Laatste oproep van Beyers Naudé Hopen op weer eens een dikke paus Personalia Nieuwe boeken Frère Roger maakt zijn 'brief' in Breda bekend Tweede geheime fonds van bisschop Simonis Peildatum hervormde statistiek 1 januari VANDAAG NBG benoemt twee algemene secretarissen Open gesprek in Berlijn VOORBIJGANGERS Trouw/Kwartet LONDEN De .ingeperkte" leider van het vroegere Christelijk Instituut in Zuid-Afrika, dr. C. F. Beyers Naudé heeft in een laatste oproep, voorafgaand aan zijn banning order, aan de christenen in Europa gevraagd op te houden met de „economische uitbuiting van onze zwarte broeders", maar hun strijd om echte waardigheid in een rechtvaardige samenleving te steunen". De oproep werd op de band vastge legd voordat op 19 oktober de spreek- en bewegingsvrijheid van de christelijke leider in Zuid Afrika be perkt werd De band Is naar Enge land gebracht en daar door de BBC gepubliceerd. Naudé oordeelt dat de gevesUgde kerk in Zuid-Afrika door haar ver deeldheid inzake de rassenkwestie niet in staat is leiding te geven. Hij meent dat de strijd om gerechtig heid in zijn land zal voortgaan on danks de maatregelen die het doel hadden de dialoog tussen de rassen te verbreken. De kerk bevindt zich volgens dr. Naudé in de diepste crisis. „Zij is diep verdeeld Inzake de rassenkwes tie. Zij die zich christen noemen be zitten tegengestelde opvattingen en streven tegengestelde doelen na. Binnen dezelfde kerk worden blank en zwart van elkaar gescheiden ge houden. De gevestigde kerk blijkt machteloos als gevolg van deze on opgeloste spanning. Zij is niet in staat met een stem te spreken en is daardoor onmachtig een voorbeeld te geven en Zuid-Afrika's volk de weg te wijzen uit onrecht en discri minatie." „Onder de geestelijken en de leken van onze kerken zijn goddank men sen. al ls hun aantal gering, die be reid zijn op te komen voor gerechtig heid en die in naam van Christus willen werken aan de bevrijding," aldus dr. Naudé. Hij vervolgt: „Nooit is de behoefte voor christenen van alle rassen, kleur en klasse in Zuid- Afrika aan de vorming van een belij dende kerk groter geweest dan nu." Volgens dr. Naudé is de crisis in de kerk zo ernstig geworden, dat de geloofwaardigheid van de kerk en haar boodschap op het spel staat. „Deze zal beoordeel worden aan de hand van de vraag: Wat is het getui genis van de kerk in woord en daad tegen de rassenpolitiek van dit land?" Naudé zegt ddat de kerk in Zuid- Afrika opgewekt moet worden en moet erkennen dat zij haar vereen zelviging met het lijden en de hoop van miljoenen moet verklaren, die streven naar bevrijding van de apartheid. „Anders wordt zij terzijde gelegd als een klinkende cimbaal." Actief verzet Dr. Naudé doet een beroep op chris tenen in Europa op zo'n wijze te getuigen dat zij de Zuidafrikaanse christenen sterken. „Geliefde broe ders en zusters", zegt hij. „wat jullie doen of verzuimen te doen heeft di recte invloed op onze problemen, onze angst en onze hoop. Wij doen de volgende oproep aan jullie op basis van ons gemeenschappelijk mens en christen-zijn: Lever actief verzet tegen rassenonrecht in jullie eigen land en in het onze voordat het te laat ls. Help de discriminatie te ver slaan door middel van Jullie toeris ten, journalisten, zakenlieden en ar beiders. Ga niet voort met de econo mische uitbuiting van onze zwarte Beyers Naudé broeders, maar steun hun strijd om echte waardigheid ln een rechtvaar dige samenleving. Lever weerstand aan de ideologische ban van onze blanke broeders, die in hun geest verslaafd zijn aan de apartheid. Help hen door te breken tot de vrijheid. Om gods wil en omwille van de hele mensheid, laat ons niet alleen in onze strijd om vrijheid en de vervul ling van onze echte menselijke waar digheid." ADVERTFNTiF FIJNE BOEKJES om zeM te hebben, om een Je moeder ie geven of aan Ie dochter, of $an een goede vriendof aan aan eenzame die Je nauwelijks kent Hans Bouma De hemel op aarde Meodromen met Jesaja Dromon zijn bedrog. Meestal Is dit waar. Maar niet altqd Dromen kunnen ook heel reéei zijn Er bestaan ook dromen, waar mee je met bedrogen uitkomt Een aan stekelijk voorbeeld van deze bezielde droom vond Hans Bouma in Jesaia 65 17-25 het visioen ven de nieuwe hemel en oe nieuwe aarde In een reeks korte, meditatieve aantekeningen probeert hij Jesaia in zijn droom op de voet te volgen Meedromend met de profeet, valt hij van de one verrassing in de andere. Vanuit de tekst openen zich werkelijk ongekende uitzichten En hoe hoopgevend en mspi- rorend zijn deze uitzichten voor het leven, dat we hier en nu in deze wereld hebben te leven' 88 pag Paperback f 13,50 ISBN 90 6240 0178 B TekJer Als tot verstandlgen gesproken Het ontbreekt ons m de chnstelijke ge meenschap nogal eens aan de nodige wijsheid om als broeders en zusters met elkaar om te gaanom in moeilijke situaties een God# weibehagelijke beslis sing Ie nemen om bi| verschil van gevoelen elkaar metterdaad naar evan gelische normen te bejegenen Deze wi|Sheid kan ons ten deel vallen door met oen zachtmoedig hart aandacht te schen ken aan en gehoorzaam in praktijk te brengen wat de Heer ons voorhoudt In zijn Woord Deze pastorale notities willen daaroi) behulpzaam zijn. Honderd korte artikelen raadgevend, onderrichtend, waarschuwend, bemoedigend, gericht op de christelijke levenspraktijk 95 pag Paperback 1650 ISBN 9062400167 Ds Jac J Rebel Aan de hand tan Dit boekje bevat een keus uit korte toe spraken d.e Ds Rebel hield voor de N C R V -rubriek „Op de man af (Evan gelisch commentaar bij de tijd). Ze wer den gehouden aan de hand van situaties, voorvallen, conflicten m onze wereld, de eigen samenleving (maatschappelijk of poli' ok) ot de kerk. Oe bedoeling van de auteur is om via korte flitsen - aan de hand van het Evangelie onze gedachten op gang te brengen en ons te helpen nu zèlt onze weg te vinden temidden van andere erva ringen. ontmoetingen, cnses. 63 pag Paperback f 12.50 ISBN 9062400191 Een goede boekverkoper uitgeven in voorraad of kan bestellen. U kunt óók de uitgever bestellen: Wytse Benedictus Antwoordnummer 1000 Hilvorsum (géén postzegel) Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Poslbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Poslbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Breda (ANP) Prior Roger van de oecumenische gemeenschap van Taizé komt volgende week zaterdagavond naar Breda, waar hij ln de veilinghallen „De Brief aan alle Generaties" wereldkun dig zal maken, waar hij in de afgelopen tijd in Hongkong aan heeft gewerkt, samen met een internationaal Jongerenteam. In Hongkong woonde frire Roger en zijn team op een voor de visserij ongeschikt geworden boot en in een hut op palen. In een brief uit Hong kong schreef frère Roger: „WIJ laten ons doordringen door de levensom standigheden van de armen en pro beren zo tegelijkertijd strijd een aan bidding te verwezenlijken. Het is na melijk gevaarlijk een oproep te doen tot solidariteit met de armen, om gerechtigheid te roepen, maar daar bij ln een fauteuil te blijven zitten. Hij die zegt maar niet doet maakt Iets wezenlijks ln zichzelf kapot." De oecumenische gebedsdienst ln de Bredase veilinghallen vormt het hoogtepunt van het internationale ontmoetingsweekend ln deze stad, die daartoe met pasen van dit Jaar door frère Roger ls aangewezen. Het weekeinde vormt de afsluiting van cijn tweede reis naar het Verre Oos ten. Tot nu toe hebben al zo'n 1500 mensen uit heel West-Europa zich voor dit weekend gemeld. Er wordt rekening mee gehouden dat het uit eindelijk aantal bezoekers nog aan zienlijk hoger zal liggen, omdat de Taizé-traditie een volledige vrijheid van komen en gaan kent en inschrij vingen daarin eigenlijk niet goed passen. De deelnemers aan het weekend worden ondergebracht bij gastgezinnen. Vanaf volgende week vrijdag worden zij opgevangen ln het gebouw de „In-kom" en worden zij Ingedeeld in groepen. In iedere groep zullen ook twee of drie Bredanaars zitten die optreden als gastheer. De ROTTERDAM (ANP) - Het dioce saan bestuurscollege van Rotter dam, bestaande uit bisschop Simo nis, de vicarissen generaal drs. R. B&r en dr. W. van Paassen en de algemeen econoom drs. H. van de Ven spreken vandaag over het be staan van een tot dusver onbekend fonds van bisschop Simonis, de thans ongeveer vijf Jaar bestaande Adrianus-stichting, welke gelden be heert. die aan mgr. Simonis zijn ge schonken en die bestemd zijn voor liefdadige doeleinden. De sUchtlng staat geheel los van de flnancièn van het bisdom. Dit heeft de woordvoerder van mgr. 8lmonis gisteren meegedeeld. De bisschop maakt geen deel uit van het stichtingsbestuur. Ook liet mgr. Simonis weten dat de diocesane fi nanciële adviescommissie het be staan van de Adrianusstlchting vol strekt legitiem acht. Verder heeft de bisschop verklaard „dat er absoluut geen andere stichtingen bestaan waar de bisschop bemoeienis mee heeft", aldus de mededeling van de woordvoerder. Maandag had mgr. Simonis op vra gen vanuit het diocesaan financieel beraad het bestaan van het fonds vertrouwelijk aan het beraad meege deeld. Voorzitter van het bestuur ls mr. L. Berger, die enige maanden studiesecretaris van de pastorale raad van het bisdom is geweest en die thans theologie studeert in het Zwitserse Fribourg. Binnen het fi nancieel beraad van het bisdom wordt betreurd dat het opnieuw een geheim fonds betreft. Begin 1977 werd bekend, dat mgr. Simonis de Bemardusstichting had opgericht, waaruit hij ln 1975 en 1976 twee ton had betaald aan het seminarie van mgr. Gljsen te Rolduc, waar ook een aantal priesterstudenten uit het Rotterdamse bisdom hun opleiding ontvangen. Deze stichting wordt voor het eind van dit jaar geliqui deerd. De gelden worden overge boekt op het bisdom met dien ver stande dat de bisschop zeggings kracht houdt over de giften die voor een speciaal doel zijn geschonken. Van het bestaan van de Adrianus stlchting was ook het bestuur van de diocesane pastorale raad niet op de hoogte. In februari komt de raad voor het eerst weer bijeen en in april worden de financiële stukken van het bisdom besproken. De algemeen econoom van het bisdom. drs.H. van de Ven, verklaarde evenmin voor maandag iets te hebben afgeweten van de Adrianusstlchting. Frère Roger. ontmoeting wordt die dag voortgezet op de gastadressen en andere plaat sen, zoals gezinnen, religieuze com- munauteiten en dergelijke, paro chiële groepen, maatschappij-kriti sche groepen (bijvoorbeeld COC, KWJ, Amnesty International) en hulpverlenende groepen (maat schappelijk werk, ziekenhuizen, op vang buitenlandse werknemers en dergelijke). Aan deze opzet is meegewerkt door alle kerken in Breda. De zaterdag wordt geheel besteed aan het con tact, de discussie en de bezinning. Om 19.00 uur vangt de gebedsdienst in de veilinghallen aan. Daar is plaats voor een kleine zevenduizend personen. Naast frère Roger zal daar ook blsschp Ernst van Breda als vice-voorzitter van de raad van ker ken het woord voeren. De zondag wordt gebruikt om in de ca. honderd gespreksgroepen in te gaan op de „Brief aan alle Generaties" en op andere zaken. Om 15.30 uur wordt het weekend afgesloten met een dienst ln de Grojie Kerk in Breda. Het weekend is voorbereid op 400 plaatsen in Nederland en 200 in Vlaanderen. In Breda wordt nu al gesproken van de belangrijkste ge beurtenis in deze, aan grote evene menten al zo rijke stad, van de laat ste dertig jaar. Overleden De heer G. J. H. Allnk, oud-voorzitter van de vervoersbond NW, op 67-jarige leeftijd overleden. Hij begon zijn loopbaan in 1928 als leerling-machinist bij de spoorwe gen. Vervolgens werd hij kaderlid en bezoldigd bestuurder van de ver- voersvakbeweging. Bij het veertig jarig bestaan van de personeelraad van NS, waarvan hij twaalf jaar voorzitter is geweest, werd hij be noemd tot ridder. Hij was ook ge meenteraadslid in Nijmegen en tweede voorzitter van de Nationale Woningraad. HAARLEM Het hoofdbestuur van het Nederlands bijbelgenoot schap benoemde per 1 december dr A. de Kuiper (47) en ds W. van Galen (33) tot algemene secretarissen. Dr De Kuiper zal in het bijzonder belast worden met de beleidsvoor bereiding en hij zal de contacten tussen hoofdbestuur en organisatie behartigen. Hij zal tevens een kleine studieafdeling leiden, die plannen voor de toekomst moet ontwikke len. Ook blijft hij verantwoordelijk voor het vertaalwerk. Ds Van Galen wordt belast met de dagelijkse lei ding van de organisatie. ADVERTENTIE .METZLER. bril: ieders oogmerk! Van een onzer verslaggever DEN HAAO De herziening van de hervormde kerkelijke statistiek vor dert. Als peildatum voor de komen de enquête onder de plaatselijke ge meenten is 1 januari 1978 gekozen. De hervormde kerk is een van de weinige kerken, die geen nauwkeuri ge landelijke ledenstatistiek hebben. De gereformeerden b.v. kunnen pre cies opgeven, hoeveel leden het afge lopen jaar Jehova-getuige geworden zijn, of gemengd gehuwd zijn of belij denis gedaan hebben en hoeveel rooms-katholieken zijn toegetreden. Dat de hervormde kerk dat niet kan, en zelfs op geen stukken na weet, hoeveel leden zij precies heeft, hangt natuurlijk samen met haar kerkop vatting. waarbij de grens tussen wie wel en wie niet lid van de kerk is, bewust vaag gehouden wordt. Toch probeert deze kerk wat meer inzicht te krijgen in haar ledenver- loop, omdat dat belangrijk kan zijn voor het kerkelijk beleid. Daarom stelde het moderamen van de syno de vorig jaar een begeleidingscom missie voor de statistiek in. Deze commissie heeft Inmiddels een ver beterde versie van de vragenlijst sa mengesteld. De respons van de plaatselijke ge meente op de enquête van 1 juli 1976 was niet overal even groot. Bij de nu komende enquête hoopt men dit met behulp van de provinciale bureaus te verbeteren. CONFERENTIES KERSTGASTENDAGEN Paterswolde, vormingscentrum De Drieklank, 23-28 december. The ma: „Is er nu wel plaats, en voor wie dan?" Voor mensen van 25 Jaar en ouder. Opg. tel. 05970-2700. Driebergen, hervormd pastoraal centrum Hydepark, 22-27 december. Opg. tel. 03438-4041. Doorn, F. D. Roosevelthuis, 21-28 december, voor ouderen en alleen staanden. Opg. tel. 03438-5124. Hierden, De Essenburgh, 24-26 december, voor ieder van 30-60 jaar. Opg. Alg. Diak. Bureau Geref. Ker ken, tel. 033-43244. Oosterhesselen, De Klencke, 24- 26 december, voor ieder van 30-60 jaar. Opg. Alg. Diak. Bureau Geref. Kerken, tel. 033-43244. Texel, Bloem en Bos, 23-29 de cember. Thema: „Hoe leren wij de vrede?" Voor 18-30 jaar. Opg. Doopsgez. Vredesgroep, tel. 075-165954. Maarssen, Emmaus Priorij, 24-27 december. Opg. tel. 03465-61678. Cadzand, oecumenisch vormings centrum Hedenesse, 24-27 decem ber, met apart programma voor meekomende kinderen. Opg. tel. 01179-1654. BERLIJN (ANP) Opener dan. ooit heeft de zogeheten Beriljnse Confe rentie van Europese katholieken zich uitgesproken over Europa, ont wapening en solidariteit. De afgelo pen dagen zijn 250 katholieken, on der wie vele priesters, religieuzen en enkele Oosteuropese bisschoppen, afkomstig uit 26 Oost- en Westeuro- pese landen, in Berlijn bijeen ge weest voor hun zesde conferentie, sinds de groep in 1964 werd opge richt onder het motto „vrede door vertrouwen en verdragen". Onder de zeven Nederlandse vertegenwoordi gers waren de pater dominicaan dr. Karl Derksen en PPR-politicus drs. Michel van Winkel, benedictijn. De Berlijnse Conferentie is het katho lieke Europese gespreksforum naast de meer protestants Praagse Vre desconferentie. Het slotdocument noemt de ontwa pening een cis van deze tijd. „Slechts in een wereld die bevrijd is van de lasten van de bewapenings wedloop kunnen de knellende socia le problemen van de mensheid wor den opgelost". De slotakte van Helsinki is volgens de Berlijnse conferentie een vredes ontwerp. dat uitvoering verdient. „Slechts in een politiek klimaat dat bevrijd is van de overblijfsels van de koude oorlog kan het nieuwe gezicht van Europa worden gevormd, een kontinent van veiligheid, samenwer king en sociale vooruitgang". Slechts een krappe meerderheid sprak zich uit voor het recht om gewetensbezwaren te hebben tegen de militaire dienstplicht. In Oost- Europa is deze zaak nog allerminst aanvaard. Alleen ln Oost-Duitsland bestaat voor gewetensbezwaarden de mogelijkheid van vervangende dienstplicht, die bestaat in het bou wen van militaire objecten. door ds. F. Mooi Bi) uitgeverij De Boekerij te Baarn verschenen de volgende boeken: llondr nachten, oorlogsroman van K Plónges (220 blz - 24 90) en Ah het hart hunkert, roman van C. Cookson (221 blz 24 90) „Zie Je nu weler is nog niets veranderd!" Deze ietwat triomfantelijk uitdagend gespro ken woorden zijn de laatste tijd nogal eens gericht tot mensen die zich Inzetten voor de oecumene En daarin klinkt dan door de Uchtverholen ironische vraag: „Waar blijf Je nu met Je oecumenische ontwikkeling? Als de bisschoppen spreken, dat wordt alles weer netjes op het oude rijtje gezet: de priester ls weer de echte autoritaire en hiërarchische uitvoerder van het kerkelijk gebeuren, brood en wijn worden wezenlijk veranderd, enzo voort En als de paus in Rome zich uitlaat over Nederland, is hij alleen maar bezorgd, en het ontgaat hem blijkbaar helemaal en niemand maakt het hem duidelijk wat hier werkelijk gebeurt vanuit een evangelische inspiratie, hoe mensen hier op een nieuwe en authentieke manier hun katholiek christen zijn beleven en vorm geven, vol overgave en toewijding, en hoe vreugdevol dat is en hoe verdrietig het is. als dat alleen maar vanuit de verte negatief beoordeeld, of mis schien niet eens gezien wordt." Ik merk. dat ik bij het formuleren van de laatste zin in een heel ander geestesklimaat ben terechtgekomen dan dat van de ironische vraagstellers, die zeggen „Zie je nu wel De mensen die zich op die manier uiten, zijn namelijk degenen, die het eigenlijk ook maar goed vinden, dat er niets is veranderd, want ze willen in de grond van de zaak geen veran dering Het is veel rustiger en veiliger als alles mooi blijft zoals het altijd althans sedert de reformatie is geweest En daar zorgen de Opwelling bisschoppen heel netjes voor. En dat is dusr goed' Paus Johannes hij uiteraard een fel bestrijder van is weer ln ere ls hersteld, zodat hij met recht en reden anti-papist kan blijven Zo ingewikkeld zit ons arglistig hart in elkaar. Er schijnt een zeer orthodoxe hervormde do minee te zijn, die indertijd bij de benoeming van mgr. Simonis als bisschop van Rotter dam de Here Ood in de openbare eredienst heeft gedankt, dat er in de r.k. kerk in ons land nu eindelijk eens weer een échte bis schop was Zo kan deze man dan nu de Heer danken, dat de transsubstantiatieleer waar Laat ik eerlijk bekennen, dat ik ook bijkans was uitgegleden op het smalle pad van de oecumene. Bij het lezen van de bisschoppelij ke vermaningen naar aanleiding van de con cept-nota van de raad van kerken in Neder land over avondmaal en eucharistie en over het ambt. voelde ik een moment in mij een boze opwelling rondspoken die zei: „Hou er maar mee op Al dat praten en overleggen en samenwerken loopt stuk op de harde reali teit van de onbekeerlijkheld der kerken en niet alléén van r.k. kerk. Het streven naar meer onderling begrip en naar een samen dieper verstaan van het evangelie in onze situatie van nü, het moeizaam verworven wederzijds vertrouwen, de zorgvuldig opge bouwde contacten, de echte vriendschap moet dat alles nu ontkracht of althans be dreigd worden door uitspraken van de pries terlijke hiërarchie, die de dingen willen vast leggen in oude formules en fixeren op al lang verlaten standpunten Bezinning Als Je zo'n opwelling een poosje gekoesterd hebt. ga je je verstand gebruiken en je afvra gen: „Is dit wel terecht en is het wel juist om je zo door je gevoelens te laten meeslepen?" De weg van de oecumene gaat niet over rozen. Maar er zijn velen op die weg. Ook heel veel trouwe leden van de r.k. kerk. In gesprekken met r.k. vrienden merk je dat ze ook zeer beslist op deze weg willen blijven. Het ls een weg waarop ook eigenlijk geen terugkeer mo gelijk en denkbaar is. En Je merkt dat ze hopen en verwachten dat wij elkaar niet in de kou laten staan. Zij hebben moed om verder te gaan. Maar dan moeten we samen gaan en solidair blijven en ons niet laten ontmoedigen door zaken, die voor hen nog zwaarder wegen dan voor ons. Ik denk dat het verschrikkelijk belangrijk is, dat de oecumenisch gezinden van alle kerken elkaar vasthouden, niet de moed verliezen, eindeloos geduld hebben en in volharding en hoop verder gaan, wat bisschoppen of kerke raden of synodes bij tijd en wijle ook voor spaken in het wiel trachten te steken. Vérder gaan, natuurlijk niet omdat oecumenisch be- wogenen per definitie altijd gelijk hebben tegenover voorzichtige of conservatieve of autoritaire kerkelijke instanties, maar omdat het een authentiek aspect van het kerk zijn is, onlosmakelijk verbonden met het evangelie van de ene Heer, om bij het volgen van Hem samen op weg te zijn. IN DE MIST Mist is een natuurverschijnsel. Het menselijk vervaardigbaar equivalent heet: rookgordijn. Het rookgordijn geeft slechts een bepaald facet van de mist weer, nL het ongunstige. Mist kan iets vriendelijks hebben. De wereld wordt klein, zeggen we, en dat is in zekere zin ook zo. De wereld kan ook wel eens te groot worden, te onoverzichtelijk. Het grote geheel, de grootschaligheid, zoals we dat gehoorzaam aan de sociologie noemen, kan ons verwarren. Maar in de mist worden we even teruggeworpen op onze kleine wereld. De mensen die vlak om ons heen leven krijgen grotere betekenis, we zien de dingen die nog zichtbaar zijn. De zichtbaarheid gaat ook met ons mee in de mist. Het geeft zelfs een veilig gevoel. Ik mag even dichtbij huis blijven. Maar dat neemt niet weg dat de mist ook iets bedreigends heeft. We horen het in de woorden van de nieuwslezer als hij waarschuwt voor de gevaren op de weg bij vijftig tot honderd meter zicht. We moeten onze snelheid matigen anders komen er ongelukken van. Niet alleen voor onszelf maar ook voor de anderen die we nog niet zien, maar die ineens voor ons kunnen opdoemen op plekken waarop we ze niet hadden verwacht. Mist kan iets veiligs hebben, kan ook heel onveilig zijn. Maar er is nog iets. Als de mist langer duurt verengt onze blik. We zien alleen nog wat dichtbij is. Dat ls ook de bedoeling van de mist die we zelf maken, het rookgordijn. De vijand mag niet te veel zien, hij moet kortzichtig worden opdat wij met onze voorbereidingen tot zijn vernietiging ongestoord verder kunnen gaan. Hiermee verengen wij de blik van een ander. We laten hem in de mist. Wat we zeggen is mistig en onduidelijk omdat we iets te verbergen hebben. Maar de tactiek straft zichzelf, want ook onze eigen blik wordt verkort. Waar mensen zich van een soort mist omgeven worden de grote dingen niet meer gezien. Soms zelfs wordt daarvan „hetgeen van de ander is" de dupe. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hierden: W. Verboom te Waddinxveen; te Zeist (toez.): I.J. Wisse te Wageningen; te Nieuw-Am- sterdam (toez.): A.J. de Bue te Scharnegoutum. Aangenomen naar Lemmer: A. de Boer, kand. te Utrecht: de benoe ming tot bejaardenpastor (15.4.1978) te Apeldoorn: H. Bakker, hulppredi kant te Clllaarshoek; naar Waarde (Zld): J.H. van Osch, kand. te Utrecht. Beroepbaar: F. Kalis, Echtenstein 535 te Amsterdam. Afscheid op 10 december van Aalst- Waalre: A. C. Schlingemann ber. te Den Haag. Intrede op 4 december te Bennekom: R.A. Grisnigt uit Nieuwland (ZH). Bevestiging te Amsterdam (opbouw herv. gemeente ln Gaasperdam), kad. W. F. Stoel aldaar. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Brussel (evang. pred.): Th. Weerstra te 't Harde; naar Wljhe: kand. Th. a. van Beye- ren Bergen en Henegouwen aldaar. Intrede te Geldrop: G. H. Harms Uit Eindhoven. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rilland Bath-Waarde: A. Moerkerken te Nieuw-Beijerland. Beroepbaar gesteld door de clasiis Barneveld: C. Hegeman, em. pred. te Veenendaal. Bedankt voor Hilversum: J. Mijn- ders te Ridderkerk. REM. BROEDERSCHAR Voorlopige laatste dienst te Amster dam: J.J. van Hille (wegens ziekte verlof). Ds. J. Ml. Leendertz Op de leeftijd van. bijna 92 jaar is overleden ds J. M. Leendertz te Haarlem. Van 1910 tot 1923 was hij doopsgezind predikant op Wielin gen. Vervolgens stond hij in Koog- Zaandijk. Tenslotte diende hij 23 jaar, van 1927 tot zijn emeritaat in 1950, de gemeente te Haarlem. Men kan ook redelijkerwijs nauwelijks ver wachten, dat een eeuwenoude kerk met auto ritaire structuren, die duidelijk een crisis doormaakt in onze dagen, in zeer korte tijd innerlijk totaal zal veranderen. Maar er is al wel véél veranderd en de verandering gaat dóór, in de kerken van de reformatie zo goed als in de r.k. kerk. De bisschoppen en er zijn nog heel verschillende bisschoppen dat is één kant van de zaak. Er is echter ook een andere kant: de kerk van de gelovigen, daar waar kerk „gebeurt" aan de basis. En wat daar gebeurt is evenzeer van belang en mis schien veel wezenlijker dan het ongenuan ceerd herhalen van oude dogma's. En er is een paus Johannes XXm geweest met een groot gezag over alle gelovigen! Prof. Verkuyl Waarom zouden we zoals een katholieke 1 vriend van mij pleegt te zeggen niet mogen hopen op weer eens een dikka paus na een dunne? Perspectief Het klinkt een beetje als „na regen komt zonneschijn," maar het is een manier om te zeggen „er is hoop." Dingen die helemaal niet konden gebeuren, gebeuren toch; het geloofs- léven ls sterker dan het dogma; de letter doodt, maar de Geest maakt levend. De we zenlijke verbondenheid in Christus van men sen die door hun geloof in Hem de oecumene de bewoonde en te bewonen wereld in het perspectief van het rijk van God hebben ontdekt, is hechter dan alle leerstellige defini ties en sterker dan de oermenselijke angst voor alles wat anders is. het nieuwe, de toe komst. Daarom ls de hoop zo'n oecumenische deugd en de moed en de volharding in alle teleurstel ling en frustraties. Daarom zullen we ons ook niet laten ontmoedigen door mensen die zeg gen en denken en willen, of die oprecht vre zen, dat er toch niets verandert. Ds. Mooi is secretaire van de werkgroep Inter kerkelijk Beraad Noord-Nederland. De Amsterdamse mlssioloog prof. dr. J. Verkuyl is gekozen tot Ud van de raad van het Zuidafrikaanse In stituut voor Rassenbetrekkingen in Johannesburg. Hij vertegenwoor digt in de raad Nederland. Het insiti- tuut is een van de zeer weinige over gebleven instellingen, dié 2ieh in Zuid-Afrika nog tegen de apartheid velzetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2