Rotterdammer in 1941 schreef bij het zilveren ambtsjubileum van dominee Tim mer. Ik hoef alleen maar de eerste alinea te citeren om duidelijk te ma ken, hoe schriel onze berichten afste ken tegen dit proza: „De Veluwe in winterboeien: smette loos blank liggen de sneeuwsluiers over de immer groene dennen ge spreid; staalblauw liggen vijvers en plassen ingevroren; knerpend hard zijn de grintwegen; vaalgrijze bloe men dekken de ramen toe het is alles koude schoonheid. Maar uit de blauwe lucht zendt de zon haar licht bundels omlaag, waar het leven, dat de lente wacht, reeds wordt voorver warmd en het sneeuwwit vonkt van goudstof. Zo ligt ook Ermelo met z'n bossen en akkers besloten; zeldzame voetgangers reppen zich door de stil le straten: het leven is naar binnen gekeerd, waar Veluwsche houtblok ken de kachels gloeiend stoken." Mijn collega-van-toen trok vervol gens op z'n gemak „rechte lijnen" naar het jubileum van dominee Tim mer die, naar inmiddels begrepen zal zijn, destijds te Ermelo stond. Zie, dit is je ware pagina-twee-werk en kom daar nou eens om! Eén van de werkgroepers merkte dan ook op, dat mijn stukjes op deze pagina niet thuishoren. En zo stak ik ook nog wat op. op de school voor de journa listiek. KAMPEN Vele studenten van de gereformeerde theologi sche hogeschool in Kampen zijn niet tevreden met de be reikte democratisering. Dit constateerde de rector, prof. dr. K. Runia dinsdagavond tijdens de 123e diesviering van de ho geschool. Volgens de rector wil len sommigen aan de (louter adviserende) hogeschoolraad en daarmee aan de studenten, medebeslissingsrecht toeken nen en aard en karakter van de school in discussie brengen. Anderen, aldus prof. Runia, zijn wel tevreden met het huidige kader, maar willen daarin toch meer ver antwoordelijkheid en openheid naar de kant van de studenten toe. Ook zijn er allerlei vragen over de beteke nis va$ de theologie die we hier be drijven. Met name ook de laatste vragen zullen serieus genomen moe ten worden en ln het komende jaar zullen we ons éllen intensief mee bezig moeten houden", zei prof. Runia. Daarbij mag volgens de rector ech ter niet worden vergeten dat Kam pen de hogeschool is van de gerefor meerde kerken, gebonden aan de ge reformeerde traditie en tegelijk in een nieuwe situatie. „En dat maakt het allemaal zo moeilijk, maar tege lijk ook zo uiterst boeiend", aldus de rector, die tevens vaststelde dat er door de studenten hard wordt ge werkt, zoals onder meer blijkt uit de vele afgelegde examens. Vrijgemaakten Ook de theologische hogeschool van de vrijgemaakte gereformeerde ker ken te Kampen had dinsdagavond een plechtigheid: de rectoraatsover dracht. Prof. dr. J. Douma droeg het rectoraat over aan zijn collega dr. L. Doekes met het uitspreken van een rede over: „Natuurrecht een be trouwbare gids?" De aftredende rector maakte mel ding van de ingebruikneming van het nieuwe gebouwencomplex dat ruim drie miljoen gulden gekost heeft. Tot dit complex behoort thans ook het Linne-weevers-guldehuis dat, onder monumentenzorg ge plaatst, met overheidssubsidie ge restaureerd is. Het aantal studenten bedraagt ruim 150. De theologische studie voor aanstaande predikanten wordt niet meer zoals voorheen met een kandidaatsexamen afgesloten, maar vereist thans een doctoraal examen. Het aantal buitenlandse studenten neemt toe. Een presenta tie-brochure, in drie talen uitgege ven, kan aan grotere bekendheid van de hogeschool in het buitenland meewerken. Docenten en studenten werken in goede harmonie samen. Prof. dr. K. Runia Moeilijkheden die er rijzen kunnen in alle openhartigheid besproken worden. Zo werd het ook in Kampen frequent voorkomende studenten huwelijk ln discussie gebracht. Als regel werd aanvaard dat de studen ten met het sluiten van een huwelijk tot na het semi-doctoraal examen zullen wachten. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht te worden) De inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogeli|k te zi|n. De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor, Het is ons helaas'niet mogelijk over elk geval van bekoring of metplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus. 859. Amsterdam. Bi) publicatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld KVP en ARP niet serieus nam, maar zou gaan gebruiken om haar doelen, d.wz. die van de PvdA, door te drij ven. De historie heeft mij m.i. gelijk gegeven. Velen geven er de voorkeur aan om te stemmen op een christe lijke partij, maar daarnaast weegt hun zwaar hun voorkeur voor rechts of links tot uitdrukking te brengen. Laat die mogelijkheid er dan nu komen. Als R.K. en protestanten hierin kunnen samengaan, worden de bestaande drie partijen in ieder geval al gereduceerd tot twee. In het CDA zie ik toch niet veel meer. Nu de VVD (39) Ik wil best toegeven dat de heer Scholten en zijn AR-vrienden het momenteel moeilijk hebben. Maar de AR-voormannen hebben het er ook naar gemaakt. Dat de uiteinde lijke keus van het CDA op de WD viel. ligt aan de samenstelling van dat CDA. Wat valt de PvdA concreet te verwijten, meneer Scholten? Maar bitter weinig. De PvdA werd geconfronteerd met een oppositie partij binnen het CDA: de CHU. Deze partij heeft vier Jaar oppositie gevoerd. Toch moest de PvdA ook die CHU slikken, erger, oppositie voerder Krulslnga moest per se mi nister worden. Het CDA heeft zoveel hobbels op de weg gelegd dat de PvdA wel „nee" moest zeggen. Dat de heer Scholten nu de PvdA ln de strafbank zet. is karakterloos. De PvdA heeft die onderhandelingen verloren, omdat het CDA niet echt met de PvdA wilde regeren. Het feit wat telt. is. dat het CDA bewust gekozen heeft voor conservatisme bij gebrek aan vooruitstrevende mensen, in onze taal: christelijk geinspireerden binnen die partij. Ik kan mij over een man als Scholten vreselijk kwaad maken omdat hij één van de mensen is geweest die onze AR heeft uitgeleverd aan het CDA. Een CDA met de CHU en een immer manipulerende KVP. Dat Is het cruciale punt waardoor ons land nu in een politieke chaos verkeert. Maar de heer Scholten rept daar niet over. Een ontstellend gebrek aan moed. de WD? Mijn voorkeur was CDA PvdA/D'66. De C, zou beter Ingepast kunnen worden. Dit zou de CDA met de volgende verkiezingen wel eens op z'n brood terug kunnen krijgen. Hengelo H. Hofman Nu de VVD (41) Enige Jaren geleden, ln de tijd dat het CDA ln wording was, schreef prof. Roscam Abbing een artikel dat neerkwam op een pleidooi: vorm in plaats van één CDA liever twee christelijke partijen, de ene meer rechts en de andere meer links ge richt. De huidige situatie toont aan hoe Juist dit toen gelanceerde idee was en is. Tijdens de vóór-demissio naire periode van het zittende kabi net was er ln feite die toestand, doordat de CHU aan dat kabinet geen deel had. Toen dan ook de ARP bij de vorige formatie overstag ging naar de PvdA, ben ik als lid van de ARP prompt overgestapt naar de CHU. De afschaffing van de bede in de troonrede was voor mij het sig naal dat de PvdA haar partners Amsterdam Nu de WD (42) Na een half Jaar geharrewar vanwe ge de beoogde prolongatie van de algehele leiding in het regeerbeleid, kreeg de PvdA omdat ze het onder ste uit de kan wilde, het lid op de neus. Persoonlijk had ik graag ge zien dat de PvdA wat meer met haar regeerbeleid geconfronteerd werd en niet in de oppositiebank terecht was gekomen. Dat er AR-kamerle- den zijn die om voor hen moverende redenen weinig heil verwachten van de op handen zijnde samenwerking met de WD is hun goed recht. Be denkelijker wordt het wanneer men zich als een soort oppositie blijft opstellen. In een dergelijke situatie is het een gebiedende eis conforme ren of opstappen en wanneer deze 15 procent begint met een bom te leg gen onder het komende kabinet, dan vind ik dat een kwalijke zaak. St. Michielsgestel Jac. van de Wal Vervolg op pagina 10 Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De Gerefor meerde Bijbelstichting (GBS) ziet een arbeid, die meer dan tien jaar gekost heeft, tot een afsluiting komen. Deze weken H.W.Meijer komt een volledig assortiment Bijbels (in de Statenvertaling) en Psalmboeken (in de berij ming van 1773) van de pers. De GBS werd in 1966 opgericht ln de rechtervleugel van de gereformeerde gezindte. Een van de doelen was de handhaving van de Statenvertaling. Een commissie werd ingesteld, om de thans gangbare tekst van de Sta tenvertaling letter voor letter te ver gelijken met de oorspronkelijke, 17e- eeuwse Statenbijbel en zo de fouten, die in de loop der eeuwen ingeslopen waren, te verwijderen. Optimistisch schatte het bestuur toen, aan een of twee jaar genoeg te hebben. Het zou echter tot 1973 duren, voordat de eerste uitgave verscheen, de zg. huis bijbel. in 1976 gevolgd door een schoolbijbel. Het nazien van de psalmberijming kostte veel minder moeite. Het kerk boek wordt verder gecompleteerd met de Heidelberger catéchismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis, de Dordtse leerregelen, de drie belijde nisgeschriften van de oude kerk, de klassieke liturgische formulieren, het Kort Begrip en de Ziekentroost. Na de 15.000 bijbels, die in 1973 en 1976 al verschenen, zullen er nu 30.000 bijbels en psalmboeken van de pers komen in negentien verschil lende uitvoeringen. De GBS laat de komende weken 17.000 bijbels druk ken met psalmen en formulieren (zakbijbels, schoolbljbels en kerk bankbijbels), 6.000 bijbels zonder psalmen en formulieren en 7.000 psalmboeken. De verwachting is, dat in maart alle soorten verkrijgbaar zullen zijn. Geheel los hiervan staat de herzie ning van de Statenvertaling, die is uitgevoerd door het Nederlands bij belgenootschap (NBG) en waarvan het resultaat in de vorm van een handbijbel dit voorjaar eveneens zal verschijnen. Ds. J. W. de Bruin Gisteren is overleden ds. J. W. de Bruin, emeritus-predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Nieuw-Amsterdam. Hij werd 64 jaar. Ds. De Bruin werd ln 1954 predikant in Zwaagwesteinde. In 1959 ging hij naar Zaandam en in 1965 naar Nieuw-Amsterdam. Daar werd hem per 1 maart van dit Jaar emeritaat verleend. ROME Paus Paulus heeft uit drukkelijk gewaarschuwd tegen af wijzing of vervalsing van het tweede Vaticaanse concilie. Met verwijzing naar de geschorste Franse bisschop Lefèbvre, die in Zwitserland een se minarie heeft, verklaarde de paus tegenover de Zwitserse bisschop pen: „Hij, die geen acht slaat op de besluiten van het tweede Vaticaanse concilie of deze tegenwerkt, doordat hij zich beroept op de trouw aan het verleden, wordt ontrouw aan de op dracht der kerk van nu en aan zijn verantwoordelijkheid voor de toe komst." De paus haakte met zijn toespraak in op twee van de problemen, die de Zwitserse bisschoppen tijdens hun bezoek aan Rome in hun verslagge ving hadden beklemtoond. Met name de voorzitter van de Zwitserse bisschoppenconferentie, mgr Ma- mie van Lausanne, Genève en Frei burg, had erop gelezen, dat er in Zwitserland nogal wat katholieke priesters en leken zijn, die zich te veel vastklemmen aan de traditie. Van de andere kant zijn er volgens hem nog meer katholieken, die al leen maar zweren bij alles wat nieuw is. De paus had ook een waarschuwing voor de laatste groep: „Degenen, die verder gaan dan de conciliebeslui ten, bouwen een kerk zonder funda ment op zand." De bisschoppen van hun kant beklemtoonden de nood zaak van trouw en gehoorzaamheid aan de paus, vooral met het oog op de ontkerstende beschaving. Toerusting tot gemeenteopbouw, voor predikanten en theologie-stu- denten, 5-7 januari, De Hooge Paaschberg, Ede. Sprekers Jan H. Kits, ds F. M. Veenhuizen en Victor van Heusden. Inl. en opg. tel. 020- 457215. De missionaire gemeente, studie dag voor pastores o.l.v. prof. dr. P. J. Roscam Abbing, maandag 9 janua ri, Eigen Huis, Herebinnensingel 7, Groningen. Inl. en opg. tel. 05920- 15264. Vrede, de weg voor mijn voeten, geweldloze conflictoplossing, 7-8 Ja nuari, Fredeshiem, Steemrijk. Inl. en opg. doopgsgezlnde vredesgroep, tel. 08370-11945. Curus evangelisatie voor predikan ten, 9-12 Januari, Stoutenburg te Stoutenburg, m.m.v. prof. dr. H. M. Kuitert. Inl. en opg. Toerustingscen trum tel. 033-43244. Amsterdam J.G. H. Luiken Nu de VVD (40) Pijnlijk is het voor mij dat er een regering CDA WD komt. We zetten daarbij de klok terug, want de zwak keren zullen hier de dupe van wor den. Is het toch zo. dat het grootste deel van de CDA. voorkeur had voor AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 door Frederik Foppen ROME Eerst een erewacht van de Zwitserse garde en daarna hebben Vaticaanse ede len en prelaten de secretaris van de Poolse communistische partij, Edward Gierek, naar het privéverblijf van paus Paulus VI begeleid. Het Vaticaan heeft op subtiele wijze aangegeven welke grote waarde het aan dit onofficiële bezoek van de Pool se partijleider hecht. Een der gelijke luister is normaal alleen voor staatshoofden bestemd. ,.U komt ons uit Polen bezoeken", zei de paus. „en dat maakt dit bezoek reeds van grote waarde. Polen staat ons namelijk zeer na aan het hart- ."De verhouding Vaticaan-Polen Is een typisch voorbeeld van de twee slachtige wijze waarop het VaUcaan de communistische wereld tegemoet treedt. De paus zei zelf na afloop van de ongewoon lange ontmoeting met Gierek: „De katholieke kerk vraagt geen privileges voor zichzelf ln Po len. maar slechts het recht om zich zelf te mogen zijn en de mogelijkheid om haar activiteiten te kunnen ont plooien. Daarover hebben we Ujdens ons onderhoud gesproken. Wij heb ben de hoop uitgesproken dat in een atmosfeer van goede betrekkingen tussen kerk en staat, en met de er kenning van de taak van de kerk in het hedendaagse Polen, de welvaart van Polen kan bloeien Gierek was niet minder vriendelijk tegen de paus. Hij getuigde van de goede betrekkingen met kardinaal Wyszynskl, die Gierek aanduidde met zijn officiële titel van primaat van Polen. De driehoek: Vaticaan - communistische Poolse regering - kardinaal Wyszynskl zit zeer opval lend ln elkaar, want ieder heeft de andere twee nodig om de huidige situatie van verdraagzaamheid te la ten voortbestaan, nadat Gierek ln oktober eigenlijk een soort vredes verdrag met Wyszynskl had gesloten om de sociale onrust in Polen niet op de spits te drijven. Aan de andere kant weet de Poolse katholieke kerk dat zij niet kan over vragen, omdat de Sovjet-Unie steeds argwanend toeziet wat er in Polen gebeurt, zeker op kerkelijk gebied. Daarbij komt dat andere factoren deze driehoeksverhouding voortdu rend beïnvloeden. Zoals de politieke situatie in Italië zelf. Want een zaak die men voortdurend voor ogen moet houden is dat Italië en het VaUcaan met zijn Italiaanse paus hoe dan ook een tweeëenheid zijn. Het Vaticaan ziet de wereld gewoonlijk vanuit een Italiaanse hoek. Twee stromingen Binnen het Vaticaan bestaan twee invloedrijke stromingen betreffende het communisme. De eerste is bereid om het communisme als een interna- Uonale factor te zien, de tweede kan het communisme alleen maar in zijn Italiaanse verhoudingen beoordelen. Het hangt helemaal af van de in vloed van de persoonlijke adviseurs van de paus, welke stroming op een bepaald moment de overhand heeft. Meestal blijkt pas na Jaren welke rol bepaalde adviseurs gespeeld heb ben. Zo heeft het Vaticaan zich ln de afgelopen Ujd altijd negatief opge steld tegen de toelating van commu nisten ln de Italiaanse regering. Dat betekent dus indirect dat na de dood van paus Johannes XXIII diens Ost- poiiUk eigenlijk ten einde was geko men. In de afgelopen zomer is daar toch vrij drasüsch een verandering ln gekomen. In Juli werd ln Italië een zogenaamd regeerakkoord gesloten tussen de poliüeke partijen van communistisch tot liberaal, met dus als enige uitgesloten partij de neo- fascistische beweging, de MSI. De communisten kregen toen dus indi rect regeringsverantwoordelijkheid. Adviseur Ongeveer tezelfdertijd benoemde paus Paulus VI zijn naaste adviseur en soort van minister van buiten landse zaken Benelli tot kardinaal van Florence. Benelli moest het Va Ucaan dus verlaten en nu kunnen de mensen die er hun beroep van ge maakt hebben om in het Vaticaanse koffiedik te kijken beweren dat ken nelijk Benelli de drijvende fel anti communistische kracht in het Vati caan is geweest ln de afgelopen Ja ren. Sindsdien heeft bijvoorbeeld de Jezuïetenpater Sorge. hoofdredac teur van het Invloedrijke tijdschrift Civiltè Cattolica. een soort dialoog met de Italiaanse communisten kun nen openen. Hij houdt hen natuurlijk voor dat behandeling van de Pool Gierek in het Vaticaan blijkt. Oude garde Edward Gierek het Italiaanse communisme een marxistisch en dus atheïstische ide ologie is en als zodanig verwerpelijk, maar een dergelijk betoog kon men niet anders dan verwachten. Het be langrijke is dat een dialoog met de communisten begonnen Is. Het ver velende is dat de geruchten willen dat de paus deze kardinaal Benellil graag als zijn opvolger ziet en dat betekent dus dat over enige tijd de dialoog met de communisten weer onderbroken kan worden. Maar zo lang Benelli nog niet de baas is, bestaat er een mogelijkheid tot dis cussie. zoals dus uit de respectvolle DE TENT De tien woorden van Zacharia 8 d lijken ook daarin op die van ExodusiC 20, dat hier telkens boven deze o woorden staat: Zo zegt de Heer van v de machten (de HERE der heerscharen, N.B.G. „der Umscharte", Buber). In Exodus 20 1 lezen we: „Ik ben de HERE, uw I God ."De aanhef in Zacharia 8 I klinkt iets afstandelijker. Er is ook 1 zoveel gebeurd, 't Lijkt net alsof dat van het eerste begin, toen God dit volk vond als een weggeworpen kind (Ezechiël 16) hier wat terugwijkt r Maar hier is de situatie ook gewelddadiger. Het volk komt uit de j vervreemding en heeft de grootste r moeite om in het beloofde land I s staande te blijven bij de I wederopbouw. t Daarom is het voor hen des te F verrassender dat God in dat tweede t' woord ze laat weten dat Hij naar v Sion terugkeert. „Ik woon in g Jerusalem. Jerusalem zal genoemd t worden: stad van trouw, en de berg 1 van de Heer der machten: berg van - heiligheid" (Zacharia 8,3) Het woord I wonen valt op. Het hebreeuwse I woord is in het grieks van de „Vertaling der zeventig" I weergegeven met een woord waarin I „tent" zit. Het doet denken aan het kerstevangelie van Johannes. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond, z'n tent I opgeslagen. Merkwaardig, omdat 2 het hier toch gaat om een tempel. i Ja, maar de tempel is ook maar i tijdelijk. Het eigenlijke wonen van God op de aarde is „in een tent bij ons verblijf houden". Met ons meetrekken. Zoals wij er hier bij zitten, zo wil Hij erbij zitten. Hij komt ons niet de ogen uitsteken md een prachtig paleis, zoals Hij ook niet In ons midden kwam in de gestalte van een schitterende godenzoon, met hemelse heerlijkheid en al. Wat in de kribbe ligt, is een weerloos kind. Dat is wezenlijk voor Gods nieuwe begin. Het is klein. Het behoort bij de dag der kleine dingen, die geen enkele verachting verdient (Zach. 4,10). Alleen domme en hoogmoedige mensen kijken eraan voorbij. Die verwachten het van alles wat hier op aarde groot en geweldig is. God gaat er bij zitten, zoals wij erbij zitten. In een tent. Hij gaat met ons mee. iE ■»d 1 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schevenlngen (toez.)l Th. W. Quak te Vlanen; te Doesbuii H. G. Hoogenkamp te Veere It Klaaswaal: A. Talsma te Sprang. Aangenomen naar Sexbierum: J. R Smit te Harllngen, die bedankt» voor Ouderkerk a d. Amstel. Beroepbaar: W. Dekker, part tinw predikant te Sebaldeburen, Kerk weg 2 (per 9.1.78). GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Gorinchem-Langerak M. J. C. Blok te Waardhuizen; t» Loppersum-Westeremden: H. Geertsma, kand. te Urk. j i CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Westzaan: C. v.d. Weel» te Huizen. CHR. GEREF KERKEN Aangenomen naar Rozenburg (indi> striepred. Europoort-Botlekgebiedt W. C. Moerdijk te Purmerend-A sterdam-Noord. Het is bijna onvermijdelijk dat de oude garde van echte communisten haters in het Vaticaan haar, hoewel tanende, Invloed blijft doen gelden. Een typisch voorbeeld van deze oude garde is de 87-jarige kardinaal Jozef Slipyi, de patriarch van de katholie ke kerk in de Oekraïne. Onder druk van paus Johannes XXIII werd hij in 1963 door de Russische autoriteiten vrijgelaten op voorwaarde dat hij zich heel stil in het Vaticaan zou terugtrekken. Kardinaal Slipyi heeft zich tot verleden week heel braaf aan die belofte gehouden, maar tijdens het Sacharov-tribunaal is hij flink uit zijn slof geschoten. Het Vaticaan heeft van tevoren niet geweten dat hij zou verschijnen voor dit tribunaal dat zich in Rome bezig heeft gehouden met de schendingen van het mensenrecht in de Oosteuro- pese landen. Slipyi hield het tribu naal voor, dat de wereld niet in stilte kan blijven toezien hoe de waardig heid van de mens in die staten ge schonden wordt, waar het ongelovi ge communisme heerst, dat geba seerd is op het marxisme. Het Vati caan heeft niet gereageerd, maar een paar dagen later kreeg de Poolse partijleider Gierek van de paus zelf te horen dat een goede verhouding tussen kerk en staat van grote bete kenis is ook in de communistische wereld. Frederik Foppen is journalist te Rome. Drs. A. E. A. Went-van der Vring Morgen zal tijdens een bljeenkonuj in de Marcuskerk in Utrecht me vrouw drs. A. E. A. Went-van do ll Vring afscheid nemen van de sticbl ting oecumenische hulp aan kerket en vluchtelingen (SOH). Anni 11 Went-van der Vring was sinds 1961 algemeen secretaris van de SOH. Zi, werd op 2 november 1903 in OudJ J hoorn geboren. Na haar doctoral theologie en sociologie beriep de re d monstrantse broederschap haar d 1927 tot predikante. In 1928 vertrok zij met haar man naar het toenmaft b ge Nederlands Indië. Daar was t ondermeer in bijzondere kerkelijk dienst van de protestantse kerk Nederlands Oost-Indië. Na de twee de wereldoorlog keerde mevrouf' Went terug naar Nederland. Val" 1957 tot 1963 had ze de leiding ov< het plaatselijke bureau van de wi reldraad van kerken in Istanboe d Turkije, dat zich voornamelijk bi zighield met hulp aan kerken efj vluchtelingen. Tot 1975 maakte zi d deel uit van het centraal orgaan vi de wereldraad van kerken voor hul aan kerken en vluchtelingen. In <K P jaren zestig werkte zij vijf Jaar al w algemeen secretaris van de Nede»P landse Protestantenbond. In die tij lt was zij ook voorzitter van de VPRQ P In 1969 werd haar gevraagd bij dl0 SOH in dienst te komen voor „eet2' paar jaar". Deze periode is lang^P geworden dan de bedoeling wa d maar op 74-jarige leeftijd heeft m«c vrouw Went er nu definitief een purtv achter gezet. Toch zal zij nog actii V; blijven op haar andere werkterre n nen. Zij blijft predikante voor d remonstrantse kring ZaanstreekE hetgeen ze eveneens sinds 1969 h Ook blijft zij de protestantenbon *1 vertegenwoordigen ln de Nederlani se raad van kerken. b

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2