Joan Baez kwam
niet uit de verf
Rij 25 km méér per voile tank.
MobilD de olie
die benzine bespaart.
Het rijk van Ebla
Régis Debray kreeg
Prix Fémina
Luc Lutz en
echtgenote
in tv-spel
Kuikens en
gereedschap
voor Tanzania
DINSDAG 29 NOVEMBER 1977
RADIO EN TELEVISIE
Trouw/Kwartet
TV-COMMENTAAR
WManneer u een blik wilt slaan op
de oudste streken die in de bijbel
worden vermeld, dan dient u
vanavond het eerste net in te
schakelen. Een EO-team liet de
camera s glijden over de plaats waar
een van de belangrijkste
archeologische vondsten van deze
eeuw werd gedaan. Bij het Syrische
dorpje Teil Mardick, vijftig
kilometer ten zuiden van de
beroemde stad Aleppo, ontdekte
een Italiaanse expeditie in de
verbrande resten van een palels de
voor een belangrijk deel intact
gebleven bibliotheek met 16.000
kleitafels. Het vuur heeft de
tabletten gehard waardoor ze ruim
veertig eeuwen konden trotseren.
Over deze ontdekking, die de
nagenoeg onbekende beschaving
van het rijk van Ebla aan het licht
bracht, krijgt u Informatie uit de
eerste hand. De vondst is namelijk
gedaan door prof. Matthiau.
hoogleraar aan de universiteit van
Rome. Hij vertelt iets over de
omvang van dat oude koninkrijk, de
datering en waarop de inhoud van d
kleitabletten betrekking heeft.
De vertaling vordert langzaam,
want de ambtenaren hebben tussen
2400 en 2250 vóór Christus hun
notities gemaakt in een in onbruik
geraakte Semitische taal. Uit het
spijkerschrift hebben taalgeleerden
inmiddels herleid dat de
kleitabletten koninklijke besluiten
zijn en ook documentatie bevatten
over de twee voornaamste takken
van nijverheid: het weven en de
houtverwerking.
Een hoogst interessant aspect is de
vermelding van de vroegste bijbelse
steden. Salem, de stad van
Melchizedek, is op de tabletten
gevonden. En ook Hazor. Megiddo,
Gaza en Joppe. Men meentzelfs
aanduidingen te hebben voor
Sodom en Gomorra.
In het EO-programma De Bijbel
open laat Willem Glashouwer jr.
zien hoe de tells zijn ontstaan. De
heuvels bevatten resten van
vercheidene beschavingen. Al gauw
nadat een stad was verwoest,
bouwden de veroveraars op de
puinhopen hun eigen bolwerk. Het
a
werd een middelpunt van handel en
cultuur, maar vaak maakten andere
indringers een eind aan de
hoogbloei. De sporen daarvan kunt
u vanavond in de aarden wallen
volgen.
Bij eerdere opgravingen, onder
andere in de Babylonische stad
Akkad, waren de geleerden wel op
de naam Ebla gestoten, maar welke
betekenis men daaraan kon
hechten, was niet bekend. Men wist
niet eens waar Ebla moest worden
gezocht. Even buiten het armoedige
dorpje Teil Mardick vonden
Matthiae en zijn helpers in 1975 de
overblijfselen van wat thans het
centrum blijkt te zijn van een
machtig rijk. Het omvatte grote
delen van Syrië en Iran en strekte
zich uit tot de Middellandse Zee.
Tabletten met hiëroglyfen wijzen op
contacten met Egypte. Gebleken is
voorts dat Ebla de beroemde stad
Mare overmeersterde en Akkad
schatplichtig maakte.
Naast mij ligt een verhaal dat
EO-medewerker Feike ter Velde in
Damascus eigenhandig op de telex
door Ton Hydra yËtnÊ
mocht zetten. Daarin schreef hij dat
Naram-Sin. de koning van Akkad,
tussen circa 2270 en 2234 vóór
Christus in een kleitablet gewag liet
maken van zijn glorieuze
overwinning op Elba. De inscriptie
vermeldt trots dat dit sinds de
schepping van de mens nog niet
eerder was gebeurd.
Willem Glashouwer zegt bij de
excursie door de palelsresten dat de
stad waarschijnlijk 250.000 inwoners
heeft geteld. In het boek De grootste
mysteries aller tijden wordt echter
gezegd dat het inwonerstal tussen de
20.000 en 30.000 moet hebben
gelegen; „een hoog aantal voor die
tijd". Daarin lees ik voorts dat
vrouwen in het rijk van Elba een
belangrijke sociale rol vervulden.
Zeker is, dat onze kennis van de
vroegste bijbelse geschiedenis door
de duizenden kleitabletten (die in
Aleppo zorgvuldig worden
bestudeerd), aanzienlijk zal worden
uitgebreid. Niet alleen een
belangwekkende maar ook een
gevoelige zaak, want de Syriërs
willen er vooral niet de nadruk op
leggen dat het tevens gaat om de
oudste bronnen van Israëls historie.
door Willem Schrama
ROTTERDAM Het eerste solo-optreden in Nederland zal op
Joan Baez geen diepe indruk hebben gemaakt. In de chique,
maar voor dit soort doeleinden nogal sfeerloze ambiance van de
grote Doelenzaal werd ze zondagavond geconfronteerd met een
bij uitstek lusteloos publiek dat niet bereid was uit zijn schulp te
kruipen.
Ondanks herhaalde pogingen daar
toe zag de nu alweer 37-jarige
..Queen of Folk Protest" anderzijds
geen kans om met haar gitaar als
enige begeleiding dat beetje sjeu los
te weken, dat van dit soort concerten
zulke kostelijke belevenissen kan
maken.
Toch was daar voldoende aanleiding
PARIJS (AFP) De Franse schrij-
ver-filosoof Régis Debray, die tien
jaar geleden in Bolivia 30 jaar kreeg
omdat hij had samengewerkt met
Ernesto „Che" Guevara, is maandag
in Parijs bekroond met de jaarlijkse
JPzlX Fémina" voor literatuur. De
bray kreeg de prijs voor zijn tweede
roman. „La neige brule" (De sneeuw
brandt), uitgegeven door Les Editi
ons Grasset.
Tot dusver was Débray vooral be
kend als strijder voor de revoluUe in
Latijns-Amerika.
Debray bracht in totaal tien Jaai
door in Latijns-Amerika. onder meei
op Cuba waar hij aan de universiteit
doceerde. Hij gaf zijn ervaringen
daar allereerst een theoretische
vorm. in publikaties als „La révoluti-
on dans la révolutlon" en „La criti
que des armes". Na een bundel no
vellen. ,JLa frontière", debuteerde
Debray in- 1975 als romancier met
„llndésirable".
Het maandag bekroonde „La neige
brule" is een vrijer verslag van De-
brays persoonlijke ervaringen met
de revolutie, want. zegt de auteur,
„men schrijft zoals men leeft."
Debray heeft er door een mengeling
van hartstocht en humor een erg
persoonlijk verslag van gemaakt,
met tal van schimpscheuten aan het
adres van zekere intellectuelen die
zich aan de bittertafel revolutionai
ren wanen.
Een andere Franse literaire prijs, de
Prix Médicis is dit Jaar toegekend
aan Muchel Butel voor zijn eerste
ling ..1'Autre amour". De gelijknami
ge prijs voor in het Frans vertaald
werk kreeg de ArgenUjn Hector Bi-
ancotti voor zijn vierde roman die in
het Frans verscheen onder de titel
,.Le traité des saisons"
voor. Actief als ze is in bewegingen
die voor de mensenrechten opko
men, zingt ze niet over abstracties,
maar over mensen die ze tijdens
haar activiteiten heeft ontmoet. En
dat gebeurt met een stem die glas
doet breken, die tot in de kleinste
perfecties wordt beheerst. Dat haar
platenrepertoire de laatste jaren wat
commerciëler en dus toegankelijker
is geworden, heeft aan haar princi
pes niets afgedaan, zo bleek weer
eens tijdens dit concert.
Zo konden liedjes over haar zoon
Gabriël, over een Russische dissi
dent, over homofielen en over haar
vroegere verhouding met Bob Dylan
heel goed samen gaan. zonder ook
maar een moment haar integriteit
als strijdbaar pacifiste aan te tasten,
al mag een donatie aan de Internati
onale Broederschap der Verzoening
Joan Baez
(IFOR) voor mij best achter gesloten
deuren worden overhandigd.
Om het kort te houden: Baez gaf
halverwege nog een hint door te zeg
gen dat ze als „anti-geweld-soldaat"
niet alleen haar zang en haar her
sens, maar wel degelijk ook haar
humor in de strijd werpt. Het mocht
niet baten. Zelfs bij de toegiften, die
bedoeld waren als samenzang
(„Amazing grace", „We shall overco
me") mocht de zangeres slechts het
genoegen smaken van luttele deci
bellen onwennig geneurie.
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM Vanavond brengt
de TROS het blijspel „Houd jij nou
van mij of ik van jou?" met het
populaire toneelpaar Luc Lutz en
Simone Rooskens om 20.25 uur op
Nederland 2 op het scherm. De tele
visieopnamen werden gemaakt in
het Rotterdamse Hofpleintheater in
de tijd dat het stuk na de première
in maart 1976 een groot aantal ma
len is opgevoerd in verschillende
theaters in ons land.
Het verhaal is van de Engelse
schrijfster Enid Rudd en gaat over
een man en een vrouw, die aanvan
kelijk ongehuwd samenwonen,
maar wanneer er een baby op komst
is bezwijken zij voor de zekerheid
van het huwelijk. De man, een zeke
re Ferdinand Koster is schrijver, al
thans hij probeert het te zijn. Zijn
detectiveroman Bennie Binnenban-
tammer wil echter maar niet aan
slaan bij het publiek.
Dankzij een list van zijn vrouw So
phie weet Ferdinand zijn geestes-
Luc Lutz en Simone Rooskens als de
detectiveschrijver en zijn vrouw.
kind echter tot een bestseller om te
toveren. Dat betekent dat succes en
geld binnen komen rollen. Met de
welvaart en het tweede huis komt
ook de behoefte van Ferdinand aan
een extra vriendin die de schrijver
meent nodig te hebben. Het ziet er
niet zo komisch uit tot nu toe. maar
de manier waarop Sophie weet wat
haar te doen staat levert veel stof
tot lachen.
ADVERTENTIE
Onderwerpen in Nader Beke
ken zijn: de Zuid-Afrikaanse
verkiezingen; de situatie in Is
raël en sjoelen in Nederland.
Ned. 1 21.00
O Aktua besteedt aandacht aan
de laatste fase van de kabinets
formatie. Voorts beelden van de
'race-ralley' in Engeland en een
reportage over Jacques Brei.
Ned. 2/22.15
In Het marsepeinen varken,
een tv-spel van Lasse Hall-
ström, staat een oude vrouw te
recht voor wie een kleine jeugd
zonde een levenslange obsessie
is geworden.
Ned. 1 22.45
Kantonrechter nr. A. A. S.
M. Aerden is te gast bij Fons
Disch.
Hilv. 2 16.03
De Haarlemse zangeres José
Koning maakt haar radiodebuut
in AVRO - Totaal - Theater.
Hilv. 1 20.00
Radio vandaag
HILVERSl'M I (298 m en FM-kanalen)
AVRO 7.00 Nieuws 7.02 (S) AVRO-klok
(7 30 Nieuws 7.41-7.55 Radiojournaal 8 30
Nieuws 8 36 Gymnastiek voor de huis
vrouw 8 45 De groenteman. 8 50 Morgen
wijding 900 (Si Dansmuziek uit Spanje.
9 15 Open School 10 00 Radio-Lawaai pape
gaai, kinderprogramma. 10 10 Arbeidsvita
minen (1030 Nieuws 1033-1035 Radiojour
naal II 30 (S) Rondom twaalf, een uur
allerlei voor iedereen 12 26 Mededelingen
voor land en tuinbouw. 12 30 Nieuws. 12 41
Radiojournaal. 12.55 Europa van |~~J
13 10 (S) Pianomuziek 13 25 CJËIB
13 30 n Middagje AVRO. gevarieerd |l
gramma (15 30 Nieuws. 15 30 Radiojour
naal i 17.00 Voor ons gemaakt (door ons
gekraakt kinderprogramma. 1TJ0
Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de Ne
derlandse Antillen. 17.30 Nieuws. 17.32 Ra
diojournaal. 17.50 Toppers van toen. 18.19
PP Uitzending van het CDA. 18.30 Nieuws.
18 41 Per Saldo 19 00 Trefpunt, documen
taire. NOS: 19 15 (S) Accoord muziek door
amateurs. AVRO 20 00 (S) AVRO Totaal
Theater (22.30 Nieuws 22.40-22.55 Radio
journaal.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) -
KRO 7 00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie-
klassieke muziek. 7.54 Overweging. 8.00
Nieuws 8 11 Echo 8 30 Aubade klassieke
muziek 9 00 De leUer M (9.30 Scheeps
praat informatie voor schippers. 935 Wa
terstanden.) 10 30 Ik sta hier niet voor de
banken te praten: schoolradio 11.30 Ouder
worden we allemaal bejaardenprogram
ma. 12 00 In de Boerderij licht programma.
Overheidsvoorlichting: 12.49 Uitzending
voor de landbouw KRO- 13.00 Nieuws
13.11 Echo Magazine. 13.45 Voor de veran
dering. gezinskatechese. 14.00 Lange vin
gers. schoolradio. 15.00 In de wachtkamer.
16 00 Nieuws 16 03 Spreekuur. NOS: 17 00
Het zal mijn tijd wel duren, milieuproble
matiek. 17.20 (S) Eurolight. 17.40 Tambu:
informatie en verzoekplaten voor de Antilli-
anen in Nederland. 17.55 Mededelingen.
18 00 Nieuws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op
Vleugels: piano-improvisaties. 18.50 Ver
kenning informatief programma. 19.00
Kerk in meervoud. reportage. 19.30 (S) Zin
in muziek 20.00 Nieuws. 20.05 Overweging.
20 15 (S) Hedendaagse muziek. 21 30 Spek
takel 1977-1978. cultureel programma. NOS:
23.00 (S) Met het oog op morgen 23.05
Actualiteitenoverzicht Radio-TV. 23.10 De
krant van morgen; 23.20 Den Haag van
daag; 23.52 Yoga. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen)
VARA: (Van 7 00-8.00 Actualiteiten via Din
gen van de dag.) 7.02 (S) Gesodemeurders.
9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op
verzoek. 12.03 (S) VARA's zoekplaatje. 14.03
(S) Spitsbeeld. 16.03 (S) LP-top-20 en de Tip-
LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde NOS: 18.03 De
vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VARA:
.19.02 (S) Popreconstmctie. 20.02 (S) Nashvil
le. 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wachten op
middernacht 0.02 (S) Nacht drie-draai. 1.02
(S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) Peter Holland.
6.02-7.00 (S) Truck.
HILVERSUM IV (FM-kanalen) - TROS:
7.00 Nieuws. 7.02 (S) Capriccio. Kamer- en
orkestmuziek. 9.00 Nieuws 9 02 (S) Als reizi
gers onderweg9.30 (S) Van heinde en
verre. 10.00 (S)Opus tien tot twaalf. Kamer-
en orkestmuziek. 12.00 (S) Intermezzo.
Amusementsmuziek. 13.00 (S) De meest ver
kochte „klassieke tien". 13 30 (S) Koren en
korpsen. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Om de
kunst 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00-17.00 (S)
Belcantorium. Werk van Mozart en Rossini.
TV vandaag
NEDERLAND I
11 30 en 14.00 NOS/NOT: ScNooBMvow
18.1 S TELEAC: Bedrwqda landschappen, «a 13.
18.45 NOS: Fabeltjeskrant
18.55 NOS: Journaal
18.04 EO: Windkracht 16
19.30 16 000W
20X0 Een korte maar moow zomer, nat
20.25 Van uwnezmqen samenzang
21M Nader bekeken
21 SS NOS: Journaal
21.80 Oen Haag vandaag
22.05 Oten hoe zit hel nou met Sien?.
22.45 Het marsepeinen varken (det ar gnsens fel).
23.15 Journaal
NEDERLANOII
18.45 NOS: Paspoort informatie voor Italianen
18.55 NOS: Journaal
19.04 TROS: Alles over schildpedden
1929 George Baker Selection, muzikaal
programma
20.00 NOS: Journaal
2025 TROS: Hou jij van mij of Ik van |Ou, blijspel
2215 TROS: Aktua tv
23.05 NOS: Journaal
HILVERSUM (ANP) „Wij hebben
ons geweten niet willen afkopen met
het noemen van een gironummer
maar we hebben willen laten zien.
dat de mensen daar graag willen
werken met hun eigen problemen."
Dit zegt regisseur Manus van der
Kamp over de documentaire „Vito-
no. een dorp uit het nieuwe Tanza
nia", die in samenwerking is ge
maakt met de NOVIB. Morgen
avond zal Veronica de documentaire
uitzenden.
De film is er een van een serie van
zes over dorpen in India, Tanzania,
Peru, de Philippijnen, Kenia en Ecu
ador. Van der Kamp laat zien hoe de
mensen in het Tanzaniaanse be
rgdorpje Vitono gemeenschappelijk
de exploitatie van een kalksteen
groeve ter hand hebben genomen.
Haast letterlijk, want behoorlijk ge
reedschap ontbreekt daar nog. Maar
er wordt in de film niet om geld
gevraagd. Dat hopen de bewoners
van Vitono te krijgen van het Com
munity development trust fund in
Tanzania, dat buitenlandse hulp,
onder meer van de NOVIB, over tal
van kleine projecten verdeelt.
In de documentaire wordt ook aan
dacht besteed aan-een ander mini-
project in het dorp Lugoba, honderd
kilometer van Dar Es Salaam. Hier
kreeg de dorpsschool duizend kui
kens en voor een paar maanden
voer. De kinderen van de dorps
school verzorgen nu bij toerbeurt de
kippen en leren spelenderwijs hoe
zo'n kippenbedrijfje georganiseerd
moet worden. De boeren uit de om
trek komen kijken en het resultaat
is dat hier en daar op bescheiden
wijze nieuwe kippenboerderijen
worden opgezet.
1239: „Wel sapperdekriekse-sappige-
bosbes!" viel het kaboutertje boos
uit en hij deed gauw zijn dekseltje
weer op zijn blikje. „Ik had je dat
stuifmeelpoeder van de pimpelpaar
se bostijloos nóóit moeten laten
zien. Verholen. Hupla zet dat
blikje maar weer gauw op zijn
plaats!" „Wat is er dan voor ge
heimzinnigs aan dat stuifmeelpoe
der?" vroeg smidje Verholen, terwijl
hij het blikje met enig ontzag aan
pakte. „Jij begrijpt ook niks
zei de kabouter met een geheimzin
nig lachje. „Het woord zégt het toch
immers eigenlijk al. Tijloosdat
is tijd-loos. Wie tijd-loos is, is zijn
tijd kwijt en hij kan overal en ner
gens zijn. Meer verklap ik je niet.
want dat is streng verboden."
„Nou dan ga ik maar weer eens
op huis aan," zei smidje Verholen.
„Denkt U, dat U zich verder alleen
kunt redden?" „Dat zal wel gaan,
beste Verholen," glimlachte de ka
bouter wijs. „Nogmaals bedankt
voor je hulp, en gaafne tot weder
dienst bereid. Misschien zul je dat
wel héél spoedig merken En zo
liep de smid even later het kabouter
huisje uit. de deur met kracht ach»f
zich in het slot smijtend. Daar si
hij weer in de geheimzinnige di
ternis van het geheimzinnige kal
terbos, waar alles zijn eigen gehi
zinnige leventje leidtMa;
kabouter glimlachte wijs en mi
pelde: „Wat toevallig toch. dat il
vreselijk moest niezen, hè? Het
pelpaarse stuifmeelpoeder vit
met dikke wolken het doosje uil
denk. dat de smid er juist voldoei
van heeft ingeademd om een sj
nend tijdloos avontuurtje te
ven. Laten we maar hopen, dat-i
zich goed doorheenslaat
-»n
FERD'NAND
152 -
Hij dacht na over haar bekentenis,
die hij niet alleen menselijk, maai
ook logisch vond. Een mens be
schouwde nu eenmaal altijd nog een
oorlog als een zaak van mannen,
maar dat was het al lang niet meer.
Iedereen was erbij betrokken en zou
er in de komende oorlog nog veel
meer bij betrokken worden. Vol te
derheid zei hij: „Dat had je me eer
der moeten vertellen, Claire, maar ik
ben blij, dat je het nu toch hebt
gezegd" en ineens zat zij op het
haardkleed en sloeg haar armen om
zijn knieën. „Maar jij gaat toch niet
weer meedoen, Paul? Dat doe je
toch niet; ik kan dat niet nog eens
doormaken". Haar haar strelend, zie
hij: „Natuurlijk niet, op mijn leef
tijd! Ik zal hier trouwens meer dan
genoeg te doen hebben." Zij knikte
gTetig en hij verwonderde zich. dat
zijn verzekering, die niet gold voor
Simon, Stevie, Andy of haar schoon
zoons. haar zo opluchtte. Toen
dacht hij aan wat Maureen eens
gezegd had en wat hij zelf altijd had
vermoed. Haar kinderen konden
haar niets schelen, nu zij volwassen
waren. Haar hele leven, sinds zijn
komst in het dal, had zij alles op één
kaart gezet.
II
Er was altijd een zeker ritme ge
weest in hun gemeenschap; een
klein misverstand kon oorzaak zijn,
dat zij elkaar weinig zochten; een
gesprek als dit over de oorlog bracht
hen zo tot elkaar, dat het weken
lang leek, alsof zij niet meer dan
dertig jaar, maar nog geen dertig
dagen getrouwd waren. Soms gin
gen zij met de nu vijfjarige John
naar hun hut bij de baai. waar Claire
John leerde zwemmen, zoals zij het
zelf daar had gedaan. Paul bleef dan
naar hen zitten kijken, zoals hij in
het verleden vaak naar haar had
zitten kijken.
Hij kon niet altijd met haar mee,
want er was behoorlijk veel werk op
het landgoed. Maar dan had Claire
vaak gezelschap van de Lee Gib
sons. die de oude villa van Celia
Lovell in Coombe Bay hadden
gehuurd.
Cyrus en Myra Gibson waren naar
Engeland gekomen, omdat zij haar
stamboom wilde maken; Cyrus was
een bekend portretschilder, maar
het landschap van het dal boeide
hem zo. dat hij er niet meer weg
wilde. Paul en Claire hadden direct
sympathie voor het oude echtpaar
opgevat. Die hadden zelf geen kin
deren en waren dol op John en Jerry,
die 's middags vaak door Mary aan
zijn grootmoeder werd toever
trouwd.
Tijdens een periode van zomerweer
in mei ging Claire elke dag naar de
baai toe. Op een middag stond zij op
een rotsblok naar de kinderen in het
De Boekerij Baarn
water te kijken, haar rug naar het
ravijn, toen Lee Gibson haar toe
riep: „Even zo blijven staan, verroer
je niet, meisje!" Zij dacht dat hij een
foto wilde nemen, maar toen zij even
later naar hem toe ging. zag zij, dat
hij een paar schetsen van haar had
gemaakt in verschillende houdingen
op de rots staand.
„Hebt u nu echt geen beter model
dan een grootmoeder, die kinder
meisje speelt voor haar kleinkinde
ren?" schertste zij. maar hij ant
woordde: „Ik geloof, dat ik je getrof
fen heb. Myra gelooft het ook. Als je
wilt kan ik er mee doorgaan. Kom
even mee naar de hut: Myra let wel
op de kinderen". Hij ging haar voor
naar de hut, die Paul tot zijn be
schikking had gesteld.
Zij bleef stokstijf staan, toen zij
voor de lege haard een portret ten
voeten uit van zichzelf zag staan,
zittend op een rots en bezig zich af te
drogen met een blauwe handdoek.
Het was voor twee-derde voltooid.
Het portret was volkomen natuur
lijk; het had niets geposeerds. Zij
was er geweldig mee ingenomen,
niet alleen omdat het zo goed leek,
maar ook omdat hij er in geslaagd
was haar vitaliteit vast te leggen. „O
Cyrus, dat is fantastisch. Ik zie er
niet ouder uit dan veertig en toch
ben ik het helemaal." Zij voelde zich
zo gevleid, dat zij hem een kus gaf:
„Weet Paul hier iets van? Heb je het
hem laten zien?"
..Nee, in de eerste plaats is het nog
niet af en zul je voor me moeten
poseren voor de laatste streken en in
Je tweede plaats weet ik niet of hij
net wel goed zou vinden, dat ik
ronder opdracht een semi-naakt van
zijn vrouw heb geschilderd. Hij is
juderwets genoeg om mij vanwege
mijn vrijpostigheid het dal uit te
sturen."
„Hij vindt het vast geweldig. Zeg,
volgende week is hij Jarig. Zou je het
tegen die tijd klaar kunnen
hebben?"
„Als jij meewerkt wel." Zij merkte
dat hij blij was over haar enthousi
asme, „maar nu dek ik het af, de
kinderen zouden het kunnen zien en
het Paul vertellen, en ik neem aan
dat jij het hem als een verrassing
wilt geven."
„Ja. dat wil ik." Zij vertelde hemC""
Paul lang geleden eens had vocm
steld een portret van haar te la
schilderen door een Londense sc
der, maar dat daarvan nooit i
terecht was gekomen. „Eigenl
jammer, want toen was ik het wai
om geschilderd te worden."
„Dat ben je nu ook, in mijn ogen
in de zijne. In de mijne, omdat
figuur nu boeiender is dan toen et
de zijne, omdat je helemaal n
veranderd bent. Ik zag hem naai
kijken, toen je een paar dagen ge
den aan het zwemmen was, en
merkte dat het water hem inl
mond kwam."
Op de laatste dag van mei kwart
alle kinderen naar het dal voorl
viering van Pauls zestigste verja
dag. de volgende dag. Zelfs Whizi
haar man waren er, want hij was!
even in Engeland. In hun slaapij
mer zei Claire die avond tegen P<
dat hij haar verjaarscadeau pasl
krijgen als alle kinderen weer 9
waren. Niets vermoedend vroeg i
of het per post zou komen; het I
dat zij een kleur kreeg intrigeel
hem: „Zeg, is het iets dat de kirt
ren niet mogen zien?"
Wordt verv<
Horizontaal. 1. plomp, 4. verniiia
rivier in Zwitserland, 8 rij tuigje he
twee wielen, 9. voorwerp om ietter
elkaar te houden, 11. echtgenoot b(
ketting zonder einde, 14. pers. v»de
naamw., 15. plaatsje onder Bor
16. voertuig, 17. erwtesoep, 19. g«
weinig, 21. zeker kaartspel, 23. wvc
in Limburg, 24. verharde huidjzi;
een zekere, 26. nadruk.
Verticaal. 1. stuk stof, 2. plaats
de Middell. Zee, 3. vrucht. 4. sctfie
kameel, 5. Holl. gravin. 6. overtto
komst, 7. geneesmiddel. 10. gil to
bijbels figuur. 17. boerderij. 18. 211
van een trap, 20. telwoord, 22.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. parapet, 5. akteren, 6. ar
tie. 7. inmaken.
Vert, l, mankement, 2. material
verenigen.
el
-