'Hier is iedereen vrij, ook om kapot te gaan'
SKIJACK JAPONNEN BLOUSES
39;
25r
49J5
ROKKEN
c
TROUW
BIJVERDIENSTE
Trouw
Ds. Bob Ledegang werkt in Amsterdamse volksbuurten:
'De kerk is in
de ogen van
velen belast'
Personeel W
overheidsst
e(
Vlot
trevira-stijl
maten 38 t/m 44
geschenkprijs
slechts
lange mouw
vele dessins,
maten 40 t/m 50
slechts
wit en zwart met
plissé-mouwen,maten
38 t/m 44van 59,95
geschenkprijs
Imaten36 t/m 461
geheel gevoerdvlotte
ruit slechts 39,95
Piedde Poule rokken
in fraaie winterkleur
en van69,-|
geschenk
prijs
WARMTE-
SUGGESTIES
Paddenburg
BROCANTE
Holverda
Haarden
ADVERTEERT
IN
JAN BODIJN
YAMAHA
WOO-PING
MEDEWERKER
DELFT
akkurate bezorgers/stersy
ELKE
OCHTEND I
OPNIES
DINSDAG 29 NOVEMBER 1977
TROUW/KWARTET
-29
door Jan Roelfs
AMSTERDAM „Heel wat nieuw ingekomen jongeren die in de Amsterdamse volksbuurten op
piekleine woninkjes een tijdelijk onderkomen hebben gevonden, raken onder invloed van de grote
vrijheid die Amsterdam biedt. Ze vervreemden van hun kerkelijke afkomst en gooien het patroon
van de waarheden, waarmee ze zijn opgevoed overboord Ik kan me dat levendig voorstellen, want
dat proces heb ik ook zelf meegemaakt. Maar ik ben gaan inzien, dat het geloof, je handen en
voeten kan geven. Je zult als jongere voor jezelf moeten gaan motiveren, en dan kan het positief of
negatief uitkomen."
Ds Bob Ledegang vindt dat de kerk
in de harde., politieke strijd in de
Amsterdamse volksbuurten nauwe
lijks een voet aan de grond krijgt,
niet alleen omdat daan oor voldoen
de mankracht ontbreekt, maar ook
omdat het instituut kerk in de ogen
van vele belast is.
Tijdens mijn studie theologie aan
de VU ik begon in 1963 groeide
mijn alkeer tegen de kerk. Ik ver
diepte mij onder meer in de filosofie,
ethiek en sociale psychologie en
ben nog een tijdje wetenschappelijk
medewerker geweest van prof Kui-
tert Ontstellend veel theorie, ik mis
te de schakel tussen de kerk en de
maatschappij, en zag het populair
gezegd niet meer zitten. Ds Thijs,
toen nog in Amsterdam, zei me „Jij
wil met je nog niet afgeronde theolo
gische scholing het volle leven in
Alsjeblieft, hier is de Kinkerbuurt en
hier is de Jordaan. ga je gang."
Dat was een uitdaging en ik heb
getracht die waar te maken Als
man-van-de-kerk" ging je rond in
-en soort kerlijke niemandsland en
die rondgang heeft zich gaandeweg
verdiept, toen ik in het 1975 predi
kant werd van de Nassaukerk-wijk-
getneente Het is mijn ervaring, dat
het vormen van kerkelijke clubjes
vrijwel geen zin heeft, wel dat je als
vertegenwoordiger van de kerk je
hebt te presenteren bij organisaties
en organen, die zich ruw aange
duid bezighouden met de strijd
om verbetering van de zo kwetsbare
leefbaarheid
Achterhoede
Welke concrete mogelijkheden liggen
er in dit opzicht?
„We werken als Nassaukerkgemeen-
te nauw samen met de Magdalena-
parochie in de Spaarndammerbuurt.
In de buurten beschouwt men ons
als „de kerk". Dat we verschillend
zijn. interesseert geen hond. dat we
ons kerkelijk druk maken om oecu
mene en wat dies meer zij. moet je
niet eens trachten duidelijk te ma
ken We verkeren in een achterhoe
depositie. volkomen onbeschermd,
we staan er samen op de tocht. We
pogen heel eenvoudig mee te
doen aan vormen van hulpverlening.
Waaruit die dan bestaan9
„Je bent beschikbaar voor ge
sprekken. voor persoonlijke hulp en
voor vorming en scholing. Mooie din
gen hoor. en grote woorden, maar het
gaat alweer tastend en zoekend.
Belangrijk is wel de herkenbaarheid,
het in je wijk zijn mensen zomaar
oppikken op straat, aanspreken en
groeten. Niet als een soort aartsva
der. maar als een bekende temidden
van al die onbekenden.
„Dat zijn de contacten onderweg
daarnaast is er ook nog een institu
tionele kant dat je je laat zien bij de
mensen die ook in die buurten bezig
zijn in maatschappelijk werk. be-
jaardenwerk. verpleging en noem
maar op. Daar moet je om te begin
nen veel luisteren de kerk heeft al
zo vaak voor haar beurt gesproken,
en dan aanbieden wat je hebt: men
sen. tijd. ruimte, geld Hoewel je dan
zo nu en dan ook tot je verdriet moet
merken dat die kerk ook zakelijk is
en hard en traditioneel.
..Zo ben je bezig, op zondag met de
achter- en de ondergronden van het
geloof, met de motivatie en door de
week met het vuile werk dat tegelijk
het mooiste werk is dat bestaat: God
vertegenwoordigen bij de mensen en
mensen opdragen aan God. Heel
concreet en heel dichtbij. Ik ben
voor niets zo bang als voor schaal
vergroting in de kerk, voor regionali
sering en het aanstellen van steeds
meer functionarissen die alle proble
men van bovenaf denken te kunnen
oplossen. Niet zelden zie je ze lijden
aan de vergaderitis, met af en toe
een excursie naar de wereld van de
mensen."
'Onderduikers'
Hoe reageren de mensen als u zegt: Ik
kom namens de kerk? Verwachten ze
iets van de kerk? Wat verwijten ze de
kerk?
„Ze reageren erg uiteenlopend: van
gelaten („hoe bestaat het dat er nog
een kerk bestaat?") tot geladen (..ik
geef je nog drie tellen en dan smijt
ik je de trap af") en daartussen
vind je de mensen die nog willen
praten en voor je open staan, zij het
soms nog maar op een heel klein
kiertje Die agressie begrijp ik best
er kan in een opvoeding veel fout
gaan. als ouders alleen de uiterlijk
heden hebben opgehouden en aan
het hart van de zaak nooit zijn toe
gekomen. Maar ook de kerk gaat
niet vrijuit ze heeft zich te vaak
boven de mensen gesteld, in plaats
van naast ze. In een stad als Amster
dam kom je heel wat „onderdui
kers" tegen, mensen die het in het
kerkelijk-burgerlijk patroon niet
hebben kunnen redden; ze zijn
mede door de kerk vaak „verban
nen"': homofielen, pedofielen, ver
slaafden en gewone gelukszoekers.
Ze denken dat ze in Amsterdam het
paradijs terug zullen vinden, maar
de werkelijkheid is vaak wel anders.
Hier is iedereen vrij. maar ook zo
vrij om kapot te gaan.
„Kom je bij die mensen aanzetten
namens de kerk. dan komt soms
weer een heel complex naar boven:
kerk betekent voor die mensen on
vrijheid. burgerlijkheid en noem
maar op. Dat is met geen theorie
recht te zetten, daar helpt geen wel-
les-nietes. alleen werkelijke interes
sen in een mensenleven en soms
wordt God dan voelbaar in de rela
tie die onstaat, ook al valt Zijn
Naam daarin niet meer zo nadruk
kelijk."
Puinruimers
„Toch is bij veel mensen de ver
wachting niet weg. Maar tussen
kerk en evangelie gaapt voor hun
besef een te wijde kloof. We zullen
moeten proberen dat evangelie te
laten zien Theologen zullen daar
voor hun etiket wel klaar hebben:
maatschappij-kritisch en horizonta
listisch en ik geef toe dat ik een
zijdig ben. maar hier in deze situatie
moet ik juist met die ene zijde aan
de gang. En dan doet het wel eens
pijn als de kerken in den lande de
kerk van Amsterdam verwijten dat
ze te links en te los in de leer is: wij
ruimen hier het puin. en staan in de
vuurlinie waarom ons dan ook
nog eens van achteren beschieten?
De woningnood ligt u na aan het hart.
u hebt er herhaaldelijk over geschre
ven in het Amsterdams kerkblad.
Waar liggen nu in dit verband de
kernproblemen, wat kan mensen apa-
tisch maken?
Het is altijd een trieste constatering
dat mensen die goed zitten zo ge
makkelijk vergeten dat het ook an
ders kan. Zelf hebben we de woning
nood ook aan den lijve ervaren, en
dan merk je dat het een stempel op
je hele bestaan drukt. Oplossingen9
Ik kan ze ook niet geven Ik zie
alleen veel geheimzinnigheid van de
kant van de gemeente, veel zwendel
van de kant van eigenaars en veel
ellende bij de vaak argeloze slacht
offers. En dan zie je ook dat je ipet
„de wet" niet gemakkelijk uitkomt:
nood breekt Wet. en dat het zo tot
kraken kan komen.
„En waar sta je dan? Achter de
„wettige" eigenaars die een smerig
spelletje spelen? Achter de gemeen
te met haar dodelijk ambtenarij en
vage bestemmingsplannen, of ach
ter de slachtoffers die uit wanhoop
met het breekijzer ertegenaan
gaan? Een kerk die niet de mens
boven de wet stelt, kan in een ge
vaarlijk formalisme terecht komen.
„Ik heb hierin geen oplossingen, en
ben met mijn oordelen erg terug
houdend zolang ik tegen God-ge
klaagde toestanden aanloop. Ik
denk dat we het als kerk toch niet in
de harde politieke strijd moeten zoe
ken (al moet die er ook zijn!), maar
dat we juist als kerken oog moeten
hebben voor de slachtoffers."
Kleinschalig
Welke oplossingen zou u willen aan
dragen om de sociale dreigingen op te
heffen, waar wringt de schoen?
„Het steentje dat ik bijdraag is niet
de steen der wijzen. Ik heb wel een
visie vanuit het visioen van een
Nieuw Jeruzalem. De stad is te groot
voor een mens. de mensen Zijn er
met veel te veel. de overheid is ver
en vreemd en hulp is er maar al te
vaak alleen tussen half negen en vijf
uur. Kleinschaligheid kan het ge
heel misschien iets overzichtelijker
maken. „We hebben een kans om
delen van de stad nieuw leven inte
blazen nu aan alle kanten de renova*
tie en het stadsherstel aan de gang
is. We kunnen haar ook voor weer
honderd jaar verknoeien. Van „des
kundigen" verwacht je na de Bijl
mer-bouw ook niet meer alles wie
weet vinden we een manier om nog
eens samen een stad te bouwen op
menselijke maat. waar kinderen
meer in tel zijn dan auto's en goede
huizen worden verkozen boven kan
toren en grote prestigeobjecten.
Onveiligheid
Steeds last van
Leden van uw huisbezoekcommissies
krijgt u er niet meer toe om in de
avond adressen af te lopen. Men is
bang? Hoe zijn uw ervaringen?
„Die angst komt je overal tegen,
deels terecht, deels ook door wat
mensen elkaar aanpraten. Men rea
geert op ieder voorval, en er zijn
kranten die daar grif op inspelen
Amsterdam is een moorddadige
stad helaas in tweeërlei opzicht.
Voor je het weet heb je ook hier
Amerikaanse toestanden, waarbij
het publiek lijdelijk toeziet hoe
mensen worden geplunderd en in
elkaar geslagen. Dat kan niet. Dan
moet je ook maar eens durven zeg
gen: „Over mijn lijk". Dat zal dan
met lood in je schoenen zijn en met
een kloppend hart. maar we mogen
Amsterdam niet laten beheersen
door de angst. Want waar de angst
regeert, is voor de liefde geen plaats
meer. En als Amsterdam ergens be
hoefte aan heeft is het liefde."
i
Bob Ledegang doorkruist op zijn tiende fiets negen zijn er in de
loop der jaren gestolen de Staatsliedenbuurt en de Spaarndam
merbuurt, met af en toe een uitwijk naar de Westelijke Eilanden en
de omgeving van de Nieuwendijk. Als wijkpredikant van de
Nassaukerk, wordt hij dagelijks geconfronteerd met veel sociale
nood, in het bijzonder op woongebied, met onvrede tegen de
levensomstandigheden in het algemeen.
werknemers van twee mai
brieken en twee scheepsweiL_
het havenplateau in Bruin^
bij storm met wateroverlast
te kampen, hebben het gef
bestuur om overheidssteu
deze bedrijven gevraagd. He£
neel vreest dat de direct»
plaatsing naar elders zullen .C
gen, indien geen soelaas gr I
wordt in verband met de stfn
rugkerende wateroverlastgt
stormperiode van 14 en 15 ndTj
was de derde keer in drie jjn
dat de bedrijven onder waten0*
lg
De directies hebben een pa
geleden al bij de gemeente o;
aangeklopt. Volgens burgef61"
T Hekman dreigen de bedrL^J
dupe te worden van het laf—
blijven van de beslissing b^elo
de de Oosterschelde. Wan|f
Oosterschelde volgens de c
kelijke plannen volledig af£j
was. dan zouden de problem
1978 opgelost zijn. De beslisJ
de bouw van een caissondam
1985 klaar moet zijn. heeft f
veilige situatie" voor de
met zeven jaar verlengd.
De wateroverlast voor de be»
is vooral ontstaan door de afr
van het Vo'kerak. Hierdoor
water in de zijarmen van de§;
schelde bij noordwesterstori 1
30 centimeter hoger opgezwej
voor de afsluiting. Het geif
bestuur van Bruinisse heeft i,
weten met de ministers van
en waterstaat en economist
ken te willen praten. q
Winst Volvo-concJ'
ruim gehalveerd q
GOTHENBURG - Het Z
concern Volvo heeft over dff
negen maanden van het 1^
jaar een winst vóór belastinj
haald van bijna 115 miljoen pc
Dat is nog niet de helft val*
bedrag dat in de overeenkmd
periode van het vorige jatfb
verdiend, namelijk ruim 245 |lc
gulden. Het concern verkoctesi
eerste negen maandaen vatii
voor 5,7 miljard gulden, tegid
miljard in dezelfde periode vioz
TO
Het model Volvo 343 dat inFr
land wordt gemaakt, blijft ot
de verliezen die erop wordèüi
den een belangrijk onderdaij
het produktieprogramma. alC
recteur Gyllenhammar. Hij
te nemen dat de Nederlandse
ring, die mede-eigenares vaifni
Car is. de produktie zal blij\in
sidiëren. rli
—TB
ui
met voordelige prijs-
korrekties een uitkomst
in geschenkentijd!
Javastraat M-90. L Meeidervoort 4SO. Leyweg 701.
al hoek Laan van N O.l. VOORBURG: Herenstraat 107
i de Bogaard (overdekte Passage-ingang Sleenvoordelaan)
1: Langstraat 101. DELFT: Oude langondijk 4 1
Fi(
ZAKENFUTSEN
Wi| knappen
TUINTJES
op m vri|e uren
s Zaterdags
Tel 071-134719
1000 n
Bedrijfsruimte
n-euwoouwttai, gelegen aan de On
dernemingsweg te Aipnen a/d Flip
INL H. OUWEL TEL. 071-122655
SURPRISES
PADDENBURG
DATSUN omler
Kredietbureau
Ton Postelmans
RervxxVgke lervngen tot c* be
drag aflossing tot 15 ,a
BEUKENROOE 26
LEIDEN TEL .071-131632
Bloembollen
o a diverse botanische fulpen-
soorten. Grote collectie tumveriich-
ting Welkom hg Garden Centre
Bloemendaal
Hoog ma de se weg 43 Leiderdorp
lel 071-121920. nabi| Ehsabeth-
Ziekenhuis privé parkeerplaats le-
Sint en Piet
bi U op bezoek Op
2 - 3 - 4 en 5 december
Bestel nu dan bent U
met te laat
TEL. 071-143965. na 18 UU
Vanzelfsprekend
kamers/verd-epmgen. kosteloos
bemiddelingsbureau
het Trefpunt
Het adres van vertrouwen
WITTE SINGEL 8 LEIOEN
TEL 071-141066
FOP- EN SCHERTSARTIKELEN
uitspringdoosjee. schokvais-
speel-gooc hofkaarten. maak Uw
keus in onze etalage. Meer dan
200 mogelijkheden. Feestarti
kelen-speciaalzaak
ANTIEK-CURIOSA,
NIEUWSTEEG 27.
Leiden terug van inkoop, speci
aal ingekocht leuke duigen voor
Smt en Kerst Geopend di Vm
za Donderdag koopavond
PETROLEUM
voo» Uw ohehaard
Thurs bezorgd va 100 kte»
BOELEE. Morsweg 176A. Leiden
tel 071-760772
Wat een leuk naarst uk en wai
een fantastisch mooe kleu'
-og waar hefc te <Jie vandaan9
W.ta' nou anders dan bn da
meskapsalon
Freek Vermeer
0 ia ik ga er ook een t>j hem
kopen Hu is de ie pnjswinnaA'
v h coiege Coiffures ArtisQue
1 Is nogal wat Gedipt haarspe-
cial'Sl Alleen Mcsstraat 10
Leiden
pamfletje nodig?
Oettabach maakt er snet honderd o'
duizend op wit ot gekleurd pap*'
In een dag klaa<' Dat <s snetd'ufc'
DRUKKERIJ DELTABACH.
Orsrgelean 37 lat 071-899241
ZOETERWOUOE-RIJNDIJK
Votgtazen aouana. 8 mm o*
80»40«40 I 90 100*40X40
I 120-
J. J. Poppink
ROTTEROAMSEWEG 60.
DELFT. TEL 015-56150Q
Niet te geloven
Weer uit voorraad leverbaar bu
taangas gasfornuis, g'oen ot
brum met ruif en afdekplaat
I 398 Viervlams mei deksel wit
59 50 in kleur brum of groen
189 50 Butaangasgeisers
1 245
Speciaalzaak voor Leiden en
omgeving
BEATRIXSTRAAT 21-23
LEIOEN TEL 071-126534
kachels pijpen
bestkoord kit glas gloeibiokken
thermokoppels leidingen kranen
W. P Hartwijk
MEUWE BEESTENMARKT 7-11
LEIOEN TEL 071-126627
Sinterklaas en
Zwarte Piel
eden voor jong en 01
PADDENBURG
Nieuwe Rijn
Leiden,
tel. 071-121430.
11.
hoortoestellen
Breestraat 58. Leiden, tel. 071-140475
(naast de Stadsgehoorzaal)
sioeienmaiter en neMectfler Repa
rat* en resiawat* van antiek er
anhene meubetoB Div tym en houi
Mercury Honda b b motoren
naiaa'skortmg ook op occasions
Oenk om Uw wmterserviee
SERVICE CENTRE DE KAAG BIJ
PONT KAAGOORP TEL 02524
264
Chmees-lndisch Restaurant
Oieisteeg :5. Leiden. te<
071-130373 Thans ook uizending
van aHe gerechten Alle gerechten
wo'den vanaf 15 - verhoogd mei
I 2 50 bezorgioon dageh|ks van 1-3
uur V m en van 5-9 uur s avonds
thuisbezorgd
sint en piet
komen th| U langs voor I 40 - D«
Studenten-Sinterklazen-Centrale
t»edi U aiiedei mogeh|kheden Be
elke dag lussen 17 30-22 00 uui
tal 071-126506
Stichting „Bosch en Duin"
heeft voor de afdeling Administratie van haar verpleeg-
en verzorgingshuis plaats voor een
taakinhoud o.a.:
het samenstellen van de jaarrekeningen, begrotin
gen en financiële overzichten,
het uitvoeren c.q. toezicht op de boekhouding en
salarisadministratie,
functie-eisen:
diploma Mavo IV en MBA (of MEAO/HAVO),
ervaring met bij voorkeur financiële admini
stratie van gezondheidsinstellingen,
leeftijd tussen 25 en 35 jaar.
Arbeidsvoorwaarden:
Het CAO-Ziekenhuiswezen is volledig van toepassing
op deze functie.
Het salaris is afhankelijk van ervaring.
Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij het
hoofd van de Administratie, Scheveningseweg 80,
telefoon 070-51 21 81. Sollicitaties met vermelding
van volledig personalia te zenden aan de ekonomisch
directeur, postbus 84213, Scheveningen.
VERPLEEGHUIS
Stichting „BOSCH EN DUIN"
SCHEVENINGEN,
Scheveningseweg 76.
Voor de bezorging van ons ai
ochtendblad in te
KUNNEN nog enkele
geplaatst worden. o
Met per dag een uurtje kranten bezorg^
kan een aantrekkelijke aanvulling op l>
zakgeld verdiend worden.
tr
Voor inlichtingen en/of aanmeldingen kan men 1
zich wenden tot de agent van Trouw Nieuwstraltl
fe Delft, telefoonnummer 015-132519. 1
Winkelen
begint op de
advertentie pagina's van