Sigaren voor, en grapjes over geestelijken 'Juist kleinschaligheid voorziet in behoefte' Weer Oosteuropese partijleider bij paus De rijke kan de arme eigenlijk niet helpen Peking heropent boeddhistische tempel Vrije evangelische bezinningsdag KERK IN DE WERELD VANDAAG Voorbijgangers DINSDAG 29 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Geestelijken roken graag en veelvuldig. Waarom weet lk niet, misschien omdat zij vanwege hun beroep van heel wat andere aantrekkelijke zaken moeten afblijven, maar Je kunt in elk geval geen streekroman opslaan, of de beste sigaren liggen er klaar voor de pastoor of de dominee. Deze personen zijn geroepen, ons te vertellen dat wij niet mogen toegeven aan de begeerten des vleses, doch het gretig zuigen aan een verse sigaar valt daar kennelijk niet onder. In de oorlogsjaren, toen onze dominee ondergedoken was. werden wij gecatechiseerd door een naburige predikant, die deze lofwaardige bezigheid beloond zag met een pond boter per keer, in die tijd een benijdenswaardig honorarium. Toen hem dit voor de eerste maal overhandigd werd. zat hij er enigszins onthutst naar te kijken. De omstanders, die meer uitbundigheid hadden verwacht, vroegen verschrikt: dit was toch afgesproken? Hij antwoordde dat het dik in orde was, mede namens zijn gezin was hij ook zeer dankbaar, maar wat hemzelf betreft, had hij liever een paar sigaren gehad. In de Jaren zestig was de Veenendaalse dominee D. van Enk lid van de gereformeerde synode en hij verwekte altijd grote uitgelatenheid bij dit hoogeerwaard gezelschap, als hij de sigaren uitdeelde, welke hem tot dat doel geschonken waren door een gelovige sigarenvorst in de plaats zijner inwoning. Ik nam vanachter de perstafel als niet-roker met verbijstering waar, hoe predikanten, die dankzij de offervaardigheid van het gereformeerde volk zonder zorg van het evangelie konden leven en sigaren-kopen, alle Ingetogenheid van zich afwierpen en hijgend afstoven op dit gratis reukoffer. Dit was een treffend gereformeerd voorbeeld, maar het verschijnsel doet zich in alle gezindten voor. De gereformeerde emeritus-dominee C. Mak (niet te verwarren met de gelijknamige synodevoorzitter) had een gereformeerde moeder en een vrijzinnige vader, die was aangesloten bij de protes tantenbond. Ds. Mak: „Moeder was een .leraarlievende' vrouw. Op de verjaardag van haar dominee vroeg ze eens aan vader of ik hem een, kistje sigaren mocht bezorgen. Vader vond het best. maar dan moest ik ook zo'n geschenk naar zijn predikant brengen. Aldus geschiedde en ik vertelde de verraste voorganger van de protestantenbod hoe een jarige collega aanleiding was voor deze onverwachte handreiking. Hij zei mij: „Bedank vader alvast hartelijk en zeg erbij, dat ik voor het eerst van mijn leven echt blij ben met een verjaardag van een gereformeerde collega!" Dit verhaal haal lk uit het boekje „Een halve eeuw dienst", waarin dominee Mak ten gerieve van oud-gemeenteleden, Burma-spoorweg-kameraden en oud-patiënten van de Leeuwarder ziekenhuizen (waarvan hij pastor was) zijn ervaringen bundelde. Hij vertelt onopgesmukt, opgewekt en vroom tevens, en komt meermalen met sigaren voor de dag. Ik begrijp dat bij huisbezoek de kwaliteit van een aangeboden sigaar een grote rol speelt en ik zag hoe de auteur een voorsmaak van de hemelse zaligheid genoot toen hij op het „platje" van zijn Indische woning de vlam stak „in een flink restant feestsigaar. Fijne rookwolkjes, muskieten verjagend, heerlijk geurend Voor een tientje is „Een halve eeuw dienst" te krijgen bij het Friesch Dagblad in Leeuwarden. Bij deze aankondiging zet ik een alleszins passende cartoon van Arend van Dam en die haal ik uit een juist verschenen boek van forse omvang, dat Lachen in de kerk" heet en dat blijkens de ondertitel het volgende behelst: „Cartoons en grappen over dominees, pastoors, rabbi's, monniken, nonnen, ouderlingen, diakenen, missionarissen, zendelingen, organisten, kosters, gelovigen en ongelovigen" (uitg. Zomer Keuning, Wageningen, 22,50). Het is samengesteld door de al genoemde Arend van Dam en J. H. van der Steen. Hoewel ik tuk ben op het hier bijeengebrachte soort plaatjes en menige oude bekende tegenkwam, ben ik met deze uitgave niet bar gelukkig. Het boek draagt er alle sporen van, haastig in elkaar geflanst te zijn. Gegevens over de cartoonisten ontbreken en de bronvermelding is onzorgvuldig, je moet maar raden wat van wie is en waaruit het komt. Soms zijn bijschriften weggelaten, zoals bij Kerkgang in Moskou, een NSB-prent uit de Tweede Wereldoorlog (de samenstellers namen ook niet de moeite, dit laatste te melden). En onder de grappen-in-woorden zitten belegen pastoorsmoppen en vooroorlogse gereformeerde dijenkletsers, die nergens meer naar smaken. Ook hier duisterheid omtrent de komaf der grapjes en anecdotes. En: over welke professor Aalders gaat het op pagina 13. welke dominee Gispen maakte een opmerking over het wonder van pinksteren, en was Gildemeester soms dr. F. van Gheel Gildemeester, de eens zo vermaarde Haagse dominee? Begrijp me goed, ik verlang van een boek dat dient tot vermaak (en daartoe ook best dienen kan, zo erg is 't nu ook weer niet) geen wetenschappelijke aanpak en voetnotenwerk, maar hier Is ér duidelijk met de pet naar gegooid, en ook een als pretentieloos aangeprezen boek verdient beter. Van een medewerker BUSSUM Juist kleinschaligheid voorziet in een fundamentele behoefte. Dat was een van de overwegingen, die naar voren kwamen op de bezinningsdag, die de bond van vrije evangelische gemeenten had gewijd aan het probleem van de vacante gemeenten. In 1974 werd een commissie vacante gemeenten ingesteld, die twee jaar later op de bondsvergadering verslag uitbracht van haar werkzaamheden. De commissie kreeg de opdracht de in het rapport opgenomen aanbeve lingen ten aanzien van mogelijkhe den voor vacante gemeenten uit te werken. Er werden twee enquêtes gehouden, één onder de gemeenten en één onder de predikanten. Men wilde onderzoeken of er mogelijkhe den waren om de situatie werkbaar te houden. Predikantentekort Om de uitslag van de enquêtes en de problemaUek in het algemeen te be spreken werd de bezinningsdag geor ganiseerd. Van de vijftig gemeenten zijn er op dit ogenblik 26 vacant. Dertien van de overige 24 gemeenten hebben een predikant die binnen tien jaar met emeritaat zal gaan. Gespreksgroepen hielden zich op de bezinningsdag bezig met drie the ma's: het voortbestaan van vacante gemeenten veranderingen in de gemeente en in het functioneren van de predikant, en samenwerkingsvor men tussen gemeenten. KESTON De boeddhistische tempel Blauwe Wolk in Peking is heropend. De nieuwsdienst van Keston College ontleent dit bericht aan het Joegoslavische katholieke tijdschrift Glas Kon- cila. De Blauwe Wolk is de eerste tempel die heropend is na het einde van de culturele revolutie. Of de godsdienstoefeningen in het beroemde bouwwerk zijn hervat, wordt door Glas Koncila niet gemeld. In de Blauwe Wolk staat een monu ment ter ere van Soen Jat Sen, de vader van de Chinese republiek. Zijn resten zijn echter in 1929 naar Nan king overgebracht. Dat in de tempel eer werd bewezen aan Soen Jat Sen, was voor mevrouw Mao, die nu in ongenade is, reden voor irritatie en rij besloot dan ook de tempel te sluiten, zij het dan omdat de tempel „godsdienstige betekenis" had. De tempel dateert uit de 14e eeuw. Hoewel de tempel twintig kilometer buiten Peking ligt. kwamen onmid dellijk na de heropening duizenden Chinezen naar het heiligdom. Waar nemers vermoeden dat de herope ning geen op zichzelf staande ge beurtenis is en dat in de nabije toe komst nog meer tempels heropend kunnen worden. Uit andere informatie, die Keston College heeft ontvangen, blijkt dat de Chinese regering de laatste tijd verscheidene boeddhistische tem pels heeft gerestaureerd als cultuur monumenten. Van een enkel geval is bekend dat bij het herstel ook mon niken betrokken waren. Eigen geluid Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 940 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Uit het verslag van de gespreksgroe pen bleek dat velen vooral histori sche motieven hebben wanneer men het heeft over het voortbestaan van een gemeente. Daarnaast werd ook het „eigen geluid" genoemd als mo tief voor voortbestaan en het feit dat juist kleinschaligheid voorziet in een fundamentele behoefte. De weg naar zelfstandig voortbestaan kan naar twee richtingen worden doorge praat. Samenwerking binnen de bond (streekgemeenten, parttime predikanten) en samenwerking bui ten de bond met behoud van eigen identiteit. Het werd duidelijk dat het bij de problematiek der vacante gemeen ten in wezen gaat om de vraag: hoe functioneert de gemeente? Het gaat niet om het al dan niet vacant zijn, maar om het gemeente-zijn. 's Middags hield de heer J. G. Pekel haring een referaat over modellen van samenwerking tussen gemeen ten. De heer Pekelharing is binnen de gereformeerde kerken verant woordelijk voor de begeleiding van vacante gemeenten. Een gezamenlijke werkgroep van het Vaticaan en vertegenwoordigers van de Poolse regering hebben sinds 1974 het punt van diplomatieke betrek kingen besproken, maar tot dusverre is nog maar weinig over eventuele voortgang naar buiten gekomen. Kadervorming De bijeenkomst werd besloten met het aannemen van een resolutie die aandrong op het vormen van een post binnen de theologische hoge school der vrije evangelische ge meenten van waaruit kadervorming landelijk inhoud zou kunnen krijgen en practisch gerealiseerd zou kun nen worden. In het overleg zou in het bijzonder aan de orde zijn gekomen het verlan gen van de r.k. kerk waartoe zeker NieilWe StSD tachtig procent van 's lands bevol- y king van 35 miljoen zielen zou beho ren naar grotere vrijheid vooral op het gebied van het verspreiden van informatie en van onderwijs. derdag voor het eerst in audiëntie zal worden ontvangen. In diplomatieke kringen in de Poolse hoofdstad en onder waarnemers in Rome stelt men zich wat dit betreft wat voorzichtiger op, maar men is algemeen van oordeel dat het bezoek aan Rome, dat gisteren begon, van grote betekenis zal zijn. Thans, meent men in r.k. kringen, zou het Vaticaan mogelijk kunnen instemmen met het vestigen van di plomatieke betrekkingen. Men ver wacht ook. dat Gierek dit aan Paus Paulus zal voorstellen, als hij don- In kerkelijke kringen in Warschau wijst men erop dat in de stad een pand in aanbouw is waarin het Pool se episcopaat zou moeten worden ondergebracht. Dit is thans gehuis vest in het gebouw waarin voor de oorlog de pauselijke nuntius ofwel ambassadeur verbleef en dat waar schijnlijk weer voor dat doel in ge bruik zal worden genomen als een nieuwe nuntius wordt benoemd. door Aldert Schipper Soms komen er mensen uit de ont wikkelingslanden hier om iets te brengen niet om wat te halen. Een voorbeeld ontmoette ik vorige week, toen de heer J Basu Roy Chowdhury als gash van de kerkelijke organisa ties ICC O en SOH resp. interkerke lijke coördinatiecommissie ontwik kelingssamenwerking. en stichting oecumenische hulp) in ons land was. De heer Chowdhury is leider van Kallkata Bustee Pragatl Sangstha (KBPS), een koepelorganisatie waar in twaalf groepen verenigd zijn, die werken in de slums van de Indiase stad Calcutta. Chowdhury is veertig Jaar oud en komt zelf uit een hele arme familie aan de grens van India en Bangla- desj. Toen hij nog een kind was. overleed zijn vader en moest hij wer ken voor de kost van het gezin. Hij verdiende toen 95 roeples per maand (niet meer dan dertig gulden). Naast zijn dagelijks werk volgde hij een middelbare-schoolopletdlng en stu deerde vervolgens politieke weten schappen Chowdhury is een kleine, naar eigen zeggen, ongelovige man. Maar hij gelooft ia één ding: in mensen Van de 600 miljoen Indiërs wonen er acht miljoen In Calcutta. Het gemid delde inkomen in de buurten waar de KBPS werkt is 175 roepies per gezin, nog geen zestig gulden per maand En een gezin bestaat gemid deld uit zeven mensen. Dat betekent dat als de huur betaald is, er te weinig geld overblijft voor voedsel en vrijwel niets voor kleding en on derwijs. In de buurten waar de KBPS werkt wonen anderhalf mil joen mensen. Het merkwaardige is echter dat Chowdhury niet vertelt over hun misère maar, over hun be reidheid tot samen delen. Slechte zakenlui De ontwikkeling van het econo misch leven is het moeilijkst. „We zijn slechte zakenlui", vertelt Chowdhury. Hij zet uiteen, hoe de KBPS op een man stuitte, die veel wist van het repareren van radio's. Hij was wel bereid een cursus te geven. De KBPS trommelde twintig werkloze jongeren met een afge maakte middelbare school bij elkaar voor een cursus van twee Jaar. Daar na kunnen zij een voorschot krijgen om een eigen zaak te beginnen. In veertig centra leren 1.600 vrouwen zo te handwerken dat hun resultaten verkoopbaar zijn. De moeilijkheid is nu een markt te vinden. De onhygiënische toestanden leiden tot ziekte. De mensen hebben echter geen geld voor de dokter. En als ze naar een ziekenhuis gaan. kunnen ze geen geld verdienen. Daarom heeft de KBPS kllenieken opgezet in de woonomgeving van de mensen, zo dat ze voor een behandeling hun werk niet te langdurig hoeven te verzuimen. De KBP8 begint nu aan preventieve hulp. In de klinieken van de KBPS wordt groeiende vraag geconstateerd naar homeopatische geneesmiddelen. Die zijn goedkoper en hebben minder bijwerking dan gewone geneesmiddelen uit de mul tinationale farmaceutische indu strie. Uit de mensen zelf Het belangrijkste werk dat de KBPS in Calcutta samen met de mensen doet is onderwijs. Daar wordt de ontwikkelingsaanpak van de KBPS het duidelijkst. De heer Chowdhury vertelt dat hulp niet werkt, tenzij de mensen het zelf doen. „De armen hebben zo weinig macht, dat ze niet weten dat zij de basis vormen van de hele maat schappij. Wij vonden dat de macht naar de mensen gebracht moest worden, dat zij zelf konden beslissen over de ontwikkeling." Uit vicieuze cirkel In 1950 besloot de regering dat er in 1960 voor ieder kind onderwijs zou zijn, maar ook daarin slaagde zij maar ten dele. Zij kon niet op tegen de bevolkingsgroei. Toen besloten de mensen in Calcutta zelf onder wijs te organiseren. In een paar oude verveloze huizen maakten zij een paar kamertjes vrij, waar Jongelui begonnen les te geven. Er waren te veel kinderen, maar het onderwijs begon te lopen. Meestal volgden de „onderwijzers" het lesplan van de regering, soms bedachten zij een ei gen methode. Dé heer Chowdhury legt uit dat de armen hiermee uit de vicieuze cirkel van de armoede kunnen breken. Doorgaans gingen kinderen van arme gezinnen tot hun achtste of negende Jaar naar school. Daarna moesten zij gaan werken. Ze ver dienden dan weliswaar niet veel, maar het verlichtte tenminste de gezinssituatie een beetje. Nu krijgen de kinderen op school een maaltijd, waardoor de dwang voor de ouders het kind te laten werken, minder wordt. Naast dit onderwijs aan kinderen wilden de mensen uit de arme wij ken ook'zelf onderwijs krijgen. In de KBPS zijn daarvoor eigen onder wijsmethodes uitgedacht. Lezen en het begrijpen van de samenleving gaan hand in hand. Een boerenar beider, die naar de stad gekomen is, omdat daar misschien nog wat te verdienen valt, ontdekt bij het leren lezen wat de oorzaken zijn van zijn ellendige toestand. Zo worden de mensen zich bewust van hun toe stand. In de cursussen voor Jonge volwassenen van 14 tot 24 jaar leert ieder spreken over de armoede. Dat geeft zelfvertrouwen. Op de scholen van de KBPS zitten nu 16.000 kinderen. De 90 scholen worden door de mensen zelf geleid. Het woordje „hulp" wil de heer Chowdhury niet horen. „Wij hebben de mensen in het verleden hun hoop en waardigheid ontnomen door de hulpverlening. Hulp werkt niet, ten zij de mensen het zelf doen. De rijke kan de arme niet helpen." V! IK PRAAT NIET De leider van dé r.k. kerk in Polen, kardinaal Wyszynski, hier op een archieffoto te midden van de gelovigen. WARSCHAU (ANP) Verwacht wordt dat het bezoek dat de Poolse partijleider Edward Gierek deze week aan Rome zal brengen er in belangrijke mate toe zal bijdragen dat het door de communisten geregeerde doch diep roomskatholieke Polen officiële betrekkingen aanknoopt met het Vaticaan. D Ik praat niet, zei hijtoen ik een g( onschuldige opmerking over de m stilte in de zaak maakte. Het kwam zo. Voor een soort missie moest ik in pj een andere stad zijn. Daar was ik de be morgen ongeveer mee kwijt geraakt en en ik liep, omdat ik nu eenmaal veel he van steden houd, een beetje door de na straten van de city. Plotseling stond ge ik voor een soort box met boeken. Een stem van binnen vraagt mij Hi intussen of ik niet eerlijker kan zijni0r Goed dan, ik wist dat die box er was cl en daarom was'took weer niet zo pr plotseling. Ik vond een boek van ju mijn keus (twee boeken, zegt de bi stem) en onder het afrekenen zei ik langs m'n neus weg, dat ik't stil in vond. 't Was ook een weertje om er sc geen hond op uit te sturen. En toen he zei de man van de boekenbox: ik praat niet. Ik mompelde iets van: uw goed recht, moet u zelf weten. Daarop meende hij er toch nog iets aan toe te moeten voegen. Hij had ei ti nog al wat ellende van gezien, van al si dat praten. Ik wilde toen ook weer niet achterblijven en viel hem daarin bij. Ja, wat moet je? Ik kon me dat wel indenken en dacht terug aan die ellenlange gesprekken waarin mensen mij soms aan de rand van een totale instorting gebracht hadden. Maar hij bedoelde di iets anders. En toen begon hij uit te pakken. Het ging over een belangrijk voordeel dat hem ontgaan was doordat iemand voor z'n beurt gepraat had. Het verhaal werd me in geuren en kleuren verteld en dat, wel geteld, zo'n drie keer achter elkaar. Ik popelde om weg te komen, maar hij bemerkte dat hij in mij een luisterend persoon had aangetroffen en dat buitte hij volledig uit. Gelukkig werd hijzelf g toen ook nog moe, zodat ik van een c kleine pauze gebruik kon maken om y mij te verontschuldigen. Haast en d zo. Buiten bleven die eerste woorden y van hem mij bij: ik praat niet. g zi Beroepingswerk i NED. HERV. KERK v Beroepen te Veenendaal: A. Talsmj te Sprang: te Delfzijl: H. J. v.< Steeg te Rhoon. Bedankt voor Hien-Doodewaard: C D. Otte te Heinenoord; voor Kinder dijk: W. Verboom te Waddinxvei GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming tot gerpredikant in lang verband pi 1.1.1978: J. van Veen te Hoogevee Bedankt voor Middelburg: Th. We« stra te 't Harde. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Schildwolde en voi Ureterp: S. de Vries te Blokzijl; voi Vlaardingen: S. S. Cnossen te Spi kenburg-Noord. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-West: C Pronk te Grand Rapids (USA); voo Rotterdam-Zuid: E. E. Slofstra b Broek op Langedijk. Gierek zal de tweede leider van een communistische partij van een Oost europees land zijn, die door de paus in audiëntie zal worden ontvangen. Vorige maand kwamen de Poolse katholieke primaat kardinaal Stefan Wyszynski en Gierek bijeen en dit past, evenals de ontvangst in audiën tie door de paus van de Hongaarse partijleider Janos Kadar in juni, in het beleid vanhet Vaticaan, dat is gericht op verdere toenadering tot alle Oosteuropese landen. In het gesprek tussen de kardinaal en Gierek zouden ook de sociale en economische problemen waar Polen mee te kampen heeft, aan de orde zijn gekomen. Op deze gebieden zou de Poolse regering zich zeker gaarne van enige morele steun van de kant van de kerk willen verzekeren. Op 8 november ging de kardinaal zelf naar Rome om zijn normale ver slag aan de Heilige Stoel uit te bren gen, wat om de vijf jaar gebeurt. Tot dusverre heeft hij de paus tweemaal ontmoet. De kardinaal is nog steeds in Rome en vermoed wordt dat de partijleider en de kardinaal elkaar daar weer zullen ontmoeten. Eerste ambassade Het zou alleen nog maar een kwestie van tijd zijn, voordat een land van het Sowjet-blok banden met het Va ticaan aangaat. En het lijkt logisch dat dit Polen zal zijn, daar de kerk zich in dit land het krachtigste heeft ontwikkeld. Andere Oosteuropese landen zouden dan waarschijnlijk volgen en misschien ook de Sowjet- Unie. Waarnemers menen echter dat kar dinaal Wyszynski, met wiens opvat tingen het Vaticaan rekening zal moeten houden, waarschijnlijk niet met officiële erkenning zal Instem men zonder te trachten concessies los te krijgen van de Poolse staat, op een breed terrein variërend van cen suur op de pers tot de levensmidde lenvoorziening in de winkels, twee punten waarover de kerk zich in de afgelopen maanden krachtig heeft uitgelaten. De top van de Poolse r.k. kerk zou ook meer vrijheid willen op het ge bied van het godsdienstonderricht, de bouw van meer kerken en zou voorts grotere toegang tot de media willen hebben. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ermelo: C. Hegeman t* Veenendaal; voor Krimpen a.d. IJ* sel: J. van Vliet te Aagtekerke. Bedankt voor Herkingen: A. Hooger land te Krabbendijke; voor Zaa& dam: L. Blok te Capelle a.d. IJssel voor Scherpenzeel: R. Boogaard U Leiden. GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.) Beroepen te Arnhem: A. H. Algra I Sliedrecht. GEREF. KERKEN Préparatoir geëxamineerd en beroep baar verklaard: kand. S. Alblai Wortmanstraat 64, Kampen (di i.v.m. studie nog geen beroep in ova weging neemt); kand. H. Henstn Sint Jacobstraat 14, Kampen; kané J. G. Wljers, Bovenhofstraat Kampen. Ds. J. J. Timmer Na een ziekte van enkele dagen 1st Woerden overleden de oud-secreU ris van de gereformeerde bond in d Nederlandse hervormde kerk. ds. J. Timmer. Hij werd 88 jaar. Va 1931 tot 1966 was hij secretaris va de gereformeerde bond. Ds. Timmi deed dit naast zijn werk als gemeei tepredikant. Van 1916 tot zijn emer taat in 1955 stond hij achtereenv» gens in Waarder, Montfoort, Ermelc Harderwijk en Nieuwerkerk aan de IJssel. Ds. Timmer is verder lid gf weest van het provinciaal kerkt* stuur van Gelderland, vice-voorziv ter van de internationale raad christelijke kerken (ICCC), teur van „De Waarheidsvriend," vs de prekenseries „Tot de Wet en de Getuigenis" en „Genade voor nade" en de zendingskalender handvol koren." Veel mensen, die latere leeftijd theologie wilden gi studeren, zonder dat zij een gyi sium-dlploma hadden, zijn d< hem opgeleid voor het zg. colloqi um. Tot op hoge leeftijd verzoi hij nog het zg. predikbeurtenbi van de gereformeerde bond. Beyers Naudé Dr. C. F. Beyers Naudé van Christelijk Instituut van zuidel Afrika heeft in een korte zake!' kennisgeving verzocht, geen post ander gepubliceerd materiaal ml te sturen. Dit „in het licht van hr feit, dat het Christelijke Instituut 19 oktober tot onwettige orgi verklaard is en zijn oecumei maandblad Pro Veritate bijge1 niet langer gepubliceerd mag den," aldus Beyers Naudé.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2