'Ik heb helaas niets gunstigs mede te delen over de mens' Aardige dorpsgek in Koeweit >T Oudhollandse waar in het Filmmuseum FILM Multatuliprijs voor Louis Ferron DE BRUILOFT VAN ZEIN Eisenstein en Wertow in Oktopus Prolongaties en reprises You cantake a White Horse anywhere t* VRIJDAG 2 DECEMBER 1977 KUNST FILM Trouw/Kwartet 15 HAARLEM Louis Ferron (35) ls een schrijver, die ge makkelijk verkeerd begrepen kan worden. Ook zijn nieuw ste roman „Turkenvespers" kan een bron zijn voor misver standen en verkeerde Inter pretaties. Dubbele bodems, hele en halve historische per sonages, citaten, verwijzingen naar echte èn gelantaseerde gebeurtenissen, Ferron deinst nergens voor terug. Hij is een goochelaar met de tijd; hij zet Freud, Wittgenstein, Schu bert en Handke naar zijn hand. Toekomstige litera tuurvorsers, die elke alinea tot op de letter willen onder zoeken. zullen dagwerk aan hem krijgen. Dit alles tot groot genoegen van de schrij ver zeil. „Honderdduizend In terpretaties, dat zou mooi zijn," monkelt hij achter een kopje thee. Ferron is een voorstander van het eerlijke Jatwerk. „Literaire diefstal ls een volkomen geoorloofd middel voor die schrijver die het tot zijn taak rekent werelden op te roepen die het formaat van zijn knollen tuintje te boven gaan. De schrijver heeft het morele recht te roven, te plunderen en te brandschatten dat het een aard heeft. Sterker nog, hij heeft de plicht daartoe. De ware kunstenaar is in die zin geen sym pathiek mens." Wenen In Turkenvespers keert Louis Fer ron andermaal terug tot het Teu toonse taalgebied. De gebeurtenis sen spelen zich voornamelijk in We nen af. De voormalige hoofdstad van de Donau-monarchie dient deels als operettedecor, waarin operettefiguren en operettemelo dietjes het alom bekende cliché van Wenen bevestigen. Aan de an dere kant is Wenen ook gekozen als plaats van verval, waar de Westerse cultuur mèt de val van het Habs- burg Huis aan het einde kwam. Nochtans is hij nimmer in Wenen geweest. Hij zag ooit een maquette, hij kocht een stadsplattegrond en met de hulpmiddelen van zijn ver beelding situeerde hij pleinen, pa leizen en het Prater. Exactheid van plaats en tijd is ook niet zijn stre ven. Veeleer is hij de verteller van het menselijk noodlot en het men selijke faillissement. Van een opti mistische visie op de mensheid kan men Ferron nauwelijks verdenken. „Alleen de hoeren en de bedriegers zullen het overleven." De hoofdpersoon in Turkenvespers heet Kasper Hauser. De keuze van deze naam ls niet toevallig. „Mijn vorige romans beschreven het fas cistisch worden van de kleine man. Dat speelt hier niet zo'n rol. Tur kenvespers gaat over iemand die geheel geen identiteit heeft, maar toch tracht iets van Identiteit te vinden. Maar zelfs dat zal een illu sie blijken. Kasper Hauser ls het meest beroemde Identiteitsloze persoontje dat bestaat." Kasper Hauser ls een vondeling, die herhaaldelijk in de Duitse ro mantiek opduikt. Volgens de over levering wordt Hauser op Michaels- dag 1812 geboren als zoon van de prins von Baden en Eugénie de Beauharnais. Direct na zijn geboor te wordt hij verwisseld met een stervend kind. HIJ is drie als hij in de kerker wordt geworpen. Pas op zijn zestiende hernieuwt hij de ken nis met het zonlicht, maar Kasper Hauser ls dan allang tot een men senschuw wezen vervormd. Na een reeks van aanslagen wordt hij op Kerstmis 1833 lafhartig vermoord. Dit gegeven Inspireerde een aantal Duitse dichters en denkers. Zoals Goethe, Jacob Wassermann, later ook Kurt Tucholsky, die de naam Kasper Hauser als een van zijn vele pseudoniemen gebruikte. Het in spireerde Werner Herzog, die over de figuur van Hauser een film maakte: „Jeder für slch und Gott gegen alle." Het was deze film die op Louis Ferron grote indruk maakte. Vlagen van deze film en van andere films, bestaande en niet bestaande, zijn in Turkenvespers opgenomen. Elckerlijc Ferron: „De essentie van het boek is die van de identiteitsloze Elcker lijc. Mijn Hauser reageert op de ondergaande wereld, tracht iets van zijn identiteit te vinden. Het probleem ls van alle tijden, ook van deze. Het is iets waar veel mensen mee worstelen. Er ls geen herken bare westerse cultuur. Zoveel men sen zijn ontworteld. Ze hebben geen basis meer van waaruit ze opereren. Ze gaan krampachtig op zoek naar geluk. De een stort zich in de nostalgie, een volgende wordt futurist, een derde keert zich naar de religie, weer een ander wordt marxist. Weinig mensen zijn in staat zonder een gemarkeerd le vensbeeld te leven. Zo ook Kasper Hauser. Hij blijft aan de goede kei zer Franz geloven terwijl hij blik sems goed weet, dat deze ook maar een marionet is. Alleen om houvast te hebben." Het zoeken naar identiteit van Hauser zal IJdel blijken. De ver meende identiteit vervliegt met de film, die ln Hollywood over Hauser is gemaakt. Ferron ontkent een morele of politieke duiding. „Ik geef de situatie, de lezer moet zelf maar uitmaken wat hij er mee aan- wil. Meer duidingen zijn mogelijk. Maar ondanks mezelf ben ik een moralist. Daar ontkom Je nie't aan als je over het lot van de mens wil schrijven, of dat nu negatief of po sitief afloopt. Kasper Hauser staat voor Elckerlijc, voor iedereen, toen en nu." De compositie van Turkenvespers is zo mogelijk nog uitgebalanceer- der dan die van zijn vorige romans. „Ik houd van mooie woorden, mooie zinnen. Het zijn bewuste ver vreemdingseffecten. De lezer mag niet al te zeer worden meegesleept door het gebeuren. Men moet steeds weten: dit is literatuur wat ik lees.." Louis Ferron heeft een grote voor liefde voor de negentiende eeuwse romanschrijfkunst. Die voorliefde is niet zo vreemd als Ferron vertelt dat hij het liefst rond 1880 geboren zou zijn. „Ik leef nu, maar hou niet van deze tijd. Ik voel me zestig. Mijn normenpatroon is dat van twee generaties terug. Ik wordt door het verleden gefascineerd. Hoewel, ik weet best dat ik rond 1880 in de mijngang had moeten ploeteren, in plaats van boeken schrijven. Maatschappelijk was het toen een mestvaalt, alleen de cul- Louis Ferron, de voormalige copywriter van reclameteksten, heeft sinds 1974 zijn spoor door de vaderlandse letteren getrokken. Hij publiceerde de dichtbundel „Grand Gulgnol" en de romancyclus „Gekkenschemer," „Het stierenoffer" en „De keisnijder van Fichtenwald". Voor dit laatste boek krijgt Ferron begin volgend jaar de Multatuliprijs 1977. Als extra attractie voor de liefhebbers van zijn teksten Is zojuist bij uitgeverij Corry Zeelen uitgekomen de complete versie van Mattheus Passie, het libretto dat Ferron schreef voor de toneelgroep Baal. Alle andere boeken zijn verschenen bij de Bezige Bij te Amsterdam. door Hanneke Wijgh Louis Ferron tuur beleefde een bloeiperiode. Een kleine bovenlaag speelde mooi weer ten koste van miljoenen men sen. Maar toch, ik ben wellicht te weinig geëngageerd dat ik de nade len minder zwaar laat wegen dan de voordelen." Fascisme Het schrijven houdt niet op. Ferron is allang bezig met zijn vijfde ro man. Het schema is klaar, al wordt er nog dagelijks aan herschreven. Louis Ferron: „Het gaat over een kunstenaar die in een bepaalde po litieke situatie wordt misbruikt, ondanks zichzelf. Ik probeer ook in dit boek uit te zoeken of er lijntjes bestaan tussen esthetica en het fas cisme. De stadions van Speer, de aankleding van de troepen, de Hel- matkunst, het zijn voorbeelden van fascistische kunstuitingen. Het blijft echter dc vraag of het als zodanig is bedoeld. De kunst uit die tijd bestond uit een combinatie van feodale en futuristische vor men, en dat maakt zo de vraag intrigerend." Toch weer het fascisme? „Ja," lacht Ferron, „toch weer het fascis me. Ik ontkom er niet aan. Ik moet erover schrijven. Het hoofdpunt voor mij is het verval, bepaalde vormen van geestelijk verval. Het hele rottingsproces op het persoon lijke, psychische vlak. Maar ook verval ln veel ruimere zin. Er ls geen vitaliteit. Het individu keert terug naar zijn eigen sores, sluit zich af voor de buitenwereld. Deze houding, die Je gemakkelijk deca dent kunt noemen, maakt hem tot willoos slachtoffer van dictatoriale machten. Die hebben de instru menten om, hup, toe te slaan." Fascisme, zo heeft Ferron al eerder uitgelegd, heeft voor hem alles te maken met remmingen en onder drukte psychische toestanden. „Wat ik probeer aan te tonen is dat fascisme geen politiek verschijnsel is maar een algemeen menselijk. Het zit in de menselijke karakter structuur: overheersen en tegelijk overheerst willen worden. Deze dis crepantie is ln leder mens aanwe' zig. Alleen ln een politieke context leidt het tot politiek fascisme." Dood, erotiek, destructie en bederf, het zijn niet de geringste thema's in Ferrons drieluik over het fascisme. De hoofdpersonen, de hofzanger Ferdinand in Gekkenschemer, de soldaat Florian in Het Stierenoffer en dc bultenaar Friedolien in De keisnijder van Fichtenwald, zij zijn de vertegenwoordigers van de klei ne man, „dolgedraaide kleinbur gers, die ln een wanhopig pogen om hun hachje te redden hun heil zoe ken bij een volslagen corrupte bourgeoisie." En zelfs dat mislukt. Kwade bronnen Louis Ferron: „Ik probeer het kwaad op te sporen waar niemand het aanwezig acht. Alles wat de mens doet komt voort uit kwade bronnen. Ik wil aantonen dat zelfs de aardigste mensen de slechtste motleven kunnen hebben." Het is reeds eerder opgemerkt. Fer ron heeft geen hoge dunk van de mensheid. „Ik heb helaas niets gunstigs mede te delen over de mens. Een positieve groei naar een betere samenleving is ln de hele historie nog nergens bespeurd. Het uiterlijk van de cultuur verandert; we leven nu in een techno-lndu- striële cultuur, maar uit humaan oogpunt valt geen verbetering te constaterea" Het pessimisme van Ferron ls alom aanwezig, maar toch kan men hem nauwelijks een zuurpruim noemen. Ook zijn boeken zijn niet lood zwaar. De Ironie zorgt voor de nodi ge distantie. De romans zijn ook zo wondermooi geschreven, dat de perversheid van het fascisme er kleur bij krijgt. Dat laatste wordt hem niet door iedereen in dank afgenomen. Met name de critici ei sen van hem een duidelijke stand puntbepaling. „Ik heb een haast ziekelijke neiging tot relativeren. Dat schijnt massa's mensen te irri teren." Ferrons geobsedeerdheid met het fascisme en het nazisme komt niet alleen uit de lucht vallen. Zijn va der was bij de Duitse Wehrmacht; hij stierf aan het Oostfront. Ferron heeft hem nooit gekend. Tot zijn zevende jaar verblijft hij in Bre men, bij zijn Duitse grootouders. De stad wordt menigmaal gebom bardeerd. In „Berufsverbote Bij voorbeeld" schrijft Ferron: „Ik heb van het Imperium der Puinen ge droomd. Berlijn, Bremen, Ham burg, Bonn, Leipzig, München, Hannover, Frankfurt, Dresden. Uit houtskool opgetrokken steden. En ik heb er de bewoners door de zwartgeblakerde straten zien lo pen, extatisch kirrend en gieche lend. Ik droom vaak over Duits land, extatisch kirrend en gieche lend." Terug ln Nederland gaat hij bij zijn moeder in Haarlem wonen. Zijn af komst, een onecht kind van een mof, wordt hem door zijn katholie ke vriendjes nagedragen. Zijn op voeding geschiedt deels door zijn Haarlemse grootouders, deels door de broeders ln de diverse kinderte huizen. Het milieu is ln belde situa ties streng katholiek. Katholicisme Louis Ferron: „Vanuit mijn katho lieke opvoeding heb ik een aantal goede Impulsen gekregen, maar er is ook veel onheil aangericht. Ik wil er ooit een roman over schrijven, maar ik weet nog niet hoe. Ik denk dat ik met het christendom nog lang niet klaar ben. Hoe pijnlijk ook sommige belevenissen zijn ge weest, ik kan toch niet het kind met het badwater weggooien. In het christelijk geloof zitten elemen ten. die ik ontzettend kan waar deren." „Het zou heel gemakkelijk voor me zijn om een boek te schrijven met-- de tekst: de kerk heeft altijd hand jeklap gemaakt met de heersende machten. Het is ook gemakkelijk om bepaalde facetten van de mys tiek freudiaans te dulden. Maar het zijn twee dingen die ik niet wil." „Het ls de mystiek in combinatie met de esthetiek die me zo aan spreekt in het katholieke geloof. Niet het moderne katholicisme van „ik ben mijn broeders hoeder." de liefde voor de naasten, de zorg voor de Derde Wereld, het zijn allemaal prima dingen, maar die spreken me emotioneel niet aan. Volgens mij heb Je als Marxist dezelfde op dracht Wat mij trekt is het vertica le katholicisme, het contact van het Individu met een mijnheer hier boven, voor zover hij bestaat. Reli gie moet voor mij uitdraaien op die verbintenis tussen de mens en zijn schepper. Daarom ook lees ik liever de mystieke belevenissen van St. Jan van het Kruis dan een of ande re theoloog, die God al helemaal weg heeft geredeneerd. Het ls im mers mode om God uitsluitend te zien als je medemens. Maar voor mij is God de onkenbare en met die God moet ik contact proberen te krijgen." door W. Wielek-Berg Het „Multi Media Centrum" De Melkweg te Amsterdam, waar men voor een vast bedrag elke week van woensdag tot en met zondag allerlei kunstzinnige activiteiten kan bezien en beluiste ren, is verbouwd en vernieuwd en heeft zowel van binnen als van buiten een allergezelligst uiterlijk gekregen. De oorspronkelijk zeer simpele film zaal (men kon zittend of liggend met kussens in de rug de films bekijken) heeft comfortabele stoelen gekregen en een uitstekende projectie. Kon den er vroeger alleen 16 mm copieën worden gedraald, de Installatie ls nu ook voor 35 mm geschikt, hetgeen een grote uitbreiding van de moge lijkheden betekent. De opening wordt onder andere ge vierd met de vertoning van een uni cum: een film uit Koeweit, niet be paald een filmland dat veel van zich doet horen. Desalniettemin ls „De bruiloft van Zein", geregisseerd, ge- (ADVERTENTIE) UNIEBOEK TOP-TIEN De tien meen gekochte boeken In november 1977 1. Raymond Camcr DE TWEEDE WERELDOORLOO. 2 delen 39.80 (Van Hoikema ft Warendorf) 2. Alei Haley ROOTS Wl|, rwarten 34,00 (Van Hoikema ft Warendorf) 3. Frits van Oihoorn BRAAFIBRAVOI 8RAVOURI 19.50 Hei circus door de eeuwen heen (De Haan) 4. Henk Barnard KON HESIBAKA- Kom gauw terug 15^0 bekroond mei de Gouden Griflei 77 (Van Hoftoma ft Warendorf) LEVEN EN WERKEN VAN DE KABOUTER ƒ49,50 (Van Hoftema ft Warendorf) 6 ALLE ETSEN VAN REMBRANOT algebeeld op ware grootte 24.50 (De Haan) 7 Jaap ter Haar QESCNIEDEMS VAN OE LAGE LANDEN. 9 WVn Hofman WIM bekroond met de Zkveren Gnflel 77 (Van Hoikema ft Warendort) 10 Peter Done-n GEEN t»OED VIST OOK (De Boer Mem-em i TOP T» VOOR DECEMBER THE FAULT OF CHILDREN fotoboek kinderen over de hele worek) (Van Hoftema ft Warendorf) (V»rtryp6e»r et eftt boHhênOD schreven en geproduceerd door Khë- lid es-Siddiq in 1976. een respectabel werkstuk. Zein ls een dorpsidioot, die ln zijn Jeugd door spoken werd bezocht of door geesten geslagen, en sindsdien met slechts twee tanden ln de mond vrolijk zingend, lachend en wartaal pratend door het leven trekt. De dorpsgenoten benaderen hem niet alleen met primitieve plaagzucht, maar ook met respect: hij wordt „de gezegende" genoemd en ls de trouwe vriend van de devote Haneen, een soort heilige die op geheimzinnige wijze komt en gaat. Bovendien heeft hij de gave om huwelijken te voor spellen; wanneer hij jodelend de deugden van een bepaald meisje aanprijst is het zeker en gewis dat zij binnenkort zal trouwen. Zelf laat hij het oog vallen op zijn mooie nichtje Numa en hij krijgt haar ook, nadat hem in het ziekenhuis een kunstge bit is aangemeten dat nogal eens uit zijn mond valt. De Imam zit hem dwars en de slech te Salf (die poogt hem zelfs te do den), doch de bruiloft gaat door, ook al moeten de dorpelingen de bruide gom van het kerkhof slepen. Andere cultuur De gewoonten van de mensen in zo'n dorp doen voor Westerse begrippen zeer exotisch aan, van hun rituelen begrijpen we hier niets, symbolen en toespelingen kunnen we niet duiden, opvattingen en reacties lijken vaak onlogisch. Dit alles in aanmerking genomen is het geen geringe verdien ste van „De bruiloft van Zein" datje er toch met plezier naar kijkt (hij is erg mooi gefotografeerd), erom kunt lachen en diverse algemeen mense lijke lotgevallen en verwikkelingen toch wel begrijpt. De fUm ls dus niet alleen curieus, maar ook aardig. Amsterdam Melkweg, 1 t.e.m. 4 december. Beeld uit „De bruiloft van Zein Zienema Oktopus heeft twee gigan ten van de klassieke Russische film, SergeJ Eisenstein en Dziga Wertow, ln een programma aaneengesmeed: van donderdag 1 tot zaterdag 17 de cember worden „Potemkln," „Okto ber," „Alexander Newskl," „Sta king," „De generale Lijn," „Iwan de Verschrikkelijke" en „Bezhln Wel de" van Eisenstein en „De Man met de camera." „Voorwaarts 8owjets," „Drie liederen over Lcnln," „Een zes de deel van de wereld," „Fllmoog" en „Klnopravda" van Wertow vertoond. Tot dusver liepen de films van Eisen stein altijd uitstekend, die van Wer tow niet (een lot dat de eerste „can did camera"-fllmer zeker niet heeft verdiend), vandaar deze koppelver koop. Providence Magistrale film van Alain Resnais over creatieve caprio len van een oude, zieke schrijver en de verwisselbaarheid van menselij ke relaties. De gehele week in Tu- schinski 2, Amsterdam en Metro- pole 1, Den Haag. Dc Komedianten Meesterlijke film van Theo Angelopoulos over een turbulente episode ln de Griekse geschiedenis, die zich weerspiegelt ln de wederwaardigheden van een reizend toneelgezelschap. De gehele week ln Kijkhuls, Den Haag. Padre Padrone Prachtige film van de Italiaanse gebroeders Tavianl over de macht van de taal die een onge letterde Sardijnse herdersjongen uit zijn Isolement verlost. De gehele week ln Clnetol 2, Amsterdam en Filmhuls, Delft. l'Affiche Rouge Briljante film van Frank Cassentl over een verzets groep ln de oorlog, waarin heden en verleden vloeiend ln elkaar over gaan. 7 dec. in Filmmuseum, Am sterdam en de Krabbedans, Eind hoven. Le juge Fayard dit „Ie Sheriff" Posi tieve, politieke policier van de zeer geëngageerde Franse filmer Yves Bolsset. De gehele week in Calypso club, Amsterdam en Calypso, Den Haag. Rome, open stad Meesterwerk van Roberto Rosselllni uit 1945 over oor log en bezetting ln Rome met Anna Magnani in de vrouwelijke hoofdrol. De gehele week in Cinetol, Am sterdam. Que la Fete commence Voorbeeldige historische film met dubbele bodem van de Franse regisseur Bertrand Tavernler. De gehele week ln Leldse- pleintheater, Amsterdam. La Dentellière Tedere liefdesge schiedenis van de Zwitserse regis seur Claude Goretta over twee men sen die niet tezamen kunnen komen omdat de woorden hen schelden. De gehele week in Alhambra en The Movies, Amsterdam en Studio, Utrecht. Casanova Fellinl plaatst ln zijn nieuwste film de legendarische vrouwenheld als een soort sexma- chlne tegen een achtergrond van bizarre en barbaarse schoonheid. De gehele week In Astoria, Dordrecht. De markiezin van O Perfecte „more le comedle" van Eric Rohmer, naar de novelle van Heinrich von Kleist. De gehele week ln Studio, Gro ningen. (ADVERTENTIE) FINE OLD SCOTCH WHISKY ANDRÉ KERSTENS In het Nederlands Filmmuseum te Amsterdam zal van 1 december 1977 tot half Januari 1978 een tentoonstel ling te zien zijn, die ls gewijd aan het conserveringswerk van het Neder lands Filmmuseum. HIJ draagt de titel „Weergevonden, hoe films uit het verleden worden opgespoord en gered voor het heden en de toe komst." De titel van de „bewegende" tentoonstelling ls ontleend aan de onlangs weergevonden kopie van de in 1914 ln Hollandia Film Studio's ln Haarlem vervaardigde Nederlandse speelfilm „Weergevonden", met ln een van de hoofdrollen de toen nog zeer Jonge en nu nog op velerlei terrein actieve actrice Enny de Leeu- we. De tweede film die zal worden vertoond stamt uit 1920, heet „Zoals lk ben" en ls een Nederlands-Engelse coproductie met de actrice/cabare tière Lola Cornero in een van de hoofdrollen. Aansluitend op deze films geven mevrouw de Leeuwe en mevrouw Cornero, die ze na ca. zes tig Jaar terug zagen, reacties en com mentaar. Ook zal er op de foto-expo sitie regelmatig een korte film te zien zijn, „Beeld moet blijven", over het moeilijke conserveringswerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15