,Geen omroeper in glitterpak' rn Surinamer wil echt mens zijn door Ton Hydra Tom Meijer voor het laatst in Showroom Jacques Brei brengt Belgen in opschudding DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet F TV-COMMENTAAR Laat ik maar meteen kleur bekennen en zeggen hoe ik er over denk. Surinamers die als hulpverleners of als cliënten betrokken zijn bij het project Wan Plpel. hebben recht op onze aandacht en medewerking. Zij verdienen het, dat zeer veel Nederlanders vanavond Hier en Nu volgen Wanneer zich geen nationale of internationale verwikkelingen voordoen, zit in de uitzending van de NCRV een goed doordachte en aansprekende documentaire over het bemoedigende resultaat van pogingen om 8unnaamse druggebruikers van hun verslaving af te helpen. Het gaat veelal om verslaafden die in bekende klinieken geen baat hebben gevonden. Daar zijn allerlei oorzaken voor aan te wijzen. De Nederlandse bestrijdingsmethode is primair gericht op het drugprobleem. Surinaamse verslaafden voelen zich onder die aanpak als verlorenen, want zij worstelen vooral met sociale problemen. Zij bezitten weliswaar de Nederlandse nationaliteit maar zij vinden hier hoegenaamd geen aansluiting. De meerderheid heeft een gebrekkige schoolopleiding, kan niet aan een baan komen, bezit geen behoorlijke woonruimte, is door allerlei misère in aanraking geweest met de justitie en leeft dan, van de hand in de tand in wat ze noemen de drugscène van de Amsterdamse Zeedijk. De buurt, waar je een verslaafde wordt, nog voor je het in de gaten hebt Ongeveer een jaar geleden zeiden een paar Surinamers tegen elkaar: „Wij moeten tonen dat we het probleem zelf aankunnen. En dat onze landgenoten niet de in verdoeminis hoeven te blijven zitten". Uit dit ideaal is het project Wan Plpel geboren. De naam is de Surinaamse omschrijving van One People (één volk). Hier sluit de behandeling van de verslaafde wél aan bij zijn landaard; bij de cultuur waarin hij geboren is en getogen. Bij Wan Pipel ervaart de Surinamer het gevoel van geborgenheid dat hij van zijn kinderjaren kent en dat hij In feite heel erg mist. Hier ontstaat geen wantrouwen tegen de hulpverleners, want ze hebben zijn huidskleur en dezelfde geestelijke en culturele achtergronden. Terwijl zij de verslaafde helpen bij de ontwenning, proberen zij tevens de relaties met die vertrouwde achtergronden te herstellen. Ze geven hem iets terug van de familieband en de menselijke warmte waaraan hij intens behoefte heeft. De bijzondere verdienste van de door Roel Oostra evenwichtig samengestelde documentaire is, dat de menselijke aspecten van de verslavingsproblemen zo duidelijk zichtbaar worden. Overtuigend wordt ook aangetoond dat met die typisch Surinaamse benaderingswijze de slachtoffers van sociale ongelijkheid en onrechtvaardigheid sneller hun gevoel van eigenwaarde kunnen herwinnen. Dat de hulpverleners de Juiste aanpak hebben gevonden, wordt bewezen door het feit dat in nog geen vier maanden een opmerkelijk aantal druggebruikers is „afgekickt" en er al een paar honderd Surinamers zich vrijwillig hebben gemeld voor het lang niet gemakkelijke ontwenningsprogramma. „De wil om er van af te komen, is er," vertelde mij gisteren Freddie Axwijk, de leider van Wan Pipel. In de film rekent hij voor, dat deze nog zeer bescheiden opzet de gemeenschap enorme bedragen bespaart. Immers, stevig verslaafden hebben dagelijks tussen de vijfhonderd en duizend gulden nodig om illegaal drugs te kopen. Die verdienen zij niet maar moeten ze bij elkaar zien te gappen. Per ontwenningskuur van zes weken voor ongeveer zestig cliënten betekent dat een besparing van meer dan drie ton gemeenschapsgelden. door Riet Diemer HILVERSUM Opgaan, glitteren en verdwijnen. Dat slaat op Tom Meijer, die vier weken geleden in NCRV's nieuwe tv- programma „Showroom" als gastheer door 2ijn vakkundig op treden en zijn flair de show wist te stelen. Vanavond is hij nog één keer te zien, maar daarna is op eigen verzoek zijn ster uitgestraald. Voorlopig misschien, want de NCRV heeft hem laten weten waarschijnlijk nog wel van zijn diensten gebruik te zullen maken in de toekomst, maar dan met een eigen program ma. Aan Showroom wil Tom echter niet meer meedoen. .Jk sta iemand te zijn. die Ik niet ben." is zijn commentaar. ,,Ik ben een beetje de luxe omroeper in een glitterpak. Toen ik het programma terugzag heb ik gezegd: daar hebben ze mij niet voor nodig en ik heb me afgevraagd: moet ik nou zo nodig op de buis. dat ik daar wat algemene aankondigingen sta te maken." En toch kreeg hij van veel kanten te horen, dat hij zo prima was in die rol en dat het vakmanschap ervan af droop. terwijl hij toch pas voor het eerst voor de camera's stond. Als ik hetzelfde zeg reageert hij zelfs een beetje geïrriteerd: „Begrijp dan toch. show is mijn vak. Ik heb met Seth Gaikema een studentencabaret gedaan, ik heb met orkesten gezon gen als solist en lk zing nog voor de omroep, ik schrijf zelf teksten." Dat slaag dan op zijn werk als samenstel ler van het populaire programma van de Wereldomroep. Happy Station Tom Meijer mag voor het Nederland se kijkerspubliek een nieuwe ver schijning zijn, zijn naam is bekend ..all over the world", dankzij Happy Station, waarvoor hij iedere zondag programma's maakt in het Spaans en Engels, die de hele wereldbol rondgaan. Acht jaar geleden volgde hij de le gendarische Edward Startz op. die in 1928 de experimentele Philips korte BRUSSEL Na bijna tien jaar niet op de voorgrond te zijn getreden, heeft de Belgische chansonnier Jac ques Brei dezer dagen een golf van verontwaardiging onder de Vlamin gen tot stand gebracht met een lied je op zijn nieuwe langspeelplaat, waarin hij hen feller dan ooit aan klaagt- In het bewuste liedje („Les Flamin- gants» zingt Brei onder meer: „In oorlogstijd zijn Jullie Nazi's en in vredestijd katholiek. Jullie pendelen onophoudelijk heen en weer tussen geweer en missaal, jullie blikken zijn wazig, jullie humor lijdt aan bloedarmoede". En: Jk verbied jul lie onze kinderen te verplichten in het Vlaams te blaffen." waarmee hij doelt op de eis van Vlamingen om hun taal op Waalse scholen ver plicht te stellen, zoals dat andersom ook het geval is. golfuitzendlngen aankondigde, maar die dat omroeperswerk te droog vond worden en er toen zoveel mu ziek en show instopte dat Happy Station werd geboren. Op zijn 72e stopte hij pas. Twee jaar geleden overleed hij. Na de oorlog nam Radio Nederland Wereldomroep zijn pro gramma over. Tom Meijer: „Er is geen land ter wereld waarvandaan ik geen post krijg. Ik mik op de grootste gemene deler van de wereldbevolking. Per soonlijk heb ik de mensen in het isolement voor ogen: te weten het geografisch isolement en het sociale. Op bepaalde plekken kun je geen radio ontvangen, bijvoorbeeld als Je reist van Califomië naar Nevada, maar als je de korte golf aanzet hoor Je wel wat. want die heeft nu een maal de eigenschap dat ie ver komt. En wat het sociaal isolement betreft, niet iedereen kan makkelijk de deur uit Ik tel onder mijn luisteraars een heleboel gehandicapten." Per jaar krijgt hij 25.000 brieven. Happy Station blijkt een sociale functie te hebben en veel Internatio nale contacten te leggen, waardoor zelfs huwelijken tot stand komen. Tom heeft de verhalen voor het opra pen. Over een oud dametje In Ameri ka dat al haar directe familie had verloren en ver van de bewoonde wereld woonde. Ze wordt ziek. komt in het ziekenhuis en krijgt geen be zoek. Tom vertelt via Happy Station dat ze daar ligt. „In het ziekenhuis spreekt men nog van het record aan tal gasten en brieven dat ze heeft gekregen. Op het ogenblik heeft ze haar eigen rubriek in een korte golf- tijdschrift en ze is niet meer zo een zaam." Hij vertelt over de Engelse tiener die in Duitsland een ernstig auto-ongeluk kreeg, waardoor hij maanden in het ziekenhuis moest blijven. Vla Happy Station krijgt hij ver van zijn vaderland enorm veel bezoek en attenties. De behandelen de artsen wisten mee te delen, dat zoiets aan de genezing heeft meege werkt Populair Tom: „Misschien geen wereldschok kende dingen, maar het moet er ook zijn Wat ik probeer staat in de doel stellingen van de Wereldomroep: een beeld geven van Nederland naar buiten We hebben een soort ambas sadeursfunctie. Als je eens in de week mensen in alle hoëken van de aardbol kunt laten ontspannen en er wordt gezegd „Dat is nou leuk. waar komt dat vandaan, dan heeft het succes En succes heeft de We- Tom Meijer reldomroep dankzij Happy Station wel, want dit jaar werd de omroep nummer één in een populariteitson- derzoek. Tom: „Boven de Voice of America, BBC-World Service. Radio Canada. Radio Australië. Wij zen den in acht talen uit. terwijl er stati ons zijn die het in vijftig doen." Hij is zichtbaar opgelucht als hij kan vertellen over de Wereldomroep in plaats van over zijn functie als ..glitterboy" in Showroom, zoals hij het zelf noemt. „Er zijn zoveel mis vattingen over de W O De opmer king dat de W.O. in Nederland niet of nauwelijks kan ontvangen wuift hij weg. „Iedere Nederlander die een korte golf-radio heeft kan dat, op de 41-, 49- of 31-band." Mensen die hem bezig zagen met de opnamen voor Happy Station verze kerden hem: je zou er iets mee voor de Nederlandse televisie moeten doen. Dit hebben wij hier nog nooit gezien. En dat had weer een proef- programma voor NCRV-televisie tot resultaat, waarin hij zingend en in terviewend mocht laten zien wat hij kon. Hij noemt het een entertain- ment-programma met eigen kleur, een intiem showprogramma, een mengsel van cabaret en praatpro gramma. De reacties van de afdeling gevarieerde tv-programma's van de NCRV waren lovend. Later kreeg hij een telefoontje of hij mee wilde doen aan een nieuw pro gramma. Showroom. „Het zou een licht badinerend showprogramma zijn. Jan Fillekers en Henk van der Horst zouden de wat sombere figu ren zijn die kanttekeningen zetten en ik de centrale presentator." Ach teraf bleek, dat Tom naar zijn smaak te veel omroeper bleef en dat hij te weinig verantwoordelijk was voor zijn eigen aandeel. „Ik heb het gevoel dat ik er bijhang Ik voelde me erg ongelukkig in deze functie. Ik ben gevraagd om een aantal ver meende kwaliteiten waarvan maar een klein deel naar voren komt. Ik heb de indruk, dat als ik te vaak als glitterboy optreedt je dat op den duur ook wordt voor de goege meente." Speciaal vandaag De NCRV start de Joegosla vische jeugdserie Mikula, de kleine kapitein. Het verhaal speelt tijdens de oorlog en de strijd van de partizanen. Ned. IF 19.10 In Baaltijd, het KRO-pro- gramma over vrijetijdsbeste ding gaat de aandacht o.m. naar schoolverlaters, zondagsdich ters en zendamateurs. Ned. 1 19.55 Jan Fillekers, Herman van der Horst en Tom Meyer pre senteren de tweede aflevering van Showroom. Ned. 2 20.25 Over inspannen en ontspan nen gaat het in de rubriek Wat heet beter? Ned. 1 21.00 In Frontaal staat de jacht ter discussie. Ned. 1 22.05 In Hier en Nu impressies uit Egypte en een documentaire over een ontwenningskuur voor Surinamers. Ned. 2 22.20 De NCRV laat opnamen ho ren van het zangerscongres van het Leger des Heils. Hilv. 1119.35 Een middagje AVRO staat in het teken van de actie Gééf om de natuur. Hilv. 2 13.25 Radio vandaag HILVERSUM I (298 m rn PM Kanalrnl NCRV 7 00 Nieuws. 7 02 Het levende Woord. 7 08 ISl Te Duim Laudamus 7.30 Nieuws. 7 41 (Si Hier en Nu. 1 55 tS) Van- G> mnastiek voor de huisvrouw 8.45 (S» Wie «ui »aar Willem Wever woont1 vragen van lu '.raar» 9 45 (Sl Onder de hoogteron 10 30 Nieuws 10 33 'Si In t zilver, program ma voor ouderen 12 00 (Si De Kilima Ha- watiM» Show 12 15 Boer en tuinder. 12 26 M»-drdrllngen t h v land-en tuinbouw 12 30 Nieuwv a41 (Si Hier en nu 12.55 (S) Mid daspautedienst 13 15 (Si NCRV-Globaal <15 341 Nu uw 17 30 Nieuws 17.32 <S> Hier en -.u 18 00 (Si De kerk vandaag. P P 18 It Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond NCRV 18 30 Nieuws 18.41 (S) De wereld zingt Gods lof 19 35 (Sl Leger des Heilskwartier 19 50 NCHV-leerhuis 20 00 (Si Draaischijf 21 20 Een. twee. uit de maat programma over onderwijs en opvoeding. 21 40 Confrontatie, gesprek 2200 (Sl De eerste dag. gesprek 22 25 Zojuist versche nen 22 30 Nieuws. 22 40 (S) Politiek weeko verzicht. 22.50 (Sl Van onze corresponden tie 2300 (Sl Klanksnoer klassieke muziek. 23 55-24 00 Nieuws HILVERSUM II (462 m rn FM-Kanalea) AVRO 07 00 Nieuws 07 11 Ochtengymnastiek 07.20 AVRO-klok. gr.pl. (08.00 Nieuws 08.11 Ra diojournaal» «8 50 Morgenwijding NOS" Jolanda loop weg IV. documentaire 09 35 Waterstanden AVRO 0940 Schoolradio. 10 00 Radio-Lawaaipapegaai 10 10 Arbeids vitaminen. verzoekplaten van bedrijven (11.00 Nieuws. 1103 Radiojournaal). 11.30 Rondom twaalf, gevarieerd programma 12.15 Sportpanorama 13.00 Nieuws. 13 11 Radiojournaal 13.25 Beursplein 5 13.30 'n Middagje AVRO: Muziek, informatie en ser vice (16.00 Nieuws. 16 03 Radiojournaal). 17.00 (Sl 13-Speciaal. jeugdprogramma. 17 40 OVERHEIDSVOORLICHTING Den Haag aan de lijn. 17.55 Mededelingen. 18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal IKON: 18 30 Kleur, informatie en commentaar over za ken van kerk en samenleving AVRO: 19.00 Aspecten, kunstrubriek. 20.00 Nieuws. 20.05 - (Si Alexanders Feast. Handel. 21.57 Jean Louis Pisuisse. portret 22.30 Salzburger Festspiele 1977 klassieke pianomuziek NOS 23 00 (S> Met het oog op morgen, met om 23 05 Actualiteitenoverzicht Radio-TV; 23 10 De krant van morgen: 23.20 Den Haag Vandaag en om 23 52 Even op adem komen, yoga. 23 55-24 00 Nieuws. HILVERSUM lil (445 m en FM-knnalenl TROS 7.02 (S) Met Peter gaat het beter 9 03 (Si Do Hugo van Gelderen Show 11 03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, klaas en prijzen. 14 03 <S) Polderpop- parade 1603 <S> Europarade NOS 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TRSO. 19 02 (S) Poster. 20 02 (S) Ferry Maat s Soul Show 22.02 (S) Sesjun. 23 02 (S) Closc-up 002 (S) De Hugo van Gelderen Show 1 02-7.00 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM IV (FM kanalen) KRO 7 00 Nieuws 7 02 (S) Badinene Kamer- en or kestmuziek 9 00 Nieuws. 9 02 (S) Aan woor den voorbij. 9.10 (S) Solo. Nieuwe platen. 10.00 (Si Henry Wood Promenadeconcerten. 12.00 (S) Rondom Elizabeth I van Enge land 14 00 Nieuws. 14.02 Spektakel. 14 30 (S) Kollage van alledaags en zeldzaam. 15.30 (Sl Voor God en Goden, ceremomele, rituele en magische muziek. 15.50-17.00 (S) Le Villa, opera van Puccini. TV vandaag NEDERLANOI 10 30 NOS/NOT: SchuuWHw— 14.00 Schoofletawu# 18 ISTELEAé Eanhagjraenheden a 18 45 NOS Oe FaMAinaram 18.5$ Journaal 19 05 KRO: KRO s WerekJorcus 19.55 BaaA^d programma over vr^eajd 20.3$ Sartfard on Zoon comedy-sce 21.00 Waf heet bate* programma ovar ai maraaran van genezen 21.35 NOS: Journaal 21 $0 Oen Haag vandaag 22.05 Frontaal NEDERLAND 18.45 NOS: Paspoort" mtormahe voor 18.55 NOS: Journaal 19.04 NCRV: Paddngton. tekenfilmserie 19.10 MAula. de kleine kaprtem. jeugdserie 19.35 De D«k Voormekaar Show 20.00 NOS: Journaal 20.25 NCRV: Showroom 21.30 Da Fam*eBe«amy tv-sene 22.20 Hier an Nu 23.00 Standpunt 23.10 NOS: Journaal ASTERIX EN DE GLADIATOREN HET GEHEIM VAN DE UYLENBORGH ■^a t 1235: Smidje Verholen brak zich snel een weg door het dichte geboomte en ging zodoende regelrecht op het kermende geluid af. En wat zag hij daar toen? Een dwèrgje een ech te kabouter, die gevangen zat in een vosseklem. Het arme ventje ging tekeer als een mager speenvarken, maar dat hielp natuurlijk niet bar veel. Zijn linkerbeen zat onwrikbaar vast in de venijnige klauwen van de stalen klem. „Help! Help! Haal me d'r uit!" gilde het manneke weer. „Rustig maar 'an kleine vent." kal meerde de smid. „Eventjes ge duld en dan hebben we dat din getje zó open. Effe kijken ja!. Hier heb ik al een stevige tak Die kan mooi als hefboom dienen Daar gaat-ie één twee drie!." En ja hoor, tegen de opmerkelijke spierkracht van smidje Verholen was de vosseklem natuurlijk niet opgewassen. De klauwbekken scho ten open en met een geweldige sprong vloog het kaboutertje zijn vrijheid weer tegemoet. Maar dat bekwam hem blijkbaar niet al te best, want met beide handen greep hij naar zijn pijnlijk getroffen been. Hinkepinkend sprong hij rond, al gillend van „AI! AU! OE Was ik maar weggebleven uit dat verfliï mensenbos! AU' Een mensertn brengt niks als ellende'OE "fcn ken alle geheimen van het Rijkh 1 zer Bos. vooral van die mysteriéjl en eenzame plekken, waar nog n6s een mens een voet heeft gezetïke juist IK kom dan in een vossekh terecht! Ik kan niet meer lopen, in; neer! Wilt u zo goed zijn mij rtoi mijn woning te dragen?" Natin lijk." antwoordde smidje Verhdi goeig. Hij pakte de kabouter vée zichtig op en droeg hem hoe laifn hoe dieper de geheimzinnige <fe ternis van het donkere Rijkhujij' Bos in 1 h -Jk - 148 - Zij wist niet of hij het schertsend of in ernst had gezegd en dus ant woordde zij: „Wat moet je met een halve boerderij? Er is al zoveel ge bouwd, dat er vast geen veertig hec tare meer over is." „De Maagdepalm is met minder be gonnen; wij kunnen in elk geval onze voelhoorns eens uitsteken." Paul stond op. tussen zijn tanden fluitend en zij dacht: „Hij wordt harder, dat staat vast, maar ik weet niet of ik dat wel zo prettig vindt." Tapscott wilde maar al te graag verkopen en voor half januari was het oude huis met bijna veertig hec tare grond weer in Pauls bezit. Hij had er niet meer voor betaald dan hij destijds van de Derwents had gekregen en dat wilde wat zeggen bij de huidige prijzen. Op een dag in maart reden Paul en Claire ndar hun nieuwe bezit toe. Het woonhuis ver keerde uiterlijk nog in redelijke staat, al was het vooral binnen ver waarloosd. Sydney's administrateur van de camping had het als kantoor gebruikt. Claire ergerde zich aan de verwaarlozing: „Ik wilde, dat ik niet mee was gegaan. Ik word weer woe dend op Hugh. Ik neem aan dat wij het wel zullen moeten slopen en het land aan Willoughby kunnen ver pachten." „Geen sprake van," zei Paul. „ik heb een heel ander plan, maar dat moet ik nog uitwerken. Ik ben dolblij, dt wij het weer terug hebben. De Bo venste Vallei is altijd mijn privé Elzas-Lotharingen geweest." Hij ging direct aan het werk. Nog diezelfde avond belde hij Francis Willoughby op. die direct begreep waarover Paul het wilde hebben: „Natuurlijk over de resten van De Bovenste Vallei." Paul bevestigde dit: „Als jij niet zit te springen om meer weidegrond, heb ik een voorstel, maar daarvoor moet Het Diepe Duin wel een offer brengen. Zeg alsjeblieft eerlijk, wat je ervan vindt." Zij spraken af, dat Paul de volgende morgen naar Het Diepe Duin zou komen. Francis stond al aan de grens van zijn land te wachten, toen Paul aan kwam: Jk ben maar hierheen geko men, want mijn twee knechten zijn me veel te nieuwsgierig naar mijn zin." „En over hen wil ik het nu net heb ben," zei Paul. „Wat zou je ervan zeggen, als de jonge Dick Potter voor zichzelf begon? Een man met jouw reputatie kan zo een andere knecht krijgen." Francis Willoughby dacht lang na: „Dick zou een goede boer kunnen worden, al zou je dat van een Potter niet verwachten. Maar nu Ja, die De Boekerij Baarn schoonzoon van u doet het ook heel aardig. Waar wilt u Dick heenstu- ren? Naar het restant van De Boven ste Vallei?" „Waarom niet? Die heeft nog altijd ruim veertig hectare, als ik er een stuk van de weidegrond van het Huis bijvoeg. Het is niet zo erg veel, maar hij zou er zelfstandig zijn en hulp kunnen nemen van een jongen. Ik meen te weten, dat hij goed kan omgaan met melkvee." „Ja, en of, beter dan met fokvee. Als het anders was geweest, had ik hem niet zo lang gehouden." Het schoot door Paul heen, dat de mensen aan de oostelijke kant van het dal heel anders waren dan die in het westen of zuiden; dat gold zeker voor Willoughby, die veel evenwich tiger was dan sommige anderen van Pauls pachters. „Volgens mij is Dick nu zesentwin tig. Als hij nog een paar jaar bij jou blijft, zal hij niet meer willen veran deren en blijft hij zijn leven lang knecht. Ik heb al even gesproken met zijn vader Sam, die hem dol graag een kans wil geven, Francis. Ik hoop dat jij wilt meewerken maar nog eens: ik leg het Je alleen m voor. Als je het er niet mee e bent. vergeten wij het en zeg! niets tegen Dick. Je bent een pil pachter geweest sinds de dood 1 je vader en ik wil dat je dat bi Denk er maar eens rustig over n „Dat is niet nodig," zei Francis li zaam, ..ik vind het alleen maar 1 lijk. dat de jongen een kans kri Die hebt u mij destijds ook gege' I Ik heb genoeg aan het land da J heb. ik heb daar. dacht ik niet sle 1 geboerd." Paul haakte op die laa 1 woorden in: „Je hebt er prima I boerd, Francis en iedereen in het is trots op je. Zal ik het met 0 bepraten of wil jij dat doen?" „Ik zal het doen, maar ik zou. maar niet zo zeker van zijn, dat er op ingaat. Alle Potters zijn eif lijk een beetje lui, maar wij zu zien." Paul kreeg nooit te horen, wa: precies werd bepraat tussen Fra en Dick, de zoon van zijn boswf* ter, maar het resultaat was in geval, dat Dick de boerderij vai Derwents-begon op te knapper! zelfs kans zag de verwaarloosde™ kers nog datzelfde voorjaar ii zaaien. Paul en Claire gingen april eens kijken hoe de zaken stonden. Zij merkten, dat hij; knechtje had aangenomen de van Smut Potter en de Vlai bakkersvrouw. Paul gaf Dici pachtovereenkomst en hoorde, hij van plan was zich toe te lei op zuivelprodukten. Wordt vervi ;j Horizontaal woorden invullen die be tekenen: 1. klinker, 2. loot, 3. bouw val, 4. waardeloze lading, 5. scheeps bevrachter. 6. eenzijdig, 7. verschil lend, 8. ijlbode, 9. ros, 10. dof, 11. medeklinker. Bij juiste oplossing leest men verti caal 1 hetzelfde als horizontaal 6. Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. firmament. 8 ha. 9. eigen. 10 eg. 12. ene. 13 Dee, 15 Rie, 17 roe, 19 pad. 21. mede. 23 Peru. 24. o d 25 lever, 26 er. 27. nerf. 29. Orne. 31. Ira. 32. are. 34 aan. 35 dra. 37. dam. 39. as. 41. Ariël. 43. de. 44. intellect. Vert. 1. fa. 2. ren, 3. mier. 4. Ag., 5. 1 mede. 6. ene. 7. te. 8 harmoniki d gedurende, 12. eed. 14. Epe, 16. i( v 18. oever, 20. arena. 22. elf. 23 pro rad, 30. ram, 32. Aare, 33. edel, 36|C 38. ale, 40. si. 42. LI.. 43. dt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4