LUèilJU edrang om e gaten in de markt 0,1 °®en ,n bat Verandi knipsels 'Een voortdurende frustratie' Goedaardige roddel als verstrooiing Redacteur raakt afgest c°mpt Reporter ^au erf j^esehotea Scb<trken 'Kb belden r 3DAG 26 NOVEMBER 1977 TROUW/KWARTET 19 ,De strijd om de buurtroddel lis industrieprodukt woedt als nooit tevoren," schreef het weekblad De Tijd, nadat Garin maart van dit jaar Henk ■nkiyan der Meyden zijn week- ba&lad Privé ten doop had ge houden. Met dit tijdschrift eziftiam het Telegraaf-concern het op tegen de VNU, het !n 'Uitgeversbedrijf dat eerder rafjulke opmerkelijke succes sen had geboekt met het oul^weekblad Story, dat als eer ste, in januari 1974, een ver- id; ineend „gat in de markt" vulde. *to* achter öe deur 'ba 'aW at „gat" zou worden ge- ormd door lezeressen voor wie vrouwenbladen als Libel- Ie en Margriet (eveneens uit de VNU-keuken afkomstig) ns te „moeilijk" waren gewor- ,evden. Die bladen hadden zich, PrÉVriendelijker geformuleerd, ;,ssal te zeer tot specifieke „vak- Ustijdschriften" ontwikkeld, en anihadden allengs minder gele- i genheid geboden een traan a 'weg te pinken. Part-time omroepmedewerker te (74): Ik werk zelf nog halve rm dagen bij de omroep en dus ler ben ik benieuwd naar wat daar et allemaal omgaat. Ik weet dat -r er daar van alles gebeurt, ik an heb m'n ogen niet in mijn zak, maar in bladen als Privé lees ik wat er precies aan de hand is met al die omroep-sterren. uit| hia iidc Het Instituut voor psycholo- n (gisch marktonderzoek kreeg ia!iopdracht de verweesde leze ressen te traceren. In het ver- rinislag van het onderzoek, ge- diipresenteerd onder de titel :>r<j„Story-lezeres, wie ben je?", ®werden ze omschreven als ^"burgerlijke types, wars van 3 „harde sensatie", seks, ge- de weid en ellende, verslingerd aan „koningshuizen en be kende persoonlijkheden," die ienden te worden beschre- 'en in „korte zinnen", zonder .moeilijke woorden". Het re- lamevakblad Kontekst iwalificeerde de Story-leze- res onwelwillend als „een on- idinozele hals in optima forma". sg-, - Taxichauffeur (58): Ik kom Privé voor m'n vrouw kopen, ik kijk hem zelf ook wel even door, maar ik geef er niet veel om. Ach, ik rijd al dertig jaar m'n taxi in Hilversum en dan krijg je heel wat van die zoge naamde bekendheden in je wagen. Mij hoeven ze niet veel meer te vertellen over al die sterren. Ik heb ze achter in de wagen gehad. Ik vind, dat er meestal geen houtsnijdende verhalen in staan. De VNU dacht wel 150.000 van zulke halzen te kunnen bereiken, met behulp van een bombardement aan reclame, waarvoor in totaal twee mil joen gulden werd uitgetrok ken Die schatting bleek veel en veel te laag te zijn. Vol gens de tegenwoordige hoofdredacteur van Story is in 1974 „de grootste marke- ting-vergissing van de eeuw" gemaakt. Story bleek te ap pelleren aan de emoties van veel meer lezeressen (en, niet te vergeten, lezers) dan voor zien was. Na drie jaar heeft het blad een oplage bereikt van circa 700.000 exempla ren. Als er al sprake is van een daliqg, mag die, volgens een zegsman van Story, nau welijks een naam hebben. Een jaar na de introductie van Story brachten de gewe zen uitgever van het seksblad Candy, Peter Muller en diens broer Robert het naar inhoud en vorm vrijwel identieke tijdschrift Weekend op de markt. Dat blad leidde een minder rooskleurig bestaan, maar sinds de Nederlandse Dagbladunie zich erover heeft ontfermd, gaat het de goede kant op. Er worden nu 183.000 exemplaren van ver kocht, en het ziet ernaar uit dat het er meer worden. Huisvrouw (58): Samen mei m'n moeder, die in een bejaar denhuis zit lees ik ze allemaal: Story, Mix, Privé en Weekend. Leuke bladen, met veel plaat jes en kleine verhaaltjes en nieuwtjes. Veel beter dan Margriet, daar staan tegen woordig alleen maar lange ver halen in en veel te weinig foto's. Het succes van het door iets meer vrouwen dan mannen gelezen blad Story bracht de VNU op het idee ook een „Story voor mannen" te ver vaardigen. Het eerste num mer van dat blad. Mix, dat het midden wilde houden tussen Story en Panorama, verscheen ruim een jaar gele den. Ook dit tijdschrift sloeg niet zo erg aan, wat niet weg neemt dat er wekelijks zo'n 160.000 exemplaren van ver kocht worden. Het dingt sinds enige maanden ondub belzinnig naar de gunsten van de vrouw. Privé, waarvan Henk van der Meyden en Willem Smitt (ge wezen chef-redacteur van Story) hoofdredacteur zijn, verschijnt in een oplage van 450.000 exemplaren. Het me rendeel daarvan wordt, even als van de concurrerende bla den, los verkocht Een gewezen redacteur van Mix legt het als volgt uit: „We knippen ons wezenloos, uit alle mogelijke bladen. Stel je voor: er staat bijvoor beeld in Trouw een interview met Ko van Dijk, die zegt dat hij niet van kruiswoordpuz zels houdt. Dat is geen lead. Maar in een andere krant zegt diezelfde Ko van Dijk dat hij dol is op Mieke Tel- kamp. Dat is wel een lead. Daar moet en zal een verhaal over komen. En dan begint vaak de ellende. Je belt zo'n man, en niet zelden wordt dan een interview geweigerd, zodra men hoort van welk blad je bent. Later probeer je het nog een keer met „u ac teert zo goed,maar als zo'n persoon blijft weigeren, moet je gaan dreigen met de op merking dat er anders een „knipselverhaal" (samenge steld uit kranteknipsels red.) over hem wordt geschre ven. Dan gaan ze vaak wel overstag, ja. Dan worden ze bang." Organisatie-deskundige (31): Ik koop Privé voor m'n moe der, echt waar. Als je mij per soonlijk naar die bladen vraagt, zeg ik: ze moesten ver boden worden, want er wordl veel te veel in andermans pri- vé-aangelegenheden gewroet. Bovendien blijken veel van de verhalen achteraf nog niet waar te zijn ook, vreselijk. De werkwijze van „pulpbla- den" verschilt onderling nog al. Zo benadert het brave Sto ry zijn mensen in elk geval netter dan het agressievere Privé, waarvan de geestelijke vader Henk van der Meyden kennelijk een lichtend voor beeld is voor het type journa list dat een baan bij zo'n blad ambieert. Het schrijven over artiesten is vaak een jeugd droom (relaties, parties, aan zien), maar de kater komt al gauw als men bemerkt dat deze mensen vaak niets méér te vertellen hebben dan „de vrouw van de bakker", zoals de doelgroep vaak door pop journalisten zelf wordt om schreven. Onder druk van hoofdredacties moet er kopij worden geleverd, hoe dan ook. Dat resulteert dan in zeepbellen als „Ik krijg bijna geen enkele laars over die dikke kuiten van me" (Rita Hovink) en „Mijn bankstel heb ik zelf gemaakt" (Alexander Curly). De pulp- journalist heeft te maken met drie groepen mensen. De eerste groep is immer aan spreekbaar en is tuk op pu bliciteit. Niet zelden zijn dat artiesten wier roem reeds lang vervlogen is en die bij de gratie van dit soort bladen blijven meetellen. We noem den al enkele voorbeelden, maar markant is ook hoe bij-' voorbeeld een Ciska Peters en een Conny Vink telkens weer worden opgevoerd als zijnde diva's van het Neder landse amusement. De tweede groep is pertinent niet te vangen, en geeft de roddelrubrieken geen kans. Voorbeelden: Koot en Bie, Don Quishocking, Liselore Gerritsen (in HP: „Ik schiet ze van m'n erf"). De derde groep is een zogehe ten roterende massa, die te „bewerken" is. Lukt dat, dan is alles koek en ei. Lukt dat niet, dan gaat men over op ruigere methoden. Zoals er onlangs weer enkele aan het licht kwamen in het KRO- radioprogramma De oude Engh, dat een tweetal artike len in Weekend terugbracht tot klinkklare nonsens, van A tot Z gelogen. Zo noemde NOS-redacteur Ruud ter Weyden een verhaal over een zekere Loes Veldhuis (die hij om zijn huidige echtgenote zou hebben verlaten) „perti nent in elke essentie on waar." Hij had de vrouw om wie het ging zelfs nooit ont moet, sterker nog: de bewus te vrouw had ook de schrijver van het artikel nooit te woord gestaan. Ter Weyden kwalifi ceerde het brouwsel in Week end als „een vorm van jour nalistieke vervalsing die nau welijks te omschrijven is." Een ander verhaal onthulde „waarom Shirley zo ongeluk kig is" en ten bewijze werd een relatie met Veronica-re- gisseur Hennie Budie opge voerd. Zangeres Shirley: „Al mijn woorden zijn verdraaid, zoiets verwacht je gewoon niet. Later belde de journa list me op om te zeggen dat hij het eigenlijk niet had wil len schrijven, maar dat hij anders was ontslagen." En: „Dit kan niet ongestraft doorgaan, dit is vreselijk." Hennie Budie: „Je kunt er niets aan doen. Ze schrijven regels en zetten er vraagte kens achter. Gelukkig heb ik er met mijn vrouw geen pro blemen over, maar het eind is zoek." Huisvrouw (22): Sensatie, daarom koop ik bladen als Pri vé. Ik koop ze niet elke week, maar toch wel regelmatig. Het is iets om tussendoor te lezen. Als ik een goed boek lees, kan ik niet ophouden en dan blijf ik zitten lezen en dat kun je je in een huishouden lang niet altijd permitteren. Zo kunnen we doorgaan. VA- RA-presentatrice Ati Dijck- meester beleefde iets derge lijks na een interview met Mix te hebben geweigerd, en Ted de Braak werd het slachtoffer van Privé, dat als enige ook op politiek terrein actief is. Boven nietszeggen de verhalen duiken de laatste tijd koppen op als „De gehei me flatjes van onze minis ters," „Hoe Joop den Uyl zichzelf geruisloos een halve ton salarisverhoging gaf" en „De nieuwe superauto van minister Boersma", die nu comfortabel naar sociale probleemgebieden kan rijden". Kleuterleidster (31): Wanneer ik 's avonds thuis kom na een drukke dag: lekker glaasje sherry, benen op tafel en een Privé of een Story. Prima, erg gezellig. Verschoppelingen (Rita Ho- vink zou tegen Privé gejokt hebben) worden door de con currentie (Story) met open armen ontvangen. En anders om torpedeert Privé een initi atief van Story, dat Rutger Hauer een gratis reisje naar Hawaii schonk om daar Erik Hazelhoff Roelfsema (schrij ver van „Soldaat van Oran je") te ontmoeten. De Mix-redacteur, die ano niem wil blijven, verzucht: „Het is een voortdurende fru stratie. Je wordt geconfron teerd met kwijlende acteurs die naïef en dom zijn. Elke week weer opnieuw. En er is niets aan de hand. Een aan leiding voor een gesprek is er bijna nooit. Je denkt op het laatst: ze bekijken het maar. Je raakt afgestompt. Op een andere manier kom Je niet onder die druk vandaan." Saillant is nog dat in dit soort bladen de laatste tijd met de dikke Van Dale wordt gead verteerd Hoe zou je bladen als Story, Weekend, Mix en Privé eigen lijk moeten omschrijven? Bob van Dijk, de 51-jarige hoofdredacteur van Story, zou het ook niet onmiddellijk weten. Er wordt wel gespro ken over een „gossip-indu- strie", en daarmee kan hij vrede hebben, zij het niet on voorwaardelijk. „Gossip, wat is dat? Is dat roddel? En wat is roddel precies? Als daar mee iets kwaadaardigs wordt verondersteld, is dat begrip niet op Story van toepassing. Daarin wordt alleen informa tie over kleine menselijke bij zonderheden gegeven. Je zou kunnen spreken van goed aardige roddel. Daar heb ik geen bezwaar tegen." Bob van Dijk, conventioneel gekleed (wit overhemd, ge streepte das), gekapt en be brild, zwaait sinds oktober 1974 de scepter over de onge veer vijftien mannelijke en vrouwelijke redacteuren die het „blad met hart voor het nieuws" vervaardigen. Hij begon zijn journalistieke loopbaan op 19-jarige leeftijd bij het Haagse dagblad Het Vaderland. Daar leerde hij onder meer dat onder de vele slachtoffers van een vlieg ramp slechts die ene Hage naar van belang was. Nieuws, wil hij daarmee maar zeggen, is betrekkelijk. Hij was een jaar of zeven ver slaggever ven Panorama, al vorens hij in dienst trad van Het Parool, dat, zoals andere dagbladen in die tijd, een kleurenbijlage van de grond probeerde te tillen. Die po ging, die op niets uitliep, gaf zijn carrière een wellicht be slissende wending. De zake lijke kant van het vak had zijn interesse gewekt. Hij ging zich bekommeren om de levenskansen van een perio diek, verdiepte zich in. zoals hij zegt, „de marketing-as- pecten van het uitgeven". Hij volgde een aantal cursus sen op het onderhavige ge bied en keerde na het inter mezzo bij Het Parool, dat een jaar had geduurd, terug naar het VNU-concem, waar hij marketing manager werd van Oberon, een dochteronderne ming die jeugdboeken uit geeft. Met die ervaring was hij de aangewezen hoofdre dacteur van Story, „binnen het concern beschouwd als het eerste VNU-tijdschrift dat vanaf idee tot en met lancering volgens het marke- tingboekje is ontstaan, on derzocht en begeleid", zoals een reclameblad in 1974 schreef. Kritiek op bladen als Story, die de lezers dom zouden houden, omdat ze met louter onbenulligheden om de oren worden geslagen, vermag bij Bob van Dijk slechts verba zing te wekken. Over concur rerende tijdschriften wil de niet uit zijn tent te lokken hoofdredacteur geen oordeel vellen, maar met Story be oogt hij niet meer en niet minder dan de consumenten „verstrooiing" te bieden, zo als hij niet moe wordt te her halen Wat daarop aan te merken valt. ontgaat hem. Verwijzend naar de uitkom sten van onderzoeken (die bij de lancering van Story vlijtig zijn voortgezet), brengt hij in het midden dat de behoefte aan verstrooiing niet slechte leeft bij „leesluie vrouwen", zoals aanvankelijk was ver ondersteld, maar ook bij hen die, bijvoorbeeld, na lezing van het weekblad Vrij Neder land even op adem willen komen. „Onze lezerskring", zegt Van Dijk. „is een vrij getrouwe afspiegeling van de Neder landse bevolking. Je zou kun nen spreken van een grootste gemene deler van het Neder landse volk." Ter ondersteu ning van die uitspraak maakt hij er melding van dat vijf procent van de lezers uit „academici" bestaat „Onder studenten en hoogleraren", voegt hij er nog aan toe. ..zijn er toch ook veel die bij wijze van verstrooiing strips lezen." De vergelijking lijkt niet he lemaal gelukkig gekozen, omdat Story wel veel. maar nu juist geen stripverhalen te bieden heeft. Afgezien daar van wekt het blad de indruk wat al te braaf en behoudend te zijn om ook de leesgrage consument naar behoren te bevredigen. Bob van Dijk vindt dat dat wel meevalt. „Wij willen." stelt hij voorop, „een vriendelijk blad zijn en blijven." Maar verder is het allemaal toch „veel minder rechttoe, rechtaan" dan in het begin Huisvrouw (38): Elke week koop ik Weekend, Story, Mix en soms Privé. Eigenlijk zon de van de centen, hè? Maar ja, toch lees ik ze: omdat ze niet zo dik zijn, je kunt ze lekker tussendoor lezen. Als ik al die sores van die bekende mensen lees, tegen wie je meestal zo opkijkt, dan denk ik: het valt met mij nog best mee, ik mag niet klagen. Naar de mening van de hoofdredacteur zijn de veran deringen die zich in de maat schappij voltrokken hebben, niet aan het blad voorbijge gaan. „Harde misdaad en harde seks. dat zijn nog steeds onderwerpen waaro ver wij niet bij voorkeur schrijven. Maar we verzwij gen niet meer dat iemand ge scheiden is. of samenwoont. De betrokkene moet er dan natuurlijk geen bezwaar te gen hebben dat we dat ver melden." Een fabrikant van zeepbellen voelt Bob van Dijk zich ruet. Hij vindt zijn bevrediging in de aflevering van, zoals hij zegt, „een goed, ambachte lijk produkt". En hij be schouwt dat produkt niet als een mogelijkheid om snel en erg rijk te worden. Waar de hoofdredacteur van Privé, Willem Smitt, in een inter view met de Haagse Post trots gewaagt van de stolp boerderij die hij met „eigen handen" verdiend heeft, zegt zijn concurrent Van Dijk ge noeg te hebben aan zijn „een voudige drive-in-wonlng in Castricum". Trompet en trombone spelend, voelt hij zich daar volmaakt gelukkig. Heeft hij dan geen ambities? „Natuurlijk heb ik wel idea len," zegt hij. „Ik zou, met mijn vrouw of zo, best naar een onbewoond eiland willen gaan. Een beetje zwemmen, een beetje duiken. Als ik een boek mee zou mogen nemen, zou dat, en nu moet u niet denken dat ik zo gelovig ben, de bijbel zijn." En dan, maar dat spreekt vanzelf, is er ook nog dat boek dat hij zelf zou willen schrijven. „Een soort psycho logische roman. Over een man die een schurkenrol heeft gespeeld, en die later weer de gevierde held is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 19